Good Time
Blade Runner 2049
mother!
Detroit
Manifesto (Julian Rosefeldt over)
Perdita Weeks in The cold light of day Rudolf van den Berg: Zonder schipperen kom je nergens

THE COLD LIGHT OF DAY (Rudolf van den Berg)

Engeland/Tsjechië/Nederland, 1995 | Rudolf van den Berg
Bastille en Zoeken naar Eileen maakte hij omdat het prettig samenwerken was met Leon de Winter. De avonden was een 'hele rare uitdaging', maar werd zijn dierbaarste film. The Johnsons noemt hij achteraf een overbodige film, maar "ik heb twee kinderen te eten te geven". Zijn internationale coproduktie The cold light of day zal de geschiedenis ingaan als zijn spannendste film. Rudolf van den Berg zal nog vaak van zich laten horen: "Ik heb nog steeds het gevoel — en dat is geen ijdel gekwaak — dat ik aan het begin sta."

Een vroege zondagmorgen in een slapende Amsterdamse straat. De rijp ligt in een dikke laag op de takken van de bomen, waaraan het in deze wijk niet ontbreekt. De mist maakt van de straat een lokatie, waar menig filmregisseur jaloers op zou zijn. Van den Berg woont in een statig Amsterdams herenhuis; door de muur van zijn werkkamer klinkt de beschaafde pianomuziek van zijn dochter. De vredige zondagochtendsfeer staat in scherpe tegenstelling tot de dramatische gebeurtenissen in The cold light of day, een psychologische thriller die is gebaseerd op Es geschah am hellichten Tag van de in 1921 geboren Friedrich Dürrenmatt. Hetzelfde scenario werd eerder onder de originele titel verfilmd door Ladislao Vajda in 1958 en onder de titel Szürkület (Schemering) door György Féher (1990). De Zwitserse schrijver staat bekend om zijn mysterieuze detectiveverhalen, waarin duistere obsessies en verborgen psychologische drijfveren een prominente rol spelen.
In The cold light of day is daaraan geen gebrek. De film speelt zich af in een kleine dorpsgemeenschap in Oost-Europa, waarin een moordenaar, die het heeft voorzien op kleine meisjes, voor de derde keer toeslaat. Gerard Thoolen is uitstekend in de bijrol van de ineenstortende vader van het vermoorde meisje. De lokale politie denkt met de overjarige hippie Alexi (een bekwame Thom Hoffman), eerder veroordeeld voor seksueel contact met een minderjarige, de dader in handen te hebben. Inderdaad bekent Alexi na zware druk van de politie, maar korte tijd later hangt hij zich op in de gevangenis. Voor de lokale politie is de zaak afgedaan, maar niet voor rechercheur Marek (Richard E. Grant), afkomstig uit de stad, die meent dat de dader nog op vrije voeten rondloopt. Geobsessioneerd door de zaak zet hij een val uit voor de moordenaar met als lokaas een klein meisje. Dat hij daarmee veel risico neemt, helpt de film aan een spannend slot.

