The Killing of a Sacred Deer
Visages villages
Happy End
A Ghost Story
Battle of the Sexes
Zinderend ingehouden adem De moed om lief te hebben

IN THE MOOD FOR LOVE

Hongkong, 2000 | Wong Kar-wai
In the mood for love, de zevende film van Wong Kar-wai, is de ultieme liefdesfilm, het beste bewijs dat de grootste liefdes zich vooral tussen hoofd en hart afspelen, niets vuriger voelt dan de luchtstroom bij het passeren van een bemind persoon. Dat in de liefde alles waar is. De gestolen kus evenzeer als de gedroomde.

Wanneer veranderde het dagelijkse ademen in het besef onder dezelfde hemel te leven en dezelfde levensgevende zuurstof in te ademen als die man of die vrouw die zich zonder woorden in je hart genesteld had? Wanneer werd afstand nabijheid en de dunne scheidswand van een Hongkongs appartement begin jaren zestig een onoverbrugbare kloof? Wanneer wisten ze dat degene met wie ze zijn getrouwd vreemdgingen en wanneer wisten ze dat ze zelf de overspelige partij geworden waren? Wie niet verliefd was bij het kijken naar Wong Kar-wai's (Chungking express, Fallen angels) zevende film In the mood for love wordt het wel terwijl zijn hart breekt om de onzichtbaar uitgevoerde wals tussen Meneer Chow (Tony Leung) en Mevrouw Chan (Maggie Cheung). In het Hongkong van 1962 worden ze buren, terwijl hun echtgenoten elders zijn.
In the mood for love gaat over de wetten die in de weg staan tussen droom en daad. De film werd al vergeleken met David Leans klassieker Brief encounter, maar geeft voldoende vingerwijzingen om ook een vergelijking met Harold Pinters toneelstuk 'De minnaar' te rechtvaardigen. Daarin speelt een getrouwd echtpaar dag na dag met elkaar een overspelige liaison na. De eerste toenaderingspogingen tussen Chow en Chan komen tot stand als ze beseffen dat hun echtgenoten waarschijnlijk een affaire met elkaar hebben. Het onuitgesproken pact der bedrogenen wordt een onbenoemd wraakcomplot, het rollenspel om de ontrouwe ander te begrijpen mondt uit in een smartelijke confrontatie met de eigen behoefte aan liefde en verlangen. Het doet er dan niet zo heel erg veel meer toe wie de eerste stap zet, want het is al gebeurd. Ze zijn al van elkaar gaan houden nog voor ze van elkaars bestaan wisten.

Wurgend
Met zinderend ingehouden adem cirkelt cameraman Christopher Doyle, zo bepalend voor de stijl van Wong Kar-wai's films, om de twee levens van Chow en Chan heen. Twee levens die elkaar nooit lijken te mogen raken. Ze passeren elkaar alleen maar, in gangetjes en deuropeningen die zo nauw zijn dat fysiek contact onvermijdelijk lijkt, in de piepkleine huiskamertjes waar hun respectievelijke huisbazen de hele nacht mahjong spelen, op de trap van een afhaalrestaurant. De een gaat en de ander komt. En alleen al bij het voelen van de vluchtige luchtstroom van een jas of jurk in het voorbijgaan verdooft hun bonzend hart de zinnen.
In driekwartsmaten in mineur, de melancholieke bossa nova's van Nat King Cole, krakende Hongkonghits en de wenende fluittonen van componist Michael Galasso heeft Wong Kar-wai de perfecte vertolkers gevonden voor al die gevoelens die Chow en Chan niet uit kunnen of durven spreken. Steelse blikken, neergeslagen ogen en de beheerste lichaamsbewegingen van de beide acteurs doen de rest. Tony Leung werd voor zijn rol op het Filmfestival Cannes met een acteerprijs bekroond, maar beide hoofdrolspelers versmelten in de mise-en-scène zo tot één smeulend lichaam van verlangen dat er niet echt een eerlijk onderscheid te maken is tussen de onzekerheid van de een en de afwachtendheid van de ander.
Temeer daar de film wat betreft ritme en vloeiendheid aan perfectie grenst. Spel, muziek, camera, montage en de narratieve structuur (soms buitengewoon elliptisch en raadselachtig, dan weer flashbacks, fantasie en realiteit als verschillende opties naast elkaar presenterend) verbeelden soms simultaan en dan weer verwarrend en tegenstrijdig dat ene wurgende gevoel van gemis. Niet voor niets viel ook dat de jury in Cannes op en kreeg In the mood for love een technische prijs voor cinematografie en montage.

