Blade Runner 2049
The Square
Un beau soleil intérieur
The Glass Castle
Kleine ijstijd
Ger Poppelaars: Mijn ongeduld was groot

DE DRIE BESTE DINGEN IN HET LEVEN

Nederland, 1992 | Ger Poppelaars
De Nederlandse Filmdagen 1992 openen met het bioscoopfilm-debuut van Ger Poppelaars — afgestudeerd aan de Filmacademie in 1980, musicus en regisseur van talloze opdrachtfilms en documentaires. Zijn eerste lange speelfilm De drie beste dingen in het leven beoogt het levensgevoel van mid-dertigers weer te geven. Tijdloze emoties, tijdloze muziek, een tijdloos verhaal "maar ik film niet abstract dus ik relateer het aan een generatie."

'Gevoelscinema' is het al genoemd, een mooie omschrijving volgens Poppelaars. "Er is een stelling van Harry Mulisch: 'Wat bindt de mensen? Het feit dat ze allemaal alleen zijn.' Dat is het thema."
"Veel mensen doen ontzettend hun best ergens bij te horen. Het doet me vaak denken aan zo'n draaimolentje in de speeltuin. Als klein kind wilde je er op springen, maar het draaide rond en rond en vaak flikkerde je er weer af, tegen een boom aan. Moest je weer met een pleister getroost worden, omdat dat ding te hard ging. Maar toch wilde je er op, dus je wachtte je kans af. En net als ie langzamer ging, kwamen er van die grote jongens van twaalf of dertien die hem rondzwiepten zodat je er toch weer af rolde. Dus daar hoorde je gewoon niet op, maar natuurlijk toch blijven proberen. Net zo lang tot je wist: dat moet ik maar niet doen. Om vervolgens elders soelaas te vinden. Of je vast te klampen aan een illusie om door te kunnen."
De vrije jongens Caspar (Victor Löw) en Maarten (Jack Wouterse) kozen voor het laatste. Zij vinden de zin van hun bestaan in hun geloof in de drie beste dingen in het leven: de sopraan-sax van John Coltrane, de Piazza.... in Rome en Peter de soepschildpad, die al vijftig jaar lang zijn troosteloze baantjes in het Artis-aquarium trekt.
De jonge violiste Sacha (Loes Wouterson) ontmoet hen bij toeval. Haar rechtsstreekse route naar het draaimolentje wordt abrupt onderbroken. Exit vriend Ben (Pierre Bokma), een geslaagde macro-econoom die vertederd terugziet op een gelukkige jeugd in Boskoop. Geholpen door Caspar en de mysterieuze Jawek (Michel van Dousselaere) kiest Sacha een andere route. "Maar," verklaart Ger Poppelaars, "makkelijk is het allemaal niet. Ieder voor zich moet steeds opnieuw het leven uitvinden."
Lang heeft Poppelaars na zitten denken over het vrijgevochten tweetal Caspar en Maarten. Personages van vlees en bloed moesten het worden, "niet de obligate drop outs, geen junks, geen tweedehands auto-handelaren, geen Popi Jopi-Heineken-ontvoerders. Nee, mensen - en dat is uiteindelijk de reden waarom ik de film wilde maken - die een keuze durfden maken in hun leven, dat natuurlijk een groot moeras is. Die zich aan elkaar en aan hun zelfgecreeerde droom vastklampen, zoals wij ons allemaal aan een idee-fixe overgeven zonder ons er — zoals zij — van bewust te zijn."
Het idee voor de melancholieke komedie De drie beste dingen in het leven stamt uit de vroege jaren tachtig. Poppelaars, jong, net afgestudeerd, veelbelovend maar arm, dineerde in de Gaarkeuken van 1870 in de Amsterdamse Spuistraat. "Je weet, er komen daar van die sloebers. Klerkjes, te jonge weduwnaars. Nooit echte junks, maar van die mensen in te kleine huurwoninkjes, het heeft iets treurigs, ze vechten nog wel wat, maar ach. Goed. Ik zat daar aan de gehaktballen met andijvie toen er een keurig geklede heer binnenstapte. Werkeloos smetteloos in het pak, een geslaagde zakenman, niks mis mee, die ging daar zitten eten. Hij detoneerde onmiddellijk en ik raakte ontzettend geïntrigeerd. Waarom at die man daar?"

