The Killing of a Sacred Deer
Visages villages
Happy End
A Ghost Story
Battle of the Sexes
De dans om de kogel

HARD TARGET

Verenigde Staten, 1993 | John Woo
Na een twintig jaar durende carrière in de filmindustrie van Hong Kong emigreerde regisseur John Woo vorig jaar naar de Verenigde Staten. Zijn eerste Amerikaanse film Hard target betekent voor de koning van het 'heroic bloodshed' genre een doorbraak naar een groot internationaal publiek. Fans van zijn Chinese actiefilms vrezen echter dat er van Woo's gewelddadig poëtische stijl niet veel over zal blijven. Is hier sprake van het 'George Sluizer-effect'? Een groepsgesprek in Londen.

Met een produktie-gemiddelde van één film per twee dagen is de filmindustrie van Hong Kong een van de grootste ter wereld. De voormalige Britse kroonkolonie telt meer bioscopen per inwoner dan iedere andere wereldstad. Films draaien er zelden langer dan een paar weken, waarna ze niet alleen van het doek verdwijnen maar ook de kans lopen voorgoed verloren te gaan. Filmsterren worden even snel gelanceerd als vergeten, voor een ster is het dus zaak de vergankelijke roem snel te gelde te maken. Het ontbreken van vakbonden en de enorme werkdruk leiden niet alleen tot achttien-urige werkdagen maar soms ook tot vreemde produktiemethoden. Zo is het niet ongebruikelijk dat filmopnamen tot een dag voor de première doorgaan en de montage ervan pas op het allerlaatste moment geschiedt. Film lijkt in Hong Kong op de eerste plaats een wegwerpartikel.

Doorbraak
Sinds de hoogtijdagen van de kung fu film, in het begin van de jaren zeventig, is er echter op het artistieke vlak een enorme vooruitgang geboekt. De voorzet daartoe werd genomen door regisseur King Hu, die in 1975 op het festival van Cannes bij pers en jury hoge ogen gooide met zijn epische kostuumfilm A touch of zen. Dit bescheiden buitenlandse succes kreeg aanvankelijk alleen met The story of wu viet en The romance of book and sword van Ann Hui navolging. Een echte doorbraak in het westen bleef uit tot twee jonge regisseurs, John Woo en Tsui Hark, besloten te gaan samenwerken.
Woo had in 1986 al veertien titels op zijn naam staan toen hij met Hark als producent de gangsterfilm A better tomorrow maakte. Geïnspireerd op het werk van Jean Pierre Melville, Sam Peckinpah en Martin Scorsese schetst de film een portret van twee broers, die als politieman en crimineel tegenover elkaar komen te staan. A better tomorrow brak alle kassarecords van Hong Kong en bezorgde hoofdrolspeler Chow Yun Fat een sterstatus en een blijvend dienstverband bij regisseur Woo. De trendsettende film vormt de oorsprong van het 'heroic bloodshed' genre, waarin schietgrage gangsters hun bloeddorstige natuur compenseren met een sterk ontwikkeld gevoel voor trouw, eer en gerechtigheid. Vriendschapsbanden tussen mannen staan centraal in het genre. De westerse inspiratiebronnen en de eigentijdse setting maken de films zeer toegankelijk voor niet-Chinezen. Binnen het genre blinkt Woo uit door zijn melodramatische scenario's en stilistische hoogstandjes. Films als The killer, Bullet in the head en Hard boiled bezorgden hem de eretitel 'the Mozart of mayhem' en de sympathie van Amerikaanse regisseurs als Martin Scorsese, Oliver Stone, Walter Hill en Quentin — Reservoir dogs — Tarantino.
Nu de 45 jarige Woo Amerikaan is geworden staat hij plotseling wereldwijd in de belangstelling. Interviews worden dan ook op een Amerikaanse manier afgewerkt, door middel van press junkets, waarbij journalisten groepsgewijs aan de man voorbij trekken. Terwijl mijn collega's alleen geïnteresseerd lijken te zijn in Hard target-ster Jean-Claude Van Damme doe ik een poging Woo te ondervragen over zijn eigen werk en verleden.

