Blade Runner 2049
The Square
Un beau soleil intérieur
The Glass Castle
Kleine ijstijd
'Waar het natuurlijk echt om draait is slavernij'

Get Out

Verenigde Staten, 2017 | Jordan Peele
Get Out is waarschijnlijk de eerste auteurshorrorfilm van een zwarte regisseur die door een Hollywoodstudio werd gefinancierd. Hij opent op 12 april het Imagine Film Festival. Schrijver en filmmaker Brandon Harris sprak regisseur Jordan Peele en bespreekt de film tot in detail, inclusief spoilers.

Door Brandon Harris

Het leven van zwarten in de Verenigde Staten is, objectief gezien, vaak een horror. Dus zou het verrassend kunnen lijken dat Get Out van Jordan Peele waarschijnlijk de eerste horrorfilm is van een zwarte filmauteur die gefinancierd is door een grote Hollywoodstudio. De satirische film, die na zijn premièreweekend op nummer 1 in de box office-top tien belandde, bespeelt slim de angsten rondom interraciale relaties die nog immer een rol spelen in een nog steeds door raciale stratificatie gekenmerkt land als de Verenigde Staten.
De plotse schrikmomenten, de galgenhumor en de arglistige intelligentie van de film leunen sterk op de sensibiliteit en de alles doordringende paranoia die in de harten schuilt van zwarte mensen die zich in een witte omgeving moeten bewegen. Get Out is een prestatie van jewelste, een film die het verdient om naast Barry Jenkins Moonlight te worden gezien als een enorme stap voorwaarts voor de zwarte cinema. Get Out voelt alsof de film vijf minuten geleden nog onmogelijk zou zijn geweest.

Verschillende burgerrechten
Peele is jaren bezig geweest zijn film gefinancierd te krijgen. Hij kreeg het idee tijdens de campagne voor de Democratische presidentiële voorverkiezingen van 2008, toen het leek alsof raciale vooruitgang en feminisme op gespannen voet kwamen te staan. "Het was bijna alsof het erom ging wie het meest geleden had", grapte Peele na de première van zijn film in Brooklyn tegen verslaggever Logan Hill, die hem vroeg of hij kon toelichten hoe de Clinton-Obamawedloop hem had geïnspireerd. "Het was een hele gekke tijd, maar het heeft me wel aan het denken gezet. Ja, we hebben verschillende burgerrechten, welke zijn meer waard?"
De tussenliggende jaren, waarin de opkomst van een gekleurde president de — overigens al weer snel vermorzelde — hoop gaf dat kleur niet langer zo'n beproeving in het Amerikaanse leven zou hoeven zijn, hebben veel van de onderliggende onlusten en spanningen in Peele's film bevestigd. Amerika mag dan, zelfs nog zo recent als in 2008, hebben geclaimd als land 'klaar te zijn' met 'ras', maar tegen de tijd dat het 2016 was bleek dat 'ras' bepaald nog niet klaar was met ons. "We hadden dit toch achter ons gelaten, jongens, wat is er gebeurd?" zei Peele schertsend tegen het publiek, terwijl zijn grap doodserieus was: "Ras heeft ons weer ingehaald."