Hink-stap-sprong
Als medewerker aan een video-workshop van Toneelgroep Sater suggereerde Poppelaars een videofilm naar dit idee. "Over een man die in Amsterdam aankomt, zijn afspraak mist, beroofd wordt, onmiddellijk down and out raakt en in contact komt met lieden die hij anders nooit ontmoet zou hebben." Het werd iets anders, maar het idee bleef hangen. In 1984 schreef Poppelaars een eerste versie, die twee jaar in de la lag. Vervolgens ontwikkelde hij een tweede versie waarin de man een violiste werd die na haar ontmoeting met twee jongens overtuigd raakt van de drie beste dingen in het leven. Hij stapte er mee naar de Eerste Amsterdamse Associatie van de toen nog gedreven bioscoopfilm-producenten Rene Seegers, Leon de Winter en Jean van de Velde. Daar bestond echter behoefte aan andere genres. Ook het Filmfonds zag er geen heil in. Poppelaars ging zich bezighouden met opdrachtfilms en Beeldspraak-kunstdocumentaires voor de NOS. Tot hij een jaar later met een derde versie naar producent René Scholten stapte.
"Het is altijd hink-stap-sprong door de tijd, daar ben ik niet uniek in. Je komt van de filmacademie af en denkt dat het binnen een paar jaar zover zal zijn. En dat is dus niet zo. Het heeft lang geduurd en is moeilijk geweest. Menigeen riep over dit project: 'Jeetje, is het er nog niet? Nog steeds niet?' Ook ik zelf hoor, mijn ongeduld was groot."
De drie beste dingen in het leven kreeg steun van de NOS, het Stimuleringsfonds en het Productiefonds. "Nee, het Filmfonds wilde weer niet, mijn ervaringen met dat fonds zijn altijd negatief geweest, raar is dat. In 1984 wezen ze een goed script voor een korte film getiteld Wit af. Ik geef toe, het was een soort experiment, maar ja...Ik denk toch dat ik niet de enige ben die moet ontdekken hoe je met sjablonen werkt. Oftewel hoe je een sonnet moet schrijven alvorens op het vrije vers af te gaan. Er werd indertijd door Frans van de Staak opgemerkt: 'Deze film past niet in je ontwikkeling, er wordt geen woord in gesproken'. Ik dacht: 'Dat is maar goed ook, in jouw films wordt veel te veel gebabbeld'.
Ach, het is frustrerend. Je wordt zo betuttelend toegesproken. Ook nu weer. Maar het Productiefonds subsidieerde het uiteindelijk, vond het wel leuk, hetzelfde script."

Stilistisch antwoord
Poppelaars schreef met Jean van de Velde als sparring partner een laatste versie en hield zich vervolgens intensief met de casting bezig. "Het is een film waarin de sfeer die de acteurs met zich meebrengen enorm belangrijk is." In Bij nader inzien-ontdekking Lous Wouterson en Blauwe Maandag Compagnie-acteur Victor Löw vond hij zijn vertolkers van de hoofdrollen. Die hem vervolgens op het juiste spoor van de cameravoering zetten. "Ik ging aanvankelijk uit van strakke kaders maar kwam op een bepaald moment tot de conclusie dat het beeld niet braaf mocht zijn. Het moest zinderen, barsten van vitaliteit. Net als Caspar, die alle kanten tegelijk op wil. Zo zit er in de sportschool-scène een pan met een enorme zip, mag helemaal niet van Jos Stelling. Die meldde ooit in zo'n typisch academische discussie over de invloed van televisie op film: 'En een ding mag niet in de bioscoop: een panbeweging en dan vooral niet zo'n zip'. Vandaar, met een knipoog Jos. Want zo van sjak!, zip! en zjoef!, dat werkt in deze film, dat geeft een go aan het beeld. Het is mijn stilistisch antwoord op wat ik in veel Nederlandse speelfilms zie. Die vind ik zo keurig en braaf gedecoupeerd, misschien omdat de shots te lang staan, of omdat de kadrage niet goed is."
Poppelaars vervaardigde een draaiboek en tekende elk shot uit in een storyboard dat hij cameraman Lex Wertwijn ter bestudering overhandigde. "Samen bezochten we lokaties en vonden vervolgens de stijl van de film. Niet braaf, ook al vanwege de twee verhaallijnen die samen moeten komen. Zo kreeg het verhaal van violiste Sacha een wat klassieker decoupage en camerarijders, terwijl dat van Caspar en Maarten een zekere drive had, zo van daar gaat-ie, niks mee te maken, iets rauws, veel uit de hand gedraaid. Langzaam maar zeker komt dat samen en wordt het een verhaal. Hopelijk niet al te zichtbaar, zodat alle recensenten schrijven: 'Ja, ja, goed doordacht'. Want je mag het niet merken, hooguit intuitief aanvoelen. Ik denk dat dat gelukt is, ook in al die crane-shots en in zo'n vechtpartij, zo rats rats rats. Het heeft allemaal te maken met dynamiek in de montage en met muzikaliteit."

