Kedi (Ceyda Torun over)
Aquarius
The Beguiled
Una mujer fantástica
Jaap van Heusden over In Blue
Arnold Schwarzenegger: bijkomende schade Bommen en granaten

COLLATERAL DAMAGE

Verenigde Staten, 2001 | Andrew Davis
Met hun herculische lichamen en kolossale vuurwapens waren ze ooit de dondergoden van het witte doek: Arnold Schwarzenegger en Sylvester Stallone. Maar de tijd van actiehelden lijkt voorbij, zeker na 11 september.

In Collateral damage speelt Arnold Schwarzenegger een brandweerman die zijn vrouw en kind verliest bij een terroristische aanslag en vervolgens met veel explosies zijn gram haalt. Kan zo'n film nog wel na 11 september? Die vraag stelde men ook bij de Amerikaanse distributeur Warner Bros. Nee, was het antwoord en Collateral damage bleef op de plank liggen. Totdat Jack Valenti, president van de Motion Picture Association of America, erop wees dat de terroristen door Schwarzenegger in de pan worden gehakt en de film dus wel kon.
Dat alle twijfels over het wel of niet 'kunnen' uit de weg zijn geruimd, blijkt wel uit persmap waarin Schwarzenegger onbeschroomd (en onbeschaamd) alsnog een vergelijking trekt tussen zijn nieuwste film en de aanslagen: "Ik kan een held zijn op het doek, maar de echte helden zijn de mannen die iedere dag weer moedig hun werk doen. Dat werd op dramatische wijze duidelijk na de terroristische aanslagen op 11 september. Mijn respect voor brandweermannen is vertienvoudigd en ik geloof dat er wereldwijd een nieuwe waardering voor hen bestaat."

Wensdromen
11 september heeft inderdaad nieuwe helden gecreëerd, reëele helden. Maar wat Schwarzenegger ons voorschotelt heeft daarmee weinig van doen. Dat Collateral damage door een ongelukkig toeval in verband kan worden gebracht met een belangrijk keerpunt in de geschiedenis is dan ook te veel eer voor een onnozele actiefilm die een Amerikaan met let's-kick-some-ass-mentaliteit neerzet in een door terreur en oorlog verscheurd land, in dit geval Colombia, om eventjes te laten zien wie nou de baas is.
In dat opzicht is Collateral damage een achterhaald werkje, een terugkeer naar actiefilms uit het Reagan-tijdperk, zoals Rambo en Missing in action, de filmische wensdromen over Amerikaanse superioriteit waarmee destijds de nederlaag in Vietnam voor anderhalf uur in het bioscoopdonker kon worden vergeten. Je kunt je natuurlijk afvragen of er na 11 september wel behoefte is aan dergelijke wensdromen. Anders dan in Vietnam liet Amerika zich in Afghanistan gelden als de sterkste partij. Aan de wens van die ene Amerikaan om van het arme land 'één grote parkeerplaats te maken' is met de bombardementen wel zo'n beetje beantwoord. Wat moet een Schwarzenegger daar dan nog aan toevoegen? Of een Stallone? Na de aanslagen op de Twin Towers werd het bizarre bericht de wereld ingestuurd dat Sylvester Stallone een vierde Rambo-film wilde maken waarin de Vietnam-veteraan terugkeert naar Afghanistan om, na in Rambo III uit 1989 met veel bommen en granaten de Russen uit Afghanistan te hebben geblazen, ditmaal de Taliban in het woestijnzand te laten bijten. Of het gerucht nu waar is of niet, ook die film is na het optreden van de VS aldaar niet meer nodig.