Goede bedoelingen
Get Out bekritiseert het geniepige racisme dat onder het vernis van witte vooruitstrevende goede bedoelingen schuil kan gaan, door het verhaal te vertellen van de jonge zwarte fotograaf Chris (Daniel Kaluuya), die enigszins nerveus op bezoek gaat bij de familie van zijn witte vriendin Rose (Allison Williams), in een keurige Amerikaanse buitenwijk. Haar ouders — een arts (Bradley Whitford) die hem toevertrouwt dat hij 'een derde keer voor Obama gestemd zou hebben als dat had gekund'; — en een hypnotiseur (Catherine Keener) zijn poeslief, maar er is something rotten in the state of Denmark. Kort nadat de broer van Rose, een vechtsportfan, is gearriveerd, legt de film z'n angstaanjagende premisse bloot. In de openingsbeelden hebben we dan al gezien hoe een zwarte man (Lakeith Stanfield) ergens in een buitenwijk door een gemaskerde overvaller bijna wordt gewurgd en in een auto wordt gesleurd — en dan blijkt dat de familie van Rose stelselmatig zwarten kidnapt en hersenspoelt tot ze zich onderworpen hebben, ogenschijnlijk voor hun eigen bestwil.
"Waar het natuurlijk echt om draait is slavernij", merkte Peel op tijdens de Q&A. "Niet om jullie een rotgevoel te geven, jongens. Maar het is duistere shit." En inderdaad, seks, slavernij, en de angst ervoor, is een zeer aanwezig spookbeeld in de film.
De volgende keer dat we Stanfields personage zien is hij te gast bij de familie van Chris' vriendin en gekleed in een smoking en een tweed gleufhoed, terwijl hij op een heel andere manier en toon praat dan aan het begin van de film. Plotseling is hij getrouwd met een witte vrouw, die misschien wel dertig jaar ouder is dan hij. De vreemdheid van de situatie ontgaat Chris niet. Hij probeert contact te zoeken met de enige andere zwarte man in het gezelschap, op een manier die je van mannen van hun leeftijd en cultuur kunt verwachten: hij wil z'n 'bro' worden. Tot zijn verwarring en ontzetting ontdekt hij dat de zwarte solidariteit, alle culturele codes waarvan hij erop rekent dat de man ze kent, uit hem zijn geslagen.

Zwarte solidariteit
Later vertelt Chris aan de zwarte huishoudster — terwijl hij bang is dat ze zijn mobiel heeft uitgezet uit onvrede over het feit dat hij met Rose uitgaat ("It's a thing", zegt hij tegen zijn ogenschijnlijk niet-begrijpende vriendin) — dat hij nerveus wordt als hij zich tussen alleen maar witte mensen bevindt. Bij deze bede om zwarte solidariteit betrekt haar gezicht. "Nee", zegt ze op een vreemde, teruggetrokken manier, terwijl ze met haar diepe stemgeluid een bloedstollende, hemeltergende lach uitstoot, van het soort dat meestal is voorbehouden aan de meest wankele personages uit de films van Miike Takashi. Op dat vreselijk ongemakkelijke moment wordt het trauma van zwart Amerika in hoofdletters geschreven. Tot dan toe, behalve misschien met uitzondering van Charles Burnetts To Sleep with Anger (1990) of Bill Gunns Ganja and Hess (1973) hebben we dit soort geraffineerdheid niet eerder in zwarte horrorfilms gezien.

Monsters
Get Out staat ons toe om op z'n minst hoop te houden dat Rosie aan de kant van Chris staat. Dat ze misschien, als deze monsters zijn ontmaskerd, aan zijn kant zal staan, of het tegenover haar raciaal verwarde familie voor hem op zal nemen. Of net zoals Beau Bridges in Hal Ashby's beroemde scène in The Landlord uit 1970 (de meest radicale film over gemende relaties die er in de jaren zeventig in Amerika is gemaakt) zegt dat N.A.A.C.P (de National Association for the Advancement of Colored People) ook kan staan voor: "Niggers Ain't Always Colored People."
De chemie tussen Chris en Rose is evident; je krijgt vanaf het begin af aan hun gedeelde gevoel voor humor mee, en gaat mee in de manier waarop zij de raciale kloof proberen te overbruggen die hen gescheiden houdt. Zij neemt het voor hem op als een agent zonder reden om zijn identiteitsbewijs vraagt tijdens een verkeerscontrole, en is de eerste om zijn angsten weg te nemen te midden van al die voorstedelijke witheid van de wereld van haar ouders. We snappen dat zij begrijpt wat die wereld waarschijnlijk voor hem vertegenwoordigt. Maar als puntje bij paaltje komt, als de strop aangetrokken wordt, onthult Rose waar haar werkelijke loyaliteit ligt.

