The Killing of a Sacred Deer
Visages villages
Happy End
A Ghost Story
Battle of the Sexes
Seriemoorden onder de Spaanse zon

La isla mínima

Spanje, 2014 | Alberto Rodríguez

In Post-Franco Spanje maken de lokale autoriteiten in een Andalusisch dorp het wel erg gemakkelijk voor een seriemoordenaar.

Twee rechercheurs reizen in 1980 van Madrid naar het broeierige deltagebied onder Sevilla waar twee zusjes spoorloos zijn verdwenen. Een lokale militair geeft aan dat dit niet ongebruikelijk is, de meisjes zouden wellustig zijn. De werkelijke toedracht is diepgaander — Pedro (Raúl Arévalo) en zijn partner Juan (Javier Gutiérrez) komen een seriemoordenaar op het spoor. Een onvervalste sadist die de vrouwen verminkt en verkracht voordat ze een worden met het landschap.
In hun zoektocht naar de dader stuiten ze op tegenwerking van getuigen en de lokale politiechef. De oogst is nabij en die moet niet verziekt worden door allerlei bijzaken. Ver van de hoofdstad lijkt er na de dood van dictator Francisco Franco weinig veranderd. De Madrileense agenten ontdekken een voedingsbodem voor ellende — een plek waar niemand wil blijven. Een dichotomie van schoonheid en verval waar de industriële revolutie nooit heeft plaatsgehad. Met adembenemend mooie moeraslanden en rechthoekige irrigatiekanalen, waar het repetitieve geluid van krekels het tempo bepalen.
La isla mínima leidt tot een catharsis. Net als in de televisieserie True Detective (2014) en in het intrigerende Memories of Murder (2003) van de Koreaanse filmmaker Bong Song-ho heeft de zoektocht naar een psychopaat een botsing tussen oude wereld en nieuwe wereld tot gevolg. Heroïne is hier het medicijn tegen de armoede. De twee Madri­lenen komen in conflict met het hete klimaat en het constante wantrouwen van de ge­­meen­schap, maar ook met elkaar. Iedereen heeft een geheim. Het is allemaal sferisch en donker gefilmd, verborgen voor de septemberzon. Aan het einde komt de regen, ter ondersteuning van de ontluisterende slotwending.

Omar Larabi

Lees ook het interview met acteurs Nerea Barros en Jésus Castro over de film.

 


