The Killing of a Sacred Deer
Visages villages
Happy End
A Ghost Story
Battle of the Sexes
Planeet Platenzaak Verliefd op vinyl

HIGH FIDELITY

Verenigde Staten, 2000 | Stephen Frears
Popmuziek is een manier van leven. Een 17-jarige hoef je dat niet uit te leggen, die lapt alle regels toch wel aan zijn laars. Maar hoe zit het als je twee keer zo oud bent en je nog steeds je platencollectie belangrijker vindt dan je relatie? Dan heb je een probleem. Dan krijg je een film als High fidelity.

Ook in de popmuziek kun je tegenwoordig oud en grijs worden. 'I hope I die before I get old', zong Pete Townshend ooit. Maar hij werd oud, ging niet dood en behield zelfs zijn waardigheid (of iets wat daar op lijkt). Het waanidee dat popmuziek iets was waar iemand zich na zijn dertigste, en later veertigste verjaardag niet meer mee bezig kon houden, verdween in de mist van de tijd. Al betekent dat niet dat er geen grenzen meer zijn aan de beleving van popmuziek. Ze liggen alleen wat verdekter opgesteld. Neem het bezoeken van concerten. Wie met zijn tijd meegaat — en niet met zijn generatiegenoten — en op zoek blijft naar vernieuwende, hippe bands vraagt zich met het verstrijken der jaren steeds vaker af waar alle bekende gezichten uit het verleden toch zijn gebleven. Die zitten bij de reünietournee van Kayak. Of erger nog: thuis bij vrouw en kinderen. En gaan één keer per jaar naar The Rolling Stones. Het is voor de ware muziekliefhebber vol te houden, maar op den duur wordt het wel een eenzame strijd.

Uitweg
Mensen die ook na hun dertigste nog fanatiek bezig zijn met popmuziek, zijn dan ook vaak beroepsmatig met het medium verbonden. Ze werken in platenzaken of voor platenmaatschappijen, schrijven of fotograferen voor tijdschriften, draaien plaatjes op de radio of in clubs, regisseren video's of zenden ze uit. Dergelijke vrijplaatsen bieden niet alleen onderdak aan mensen die hun hart op jonge leeftijd aan popmuziek hebben verloren, maar zijn ook de ideale uitweg voor mensen die de behoefte voelen hun puberteit voor onbepaalde tijd te verlengen. De onregelmatige uren die het werken in de muziekwereld met zich meebrengt, maken het mogelijk er een tamelijk asociale manier van leven op na te houden. Vriendjes en vriendinnetjes dienen zich aan te passen aan de werk-, slaap- en etenstijden van de persoon met de populaire job. Ouders die zich afvroegen wanneer je nou eens echt wat met je leven ging doen, kunnen nu vrijelijk worden afgebekt of genegeerd. En het belangrijkste: de eigen muzieksmaak is maatgevend, die van een ander deugt per definitie niet.
Het is een geweldig leven, vol gratis cd's, concerten en vrijblijvende contacten, tot je de dertig bent gepasseerd en je leven in een neerwaartse spiraal dreigt te raken. De in vinyl gespecialiseerde platenzaak die je drijft, trekt steeds minder klanten omdat je nog nooit van klantenbinding hebt gehoord. Opstaan na een nacht doorhalen kost steeds meer moeite. Je ouders doen alsof je een wezen van een andere planeet bent. En de vrouw die 't het langste met je uithield — ze vond je aanvankelijk wel interessant omdat je ooit dj was in haar favoriete club — blijkt een ander te hebben en verhuist. Je verdrijft het verdriet door muziek te draaien waarbij je niet aan haar hoeft te denken. Vervolgens luister je naar alle liedjes die wel aan haar herinneren. En na verloop van tijd stel je jezelf de vraag: ben ik naar popmuziek gaan luisteren omdat ik ongelukkig was of ben ik ongelukkig omdat ik naar popmuziek luister?

