La mort de Louis XIV
Nocturama (Previously Unreleased)
Certain Women (Previously Unreleased)
L'amant double
Dunkirk
COPIE CONFORME Iraanse filmmakers: in de ban in eigen land

COPIE CONFORME

Frankrijk/Italië/Iran, 2010 | Abbas Kiarostami
Abbas Kiarostami: schijn en wezen

Wat maakt het leven de moeite waard? Dat is een vraag die Kiarostami al heel lang bezighoudt. De sleutel tot die vraag is: verander je blik. Mensen zijn niet wie ze lijken in zijn films, ook niet in copie conforme.

Abbas Kiarostami op de set van 10

Een kopie kan evenveel waarde hebben als het origineel, zo betoogt de Britse schrijver James Miller in Abbas Kiarostami's nieuwe film copie conforme. De overtuiging dat nep even interessant is als echt komt al veel eerder terug in Kiarostami's werk, met name in zijn fictieve documentaire close-up (1990). Hij kwam op het idee voor close-up toen hij een krantenbericht las over een man die zich voordeed als de Iraanse filmmaker Mohsen Makhmalbaf. Deze Ali Sabzian stelde zich aan een welgestelde familie voor als Makhmalbaf en vroeg of hij een film over hen kon maken. Toen zij erachter kwamen dat ze met een fraudeur van doen hadden, moest hij voor de rechtbank verschijnen. Kiarostami was onmiddellijk nieuwsgierig naar deze 'kopie' van Makhmalbaf. Hij beschuldigt Ali in close-up helemaal nergens van. Hij laat juist zien wat Ali's motieven zijn om zichzelf anders voor te doen, en ontketent vervolgens een geraffineerd spel met schijn en wezen door iedereen zichzelf te laten spelen.
Kiarostami zei achteraf dat hijzelf ook niet meer wist wat waar was en wat niet in zijn film, die hij als zijn favoriet heeft bestempeld. Makhmalbaf zelf komt ook nog aan zet in een ontroerend moment, als hij zijn dubbelganger op een brommertje meeneemt door de stad, op weg naar de familie die Ali eerder had ingepalmd. Ook Kiarostami benaderde op zijn beurt deze familie met de vraag of hij een film over hen kon maken; een brutale vraag omdat ze die eerder al van een nepregisseur hadden gehoord. Dit maakt ook Kiarostami weer een kopie van een kopie.
De verschillende perspectieven en de leugentjes die Kiarostami er expres in liet sluipen, beletten de kijker om een compleet beeld te krijgen van Ali. In plaats daarvan voelen we compassie met deze man, die een filmliefhebber blijkt te zijn en uit liefde voor de kunst zichzelf de identiteit van filmmaker aanmat. De rechter vraagt op een gegeven moment om opheldering: "Welke rol zou je willen spelen?" "Die van mezelf", antwoordt Ali. Later zal hij tegen Makhmalbaf zeggen: "Ik ben het zat om mezelf te zijn", terwijl het geluid soms wegvalt omdat er zogenaamd een geluidskabeltje kapot is. Want Kiarostami wil ons ook altijd duidelijk laten merken dat we naar een film aan het kijken zijn.

