The Man Who Killed Don Quixote
Previously Unreleased
Carne y arena
Tiere
Grace Jones: Bloodlight and Bami
Marijke Jongbloed: De fatale reactie van mannen

FATAL REACTION: NEW YORK

Nederland, 1996 | Marijke Jongbloed
Waarom komen vrouwen die carrière maken en ouder zijn dan een jaar of dertig zo moeilijk aan de man? Met die vraag reisde Marijke Jongbloed, zelf ook op zoek naar een man, naar New York, Singapore, Bombay en Moskou. Het resultaat is vier lange documentaires, waarvan er twee klaar zijn. De film over New York ging vorige maand in première en die over Singapore is eind deze maand te zien op het International Documentary Filmfestival Amsterdam (IDFA). Volgend jaar volgt het deel over Bombay waarna Moskou in 1998 de reeks besluit. Een gesprek met de maakster.

"Fatal reaction: New York opent met telefonische reacties van mannen op een door jou geplaatste contactadvertentie. De reacties stemmen niet vrolijk over de mannelijke soort. Een deel van de soms getrouwde mannen zoekt buiten de deur een 'neukadres', anderen een moederfiguur of een therapeut. Is de wereld van de contactadvertentie werkelijk zo treurig?" "Zeventig telefoontjes kreeg ik van mannen, in leeftijd variërend tussen de 25 en 60 jaar. Van het gehalte ben ik zo geschrokken, dat ik de slechtste uit de film heb gelaten. Het merendeel was echt 'weird'. Zeer eigenaardig. Zo kreeg ik een man aan de telefoon die nauwelijks een week eerder na zestien jaar huwelijk zijn overleden vrouw naar het kerkhof had gebracht."
"In New York volg je als hoofdpersoon de succesvolle eigenaar van een castingbureau Laura Slutsky, die iedere avond alleen haar bed instapt, op haar desperate tocht langs waarzeggers, hulpverleners en curssussen-hoe-kom-ik-aan-een-man. Is Laura met haar superneurotische gedrag representatief voor de groep waarover je het hebt? Moeten we niet de treurige conclusie trekken dat zij een hopeloos geval is?" "Ik zie niet in waarom."
"Misschien omdat waarschijnlijk geen man het bij haar zou uithouden. Je laat zelf zien hoe zij een 'date' met een aardige, begripvolle Italiaanse Amerikaan verpest." "Zo begripvol was hij niet."
"In de film kwam hij anders heel begripvol over." "Hij had ook een enorme botheid."
"Je bedoelt zijn directheid, als hij zegt dat hij haar seksueel niet aantrekkelijk vindt?" "Dit is nu een mooi voorbeeld van de 'battle of the sexes'. Jij noemt dat directheid, ik noem het botheid. Waarom moet je iemand onder de gordel stoten, dat is toch helemaal niet nodig. Bovendien belde die Italiaan haar steeds op. Als hij helemaal niks van haar wilde, waarom deed hij dat dan? Hij hield haar aan de gang, waardoor zij dacht dat er hoop was. Goed, ik zal niet ontkennen dat ze zeer 'eager' was; dat gepluk aan hem, dat zou ik persoonlijk niet zo doen, maar ze is daarin wel heel eerlijk, wat je van hem niet kunt zeggen."
"Maar het is toch een vrouw waar niemand het bij uithoudt? Van zo'n superneurotische vrouw word je toch knettergek?" "Wat noem jij superneurotisch?"
"Als je gek wordt van jezelf." "Daar wil ik maar één ding op zeggen: stel je voor dat Laura een man was, denk je dan dat iemand met zo'n maatschappelijk succes, en met dat uiterlijk en die humor, alleen zou zijn? Dan was er altijd wel een vrouw te vinden. Je moet Laura tegen het decor zien van New York. Zij is New York. Mannen in New York zijn ook neurotisch, maar daar heeft niemand problemen mee. Kijk maar naar Woody Allen, die heeft vrouwen voor het uitzoeken."
"Ik weet niet of Woody Allen neurotisch is." "Je kent die rechtszaak toch over zijn stiefdochter, daar hoef je Freud niet op los te laten."
"Hoezo Freud, misschien viel Woody Allen op een aantrekkelijke vrouw die toevallig zijn stiefdochter was." "Goed, als jij het zo wilt zien, maar neem dan die neuroot van een Michael Douglas, die heeft de wereld aan zijn voeten."
"Je hebt het nu over een supercategorie, Madonna heeft toch ook geen moeite met het vinden van een man?" "Dat is helemaal niet waar, iemand als Michelle Pfeiffer kon zelfs helemaal geen man vinden, die is uiteindelijk door haar vrienden via een blind date aan een man gekoppeld."
"Het is toch wat." "Je gelooft me niet, maar het is wel zo."