Raciaal pessimisme
"Ik had nooit gedacht dat deze film gemaakt zou worden", vertelde Peele tijdens een telefoongesprek een paar dagen na de première in Brooklyn. "Ik dacht niet dat het mogelijk was." Opgenomen in Alabama vanwege de belastingmaatregelen, maar gesitueerd in een non-descripte Amerikaans kustplaats is Get Out een van die films die het diepe raciale pessimisme van onze tijd laat proeven, een explosieve correctie op films uit het Obama-tijdperk als Jonathan Demme's Rachel Getting Married (2008), die een interraciaal huwelijk tussen een zwarte man en een witte vrouw in de idyllische buitenwijk in Connecticut waar haar ouders vandaan komen, afschilderde als een triomf van post-raciaal, vooruitstrevend Amerika.
Get Out is ook een reflectie op een specifiek Amerikaans subgenre, de zogeheten sociale thriller, een onderwerp waar Peele met grote precisie over praat. "Het mooie is dat de meeste horrorfilms en thrillers op een of andere manier over de maatschappij gaan, maar dat in de sociale thriller altijd de maatschappij de slechterik is", zei hij. "Of het nu op een allegorische manier is, zoals in Night of the Living Dead (1968), of metaforisch zoals in Rosemary's Baby (1968). Candyman (1992) onderzoekt de angst voor het getto, namelijk Cabrini-Green in Chicago. Misery (1990) gaat over fandom en de manier waarop we mensen verheerlijken en aanbidden." Deze vier films maakten niet toevallig deel uit van een programma over de sociale thriller dat Peele in maart programmeerde in de BAM Cinématek in New York, samen met meer afwijkende films als Wes Cravens horrorfilm The People under the Stairs (1991), de meest opvallende Amerikaanse stadsvernieuwings-allegorie uit de jaren negentig; en Stanley Kramers klassieke interraciale drama Guess Who's Coming to Dinner (1967), de film die door Get Out waarschijnlijk het meest actief wordt weerspiegeld en ondermijnd.
"Ik heb de film geschreven voordat ik mijn vrouw ontmoette, maar er was een tijd dat ik, als ik voor de eerste keer de ouders van een vriendinnetje zou ontmoeten, zenuwachtig was dat ze hun niet had verteld dat ik zwart was", vertrouwde Peele me toe toen hij over zijn persoonlijke ervaringen met het daten van witte vrouwen sprak, een thema dat nu eindelijk zijn cinematische apotheose heeft gevonden. "Die angst is heel reëel, en ik heb het in onze tijd nog niet in dit genre vertolkt zien worden." En nu heeft hij het gedaan.

Brandon Harris  is filmmaker, filmcriticus en gastdocent film aan SUNY Purchase en schrijver van het semi-autobiografische, binnenkort te verschijnen Making Rent in Bed-Stuy: A Memoir of Trying to Make It in New York City | Dit artikel verscheen eerder in The New Yorker | © Conde Nast, Overgenomen met toestemming.


top
Get Out

April 2017 #397

Regie en scenario
Jordan Peele
Camera
Toby Oliver
Art direction
Chris Craine
Montage
Gregory Plotkin
Muziek
Michael Abels
Met
Daniel Kaluuya
Allison Williams
Marcus Henderson
Betty Gabriel