Wreed
Toch gaat In the mood for love niet alleen maar over de relatief veilige romantiek van de onvervulde liefde of het gebroken hart. Wong Kar-wai laat wel degelijk zien wat de gevolgen zijn van het volgen van je hart. Op dat punt is zijn film niet alleen maar romantisch, maar ook realistisch en zelfs wreed. De manier waarop hij zijn geschiedenis completeert laat echter ook weer zoveel ruimte voor interpretatie dat het einde bij verschillende toeschouwers zowel gevoelens van opluchting, vrede, catharsis, weemoed als verdriet op kan roepen. En de zekerheid dat, hoewel liefdessmarten zoals het liedje zingt een heel leven lang kunnen duren, liefhebben altijd een moedige daad is.

Dana Linssen


Tony Leung

Superster in spijkerbroek

Samen met Maggie Cheung speelt Tony Leung de hoofdrol in het superromantische In the mood for love, de nieuwste film van Wong Kar-wai. De Filmkrant sprak Leung tijdens het Filmfestival Rotterdam. "Wong Kar-wai wilde geen doorsnee liefdesgeschiedenis maken."

Maggie Cheung en Tony Leung (foto: André Bakker)

In het tweede deel van Chungking express speelde Tony Leung een politieagent met liefdesverdriet. Agent 663 had zelfs zo'n verdriet om de liefde, dat hij de smachtende blikken van het meisje van de snackbar aanvankelijk niet zag. In Wong Kar-wai's superromantische nieuwe film In the mood for love keert Tony Leung terug als journalist in het Hongkong van de vroege jaren zestig. Opnieuw is er het verdriet om de liefde, zoals dat in alle films van Wong Kar-wai eigenlijk het geval is. Maar In the mood for love is meer. "Het is een film als een nooit uitgesproken liefdesverklaring", aldus hoofdrolspeler Tony Leung.
Acht maanden na het Filmfestival van Cannes beleefde In the mood for love dan eindelijk zijn Nederlandse première op het Filmfestival Rotterdam. Een mooie reden om de met een Gouden Palm bekroonde hoofdrolspeler Tony Leung (38) samen met tegenspeelster Maggie Cheung (36) over te laten komen naar de Maasstad. En hoe opvallend alledaags bleek Wong Kar-wai's favoriete, want inmiddels vijfvoudige, hoofdrolspeler Tony Leung. Een Chinese superster in spijkerbroek. Een acteur die er tijdens de onverwacht lange draaiperiode van In the mood for love even tussenuit kneep, om in Tokio een commerciële actiefilm op te nemen. "It's just fun to do some action or comedy stuff", zo zou de meest romantische Aziatische ster van dit moment in vloeiend Hongkong-Engels zeggen.
Leung: "Op de een of andere manier probeer ik de dingen een beetje in balans te houden. Na een film met Wong Kar-wai, die vaak echt helemaal onder mijn huid gaat zitten, maak ik graag een actiefilm of een komedie. Ik hoef er nauwelijks bij na te denken. Ik speel het gewoon recht voor zijn raap. Het is leuk om te doen, en het lucht op. Het is alsof ik in zo'n actiescène alle ingehouden energie kwijt kan."
"Het is als met popmuziek", zo vervolgt Leung die in Hongkong ook nog eens een razend populaire canto-popzanger is, met verschillende platenalbums op zijn naam. Leung: "Vooral na een film met Wong Kar-wai heb ik sterk de behoefte om mijn gevoelens te uiten via muziek. Als acteur probeer je altijd in de huid te kruipen van een ander. Als zanger ben je jezelf."