"Je filmproject gaat uit van een Amerikaans onderzoek van een aantal jaren geleden dat concludeerde dat het risico dat een carrièrevrouw in New York om het leven komt bij een terroristische aanslag groter is dan de kans dat ze een man vindt. Volgens feministen was dat een flutonderzoek dat als doel had ambitieuze vrouwen bang te maken." "Ik zeg in de film ook dat dat onderzoek onzin is, maar dat neemt niet weg dat veel ambitieuze vrouwen alleen slapen."
"'Veel vrouwen' klinkt nogal vaag, je noemt geen harde cijfers in je film." "Nee, die heb ik niet laten zien, omdat ik geen sociologisch onderzoek doe. Ik ben een filmmaker en ik verwacht dat de kijker niet helemaal ongeïnformeerd is. Als je iets in kaart wilt brengen, moet je de bal durven raken en niet met allemaal 'mitsen' en 'maren' aankomen. Ook wilde ik geen 'excuus-truus', zo'n vrouw die haar zaakjes prima voor elkaar heeft en bewijst dat het allemaal wel kan."
"Hoe komt het dat carrièrevrouwen alleen slapen?" "Een carrièrevrouw is iemand die heeft moeten vechten, die assertief is, want anders maak je geen carrière. Heel veel mannen vinden zulke vrouwen te bijdehand. Ze vinden ze leuk als dame ernaast of als vriendin, maar niet als hun vrouw, want ze zijn bang dat ze dan teveel het vuur aan hun schenen krijgen gelegd."
"Er slapen toch ook veel mannen alleen?" "Veel minder dan vrouwen en dat komt omdat mannen andere maatstaven aanleggen voor een relatie. Een vrouw die een slechte relatie achter de rug heeft past ervoor om in herhaling te vallen. Dan dunt het potentieel aan mannen behoorlijk uit kan ik je zeggen. Mannen gaan na een mislukte relatie gewoon weer in het oude rolpatroon verder. Een vrouw hoeft van hen niet intellectueel ontwikkeld te zijn als ze maar een beetje aardig is en er leuk uitziet. Het intellectuele aspect halen ze bij hun vrienden. Vrouwen willen wel een gelijkwaardige relatie, ook op emotioneel gebied en dat kunnen mannen vaak niet bieden."
"Misschien ontmoet je de verkeerde mannen?" "Ik heb relaties gehad met hele leuke, spontane mannen, maar ik was er altijd voor het emotionele gedeelte. Als ik zelf eens in de put zat, dan waren zij er niet, maar andersom stond ik wel voor hen klaar. Natuurlijk zijn er ook andere mannen, maar die moet je zoeken met een kaarsje. Ik heb een aantal hele leuke 'exen' en ik ken ook nog wel andere leuke mannen, maar die hebben natuurlijk al een leuke relatie."
"Het ziet er somber voor je uit." "Ik ontmoet veel mannen en ik krijg ook veel aanzoeken, maar niet van de mannen die ik zoek. Het zijn mannen die een traditionele vrouw zoeken. Ik ben ook wel mannen tegengekomen die het allemaal wel in zich hebben, maar die wonen helaas drie oceanen verder. Verhuizen? Nee, ik heb het over carrièremannen en die geven hun carriere niet op, wat veel vrouwen wel doen voor een man."