Kunst en religie
"Toen ik drie was vluchtten mijn ouders uit communistisch China naar Hong Kong. Ik ben opgegroeid in de achterbuurten, we hadden zo weinig geld dat we zelfs een paar jaar dakloos waren. We leefden in een milieu vol gokkers, gangsters en drugsdealers. Ik heb veel geweld gezien, er waren altijd vechtpartijen in de buurt. Ik ontvluchtte de realiteit in mijn fantasie en droomde over een vredige wereld zonder haat en geweld. Ik kreeg een protestants-lutherse opvoeding en had zo'n bewondering voor de kerk dat ik priester wilde worden. Toen ik me aanmeldde voor het seminarie werd ik echter niet geaccepteerd, ze zeiden dat ik beter mijn artistieke kant kon ontwikkelen. Ik heb in mijn films altijd geprobeerd om mijn interesses in kunst en religie te verenigen."
In de jaren zestig kwam Woo bij een theatergezelschap terecht waar hij zich toelegde op het maken van korte experimentele films. Na een aantal uiteenlopende baantjes bij diverse filmstudio's kreeg hij een vaste betrekking bij de Shaw brothers, die destijds de grootste studio van Hong Kong bestierden. Ofschoon Woo grote artistieke aspiraties had zat er voor hem niets anders op dan zich aan te passen aan het ultracommercile karakter van de lokale filmindustrie. Terwijl collega's hun regiedebuut meestal pas op veertigjarige leeftijd mochten maken debuteerde Woo met The young dragons al toen hij 26 was. Vanaf dit debuut werden al zijn films gekenmerkt door extreem gewelddadige scènes, die in tegenspraak lijken te zijn met het gelovige en zachtaardige karakter van de regisseur.
"Ik heb echt een hekel aan geweld. Mijn filmpersonages hebben een sterk karakter en willen niets liever dan het kwaad uitroeien. Ze zijn verbonden met de spirituele riddermythologie uit de Chinese oudheid. Ze hebben een sterk besef van trouw en eer en nemen het op voor de onderdrukte medemens. Er zit veel van Jezus' filosofie in mijn helden. Net als Jezus offeren ze zichzelf uiteindelijk meestal op voor hun idealen. Ik heb er soms wel moeite mee dat ik hun gewelddadige kant zo verheerlijk, want dat is eigenlijk in strijd met hun religieuze oorsprong. De positieve en negatieve aspecten van mijn personages zijn vaak beiden erg overdreven, als ik iets kenbaar wil maken heb ik de neiging het zo hard mogelijk van de daken te schreeuwen."
Woo dankt zijn reputatie als een van de beste actiefilm-regisseurs ter wereld vooral aan de briljant gechoreografeerde actiescènes uit The killer en Hard boiled, zijn laatste Hong Kong produktie. Muziek blijkt bij het totstandkomen van dergelijke scènes een belangrijke rol te spelen.
"Ik snij de beelden op de muziek, het monteren is vergelijkbaar met de montage van een musical. Tijdens de opnamen draai ik ook muziek op de set, daar doe ik inspiratie uit op. Voor kleine vechtscènes gebruik ik rock 'n' roll, bij grote actiescènes luister ik naar Bach, Mozart en Wagner, voor het lichtvoetige werk gebruik ik jazz. Meestal doe ik de montage alleen en probeer ik het ritme van de actie en de schoonheid van de camerabewegingen te benadrukken in de muziek. Mijn soort actie is niet van het cartooneske Amerikaanse soort. Mijn actiescènes hebben meer met ballet en opera dan met stripboeken te maken."