Kersen
Eenzelfde soort rollenspel als in close-up zien we terug in copie conforme, de eerste buitenlandse film van Kiarostami, waarin Juliette Binoche en William Shimell een galeriehoudster en een Britse schrijver in Toscane spelen, die spelen dat ze een echtpaar zijn. Of zijn ze echt een echtpaar, dat net doet of ze elkaar voor het eerst ontmoet? De verwarring wordt steeds groter als ze schakelen tussen spel en feit, tussen echt en nep, terwijl ze ondertussen praten over kopieën en originelen in de kunst.
Deze meest rationele film van Kiarostami tot nu toe is een rollenspel tussen de galeriehoudster en de schrijver, die er samen een dagje op uittrekken. Opgezet als een puzzel, is dit meer een hersenkraker dan een emotionele vrijplaats. Anders dan zijn vorige werk blijft deze film dan ook meer op afstand. Maar interessant is hij zeker, al was het maar om de prikkelende stellingen en de verwarrende spelletjes.
James Miller zegt ergens in het begin van copie conforme dat er geen vaste referentiepunten zijn als je over kunst wilt schrijven. Maar zijn er eigenlijk wel vaste referentiepunten in het echte leven? Miller noemt het voorbeeld van de kunstenaar die iets doodgewoons in een museum zet en het zo in één klap tot kunst maakt. Alleen je blik verandert zo, niet het object zelf. Kiarostami heeft daar vaak over verteld, over het veranderen van je blik, in zijn filmlessen 10 on ten (2004) bijvoorbeeld. Hij wil de kijker niet inpakken met technische middelen en hem zo van zijn beoordelingsvermogen en verbeeldingskracht beroven. Eenvoud boven alles. Zoals in taste of cherry (1997), misschien wel zijn allermooiste film, waarin een man zelfmoord wil plegen en vervolgens op zoek gaat naar iemand die na afloop een paar scheppen aarde over hem wil gooien. De oudere man die zich aandient na een lange zoektocht in de auto, houdt een prachtige monoloog over je eigen blik, die de spil is van alles. Ooit wilde deze man ook zelfmoord plegen, maar hij zag er vanaf toen hij plotseling kersen zag hangen en er een paar van plukte. Die intense smaak van kersen was geen oplossing voor zijn problemen, maar hij keek tenminste weer om zich heen. Hij zegt het zo: alsof je klaagt dat alles pijn doet, je arm, je been, je buik, terwijl het alleen maar je vinger is die gebroken is. We zoeken de oorzaken en de oplossingen vaak op de verkeerde plek, in uiterlijke zaken, niet dichtbij jezelf, terwijl het er juist om gaat om je eigen blik op de zaken te veranderen.

Auto
In bijna elke film van Kiarostami rijdt er wel iemand in een auto: taste of cherry, the wind will carry us, close-up; 10 is zelfs geheel in een auto opgenomen. Ook in copie conforme rijden de galeriehoudster en de schrijver even in een auto, nu door Toscane. Waarom Kiarostami zo graag een auto's als decor neemt, legt hij uit in de filmlessen 10 on ten: het voordeel van de afgesloten ruimte van de auto is dat mensen elkaar niet hoeven aan te kijken. Ze zitten naast elkaar en voelen zich op hun gemak, zodat de dialogen natuurlijk aandoen. Ze zijn op zichzelf maar ook met de ander, ze hoeven elkaar alleen maar aan te kijken als ze een reactie verwachten. In 10 deed hij nog iets bijzonders: hij monteerde een camera in een auto en was zelf helemaal niet meer aanwezig bij de gesprekken. Hij had zo een vast punt gecreëerd in een bewegende wereld, die aan de auto voorbijtrekt. In een auto is vaak geen ruimte voor filmtechnici, dus het is een plek waar de acteur zich sneller op zijn gemak voelt. Dat een autoraam ook een kader in een filmkader is, waarbinnen je de buitenwereld filtert, dat kun je er als kijker zelf bij bedenken.

Spuitbus
Veel mensen in de films van Kiarostami vragen de weg aan iemand, terwijl ze in de auto over kronkelwegen door het stoffige, glooiende landschap rijden. De wegen zijn volgens Kiarostami, zo zegt hij op de extra's van the wind will carry us (1999), niet voor niets zigzaggend. Ook het bot dat de man uit the wind will carry us in de rivier gooit, wordt niet in een rechte lijn meegenomen. Het leven loopt niet lineair. Denk maar aan het water, zegt Kiarostami: pas als een waterloop een obstakel tegenkomt, gaat het woest bewegen. Dan gebeurt er wat. Vaak komt er iets rollends of drijvends voorbij in zijn films: de rollende appel en het drijvende bot in the wind will carry us, de rollende spuitbus in close-up. Het zijn terloopse maar veelzeggende momenten - wat ze precies zeggen, dat laat de regisseur graag aan ons over. Hoewel, 'regisseur': Kiarostami ziet zichzelf niet als metteur en scene, iemand die iets in scène zet, of als realisateur, iemand die iets reëel maakt. Door middel van eliminatie — hij laat alleen het belangrijkste zien — neemt hij de ruis weg en laat hij ons zelf kijken. Hij geeft geen oordeel of evaluatie. Hij laat het leven zien zoals je ernaar zou kunnen kijken.
Zoals in the wind will carry us, waarin een geheimzinnige man een afgelegen dorpje in Koerdistan bezoekt en zich daar voordoet als archeoloog — wederom een rollenspel van Kiarostami, zoals ook in copie conforme. Deze 'archeoloog' blijkt een bovenmatige interesse te hebben in de oude vrouw die binnenkort weleens zou kunnen gaan sterven. Hoewel de subtiele film over de dood gaat, ademt het hele dorp leven, door de lente, het groene gras, de baby's, de aardbeien. Net als in taste of cherry laat hij zien wat het leven de moeite waard maakt, voor wie daar wel eens aan twijfelt. Maar hij laat niet alleen beseffen dat het leven om de smaak van kersen gaat, en om de herontdekking daarvan, maar vooral ook om al die momenten die minder aangenaam zijn. Dat je deze toch op waarde kan schatten, kan alleen door er niet met een al sombere blik naar te kijken. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, maar Kiarostami weet wel altijd de juiste snaar te raken. Zijn vinger is niet gebroken.