"Fatal reaction: New York beleefde zijn eerste vertoning op het Nederlands Filmfestival in Utrecht, waar hij voor veel discussie zorgde. Sommigen meenden dat de film zich bezig houdt met een schijnprobleem." "Ja, dat was naar ik hoorde de mening van een deel van de jury die over de Gouden Kalveren ging, zodat ik niet genomineerd werd. Natuurlijk had ik het leuk gevonden om een nominatie te krijgen, maar ik lig er niet van wakker. Het is heel erg Nederlands om dit onderwerp af te doen met het onder het scheermes leggen van de hoofdpersoon in de film, zodat we het van ons af kunnen gooien. In New York uit het zich extremer dan hier, maar in Nederland speelt het probleem net zo goed, alleen willen we de deksel erop houden. Straks komt mijn film over Singapore en dan kunnen we zeggen dat het een Chinees probleem is, want dan zijn we er ook weer vanaf. Het speelt gewoon overal, al krijgt het in elke cultuur een specifieke inkleuring."
"Zou het niet het verstandig zijn geweest om een van de vier films in Amsterdam te situeren, dan was voor iedereen duidelijk dat er ook in Nederland ongetrouwde carrièrevrouwen rondlopen?" "Dat had ik graag gewild, maar ik vond geen goede vrouwen. De meesten wilden sowieso niet praten en de paar die dat wel wilden, waren niet openhartig. Zij verborgen hun persoonlijke gevoelens en hielden hun neurosen diep verborgen in de kast. Daar kon ik dus niks mee, want niet alleen is zo'n houding hypocriet, maar ook volstrekt onfilmisch door het gebrek aan emotie en dramatiek."
"Wat heb je toch met neurosen?" "Ik vind het spannend om de neurosen van mensen te laten zien. Hollywoodspeelfilms suggereren altijd dat de wereld zwart-wit is en daar heb ik een hekel aan. Documentaires hoeven minder rekening te houden met box office-overwegingen en ik vind dat we daarvan gebruik moeten maken door alle grijstinten van het leven te laten zien. Ik hou ervan om stereotiepe beelden overboord te gooien: 'let's get real'."
"Je noemt het 'let's get real' maar Fatal reaction: New York oogt bijna als een speelfilm. Kunnen we nog spreken van een documentaire?" "Het is een documentaire met de benadering van een speelfilm. Ik wil qua plot, karakterontwikkeling en enscenering zo dicht mogelijk bij het genre van de speelfilm komen. Niet dat ik gebeurtenissen in scène zet, want wat je ziet is allemaal authentiek, maar ik heb wel gestuurd. Ik zorgde ervoor dat er iets plaats kon vinden. Zo wilde ik een komische scène over die hausse aan zelfhulpboeken in New York en heb toen een gesprek gearrangeerd in een boekwinkel tussen Laura en haar vriendin, met de vraag of ze over die boeken wilden praten."
"Je zegt dat het probleem overal speelt, maar dat de manier waarop cultureel bepaald is. Welke stad is het meest treurig?" "Moskou is verschrikkelijk. Daar leiden de vrouwen echt een slavenleven onder die Oblomovs van Russische mannen. De vrouwen hebben daar het streven naar gelijkwaardige relaties opgegeven. Ze beschouwen mannen als overanderlijke, kleine kinderen die je niet serieus moet nemen, met als resultaat totaal scheefgezakte verhoudingen, die helemaal niets meer voorstellen. De Russische vrouwen lijden en klagen maar kunnen het niet oplossen. Van Moskou werd ik echt depressief, ik zit nog te verzinnen hoe ik wat humor in de film kan brengen."
"Nog een wijze les voor het volk?" "Laten mannen en vrouwen in godsnaam ophouden met dat malle rollenspel, die rare maskerade."

Jos van der Burg



top
FATAL REACTION: NEW YORK

November 1996 #172

Produktie
Marijke Jongbloed
Martin Lagestee
Regie en scenario
Marijke Jongbloed
Camera
Alicia Weber
Gilles Frenken
Geluid
Arnold Vogel
Pander Roskam
J.T. Takagi
Montage
Teun Pfeil
Muziek
Billy Holiday
Met
Laura Slutsky
Jesse Califano
Marijke Jongbloed

