The Killing of a Sacred Deer
Visages villages
Happy End
A Ghost Story
Battle of the Sexes
Kinetische filmspektakelkunst

Dunkirk

Groot-Brittannië/Nederland/Frankrijk/Verenigde Staten, 2017 | Christopher Nolan
Dunkirk is een oorlogsfilm zonder vijand, zonder voorgeschiedenis en zonder helden. Het is te makkelijk om Christopher Nolans monumentale WO II-epos daarom een anti-oorlogsfilm te noemen. Het is kinetische filmspektakelkunst die zijn geheimen — als ze er zijn — niet een, twee, drie prijsgeeft.

Door Dana Linssen

Zou Christopher Nolan als kind zo'n jongetje zijn geweest dat met twee vliegtuigjes in de hand op het strand hele luchtgevechten naspeelde? Dat is misschien wel het enige antwoord op de vraag waarom de regisseur van de Dark Knight-trilogie en scienfictionblockbusters Inception en Interstellar het monumentale oorlogsepos Dunkirk zou hebben willen verfilmen. Nolan is een fantasyregisseur; hij is het die, ook nu weer als scenarist en producent, van begin tot einde aan de touwtjes trekt van de werelden die hij creëert. Hij bepaalt de regels. En hij is als enige op de hoogte van alle spélregels, waardoor hij zijn publiek kan betoveren en sprakeloos achter laten. Hij is een showvirtuoos. Maar dan een ernstige. Hij neemt zijn vak serieus, en verstaat het daarom ook. Maar hij is geen entertainer die schmiert, knipoogt en verleidt. Emoties, echte diepe, verwarrende en wanordelijke emoties komen er niet aan te pas (al probeerde hij het met de Joker wel). Hij wordt niet geliefd maar bewonderd.
En nu is er dus Dunkirk. De film waar deze zomer het meest naar is uitgezien. Een beetje een Nederlandse productie zelfs, door bijdragen uit het "Production Incentive" (van 1 miljoen) van het Filmfonds en opnames op het IJsselmeer. Dat maakt extra nieuwsgierig naar wat er zich vorige zomer achter de zwarte schermen in de haven van Urk allemaal heeft afgespeeld. Het is tijd om de doek van de hoed te trekken.

Evacuatie
De slag om Duinkerke, of beter gezegd de evacuatie van ruim driehonderdduizend Engelse militairen uit de Noord-Franse havenstad Dunkerque was een van de eerste grote nederlagen van de geallieerden aan het begin van de Tweede Wereldoorlog. Kort na het uitbreken van WOII waren de Britten al begonnen met het sturen van troepen naar Frankrijk om de verwachte inval van Duitsland voor te zijn. Nadat de Duitsers in mei 1940 tijdens de Blitzkrieg in rap tempo de lage landen en delen van Frankrijk hadden bezet, werden deze troepen echter steeds verder teruggedreven totdat ze uiteindelijk als ratten in de val vast kwamen te zitten aan de Opaalkust. Daarom werd op 26 mei begonnen met de evacuatie van de militairen, een operatie die een week zou duren en door voortdurende aanvallen van Duitse jagers en torpedo's werd bemoeilijkt. Aanvankelijk zette Churchill in op 35.000 mannen, om zijn leger klaar te kunnen maken voor de volgende slag. Het werden er 338.000, niet alleen Engelsen, zoals aanvankelijk het plan was, maar dankzij de inzet van tientallen privéschepen van plezierjachtjes tot vissersschepen uit Engeland, Frankrijk, België en zelfs Nederland, ook Fransen. Duinkerke was een scharnierpunt in de oorlog. Een militaire nederlaag, en een humanitaire triomf. En Churchill — every inch a rhetoric genius — wist van deze "kolossale militaire ramp" in zijn beroemde "We shall fight them on the beaches"-speech een moment van victorie te maken. Reden om Duinkerke ook wel de eerste grote propagandaslag van WOII te noemen.
In de Engelse geschiedenis nemen deze gebeurtenissen een bijzondere plek in, door de inzet van particulieren en tegelijkertijd de wetenschap dat de strijd verre van gestreden was. Van een oorlog van de hoge heren was het een oorlog van iedereen geworden.

