Blade Runner 2049
The Square
Un beau soleil intérieur
The Glass Castle
Kleine ijstijd
De magie die Beyoncé inspireerde

Daughters of the Dust

Verenigde Staten, 1991 | Julie Dash
Julie Dash' Afro-Amerikaanse vrouwenfilm Daughters of the Dust gold in 1991 als de eerste grote bioscooprelease van een zwarte vrouwelijke filmmaker. 26 jaar later en een cultstatus rijker wordt dit fantastische filmgedicht in een gerestaureerde versie uitgebracht.

Door Ivo De Kock

Hoe groot de cultstatus en de impact van Daughters of the Dust is blijkt 25 jaar later uit Lemonade, het visuele album van het zwarte feministische culturele icoon Beyoncé Knowles, dat gretig naar de spirit en de magische poëzie van Dash verwijst. Daughters of the Dust begint met bezwerende, mysterieuze tribale muziek en natuur- en dierengeluiden, die samen met beelden van door vingers glippend zand en een in een rivier badende vrouw de toon zetten. De begintekst — afstammelingen van Afrikaanse slaven leven anno 1902 op een eiland voor de kust van South Carolina in vrijheid en isolement — kondigt schijnbaar een historisch drama aan maar een vertelstem blijkt geen traditionele getuige. "Ik ben de eerste en de laatste, de hoer en de heilige, en velen zijn mijn dochters", klinkt het terwijl de camera lichtjes vertraagd door een slaapkamer glijdt. "Ik ben de stilte die je niet kan begrijpen." Hierna volgt een archetypisch koloniaal beeld: een bootje met zwarte stuurlui en een in het wit geklede vrouw als passagier. Maar Yellow Mary is zwart én trots. Ze lacht (te) uitdagend wanneer nicht Viola met haar uitspraak "het verleden is een proloog, ik zie deze dag als een eerste stap richting vooruitgang" erg blank denkt.
Samen met de magische sfeer geeft dit omkeren van clichés aan dat de Afro-Amerikaanse cineaste Julie Dash buiten de Hollywoodlijntjes wilde kleuren. Door niet te kiezen voor een rechtlijnig verhaal dat verteld wordt vanuit een heroïsch hoofdpersonage, maar voor meerdere perspectieven en verhaallagen, sloot Dash net als haar collega-dwarsliggers van het L.A. Rebellion-collectief (zie onder) aan bij de Afrikaanse cultuur. Haar ondertussen 25 jaar jonge film is in 2016 digitaal gerestaureerd.

Te revolutionair
Dat Julie Dash (1952) filmmaker zou worden lag niet in de lijn der verwachtingen. 'Geen van de beelden die ik als kind zag van Afro-Amerikaanse vrouwen suggereerde dat wij films konden maken', schrijft Dash in Daughters of the Dust. The Making of an African American Woman's Film, 'mijn dromen werden gevormd door filmverhalen waarin wij niet voorkwamen.'
Dat ze in 1991 met haar debuut Daughters of the Dust voor de eerste grote bioscooprelease van een zwarte vrouwelijke filmmaker zou zorgen stond evenmin in de sterren geschreven. De in New York opgegroeide Dash leek voorbestemd om turnlerares te worden tot ze tijdens een workshop ontdekte dat film het beeld van zwarten kon bijstellen. Een animatiefilm (The Legend of Carl Lee Du Vall) leverde geen toegangsticket op voor de filmcursus van UCLA maar ze mocht wel L.A. Rebellion-boegbeeld Larry Clark assisteren bij diens revolutionaire drama Passing Through. Dankzij een beurs kon Dash een American Film Institute-opleiding volgen, korte films (Illusions, Four Women) draaien en research doen voor Daughters of the Dust.
Immigratie en de Afrikaanse diaspora waren thema's die Dash boeiden en familieverhalen zetten haar aan om de problematiek te bekijken vanuit het standpunt van zwarte vrouwen die begin twintigste eeuw overwegen om van de eilanden voor de kust van South Carolina noordwaarts te migreren. Vrouwen van de eerste generatie vrij geboren Afro-Amerikanen die door hun isolement nog verbonden waren met de oorspronkelijke Gullah-cultuur. Gestimuleerd door L.A. Rebellion-kompaan Charles Burnett besloot Dash te breken met rechtlijnige mainstream cinema via meerdere vertellers en niet van A via B naar C lopende verhalen. 'Onze cultuur is niet binair', aldus Dash, 'we spreken in ritmes en gevoeligheden. We zijn circulair en communiceren via improvisatie, beweging, dans en spraak.'
Een beetje te revolutionair, want zelfs na proefopnamen kon ze geen Amerikaanse of Europese financiers overtuigen. Gelukkig zag producent Lynn Holst wel iets in het project en kon Daughters of the Dust mede dankzij privéfinanciering en grants afgewerkt worden. Een bekroning op het Sundance Filmfestival (voor Arthur Jaffa's camerawerk) leidde onverwacht tot een reguliere bioscooprelease.

