Kedi (Ceyda Torun over)
Aquarius
The Beguiled
Una mujer fantástica
Jaap van Heusden over In Blue
Anti-Dogma Dandies

DEAR WENDY

Denemarken, 2005 | Thomas Vinterberg
Ergens in de buurt van Dogville wordt een pacifistische loser verliefd op zijn revolver. Tien jaar na de lancering van Dogma werkten Lars von Trier en Thomas Vinterberg eensgezind samen aan Dear Wendy, een film die alles doet wat volgens de Dogma-regels verboden was.

Toen Wim Wenders voor Der Amerikanische Freund zijn eerste echte moordscène moest filmen, liep hij op aanraden van hoofdrolspeler Bruno Ganz een weekend rond met een geladen revolver op zak. Als oefening, om te voelen hoe dat nou is, zo'n wapen. De dood altijd bij de hand terwijl je de straat oversteekt, terwijl je mensen aankijkt en met ze praat; niemand die het ziet of weet. 'Een ongelooflijke ervaring', zegt Wenders op de dvd. 'Het hielp me de scène tot een goed einde te brengen.'
Een revolver, drukkend tegen de zij van een vredelievend mens. Die, zo stel ik me voor, hoogstens af en toe met zijn hand langs de kolf glijdt, een vinger om de trekker klemt, terwijl hij zeker weet dat hij nooit daadwerkelijk zal vuren. Hij kent zichzelf toch, hij begrijpt immers het verschil tussen goed en kwaad; hij weet dat conflicten zich niet met geweld op laten lossen. Het wapen is er alleen maar om hem wat meer zelfvertrouwen te geven, hem zwaarder te maken, machtiger. De mogelijkheid hebben om te schieten en het dan niet doen, zo verwoordt Dick, het hoofdpersonage van het door Lars von Trier geschreven en door Thomas Vinterberg geregisseerde Dear Wendy, de kern van het gevoel. Het is het motto van de gewapende pacifist, in het groot door zo ongeveer de hele westerse wereld uitgedragen én gebroken.

Femme fatale
De jonge, pacifistische Dick is een van de vele doodlopers in het fictieve Amerikaanse mijnwerkerstadje Estherslope: een door Thomas Vinterberg en vooral scenarist Lars von Trier uit Deense en Duitse modder getrokken hol dat, aan de vijandige sfeer, het schetsmatige karakter en de stadsplattegrond te beoordelen, ergens in de buurt van Dogville moet liggen. Typisch zo'n plek waar zelfs vredelievende jongens als Dick vroeg of laat ontsporen. Maar ook nadat hij halsoverkop verliefd is geworden op een revolver, blijft Dick trouw aan zijn principes.
Hun kennismaking verloopt dan ook zo volmaakt onschuldig: Dick vindt 'haar' in de etalage van een speelgoedwinkel wanneer hij op zoek is naar een verjaardagscadeautje voor ettertje Sebastian. Liefde op het eerste gezicht is het zeker niet. Het wapen zit onder het stof, de witte kolf wordt ontsierd door een brandvlek. Precies goed voor Sebastian, denkt Dick, tot blijkt dat de jongen altijd al zo'n revolver wilde hebben. Waarop Dick het wapen zelf in zijn zak steekt, het opknapt en als mascotte met zich mee blijft dragen.
Hoe vaker hij ernaar kijkt, hoe mooier hij het vindt. In een romantische bui noemt hij 'haar' Wendy. Wendy wordt nog veel mooier en Dicks zelfvertrouwen veel groter wanneer hij ontdekt dat zij allesbehalve speelgoed is; maar ook dan ziet de jongen geen reden te kiezen tussen zijn standpunten en het latente geweld in zijn binnenzak.
In de hand van een andere gefrustreerde tiener had Wendy al gauw een middelbare school à la Columbine op haar geweten gehad. Dat haar relatie met Dick eveneens op een bloedbad gaat uitlopen, spreekt voor zich: of ze nu onder het hoofdkussen verborgen liggen, diep in de bovenste la van het bureau of ergens in de tuin, filmwapens eisen altijd slachtoffers. Von Trier kent dergelijke ijzeren wetten maar al te goed. Net als John Carpenters Christine is zijn Wendy een machinale femme fatale — onbetrouwbaar, gewetenloos, dodelijk.