Mariska Graveland


Jafar Panahi: filmen tegen de repressie

De tijd dat filmmakers in Iran door de mazen van het systeem glipten is voorbij. Jafar Panahi is weer op vrije voeten, maar de repressie duurt voort. Drie verhalen over de Iraanse werkelijkheid.

Jafar Panahi

Drie jaar geleden bezocht Panahi het Filmfestival in Rotterdam om er te praten over zijn film offside, een komedie met een bittere ondertoon over een groep meiden die het verbod voor vrouwen om voetbalstadions te bezoeken negeert. In een interview dat ik met hem had sprak hij somber over de Iraanse toekomst. "De laatste jaren ging het beter, maar sinds Ahmadinejad president is, winnen streng religieuze islamitische opvattingen weer aan kracht. Ahmadinejad heeft een dogmatische aanhang die mannen en vrouwen overal wil scheiden. Ook in bussen is het nu zover dat mannen en vrouwen niet meer samen mogen zitten." Op de vraag of hij bang was voor repercussies van het regime, schudde hij zijn hoofd: "Ik ben ouder geworden. Ik ben die fase voorbij." Hij meende dat zijn bekendheid in het buitenland bescherming bood. "In Iran loop je vooral gevaar als je nog niets hebt bereikt. Als je bekend bent, heb je minder problemen. In dat geval is het lastiger voor ze. Ze moeten je dan serieus aanpakken of met rust laten." Hij voegde eraan toe dat hij zich zou blijven uitspreken tegen religieus fanatisme. "Ik moet het doen, al is het maar om mijn geweten tevreden te stellen."
Vorig jaar dacht Panahi met vele landgenoten dat met de presidentsverkiezingen het tij zouden keren. Hij sprak zich uit voor de Groene Revolutie. Het bleef niet onopgemerkt. Panahi werd met anderen op 30 juli vorig jaar opgepakt tijdens een herdenkingsbijeenkomst bij het graf van de door een politiekogel gedode twintiger Neda Soltan, die het internationale symbool was geworden van de Iraanse repressie. Panahi werd snel vrijgelaten, maar het signaal was duidelijk. Effect had het niet, want twee maanden later sprak Panahi op het filmfestival van Montreal — hij was er juryvoorzitter — zich weer openlijk uit voor de Groene Revolutie. Bij terugkeer in Iran werd zijn paspoort in beslag genomen, zodat hij het land niet meer uit kon. De uitnodiging van het filmfestival in Berlijn begin dit jaar kon de prullenbak in. Het was de opmaat voor zwaarder geschut. Op 1 maart viel de politie Panahi's huis in Teheran binnen en arresteerde hem, zijn vrouw en dochter plus zestien aanwezigen, onder wie filmmaker Mohammad Rasoulof. Ze werden beschuldigd van het voorbereiden van een anti-Iraanse film en opgesloten in de beruchte Evin-gevangenis in Teheran. Panahi noemde de beschuldiging een leugen.
In de dagen erna werd iedereen vrijgelaten behalve hij. Na een maand mocht zijn vrouw hem bezoeken. Zij trof een verzwakte man aan met hartklachten. Het regime negeerde de wereldwijde protesten. De internationale druk kwam tot een climax met de uitnodiging van het filmfestival in Cannes aan Panahi om als jurylid naar het festival te komen. Op zijn bedankbriefje aan Cannes reageerde het regime met twee maanden verlenging van het voorarrest. De desperate Panahi greep naar het laatste drukmiddel: hongerstaking. Het werkte: het regime wilde geen dode filmmaker. Het liet Panahi op 25 mei op borgtocht (200 duizend dollar) vrij. De filmmaker wacht nog een rechtszaak.