Borsthaar
De werkelijkheid heeft de wensdroom vervangen. Sinds de Amerikanen met de Golfoorlog en de acties in Afghanistan weer een overtuigend zelfbeeld hebben gecreëerd als alvermogende militaire supermacht, is de mythische SuperAmerikaan overbodig geworden. Dit type actieheld werd halverwege de jaren tachtig door spierbundels Schwarzenegger en Stallone geïntroduceerd. Laatstgenoemde ging daarin voor met zijn succesvolle dubbelklapper Rambo: first blood part II en Rocky IV, waarin de sullige bokser uit Stallone's doorbraakfilm was verworden tot het vleesgeworden patriottisme.
De Amerikaanse actieheld was nooit te betrappen op enige subversiviteit en stond altijd voor de Amerikaanse waarden, maar voor charmante publieksfilms over bijvoorbeeld het Amerikaanse vrijheidsideaal, zoals Smokey and the bandit (1977) en Bronco Billy (1980), was halverwege de jaren tachtig geen plaats meer. In die films vocht de held vaak tegen zijn eigen omgeving om zijn vrijheid te mogen behouden; in de nieuwe actiefilms werd de vijand vooral over de grens gezocht, met name achter het ijzeren gordijn of in een Aziatische jungle. Dat juist Sylvester Stallone met zijn Rambo voorop liep in deze ontwikkeling is bizar, gezien het feit dat de voorganger First blood (1982) een evidente aanval was op de wijze waarop Amerika met de oorlog in Vietnam omging.
Met Cobra leverde hij vervolgens de overtreffende trap van een Dirty Harry-film en daarmee leek Clint Eastwood, althans voorlopig, te zijn uitgerangeerd. De oude garde van stoere mannen had halverwege de jaren tachtig sowieso al plaatsgemaakt voor de nieuwe generatie. Zoals de ruige mannelijkheid van Eastwood, Charles Bronson en Burt Reynolds, met hun gegroefde gelaten, borsthaar en natuurlijk gevormde spieren, aansloot bij het semi-realisme van de jaren zeventig actiecinema, zo pasten de herculische lichamen van Schwarzenegger en Stallone bij de mythologisering van de actieheld van de jaren tachtig. In dat tijdperk van machismo en materialisme werd de actieheld gedefinieerd door de omvang van zijn biceps, de breedte van zijn borstkas en de grootte van zijn vuurwapen. Wat lichaamsbouw betreft had Stallone een achterstand op prof bodybuilder Schwarzenegger, die meermalen de titel Mr. Universe had gewonnen.
Maar wat Sly aan spiermassa tekortkwam compenseerde hij met 'fire power'. In de finale van Rambo: first blood part II klemt hij een enorm machinegeweer, dat bij normaal gebruik op een statief rust, tussen zijn biceps en borstkas. Zijn hele lichaam schokt en Sly slaakt een oerkreet terwijl hij 80.000 kogels in 40 seconden afvuurt. Zoiets is moeilijk te overtreffen, al werden hetzelfde jaar moedige pogingen ondernomen door Schwarzenegger met Commando en Chuck Norris met Invasion USA. Pas met Predator uit 1987, een uitermate vermakelijke hybride van actie en sciencefiction, deed Schwarzenegger er een schepje bovenop. 'Painless' noemde Arnold zijn kanon, dat normaal onder een gevechtshelicopter hoort te hangen.