IJdelheid
Dit is het instappunt van High fidelity, gebaseerd op de bestseller van Nick Hornby en invoelend geregisseerd door Stephen Frears, al is het duidelijk dat hoofdrolspeler, coproducent en coscenarist John Cusack de drijvende kracht achter de film is. Het is ook het moment waarop Rob Fleming (Cusack) over zijn leven begint na te denken. Over muziek, vrouwen, werk en de toekomst. De juiste platencollectie en de verkeerde baan. Bindingsangst en volwassen worden. Over het onderwerp van de meeste popliedjes: liefde.
Ik ken iemand als Rob. Sterker nog: ik ken talloze mensen als Rob. Misschien ben ik zelf (ooit) een Rob (geweest). Robs hoofd zit vol met liedjes over liefde. Het is de soundtrack van zijn leven. Maar in feite weet hij er geen fuck vanaf. In een uitgebreide monoloog waarbij Rob tussen de bedrijven door tegen de camera praat, wat door Cusacks uitstraling beter werkt dan verwacht, vertelt hij over zijn ex-vriendinnen. Aan de hand van een Top-5 lijstje — een rode draad in boek en film — bepaalt hij welke relationele breuken hem het diepst hebben geraakt. Het zijn archetypen met een universele herkenbaarheid: de eerste liefde op het schoolplein; de vriendin die wilde wachten met seks; de rebound-vriendin die zelf ook net door haar partner was gedumpt. De vriendin die je van je beste vriend afpikt (deze relatie zit wel in het boek, maar wordt in de film overgeslagen. Naar verluidt wilde Cusack niet te onsympathiek overkomen). En cruciaal: de vriendin die te mooi is om waar te zijn. Het meisje van wie je denkt dat ze de grote liefde is. Maar ook het meisje van wie je nooit helemaal zeker bent en die er uiteindelijk ook vandoor gaat met een man die veel knapper is dan jij. De vrouw over wie je ook jaren later nog vol ongeloof denkt: heb ik daar ooit een relatie mee gehad? De relatie waar je eigenlijk nooit overheen komt en die dodelijk is voor de eigenwaarde van de hoofdpersoon. De vriendin met het uiterlijk van Catherine Zeta-Jones (uitstekend gecast, volstrekt geloofwaardig gespeeld).
Rob raakt zijn ambities kwijt, stopt met studeren en gaat in een platenzaak werken. Vanaf dat moment is muziek de enige vriendin die je echt kunt vertrouwen. Verliefdheden worden minder intens, toch gaan relaties langer duren. Het lijdt geen twijfel dat de vriendin door wie Rob aan het begin van de film wordt gedumpt, Laura (Iben Hjelje, uit Mifune's last song) met stip stijgt op bovengenoemde lijst. De rest van de film probeert Rob haar terug te krijgen. Een oud gegeven, maar de invulling bruist. In één scène verschijnt zelfs Bruce Springsteen aan Robs bed om goede raad te geven. En terwijl Laura het met een ander probeert, wordt Robs misère tijdelijk verlicht doordat een van zijn natte dromen in vervulling gaat: hij beleeft een romantische nacht met een door Lisa Bonet gespeelde folkzangeres. Alles is ijdelheid, en niet alleen in de filmwereld.

Slecht gemanierd
Behalve liefde gaat High fidelity ook over de verschillende manieren waarop mannen en vrouwen met popmuziek omgaan. Mannen blinken uit in oeverloze conversaties over individuele songs, gitaarsolo's, producers en zijn zeer bedreven in het vergelijken van de ene artiest met de andere: mijn favoriete cd is immers beter en belangrijker dan de jouwe. Vrouwen houden zich niet met dat soort pietluttigheden bezig. Rob herinnert zich niet alleen de titel van het liedje dat hen samenbracht ('Got to get you off my mind'), maar ook de artiest (Solomon Burke). Laura weet alleen de titel nog. Hij vindt dat niet kunnen. Zij vindt het leiden van haar leven belangrijker. De vergelijking met 'Fever pitch', een ander boek van Nick Hornby, dringt zich op. Of het nou gaat om voetbal, muziek of auto's: voor mannen is het een zaak van leven en dood. Vrouwen zijn daar over het algemeen te nuchter voor. En gelijk hebben ze.
Hoewel Rob als 'everyman' wordt gepresenteerd, is hij voor de gemiddelde vrouw een raadsel. Hij maakt geen bijster sympathieke indruk, is lichtgeraakt en egocentrisch. In zijn platenwinkel Championship Vinyl werken bovendien twee 'vrienden' die ook al geen reclame zijn voor het mannelijk geslacht. Een bebrilde nerd, Dick, die niet praat maar fluistert, elke vraag drie keer herformuleert voordat hij hem eindelijk stelt, niet tegen confrontaties kan en demo-cassettes verzamelt van bands waarvan nog nooit iemand heeft gehoord. Maar hij bedoelt het goed. De ander is Barry, een onbehouwen rouwdouwer, een dikzak bovendien, slecht gemanierd, op een agressieve manier confronterend. Zo iemand met wie je binnen een halve minuut voor de rest van je leven ruzie kan hebben. Iemand die Stevie Wonders 'I just called to say I love you' niet gewoon slijmerig vindt, maar een misdaad tegen de mensheid. Barry en Dick zijn honderd procent levensecht. Het is hilarisch om Rob te horen vertellen dat hij ze voor drie dagen in de week had aangenomen, maar dat ze binnen de kortste keren elke dag kwamen, omdat ze nergens anders hadden om naar toe te gaan. Het komt ook dicht bij huis.