Schipperen
De Engels-Tsjechisch-Nederlandse coproduktie is het eerste filmproject van het producentenduo Chris Brouwer en Haig Balian, sinds zij zich verbonden aan PolyGram Filmed Entertainment. Het budget bedroeg ongeveer 4,5 miljoen gulden. De film werd gedraaid op een door het Russische leger verlaten en inmiddels vervallen oefenterrein in Tsjechië. De Slowaakse cameraman Igor Luther is er uitstekend in geslaagd deze lokatie om te zetten in sfeervolle beelden. Van den Berg werd benaderd voor de regie toen het project in het eindstadium verkeerde. "De film is niet mijn eigen idee, maar al werkende kon ik het wel tot iets van mijzelf maken. Er zijn filmmakers die nooit in een project van anderen stappen, omdat zij vinden dat zij daarmee hun kunstenaarschap en integriteit aantasten. Het probleem is dat je wel heel principieel kunt zijn, maar dan blijf je steken in kleine, low budget films voor de televisie. Ik wil mij als filmmaker kunnen ontwikkelen. Als je niet tot enig schipperen bereid bent, dan kom je in de filmwereld nergens."
Vroeger dacht Van den Berg daar anders over, maar hij is wijzer geworden. "Je leven voltrekt zich in een reeks van toevalligheden, samenhangen en keuzes. De afgelopen tien jaar bleek het onmogelijk om mijn eigen projecten te realiseren. Natuurlijk doet dat pijn. Ik heb vijftien jaar rondgelopen met een groot project over Jacob Israël de Haan dat was begroot op zo'n zeven á acht miljoen gulden. Het is moeilijk te zeggen waarom dat is mislukt. Deels heeft het te maken met het producentschap in Nederland: de onverschilligheid, de geringe kennis van coprodukties en het gebrek aan visie en lef. Maar achteraf moet ik toegeven dat ook het scenario niet goed was. Zoals de Amerikanen het zo treffend zeggen: 'If it ain't on the page, it ain't on the stage'."
Een ander project van Van den Berg eindigde twee jaar geleden in een drama, toen zes weken voor de eerste draaidag in Tunesië de financiering in elkaar stortte. "De film stond helemaal in de steigers, de decors werden gebouwd, de casting was rond en toen ging het mis. Het was een absolute ramp."

Innerlijke angsten
Achteraf is Van den Berg tevreden over de wijze waarop zijn carrière zich heeft ontwikkeld. "In tien jaar heb ik veel geleerd. Bij Bastille was ik mij helemaal niet bewust van het publiek. Ik ging puur op mijn gevoel af, op dat wat ik zelf mooi vond. Natuurlijk is dat nog steeds mijn belangrijkste leidraad, maar daarnaast heb ik leren dramatiseren. Daarmee bedoel ik dat je een abstractie tastbaar maakt in een emotionele confrontatie. Dat is het moeilijkste wat er is, zodat dat vaak in films mis gaat. Ik kan nu een verhaal vertellen, los van de thematiek." Waarmee Van den Berg niet wil zeggen, dat hij een vakman is die voor iedere film te koop is. "Ik kan op de set niet puur op techniek regisseren. De film moet een raakvlak hebben met mijn eigen fascinaties en obsessies. Zowel bij De avonden als in The cold light of day — beide films werden mij aangeboden als scripts — heb ik gezocht naar aspecten waarmee ik wat heb. En dat is gelukt. Door zijn innerlijke benauwdheid werd De avonden echt een film van mij. Hij gaat dan wel niet over de joodse identiteit, maar het gaat wel over onuitspreekbare innerlijke angsten en paniek. Het gevoel van: 'O God, wat moet ik in de wereld'. Ik ben trots op De avonden, juist omdat het zo'n moeilijke film was om te maken."
Ook in The cold light of day zocht Van den Berg naar een persoonlijke thematiek, al had dat geen prioriteit. "Mijn eerste zorg was om de film spannend te maken. Ik was opgelucht toen bij de vertoning van de eerste 'rough cut' bleek, dat dat was gelukt. Maar ik wilde niet alleen spanning in het verhaal, maar ook iets laten voelen van de donkere kant in mensen. Ik wilde geen 'whodunnit' maken, want dat vind ik niet interessant. Mijn interesse ligt bij het waarom. Zie het als een bezweringsbehoefte: als je iets begrijpt, dan vind je het niet meer gevaarlijk. Dat is ook zo met antisemitisme, waarover ik mij suf heb gelezen om het te begrijpen, want dan is het niet eng meer. Helaas valt er niets aan te begrijpen, omdat antisemitisme een soort demonologie en religie is. Begrijp jij religie?"