Compromissen
Vorig jaar verruilde Woo Hong Kong voor Los Angeles. De regisseur heeft in Hong Kong de top bereikt en zoekt nieuwe uitdagingen. De machtsovername van zijn oude thuishaven door de Chinese regering in 1997 baart Woo bovendien grote zorgen. Het bloedbad op het Plein van de Hemelse Vrede ligt hem nog vers in het geheugen. In Bullet in the head, Woo's meest persoonlijke film, verwerkte hij het trauma dat veel inwoners van Hong Kong opliepen bij het zien van de schokkende beelden uit Peking. Woo hoopt nu op een succesvolle Amerikaanse carrière. Voor zijn eerstvolgende project Shadow war, een suspense-thriller over een detective duo dat in New York op terroristen jaagt, zoekt hij momenteel financiering.
Woo ziet reikhalzend uit naar zijn samenwerking met Quentin Tarantino, die een op maat gesneden scenario voor zijn idool heeft geschreven. De op The killer geïnspireerde film wordt volgend jaar opgenomen en zal Woo met acteur Chow Yun Fat herenigen.
Intussen heeft de kopieerdrift van de grote Amerikaanse filmmaatschappijen zich na een aantal herverfilmingen van Franse films nu ook al op The killer gericht. Tot ongenoegen van Woo-fans over de hele wereld zal Sylvester Stallone onder regie van Renny Harlin de Chow Yun Fat rol op zich gaan nemen. Met een dergelijk gedrocht in het vooruitzicht geniet Hard target het voordeel van de twijfel.
Woo's Amerikaanse debuut roept echter wel gemengde gevoelens over zijn keuze voor Hollywood op. In het scenario is weinig terug te vinden van de thematiek uit zijn vorige films en het kunstzinnig bloedvergieten is flink aan banden gelegd. Woo lijkt nogal wat compromissen gesloten te hebben.
"Tot mijn spijt mocht ik het scenario niet veranderen en kreeg ik te weinig tijd voor de opnamen. De studiobazen beseften niet dat mijn stijl erg bewerkelijk is. Als ik een opname moet hebben van iemand die een pistool trekt en schiet, dan kost me dat een hele dag. Ik maak een totaalshot, close up, medium en dan ook nog een rijdertje erbij, een high-speed shot voor slow motion enzovoort. Dat biedt me de mogelijkheid om een actiescène als een musical te monteren. In Amerika moet je zoiets meteen op één manier opnemen. Hard target had een groter budget dan ik gewend was maar dat ging voornamelijk in de omvang van de crew zitten."

Vertalen
Na de vrijheid die Woo in Hong Kong na jaren zwoegen had verworven moeten de restricties die hij in Hollywood kreeg opgelegd een bittere pil zijn geweest. Bij navraag blijkt dat de regisseur echter goed voorbereid was.
"Ik rekende erop dat ik in mijn eerste Amerikaanse film water bij de wijn zou moeten doen. In Amerika is momenteel zoveel ophef over geweld op televisie en in films dat Universal mij al voor de opnamen adviseerde om me in te houden bij het tonen van geweld. Het aantal kogelinslagen en doden moest aanzienlijk lager liggen dan bij mijn voorgaande films. Ze wilden mijn stijl naar Amerikaanse begrippen vertalen en dan moet er ingeleverd worden als het om expliciet geweld gaat. Bovendien trekken actiefilms een jong publiek dat een simpele en snelle afwikkeling van de plot gewend is. Mijn films zitten vol met technische kunstgrepen als slow motion, freeze frames en overvloeiers. Dat soort trucs zijn in Amerikaanse films al twintig jaar niet meer gebruikt. Ik heb daarom na een testvertoning het artistieke element enigszins afgezwakt in de eindmontage. Toen de filmkeuring de film zes keer afkeurde heb ik toch steeds zelf de hermontage mogen doen, de studio heeft maar op enkele punten echt ingegrepen. Zo zijn de regels nu eenmaal in Hollywood."
Het zal Woo in ieder geval een plezier doen dat Hard target in Europa in de ongecensureerde eindmontage uitgebracht wordt. De ironie van de door de filmmaatschappij voor deze versie bedachte kreet 'the director's cut' zal hij ongetwijfeld ook op waarde weten te schatten.

Bart van der Put



top
HARD TARGET

November 1993 #139

Produktie
James Jacks
Sean Daniel
Regie
John Woo
Scenario
Chuck Pfarrer
Camera
Russell Carpenter
Geluid
Al Rizzo
Kenny Delbert
Montage
Bob Murawski
Muziek
Graeme Revell
Kodo
Met
Jean-Claude Van Damme
Lance Henriksen
Yancy Butler
Arnold Vosloo

Kleur, 95 minuten (inclusief drie minuten met in de VS-versie gecensureerde beelden)