Kleur, 90 minuten

Distributie
Cinemien
Te zien
sinds 24 oktober

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


F

F FOR FAKE
LE FABULEUX DESTIN D'AMÉLIE POULAIN
Faccia a faccia
FACE
The Face of an Angel
The Face of Love
FACE/OFF
FACES
Facing Mirrors
FACTORY GIRL
FACTOTUM
THE FACULTY
Fading Gigolo
FADOS
FAIL SAFE
FAILURE TO LAUNCH
FAIR GAME (Andrew Sipes)
FAIR GAME (Doug Liman)
Fair Wind (Fahrtwind)
FAIRUZ — WE HIELDEN ZOVEEL VAN MEKAAR
FAIRY TALE — A TRUE STORY
Faith Connections
FAITHFUL
FAITHLESS
FALCONE
FALKENBERG FAREWELL
THE FALL
FALL TIME
FALLEN
FALLEN ANGELS
A Fallible Girl
FALLING DOWN
DIE FÄLSCHER
FAME
FAMILIA RODANTE
FAMILIE
De familie Slim
FAMILIEGEHEIM
Familieweekend
La famille Bélier
A Family
FAMILY
A Family Affair
The Family Fang
FAMILY FILES
THE FAMILY MAN
A Family Quartet
THE FAN
FANFAN LA TULIPE
FANNY & ALEXANDER
FANTASIA 2000
Fantastic Beasts and Where to Find Them
Fantastic Four (Josh Trank)
FANTASTIC FOUR (Tim Story)
FANTASTIC FOUR: RISE OF THE SILVER SURFER
FANTASTIC MR. FOX
Les fantômes d'Ismaël
FAR AND AWAY
FAR FROM HEAVEN
Far from the Madding Crowd
FAREWELL
FAREWELL MY CONCUBINE
The Farewell Party
A Farewell to Arms
FARGO
FARINELLI, IL CASTRATO
Fashion Chicks
FAST & FURIOUS
FAST & FURIOUS 5
Fast & Furious 7
Fast & Furious 8
Fast and Furious 6
THE FAST AND THE FURIOUS
FAST AND THE FURIOUS 3
FAST FOOD FAST WOMEN
Fata morgana
Fataal (Jesse Bleekemolen over)
FATAL REACTION: BOMBAY
FATAL REACTION: NEW YORK
FATAL REACTION: SINGAPORE
FATELESS
FATHER AND SON (OTETS I SIN)
Father Figures
FATHER OF THE BRIDE PART 2
FATHER'S DAY
FATHERLAND
The Fault in Our Stars
Faust (Aleksander Sokoerov)
FAUST (F.W. Murnau)
FAUST (LECKE FAUST)
FEAR
Fear and Desire
FEAR AND LOATHING IN LAS VEGAS
THE FEAR INSIDE ME
FEARLESS (Peter Weir)
FEARLESS (Ronny Yu)
Fedora
FEEL THE NOISE
FEELING MINNESOTA
FEESTJE!
FELICE...FELICE...
FELICIA'S JOURNEY
Félicité
Félix & Meira
FÉLIX ET LOLA
FELLINI DVD-BOX
FEMALE PERVERSIONS
LA FEMME DE GILLES
FEMME FATALE
LES FEMMES DE 6ÈME ETAGE
LES FEMMES... OU LES ENFANTS D'ABORD
Fences
Ferdinand
FERIEN
FERNGULLY, THE LAST RAINFOREST
FESTEN
FESTIVAL EXPRESS
Feuchtgebiete
Feuten: het feestje
FEVER PITCH
A Few Best Men
A FEW GOOD MEN
FEW OF US
Le fidèle
Fidelio
A Field in England
FIERCE CREATURES
Fietsen naar de maan
De fietser
FIETSMUG & DANSMUG
THE FIFTH ELEMENT
The Fifth Estate
FIFTY DEAD MEN WALKING
Fifty Shades Darker
Fifty Shades of Black
Fifty Shades of Grey
FIGHT CLUB
THE FIGHTER
FIGHTING
Fighting fish
THE FIGHTING TEMPTATIONS
FIGNER, THE END OF A SILENT CENTURY
LE FIL DE L'HORIZON
Fill the Void
LA FILLE D'ARTAGNAN
La fille de Brest
LA FILLE DE L'AIR
LA FILLE DU RER
La fille inconnu
LA FILLE SUR LE PONT
LES FILLES DU BOTANISTE
A Film About Coffee
FILM IST. A GIRL & A GUN
Film Stars Don't Die in Liverpool
A FILM WITH ME IN IT
FILMPJE!
THE FILMS OF ALEJANDRO JODOROWSKY
THE FILMS OF JEAN ROLLIN
THE FILMS OF KENNETH ANGER VOLUME TWO
LE FILS
Le fils de Jean
Le fils de l'autre
LE FILS DE L'EPICIER
THE FILTH AND THE FURY
FIN AOÛT, DÉBUT SEPTEMBRE
THE FINAL CURTAIN
THE FINAL DESTINATION
FINAL DESTINATION
FINAL DESTINATION 2
FINAL DESTINATION 3
Final Destination 5 3D
FINAL FANTASY VII
FINAL FANTASY: THE SPIRITS WITHIN