Mathematische speurtocht
Over demonologie gesproken. Wat drijft de dader in The cold light of day? "De film gaat over gruwelijkheden die uit liefde kunnen voortkomen. Dat zie je ook in Se7en, waarin de moordenaar oprecht is begaan met het lot van de wereld, maar daardoor wordt gedreven tot de meest gruwelijke daden. Dat geldt ook voor mijn moordenaar. Hij houdt zielsveel van die kinderen, maar toch begaat hij de meest gruwelijke misdaad, die je kunt bedenken. Zijn probleem is dat hij niet is opgewassen tegen volwassen seksualiteit en daarom zoekt naar warmte op een veilige manier. Zodra hij die bij kinderen vindt, ervaart hij echter ook seksuele opwinding. Voor hem is dat intolerabel, omdat seks tot de volwassen wereld behoort. Dus vermoordt hij die kinderen, zo werkt dat in zijn 'twisted mind'.
In The cold light of day wordt door de internationale cast uitstekend geacteerd, al kun je vraagtekens zetten bij Richard E. Grant als rechercheur. Van den Berg erkent dat Grant de keuze van de producent was. "De man was voor de financiering nodig, dus dan ben je uitgediscussieerd. Maar ik ben niet ontevreden over Grant, ook al had hij niet mijn voorkeur. Wat ik in zijn rol heb willen benadrukken, is zijn blindheid. Hij is bezig met een mathematische speurtocht naar de dader, maar merkt niet wat er om hem heen gebeurt. Dat draagt hij goed uit, vind ik." Over de Nederlandse acteurs heeft Van den Berg geen klagen, want Thom Hoffman en Gerard Thoolen spelen hun bijrollen uitstekend. "Thom speelt bij mij altijd goed. Hoe dat komt? Nee, ik ben geen beest op de set. Ik heb niet de behoefte om de regisseur uit te hangen. Ik let er vooral op of het spel klopt met de grote dramatische lijn. Verder gebruik ik schaamteloos ieders talent, dat probeer ik maximaal te benutten."

IJdel medium
Van den Berg is niet het type regisseur die 's avonds nog moet bedenken wat hij de volgende dag op de set gaat doen. "Ik maak altijd storyboards, omdat je alleen dan een verhaal goed kunt vertellen. Je moet van tevoren weten wat de kern is van de scène, welke positie hij in het geheel inneemt, waar de draaipunten zitten, wie de aandacht krijgt enzovoort. Dat kun je niet ter plekke bedenken, want daar kun je alleen nog wat aanpassingen verrichten. Ik zweer echt bij een storyboard."
Niet alleen het storyboard, ook het scenario moet bij Van den Berg volledig kloppend zijn. Hij ergert zich aan films met rafelige scenario's. "Het is voor mij een raadsel hoe gemakkelijk mensen over een slecht scenario heenlezen. Ik heb best een hoge pet op van Jos Stelling, ik vind dat hij heel wat kan, maar het is onbegrijpelijk dat De vliegende Hollander gefinancierd is. Ik gun Jos oprecht een groot internationaal succes, maar wat hij heeft gedaan, kan niet. Hij heeft zich laten verleiden tot een prachtig prentenboek. Dat is desastreus voor hem maar ook slecht voor de Nederlandse film. Maar ik vertel niks nieuws, want het probleem van slechte scenario's speelt al jaren in de Nederlandse film."
Van den Berg lijkt zijn draai gevonden te hebben in de wereld van de coprodukties. Bij zijn volgende film For my baby, naar een scenario van Van den Berg zelf, zijn Engeland, Hongarije en Nederland betrokken. "Ik zou liegen als ik ontken dat ik het een kick vind om met mijn films de wereld over te gaan. Het is natuurlijk toch een ijdel medium, dat zich afspeelt in een beestachtig wereldje, waarin de omgangsvormen abominabel zijn. Mensen, niet die in de creatieve sfeer maar aan de zakelijke kant, zijn er bikkelhard. Je hebt vaak slapeloze nachten en kramp in je buik, daarom is het leuk als het een keer lukt om werkelijk door te stoten." Lachend: "Mij is dat overigens nog nooit overkomen."

