Good Time
Blade Runner 2049
mother!
Detroit
Manifesto (Julian Rosefeldt over)
Het Witte Huis ligt onder vuur van boven Een heerlijk Armageddon

INDEPENDENCE DAY

Verenigde Staten, 1996 | Roland Emmerich
De concurrentiestrijd was feller dan ooit tevoren, de uitkomst weinig verrassend. Independence Day werd de populairste film van het Amerikaanse zomerseizoen 1996 en dreigt nu ook nog Jurassic Park te verslaan als meest succesvolle film aller tijden. De reden? Een perfecte marketingcampagne, opgehangen aan een reeks instant klassieke beelden, die zelfs ongezien al jaren in uw onderbewustzijn rondspoken.

Zoals het een goede blockbuster betaamt laat de plot van Independence Day zich gemakkelijk in 'twentyfive words or less' samenvatten: reusachtige ufo's schieten de halve wereld aan puin, waarop een kleurrijk groepje overlevenden de buitenaardsen van jetje geeft. Gezien de huidige stand van zaken op het gebied van special effects is het een gouden concept dat bijna niet kan falen, zolang de destructie en de strijd maar grootschalig en spectaculair genoeg zijn. Dat is hier zeker het geval, waarbij overigens opgemerkt dient te worden dat de uit Duitsland afkomstige regisseur Roland Emmerich en zijn vaste producent Dean Devlin er prat op gaan niet met de nieuwste trucage-technieken te hebben gewerkt, maar juist met de oudste. Het aantal door de computer gegenereerde beelden, CGI-opnamen in Hollywood-lingo, is in vergelijking met films als Twister, Mission: impossible of Jurassic Park minimaal, het duo vertrouwde liever op schaalopnamen van ambachtelijk vervaardigde maquettes en in de speelgoedwinkel gekochte bouwpakketjes van straaljagers.
Daarmee maken Emmerich en Devlin een lange neus naar menig concurrent. Waar iedereen voor trucage-opnamen bij de peperdure Industrial Light and Magic studio's aanklopt, slaagden de twee er met het aantrekken van jong Amerikaans en Duits talent in de kosten flink te drukken: Independence Day heeft een lager produktiebudget dan films als Twister en Eraser. En toch vergaat zo'n beetje de hele wereld. Nu bevat de film wel een aantal beelden dat de vergelijking met trucage-opnamen bij de duurdere concurrenten absoluut niet kan doorstaan, maar dat dondert niet. De makers beseffen namelijk terdege dat trucage-opnamen geen doel maar een middel moeten zijn. Een middel om een verhaal te vertellen. En Independence Day vertelt een beproefd en klassiek verhaal, op beproefde, klassieke wijze. En dat werkt.

Leentjebuur
Zoals eerder bleek uit zijn Duitse produktie Moon 44, een sterk op Star wars en western-conventies leunende science fiction film, en zijn Amerikaanse films Universal soldier en Stargate, kent Roland Emmerich zijn klassieken. Met een beetje kwade wil kan men zelfs stellen dat de regisseur nog nooit op een origineel idee betrapt kon worden. Emmerich is de vleesgeworden sampler, die in zijn oeuvre ongegeneerd leentjebuur speelt bij beroemde voorgangers. In het geval van Independence Day betreft het vooral de paranoïde science fiction films uit de jaren vijftig, met name het op de gelijknamige roman van H.G. Wells gebaseerde War of the worlds en de edelpulp van Earth vs. the flying saucers, waarin buitenaardsen Washington al goeddeels vernietigen.
Voor de opzet van zijn personages keek Emmerich naar de rampenfilms die het begin van de jaren zeventig domineerden: hij bevolkt zijn film met vertegenwoordigers van de meest uiteenlopende bevolkingsgroepen (lees: doelgroepen), die elkaar uiteindelijk vinden in de strijd tegen de gemeenschappelijke vijand. Vijfentwintig jaar geleden was het misschien nog ondenkbaar, maar nu wekt het weinig verbazing dat de grootste held door een zwarte acteur vertolkt wordt. Will Smith neemt de rol gretig en met zichtbaar plezier op zich. Sterker nog, hij steekt als straaljagerpiloot meteen de hele film in zijn broekzak, door voortdurend de juiste ironische toon aan te slaan. Met een vette knipoog naar het publiek slaat hij bijvoorbeeld een buitenaards monster knock-out, om vervolgens te klagen over de stank die er vanaf komt. Die hadden we nog niet eerder gehoord.