Allegorie van het fascisme: La ísla minima in een breder perspectief

Na de dood van Generaal Francisco Franco in 1975 werd de monarchie hersteld in Spanje. In 1978 betekende een nieuwe grondwet de komst van democratie. La ísla minima speelt zich af in 1980, tegen de achtergrond van die breuk met het verleden. Twee Madrileense rechercheurs reizen af naar het armoedige Andalusië, op jacht naar een seriemoordenaar. Juan (Javier Gutiérrez) staat voor de oude wereld, met zijn dubieuze verleden in de dictatuur. De jongere Pedro (Raúl Arévalo) is een socialist met duidelijk eerbare overtuigingen.
Wanneer de mannen arriveren in het dunbevolkte deltagebied onder Sevilla, blijkt er niets veranderd. De gehoopte voorspoed is uitgebleven. Het leger domineert nog steeds het monopolie van geweld. Zij bepalen wáár en óf drugs mag worden verhandeld. Zij bepalen hoeveel inspanning vereist is bij een moordonderzoek. Ze onthalen de rechercheurs onbewogen, net als de weinig behulpzame lokale politiechef. Zeker als de focus van het moordonderzoek wordt verlegd naar Don Alfonso (Alberto González), de lokale grootgrondbezitter en fabriekseigenaar. Van hem blijf je af.
Het onthullen van zijn gefabriceerde onschendbaarheid is een rechtstreekse beschimping van Franco's dictatuur. Cineast Alberto Ródriguez schetst een genadeloze aristocraat die zijn onderdanen – de fabrieksarbeiders – uitknijpt. Hij blijkt de sadist die jonge vrouwen verminkt en vermoord voor zijn perverse taferelen. Don Alfonso is hét bewijs dat het (feodale) fascistische systeem na de dood van Franco nog springlevend is. Deze nieuwe representatie van een fascist past in een rijke traditie van films die het fascisme bekritiseren.
In Visconti's Il gattopardo (1963) probeert Don Fabrizio – de prins van Salina – tijdens de negentiende-eeuwse opstanden zijn Siciliaanse landgoed te beschermen tegen de roodhemden, de nationalisten die uiteindelijk het Koninkrijk der beiden Siciliën zouden veroveren. Dit is een prelude op het fascisme. Het rooskleurige beeld van de adel veranderde: velen sloten zich decennia later aan bij de fascistische partij. In Novecento (1976) is deze ontwikkeling te zien: de zoon van de welgestelde herenboer (Robert de Niro) is een fascist in wording. Hij groeit tegelijkertijd op met de bastaard (Gerard Dépardieu) die zich zal aansluiten bij de communisten. Wie meer wil weten over het fascisme kan ook terecht bij Bernardo Bertolucci's andere facsimile van het fascisme: Il conformista (1970), waarin de lafaard Marcello Clerici (Jean-Louis Trintignant) langzaam ten gronde wordt gebracht.
Zo staat het Spaanse La ísla minima in een lange traditie van voornamelijk Italiaanse films over het fascisme, met Don Alfonso als nieuw symbool voor de ondergang van een abject gedachtengoed. Wie echter verder zoekt, zal in La ísla minima ook gelijkenissen vinden met representaties van de zoektocht naar het kwaad. Zoals in het Zuid-Koreaanse Memories of Murder (2003), een film die zich afspeelt in 1986, een periode waarin het repressieve Zuid-Koreaanse bewind zonder enige fantasie als fascistisch zou kunnen worden gekwalificeerd. Net als in La ísla minima reizen twee rechercheurs vanuit de hoofdstad (Seoul) naar een dunbevolkt gebied op zoek naar een seriemoordenaar.
Het is een bekende formule die ook terugkomt in de televisieserie True Detective (2014) waarin twee detectives in een moerasland in Louisiana op zoek gaan naar een seriemoordenaar. Een lokale dominee schrijft de daden toe aan het satanisme. Als frequent bezoeker van het politiebureau eist hij de oprichting van een speciale eenheid, die zich over de goddelozen ontfermd. Het verklaart hoezeer niet de democratisch gekozen sheriff, laat staan goed en integer politiewerk, de doorslag geeft, maar de fundamentalistische preker die de macht heeft in de gemeenschap. Een preker met een nagenoeg fascistische ideologie.
Het verbeelden van het kwaad – het fascisme – kan zodoende op twee manieren worden gevat. Het staat buiten kijf dat in de thriller de aanwezigheid van een antagonist onontbeerlijk is. Maar ook een antagonistische ideologie is van groot belang. Filmmakers als Alberto Ródriguez en Bernardo Bertolucci gebruiken hun talent niet uitsluitend om een onderhoudend verhaal te etaleren, maar óók om een politiek statement te kunnen maken: laten we het kwaad beteugelen.



top
La isla mínima

Juli/augustus 2015 #378



Productie
José Antonio Félez
Ricardo García Arrojo
Gervasio Iglesias
Regie
Alberto Rodríguez
Scenario
Alberto Rodríguez
Rafael Cobos
Camera
Alex Catalán
Montage
José M.G. Moyano
Muziek
Julio de la Rosa
Met
Javier Gutiérrez
Raúl Arévalo
María Varod