Een filmfamilie
Vijfentwintig jaar geleden deed de Iraanse cinema bij weinigen een belletje rinkelen. Af en toe belandde een verdwaalde Iraanse film in de Nederlandse filmtheaters, zoals in 1967 the cow van Darius Mehrjui, maar dat was het dan. Na de islamitische revolutie van 1979 werd het helemaal stil. Dat veranderde eind jaren tachtig door twee filmmakers: de tegenpolen Mohsen Makhmalbaf en Abbas Kiarostami. Makhmalbaf had als ex-politieke gevangene onder het regime van de Sjah de islamitische revolutie omhelsd, maar was snel gedesillusioneerd geraakt. Kiarostami was uit kalmer hout gesneden. Beiden braken in 1987 internationaal door: Makhmalbaf maakte indruk met the cyclist, Kiarostami met waar staat het huis van mijn vriend? Beiden waren beïnvloed door het neorealisme, maar ontwikkelden een eigen stijl. Kiarostami speelde in zijn films een spel met werkelijkheid en fictie, Makhmalbaf met het Iraanse regime, waarmee hij snel overhoop lag. Dat zijn films de patriarchale samenleving met zijn onderdrukking van vrouwen aan de orde stelden, werd hem niet in dank afgenomen. De meeste van zijn films werden verboden.
Toch lukte het Makhmalbaf om een familiebedrijf te ontwikkelen, waarin zijn vrouw Marzieh Meshkini en zijn dochters Samira en Hana zich naast hem als filmmakers ontwikkelden. Mohsen Makhmalbafs hoogtepunt lag in de jaren negentig met de even poëtische als politieke films a moment of innocence (1996), gabbeh (1996) en kandahar (2001).
In het nieuwe millennium kwam het kat-en-muisspel met de Iraanse censuur in een nieuwe fase. Makhmalbafs filmplannen werden stelselmatig afgewezen, zodat sprake was van een verkapt beroepsverbod. De filmmaker week uit naar Afghanistan (kandahar) en Tadzjikistan (sex & philosophy, 2005) en emigreerde een paar jaar geleden naar Parijs. Zijn vrouw en dochters bleven in Teheran, maar ook zij werden door de Iraanse filmautoriteiten in de ban gedaan. Vorig jaar verlieten ook zij het land. Samira vertelde mij twee jaar geleden in een interview op het filmfestival in Gent dat de filmautoriteiten tegen haar hadden gezegd dat ieder filmvoorstel van de Makhmalbafs kansloos is. Het collectieve beroepsverbod dreef haar naar Afghanistan, waar ze met two-legged horse (2008) de grimmigste van alle Makhmalbaf-films maakte. Hij illustreert dat Samira's vader, die de film schreef, van optimist tegen de klippen op veranderd is in een gedeprimeerde man, die geen hoop meer heeft voor de toekomst.
Samira was gechoqueerd toen ze het script las. "Toen ik mijn vader vroeg waarom hij zo'n desperaat en gewelddadig script had geschreven, zei hij dat het niet anders kon. Later zag ik in dat hij gelijk heeft, want als je 's ochtends in Iran of Afghanistan je ogen opent, zie je dat je nachtmerrie werkelijkheid is geworden." Die werkelijkheid hield onder meer in dat tijdens de opnamen in Noord-Afghanistan een langsrijdende motorrijder een granaat naar de set gooide, waardoor een figurant om het leven kwam en zes crewleden gewond raakten. De gevolgen hadden volgens Samira nog gruwelijker kunnen uitpakken. "De grootste klap van de explosie werd opgevangen door een paard, dat het niet overleefde." Wie achter de aanslag zat? "Mijn vader was die dag op de set. Ik weet zeker dat de granaat voor hem was bedoeld. Er zijn mensen die willen dat mijn familie geen films meer maakt."