Kleur, 104 minuten

Distributie
UPI
Te zien
op het Imagine Film Festival en vanaf 20 april

Ga voor alle bioscopen
en speeltijden naar
MrMovie.nl

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


G

G-FORCE
G.I. JANE
G.I. Joe: Retaliation
G.I. JOE: THE RISE OF THE COBRA
Gaamer
GABBEH
Gabrielle (Louise Archambault)
GABRIELLE (Patrice Chéreau)
GADJO DILO
Gaga: Five Foot Two
GAINSBOURG, VIE HÉROÏQUE
GALAXY QUEST
Gallipoli
The Gallows
Gallows Hill
Gambit
THE GAMBLER
Game
THE GAME
Game of Thrones (Seizoen 5)
Game of Thrones Seizoen 1
GAMER
Le gamin au vélo
GAMLE MAEND I NYE BILER/OLD MEN IN NEW CARS
GANGS OF NEW YORK
Gangs of Wasseypur
Gangster Squad
GANGSTERBOYS
Het gangstermeisje
GARAGE
GARAGE DAYS
GARAGE OLIMPO
Les garçons et Guillaume, à table!
THE GARDEN
GARDEN STATE
GARFIELD
GARFIELD: A TALE OF TWO KITTIES
GARPASTUM
GAS, FOOD, LODGING
Gasland part I & II
GASTON'S WAR
GATTACA
IL GATTOPARDO
GAY
GAZON MAUDIT
Les géants
GEEN BEREIK
GEEST UIT DE POLDER
GEGE
Gegen die Wand
HET GEHEIM
Het geheim van Delft
HET GEHEIM VAN MEGA MINDY
GELUK IS ALS GLAS
EEN GELUKKIGE HAND
DE GELUKKIGE HUISVROUW
EEN GELUKKIGE TIJD
GEMINI (SOSEIJI)
Gemma Bovery
The General
THE GENERAL'S DAUGHTER
GENERATION KILL
LA GENÈSE
GENESIS
Genius
GENOVA
LES GENS NORMAUX N'ONT RIEN D'EXCEPTIONNEL
A Gentle Creature
GEORGE MICHAEL: A DIFFERENT STORY
GEORGE OF THE JUNGLE
Georges Bataille's Story of the Eye
GEORGI AND THE BUTTERFLIES
GEORGIA RULE
GEORGICA
Geostorm
Gerhard Richter Painting
GERMINAL
Geronimo
GERONIMO: AN AMERICAN LEGEND
GERRY
GESPENSTER
GET BACK
GET CARTER
The Get Down
Get Hard
GET HIM TO THE GREEK
GET LOW en de arthouse-western
GET ON THE BUS
Get Out
GET REAL
GET RICH OR DIE TRYIN'
GET SHORTY
THE GETAWAY
Gett — The Divorce Trial of Viviane Amsalem
GETTING EVEN WITH DAD
GETTING HOME
GETTING MY BROTHER LAID (MEIN BRUDER DER VAMPIR)
GETTYSBURG
GEVANGEN OP JAVA
GEVANGENEN VAN DE GROND
DE GEVLEKTE HOND (A PIEBALD DOG RUNNING ON THE EDGE OF THE SEA)
De geweldige beer
GFP Bunny
THE GHOST AND THE DARKNESS
GHOST DOG: THE WAY OF THE SAMURAI
GHOST IN THE SHELL (Mamoru Oshii)
Ghost in the shell (Rupert Sanders)
GHOST IN THE SHELL 2 (Mamoru Oshii)
GHOST RIDER
Ghost Rider: Spirit of Vengeance 3D
GHOST SHIP
GHOST WORLD
THE GHOST WRITER
Ghostbusters
GHOSTS FROM THE PAST
GHOSTS OF GIRLFRIENDS PAST
Gianni e le donne
The Gift (Joel Edgerton)
THE GIFT (Sam Raimi)
Gifted
GIGANTE
GIGLI
Gilbert
Gimme Danger — Long Live The Stooges
GIMME SHELTER
Ginger & Rosa
GINGER SNAPS
THE GINGERBREAD MAN
GIORNI E NUVOLE
The Girl
GIRL 6
Girl Most Likely
The Girl on the Train
A Girl Walks Home Alone at Night
GIRL WITH A PEARL EARRING
The Girl with the Dragon Tattoo
GIRL, INTERRUPTED
GIRLFIGHT
THE GIRLFRIEND EXPERIENCE
Girlhood
Girls seizoen 1-5
Girls Trip
GIRLS UNITED
GLADIATOR (Ridley Scott)
GLADIATOR (Rowdy Herrington)
LES GLANEURS ET LA GLANEUSE
GLAS OP CELLULOID
The Glass Castle
Glassland