Kippevel
Op de middelbare school droomde Poppelaars nog van een studie musicologie. Hij speelde piano, een instrument dat hij later verruilde voor de saxofoon. Met collega-filmmaker Hans Hylkema beoefent hij al jaren de vrije jazz. De sopraan-sax soli van John Coltrane behoren voor hem zeker tot de betere dingen in het leven. "Ik heb altijd met vrienden muziek gemaakt. De regisseursband The directors, dat was een idee van Jurriën Rood en mij. De eerste vier nummers hebben wij gearrangeerd, tot de band het overnam. Een beetje flauwekul van Dick Maas en Ate de Jong: wij mochten niet meedoen want wij hadden nog geen lange speelfilm gemaakt. Zij zijn er vandoor gegaan met ons idee, bedankt nog Dick, veel succes in Amerika Ate. Maar goed. Ik heb nu samen met Hylkema en twee vrienden de band Een uurtje met..., enig. De dinsdagavond houden we vrij voor repetities. Improviseren, uitdokteren, veel eigen nummers maken.
Ik denk dat mijn muzikale achtergrond heeft geholpen, want als je improviseert en anderen begeleidt, leer je luisteren he. En naar andere dingen dan naar de zuivere noten. Een virtuoos kan spelen zonder kloten, een amateur kan in veel minder veel meer hartstocht stoppen. Waar het om gaat is 'it don't mean a thing when it ain't got that swing."
De swing in De drie beste dingen in het leven zit hem, afgezien van cameravoering en montage, in het levensgevoel dat het volgens de regisseur uitstraalt. "Wat bindt de mensen? Het feit dat ze allemaal alleen zijn. Die thematiek, de titel verwijst er al naar: De drie beste dingen in het leven — voor de rest is er niet zoveel kennelijk. Misschien lijdt deze generatie aan een onvermogen ergens in te geloven, een utopie na te jagen.
Ik zelf was best verrast van het resultaat. Bij de eerste screening vergat ik helemaal dat ik de film zelf gemaakt had. Gewoon kippevel, alle stress, alle moeite, ongeduld en strijd was vergeten. Ik dacht: Jezus, ik wist eigenlijk niet dat ik al zo ver was.
Elke filmmaker is anders he, net als in de muziek. Sommigen moeten eerst alle sonatines van Clementi hebben gespeeld voordat ze Vader Jacob zonder boek durven spelen. Anderen kunnen helemaal niks, kennen een akkoord, gaan achter een piano zitten en pielen eindeloos. Hans Hylkema is er zo een, eerst met een vinger, dan met twee vingers en ineens explodeert er iets vanuit die vingers. Ik denk dat mijn ontwikkeling veel klassieker is geweest. Vier jaar lang kunstdocumentaires maken heeft me geen kwaad gedaan. Het heeft indirect aan deze film bijgedragen. Omdat ik talloze kunstenaars heb ontmoet en veel met ze van gedachten wisselde over vormgevingsproblemen. Mijn scala is er groter door geworden. En zo is er nu dan deze film, die iets heeft van: het regent buiten, niemand houdt van me. Een zeker percentage bezoekers zal vanuit dit gevoel denken: laat ik dan maar naar de film gaan. Ik kan alleen maar hopen dat zij met een warm gevoel het theater weer zullen verlaten."

Gerdin Linthorst



top
DE DRIE BESTE DINGEN IN HET LEVEN

September 1992 #126

Produktie
René Scholten (Studio Nieuwe Gronden)
Regie en scenario
Ger Poppelaars
Camera
Lex Wertwijn
Geluid
Alex Booy
Montage
Wim Louwrier
Muziek
Henny Vrienten
Met
Lous Wouterson
Victor Löw
Jack Wouterse
Michel van Dousselaere
Pierre Bokma
Gerard Thoolen
Gijs Scholten van Aschat