Radioliedjes
Uit Leungs woorden blijkt wel hoe ingehouden hij voor Wong Kar-wai te werk gaat. Gesproken wordt er niet veel. Het is vooral de lichaamstaal die telt. Het spel van blikken en bewegen. En in In the mood for love wordt dat laatste wel tot een soort hoogtepunt gevoerd op de door Wong Kar-wai opnieuw zo zorgvuldig uitgekozen muziek, variërend van de weemoedige Spaanstalige liedjes van Nat King Cole (volgens Wong Kar-wai de favoriete zanger van zijn moeder) tot de oude, vaak knetterende radioliedjes van Hongkong-coryfeeën uit de jaren zestig. Het is als een soort mix tussen David Leans Brief encounter en Woody Allens Radio days, maar dan op-en-top Chinees, vol weemoed en verlangen.
Leung: "Het is inmiddels bekend dat Wong Kar-wai zonder scenario werkt. Ik ben er na vijf films wel aan gewend, en voor mij voelt het inmiddels ook wel comfortabel, zo zonder script. Ik word alleen op de hoogte gebracht van het idee achter de film, niet van de details. Ik kan me herinneren dat Wong Kar-wai zei: 'Het wordt een film over liefdesaffaires en je tegenspeelster wordt Maggie Cheung.' Dat was eigenlijk alles. Verder wist ik wel dat Wong Kar-wai geen doorsnee liefdesgeschiedenis wilde maken. Ik wist dat hij iets speciaals wilde doen, juist omdat er al zo veel liefdesgeschiedenissen zijn."
"In the mood for love speelt duidelijk in de vroege jaren zestig", zo vervolgt Leung. "Af en toe zie je de late jaren vijftig er zelfs nog doorheen schemeren. Het gekke is, dat iedereen alles van elkaar lijkt te weten. De buren weten precies wanneer je het huis verlaat, wanneer je weer terugkomt, wanneer je ziek bent, etcetera. Maar over gevoelens wordt niet veel gesproken, daar zijn de mensen toch te gereserveerd voor. De vraag die Wong Kar-wai stelt, is hoe twee mensen tot elkaar kunnen komen die even gereserveerd zijn. Dat is een vraag die hier volgens mij centraal staat, en die ook zeker nog van toepassing is in het heden."

Bruce Lee
Tony leung wil zelf geen regisseur worden. Acteren en zingen doet hij graag. En als hij er nog eens iets bij gaat doen, dan is het niet regisseren, maar produceren. Hij zou dan wel zijn eigen films willen produceren, vanuit Hongkong. En of hij zich aangetrokken voelt tot Amerika? Tony Leung gelooft van niet. Aanbiedingen heeft hij zeker gehad, maar het waren toch stuk voor stuk oninteressante rollen. In Hollywood kunnen ze nog steeds geen rollen voor Chinese acteurs schrijven, zo laat Tony Leung met stelligheid weten. En volgens de acteur is het inderdaad alsof het Bruce Lee-tijdperk er alsmaar wordt gehandhaafd. Er is wel plaats voor actiesterren, maar mooie dramatische rollen worden er eenvoudigweg nog steeds niet geschreven. Tony Leung blijft dus in Hongkong, de stad waar hij tijdens de lange draaiperiodes met Wong Kar-wai naar eigen zeggen altijd zo naar terugverlangt. Het is een verlangen dat in In the mood for love in ieder geval wordt opgevangen door cameraman Christopher Doyle. Het verlangen naar Hongkong wordt dan vertaald in het verlangen naar de liefde.

Belinda van de Graaf



top
IN THE MOOD FOR LOVE

Maart 2001 #220

Productie, regie en scenario
Wong Kar-wai
Camera
Christopher Doyle
Mark Li Ping Bing
Montage
William Chang Suk-ping
Art direction
William Chang Suk-ping
Muziek
Michael Galasso
Met
Tony Leung Chiu-wai
Maggie Cheung Man-yuk
Rebecca Pan
Lai Chen
Siu Ping-lam