Huzarenstuk
De komische opmerkingen van Smith zijn hard nodig om tegenwicht te bieden aan een ander belangrijk aspect dat Independence Day in de Verenigde Staten zo succesvol maakte: het is de meest patriottische film sinds mensenheugenis. Geen Amerikaan zou het in zijn hoofd halen zo frequent op vlaggen en andere nationale symbolen in te zoomen, laat staan de president van de VS in een straaljager tegen de ufo's ten strijde te laten trekken, maar Emmerich schrikt nergens voor terug. Hij werd beloond met een onnavolgbare lofzang van de Hollywood-hatende Republikeinse presidentskandidaat Bob Dole, die zei: "I liked it. We won. The end. Leadership. America. Good over evil." De verbaal uniek getalenteerde Dole ging daarmee voor het gemak maar even voorbij aan het torenhoge sterftecijfer en de immense destructie die de film kenmerken. Destructie die zich tekenend genoeg vooral op nationale symbolen als het Witte Huis en het Vrijheidsbeeld richt.
Emmerichs huzarenstuk raakt daarmee een gevoelige snaar, zeker na de bomaanslagen op het World Trade Center en het overheidsgebouw in Oklahoma. In een opmerkelijk staaltje opportunistisch dualisme geeft hij de grootste nachtmerrie van menig Amerikaan een goede en patriottische afloop, terwijl hij terloops de complot-theorieën van regeringshaters als de daders van de aanslag in Oklahoma bevestigt. De regering blijkt burgers al jaren voor te liegen: er is eind jaren veertig daadwerkelijk een ufo geland bij het plaatsje Roswell en het object ligt opgeslagen op een geheime basis. Door in te haken op de hardnekkigste Broodje Aap verhalen, zich te bedienen van een reeks indrukwekkende en klassieke beelden en het patriottisme te relativeren met wat humor levert Roland Emmerich de ultieme Amerikaanse kassakraker af. Ieder verzet is nutteloos, iedereen gaat plat. Het is alleen jammer dat een verklaring voor de graancirkels uitblijft. Die komen ongetwijfeld in een vervolg aan bod.

Bart van der Put



top
INDEPENDENCE DAY

Oktober 1996 #171

Produktie
Dean Devlin
Regie
Roland Emmerich
Scenario
Dean Devlin
Roland Emmerich
Camera
Karl Walter Lindenlaub
Geluid
Jeff Wexler
Montage
David Brenner
Muziek
David Arnold
Visuele effecten
Volker Engel
Douglas Smith
Met
Will Smith
Jeff Goldblum
Bill Pullman
Judd Hirsch