Kleur, 105 minuten

Distributie
Cinéart
Te zien
vanaf 9 juli

Ga voor alle bioscopen
en speeltijden naar
MrMovie.nl

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


I

I am a Woman Now
I Am Belfast
I AM FROM TITOV VELES
I AM Hardwell — Living The Dream
I AM LEGEND
I Am Not Your Negro
I AM THE VIOLIN
I Am Wrath
I CONFESS
I COULD NEVER BE YOUR WOMAN
I Don't Know How She Does It....... In Time
I DON'T WANT TO SLEEP ALONE (Tsai Ming-liang over)
I Give It A Year
I KNOW WHAT YOU DID LAST SUMMER
I LIKE IT LIKE THAT
I LOVE A MAN IN UNIFORM
I Love Dick
I Love Dollars (Workshop Filmkritiek)
I LOVE HUCKABEES
I LOVE TROUBLE
I LOVE YOU MAN
I LOVE YOU PHILLIP MORRIS
I LOVE YOUR WORK
I NOW PRONOUNCE YOU CHUCK AND LARRY
I SERVED THE KING OF ENGLAND
I SHOT ANDY WARHOL
I Spit On Your Grave Too
I SPY
I STILL KNOW WHAT YOU DID LAST SUMMER
I Wish
I'M A CYBORG BUT THAT'S OK
I'M IN TROUBLE!
I'm Not a F**king Princess
I'M NOT THERE
I'M NUMBER FOUR
I'm the Same, I'm An Other
I, Anna
I, CLAUDIUS
I, Daniel Blake
I, Frankenstein
I, ROBOT
I.D.
I.Q.
Icarus
ICE AGE
ICE AGE 3: DAWN OF THE DINOSAURS
Ice Age 5: Collision Course
Ice Age: Continental Drift
ICE AGE: THE MELTDOWN
Ice and The Sky
Ice Dragon
THE ICE HARVEST
ICE PRINCESS
The Ice Storm
The Iceman
Ich Seh, Ich Seh
ICHI THE KILLER
Ida
Identicals
IDENTITY
Identity Thief
The Ides of March
THE IDIOT
IDIOT BOX
THE IDIOTS
The Idol
IEDEREEN BEROEMD!
IEP!
If I Stay
IF I WANT TO WHISTLE, I WHISTLE
If the Sun Explodes
IF THESE WALLS COULD TALK
If...
IGBY GOES DOWN
IGOR
Ik ben Alice
IK GA NAAR TAHITI
IK OMHELS JE MET DUIZEND ARMEN
IK OOK VAN JOU
Ik wil gelukkig zijn
IK WIL NOOIT BEROEMD WORDEN
IKÍNGUT
IKKE NIET
IKLIMLER
IL CICLONE
ÎLES FLOTTANTES
Ill Manors
ILLÉGAL
THE ILLUSIONIST
THE ILLUSIONIST en Jacques Tati
Ilo Ilo
ILS (THEM)
ILUSIONES ÓPTICAS
Im Keller
Im Labyrinth des Schweigens
L' image manquante (IDFA 2013: Onvoltooid verleden)
THE IMAGINARIUM OF DOCTOR PARNASSUS
IMAGINARY CRIMES
IMAGINE ME & YOU
IMAGINE THAT
IMAGINING ARGENTINA
The Imitation Game
The Immigrant
THE IMMORTAL
IMMORTAL BELOVED
Immortals 3D
Impardonnables
IMPORT/EXPORT
The Impossible
The Imposter
IN & OUT
IN A BETTER WORLD
In a World...
IN ALLE STILTE
IN AMERICA
In Another Country
In Bloom
IN BRUGES
In Darkness
IN DE GREEP VAN DE TANGO
IN DEN TAG HINEIN
IN DREAMS
IN GOOD COMPANY
In grazia di Dio
IN HER SHOES
IN HET HUIS VAN MIJN VADER
In jouw naam
IN LOVE AND WAR
IN MEMORIA DI ME
IN MOTION
In Oranje
In Order of Disappearance
In Pursuit of Silence
IN SEARCH OF BEETHOVEN
IN THE BEDROOM
IN THE BLEAK MIDWINTER
IN THE COMPANY OF MEN
In the Crosswind
IN THE CUT
IN THE ELECTRIC MIST
In the Fog
In the Heart of the Sea
In the Land of Blood and Honey