Jos van der Burg



top
THE COLD LIGHT OF DAY (Rudolf van den Berg)

Januari 1996 #163

Produktie
Chris Brouwer
Haig Balian
Regie
Rudolf van den Berg
Scenario
Doug Magee, naar Es geschah am hellichten Tag van Friedrich Dürrenmatt
Camera
Igor Luther
Geluid
Roberto van Eijen
Montage
Kant Pan
Muziek
Stefan Truyman
Yves Elegeert
Met
Richard E. Grant
Lynsey Baxter
Simon Cadell
Perdita Weeks
Thom Hoffman
Gerard Thoolen

Kleur, 101 minuten

Distributie
PolyGram Filmed Entertainment
Te zien
vanaf 18 januari

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


C

C'EST ARRIVÉ PRÈS DE CHEZ VOUS
C'EST DÉJÀ L'ÉTÉ
C'EST PAS MOI, JE LE JURE!
C'EST QUOI LA VIE?
C.R.A.Z.Y.
ÇA COMMENCE AUJOURD'HUI
CABIN FEVER
The Cabin in the Woods
CABLE GUY
CACHÉ
CACHORRO
CADILLAC GIRLS
Caesar Must Die
Cafard
Café de Flore
CAFE DE LOS MAESTROS
CAFÉ FLESH
Café Society
IL CAIMANO
Câini
CAIRO TIME
A CAIXA
CALENDAR
CALENDAR GIRLS
CALIFORNIA DREAMIN' (ENDLESS)
CALIMUCHO
Call Girl
CALLE 54
EL CALLEJON DE LOS MILAGROS
CALLING E.T.
CALVAIRE
Calvary (Previously Unreleased)
Camille Claudel 1915
The Campaign
CAN'T U HEAR ME SINGIN'
CANADIEN BACON
CANDY (Christian Marquand)
CANDY (Neil Armfield)
EL CANT DELS OCELLS
LA CANTANTE DE TANGO
The Canyons
CAOS CALMO
CAÓTICA ANA
CAPITÃES DE ABRIL
Il capitale umano
CAPITALISM, A LOVE STORY
CAPOTE
Capsule (Imagine)
CAPTAIN ABU RAED
Captain America: Civil War
Captain America: The First Avenger 3D
Captain America: The Winter Soldier 3D
CAPTAIN CORELLI'S MANDOLIN
Captain Fantastic
Captain Phillips
Capture the Flag (Race naar de maan)
CAPTURING THE FRIEDMANS
CARAMEL
CARAVAGGIO
CAREER GIRLS
Cargo (Ben Howling, Yolanda Ramke)
CARGO (Clive Gordon)
CARGO 200
CARLA'S LIST
CARLA'S SONG
CARLITO'S WAY
CARMEN MEETS BORAT
CARMEN VAN HET NOORDEN
Carnage
Carnival
CARNIVÀLE
Carnotstraat 17
CARO DIARIO
Carol
Carrie
CARRIERS
CARRINGTON
CARS
Cars 2 (NL)
Cars 3
Cartas da guerra (Ivo Ferreira over)
CASA DE LAVA
CASA DE LOS BABYS
CASABLANCA
CASANEGRA
CASANOVA
CASE 39
CASHBACK
CASINO
CASINO ROYALE
CASPER
Casper & Emma
Casper & Emma de bergen in
Casper en Emma op safari
CASSANDRA'S DREAM
Casse-tête chinois
CASSHERN
CAST AWAY
casting a glance
CASTINGX
THE CASTLE
THE CAT IN THE HAT
THE CAT RETURNS
Catch 44
CATCH A FIRE
CATCH ME IF YOU CAN
CATERINA VA IN CITTÀ
CATFISH
CATS & DOGS: DE WRAAK VAN KITTY GALORE
CATWOMAN
CAVALE
Cave of Forgotten Dreams
The cave of the yellow dog (Byambasuren Davaa over)
CECIL B. DEMENTED
CELEBRITY
DE CELESTIJNSE BELOFTE