Een filmleven
Terwijl de 50-jarige Jafar Panahi in Teheran in de gevangenis zat, bezocht de zeventigjarige Abbas Kiarostami met zijn nieuwe film copie conforme het filmfestival in Cannes. Het verschil zegt veel over hen. Kiarostami heeft zijn hele leven tussen politiek gevoelige klippen gelaveerd. Het verbaast niet dat hij nog gewoon in Teheran woont, ook al moeten de autoriteiten niet veel van zijn werk hebben. copie conforme is in Iran verboden, omdat Juliette Binoche in de film een te blote jurk draagt. Kiarostami was Panahi's leermeester. In 1994 was hij regieassistent bij under the olive trees. Een jaar later maakte hij zijn speelfilmdebuut met the white balloon. De handtekening van Kiarostami, die het scenario had geschreven, was duidelijk zichtbaar: net als zijn werk ging de film over de vele misverstanden in de relatie tussen kinderen en volwassenen.
Panahi's naam was gevestigd, want the white balloon won in Cannes de prijs voor beste debuut. Met de spiegel (1997) ging Panahi op de ingeslagen weg verder, want ook in deze film is de hoofdpersoon een kind dat een probleem moet oplossen. Met deze subtiele, inlevende kinderportretten leek Panahi zijn weg te hebben gevonden, maar met zijn derde film the circle (2000) manifesteerde hij zich onverwacht als een ongemeen felle criticus van het repressieve Iraanse bewind. De film toont het islamitische patriarchale Iran als een vooral voor vrouwen volstrekt inhumane samenleving. Illustratief is de scène waarin een vrouw op een treinstation aan het loket een kaartje wordt geweigerd, omdat vrouwen niet alleen mogen reizen. Ook verhult de film de dubbele seksuele moraal niet: hoeren worden opgepakt maar hoerenlopers gaan vrijuit. En dan is er nog de aangrijpende armoede: een vrouw zoekt op straat opvoeders voor haar kind dat ze niet kan voeden.
Met the circle deelde de zachtmoedige Panahi een mokerslag uit aan het regime en werd hij de belangrijkste Iraanse filmmaker. De film werd in Iran uiteraard verboden, maar dankzij het enigszins hervormingsgezinde klimaat onder president Mohammad Khatami lukte het Panahi om weer een film te maken. Ook in crimson gold (2003) neemt hij het op voor de verschoppelingen in Iran. Drie jaar later maakte hij de wrange komedie offside over een stel meiden in Teheran dat zich niets aantrekt van het verbod voor vrouwen om voetbalwedstrijden te bezoeken. Een groepje jonge soldaten moet hen in een hoek van de betonkolos bewaken, waarna zich een discussie ontspint. Waarom mogen vrouwen niet naar voetbal kijken? De meiden vegen alle kulargumenten van de dienstplichtigen — jongetjes nog — van tafel. De knullen staan te kijk als sulletjes. De meiden zijn de morele overwinnaars. In offside staan niet zij buitenspel in de beschaving, maar de Iraanse machthebbers met hun absurde verboden. Klein probleem: de laatsten hebben de macht. Panahi is uitgefilmd in Iran.

Jos van der Burg

offside


Idfa-tv

Op Idfa-tv (idfa.nl) is een programma te zien rond de Canadees-Iraanse filmmaker/journalist Maziar Bahari, die vorig jaar als journalist voor Newsweek en Channel 4 werd gearresteerd in Teheran. Na vier maanden werd hij op borgtocht vrijgelaten, waarna het hem lukte om het land uit te komen. Dit jaar werd hij in mei bij verstek veroordeeld tot 74 zweepslagen en dertien jaar cel. Maziar gaf in 2007 een masterclass op het IDFA. Ook stelde hij een top tien samen. Idfa-tv vertoont vijf documentaires van hem over Iran, het verslag van zijn masterclass en een interview met hem over zijn arrestatie en verblijf in de gevangenis.



top
COPIE CONFORME

Juli/augustus 2010 #323

Productie
Angelo Barbagallo
Charles Gillibert
Marin Karmitz
Nathanaël Karmitz
Abbas Kiarostami
Regie en scenario
Abbas Kiarostami
Camera
Luca Bigazzi
Montage
Bahman Kiarostami
Art direction
Giancarlo Basili
Met
Juliette Binoche
William Shimell
Jean-Claude Carrière
Agathe Natanson