Sekte
Vinterberg en Von Trier stellen het geweld echter zo lang mogelijk uit. Samen met nog wat outcasts richt Dick in een verlaten mijnschacht het geheime genootschap The Dandies op, compleet met kostuums en idiote ceremonieën. Vinterberg maakt er ook visueel een feestje van, door elke 'Dandy' letterlijk als een soort superheld aan ons voor te stellen, of door hen de wapens als degens te laten punten: één voor allen, allen voor één. Elke als cowboy of musketier herboren loser trouwt met zijn wapen-partner, die veelal is vernoemd naar een held uit de Amerikaanse geschiedenis. Zo wordt Susans revolvertweeling Lee en Grant gedoopt. De tijd slijten The Dandies met schietoefeningen en quizjes als 'Guess the gun': welk wapen hoort bij welke beroemde schutter?
Gevaarlijke grapjes waar je eigenlijk niet om mag lachen, omdat je voelt wat hun uiterste consequentie gaat zijn, en vermoedt dat het pacifistische kinderclubje met zijn verkleedpartijtjes zichzelf vroeg of laat als een schietgrage sekte zal ontmaskeren.
Af en toe gaan de kids gekostumeerd en al bovengronds, maar hun pistolen blijven in de holster. Ze mogen niets anders zijn dan serieus speelgoed. Daglicht zou hen wekken en dan is hun honger niet meer te stillen. Voor hun eigen veiligheid en die van de wapens hebben de Dandies het over 'beminnen' wanneer ze eigenlijk 'doden' bedoelen. 'It's the time of the season for loving', zingt de cultband The Zombies intussen voor de zoveelste keer op de soundtrack. En hoe zat het ook alweer met 'echte' Hollywoodfilms? Is seks daar niet een veel groter taboe dan geweld?

Muffin
Gesteund door hun geknevelde wapentuig wanen de Dandies zich groter dan ze zijn. Dan wordt het natuurlijk tijd voor goede daden, zoals oude vrouwtjes veilig de straat helpen oversteken. Hoe gevat en onaardig van onze Dogma-veteranen om het juist met dat oude vrouwtje uit de hand te laten lopen — en dat alles voor een vers kopje koffie.
En zo komt het toch nog tot een (volstrekt absurde) geweldstragedie, compleet met onorthodoxe marshalls, slow motion schietpartijen en Three kings-achtige animaties van kogels die diep het weefsel binnendringen. Grofkorrelig digitaal camerawerk heult met verzadigd 35mm en smeuiïge orkestmuziek, satirisch commentaar botst op melige genre-parodieën. Spreken de personages niet de taal van de klassieke film noir, dan knauwen ze als achterlijke cowboys. Vooral wanneer de plaatselijke agent met chocolademuffin en plastic bekertje koffie in de hand de jeugd van stadscentrum Electric Park prijst als 'decent American boys'. En belandt de film als tienerdrama op een dood spoor, dan bieden de conventies van de heist-film of de John Wayne-western gegarandeerd uitkomst.
Dear Wendy zit bomvol. Bomvol Amerika, bomvol Amerikaanse films, bomvol kogels. En alles vanuit hetzelfde Europese, Deense, anti-Amerikaanse perspectief. Wedden dat niet het nog uit te brengen Manderlay, maar Dear Wendy eigenlijk het tweede deel is van Von Triers nu al beruchte USA-trilogie? Vinterberg kan emotiezoeken wat hij wil met zijn toegankelijke stijl, het scenario is te dwingend formalistisch om de toeschouwer op een andere dan verstandelijke manier bij de plot te betrekken. Knallende hoofdpijn krijg je ervan in plaats van tranen.
Hoewel — één gevoel weet de film wel degelijk over te brengen, en een prettig gevoel is het zeker niet. Of het is prettiger dan je zou wensen. Het geluk van een warme revolver, zo kun je het met The Beatles noemen. Wie durft thuis een graai in de speelgoedkist te doen?