Final Portrait
FIND ME GUILTY
Finding Dory
FINDING FORRESTER
FINDING NEMO
Finding Nemo 3D
FINDING NEVERLAND
Finding Your Feet
THE FINE ART OF LOVE
Fine, Thanks (Dakujem, dobre)
The Finest Hours
LA FINESTRA DI FRONTE
Finn
IL FIORE DELLE MILLE E UNA NOTTE
FIORILE
FIRE
FIREFLIES IN THE GARDEN
FIREWALL
THE FIRM (Alan Clarke)
THE FIRM (Sydney Pollack)
FIRST KILL
FIRST KNIGHT
FIRST MISSION
The First Purge
First Reformed
FIRST STRIKE
THE FIRST WIVES CLUB
THE FISH FALL IN LOVE
FISH TANK
Fissa
Fist Fight
Five Came Back
FIVE MINUTES OF HEAVEN
THE FIVE OBSTRUCTIONS
THE FIVE SENSES
The Five-Year Engagement
FIXING IN THE SHADOW
FL 19,99
FLAGS OF OUR FATHERS
FLAMENCO, FLAMENCO
Flandres
DE FLAT
Flatliners
FLAWLESS
FLED
LA FLEUR DU MAL
UN FLIC
Flight
FLIGHT OF THE PHOENIX
FLIGHTPLAN
THE FLINTSTONES
THE FLINTSTONES IN VIVA ROCK VEGAS
FLIPPER
FLIRT (Hal Hartley)
FLIRT (Jaap van Eyck)
FLIRTING WITH DISASTER
Flits & het magische huis 3D
FLOATING LIFE
THE FLOCK
FLODDER 3
Florence Foster Jenkins
The Florida Project
FLORIS
FLUBBER
FLUSHED AWAY
FLY AWAY HOME
Flypaper
Focus (Glenn Ficarra, John Requa)
FOCUS (Neal Slavin)
FOEKSIA DE MINIHEKS
THE FOG
THE FOG OF WAR
La folie Almayer
FOLIE PRIVÉE
FOLLOWING
FONS RADEMAKERS DVD-BOX
FOOL'S GOLD
Footloose
Footnote
FOR FUN
FOR LOVE OF THE GAME
FOR MY BABY
FOR ROSEANNA
For Those in Peril
THE FORBIDDEN KINGDOM
THE FORBIDDEN QUEST
The Forbidden Room (Previously Unreleased)
FORCE OF EVIL
FORCES OF NATURE
FOREIGN LAND
The Foreigner
The Forest
FOREVER
FOREVER FEVER
FOREVER YOUNG
Forget Me Not
FORGET PARIS
FORGETTING SARAH MARSHALL
The Forgiveness of Blood
FORGOTTEN SILVER
THE FORGOTTEN SPACE
Formula 1
FORREST GUMP
FORTRESS
FORTY GUNS
The Founder
THE FOUNTAIN
THE FOUNTAINHEAD
FOUR BROTHERS
FOUR DAYS IN SEPTEMBER
FOUR EYED MONSTERS
THE FOUR FEATHERS
Four Lions
FOUR ROOMS
FOUR WEDDINGS AND A FUNERAL
FOURBI
THE FOX AND THE CHILD
Foxcatcher
Foxfire
Foxtrot
FRACTURE
FRAGILE
FRAILTY
LA FRANCE
Frances Ha
Francofonia
FRANÇOIS OZON DVD-BOX
Frank (Lenny Abrahamson over)
FRANK CAPRA COLLECTION
FRANK ZAPPA: PHASE II — THE BIG NOTE
Frankenweenie
Franny
FRANS ZWARTJES, THE GREAT CINEMA MAGICIAN
Frantz
Die Frau des Polizisten
FRAUDS
FREAKY FRIDAY
FRED CLAUS
FREDDY THE FROG
FREDDY VS. JASON
Free Birds
Free Fire
Free in Deed
Free Range (Retrospectief Veiko Õunpuu)
Free State of Jones
FREE WILLY
FREE WILLY 2
FREEDOM
FREEDOM WRITERS
Freeheld
DER FREIE WILLE
DIE FREMDE
FRENCH KISS
FREQUENCY
FRESA Y CHOCOLATE
FRESH
FRESH AIR
FRIDA
FRIDAY THE 13TH (2009)
FRIENDS
The Friends of Eddie Coyle
Friends with Benefits
Friends with Kids
Fright Night
THE FRIGHTENERS
DIE FRISEUSE
Frits & Franky
FRITZ LANG COLLECTION
FROM DUSK TILL DAWN
FROM HELL
FROM PARIS WITH LOVE
FROM THE JOURNALS OF JEAN SEBERG
FROST/NIXON
FROWNLAND
Frozen (Chris Buck, Jennifer Lee)
FROZEN (Wang Xiaoshuai)
The Frozen Ground
FROZEN LAND
FROZEN RIVER
Frozen Sing-A-Long
Fruitvale Station
FUCKING ÅMÅL
FUDOH
THE FUGITIVE
DE FÛKE
Fukushima, mon amour
Full Contact
FULL FRONTAL
THE FULL MONTY
FUN WITH DICK AND JANE
THE FUNERAL
FUNNY BONES
FUNNY GAMES U.S.
FUNNY HA HA
FUNNY PEOPLE
Fuocoammare
FUR: AN IMAGINARY PORTRAIT OF DIANE ARBUS
THE FURIES
Fury
The Fury of a Patient Man
The Future
Il futuro