Distributie
UIP
Te zien
vanaf 11 of 18 november

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


H

HAAIBAAI aka SHARKBAIT
HAAR NAAM WAS SARAH
HABANA BLUES
Habemus Papam
HABITAT
HABLE CON ELLA
HACKERS
Hacksaw Ridge
Hadewijch
HAIFA
Hail, Caesar!
LA HAINE
HAIRSPRAY
HALF MOON
HALF NELSON
HALL PASS
HALLAM FOE
Hallo bungalow
HALLOWEEN
HALLOWEEN 2
HALLOWEEN 8: RESURRECTION
HALLOWEEN H20
HAMACA PARAGUAYA
HAMAM, IL BAGNO TURCO
HAMBURGER LEKTIONEN
HAMLET
HAMLET 2
Hampstead
HANA-BI
HANCOCK
The Handmaiden
HANEKAM DE ROCKER
THE HANGING GARDEN
HANGOVER
HANGOVER 2
The Hangover III
Hanna
Hannah Arendt
HANNAH MONTANA/MILEY CYRUS
HANNAH MONTANA: THE MOVIE
HANNIBAL
HANNIBAL RISING
Hannibal, seizoen 1
HANZO THE RAZOR-TRILOGIE
THE HAPPENING
The Happiest Day in the Life of Olli Mäki
THE HAPPIEST GIRL IN THE WORLD (Previously Unreleased)
Happily Ever After
HAPPINESS
Happy Death Day
HAPPY END
Happy End
HAPPY ENDINGS
HAPPY FEET
Happy Feet 2
The Happy Film
Happy Happy
HAPPY TIMES
HAPPY TOGETHER
HAPPY-GO-LUCKY
HAPPYTHANKYOUMOREPLEASE
HARD CANDY
HARD EIGHT
HARD HEAD/TÊTE DURE
HARD RAIN
HARD TARGET
Hard To Be a God
HARDBALL
Hardcore Henry
HAREM SUARÉ
Harmonium (Kôji Fukada over)
Harmony Lessons
HAROLD AND KUMAR GO TO WHITE CASTLE
Harrie Geelen Filmcollectie
HARRISON'S FLOWERS
HARRY BROWN
HARRY POTTER AND THE CHAMBER OF SECRETS
HARRY POTTER AND THE DEATHLY HALLOWS
Harry Potter and the Deathly Hallows 2 3D
HARRY POTTER AND THE GOBLET OF FIRE
HARRY POTTER AND THE HALF BLOOD PRINCE
HARRY POTTER AND THE ORDER OF THE PHOENIX
HARRY POTTER AND THE PHILOSOPHER'S STONE
HARRY POTTER AND THE PRISONER OF AZKABAN
HARRY, UN AMI QUI VOUS VEUT DU BIEN
Hart Beat
Hartenstraat
Hartenstrijd
HARTVERSCHEUREND
HARVARD MAN
THE HARVEST
HARVEST TIME
Hasta la vista!
The Hateful Eight
A Haunted House
A Haunted House 2
HAUNTED MANSION
THE HAUNTING
A Haunting History
THE HAUNTING IN CONNECTICUT
The Haunting in Connecticut 2: Ghosts of Georgia
DIE HÄUPTER MEINER LIEBEN
HAUT BAS FRAGILE
Haute cuisine
Hava Nagila — The Movie
HAVEN
Le Havre
HAWAII OSLO
HÄXAN
Haywire
HAZE
HE GOT GAME
HE LOVES ME, HE LOVES ME NOT
He named me Malala
HE'S JUST NOT THAT INTO YOU
HEAD ABOVE WATER
HEAD ON
HEAD TRAUMA
Headhunters
HEAR MY SONG
HEART
Heart of a Dog (Laurie Anderson over)
HEART OF DARKNESS
HEART OF GOLD
THE HEART OF JUSTICE
THE HEARTBREAK KID
HEARTBREAKERS
HEARTS IN ATLANTIS
Heartstone
The Heat
HEAT
HEAVEN
HEAVEN AND EARTH
Heaven on Earth
Heaven's Gate
HEAVEN'S HEART
HEAVENLY CREATURES
HEAVY
A Heavy Heart (Thomas Stuber over)
HEAVY METAL IN BAGHDAD