Kevin Toma


Tien jaar na Dogma
De slappe lach

Tien jaar geleden is het alweer dat Lars von Trier een filmische 'eed van kuisheid' zwoer en het Dogma 95-manifest presenteerde. Zijn 'nieuwe Deense golf' bestond op dat moment uit twee mensen: Von Trier zelf en zijn jongere collega Thomas Vinterberg. Later zouden ze vertellen dat het manifest, dat op 13 maart 1995 aan de Deense pers werd gepresenteerd en de contemporaine filmproductie beslissend zou beïnvloeden, in minder dan 25 minuten en met de slappe lach was neergeschreven. Kern was een aantal technische voorschriften over hoe een film gemaakt moest worden: zonder rekwisieten, kunstmatige belichting, toegevoegde muziek en special effects, met een handheld-camera en op een bestaande locatie. Daarbij werd speciaal genoemd dat kostuumfilms en moordwapens uit den boze waren. Pas echt serieus werd het in 1998 toen op het Filmfestival Cannes tegelijkertijd Von Triers The idiots en Vinterbergs Festen in première gingen. Een paar dozijn films, waarin de Dogma-regels een nieuw genredogma geworden zijn, en tien jaar na de lancering van hun manifest, is het duo terug met Dear Wendy. Een kostuumfilm over moordwapens. Von Trier schreef en Vinterberg regisseerde. Is dit nu alweer een lange neus naar de filmwereld? Of biedt hun bemoeienis met de moderne filmgeschiedenis ruimte voor andere conclusies?
Toen Von Trier twee jaar geleden na de première van Dogville in Cannes vanuit de Amerikaanse pers anti-Amerikanisme werd aangewreven (een luidruchtiger vorm van wat hem na Dancer in the dark al ten deel was gevallen), werd daar in Europa nogal onbegrijpend op gereageerd. Waren ze in Amerika niet in staat om door een metafoor heen te zien? Na Dear Wendy, de filmische evenknie van het theatrale Dogville, lijken die verwijten in zoverre hout te snijden dat je zou kunnen zeggen dat anti-Amerikanisme, of positiever geformuleerd: de zoektocht naar een Europese artistieke identiteit stiekem de kern van Von Triers auteurschap vormt. Het enige punt in de Dogma-regels dat nog een goed woordje voor de Amerikaanse rol in de filmgeschiedenis overheeft is de keuze voor het door de Academy gestandaardiseerde 35mm-formaat.
Een van de centrale punten in Dear Wendy is (en beslist niet zonder zelfspot!) de opmerking dat de hoofdpersonen, pacifisten met wapens, dankzij hun pistolen meer zelfvertrouwen hebben gekregen, en dat 'geweldige idee' gaan ze vervolgens 'met de wereld delen'. Het is diezelfde missiedrang die de Verenigde Staten niet alleen op militair, politiek en economisch gebied over de wereld exporteren en expanderen, maar vooral ook, en daar ligt Von Triers grootste walging, op cultureel gebied. Het zelfvertrouwen van de Amerikaanse (lees: Hollywood-) film is zo sexy en aggressief dat het letterlijk onweerstaanbaar is. Dus wat doet Von Trier? Hij perverteert zelf het aloude 'if you can't beat them, join them'-principe en bouwt Amerika na in Denemarken, maakt de meest groezelige musical aller tijden die de tranen niet meer laat stoppen (Dancer in the dark), herschrijft de Amerikaanse (film)geschiedenis vanuit Europa (Dogville) en wijst nog eens met calvinistisch onderwijzersvingertje aan dat ook de Amerikaanse film bezig is zijn eigen outlaw-traditie te verraden (Dear Wendy). Voorwaar: lange neus. Bozig en kinderachtig, ergerlijk en geniaal, helemaal Von Trier, manipulator, hemelbestormer en luilak. Dogma reduceert hij daarmee, en op dit moment, van een hoofdstuk tot een voetnoot, een van vele methodes in zijn masterplan met de filmgeschiedenis. Tot hij met zijn volgende truc komt.