Bierbuik
De wapenwedloop tussen Schwarzenegger en Stallone werd in de pers breed uitgemeten. Er kon blijkbaar maar één de Allersterkste zijn. Maar toen aan het einde van de jaren tachtig de aantrekkingskracht van de 'gung ho'-actieheld was afgenomen, probeerden beide krachtpatsers hun imago bij te stellen door komedies te maken en hun actiefilms te doorspekken met zelfparodie. Schwarzenegger ging er verschrikkelijk mee op zijn bek: The last action hero uit 1991 werd zijn eerste grote flop in jaren. Stallone had het in dezelfde periode ook moeilijk. Zijn actiefilms hadden niet het verwachte succes en zijn komedies, Oscar en Stop! Or my mom will shoot, waren pijnlijke missers. Ook de oude Rocky-formule, waarvan het vierde deel hem in 1985 nog één van zijn grootste kassuccessen had opgeleverd, bleek bij herhaling in 1990 te zijn uitgewerkt. Stallone probeerde het zelfs nog eenmaal met echt acteerwerk in James Mangolds Cop land uit 1997. Hoewel hij zich als sullige sheriff met bierbuik en prachtige melancholische blik in de ogen goed staande hield naast zwaargewichten als Robert De Niro en Harvey Keitel, leidde de gewaagde carrièrewending volgens een klagende Stallone niet tot meer serieuze aanbiedingen.
Stallone en Schwarzenegger hebben al meer dan zes jaar geen succes gehad en hun laatste films lagen maanden op de plank voor ze werden uitgebracht. Collateral damage was voor 9-11 immers ook al eens uitgesteld. In plaats van een zomerrelease werd de film verschoven naar oktober waar de film minder last zou hebben van de concurrentie. Stallone's thriller D-tox ging na talloze malen te zijn uitgesteld uiteindelijk geruisloos in West-Europa in première en moet in de VS nog steeds worden gezien.
Ook de mindere goden van het actiegenre hebben het moeilijk. Jean-Claude Van Damme maakt louter direct-to-video titels en Chuck Norris, die zijn benen al jaren niet meer in de lucht krijgt, verkoopt tegenwoordig na middernacht fitnessapparatuur op een commerciële tv-zender.

Vies woord
De actieheld is geëvolueerd. De kleerkast met spraakgebrek is niet meer interessant, die vind je in iedere sportschool. De verandering vond plaats onder invloed van de Aziatische cinema. Het succes van martial arts-sterren zoals Jackie Chan en Jet Li (en in vroeger tijden Bruce Lee) berust niet op speciale effecten maar op hun geperfectioneerde vechtkunst, acrobatiek en waaghalzerij. In de actiefilms van John Woo moest de held niet gespierd zijn maar stijlvol. Niet de grootte van zijn vuurwapen deed er toe, maar de manier waarop hij deze hanteerde. Bij voorkeur, zoals Chow Yun Fat, door kauwend op een tandenstoker met in elke hand een pistool over tafels te springen. En dan in slowmotion. John Woo bracht de nieuwe actieheld ook naar de VS. De spierbundels hadden de bui kunnen zien hangen toen Woo in Broken arrow en Face/off een pafferige John Travolta opvoerde als het stoerste personage van de film.
Travolta werd in die film bijgestaan door Nicolas Cage, een acteur die zijn repertoire aan tics en overdreven maniertjes al jaren in dienst stelt van komedie, drama en grote actiefilms. En dat zien we ook steeds vaker: acteurs die serieus genomen worden doen de dingen die vijftien jaar geleden nog waren voorbehouden aan spierbundels als Schwarzenegger en Stallone. In Behind enemy lines is het de getalenteerde scenarioschrijver/acteur Owen Wilson (Oscarnominatie voor zijn bijdrage aan het script van The royal Tenenbaums) die kogels mag ontwijken. Ook Vin Diesel uit Pitch black en The fast and the furious heeft meer in zijn mars dan dat bonkige lijf van hem. Want niet zijn spieren, maar zijn eigen korte films trokken de aandacht van Steven Spielberg. In een interview stelde Diesel vorig jaar nog dat hij liever niet als 'actieheld' te boek wil staan. Het zal wel een vies woord zijn geworden, want Bruce Willis, die de top bereikte door in een bebloed hemdje achter terroristen aan te rennen, zwoer na 11 september nooit meer de actieheld uit te hangen. Willis was samen met Stallone en Schwarzenegger mede-eigenaar van de restaurant-keten Planet Hollywood, maar had verder eigenlijk niet veel gemeen met zijn zakenpartners. Zijn sterkste kant was de ironie en dat was wat hij — in de vorm van wisecracks en gevatte oneliners — aan het genre heeft toegevoegd.
Met ironie konden Sly en Arnold maar moeilijk uit de voeten en voor mannen die vereenzelvigd worden met de opgeblazen actiehelden uit de jaren tachtig is het ook bijzonder moeilijk een serieuze rol te krijgen, al probeert Schwarzenegger ons wijs te maken dat hij in zijn laatste films 'doorsnee mannen' speelt. De oude helden maken nu geen kans meer sinds het genre de laatste jaren is gepolariseerd: of men heeft de pretentie een realistische voorstelling van zaken te geven, zoals bij Black Hawk down, We were soldiers en Pearl Harbor, of men gaat helemaal over de top met ironisch en cartoonesk popcornvermaak als Mission: impossible 2, Charlie's angels en Swordfish. Een film als Collateral damage kan dus inderdaad niet meer, al heeft 11 september daar weinig mee van doen.