Glee the 3D Concert Movie
GLENGARRY GLEN ROSS
THE GLIMMERMAN
GLITTERBUG
Gloria (Sebastián Lelio)
GLORIA (Sidney Lumet)
Glory
Gluckauf
GLUE
GNOMEO & JULIET
GO
GO GET SOME ROSEMARY
GO WEST, YOUNG MAN!
GOAL KICK OFF
God Bless America
GOD IS MY DJ
GOD TOLD ME TO
GOD'S LONELY MAN
THE GODDESS OF 1967
THE GODFATHER DVD COLLECTION
GODS AND MONSTERS
Gods of Egypt 3D
GODSEND
GODZILLA
Godzilla 3D
DAS GOEBBELS EXPERIMENT
De goede dood
GOHATTO
Going in Style
GOING THE DISTANCE
GOING TO SCHOOL WITH MY DAD ON MY BACK
Gold
GOLDEN BALLS
THE GOLDEN BOWL
THE GOLDEN COMPASS
GOLDENEYE
GOLDFISH MEMORY
Goltzius and the Pelican Company
GOLVEN
GOMORRA
GONE BABY GONE
Gone Girl
GONE IN 60 SECONDS
Gone With the Wind
GONIN
GOOD ADVICE
GOOD BYE, LENIN!
A Good Day To Die Hard
The Good Dinosaur
THE GOOD GERMAN
THE GOOD GIRL
THE GOOD HEART
Good Kill
A GOOD MAN IN AFRICA
GOOD MEN, GOOD WOMEN
A Good Old Fashioned Orgy
Good People
GOOD ROCKIN' TONIGHT
THE GOOD SHEPHERD
THE GOOD SON
Good Time
GOOD WILL HUNTING
A GOOD WOMAN
A GOOD YEAR
THE GOOD, THE BAD AND THE UGLY
GOODBOY!
GOODBYE BAFANA
GOODBYE LOVER
GOODBYE SOLO
GOODBYE SOUTH, GOODBYE
A GOOFY MOVIE
GOOISCHE VROUWEN
Gooische Vrouwen 2
Goosebumps 3D
GORDEL VAN SMARAGD
GORDOS
GOSFORD PARK
THE GOSPEL OF JOHN
GOSSIP
GOTHIKA
Die göttliche Ordnung
GOUD
DE GOUDEN SWIPE
DE GOUDLIJN PARAMARIBO — DAM
LE GOÛT DES AUTRES
GOUTTES D'EAU SUR PIERRES BRÛLANTES
GOYA'S GHOSTS
Gozaran — Time Passing
GRACE IS GONE
Grace of Monaco
GRACE OF MY HEART
LA GRAINE ET LE MULET
GRAN TORINO
The Grand Budapest Hotel
Le grand cahier
Grand central
Le grand soir
LE GRAND VOYAGE
La grande bellezza
IL GRANDE COCOMERO
GRANDE HOTEL
La grande illusion
Il grande sogno
The Grandmaster
GRAVE DANGER
THE GRAVE OF THE FIREFLIES
Gravity
GRBAVICA
GREASE
GREAT ECSTASY OF ROBERT CARMICHAEL
GREAT EXPECTATIONS (Alfonso Cuarón)
Great Expectations (Mike Newell)
The Great Gatsby
GREAT KILLS ROAD
GREAT MIGRATIONS
The Great Northwest
THE GREAT RAID
The Great Wall
THE GREAT WHITE HYPE
GREEN HAT
THE GREEN HORNET
The Green Inferno en Knock Knock (Eli Roth over)
Green Lantern 3D
THE GREEN MILE
Green Room
GREEN ZONE
GREENBERG
Greencard Warriors (Miriam Kruishoop over)
Greetings from Tim Buckley
The Grey
THE GREY ZONE
GRIDLOCK'D
DE GRIEZELBUS
GRIMM
Grimsby
THE GRINCH
GRINDHOUSE: DEATH PROOF
GRINDHOUSE: PLANET TERROR
GRIZZLY MAN
De groeten van Mike!
Gromozeka
HET GROOTSTE VAN HET GROOTSTE, ABRAHAM TUSCHINSKI
GROOVE
GROSSE POINTE BLANK
DE GROT
GROTE KLEINE MUIS: CIRKELIENTJE
DE GROTE TOVENAAR
DE GROTE VAKANTIE
De grote Zwaen
GROUNDHOG DAY
GROWN UPS
Grown Ups 2
THE GRUDGE
THE GRUDGE 2
Grudge Match
GRUMPIER OLD MEN
GRUMPY OLD MEN
GUANTANAMERA
The Guard
Guardians of the Galaxy
Guardians Of The Galaxy Vol. 2
GUARDING TESS
GUERNSEY
Güeros
La Guerre est Déclarée
GUESS WHO
A GUIDE TO RECOGNIZING YOUR SAINTS
GUINEVERE
GULLIVER'S TRAVELS 3D
GUMMO
The Gunman
THE GUNS OF NAVARONE
THE GURU
GUS VAN SANT BOX
El Gusto