Kleur, 103 minuten

Distributie
Meteor Film

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


D

D'Ardennen
D.O.A.P. (DEATH OF A PRESIDENT)
DA MO FANG
THE DA VINCI CODE
DAAR IN DAT LAND (V TOJ STRANJE)
DADDY AND PAPA
DADDY DAY CARE
Daddy's Home
Daddy's Home 2
DAENS
Een dag in 't jaar (Margot Schaap over)
DE DAG VAN DE WANHOOP
DAGEN ZONDER LIEF
Daglicht
THE DAILY NATION
DAINIPPONJIN
DAKOTA
DAL DER ZUCHTEN
DALECARLIANS
DAM STREET
DAMAGE
DAMIAAN
THE DAMNED
Damsels in Distress
DAN IN REAL LIFE
Dance Academy: de film
DANCE FLICK
DANCE ME TO MY SONG
DANCE OF DUST (RAKHS-E-KHAK)
DANCE OF THE VAMPIRES
DANCE OF THE WIND
DANCE WITH ME
Dancer
DANCER IN THE DARK
THE DANCER UPSTAIRS
Dancing Arabs
DANCING DREAMS
DANGER: DIABOLIK
THE DANGEROUS LIVES OF ALTAR BOYS
A Dangerous Method
DANGEROUS MINDS
The Danish Girl
Danny Collins
Dans la maison
DANS LA VIE
DANS VOOR HET LEVEN
DANS, GROZNY DANS (THE DAMNED AND THE SACRED)
LA DANSE — LE BALLET DE L'OPÉRA DE PARIS
Dansen op de vulkaan
La danseuse (Stéphanie Di Giusto en Soko over)
DANTE'S PEAK
Daphne (Peter Mackie Burns over)
DARATT
DAREDEVIL
THE DARJEELING LIMITED
THE DARK
DARK BLUE
DARK CITY
DARK HORSE
The Dark Horse (James Napier Robertson over)
DARK IS RISING
THE DARK KNIGHT
The Dark Knight Rises
Dark Places
Dark Skies
The Dark Tower
DARK WATER (Hideo Nakata)
DARK WATER (Walter Salles)
DARKDRIVE
The Darkest Hour
DARKNESS
DARKNESS IN TALLINN
DARWIN'S NIGHTMARE
DARWINS VERSTEKELING. BEAGLE, IN HET KIELZOG VAN DARWIN
DATE MOVIE
DATE NIGHT
The Daughter
Daughters of Malakeh
Daughters of the Dust
DAVE
DAWN OF THE DEAD (George A. Romero)
DAWN OF THE DEAD (Zack Snyder)
Dawn of the Planet of the Apes
THE DAY AFTER TOMORROW
THE DAY I BECAME A WOMAN
THE DAY I WILL NEVER FORGET
DAY NIGHT DAY NIGHT
DAY OF THE DEAD
THE DAY THE EARTH STOOD STILL
THE DAY THE SUN TURNED COLD
The Day Will Come
DAYBREAK
DAYBREAKERS
DAYLIGHT
THE DAYS
THE DAYTRIPPERS
Dazed and Confused
DE BATTRE MON COEUR S'EST ARRÊTÉ
DE FORCE AVEC D'AUTRES
De rouille et d'os
DE-LOVELY
Dead Body Welcome
THE DEAD GIRL
DEAD LEAVES
DEAD MAN
THE DEAD MAN 2: RETURN OF THE DEAD MAN
Dead Man Down
DEAD MAN WALKING
DEAD MAN'S SHOES
DEAD PRESIDENTS
Deadfall
Deadly Virtues: Love.Honor.Obey
Deadpool
The Deal
Deal
DEALING AND WHEELING IN SMALL ARMS
DEAR FRANKIE
DEAR JOHN
DEAR WENDY
Dear White People
DEAR ZACHARY: A LETTER TO A SON ABOUT HIS FATHER
DEATH AND THE MAIDEN
DEATH AT A FUNERAL
DEATH BECOMES HER
Death Note
DEATH RACE
DEATH SENTENCE
DEATH TO SMOOCHY
Débarquement immédiat
The Debt
THE DEBT COLLECTOR
IL DECAMERON
DECEPTION
DECK THE HALLS
DECONSTRUCTING HARRY
DEEP BLUE
DEEP BLUE SEA
The Deep Blue Sea
THE DEEP END
Deep End (Terugzien)