Roel Haanen



top
COLLATERAL DAMAGE

Mei 2002 #233

Productie
David Foster
Steven Reuther
Regie
Andrew Davis
Scenario
David Griffiths
Peter Griffiths
Camera
Adam Greenberg
Montage
Dov Hoenig
Dennis Virkler
Muziek
Graeme Revell
Met
Arnold Schwarzenegger
Francesca Neri
Cliff Curtis
Elias Koteas
John Turturro
John Leguizamo

Kleur, 108 minuten

Distributie
Warner Bros
Te zien
vanaf 2 mei

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


C

C'EST ARRIVÉ PRÈS DE CHEZ VOUS
C'EST DÉJÀ L'ÉTÉ
C'EST PAS MOI, JE LE JURE!
C'EST QUOI LA VIE?
C.R.A.Z.Y.
ÇA COMMENCE AUJOURD'HUI
CABIN FEVER
The Cabin in the Woods
CABLE GUY
CACHÉ
CACHORRO
CADILLAC GIRLS
Caesar Must Die
Cafard
Café de Flore
CAFE DE LOS MAESTROS
CAFÉ FLESH
Café Society
IL CAIMANO
Câini
CAIRO TIME
A CAIXA
CALENDAR
CALENDAR GIRLS
CALIFORNIA DREAMIN' (ENDLESS)
CALIMUCHO
Call Girl
CALLE 54
EL CALLEJON DE LOS MILAGROS
CALLING E.T.
CALVAIRE
Calvary (Previously Unreleased)
Camille Claudel 1915
The Campaign
CAN'T U HEAR ME SINGIN'
CANADIEN BACON
CANDY
CANDY
EL CANT DELS OCELLS
LA CANTANTE DE TANGO
The Canyons
CAOS CALMO
CAÓTICA ANA
CAPITÃES DE ABRIL
Il capitale umano
CAPITALISM, A LOVE STORY
CAPOTE
Capsule (Imagine)
CAPTAIN ABU RAED
Captain America: Civil War
Captain America: The First Avenger 3D
Captain America: The Winter Soldier 3D
CAPTAIN CORELLI'S MANDOLIN
Captain Fantastic
Captain Phillips
Capture the Flag (Race naar de maan)
CAPTURING THE FRIEDMANS
CARAMEL
CARAVAGGIO
CAREER GIRLS
CARGO
CARGO 200
CARLA'S LIST
CARLA'S SONG
CARLITO'S WAY
CARMEN MEETS BORAT
CARMEN VAN HET NOORDEN
Carnage
Carnival
CARNIVÀLE
Carnotstraat 17
CARO DIARIO
Carol
Carrie
CARRIERS
CARRINGTON
CARS
Cars 2 (NL)
Cars 3
Cartas da guerra (Ivo Ferreira over)
CASA DE LAVA
CASA DE LOS BABYS
CASABLANCA
CASANEGRA
CASANOVA
CASE 39
CASHBACK
CASINO
CASINO ROYALE
CASPER
Casper & Emma
Casper & Emma de bergen in
Casper en Emma op safari
CASSANDRA'S DREAM
Casse-tête chinois
CASSHERN
CAST AWAY
casting a glance
CASTINGX
THE CASTLE
THE CAT IN THE HAT
THE CAT RETURNS
Catch 44
CATCH A FIRE
CATCH ME IF YOU CAN
CATERINA VA IN CITTÀ
CATFISH
CATS & DOGS: DE WRAAK VAN KITTY GALORE
CATWOMAN
CAVALE
Cave of Forgotten Dreams
The cave of the yellow dog (Byambasuren Davaa over)