Dag van feest
Daughters of the Dust focust op het 'laatste avondmaal' voor de Peazant-familie naar het vasteland trekt. Voor de familie waar vrouwen de dragers van traditie zijn is het een dag van feest, eerbetoon en ritueel afscheid. Julie Dash voert twee vertellers op, overgrootmoeder Nana en het 'ongeboren kind', en speelt met de notie van een verstrengelde en overlappende niet-lineaire tijd. Een flexibele tijd die de matriarch verbindt met haar dochter, kleindochter en ongeboren achterkleindochter. 'Het is meer sciencefiction dan geschiedenis', preciseert Dash, 'het is een meditatie, een stroom van ideeën.' Ze gebruikt research niet om de werkelijkheid na te bootsen maar om het verhaal te verrijken met symbolen, geluiden, objecten, rituelen en visuele tableaus die de diversiteit van de Afrikaanse cultuur weerspiegelen. Zo drukken de tekens op het kerkhof, de schildpad met symbolen en het in water drijvende standbeeld de complexiteit uit van cultuur, herinnering en overlevering.
Dat zorgde voor verwarring. Zo werd de witte kledij van de Peazant-familie ten onrechte als onrealistisch beschouwd. Er was ook onbegrip voor de keuze van Dash om slavernij niet te symboliseren via wonden en littekens maar via permanent indigo gekleurde handen, een metafoor waarmee Dash zowel de blijvende impact als het economische aspect (lees: uitbuiting) van slavernij uitdrukt. 'Ik probeer te herdefiniëren wie we zijn en hoe we er vandaag uitzien via wie we waren', schrijft Dash. Daarom is ze 'bezig met de betekenis van wat zich binnen beeldkaders afspeelt én met de indruk te geven dat de beelden schilderijen uit een familiealbum zijn'.



Gelijkwaardig
Dash en Jaffa spelen met beweging in beeld en met vertraging van beelden. De invloed van L.A. Rebellion is merkbaar in het democratische gebruik van ruimte. Daar waar Hollywood hiërarchie creëert binnen een beeldkader (helden overheersen en verwijzen anderen naar de achtergrond) is bij Dash iedereen gelijkwaardig (bij breedbeeldopnamen én bij deep focus shots) en wordt de blik van de kijker niet geleid (via close-ups en montage) maar juist gestimuleerd om zelf het beeld te lezen. Dat wordt overduidelijk wanneer de fotograaf een groepsportret ensceneert of wanneer de camera van pratende volwassenen naar spelende kinderen gaat en terug. Alle personages bewaren hun waardigheid en via Yellow Mary (een lesbische vrouw met een verleden) pleit Dash voor een nieuwe beoordelingsstandaard. "If you love yourself, love Yellow Mary", vraagt Eula Peazant.
Empathie heeft immers net als solidariteit, herinnering, overgangsrituelen en traditie een helende functie in de Gullah-cultuur. Net zoals voedsel voor de maag (gumbo) en de geest (mythes). Al is de overlevering vaak tegenstrijdig, zoals de legende van de geketende slaven die volgens een man overboord sprongen en volgens vrouwen over water terug naar huis wandelden of magisch transformeerden in vogels. Daughters of the Dust vat de mystiek in poëtische beelden die een universum creëren waarin heden, verleden en toekomst samenkomen. "Ancestors and the womb are the same", stelt Nana Peazant.
Na Daughters of the Dust bleef Julie Dash actief met tv-films zoals Love Song en The Rosa Parks Story (en binnenkort de documentaire Travel Notes of a Gychee Girl) maar kreeg nooit de kans om een volwaardige filmcarrière uit te bouwen. 'Dat heeft niet enkel te maken met ras maar ook met geslacht', benadrukt Dash, 'de filmwereld verkiest mannelijke verhalen boven vrouwelijke perspectieven.' Het glazen plafond deed zijn werk, de L.A. Rebellion-spirit de rest. 'Ik ontdekte dat men op duizenden manier "nee" tegen je kan zeggen', stelt Dash 'maar ik zei zelf ook vaak "nee" wanneer het niet ging op de manier die ik wilde.' Want films maken om films te maken is niets voor Julie Dash. In de woorden van Beyoncé: "Sorry, I ain't sorry."