Hector and the Search for Happiness
Heddy Honigmann IN FOCUS
Hedi (Mohamed Ben Attia over)
HEDWIG AND THE ANGRY INCH
HEF, EEN GESPREK MET DRIE ZUSSEN
HEIMAT 3 — CHRONIK EINER ZEITENWENDE
Heimat — Eine Deutsche Chronik
HEIMATKLÄNGE
HEIMWEE NAAR DE DOOD
De Heineken ontvoering
HEIST
EEN HEKS IN DE FAMILIE
Heksen bestaan niet
HEKSJE LILLI: DE REIS NAAR MANDOLAN
HEKSJE LILLY
DE HEL VAN '63
DE HELAASHEID DER DINGEN
La helada negra (Previously Unreleased)
De held
Heli (Amat Escalante over)
Helium
Hell or High Water
HELLBENT
HELLBOY
Hello I Must be Going
HELLRAISER: BLOODLINE
The Help
HELP ME EROS
HELTER SKELTER
Hemel
HEMEL BOVEN HOLLAND
Hemel op aarde
Henri (Yolande Moreau over)
HENRI LANGLOIS, THE PHANTOM OF THE CINÉMATHÈQUE
HENRY FOOL
HENRY'S CRIME
HENRY-GEORGES CLOUZOT'S INFERNO
HENRY: PORTRAIT OF A SERIAL KILLER
Her
HERBIE: FULLY LOADED
Hercules
The Here After
HEREAFTER
HEREMAKONO
DE HERENIGINGSEXPRES SAIGON — HANOI
LE HÉRISSON
Les héritiers
HERO (YING XIONG)
UN HÉROS TRÈS DISCRET
HEROSTRATUS
DAS HERZ IST EIN DUNKLER WALD (Previously Unreleased)
Hesher
Het doet zo zeer
HET IS EEN SCHONE DAG GEWEEST
HET MYSTERIE VAN DE SARDINE
Het verlangen
HET WOORD HEEFT MIJ GERED
L' HEURE D'ÉTÉ
Une heure de tranquillité
THE HI-LINE
THE HI-LO COUNTRY
HIDALGO
Hidden Figures
HIDE AND SEEK
HIDEAWAY
HIDEOUS KINKY
Hier ben ik
HIGH ART
HIGH CRIMES
HIGH FIDELITY
HIGH HEELS
HIGH SCHOOL MUSICAL 3: SENIOR YEAR
The High Sun
High-Rise (Ben Wheatley over)
HIGHER LEARNING
HIGHLANDER 3: THE SORCERER
HIGHWAYMEN
HILARY AND JACKIE
HILDE (THE KNEF)
The hills have eyes (Alexandre Aja)
THE HILLS HAVE EYES (Wes Craven)
HIMALAYA
Hiroshima Mon Amour
HIS BIG WHITE SELF
HISTOIRE(S) DU CINÉMA
HISTORIAS MÍNIMAS
Historiás que só existem quando lembradas
The History of Love
A HISTORY OF VIOLENCE
History's Future
Hit and Run
HITCH
Hitchcock
Hitchcock/Truffaut
THE HITCHHIKER'S GUIDE TO THE GALAXY
HITMAN
The Hitman's Bodyguard
Hitman: Agent 47
L' hiver dernier
THE HOAX
The Hobbit: An unexpected Journey
The Hobbit: The Battle of Five Armies
The Hobbit: The Desolation of Smaug
HOBO WITH A SHOTGUN
HOCHZEITSGÄSTE
Hocus Pocus met Alfons Alfrink
HODDER
Hoe duur was de suiker
HOE OVERLEEF IK... MEZELF
HOE TEM JE EEN DRAAK?
HOFFA
THE HOLE (Joe Dante)
THE HOLE (Nick Hamm)
THE HOLE (Tsai Ming-liang)
THE HOLIDAY
Holland, natuur in de delta
HOLLANDS LICHT
HOLLOW MAN
HOLLOW REED
Hollywood Banker
HOLLYWOOD HOMICIDE
THE HOLLYWOOD SIGN
HOLLYWOODLAND
HOLY MAN
Holy Motors
HOLY SMOKE
Home
Home
Home Again
HOME ALONE 2 LOST IN NEW YORK
HOME ALONE 3