Swingen
Sterker nog dan het boek van Hornby — dat zich afspeelt in Londen, terwijl de film in Chicago is gesitueerd, maar de verschillen zijn verder gering — verklankt de film het gevoel dat popmuziek de soundtrack van ons leven vormt. De film heeft daarbij op het boek voor dat aan elke gemoedstoestand van de hoofdpersoon onmiddellijk een passend liedje kan worden toegevoegd. Volgens de credits van de film worden er maar liefst 59 liedjes in de film gebruikt — Robs muzieksmaak kent nauwelijks stilistische grenzen, hij houdt alleen niet van hiphop. "Let op, ik ga cd's van The Beta Band verkopen", zegt Rob op een drukke zaterdagmiddag en laat zien wat de kick is van het runnen van een platenzaak. Hij zet een nummer op van deze Britse cult-groep, die een nauwelijks benoembare vorm van ambient folk-dance maakt, en binnen afzienbare tijd staan de meeste klanten mee te swingen. Daar doe je het voor.
Een andere scène die in het geheugen blijft hangen: Barry komt op maandagmiddag binnen en draait zijn speciale maandagochtend compilatietape, die begint met het irritant vrolijke 'Walking on sunshine' van Katrina and The Waves, hetgeen meteen tot ruzie leidt met Rob en Dick. Popmuziek is alomtegenwoordig in High fidelity, maar toch zitten er geen scènes in de film die je nooit meer los kan zien van de muziek die erbij wordt gebruikt, zeker niet in emotioneel opzicht. Het is geen Magnolia, waarbij de liedjes van Aimee Mann een belangrijk onderdeel van de film vormen, of Chungking express, waarbij 'California dreaming' zo vaak voorbijkomt dat film en lied onlosmakelijk met elkaar verbonden raken. Zoals ik na het zien van Reservoir dogs nooit meer 'Stuck in the middle with you' van Stealer's Wheel heb kunnen horen zonder een afgesneden oor voor me te zien. Maar dat geeft niet. High fidelity is een innemende, charmante komedie — en een must voor iedereen die vol overgave van popmuziek houdt.

Oene Kummer



top
HIGH FIDELITY

Juli/augustus 2000 #213

Productie
Tim Bevan
Rudd Simmons
Regie
Stephen Frears
Scenario
D.V. DeVincentis
Steve Pink
John Cusack
Scott Rosenberg
Camera
Seamus McGarvey
Montage
Mick Audsley
Art direction
Nicholas Lund
Kostuums
Laura Cunningham Bauer
Muziek
Howard Shore
Met
John Cusack
Iben Hjejle
Joan Cusack
Tim Robbins
Lisa Bonet
Catherine Zeta-Jones
Lili Taylor