CECIL B. DEMENTED
CELEBRITY
DE CELESTIJNSE BELOFTE
CELIA
THE CELL
CELL 211
CELLULAR
THE CELLULOID CLOSET
CELOS
THE CEMENT GARDEN
Cemetery of Splendour
LES CENT ET UNE NUITS
CENTER STAGE
CENTRAL DO BRASIL
Central Intelligence
CENTURION
LA CÉRÉMONIE
Certain Women (Previously Unreleased)
CÉSAR ET ROSALIE
Cézanne et moi
CHACUN CHERCHE SON CHAT
CHACUN SON CINÉMA
CHAIN REACTION
CHALET GIRL
CHALK
CHAMANKA
THE CHAMBER
LA CHAMBRE DES OFFICIERS
LA CHAMBRE VERTE
La Chana
CHANDNI CHOWK TO CHINA
The Change-up
CHANGELING
CHANGING LANES
CHAOS
CHAOS
Chapiteau Show
CHAPLIN
Chappie
CHARACHAR
CHARADE
CHARLES CHAPLIN DVD-BOX
CHARLIE AND THE CHOCOLATE FACTORY
CHARLIE ST. CLOUD
CHARLIE WILSON'S WAR
CHARLIE'S ANGELS (2000)
CHARLIE'S ANGELS: FULL THROTTLE
Charlie's Country
CHARLOTTE GRAY
CHARLOTTE'S WEB
THE CHASE
THE CHASER
CHASERS
CHASING AMY
CHASING LIBERTY
Chasing Mavericks
CHASING SLEEP
LA CHASSE AUX PAPILLONS
THE CHATÊAU
CHE PART 1 EN 2
CHE?
CHEAP LUDES
CHEAPER BY THE DOZEN
CHEAPER BY THE DOZEN 2
Check It
Cheerful Weather for the Wedding
Chef
LE CHÊNE
Cherchez Hortense
CHÉRI
The Chernobyl Diaries
CHERRY BLOSSOMS — HANAMI
CHERRY FALLS
Les chevaliers blancs
Les chevaux de Dieu
CHEVOLUTION
Chez nous
Chez nous (Lucas Belvaux over)
Chi-Raq
LE CHIAVI DI CASA
CHICAGO
CHICKEN LITTLE
CHICKEN RUN
CHICKIES, BABIES AND WANNABEES
CHIKAMATSU MONOGATARI
Child 44
Child of God
Child's Pose
CHILDREN OF HEAVEN
THE CHILDREN OF HUANG SHI
CHILDREN OF MEN
CHILDREN OF NATURE
CHILL FACTOR
Het Chimpansee Complex
Chimpanzee
CHINA BLUE
CHINA STRIKE FORCE
China's Van Goghs
CHINATOWN
Chinatown (gerestaureerd)
CHINESE BOX
A CHINESE GHOST STORY: THE TSUI HARK ANIMATION
Chips
CHLOE
CHOCOLAT
CHOCOLATE
The Choice
CHOPPER
LES CHORISTES
Chorus
A CHRISTMAS CAROL
Chronic
Chronicle
CHRONICLE OF A DISAPPEARANCE
THE CHRONICLES OF NARNIA — THE LION, THE WITCH AND THE WARDROBE
THE CHRONICLES OF NARNIA: THE VOYAGE OF THE DAWN TREADER
CHRONICLES OF RIDDICK
CHUNGKING EXPRESS
CHUNHYANG
CHUTNEY POPCORN
EL CID, DE LEGENDE
CIDADE BAIXA
CIDADE DE DEUS (CITY OF GOD)
CIDADE DOS HOMENS
THE CIDER HOUSE RULES
Le Ciel Flamand
EL CIELO GIRA
EL CIELO, LA TIERRA Y LA LLUVIA
LA CIÉNAGA
Cigán/The Garden
Cinderella
CINDERELLA MAN