Bijna experimentele cinema
Die historische achtergrond is interessant, maar lijkt voor Nolan niet zo belangrijk. Hij reduceert hem tot enkele zinnen aan het begin van zijn film: "De vijand heeft het Britse en het Franse leger richting zee gedreven." In de verder toch al dialoogarme film worden nauwelijks woorden besteed aan verdere feitelijke informatieoverdracht. De gebruikelijke conventies van de oorlogsfilm, strategische besprekingen, troepenbewegingen over landkaarten, of zelfs een enkel shot naar het thuisfront om de mannen op het slagveld achtergrond of motivatie mee te geven, ontbreken geheel. Dit is oorlog op z'n Hitchcocks: de saaie delen zijn eruit gesneden. Zelfs de "vijand" is anoniem (en daarmee onthistoriseerd zou je kunnen zeggen). Er is geen Duitser te zien — hij is gereduceerd tot dreiging en gevaar. De antagonist in Dunkirk is volkomen gezichtsloos en onmenselijk. Hij manifesteert zich alleen in de vorm van een wapen (kogels, bommen, torepedo's). Het is bijna Transformers.
Doet Nolan dat omdat de geschiedenis zo bekend is dat hij hem niet meer hoeft te herhalen? Integendeel. Dus is het hem om iets anders te doen. In zuivere filmische zin zou je kunnen zeggen: de beste oorlogsscènes filmen die er te vinden zijn. Het soort scènes dat normaliter actie en spanning aan een film geeft, nu opgewaardeerd tot de film zelf. Het levert die wonderlijke mix van spektakelfilm en bijna abstracte cinema op die we steeds vaker in Hollywoodblockbusters zien: de terugkeer van de "cinema of attractions". Het verklaart ook waarom de film bij liefhebbers van de pure filmervaring (zowel aan de kant van fans van grote actiefilms als meer experimentele auteurscinema) zo goed valt. Het gaat om film. Om de kinetische ervaring. Iedereen die op zoek is naar literaire elementen als verhaal of psychologie zal worden teleurgesteld. Behalve een naamloze vijand zijn er ook nauwelijks personages om je mee te identificeren of op een andere manier mee mee te voelen.

Drie tijdlagen
Dunkirk bestaat uit drie door elkaar heen gesneden delen, elk met hun eigen tijdsverloop, en hun eigen arena. Nolan geeft ze aan het begin met een korte omschrijving aan — de pier, een week; de zee, een dag; de lucht, een uur — en daarna ben je als toeschouwer aan jezelf overgeleverd. Formeel gezien had in het creëren van dit tijdsbeeld natuurlijk veel meer gezeten — nu is het enige wat je grofweg kan zeggen dat het land het domein is van de totaalshots en de extreme scherptediepte, de scènes op zee voornamelijk (maar zeker niet exclusief) uit mediumshots bestaan, en we aan boord van de Engelse spitfires vooral gefocust zijn op close-ups van gevechtspiloot Tom Hardy. Maar er is — zeker na een eerste keer kijken — niet heel veel consistentie in te ontdekken.
Toch is dit vormexperiment wat Dunkirk het interessantste maakt: Nolan reconstrueert dat wat "de slag" of "de evacuatie" is gaan heten in de vorm van een complex tijdsbeeld, waarin een week wachten net zolang kan duren als een uur, of de duur van een volle tank — het enige echte suspensemiddel in de film, de rest zit in het hoofd van de toeschouwer: de wetenschap dat er voortdurend en zonder logica bommen kunnen ontploffen. Oorlog is angst, wachten en paranoia. Oorlog is synchroniciteit van ongelijksoortige tijden. Van kloktijden en psychologische tijden, van de manier waarop beweging (of het gebrek daaraan) en snelheid ons besef van tijd manipuleren. Niet voor niets ook allemaal filmische basisprincipes. Een claustrofobische situatie die door Nolan wordt verbeeld door voortdurend de weerloze weidsheid van strand, horizon en hemel te contrasteren met kleine ruimtes als cockpit of scheepsruim.