Dana Linssen



top
DEAR WENDY

Mei 2005 #266

Productie
Sisse Graum Olsen
Regie
Thomas Vinterberg
Scenario
Lars von Trier
Montage
Mikkel E.G. Nielsen
Camera
Anthony Dod Mantle
Art direction
Karl Juliusson
Jette Lehmann
Met
Jamie Bell
Bill Pullman
Michael Angarano
Danso Gordon
Novella Nelson
Chris Owen
Alison Pill
Mark Webber

Kleur, 102 minuten

Distributie
A-Film
Te zien
vanaf 19 mei

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


D

D'Ardennen
D.O.A.P. (DEATH OF A PRESIDENT)
DA MO FANG
THE DA VINCI CODE
DAAR IN DAT LAND (V TOJ STRANJE)
DADDY AND PAPA
DADDY DAY CARE
Daddy's Home
DAENS
Een dag in 't jaar (Margot Schaap over)
DE DAG VAN DE WANHOOP
DAGEN ZONDER LIEF
Daglicht
THE DAILY NATION
DAINIPPONJIN
DAKOTA
DAL DER ZUCHTEN
DALECARLIANS
DAM STREET
DAMAGE
DAMIAAN
THE DAMNED
Damsels in Distress
DAN IN REAL LIFE
Dance Academy: de film
DANCE FLICK
DANCE ME TO MY SONG
DANCE OF DUST (RAKHS-E-KHAK)
DANCE OF THE VAMPIRES
DANCE OF THE WIND
DANCE WITH ME
Dancer
DANCER IN THE DARK
THE DANCER UPSTAIRS
Dancing Arabs
DANCING DREAMS
DANGER: DIABOLIK
THE DANGEROUS LIVES OF ALTAR BOYS
A Dangerous Method
DANGEROUS MINDS
The Danish Girl
Danny Collins
Dans la maison
DANS LA VIE
DANS VOOR HET LEVEN
DANS, GROZNY DANS (THE DAMNED AND THE SACRED)
LA DANSE — LE BALLET DE L'OPÉRA DE PARIS
Dansen op de vulkaan
La danseuse
La danseuse (Stéphanie Di Giusto en Soko over)
DANTE'S PEAK
DARATT
DAREDEVIL
THE DARJEELING LIMITED
THE DARK
DARK BLUE
DARK CITY
DARK HORSE
The Dark Horse (James Napier Robertson over)
DARK IS RISING
THE DARK KNIGHT
The Dark Knight Rises
Dark Places
Dark Skies
The Dark Tower
DARK WATER
DARK WATER
DARKDRIVE
The Darkest Hour
DARKNESS
DARKNESS IN TALLINN
DARWIN'S NIGHTMARE
DARWINS VERSTEKELING. BEAGLE, IN HET KIELZOG VAN DARWIN
DATE MOVIE
DATE NIGHT
The Daughter
Daughters of Malakeh
Daughters of the Dust
DAVE
DAWN OF THE DEAD
DAWN OF THE DEAD
Dawn of the Planet of the Apes
THE DAY AFTER TOMORROW
THE DAY I BECAME A WOMAN
THE DAY I WILL NEVER FORGET
DAY NIGHT DAY NIGHT
DAY OF THE DEAD
THE DAY THE EARTH STOOD STILL
THE DAY THE SUN TURNED COLD
The Day Will Come
DAYBREAK
DAYBREAKERS
DAYLIGHT
THE DAYS
THE DAYTRIPPERS
Dazed and Confused
DE BATTRE MON COEUR S'EST ARRÊTÉ
DE FORCE AVEC D'AUTRES
De rouille et d'os
DE-LOVELY
Dead Body Welcome
THE DEAD GIRL
DEAD LEAVES
DEAD MAN
THE DEAD MAN 2: RETURN OF THE DEAD MAN
Dead Man Down
DEAD MAN WALKING
DEAD MAN'S SHOES
DEAD PRESIDENTS
Deadfall
Deadly Virtues: Love.Honor.Obey
Deadpool
The Deal
Deal
DEALING AND WHEELING IN SMALL ARMS
DEAR FRANKIE
DEAR JOHN
DEAR WENDY
Dear White People
DEAR ZACHARY: A LETTER TO A SON ABOUT HIS FATHER
DEATH AND THE MAIDEN