Kleur, 113 minuten

Distributie
Buena Vista
Te zien
vanaf 24 augustus

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


H

HAAIBAAI aka SHARKBAIT
HAAR NAAM WAS SARAH
HABANA BLUES
Habemus Papam
HABITAT
HABLE CON ELLA
HACKERS
Hacksaw Ridge
Hadewijch
HAIFA
Hail, Caesar!
LA HAINE
HAIRSPRAY
HALF MOON
HALF NELSON
HALL PASS
HALLAM FOE
Hallo bungalow
HALLOWEEN
HALLOWEEN 2
HALLOWEEN 8: RESURRECTION
HALLOWEEN H20
HAMACA PARAGUAYA
HAMAM, IL BAGNO TURCO
HAMBURGER LEKTIONEN
HAMLET
HAMLET 2
Hampstead
HANA-BI
HANCOCK
The Handmaiden
HANEKAM DE ROCKER
THE HANGING GARDEN
HANGOVER
HANGOVER 2
The Hangover III
Hanna
Hannah Arendt
HANNAH MONTANA/MILEY CYRUS
HANNAH MONTANA: THE MOVIE
HANNIBAL
HANNIBAL RISING
Hannibal, seizoen 1
HANZO THE RAZOR-TRILOGIE
THE HAPPENING
The Happiest Day in the Life of Olli Mäki
THE HAPPIEST GIRL IN THE WORLD (Previously Unreleased)
Happily Ever After
HAPPINESS
Happy Death Day
HAPPY END
Happy End
HAPPY ENDINGS
HAPPY FEET
Happy Feet 2
The Happy Film
Happy Happy
HAPPY TIMES
HAPPY TOGETHER
HAPPY-GO-LUCKY
HAPPYTHANKYOUMOREPLEASE
HARD CANDY
HARD EIGHT
HARD HEAD/TÊTE DURE
HARD RAIN
HARD TARGET
Hard To Be a God
HARDBALL
Hardcore Henry
HAREM SUARÉ
Harmonium (Kôji Fukada over)
Harmony Lessons
HAROLD AND KUMAR GO TO WHITE CASTLE
Harrie Geelen Filmcollectie
HARRISON'S FLOWERS
HARRY BROWN
HARRY POTTER AND THE CHAMBER OF SECRETS
HARRY POTTER AND THE DEATHLY HALLOWS
Harry Potter and the Deathly Hallows 2 3D
HARRY POTTER AND THE GOBLET OF FIRE
HARRY POTTER AND THE HALF BLOOD PRINCE
HARRY POTTER AND THE ORDER OF THE PHOENIX
HARRY POTTER AND THE PHILOSOPHER'S STONE
HARRY POTTER AND THE PRISONER OF AZKABAN
HARRY, UN AMI QUI VOUS VEUT DU BIEN
Hart Beat
Hartenstraat
Hartenstrijd
HARTVERSCHEUREND
HARVARD MAN
THE HARVEST
HARVEST TIME
Hasta la vista!
The Hateful Eight
A Haunted House
A Haunted House 2
HAUNTED MANSION
THE HAUNTING
A Haunting History
THE HAUNTING IN CONNECTICUT
The Haunting in Connecticut 2: Ghosts of Georgia
DIE HÄUPTER MEINER LIEBEN
HAUT BAS FRAGILE
Haute cuisine
Hava Nagila — The Movie
HAVEN
Le Havre
HAWAII OSLO
HÄXAN
Haywire
HAZE
HE GOT GAME
HE LOVES ME, HE LOVES ME NOT
He named me Malala
HE'S JUST NOT THAT INTO YOU
HEAD ABOVE WATER
HEAD ON
HEAD TRAUMA
Headhunters
HEAR MY SONG
HEART
Heart of a Dog (Laurie Anderson over)
HEART OF DARKNESS
HEART OF GOLD
THE HEART OF JUSTICE
THE HEARTBREAK KID
HEARTBREAKERS
HEARTS IN ATLANTIS
Heartstone
The Heat
HEAT
HEAVEN
HEAVEN AND EARTH
Heaven on Earth
Heaven's Gate
HEAVEN'S HEART
HEAVENLY CREATURES
HEAVY
A Heavy Heart (Thomas Stuber over)