Klokkenmaker
Als je erover gaat schrijven dan wordt Dunkirk zowel slechter als beter dan hij is — een euvel waar veel van Nolans films aan lijden, met uitzondering waarschijnlijk van zijn puzzelfilms Memento en The Prestige (en tot op zekere hoogte Inception die ondanks zijn bedrieglijke einde ook de zaken netjes rondbreide). Nolan is een klokkenmaker (niet voor niets leende hij zijn horloge aan componist Hans Zimmer voor een nerveuze tiktoksoundtrack); een goochelaar die ingenieuze illusies uitdenkt; maar ook een perfectionist die zijn eigen magie dreigt te ondermijnen door alles te goed te willen laten kloppen.
En dan is er nog de kwestie van het filmformaat natuurlijk. Het grootste gedeelte van de film werd gedraaid op 70mm en IMAX, wat een bijna vierkant beeld oplevert. Om de film te zien zoals Nolan hem bedoeld heeft komen de 70mm-vertoning vanaf augustus in EYE en de "gewone" IMAX-vertoningen het dichtste bij. Maar de meeste bioscoopbezoekers zullen de film, net zoals tijdens de voorvertoning voor de pers, in digitale breedbeeldprojectie zien.
Het is geen trivialiteit. Nolan is toegewijd aan cinema, aan celluloid. Hij levert, samen met cameraman Hoyte van Hoytema, beelden op die digitaal niet te evenaren zijn. De scherptediepte die zelfs op het kleine filmdoekje bij de persvoorstelling ervaren kon worden, is vergelijkbaar met de nietigheid die je op een heldere dag aan zee kunt voelen. Het filmdoek krijgt horizon.
Toch levert Nolans film ook onmogelijke cinema op. Hij wil per se drie tijden, drie elementen, drie sferen, drie horizonten en vormen van balans (de vaste grond, de deinende zee, de zwaartekracht tartende toeren van de piloten) tot dat ene film-tijd-beeld samensmeden. En dat in een postcinematische tijd waarin er misschien juist wel betere filmische vormen aan het ontstaan zijn om die ervaringswerkelijkheid te verbeelden. Virtual reality zonder headset heeft Nolan Dunkirk genoemd, hij is met deze film dus te laat of te vroeg.
Wat er nu resteert zijn een handvol verschillende versies van Dunkirk, dezelfde gebeurtenissen, maar steeds net een ander beeld. Of is dat precies waar die film ook over gaat? Hoe kun je een zeemijl afmeten tegen een kilometer? Hoe kun je ooit echt weten wat daar gebeurde? In dat licht zijn al die verschillende formaten een tragisch bijeffect van de onmogelijkheid om het verhaal van Dunkirk te vertellen, te verbeelden, en is de film noodzakelijkerwijs een grandioos bewijs van zijn eigen falen.