DEATH AT A FUNERAL
DEATH BECOMES HER
Death Note
DEATH RACE
DEATH SENTENCE
DEATH TO SMOOCHY
Débarquement immédiat
The Debt
THE DEBT COLLECTOR
IL DECAMERON
DECEPTION
DECK THE HALLS
DECONSTRUCTING HARRY
DEEP BLUE
DEEP BLUE SEA
The Deep Blue Sea
THE DEEP END
Deep End (Terugzien)
DEEP IMPACT
DEEP IN THE WOODS
DEEP RISING
Deepwater Horizon
DEFIANCE
DEFINITELY, MAYBE
The Deflowering of Eva van End (Slow Crtiticism: De ontmaagding van Eva van End)
Dégradé
DEINING
DÉJÀ VU
Dekalog
DEKALOOG
DELBARAN
La délicatesse
DÉLITS FLAGRANTS
Deliver Us From Evil
DELIVER US FROM EVIL
DELIVER US FROM EVIL
THE DELIVERY
The Delivery Guy (Raznoschik)
Delivery Man
DELLAMORTE DELLAMORE
DELTA
DEMAIN DES L'AUBE
Demain tout commence
DEMOLITIAN MAN
Demolition (Jean-Marc Vallée over)
DEMON KNIGHT
Denial
DENISE CALLS UP
DENKEND AAN HOLLAND
DENNIS HOPPER: THE DECISIVE MOMENTS
DENNIS P.
DENNIS THE MENACE
THE DEPARTED
DEPARTMENT 36
DEPARTURES
DERECHO DE FAMILIA aka FAMILY LAW
Le dernier coup de marteau
DES HOMMES ET DES DIEUX
The Descendants
THE DESCENT
Desde allá
DESERT FLOWER
IL DESERTO ROSSO
DESI
El Desierto
DESMOND EN HET MOERASMONSTER
Despair
DESPERADO
DESPERATE MEASURES
DESPERATE REMEDIES
DESPERAUX: DE DAPPERE MUIS
DESPICABLE ME
Despicable me 2
Despicable Me 3/Verschrikkelijke Ikke 3
Después de Lucía
LES DESTINÉES SENTIMENTALES
DESTINY TURNS ON THE RADIO
DESTRICTED
Detachment
DETROIT ROCK CITY
DEUCE BIGALOW MALE GIGOLO
DEUCE BIGALOW: AMERICAN GIGOLO
Deux jours, une nuit
DEVIL
The Devil Inside
THE DEVIL WEARS PRADA
DEVIL'S ADVOCATE
The Devil's Double
Devil's Knot
THE DEVIL'S MINER
THE DEVIL'S OWN
THE DEVIL'S REJECTS
DEVILS ON THE DOORSTEP
Dheepan (Jacques Audiard over)
EL DIA DE LA BESTIA
DIABOLIQUE
LA DIABOLIQUES
DIALOGUE AVEC MON JARDINIER
DIALOOGOEFENING NO.1: STAD
DIAMONDS OF THE NIGHT
Diana
Diana Vreeland: The Eye Has to Travel
Diary of a Teenage Girl
DIARY OF A TIMES SQUARE THIEF
DIARY OF THE DEAD
DICK
The Dictator
DID YOU HEAR ABOUT THE MORGANS
DIE ANOTHER DAY
DIE HARD 4.0
DIE HARD WITH A VENGEANCE
Die laatste zomer
DIEF!
Diego Star
DIEP
DIFFERENT CINEMA VOLUME 3
DIFFERENT FOR GIRLS
Difret (Zeresenay Mehari over)
Dikkertje Dap
THE DILEMMA
UN DIMANCHE A KIGALI
Het diner
DINNER FOR SCHMUCKS
DINOSAUR
Dior and I
Diplomatie (Volker Schlöndorff over)
DIRTY DANCING 2
DIRTY DIARIES
Dirty Grandpa
DIRTY MIND
DIRTY PRETTY THINGS
DIS-MOI QUE JE RÊVE
THE DISAPPEARANCE OF ALICE CREED
The Disappearance of Eleanor Rigby
Disappearing Landscape
DISASTER MOVIE
DISCLOSURE
DISCO PIGS
THE DISCOVERY OF HEAVEN
LES DISEURS DE VÉRITÉ
DISGRACE
DISNEY'S TARZAN
DISTANCE
La distancia
THE DISTINGUISHED GENTLEMAN
THE DISTRICT
DISTRICT 9
DISTURBIA