Kleur, 106 minuten

Distributie
Wild Bunch
Te zien
vanaf 5 augustus

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


C

C'EST ARRIVÉ PRÈS DE CHEZ VOUS
C'EST DÉJÀ L'ÉTÉ
C'EST PAS MOI, JE LE JURE!
C'EST QUOI LA VIE?
C.R.A.Z.Y.
ÇA COMMENCE AUJOURD'HUI
CABIN FEVER
The Cabin in the Woods
CABLE GUY
CACHÉ
CACHORRO
CADILLAC GIRLS
Caesar Must Die
Cafard
Café de Flore
CAFE DE LOS MAESTROS
CAFÉ FLESH
Café Society
IL CAIMANO
Câini
CAIRO TIME
A CAIXA
CALENDAR
CALENDAR GIRLS
CALIFORNIA DREAMIN' (ENDLESS)
CALIMUCHO
Call Girl
CALLE 54
EL CALLEJON DE LOS MILAGROS
CALLING E.T.
CALVAIRE
Calvary (Previously Unreleased)
Camille Claudel 1915
The Campaign
CAN'T U HEAR ME SINGIN'
CANADIEN BACON
CANDY
CANDY
EL CANT DELS OCELLS
LA CANTANTE DE TANGO
The Canyons
CAOS CALMO
CAÓTICA ANA
CAPITÃES DE ABRIL
Il capitale umano
CAPITALISM, A LOVE STORY
CAPOTE
Capsule (Imagine)
CAPTAIN ABU RAED
Captain America: Civil War
Captain America: The First Avenger 3D
Captain America: The Winter Soldier 3D
CAPTAIN CORELLI'S MANDOLIN
Captain Fantastic
Captain Phillips
Capture the Flag (Race naar de maan)
CAPTURING THE FRIEDMANS
CARAMEL
CARAVAGGIO
CAREER GIRLS
CARGO
CARGO 200
CARLA'S LIST
CARLA'S SONG
CARLITO'S WAY
CARMEN MEETS BORAT
CARMEN VAN HET NOORDEN
Carnage
Carnival
CARNIVÀLE
Carnotstraat 17
CARO DIARIO
Carol
Carrie
CARRIERS
CARRINGTON
CARS
Cars 2 (NL)
Cars 3
Cartas da guerra (Ivo Ferreira over)
CASA DE LAVA
CASA DE LOS BABYS
CASABLANCA
CASANEGRA
CASANOVA
CASE 39
CASHBACK
CASINO
CASINO ROYALE
CASPER
Casper & Emma
Casper & Emma de bergen in
Casper en Emma op safari
CASSANDRA'S DREAM
Casse-tête chinois
CASSHERN
CAST AWAY
casting a glance
CASTINGX
THE CASTLE
THE CAT IN THE HAT
THE CAT RETURNS
Catch 44
CATCH A FIRE
CATCH ME IF YOU CAN
CATERINA VA IN CITTÀ
CATFISH
CATS & DOGS: DE WRAAK VAN KITTY GALORE
CATWOMAN
CAVALE
Cave of Forgotten Dreams
The cave of the yellow dog (Byambasuren Davaa over)
CECIL B. DEMENTED
CELEBRITY
DE CELESTIJNSE BELOFTE
CELIA
THE CELL
CELL 211
CELLULAR
THE CELLULOID CLOSET
CELOS
THE CEMENT GARDEN
Cemetery of Splendour
LES CENT ET UNE NUITS
CENTER STAGE
CENTRAL DO BRASIL
Central Intelligence
CENTURION
LA CÉRÉMONIE
Certain Women (Previously Unreleased)
CÉSAR ET ROSALIE
Cézanne et moi
CHACUN CHERCHE SON CHAT
CHACUN SON CINÉMA
CHAIN REACTION
CHALET GIRL
CHALK
CHAMANKA
THE CHAMBER
LA CHAMBRE DES OFFICIERS
LA CHAMBRE VERTE
La Chana
CHANDNI CHOWK TO CHINA
The Change-up
CHANGELING
CHANGING LANES
CHAOS
CHAOS
Chapiteau Show
CHAPLIN
Chappie
CHARACHAR
CHARADE
CHARLES CHAPLIN DVD-BOX
CHARLIE AND THE CHOCOLATE FACTORY
CHARLIE ST. CLOUD
CHARLIE WILSON'S WAR
CHARLIE'S ANGELS (2000)
CHARLIE'S ANGELS: FULL THROTTLE
Charlie's Country
CHARLOTTE GRAY
CHARLOTTE'S WEB
THE CHASE
THE CHASER
CHASERS
CHASING AMY
CHASING LIBERTY
Chasing Mavericks
CHASING SLEEP
LA CHASSE AUX PAPILLONS
THE CHATÊAU
CHE PART 1 EN 2