A HOME AT THE END OF THE WORLD
HOME FOR CHRISTMAS
HOME FOR THE HOLIDAYS
HOME ON THE RANGE
THE HOME SONG STORIES
Homefront
HOMELAND
The Homesman
HOMEWARD BOUND: THE INCREDIBLE JOURNEY
Homies
Un homme à la hauteur
L' HOMME DU TRAIN
UN HOMME QUI CRIE
Les hommes libres
Homo Sapiens (Previously Unreleased)
HONEY (Bille Woodruff)
HONEY (Semih Kaplanoglu)
Honey 2 (Bille Woodruff)
HONEY, I BLEW UP THE KID
HONEYMOON IN VEGAS
THE HONEYMOONERS
HONEYZ
HONOUR OF THE DRAGON
HOODLUM
HOODWINKED
HOOGSTE TIJD
HOOLIGANS
HOOP DREAMS
HOP (Dominique Standaert)
HOP (Tim Hill)
HOPE FLOATS
HOPE SPRINGS
Hope Springs
HOPPET
Horns
Horrible Bosses
Horrible Bosses 2
HORROR
Hors Satan
THE HORSE WHISPERER
HORTON
The Host (Andrew Niccol)
THE HOST (Bong Joon-ho)
HOSTAGE
HOSTEL
HOSTEL 2
THE HOT CHICK
HOT FUZZ
HOT ROD
Hotel de grote L
HOTEL DE LOVE
HOTEL DIARIES
HOTEL FOR DOGS
HOTEL RWANDA
Hotel Transylvanie 2 3D
Hotel Transylvanië: Hotel vol monsters
Hotell (Lisa Langseth over)
THE HOURS
THE HOUSE
House at the End of the Street
HOUSE OF CARDS
House of Cards, seizoen 2
HOUSE OF FLYING DAGGERS
THE HOUSE OF MIRTH
HOUSE OF SAND AND FOG
HOUSE OF WAX
THE HOUSE OF YES
HOUSE ON HAUNTED HILL
THE HOUSEMAID
HOW I ENDED THIS SUMMER
HOW I KILLED A SAINT
How I Spent My Summer Vacation
HOW MANY ROADS
HOW SHE MOVE
How To Be Single
How to Change the World
How to Describe a Cloud
How to Describe a Cloud (Slow Criticism)
HOW TO GET RID OF THE OTHERS
HOW TO LOSE A GUY IN 10 DAYS
HOW TO LOSE FRIENDS & ALIENATE PEOPLE
HOW TO MAKE AN AMERICAN QUILT
How to Meet a Mermaid
How to Train Your Dragon 2
Howards End
HOWL
HOWL'S MOVING CASTLE
Hoy como ayer
THE HUDSUCKER PROXY
HUFTERS & HOFDAMES
Hugo
LE HUITIÈME JOUR
HUKKLE
HULK
Human
THE HUMAN CONDITION
HUMAN NATURE
THE HUMAN RESOURCES MANAGER
The Human Scale
THE HUMAN STAIN
HUMAN TRAFFIC
L' humanité
HUMANOIDS FROM THE DEEP
A HUMBLE LIFE
Hummingbird
HUMPDAY
THE HUNCHBACK OF NOTRE DAME (Gary Trousdale, Kirk Wise)
THE HUNCHBACK OF THE NOTRE DAME (Wallace Worsley)
The Hundred-Foot Journey
HUNDSTAGE
HUNGER
The Hunger Games
The Hunger Games: Catching Fire
The Hunger Games: Mockingjay — Part 1
The Hunger Games: Mockingjay — Part 2
THE HUNGRY GHOSTS
Hungry Hearts
THE HUNT
HUNT DOWN
Hunt for the Wilderpeople
THE HUNTED
The Hunter (Daniel Nettheim)
The Hunter (Rafi Pitts)
THE HUNTER (Serik Aprimov)
HUNTING & ZN.
THE HUNTING PARTY
The Huntsman
HURLYBURLY
THE HURRICANE
THE HURT LOCKER
HUSBANDS AND WIVES
HUSH
HUSH!
HUSTLE & FLOW
Hyde Park on Hudson
HYÈNES
HYPE!
The Hypnotist
HYSTERIA (René Daalder)
Hysteria (Tanya Wexler)