Kleur, 145 minuten

Distributie
Columbia TriStar
Te zien
vanaf 3 oktober

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


I

I am a Woman Now
I Am Belfast
I AM FROM TITOV VELES
I AM Hardwell — Living The Dream
I AM LEGEND
I Am Not Your Negro
I AM THE VIOLIN
I Am Wrath
I CONFESS
I COULD NEVER BE YOUR WOMAN
I Don't Know How She Does It....... In Time
I DON'T WANT TO SLEEP ALONE (Tsai Ming-liang over)
I Give It A Year
I KNOW WHAT YOU DID LAST SUMMER
I LIKE IT LIKE THAT
I LOVE A MAN IN UNIFORM
I Love Dick
I Love Dollars (Workshop Filmkritiek)
I LOVE HUCKABEES
I LOVE TROUBLE
I LOVE YOU MAN
I LOVE YOU PHILLIP MORRIS
I LOVE YOUR WORK
I NOW PRONOUNCE YOU CHUCK AND LARRY
I SERVED THE KING OF ENGLAND
I SHOT ANDY WARHOL
I Spit On Your Grave Too
I SPY
I STILL KNOW WHAT YOU DID LAST SUMMER
I Wish
I'M A CYBORG BUT THAT'S OK
I'M IN TROUBLE!
I'm Not a F**king Princess
I'M NOT THERE
I'M NUMBER FOUR
I'm the Same, I'm An Other
I, Anna
I, CLAUDIUS
I, Daniel Blake
I, Frankenstein
I, ROBOT
I.D.
I.Q.
Icarus
ICE AGE
ICE AGE 3: DAWN OF THE DINOSAURS
Ice Age 5: Collision Course
Ice Age: Continental Drift
ICE AGE: THE MELTDOWN
Ice and The Sky
Ice Dragon
THE ICE HARVEST
ICE PRINCESS
The Ice Storm
The Iceman
Ich Seh, Ich Seh
ICHI THE KILLER
Ida
Identicals
IDENTITY
Identity Thief
The Ides of March
THE IDIOT
IDIOT BOX
THE IDIOTS
The Idol
IEDEREEN BEROEMD!
IEP!
If I Stay
IF I WANT TO WHISTLE, I WHISTLE
If the Sun Explodes
IF THESE WALLS COULD TALK
If...
IGBY GOES DOWN
IGOR
Ik ben Alice
IK GA NAAR TAHITI
IK OMHELS JE MET DUIZEND ARMEN
IK OOK VAN JOU
Ik wil gelukkig zijn
IK WIL NOOIT BEROEMD WORDEN
IKÍNGUT
IKKE NIET
IKLIMLER
IL CICLONE
ÎLES FLOTTANTES
Ill Manors
ILLÉGAL
THE ILLUSIONIST
THE ILLUSIONIST en Jacques Tati
Ilo Ilo
ILS (THEM)
ILUSIONES ÓPTICAS
Im Keller
Im Labyrinth des Schweigens
L' image manquante (IDFA 2013: Onvoltooid verleden)
THE IMAGINARIUM OF DOCTOR PARNASSUS
IMAGINARY CRIMES
IMAGINE ME & YOU
IMAGINE THAT
IMAGINING ARGENTINA
The Imitation Game
The Immigrant
THE IMMORTAL
IMMORTAL BELOVED
Immortals 3D
Impardonnables
IMPORT/EXPORT
The Impossible
The Imposter
IN & OUT
IN A BETTER WORLD
In a World...
IN ALLE STILTE
IN AMERICA
In Another Country
In Bloom
IN BRUGES
In Darkness
IN DE GREEP VAN DE TANGO
IN DEN TAG HINEIN
IN DREAMS
IN GOOD COMPANY
In grazia di Dio
IN HER SHOES
IN HET HUIS VAN MIJN VADER
In jouw naam
IN LOVE AND WAR
IN MEMORIA DI ME
IN MOTION
In Oranje
In Order of Disappearance
In Pursuit of Silence
IN SEARCH OF BEETHOVEN
IN THE BEDROOM
IN THE BLEAK MIDWINTER
IN THE COMPANY OF MEN
In the Crosswind
IN THE CUT
IN THE ELECTRIC MIST
In the Fog
In the Heart of the Sea
In the Land of Blood and Honey
IN THE LINE OF FIRE