A CINDERELLA STORY
CINÉMA INVISIBLE
CINEMA, ASPIRINES AND VULTURES
La cinquième saison
THE CIRCLE
The Circle
CIRCLE OF FRIENDS
Circumstance
CIRCUS
CIRKELIENTJE
Cirkus Columbia
CIRQUE DU FREAK: THE VAMPIRE'S ASSISTANT
CITIZEN KANE
CITIZEN RUTH
Citizenfour
CITY BY THE SEA
CITY HALL
CITY OF ANGELS
CITY OF EMBER
CITY OF GHOSTS
CITY OF INDUSTRY
CITY OF JOY
THE CITY OF LOST CHILDREN
City of Violence
El ciudadano ilustre
A civil action
THE CLAIM
CLAIRE DOLAN
El Clan
Clash
CLASH OF THE TITANS 3D
CLAUDE CHABROL COLLECTIE
CLAUS, OP HANDEN GEDRAGEN
CLEAN
CLEAN, SHAVEN
CLEAR AND PRESENT DANGER
THE CLEARING
CLERKS II: PASSION OF THE CLERKS
CLICK
THE CLIENT
CLIFFHANGER
Cloaca
CLOCKERS
CLOCKSTOPPERS
Cloclo
CLOSE TO HOME
CLOSER
CLOSING THE RING
Cloud Atlas
Clouds of Sils Maria
CLOVERFIELD
El Club (Pablo Larraín over)
Club Sándwich
De club van Sinterklaas & de pietenschool
De club van Sinterklaas & de verdwenen schoentjes
De club van Sinterklaas & geblaf op de pakjesboot
De club van Sinterklaas & het geheim van de speelgoeddokter
De Club van Sinterklaas & het pratende paard
CLUB ZEUS
CLUELESS
COACH CARTER
COBB
COCKFIGHTER
COCO AVANT CHANEL
COCO CHANEL & IGOR STRAVINSKY
CODE 46
Code Blue
CODE INCONNU
Code M
COFFEE AND CIGARETTES
Cold Breezes
COLD COMFORT FARM
COLD FEVER
The Cold Light of Day
THE COLD LIGHT OF DAY
COLD SOULS
COLLATERAL
Collateral Beauty
COLLATERAL DAMAGE
LE COLLIER PERDU DE LA COLOMBE
Colombiana
COLOR OF NIGHT
COLPO DI LUNA
COMANDANTE
COMBAT SHOCK
Les combattants
A COMÉDIA DE DEUS
COMEDIAN HARMONISTS
Coming Home
Comme un chef
Comme un homme
COMME UNE IMAGE
LA COMMUNE
COMO AGUA PARA CHOCOLATE
THE COMPANY
COMPANY MAN
The Company Men
Company Orheim
The Company You Keep
COMPASSIONATE SEX
Complete Unknown
The Complex
Compostella
Computer Chess
LA COMUNIDAD
CON AIR
Conan The Barbarian 3D
LE CONCERT
THE CONCIERGE
Concussion
CONDUCTING MAHLER
CONFESSION, FROM THE COMMANDER'S DIARY
Le confessioni
CONFESSIONS OF A DANGEROUS MIND
CONFESSIONS OF A SHOPAHOLIC
CONFESSIONS OF A TEENAGE DRAMA QUEEN
CONFIDENCE
CONFIDENCES TROP INTIMES
CONFITUUR
Il conformista (Thuiskijken)
CONGO
CONGORAMA
The Congress
The Conjuring
CONNY & CARLA
La conquête
LE CONSEGUENZE DELL'AMORE
CONSENTING ADULTS