CHE?
CHEAP LUDES
CHEAPER BY THE DOZEN
CHEAPER BY THE DOZEN 2
Cheerful Weather for the Wedding
Chef
LE CHÊNE
Cherchez Hortense
CHÉRI
The Chernobyl Diaries
CHERRY BLOSSOMS — HANAMI
CHERRY FALLS
Les chevaliers blancs
Les chevaux de Dieu
CHEVOLUTION
Chez nous
Chez nous (Lucas Belvaux over)
Chi-Raq
LE CHIAVI DI CASA
CHICAGO
CHICKEN LITTLE
CHICKEN RUN
CHICKIES, BABIES AND WANNABEES
CHIKAMATSU MONOGATARI
Child 44
Child of God
Child's Pose
CHILDREN OF HEAVEN
THE CHILDREN OF HUANG SHI
CHILDREN OF MEN
CHILDREN OF NATURE
CHILL FACTOR
Het Chimpansee Complex
Chimpanzee
CHINA BLUE
CHINA STRIKE FORCE
China's Van Goghs
CHINATOWN
Chinatown (gerestaureerd)
CHINESE BOX
A CHINESE GHOST STORY: THE TSUI HARK ANIMATION
Chips
CHLOE
CHOCOLAT
CHOCOLATE
The Choice
CHOPPER
LES CHORISTES
Chorus
A CHRISTMAS CAROL
Chronic
Chronicle
CHRONICLE OF A DISAPPEARANCE
THE CHRONICLES OF NARNIA — THE LION, THE WITCH AND THE WARDROBE
THE CHRONICLES OF NARNIA: THE VOYAGE OF THE DAWN TREADER
CHRONICLES OF RIDDICK
CHUNGKING EXPRESS
CHUNHYANG
CHUTNEY POPCORN
EL CID, DE LEGENDE
CIDADE BAIXA
CIDADE DE DEUS (CITY OF GOD)
CIDADE DOS HOMENS
THE CIDER HOUSE RULES
Le Ciel Flamand
EL CIELO GIRA
EL CIELO, LA TIERRA Y LA LLUVIA
LA CIÉNAGA
Cigán/The Garden
Cinderella
CINDERELLA MAN
A CINDERELLA STORY
CINÉMA INVISIBLE
CINEMA, ASPIRINES AND VULTURES
La cinquième saison
THE CIRCLE
The Circle
CIRCLE OF FRIENDS
Circumstance
CIRCUS
CIRKELIENTJE
Cirkus Columbia
CIRQUE DU FREAK: THE VAMPIRE'S ASSISTANT
CITIZEN KANE
CITIZEN RUTH
Citizenfour
CITY BY THE SEA
CITY HALL
CITY OF ANGELS
CITY OF EMBER
CITY OF GHOSTS
CITY OF INDUSTRY
CITY OF JOY
THE CITY OF LOST CHILDREN
City of Violence
El ciudadano ilustre
A civil action
THE CLAIM
CLAIRE DOLAN
El Clan
Clash
CLASH OF THE TITANS 3D
CLAUDE CHABROL COLLECTIE
CLAUS, OP HANDEN GEDRAGEN
CLEAN
CLEAN, SHAVEN
CLEAR AND PRESENT DANGER
THE CLEARING
CLERKS II: PASSION OF THE CLERKS
CLICK
THE CLIENT
CLIFFHANGER
Cloaca
CLOCKERS
CLOCKSTOPPERS
Cloclo
CLOSE TO HOME
CLOSER
CLOSING THE RING
Cloud Atlas
Clouds of Sils Maria
CLOVERFIELD
El Club (Pablo Larraín over)
Club Sándwich
De club van Sinterklaas & de pietenschool
De club van Sinterklaas & de verdwenen schoentjes
De club van Sinterklaas & geblaf op de pakjesboot
De club van Sinterklaas & het geheim van de speelgoeddokter
De Club van Sinterklaas & het pratende paard
CLUB ZEUS
CLUELESS
COACH CARTER
COBB
COCKFIGHTER
COCO AVANT CHANEL
COCO CHANEL & IGOR STRAVINSKY
CODE 46
Code Blue
CODE INCONNU
Code M
COFFEE AND CIGARETTES
Cold Breezes
COLD COMFORT FARM
COLD FEVER
The Cold Light of Day
THE COLD LIGHT OF DAY
COLD SOULS
COLLATERAL
Collateral Beauty
COLLATERAL DAMAGE
LE COLLIER PERDU DE LA COLOMBE
Colombiana
COLOR OF NIGHT
COLPO DI LUNA
COMANDANTE
COMBAT SHOCK
Les combattants
A COMÉDIA DE DEUS
COMEDIAN HARMONISTS
Coming Home
Comme un chef
Comme un homme
COMME UNE IMAGE