DEEP IMPACT
DEEP IN THE WOODS
DEEP RISING
Deepwater Horizon
DEFIANCE
DEFINITELY, MAYBE
The Deflowering of Eva van End (Slow Crtiticism: De ontmaagding van Eva van End)
Dégradé
DEINING
DÉJÀ VU
Dekalog
DEKALOOG
DELBARAN
La délicatesse
DÉLITS FLAGRANTS
DELIVER US FROM EVIL (Amy Berg)
DELIVER US FROM EVIL (Ole Bornedal)
Deliver Us From Evil (Scott Derrickson)
THE DELIVERY
The Delivery Guy (Raznoschik)
Delivery Man
DELLAMORTE DELLAMORE
DELTA
DEMAIN DES L'AUBE
Demain tout commence
DEMOLITIAN MAN
Demolition (Jean-Marc Vallée over)
DEMON KNIGHT
Denial
DENISE CALLS UP
DENKEND AAN HOLLAND
DENNIS HOPPER: THE DECISIVE MOMENTS
DENNIS P.
DENNIS THE MENACE
THE DEPARTED
DEPARTMENT 36
DEPARTURES
DERECHO DE FAMILIA aka FAMILY LAW
Le dernier coup de marteau
DES HOMMES ET DES DIEUX
The Descendants
THE DESCENT
Desde allá
DESERT FLOWER
IL DESERTO ROSSO
DESI
El Desierto
DESMOND EN HET MOERASMONSTER
Despair
DESPERADO
DESPERATE MEASURES
DESPERATE REMEDIES
DESPERAUX: DE DAPPERE MUIS
DESPICABLE ME
Despicable me 2
Despicable Me 3/Verschrikkelijke Ikke 3
Después de Lucía
LES DESTINÉES SENTIMENTALES
DESTINY TURNS ON THE RADIO
DESTRICTED
Detachment
Detroit
DETROIT ROCK CITY
DEUCE BIGALOW MALE GIGOLO
DEUCE BIGALOW: AMERICAN GIGOLO
Deux jours, une nuit
DEVIL
The Devil Inside
THE DEVIL WEARS PRADA
DEVIL'S ADVOCATE
The Devil's Double
Devil's Knot
THE DEVIL'S MINER
THE DEVIL'S OWN
THE DEVIL'S REJECTS
DEVILS ON THE DOORSTEP
Dheepan (Jacques Audiard over)
EL DIA DE LA BESTIA
DIABOLIQUE
LA DIABOLIQUES
DIALOGUE AVEC MON JARDINIER
DIALOOGOEFENING NO.1: STAD
DIAMONDS OF THE NIGHT
Diana
Diana Vreeland: The Eye Has to Travel
Diary of a Teenage Girl
DIARY OF A TIMES SQUARE THIEF
DIARY OF THE DEAD
DICK
The Dictator
DID YOU HEAR ABOUT THE MORGANS
DIE ANOTHER DAY
DIE HARD 4.0
DIE HARD WITH A VENGEANCE
Die laatste zomer
DIEF!
Diego Star
DIEP
DIFFERENT CINEMA VOLUME 3
DIFFERENT FOR GIRLS
Difret (Zeresenay Mehari over)
Dikkertje Dap
THE DILEMMA
UN DIMANCHE A KIGALI
Het diner
DINNER FOR SCHMUCKS
DINOSAUR
Dior and I
Diplomatie (Volker Schlöndorff over)
DIRTY DANCING 2
DIRTY DIARIES
Dirty Grandpa
DIRTY MIND
DIRTY PRETTY THINGS
DIS-MOI QUE JE RÊVE
THE DISAPPEARANCE OF ALICE CREED
The Disappearance of Eleanor Rigby
Disappearing Landscape
DISASTER MOVIE
DISCLOSURE
DISCO PIGS
THE DISCOVERY OF HEAVEN
LES DISEURS DE VÉRITÉ
DISGRACE
DISNEY'S TARZAN
DISTANCE
La distancia
THE DISTINGUISHED GENTLEMAN
THE DISTRICT
DISTRICT 9
DISTURBIA
DIVA DOLOROSA
Divergent
The Divergent Series: Allegiant
Divergent Series: Insurgent
The Divide
DIVINE INTERVENTION
DIVINE SECRETS OF THE YA-YA SISTERHOOD
DIVINE TRASH
THE DIVING BELL AND THE BUTTERFLY
Il DIVO
DIVORCING JACK