HEAVY METAL IN BAGHDAD
Hector and the Search for Happiness
Heddy Honigmann IN FOCUS
Hedi (Mohamed Ben Attia over)
HEDWIG AND THE ANGRY INCH
HEF, EEN GESPREK MET DRIE ZUSSEN
HEIMAT 3 — CHRONIK EINER ZEITENWENDE
Heimat — Eine Deutsche Chronik
HEIMATKLÄNGE
HEIMWEE NAAR DE DOOD
De Heineken ontvoering
HEIST
EEN HEKS IN DE FAMILIE
Heksen bestaan niet
HEKSJE LILLI: DE REIS NAAR MANDOLAN
HEKSJE LILLY
DE HEL VAN '63
DE HELAASHEID DER DINGEN
La helada negra (Previously Unreleased)
De held
Heli (Amat Escalante over)
Helium
Hell or High Water
HELLBENT
HELLBOY
Hello I Must be Going
HELLRAISER: BLOODLINE
The Help
HELP ME EROS
HELTER SKELTER
Hemel
HEMEL BOVEN HOLLAND
Hemel op aarde
Henri (Yolande Moreau over)
HENRI LANGLOIS, THE PHANTOM OF THE CINÉMATHÈQUE
HENRY FOOL
HENRY'S CRIME
HENRY-GEORGES CLOUZOT'S INFERNO
HENRY: PORTRAIT OF A SERIAL KILLER
Her
HERBIE: FULLY LOADED
Hercules
The Here After
HEREAFTER
HEREMAKONO
DE HERENIGINGSEXPRES SAIGON — HANOI
LE HÉRISSON
Les héritiers
HERO (YING XIONG)
UN HÉROS TRÈS DISCRET
HEROSTRATUS
DAS HERZ IST EIN DUNKLER WALD (Previously Unreleased)
Hesher
Het doet zo zeer
HET IS EEN SCHONE DAG GEWEEST
HET MYSTERIE VAN DE SARDINE
Het verlangen
HET WOORD HEEFT MIJ GERED
L' HEURE D'ÉTÉ
Une heure de tranquillité
THE HI-LINE
THE HI-LO COUNTRY
HIDALGO
Hidden Figures
HIDE AND SEEK
HIDEAWAY
HIDEOUS KINKY
Hier ben ik
HIGH ART
HIGH CRIMES
HIGH FIDELITY
HIGH HEELS
HIGH SCHOOL MUSICAL 3: SENIOR YEAR
The High Sun
High-Rise (Ben Wheatley over)
HIGHER LEARNING
HIGHLANDER 3: THE SORCERER
HIGHWAYMEN
HILARY AND JACKIE
HILDE (THE KNEF)
The hills have eyes (Alexandre Aja)
THE HILLS HAVE EYES (Wes Craven)
HIMALAYA
Hiroshima Mon Amour
HIS BIG WHITE SELF
HISTOIRE(S) DU CINÉMA
HISTORIAS MÍNIMAS
Historiás que só existem quando lembradas
The History of Love
A HISTORY OF VIOLENCE
History's Future
Hit and Run
HITCH
Hitchcock
Hitchcock/Truffaut
THE HITCHHIKER'S GUIDE TO THE GALAXY
HITMAN
The Hitman's Bodyguard
Hitman: Agent 47
L' hiver dernier
THE HOAX
The Hobbit: An unexpected Journey
The Hobbit: The Battle of Five Armies
The Hobbit: The Desolation of Smaug
HOBO WITH A SHOTGUN
HOCHZEITSGÄSTE
Hocus Pocus met Alfons Alfrink
HODDER
Hoe duur was de suiker
HOE OVERLEEF IK... MEZELF
HOE TEM JE EEN DRAAK?
HOFFA
THE HOLE (Joe Dante)
THE HOLE (Nick Hamm)
THE HOLE (Tsai Ming-liang)
THE HOLIDAY
Holland, natuur in de delta
HOLLANDS LICHT
HOLLOW MAN
HOLLOW REED
Hollywood Banker
HOLLYWOOD HOMICIDE
THE HOLLYWOOD SIGN
HOLLYWOODLAND
HOLY MAN
Holy Motors
HOLY SMOKE
Home
Home
Home Again
HOME ALONE 2 LOST IN NEW YORK
HOME ALONE 3