LA COMMUNE
COMO AGUA PARA CHOCOLATE
THE COMPANY
COMPANY MAN
The Company Men
Company Orheim
The Company You Keep
COMPASSIONATE SEX
Complete Unknown
The Complex
Compostella
Computer Chess
LA COMUNIDAD
CON AIR
Conan The Barbarian 3D
LE CONCERT
THE CONCIERGE
Concussion
CONDUCTING MAHLER
CONFESSION, FROM THE COMMANDER'S DIARY
Le confessioni
CONFESSIONS OF A DANGEROUS MIND
CONFESSIONS OF A SHOPAHOLIC
CONFESSIONS OF A TEENAGE DRAMA QUEEN
CONFIDENCE
CONFIDENCES TROP INTIMES
CONFITUUR
Il conformista (Thuiskijken)
CONGO
CONGORAMA
The Congress
The Conjuring
CONNY & CARLA
La conquête
LE CONSEGUENZE DELL'AMORE
CONSENTING ADULTS
CONSPIRACY THEORIE
The Conspirator
CONSPIRATORS OF PLEASURE
THE CONSTANT GARDENER
CONSTANTINE
CONTACT
Contagion
CONTAINER
CONTE D'AUTOMNE
CONTE D'ÉTÉ
CONTE D'HIVER
UN CONTE DE NOËL
THE CONTENDER
Contraband
CONTRACORRIENTE
CONTRE TOI
CONTROL
LES CONVOYEURS ATTENDENT
COOKIE'S FORTUNE
COOL
COOL & CRAZY
Cool Girls
Cool Girls
COOL RUNNINGS
THE COOLER
COP LAND
COPACABANA
COPIE CONFORME
COPS VS. THUGS (KENKEI TAI SOSHIKI BORYOKU)
COPYCAT
COPYING BEETHOVEN
CORAJE
CORALINE EN DE GEHEIME DEUR
CORDERO DE DIOS (LAMB OF GOD)
THE CORE
Corman's World: Exploits of a Hollywood Rebel
Corn Island
Cornelis
CORPSE BRIDE
THE CORRIDOR
CORRINA, CORRINA
THE CORRUPTOR
Corta
CORTO MALTESE: LA COUR SECRÈTE DES ARCANES
COSAVOGLIODIPIÙ
Cosmopolis
COSTA BRAVA
COSTA!
A COUCH IN NEW YORK
The Counselor
THE COUNT OF MONTE CRISTO
Countdown to Zero
COUNTERPARTS (GEGENÜBER)
THE COUNTRY TEACHER
LE COUPERET
UN COUPLE EPATANT
COUPLES RETREAT
COURAGE UNDER FIRE
COURTING COURTNEY
COUSIN BETTE
THE COVE
COWBOY BEBOP: THE MOVIE
THE COWBOY WAY
Les cowboys
Cowboys & Aliens
COWBOYS IN KOSOVO
CQ
Crab Trap
CRADLE 2 THE GRAVE
THE CRAFT
CRANK
CRASH
CRASH
THE CRAZIES
Crazy (Workshop Filmkritiek)
CRAZY HEART
CRAZY IN ALABAMA
Crazy, Stupid, Love
CRAZY/BEAUTIFUL
CREATION
Creative Control
Creed
CREEP
CREMASTER MARATHON
CREPUSCULE
CRIME D'AMOUR
EL CRIMEN DEL PADRE AMARO
CRIMEN FERPECTO
CRIMES OF THE FUTURE
Criminal
Criminal Activities
CRIMSON GOLD
Crimson Peak
CRIMSON RIVERS 2
CRIMSON TIDE
LA CRISE
CRITICAL DECISION
CROCODILE DUNDEE IN LOS ANGELES
Les croix de bois
CRÓNICA DE UNA FUGA
CRONICAS
CRONOS
The Croods
CROOKLYN
CROSS FATE
THE CROSSING
THE CROSSING GUARD
CROSSING OVER
CROSSING THE BRIDGE: THE SOUND OF ISTANBUL
CROSSROADS
CROUCHING TIGER, HIDDEN DRAGON
THE CROW
THE CROW: CITY OF ANGELS
THE CRUCIBLE
The Crucifixion
CRUEL INTENTIONS
Crulic: The Path to Beyond
CRUMB
CRUSH
THE CRUSH
CRUSH PROOF
LA CRUZ
CRYING FREEMAN
THE CRYING GAME
CUBA FELIZ
Cuban Fury
THE CUP
CURDLED
THE CURE
CURE & PULSE
Cure for Pain
A Cure for Wellness
CURFEW
THE CURIOUS CASE OF BENJAMIN BUTTON
CURSE OF THE GOLDEN FLOWER
THE CURSE OF THE JADE SCORPION
CURSED
EL CUSTODIO
CUTTHROAT ISLAND
THE CUTTING EDGE
CYCLO
CYPHER
CYRUS
The Conjuring 2