Kleur, 97 minuten

Distributie
C-Films
Te zien
vanaf 15 maart

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


I

I am a Woman Now
I Am Belfast
I AM FROM TITOV VELES
I AM Hardwell — Living The Dream
I AM LEGEND
I Am Not Your Negro
I AM THE VIOLIN
I Am Wrath
I CONFESS
I COULD NEVER BE YOUR WOMAN
I Don't Know How She Does It....... In Time
I DON'T WANT TO SLEEP ALONE (Tsai Ming-liang over)
I Give It A Year
I KNOW WHAT YOU DID LAST SUMMER
I LIKE IT LIKE THAT
I LOVE A MAN IN UNIFORM
I Love Dick
I Love Dollars (Workshop Filmkritiek)
I LOVE HUCKABEES
I LOVE TROUBLE
I LOVE YOU MAN
I LOVE YOU PHILLIP MORRIS
I LOVE YOUR WORK
I NOW PRONOUNCE YOU CHUCK AND LARRY
I SERVED THE KING OF ENGLAND
I SHOT ANDY WARHOL
I Spit On Your Grave Too
I SPY
I STILL KNOW WHAT YOU DID LAST SUMMER
I Wish
I'M A CYBORG BUT THAT'S OK
I'M IN TROUBLE!
I'm Not a F**king Princess
I'M NOT THERE
I'M NUMBER FOUR
I'm the Same, I'm An Other
I, Anna
I, CLAUDIUS
I, Daniel Blake
I, Frankenstein
I, ROBOT
I.D.
I.Q.
Icarus
ICE AGE
ICE AGE 3: DAWN OF THE DINOSAURS
Ice Age 5: Collision Course
Ice Age: Continental Drift
ICE AGE: THE MELTDOWN
Ice and The Sky
Ice Dragon
THE ICE HARVEST
ICE PRINCESS
The Ice Storm
The Iceman
Ich Seh, Ich Seh
ICHI THE KILLER
Ida
Identicals
IDENTITY
Identity Thief
The Ides of March
THE IDIOT
IDIOT BOX
THE IDIOTS
The Idol
IEDEREEN BEROEMD!
IEP!
If I Stay
IF I WANT TO WHISTLE, I WHISTLE
If the Sun Explodes
IF THESE WALLS COULD TALK
If...
IGBY GOES DOWN
IGOR
Ik ben Alice
IK GA NAAR TAHITI
IK OMHELS JE MET DUIZEND ARMEN
IK OOK VAN JOU
Ik wil gelukkig zijn
IK WIL NOOIT BEROEMD WORDEN
IKÍNGUT
IKKE NIET
IKLIMLER
IL CICLONE
ÎLES FLOTTANTES
Ill Manors
ILLÉGAL
THE ILLUSIONIST
THE ILLUSIONIST en Jacques Tati
Ilo Ilo
ILS (THEM)
ILUSIONES ÓPTICAS
Im Keller
Im Labyrinth des Schweigens
L' image manquante (IDFA 2013: Onvoltooid verleden)
THE IMAGINARIUM OF DOCTOR PARNASSUS
IMAGINARY CRIMES
IMAGINE ME & YOU
IMAGINE THAT
IMAGINING ARGENTINA
The Imitation Game
The Immigrant
THE IMMORTAL
IMMORTAL BELOVED
Immortals 3D
Impardonnables
IMPORT/EXPORT
The Impossible
The Imposter
IN & OUT
IN A BETTER WORLD
In a World...
IN ALLE STILTE
IN AMERICA
In Another Country
In Bloom
IN BRUGES
In Darkness
IN DE GREEP VAN DE TANGO
IN DEN TAG HINEIN
IN DREAMS
IN GOOD COMPANY
In grazia di Dio
IN HER SHOES
IN HET HUIS VAN MIJN VADER
In jouw naam
IN LOVE AND WAR
IN MEMORIA DI ME
IN MOTION
In Oranje
In Order of Disappearance
In Pursuit of Silence
IN SEARCH OF BEETHOVEN
IN THE BEDROOM
IN THE BLEAK MIDWINTER
IN THE COMPANY OF MEN
In the Crosswind
IN THE CUT
IN THE ELECTRIC MIST
In the Fog
In the Heart of the Sea
In the Land of Blood and Honey
IN THE LINE OF FIRE
IN THE LOOP