DIVA DOLOROSA
Divergent
The Divergent Series: Allegiant
Divergent Series: Insurgent
The Divide
DIVINE INTERVENTION
DIVINE SECRETS OF THE YA-YA SISTERHOOD
DIVINE TRASH
THE DIVING BELL AND THE BUTTERFLY
Il DIVO
DIVORCING JACK
Django
Django
Django Unchained
DO NOT DISTURB
Do Not Disturb
The Do-Deca-Pentathlon
DOBERMANN
Doctor Strange
DODGEBALL
DOG SOLDIERS
A Dog's Purpose
DOGMA
DOGTOOTH
DOGTOWN AND Z-BOYS
DOGVILLE
DOGVILLE CONFESSIONS
Dokter Pulder zaait papavers
DOKTOR MABUSE, DER SPIELER
IL DOLCE E L'AMARO
Dolfje Weerwolfje
De dolle tweeling
De dolle tweeling 2
De dolle tweeling 3
DOLLS
DOLORES CLAIBORNE
Dom/The House
DOMESTIC DISTURBANCE
DE DOMINEE
DOMINO
The Domino Effect
DOMWEG GELUKKIG
DON
DON
Don Jon
DON'S PLUM
Don't Be Afraid of the Dark
Don't Breathe
DON'T COME KNOCKING
DON'T LOOK BACK
DON'T LOOK NOW
DON'T SAY A WORD
DON'T STOP THE SHOW
DONDERBROEK
DONKEY PUNCH
Donkeyote
DONNIE BRASCO
DONNIE DARKO
IL DONO
DOOD EIND
DOOD IN VENETIË
Doodslag
DOOM
THE DOOM GENERATION
DOOMSDAY
DOOR DE WIND GEJAAGD (EL VIENTO SE LLEVO LO QUE)
DOOR IN THE FLOOR
THE DOORS: WHEN YOU'RE STRANGE
Dope
DOPO MEZZANOTTE
LA DOPPIA ORA
Dorsvloer vol confetti
DOS CRIMINES
Dos disparos
DOSSIER K.
The Double
The Double
DOUBLE JEOPARDY
Double Play (Ernest Dickerson over)
DOUBLE TAKE
DOUBLE TEAM
DOUBLE WHAMMY
DOUBLE YOU STREET
DOUBT
DOUCHES FROIDES
DOUG'S 1E FILM
DOWN
DOWN PERISCOPE
DOWN TO EARTH
DOWN TO YOU
DOWN WITH LOVE
DR. AKAGI
DR. DOLITTLE
DR. DOLITTLE 2
Dr. Seuss' The Lorax
DR. T AND THE WOMAN
DRACULA (1931)
DRACULA 2000
Dracula Untold
DRAG ME TO HELL
DRAGON: THE BRUCE LEE STORY
DRAGONBALL: EVOLUTION
DRAGONFLY
DRAGONHEART
DRAKENHEUVEL
DRAKENJAGERS
DRAMA/MEX
Dream House
DREAMCATCHER
DREAMER: MIJN DROOMPAARD
THE DREAMERS
DREAMING BY NUMBERS
A DREAMSCAPE, GAMBLING IN AMERICA
Dredd 3D
DREI
DE DRIE BESTE DINGEN IN HET LEVEN
Drie dvd's met films van Maya Deren
DE DRIE MUSKETIERS
DE DRIE ROVERS
Dries
DRIFT
Drift
DRIFTING CLOUDS
DRIJFZAND
DRILLBIT TAYLOR
Drinking Buddies
Drive
DRIVE ANGRY 3D
DRIVEN
DRÔLE DE FÉLIX
Droom & daad
DE DROOM VAN DE BEER
DROOMLAND DDR
The Drop
DROP DEAD GORGEOUS
DROP ZONE
DROPOUTS
DROWNING MONA
Drug War
Dubbelspel
THE DUCHESS
DUDE, WHERE IS MY CAR?
DUE AMICI
DUE DATE
THE DUEL PROJECT
DUIMELIJNTJE
The Duke of Burgundy (Maria Rohm over)
THE DUKES OF HAZZARD
Dukhtar
DUMB AND DUMBER
Dumb and Dumber To
DUMB AND DUMBERER: WHEN HARRY MET LLOYD
DUMBLAND
Dummie de Mummie
Dummie de Mummie en de Sfinx van Shakaba
Dummy Jim
DUMPLINGS
Dunderklumpen
DUNGEONS & DRAGONS
Dunkirk
DE DUNNING BROERS
DUNSTON CHECKS IN
DUNYA & DESIE IN MAROKKO
DUPLEX
DUPLICITY
Durak (The Fool)
DUSKA
Dying of the Light
DYING TO GO HOME