Django (Étienne Comar)
Django (Sergio Corbucci)
Django Unchained
DO NOT DISTURB (Dick Maas)
Do Not Disturb (Yvan Attal)
The Do-Deca-Pentathlon
DOBERMANN
Doctor Strange
DODGEBALL
DOG SOLDIERS
A Dog's Purpose
DOGMA
DOGTOOTH
DOGTOWN AND Z-BOYS
DOGVILLE
DOGVILLE CONFESSIONS
Dokter Pulder zaait papavers
DOKTOR MABUSE, DER SPIELER
IL DOLCE E L'AMARO
Dolfje Weerwolfje
De dolle tweeling
De dolle tweeling 2
De dolle tweeling 3
DOLLS
DOLORES CLAIBORNE
Dom/The House
DOMESTIC DISTURBANCE
DE DOMINEE
DOMINO
The Domino Effect
DOMWEG GELUKKIG
DON (Arend Steenbergen)
DON (Farhan Akhtar)
Don Jon
DON'S PLUM
Don't Be Afraid of the Dark
Don't Breathe
DON'T COME KNOCKING
DON'T LOOK BACK
DON'T LOOK NOW
DON'T SAY A WORD
DON'T STOP THE SHOW
DONDERBROEK
DONKEY PUNCH
Donkeyote
DONNIE BRASCO
DONNIE DARKO
IL DONO
DOOD EIND
DOOD IN VENETIË
Doodslag
DOOM
THE DOOM GENERATION
DOOMSDAY
DOOR DE WIND GEJAAGD (EL VIENTO SE LLEVO LO QUE)
DOOR IN THE FLOOR
THE DOORS: WHEN YOU'RE STRANGE
Dope
DOPO MEZZANOTTE
LA DOPPIA ORA
Dorsvloer vol confetti
DOS CRIMINES
Dos disparos
DOSSIER K.
The Double (Michael Brandt)
The Double (Richard Ayoade)
DOUBLE JEOPARDY
Double Play (Ernest Dickerson over)
DOUBLE TAKE
DOUBLE TEAM
DOUBLE WHAMMY
DOUBLE YOU STREET
DOUBT
DOUCHES FROIDES
DOUG'S 1E FILM
DOWN
DOWN PERISCOPE
DOWN TO EARTH
DOWN TO YOU
DOWN WITH LOVE
DR. AKAGI
DR. DOLITTLE
DR. DOLITTLE 2
Dr. Seuss' The Lorax
DR. T AND THE WOMAN
DRACULA
DRACULA 2000
Dracula Untold
DRAG ME TO HELL
DRAGON: THE BRUCE LEE STORY
DRAGONBALL: EVOLUTION
DRAGONFLY
DRAGONHEART
Draken & Deuntjes
DRAKENHEUVEL
DRAKENJAGERS
DRAMA/MEX
Dream House
DREAMCATCHER
DREAMER: MIJN DROOMPAARD
THE DREAMERS
DREAMING BY NUMBERS
A DREAMSCAPE, GAMBLING IN AMERICA
Dredd 3D
DREI
DE DRIE BESTE DINGEN IN HET LEVEN
Drie dvd's met films van Maya Deren
DE DRIE MUSKETIERS
DE DRIE ROVERS
Dries
Drift (Benny Vandendriessche)
DRIFT (Michiel van Jaarsveld)
DRIFTING CLOUDS
DRIJFZAND
DRILLBIT TAYLOR
Drinking Buddies
Drive
DRIVE ANGRY 3D
DRIVEN
DRÔLE DE FÉLIX
Droom & daad
DE DROOM VAN DE BEER
DROOMLAND DDR
The Drop
DROP DEAD GORGEOUS
DROP ZONE
DROPOUTS
DROWNING MONA
Drug War
Du forsvinder
Dubbelspel
THE DUCHESS
DUDE, WHERE IS MY CAR?
DUE AMICI
DUE DATE
THE DUEL PROJECT
DUIMELIJNTJE
The Duke of Burgundy (Maria Rohm over)
THE DUKES OF HAZZARD
Dukhtar
DUMB AND DUMBER
Dumb and Dumber To
DUMB AND DUMBERER: WHEN HARRY MET LLOYD
DUMBLAND
Dummie de Mummie
Dummie de Mummie en de Sfinx van Shakaba
Dummie de Mummie en de tombe van Achnetoet
Dummy Jim
DUMPLINGS
Dunderklumpen
DUNGEONS & DRAGONS
Dunkirk
DE DUNNING BROERS
DUNSTON CHECKS IN
DUNYA & DESIE IN MAROKKO
DUPLEX
DUPLICITY
Durak (The Fool)
DUSKA
Dying of the Light
DYING TO GO HOME