L.A. Rebellion

"Clyde Taylor omschreef ons altijd als de L.A. Rebellion", zegt Julie Dash in het boek L.A. Rebellion: Creating a New Black Cinema, "we vonden dat toen een grap maar die bijnaam bleef kleven." Zoals 'film noir' geen verzinsel was van filmmakers is ook L.A. Rebellion niet bedacht door de UCLA-filmstudenten die in de periode van eind jaren zestig tot midden jaren tachtig een 'andere cinema' ontwikkelden als alternatief voor Hollywood. Het was activist en journalist Clyde Taylor die werd wakker geschud door Haile Gerima's Harvest: 3.000 Years (1976), en als zelfaangestelde PR-man van wat hij zag als 'New Black Cinema' kwam aanzetten met 'L.A. Rebellion', toen hij als curator een filmprogramma ontwikkelde voor het Whitney Museum. Taylor focuste op zwarte filmmakers en sprak over een 'beweging'. Haile Gerima, samen met Larry Clark en Charles Burnett een van de toonaangevende UCLA-rebellen, corrigeert: "L.A. Rebellion was een collectief van niet alleen zwarten maar ook chicanos, native Americans, Iraniërs en Japanse Amerikanen die de witte main­stream cinema afwezen. We vormden geen coherente politieke of culturele beweging, we waren gewoon een uitbarsting." Het was een heterogene groep verbonden door het streven onafhankelijk te werken en een alternatief te bieden voor de 'blanke blik' van mainstream cinema. "We rebelleerden tegen het beeld dat Hollywoodfilms van ons schetsten,' aldus Dash, "we wilden ons herdefiniëren en een eigen stem ontwikkelen."
Dat gebeurde via films zoals Child of Resistance (Gerima), Illusions (Dash), Passing Through (Clark), Killer of Sheep (Burnett), The Kitchen (Alile Sharon Larkin) en Emma Mae (Jamaa Fanaka), films die de woede en frustratie van hun turbulente tijdsgewricht uitademden maar volgens Taylor "ook in het hedendaagse culturele landschap nog radioactief zijn". De filmwereld stond echter niet te popelen om de 'colored gaze' van de L.A. Rebellion te omhelzen, en de outsiders bleven betoverd door de droomfabriek. "In het geheim fantaseerden we hoe Hollywood ons zou binnenhalen", stelt Gerima die de periode mist "waarin we elkaars films beter maakten". De droom van collectief filmmaken verdampte maar L.A. Rebellion plantte wel de zaadjes die ontkiemden in Daughters of the Dust, een symfonisch filmgedicht dat via inhoud én vorm de zwarte identiteit weerspiegelt. Trots en zelfbewust. Naar Gerima's advies: "Reageer niet op domheid maar vertel persoonlijke verhalen."

Ivo De Kock

L.A. Rebellion: Creating a New Black Cinema  | red. Allyson Nadia Field, Jan-Christopher Horak en Jacqueline Najuma Stewart | University of California Press, 2015 | 454 pagina's


top
Daughters of the Dust

Juni 2017 #399

Gerelateerd

Pioneers of African American Cinema: Film­ge­schie­denis buiten het witte oog

Productie
Julie Dash
Arthur Jafa
Steven Jones
Regie en scenario
Julie Dash
Camera
Arthur Jafa
Montage
Joseph Burton
Amy Carey
Art direction
Kerry Marshall
Muziek
John Barnes
Met
Adisa Anderson
Barbara-O
Cheryl Lynn Bruce
Cora Lee Day
Geraldine Dunston