Psycholandschappen
Dus wat wilde Nolan? Een oorlogsfilm maken? Het nog abstractere broertje van Steven Spielbergs Saving Private Ryan of Clint Eastwoods Letters from Iwo Jima? Wel Hollywood maar steeds minder verhaal? Moeten we de film die Dunkirk is geworden eigenlijk wel met die films vergelijken, of schuift Nolan op richting Bruno Dumonts Flandres of Jerzy Skolimowski’s Essential Killing — psycholandschappen waarin elke gelijkenis met werkelijke gebeurtenissen slechts metaforisch op te vatten is? Dunkirk is een oorlogsfilm zonder vijand, zonder voorgeschiedenis en zonder helden. En hoewel dat precies is wat oorlog is — als je erin zit, als je een soldaat bent, of een slachtoffer — is het te makkelijk om Christopher Nolans monumentale WO II-epos daarom een anti-oorlogsfilm te noemen.
Hoe abstracter een film wordt, hoe meer ruimte hij maakt voor buitenfilmische associaties. Als Dunkirk eigenlijk niet precies, historisch, reconstruerend over die week van eind mei, begin juni 1940 gaat, maar gaat over mannen in de val op een strand en andere mannen die ze komen redden? Moet je dan wel of niet aan die andere mensen denken die nu "gevangen" zitten op stranden, in de fuik gelopen vluchtelingen in Noord-Afrika. Moeten we die dan ook niet uit alle macht gaan redden? Misschien herbergt Dunkirk dit soort geheimen, en misschien lijken de films van Christopher Nolan altijd alleen maar slimmer dan ze zijn. En misschien verlang je er als toeschouwer die niet alleen op zijn verstand wil worden aangesproken wel naar dat er ook echte pijn in zit. Omdat de werkelijkheid nu eenmaal nog niet helemaal virtueel is.



top
Dunkirk

Juli/augustus 2017 #400

Gerelateerd

Cameraman Hoyte van Hoytema over Dunkirk: "We willen de kijker zo dicht moge­lijk bij de stress brengen"


Achtergrond: De eerste gealli­eerde pro­pa­gan­da­slag van WO II

 

Productie
Christopher Nolan
Emma Thomas
Regie en scenario
Christopher Nolan
Camera
Hoyte van Hoytema
Montage
Lee Smith
Muziek
Hans Zimmer
Art direction
Nathan Crowley
Met
Barry Keoghan
Mark Rylance
Tom Hardy
Kenneth Branagh
Harry Styles