IN THE LINE OF FIRE
IN THE LOOP
IN THE MOOD FOR LOVE
In the Name of
IN THE NAME OF THE FATHER
IN THE SOUP
IN THE VALLEY OF ELAH
IN THIS WORLD
In Time
IN WEITER FERNE, SO NAH!
IN YOUR HANDS
THE IN-LAWS
INAZUMA
The Inbetweeners
De inbreker
Incarnate
INCENDIARY
INCENDIES
INCEPTION
Inch'Allah
L' inconnu du lac
THE INCREDIBLE HULK
THE INCREDIBLES
INDECENT PROPOSAL
INDEPENDENCE DAY
Independence Day: Resurgence
INDEPENDENT ANIMATION FROM THE NETHERLANDS
DE INDIAAN
INDIANA JONES AND THE KINGDOM OF THE CRYSTAL SKULL
INDIGÈNES
Indivisibli
INFAMOUS
Infancia clandestina
INFERNAL AFFAIRS
INFERNAL AFFAIRS 2
Inferno
Les infidèles
Infiltrant
The Infiltrator
Infinitely Polar Bear
THE INFORMANT!
THE INFORMERS
INGLORIOUS BASTARDS
INGLOURIOUS BASTERDS
Inherent Vice
INKHEART
INLAND EMPIRE
DIE INNERE SICHERHEIT
INNOCENCE (Lucile Hadzihalilovic)
INNOCENCE (Paul Cox)
THE INNOCENT
Les Innocentes
THE INNOCENTS
INQUIÉTUDE
INSIDE DEEP THROAT
INSIDE JOB
Inside Llewyn Davis
INSIDE MAN
Inside No. 9
Inside Out
Inside the Chinese Closet
THE INSIDER
INSIDIOUS
Insidious: Chapter 2
Insidious: Chapter 3
INSOMNIA
INSPECTOR GADGET
Instant Dreams
INSTINCT
Insyriated
INTERMISSION
The Intern
THE INTERNATIONAL
The Internship
THE INTERPRETER
INTERSECTION
INTERSTELLA 5555
Interstellar
The Interview
Interview (Steve Buscemi)
INTERVIEW (Theo van Gogh)
INTERVIEW WITH THE VAMPIRE
INTIMACY
INTIMATE RELATIONS
INTO GREAT SILENCE
Into the Forest
Into the Inferno
INTO THE WEST
INTO THE WILD
Into the Woods
INTOLERABLE CRUELTY
Intouchables
L' INTRUS
The Invader
THE INVASION
Invasion of the Body Snatchers (Don Siegel)
Invasion of the Body Snatchers (Philip Kaufman)
LES INVASIONS BARBARES
Inventaris van het moederland
INVENTING THE ABBOTTS
INVESTIGATION
INVICTUS
INVISIBLE WAVES
The Invisible Woman
INVOLUNTARY
Io e te
IO NON HO PAURA
IO SONO L'AMORE
IP MAN
IRAQ FOR SALE
IRINA PALM
IRIS
IRMA VEP
THE IRON GIANT (DE IJZEREN REUS)
THE IRON HEEL OF OLIGARCHY (ZJELEZNAJA PIATA OLIGARKHII)
IRON ISLAND
The Iron Lady
IRON MAN
IRON MAN 2
Iron Man 3
IRON MONKEY
Iron Sky
Irrational Man (Woody Allen over)
IRRÉVERSIBLE
Is the Man Who is Tall Happy?
Isabelle (Ben Sombogaart)
ISABELLE (Tim Oliehoek)
LA ISLA DE LOS NIÑOS PERDIDOS
La isla mínima
THE ISLAND
THE ISLAND OF DR. MOREAU
The Islands and the Whales
THE ISLE
ISTANBUL TALES
ISTORIA 52
It
It Comes at Night
IT COULD HAPPEN TO YOU
It Follows
IT TAKES TWO
IT WAS AN ACCIDENT
IT'S A BOY/GIRL THING
IT'S A FREE WORLD...
IT'S A WONDERFUL LIFE
IT'S ALL ABOUT LOVE
IT'S ALL GONE PETE TONG
IT'S COMPLICATED
IT'S HARD TO BE NICE
IT'S MAGIC TIME
ITALIAN FOR BEGINNERS
THE ITALIAN JOB
ITALIANETZ
ITALO-WESTERN BOX
Italy: Love It or Leave It
IVANHOOD
IVANSXTC
L' IVRESSE DU POUVOIR
Ixcanul