IN THE LOOP
IN THE MOOD FOR LOVE
In the Name of
IN THE NAME OF THE FATHER
IN THE SOUP
IN THE VALLEY OF ELAH
IN THIS WORLD
In Time
IN WEITER FERNE, SO NAH!
IN YOUR HANDS
THE IN-LAWS
INAZUMA
The Inbetweeners
De inbreker
Incarnate
INCENDIARY
INCENDIES
INCEPTION
Inch'Allah
L' inconnu du lac
THE INCREDIBLE HULK
THE INCREDIBLES
INDECENT PROPOSAL
INDEPENDENCE DAY
Independence Day: Resurgence
INDEPENDENT ANIMATION FROM THE NETHERLANDS
DE INDIAAN
INDIANA JONES AND THE KINGDOM OF THE CRYSTAL SKULL
INDIGÈNES
Indivisibli
INFAMOUS
Infancia clandestina
INFERNAL AFFAIRS
INFERNAL AFFAIRS 2
Inferno
Les infidèles
Infiltrant
The Infiltrator
Infinitely Polar Bear
THE INFORMANT!
THE INFORMERS
INGLORIOUS BASTARDS
INGLOURIOUS BASTERDS
Inherent Vice
INKHEART
INLAND EMPIRE
DIE INNERE SICHERHEIT
INNOCENCE (Lucile Hadzihalilovic)
INNOCENCE (Paul Cox)
THE INNOCENT
Les Innocentes
THE INNOCENTS
INQUIÉTUDE
INSIDE DEEP THROAT
INSIDE JOB
Inside Llewyn Davis
INSIDE MAN
Inside No. 9
Inside Out
Inside the Chinese Closet
THE INSIDER
INSIDIOUS
Insidious: Chapter 2
Insidious: Chapter 3
INSOMNIA
INSPECTOR GADGET
INSTINCT
Insyriated
INTERMISSION
The Intern
THE INTERNATIONAL
The Internship
THE INTERPRETER
INTERSECTION
INTERSTELLA 5555
Interstellar
The Interview
Interview (Steve Buscemi)
INTERVIEW (Theo van Gogh)
INTERVIEW WITH THE VAMPIRE
INTIMACY
INTIMATE RELATIONS
INTO GREAT SILENCE
Into the Forest
Into the Inferno
INTO THE WEST
INTO THE WILD
Into the Woods
INTOLERABLE CRUELTY
Intouchables
L' INTRUS
The Invader
THE INVASION
Invasion of the Body Snatchers (Don Siegel)
Invasion of the Body Snatchers (Philip Kaufman)
LES INVASIONS BARBARES
Inventaris van het moederland
INVENTING THE ABBOTTS
INVESTIGATION
INVICTUS
INVISIBLE WAVES
The Invisible Woman
INVOLUNTARY
Io e te
IO NON HO PAURA
IO SONO L'AMORE
IP MAN
IRAQ FOR SALE
IRINA PALM
IRIS
IRMA VEP
THE IRON GIANT (DE IJZEREN REUS)
THE IRON HEEL OF OLIGARCHY (ZJELEZNAJA PIATA OLIGARKHII)
IRON ISLAND
The Iron Lady
IRON MAN
IRON MAN 2
Iron Man 3
IRON MONKEY
Iron Sky
Irrational Man (Woody Allen over)
IRRÉVERSIBLE
Is the Man Who is Tall Happy?
Isabelle (Ben Sombogaart)
ISABELLE (Tim Oliehoek)
LA ISLA DE LOS NIÑOS PERDIDOS
La isla mínima
THE ISLAND
THE ISLAND OF DR. MOREAU
The Islands and the Whales
THE ISLE
ISTANBUL TALES
ISTORIA 52
It
It Comes at Night
IT COULD HAPPEN TO YOU
It Follows
IT TAKES TWO
IT WAS AN ACCIDENT
IT'S A BOY/GIRL THING
IT'S A FREE WORLD...
IT'S A WONDERFUL LIFE
IT'S ALL ABOUT LOVE
IT'S ALL GONE PETE TONG
IT'S COMPLICATED
IT'S HARD TO BE NICE
IT'S MAGIC TIME
ITALIAN FOR BEGINNERS
THE ITALIAN JOB
ITALIANETZ
ITALO-WESTERN BOX
Italy: Love It or Leave It
IVANHOOD
IVANSXTC
L' IVRESSE DU POUVOIR
Ixcanul