Kleur, 106 minuten

Distributie
Warner
Te zien
vanaf 19 juli

Ga voor alle bioscopen
en speeltijden naar
MrMovie.nl

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


D

D'Ardennen
D.O.A.P. (DEATH OF A PRESIDENT)
DA MO FANG
THE DA VINCI CODE
DAAR IN DAT LAND (V TOJ STRANJE)
DADDY AND PAPA
DADDY DAY CARE
Daddy's Home
Daddy's Home 2
DAENS
Een dag in 't jaar (Margot Schaap over)
DE DAG VAN DE WANHOOP
DAGEN ZONDER LIEF
Daglicht
THE DAILY NATION
DAINIPPONJIN
DAKOTA
DAL DER ZUCHTEN
DALECARLIANS
DAM STREET
DAMAGE
DAMIAAN
THE DAMNED
Damsels in Distress
DAN IN REAL LIFE
Dance Academy: de film
DANCE FLICK
DANCE ME TO MY SONG
DANCE OF DUST (RAKHS-E-KHAK)
DANCE OF THE VAMPIRES
DANCE OF THE WIND
DANCE WITH ME
Dancer
DANCER IN THE DARK
THE DANCER UPSTAIRS
Dancing Arabs
DANCING DREAMS
DANGER: DIABOLIK
THE DANGEROUS LIVES OF ALTAR BOYS
A Dangerous Method
DANGEROUS MINDS
The Danish Girl
Danny Collins
Dans la maison
DANS LA VIE
DANS VOOR HET LEVEN
DANS, GROZNY DANS (THE DAMNED AND THE SACRED)
LA DANSE — LE BALLET DE L'OPÉRA DE PARIS
Dansen op de vulkaan
La danseuse (Stéphanie Di Giusto en Soko over)
DANTE'S PEAK
Daphne (Peter Mackie Burns over)
DARATT
DAREDEVIL
THE DARJEELING LIMITED
THE DARK
DARK BLUE
DARK CITY
DARK HORSE
The Dark Horse (James Napier Robertson over)
DARK IS RISING
THE DARK KNIGHT
The Dark Knight Rises
Dark Places
Dark Skies
The Dark Tower
DARK WATER (Hideo Nakata)
DARK WATER (Walter Salles)
DARKDRIVE
The Darkest Hour
DARKNESS
DARKNESS IN TALLINN
DARWIN'S NIGHTMARE
DARWINS VERSTEKELING. BEAGLE, IN HET KIELZOG VAN DARWIN
DATE MOVIE
DATE NIGHT
The Daughter
Daughters of Malakeh
Daughters of the Dust
DAVE
David Lynch: The Art Life (Jon Nguyen over)
DAWN OF THE DEAD (George A. Romero)
DAWN OF THE DEAD (Zack Snyder)
Dawn of the Planet of the Apes
THE DAY AFTER TOMORROW
THE DAY I BECAME A WOMAN
THE DAY I WILL NEVER FORGET
DAY NIGHT DAY NIGHT
DAY OF THE DEAD
THE DAY THE EARTH STOOD STILL
THE DAY THE SUN TURNED COLD
The Day Will Come
DAYBREAK
DAYBREAKERS
DAYLIGHT
THE DAYS
THE DAYTRIPPERS
Dazed and Confused
DE BATTRE MON COEUR S'EST ARRÊTÉ
DE FORCE AVEC D'AUTRES
De rouille et d'os
DE-LOVELY
Dead Body Welcome
THE DEAD GIRL
DEAD LEAVES
DEAD MAN
THE DEAD MAN 2: RETURN OF THE DEAD MAN
Dead Man Down
DEAD MAN WALKING
DEAD MAN'S SHOES
DEAD PRESIDENTS
Deadfall
Deadly Virtues: Love.Honor.Obey
Deadpool
The Deal
Deal
DEALING AND WHEELING IN SMALL ARMS
DEAR FRANKIE
DEAR JOHN
DEAR WENDY
Dear White People
DEAR ZACHARY: A LETTER TO A SON ABOUT HIS FATHER
DEATH AND THE MAIDEN
DEATH AT A FUNERAL
DEATH BECOMES HER
Death Note
DEATH RACE
DEATH SENTENCE
DEATH TO SMOOCHY
Débarquement immédiat
The Debt
THE DEBT COLLECTOR
IL DECAMERON
DECEPTION
DECK THE HALLS
DECONSTRUCTING HARRY