A HOME AT THE END OF THE WORLD
HOME FOR CHRISTMAS
HOME FOR THE HOLIDAYS
HOME ON THE RANGE
THE HOME SONG STORIES
Homefront
HOMELAND
The Homesman
HOMEWARD BOUND: THE INCREDIBLE JOURNEY
Homies
Un homme à la hauteur
L' HOMME DU TRAIN
UN HOMME QUI CRIE
Les hommes libres
Homo Sapiens (Previously Unreleased)
HONEY (Bille Woodruff)
HONEY (Semih Kaplanoglu)
Honey 2 (Bille Woodruff)
HONEY, I BLEW UP THE KID
HONEYMOON IN VEGAS
THE HONEYMOONERS
HONEYZ
HONOUR OF THE DRAGON
HOODLUM
HOODWINKED
HOOGSTE TIJD
HOOLIGANS
HOOP DREAMS
HOP (Dominique Standaert)
HOP (Tim Hill)
HOPE FLOATS
HOPE SPRINGS
Hope Springs
HOPPET
Horns
Horrible Bosses
Horrible Bosses 2
HORROR
Hors Satan
THE HORSE WHISPERER
HORTON
The Host (Andrew Niccol)
THE HOST (Bong Joon-ho)
HOSTAGE
HOSTEL
HOSTEL 2
THE HOT CHICK
HOT FUZZ
HOT ROD
Hotel de grote L
HOTEL DE LOVE
HOTEL DIARIES
HOTEL FOR DOGS
HOTEL RWANDA
Hotel Transylvanie 2 3D
Hotel Transylvanië: Hotel vol monsters
Hotell (Lisa Langseth over)
THE HOURS
THE HOUSE
House at the End of the Street
HOUSE OF CARDS
House of Cards, seizoen 2
HOUSE OF FLYING DAGGERS
THE HOUSE OF MIRTH
HOUSE OF SAND AND FOG
HOUSE OF WAX
THE HOUSE OF YES
HOUSE ON HAUNTED HILL
THE HOUSEMAID
HOW I ENDED THIS SUMMER
HOW I KILLED A SAINT
How I Spent My Summer Vacation
HOW MANY ROADS
HOW SHE MOVE
How To Be Single
How to Change the World
How to Describe a Cloud
How to Describe a Cloud (Slow Criticism)
HOW TO GET RID OF THE OTHERS
HOW TO LOSE A GUY IN 10 DAYS
HOW TO LOSE FRIENDS & ALIENATE PEOPLE
HOW TO MAKE AN AMERICAN QUILT
How to Meet a Mermaid
How to Train Your Dragon 2
Howards End
HOWL
HOWL'S MOVING CASTLE
Hoy como ayer
THE HUDSUCKER PROXY
HUFTERS & HOFDAMES
Hugo
LE HUITIÈME JOUR
HUKKLE
HULK
Human
THE HUMAN CONDITION
HUMAN NATURE
THE HUMAN RESOURCES MANAGER
The Human Scale
THE HUMAN STAIN
HUMAN TRAFFIC
L' humanité
HUMANOIDS FROM THE DEEP
A HUMBLE LIFE
Hummingbird
HUMPDAY
THE HUNCHBACK OF NOTRE DAME (Gary Trousdale, Kirk Wise)
THE HUNCHBACK OF THE NOTRE DAME (Wallace Worsley)
The Hundred-Foot Journey
HUNDSTAGE
HUNGER
The Hunger Games
The Hunger Games: Catching Fire
The Hunger Games: Mockingjay — Part 1
The Hunger Games: Mockingjay — Part 2
THE HUNGRY GHOSTS
Hungry Hearts
THE HUNT
HUNT DOWN
Hunt for the Wilderpeople
THE HUNTED
The Hunter (Daniel Nettheim)
The Hunter (Rafi Pitts)
THE HUNTER (Serik Aprimov)
HUNTING & ZN.
THE HUNTING PARTY
The Huntsman
HURLYBURLY
THE HURRICANE
THE HURT LOCKER
HUSBANDS AND WIVES
HUSH
HUSH!
HUSTLE & FLOW
Hyde Park on Hudson
HYÈNES
HYPE!
The Hypnotist
HYSTERIA (René Daalder)
Hysteria (Tanya Wexler)