CONSPIRACY THEORIE
The Conspirator
CONSPIRATORS OF PLEASURE
THE CONSTANT GARDENER
CONSTANTINE
CONTACT
Contagion
CONTAINER
CONTE D'AUTOMNE
CONTE D'ÉTÉ
CONTE D'HIVER
UN CONTE DE NOËL
THE CONTENDER
Contraband
CONTRACORRIENTE
CONTRE TOI
CONTROL
LES CONVOYEURS ATTENDENT
COOKIE'S FORTUNE
COOL
COOL & CRAZY
Cool Girls
Cool Girls
COOL RUNNINGS
THE COOLER
COP LAND
COPACABANA
COPIE CONFORME
COPS VS. THUGS (KENKEI TAI SOSHIKI BORYOKU)
COPYCAT
COPYING BEETHOVEN
CORAJE
CORALINE EN DE GEHEIME DEUR
CORDERO DE DIOS (LAMB OF GOD)
THE CORE
Corman's World: Exploits of a Hollywood Rebel
Corn Island
Cornelis
CORPSE BRIDE
THE CORRIDOR
CORRINA, CORRINA
THE CORRUPTOR
Corta
CORTO MALTESE: LA COUR SECRÈTE DES ARCANES
COSAVOGLIODIPIÙ
Cosmopolis
COSTA BRAVA
COSTA!
A COUCH IN NEW YORK
The Counselor
THE COUNT OF MONTE CRISTO
Countdown to Zero
COUNTERPARTS (GEGENÜBER)
THE COUNTRY TEACHER
LE COUPERET
UN COUPLE EPATANT
COUPLES RETREAT
COURAGE UNDER FIRE
COURTING COURTNEY
COUSIN BETTE
THE COVE
COWBOY BEBOP: THE MOVIE
THE COWBOY WAY
Les cowboys
Cowboys & Aliens
COWBOYS IN KOSOVO
CQ
Crab Trap
CRADLE 2 THE GRAVE
THE CRAFT
CRANK
CRASH
CRASH
THE CRAZIES
Crazy (Workshop Filmkritiek)
CRAZY HEART
CRAZY IN ALABAMA
Crazy, Stupid, Love
CRAZY/BEAUTIFUL
CREATION
Creative Control
Creed
CREEP
CREMASTER MARATHON
CREPUSCULE
CRIME D'AMOUR
EL CRIMEN DEL PADRE AMARO
CRIMEN FERPECTO
CRIMES OF THE FUTURE
Criminal
Criminal Activities
CRIMSON GOLD
Crimson Peak
CRIMSON RIVERS 2
CRIMSON TIDE
LA CRISE
CRITICAL DECISION
CROCODILE DUNDEE IN LOS ANGELES
Les croix de bois
CRÓNICA DE UNA FUGA
CRONICAS
CRONOS
The Croods
CROOKLYN
CROSS FATE
THE CROSSING
THE CROSSING GUARD
CROSSING OVER
CROSSING THE BRIDGE: THE SOUND OF ISTANBUL
CROSSROADS
CROUCHING TIGER, HIDDEN DRAGON
THE CROW
THE CROW: CITY OF ANGELS
THE CRUCIBLE
The Crucifixion
CRUEL INTENTIONS
Crulic: The Path to Beyond
CRUMB
CRUSH
THE CRUSH
CRUSH PROOF
LA CRUZ
CRYING FREEMAN
THE CRYING GAME
CUBA FELIZ
Cuban Fury
THE CUP
CURDLED
THE CURE
CURE & PULSE
Cure for Pain
A Cure for Wellness
CURFEW
THE CURIOUS CASE OF BENJAMIN BUTTON
CURSE OF THE GOLDEN FLOWER
THE CURSE OF THE JADE SCORPION
CURSED
EL CUSTODIO
CUTTHROAT ISLAND
THE CUTTING EDGE
CYCLO
CYPHER
CYRUS
The Conjuring 2