DEEP BLUE
DEEP BLUE SEA
The Deep Blue Sea
THE DEEP END
Deep End (Terugzien)
DEEP IMPACT
DEEP IN THE WOODS
DEEP RISING
Deepwater Horizon
DEFIANCE
DEFINITELY, MAYBE
The Deflowering of Eva van End (Slow Crtiticism: De ontmaagding van Eva van End)
Dégradé
DEINING
DÉJÀ VU
Dekalog
DEKALOOG
DELBARAN
La délicatesse
DÉLITS FLAGRANTS
DELIVER US FROM EVIL (Amy Berg)
DELIVER US FROM EVIL (Ole Bornedal)
Deliver Us From Evil (Scott Derrickson)
THE DELIVERY
The Delivery Guy (Raznoschik)
Delivery Man
DELLAMORTE DELLAMORE
DELTA
DEMAIN DES L'AUBE
Demain tout commence
DEMOLITIAN MAN
Demolition (Jean-Marc Vallée over)
DEMON KNIGHT
Denial
DENISE CALLS UP
DENKEND AAN HOLLAND
DENNIS HOPPER: THE DECISIVE MOMENTS
DENNIS P.
DENNIS THE MENACE
THE DEPARTED
DEPARTMENT 36
DEPARTURES
DERECHO DE FAMILIA aka FAMILY LAW
Le dernier coup de marteau
DES HOMMES ET DES DIEUX
The Descendants
THE DESCENT
Desde allá
DESERT FLOWER
IL DESERTO ROSSO
DESI
El Desierto
DESMOND EN HET MOERASMONSTER
Despair
DESPERADO
DESPERATE MEASURES
DESPERATE REMEDIES
DESPERAUX: DE DAPPERE MUIS
DESPICABLE ME
Despicable me 2
Despicable Me 3/Verschrikkelijke Ikke 3
Después de Lucía
LES DESTINÉES SENTIMENTALES
DESTINY TURNS ON THE RADIO
DESTRICTED
Detachment
Detroit
DETROIT ROCK CITY
DEUCE BIGALOW MALE GIGOLO
DEUCE BIGALOW: AMERICAN GIGOLO
Deux jours, une nuit
DEVIL
The Devil Inside
THE DEVIL WEARS PRADA
DEVIL'S ADVOCATE
The Devil's Double
Devil's Knot
THE DEVIL'S MINER
THE DEVIL'S OWN
THE DEVIL'S REJECTS
DEVILS ON THE DOORSTEP
Dheepan (Jacques Audiard over)
EL DIA DE LA BESTIA
DIABOLIQUE
LA DIABOLIQUES
DIALOGUE AVEC MON JARDINIER
DIALOOGOEFENING NO.1: STAD
DIAMONDS OF THE NIGHT
Diana
Diana Vreeland: The Eye Has to Travel
Diary of a Teenage Girl
DIARY OF A TIMES SQUARE THIEF
DIARY OF THE DEAD
DICK
The Dictator
DID YOU HEAR ABOUT THE MORGANS
DIE ANOTHER DAY
DIE HARD 4.0
DIE HARD WITH A VENGEANCE
Die laatste zomer
DIEF!
Diego Star
DIEP
De dieren uit het Hakkebakkebos
DIFFERENT CINEMA VOLUME 3
DIFFERENT FOR GIRLS
Difret (Zeresenay Mehari over)
Dikkertje Dap
THE DILEMMA
UN DIMANCHE A KIGALI
Het diner
DINNER FOR SCHMUCKS
DINOSAUR
Dior and I
Diplomatie (Volker Schlöndorff over)
DIRTY DANCING 2
DIRTY DIARIES
Dirty Grandpa
DIRTY MIND
DIRTY PRETTY THINGS
DIS-MOI QUE JE RÊVE
THE DISAPPEARANCE OF ALICE CREED
The Disappearance of Eleanor Rigby
Disappearing Landscape
DISASTER MOVIE
DISCLOSURE
DISCO PIGS
THE DISCOVERY OF HEAVEN
LES DISEURS DE VÉRITÉ
DISGRACE
DISNEY'S TARZAN
DISTANCE
La distancia
THE DISTINGUISHED GENTLEMAN
THE DISTRICT
DISTRICT 9
DISTURBIA
DIVA DOLOROSA
Divergent
The Divergent Series: Allegiant
Divergent Series: Insurgent
The Divide
DIVINE INTERVENTION
DIVINE SECRETS OF THE YA-YA SISTERHOOD
DIVINE TRASH
THE DIVING BELL AND THE BUTTERFLY