Kleur, 112 Minuten

Distributie
Full Color Entertainment
Te zien
vanaf 1 juni

Ga voor alle bioscopen
en speeltijden naar
MrMovie.nl

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


D

D'Ardennen
D.O.A.P. (DEATH OF A PRESIDENT)
DA MO FANG
THE DA VINCI CODE
DAAR IN DAT LAND (V TOJ STRANJE)
DADDY AND PAPA
DADDY DAY CARE
Daddy's Home
Daddy's Home 2
DAENS
Een dag in 't jaar (Margot Schaap over)
DE DAG VAN DE WANHOOP
DAGEN ZONDER LIEF
Daglicht
THE DAILY NATION
DAINIPPONJIN
DAKOTA
DAL DER ZUCHTEN
DALECARLIANS
DAM STREET
DAMAGE
DAMIAAN
THE DAMNED
Damsels in Distress
DAN IN REAL LIFE
Dance Academy: de film
DANCE FLICK
DANCE ME TO MY SONG
DANCE OF DUST (RAKHS-E-KHAK)
DANCE OF THE VAMPIRES
DANCE OF THE WIND
DANCE WITH ME
Dancer
DANCER IN THE DARK
THE DANCER UPSTAIRS
Dancing Arabs
DANCING DREAMS
DANGER: DIABOLIK
THE DANGEROUS LIVES OF ALTAR BOYS
A Dangerous Method
DANGEROUS MINDS
The Danish Girl
Danny Collins
Dans la maison
DANS LA VIE
DANS VOOR HET LEVEN
DANS, GROZNY DANS (THE DAMNED AND THE SACRED)
LA DANSE — LE BALLET DE L'OPÉRA DE PARIS
Dansen op de vulkaan
La danseuse (Stéphanie Di Giusto en Soko over)
DANTE'S PEAK
Daphne (Peter Mackie Burns over)
DARATT
DAREDEVIL
THE DARJEELING LIMITED
THE DARK
DARK BLUE
DARK CITY
DARK HORSE
The Dark Horse (James Napier Robertson over)
DARK IS RISING
THE DARK KNIGHT
The Dark Knight Rises
Dark Places
Dark Skies
The Dark Tower
DARK WATER (Hideo Nakata)
DARK WATER (Walter Salles)
DARKDRIVE
The Darkest Hour
DARKNESS
DARKNESS IN TALLINN
DARWIN'S NIGHTMARE
DARWINS VERSTEKELING. BEAGLE, IN HET KIELZOG VAN DARWIN
DATE MOVIE
DATE NIGHT
The Daughter
Daughters of Malakeh
Daughters of the Dust
DAVE
DAWN OF THE DEAD (George A. Romero)
DAWN OF THE DEAD (Zack Snyder)
Dawn of the Planet of the Apes
THE DAY AFTER TOMORROW
THE DAY I BECAME A WOMAN
THE DAY I WILL NEVER FORGET
DAY NIGHT DAY NIGHT
DAY OF THE DEAD
THE DAY THE EARTH STOOD STILL
THE DAY THE SUN TURNED COLD
The Day Will Come
DAYBREAK
DAYBREAKERS
DAYLIGHT
THE DAYS
THE DAYTRIPPERS
Dazed and Confused
DE BATTRE MON COEUR S'EST ARRÊTÉ
DE FORCE AVEC D'AUTRES
De rouille et d'os
DE-LOVELY
Dead Body Welcome
THE DEAD GIRL
DEAD LEAVES
DEAD MAN
THE DEAD MAN 2: RETURN OF THE DEAD MAN
Dead Man Down
DEAD MAN WALKING
DEAD MAN'S SHOES
DEAD PRESIDENTS
Deadfall
Deadly Virtues: Love.Honor.Obey
Deadpool
The Deal
Deal
DEALING AND WHEELING IN SMALL ARMS
DEAR FRANKIE
DEAR JOHN
DEAR WENDY
Dear White People
DEAR ZACHARY: A LETTER TO A SON ABOUT HIS FATHER
DEATH AND THE MAIDEN
DEATH AT A FUNERAL
DEATH BECOMES HER
Death Note
DEATH RACE
DEATH SENTENCE
DEATH TO SMOOCHY
Débarquement immédiat
The Debt
THE DEBT COLLECTOR
IL DECAMERON
DECEPTION
DECK THE HALLS
DECONSTRUCTING HARRY
DEEP BLUE