IN THE MOOD FOR LOVE
In the Name of
IN THE NAME OF THE FATHER
IN THE SOUP
IN THE VALLEY OF ELAH
IN THIS WORLD
In Time
IN WEITER FERNE, SO NAH!
IN YOUR HANDS
THE IN-LAWS
INAZUMA
The Inbetweeners
De inbreker
Incarnate
INCENDIARY
INCENDIES
INCEPTION
Inch'Allah
L' inconnu du lac
THE INCREDIBLE HULK
THE INCREDIBLES
INDECENT PROPOSAL
INDEPENDENCE DAY
Independence Day: Resurgence
INDEPENDENT ANIMATION FROM THE NETHERLANDS
DE INDIAAN
INDIANA JONES AND THE KINGDOM OF THE CRYSTAL SKULL
INDIGÈNES
Indivisibli
INFAMOUS
Infancia clandestina
INFERNAL AFFAIRS
INFERNAL AFFAIRS 2
Inferno
Les infidèles
Infiltrant
The Infiltrator
Infinitely Polar Bear
THE INFORMANT!
THE INFORMERS
INGLORIOUS BASTARDS
INGLOURIOUS BASTERDS
Inherent Vice
INKHEART
INLAND EMPIRE
DIE INNERE SICHERHEIT
INNOCENCE (Lucile Hadzihalilovic)
INNOCENCE (Paul Cox)
THE INNOCENT
Les Innocentes
THE INNOCENTS
INQUIÉTUDE
INSIDE DEEP THROAT
INSIDE JOB
Inside Llewyn Davis
INSIDE MAN
Inside No. 9
Inside Out
Inside the Chinese Closet
THE INSIDER
INSIDIOUS
Insidious: Chapter 2
Insidious: Chapter 3
INSOMNIA
INSPECTOR GADGET
Instant Dreams
INSTINCT
Insyriated
INTERMISSION
The Intern
THE INTERNATIONAL
The Internship
THE INTERPRETER
INTERSECTION
INTERSTELLA 5555
Interstellar
The Interview
Interview (Steve Buscemi)
INTERVIEW (Theo van Gogh)
INTERVIEW WITH THE VAMPIRE
INTIMACY
INTIMATE RELATIONS
INTO GREAT SILENCE
Into the Forest
Into the Inferno
INTO THE WEST
INTO THE WILD
Into the Woods
INTOLERABLE CRUELTY
Intouchables
L' INTRUS
The Invader
THE INVASION
Invasion of the Body Snatchers (Don Siegel)
Invasion of the Body Snatchers (Philip Kaufman)
LES INVASIONS BARBARES
Inventaris van het moederland
INVENTING THE ABBOTTS
INVESTIGATION
INVICTUS
INVISIBLE WAVES
The Invisible Woman
INVOLUNTARY
Io e te
IO NON HO PAURA
IO SONO L'AMORE
IP MAN
IRAQ FOR SALE
IRINA PALM
IRIS
IRMA VEP
THE IRON GIANT (DE IJZEREN REUS)
THE IRON HEEL OF OLIGARCHY (ZJELEZNAJA PIATA OLIGARKHII)
IRON ISLAND
The Iron Lady
IRON MAN
IRON MAN 2
Iron Man 3
IRON MONKEY
Iron Sky
Irrational Man (Woody Allen over)
IRRÉVERSIBLE
Is the Man Who is Tall Happy?
Isabelle (Ben Sombogaart)
ISABELLE (Tim Oliehoek)
LA ISLA DE LOS NIÑOS PERDIDOS
La isla mínima
THE ISLAND
THE ISLAND OF DR. MOREAU
The Islands and the Whales
THE ISLE
ISTANBUL TALES
ISTORIA 52
It
It Comes at Night
IT COULD HAPPEN TO YOU
It Follows
IT TAKES TWO
IT WAS AN ACCIDENT
IT'S A BOY/GIRL THING
IT'S A FREE WORLD...
IT'S A WONDERFUL LIFE
IT'S ALL ABOUT LOVE
IT'S ALL GONE PETE TONG
IT'S COMPLICATED
IT'S HARD TO BE NICE
IT'S MAGIC TIME
ITALIAN FOR BEGINNERS
THE ITALIAN JOB
ITALIANETZ
ITALO-WESTERN BOX
Italy: Love It or Leave It
IVANHOOD
IVANSXTC
L' IVRESSE DU POUVOIR
Ixcanul