Il DIVO
DIVORCING JACK
Django (Étienne Comar)
Django (Sergio Corbucci)
Django Unchained
DO NOT DISTURB (Dick Maas)
Do Not Disturb (Yvan Attal)
The Do-Deca-Pentathlon
DOBERMANN
Doctor Strange
DODGEBALL
DOG SOLDIERS
A Dog's Purpose
DOGMA
DOGTOOTH
DOGTOWN AND Z-BOYS
DOGVILLE
DOGVILLE CONFESSIONS
Dokter Pulder zaait papavers
DOKTOR MABUSE, DER SPIELER
IL DOLCE E L'AMARO
Dolfje Weerwolfje
De dolle tweeling
De dolle tweeling 2
De dolle tweeling 3
DOLLS
DOLORES CLAIBORNE
Dom/The House
DOMESTIC DISTURBANCE
DE DOMINEE
DOMINO
The Domino Effect
DOMWEG GELUKKIG
DON (Arend Steenbergen)
DON (Farhan Akhtar)
Don Jon
DON'S PLUM
Don't Be Afraid of the Dark
Don't Breathe
DON'T COME KNOCKING
DON'T LOOK BACK
DON'T LOOK NOW
DON'T SAY A WORD
DON'T STOP THE SHOW
DONDERBROEK
DONKEY PUNCH
Donkeyote
DONNIE BRASCO
DONNIE DARKO
IL DONO
DOOD EIND
DOOD IN VENETIË
Doodslag
DOOM
THE DOOM GENERATION
DOOMSDAY
DOOR DE WIND GEJAAGD (EL VIENTO SE LLEVO LO QUE)
DOOR IN THE FLOOR
THE DOORS: WHEN YOU'RE STRANGE
Dope
DOPO MEZZANOTTE
LA DOPPIA ORA
Dorsvloer vol confetti
DOS CRIMINES
Dos disparos
DOSSIER K.
The Double (Michael Brandt)
The Double (Richard Ayoade)
DOUBLE JEOPARDY
Double Play (Ernest Dickerson over)
DOUBLE TAKE
DOUBLE TEAM
DOUBLE WHAMMY
DOUBLE YOU STREET
DOUBT
DOUCHES FROIDES
DOUG'S 1E FILM
DOWN
DOWN PERISCOPE
DOWN TO EARTH
DOWN TO YOU
DOWN WITH LOVE
DR. AKAGI
DR. DOLITTLE
DR. DOLITTLE 2
Dr. Knock
Dr. Seuss' The Lorax
DR. T AND THE WOMAN
DRACULA
DRACULA 2000
Dracula Untold
DRAG ME TO HELL
DRAGON: THE BRUCE LEE STORY
DRAGONBALL: EVOLUTION
DRAGONFLY
DRAGONHEART
Draken & Deuntjes
DRAKENHEUVEL
DRAKENJAGERS
DRAMA/MEX
Dream House
DREAMCATCHER
DREAMER: MIJN DROOMPAARD
THE DREAMERS
DREAMING BY NUMBERS
A DREAMSCAPE, GAMBLING IN AMERICA
Dredd 3D
DREI
DE DRIE BESTE DINGEN IN HET LEVEN
Drie dvd's met films van Maya Deren
DE DRIE MUSKETIERS
DE DRIE ROVERS
Dries
Drift (Benny Vandendriessche)
DRIFT (Michiel van Jaarsveld)
DRIFTING CLOUDS
DRIJFZAND
DRILLBIT TAYLOR
Drinking Buddies
Drive
DRIVE ANGRY 3D
DRIVEN
DRÔLE DE FÉLIX
Droom & daad
DE DROOM VAN DE BEER
DROOMLAND DDR
The Drop
DROP DEAD GORGEOUS
DROP ZONE
DROPOUTS
DROWNING MONA
Drug War
Du forsvinder
Dubbelspel
THE DUCHESS
DUDE, WHERE IS MY CAR?
DUE AMICI
DUE DATE
THE DUEL PROJECT
DUIMELIJNTJE
The Duke of Burgundy (Maria Rohm over)
THE DUKES OF HAZZARD
Dukhtar
DUMB AND DUMBER
Dumb and Dumber To
DUMB AND DUMBERER: WHEN HARRY MET LLOYD
DUMBLAND
Dummie de Mummie
Dummie de Mummie en de Sfinx van Shakaba
Dummie de Mummie en de tombe van Achnetoet
Dummy Jim
DUMPLINGS
Dunderklumpen
DUNGEONS & DRAGONS
Dunkirk
DE DUNNING BROERS
DUNSTON CHECKS IN
DUNYA & DESIE IN MAROKKO
DUPLEX
DUPLICITY
Durak (The Fool)
DUSKA
Dying of the Light
DYING TO GO HOME