DEEP BLUE SEA
The Deep Blue Sea
THE DEEP END
Deep End (Terugzien)
DEEP IMPACT
DEEP IN THE WOODS
DEEP RISING
Deepwater Horizon
DEFIANCE
DEFINITELY, MAYBE
The Deflowering of Eva van End (Slow Crtiticism: De ontmaagding van Eva van End)
Dégradé
DEINING
DÉJÀ VU
Dekalog
DEKALOOG
DELBARAN
La délicatesse
DÉLITS FLAGRANTS
DELIVER US FROM EVIL (Amy Berg)
DELIVER US FROM EVIL (Ole Bornedal)
Deliver Us From Evil (Scott Derrickson)
THE DELIVERY
The Delivery Guy (Raznoschik)
Delivery Man
DELLAMORTE DELLAMORE
DELTA
DEMAIN DES L'AUBE
Demain tout commence
DEMOLITIAN MAN
Demolition (Jean-Marc Vallée over)
DEMON KNIGHT
Denial
DENISE CALLS UP
DENKEND AAN HOLLAND
DENNIS HOPPER: THE DECISIVE MOMENTS
DENNIS P.
DENNIS THE MENACE
THE DEPARTED
DEPARTMENT 36
DEPARTURES
DERECHO DE FAMILIA aka FAMILY LAW
Le dernier coup de marteau
DES HOMMES ET DES DIEUX
The Descendants
THE DESCENT
Desde allá
DESERT FLOWER
IL DESERTO ROSSO
DESI
El Desierto
DESMOND EN HET MOERASMONSTER
Despair
DESPERADO
DESPERATE MEASURES
DESPERATE REMEDIES
DESPERAUX: DE DAPPERE MUIS
DESPICABLE ME
Despicable me 2
Despicable Me 3/Verschrikkelijke Ikke 3
Después de Lucía
LES DESTINÉES SENTIMENTALES
DESTINY TURNS ON THE RADIO
DESTRICTED
Detachment
Detroit
DETROIT ROCK CITY
DEUCE BIGALOW MALE GIGOLO
DEUCE BIGALOW: AMERICAN GIGOLO
Deux jours, une nuit
DEVIL
The Devil Inside
THE DEVIL WEARS PRADA
DEVIL'S ADVOCATE
The Devil's Double
Devil's Knot
THE DEVIL'S MINER
THE DEVIL'S OWN
THE DEVIL'S REJECTS
DEVILS ON THE DOORSTEP
Dheepan (Jacques Audiard over)
EL DIA DE LA BESTIA
DIABOLIQUE
LA DIABOLIQUES
DIALOGUE AVEC MON JARDINIER
DIALOOGOEFENING NO.1: STAD
DIAMONDS OF THE NIGHT
Diana
Diana Vreeland: The Eye Has to Travel
Diary of a Teenage Girl
DIARY OF A TIMES SQUARE THIEF
DIARY OF THE DEAD
DICK
The Dictator
DID YOU HEAR ABOUT THE MORGANS
DIE ANOTHER DAY
DIE HARD 4.0
DIE HARD WITH A VENGEANCE
Die laatste zomer
DIEF!
Diego Star
DIEP
DIFFERENT CINEMA VOLUME 3
DIFFERENT FOR GIRLS
Difret (Zeresenay Mehari over)
Dikkertje Dap
THE DILEMMA
UN DIMANCHE A KIGALI
Het diner
DINNER FOR SCHMUCKS
DINOSAUR
Dior and I
Diplomatie (Volker Schlöndorff over)
DIRTY DANCING 2
DIRTY DIARIES
Dirty Grandpa
DIRTY MIND
DIRTY PRETTY THINGS
DIS-MOI QUE JE RÊVE
THE DISAPPEARANCE OF ALICE CREED
The Disappearance of Eleanor Rigby
Disappearing Landscape
DISASTER MOVIE
DISCLOSURE
DISCO PIGS
THE DISCOVERY OF HEAVEN
LES DISEURS DE VÉRITÉ
DISGRACE
DISNEY'S TARZAN
DISTANCE
La distancia
THE DISTINGUISHED GENTLEMAN
THE DISTRICT
DISTRICT 9
DISTURBIA
DIVA DOLOROSA
Divergent
The Divergent Series: Allegiant
Divergent Series: Insurgent
The Divide
DIVINE INTERVENTION
DIVINE SECRETS OF THE YA-YA SISTERHOOD
DIVINE TRASH
THE DIVING BELL AND THE BUTTERFLY
Il DIVO
DIVORCING JACK
Django (Étienne Comar)
Django (Sergio Corbucci)
Django Unchained
DO NOT DISTURB (Dick Maas)
Do Not Disturb (Yvan Attal)
The Do-Deca-Pentathlon
DOBERMANN
Doctor Strange
DODGEBALL
DOG SOLDIERS
A Dog's Purpose
DOGMA
DOGTOOTH
DOGTOWN AND Z-BOYS
DOGVILLE
DOGVILLE CONFESSIONS
Dokter Pulder zaait papavers
DOKTOR MABUSE, DER SPIELER
IL DOLCE E L'AMARO
Dolfje Weerwolfje
De dolle tweeling
De dolle tweeling 2
De dolle tweeling 3
DOLLS
DOLORES CLAIBORNE
Dom/The House
DOMESTIC DISTURBANCE
DE DOMINEE
DOMINO
The Domino Effect
DOMWEG GELUKKIG
DON (Arend Steenbergen)
DON (Farhan Akhtar)
Don Jon
DON'S PLUM
Don't Be Afraid of the Dark
Don't Breathe
DON'T COME KNOCKING
DON'T LOOK BACK
DON'T LOOK NOW
DON'T SAY A WORD
DON'T STOP THE SHOW
DONDERBROEK
DONKEY PUNCH
Donkeyote
DONNIE BRASCO
DONNIE DARKO
IL DONO
DOOD EIND
DOOD IN VENETIË
Doodslag
DOOM
THE DOOM GENERATION
DOOMSDAY
DOOR DE WIND GEJAAGD (EL VIENTO SE LLEVO LO QUE)
DOOR IN THE FLOOR
THE DOORS: WHEN YOU'RE STRANGE
Dope
DOPO MEZZANOTTE
LA DOPPIA ORA
Dorsvloer vol confetti
DOS CRIMINES
Dos disparos
DOSSIER K.
The Double (Michael Brandt)
The Double (Richard Ayoade)
DOUBLE JEOPARDY
Double Play (Ernest Dickerson over)
DOUBLE TAKE
DOUBLE TEAM
DOUBLE WHAMMY
DOUBLE YOU STREET
DOUBT
DOUCHES FROIDES
DOUG'S 1E FILM
DOWN
DOWN PERISCOPE
DOWN TO EARTH
DOWN TO YOU
DOWN WITH LOVE
DR. AKAGI
DR. DOLITTLE
DR. DOLITTLE 2
Dr. Seuss' The Lorax
DR. T AND THE WOMAN
DRACULA
DRACULA 2000
Dracula Untold
DRAG ME TO HELL
DRAGON: THE BRUCE LEE STORY
DRAGONBALL: EVOLUTION
DRAGONFLY
DRAGONHEART
Draken & Deuntjes
DRAKENHEUVEL
DRAKENJAGERS
DRAMA/MEX
Dream House
DREAMCATCHER
DREAMER: MIJN DROOMPAARD
THE DREAMERS
DREAMING BY NUMBERS
A DREAMSCAPE, GAMBLING IN AMERICA
Dredd 3D
DREI
DE DRIE BESTE DINGEN IN HET LEVEN
Drie dvd's met films van Maya Deren
DE DRIE MUSKETIERS
DE DRIE ROVERS
Dries
Drift (Benny Vandendriessche)
DRIFT (Michiel van Jaarsveld)
DRIFTING CLOUDS
DRIJFZAND
DRILLBIT TAYLOR
Drinking Buddies
Drive
DRIVE ANGRY 3D
DRIVEN
DRÔLE DE FÉLIX
Droom & daad
DE DROOM VAN DE BEER
DROOMLAND DDR
The Drop
DROP DEAD GORGEOUS
DROP ZONE
DROPOUTS
DROWNING MONA
Drug War
Du forsvinder
Dubbelspel
THE DUCHESS
DUDE, WHERE IS MY CAR?
DUE AMICI
DUE DATE
THE DUEL PROJECT
DUIMELIJNTJE
The Duke of Burgundy (Maria Rohm over)
THE DUKES OF HAZZARD
Dukhtar
DUMB AND DUMBER
Dumb and Dumber To
DUMB AND DUMBERER: WHEN HARRY MET LLOYD
DUMBLAND
Dummie de Mummie
Dummie de Mummie en de Sfinx van Shakaba
Dummie de Mummie en de tombe van Achnetoet
Dummy Jim
DUMPLINGS
Dunderklumpen
DUNGEONS & DRAGONS
Dunkirk
DE DUNNING BROERS
DUNSTON CHECKS IN
DUNYA & DESIE IN MAROKKO
DUPLEX
DUPLICITY
Durak (The Fool)
DUSKA
Dying of the Light
DYING TO GO HOME