CELIA
THE CELL
CELL 211
CELLULAR
THE CELLULOID CLOSET
CELOS
THE CEMENT GARDEN
Cemetery of Splendour
LES CENT ET UNE NUITS
CENTER STAGE
CENTRAL DO BRASIL
Central Intelligence
CENTURION
LA CÉRÉMONIE
Certain Women (Previously Unreleased)
CÉSAR ET ROSALIE
Cézanne et moi
CHACUN CHERCHE SON CHAT
CHACUN SON CINÉMA
CHAIN REACTION
CHALET GIRL
CHALK
CHAMANKA
THE CHAMBER
LA CHAMBRE DES OFFICIERS
LA CHAMBRE VERTE
La Chana
CHANDNI CHOWK TO CHINA
The Change-up
CHANGELING
CHANGING LANES
CHAOS (Coline Serreau)
CHAOS (Tony Giglio)
Chapiteau Show
CHAPLIN
Chappie
CHARACHAR
CHARADE
CHARLES CHAPLIN DVD-BOX
CHARLIE AND THE CHOCOLATE FACTORY
CHARLIE ST. CLOUD
CHARLIE WILSON'S WAR
CHARLIE'S ANGELS (2000)
CHARLIE'S ANGELS: FULL THROTTLE
Charlie's Country
CHARLOTTE GRAY
CHARLOTTE'S WEB
THE CHASE
THE CHASER
CHASERS
CHASING AMY
CHASING LIBERTY
Chasing Mavericks
CHASING SLEEP
LA CHASSE AUX PAPILLONS
THE CHATÊAU
CHE PART 1 EN 2
CHE?
CHEAP LUDES
CHEAPER BY THE DOZEN
CHEAPER BY THE DOZEN 2
Check It
Cheerful Weather for the Wedding
Chef
LE CHÊNE
Cherchez Hortense
CHÉRI
The Chernobyl Diaries
CHERRY BLOSSOMS — HANAMI
CHERRY FALLS
Les chevaliers blancs
Les chevaux de Dieu
CHEVOLUTION
Chez nous (Lucas Belvaux over)
Chez nous (Tim Oliehoek)
Chi-Raq
LE CHIAVI DI CASA
CHICAGO
CHICKEN LITTLE
CHICKEN RUN
CHICKIES, BABIES AND WANNABEES
CHIKAMATSU MONOGATARI
Child 44
Child of God
Child's Pose
CHILDREN OF HEAVEN
THE CHILDREN OF HUANG SHI
CHILDREN OF MEN
CHILDREN OF NATURE
CHILL FACTOR
Het Chimpansee Complex
Chimpanzee
CHINA BLUE
CHINA STRIKE FORCE
China's Van Goghs
CHINATOWN
Chinatown (gerestaureerd)
CHINESE BOX
A CHINESE GHOST STORY: THE TSUI HARK ANIMATION
Chips
CHLOE
CHOCOLAT
CHOCOLATE
The Choice
CHOPPER
LES CHORISTES
Chorus
A CHRISTMAS CAROL
Chronic
Chronicle
CHRONICLE OF A DISAPPEARANCE
THE CHRONICLES OF NARNIA — THE LION, THE WITCH AND THE WARDROBE
THE CHRONICLES OF NARNIA: THE VOYAGE OF THE DAWN TREADER
CHRONICLES OF RIDDICK
CHUNGKING EXPRESS
CHUNHYANG
CHUTNEY POPCORN
EL CID, DE LEGENDE
CIDADE BAIXA
CIDADE DE DEUS (CITY OF GOD)
CIDADE DOS HOMENS
THE CIDER HOUSE RULES
Le Ciel Flamand
EL CIELO GIRA
EL CIELO, LA TIERRA Y LA LLUVIA
LA CIÉNAGA
Cigán/The Garden
Cinderella
CINDERELLA MAN
A CINDERELLA STORY
CINÉMA INVISIBLE
CINEMA, ASPIRINES AND VULTURES
La cinquième saison
THE CIRCLE (Jafar Panahi)
The Circle (James Ponsoldt)
CIRCLE OF FRIENDS
Circumstance
CIRCUS
CIRKELIENTJE
Cirkus Columbia
CIRQUE DU FREAK: THE VAMPIRE'S ASSISTANT
CITIZEN KANE
CITIZEN RUTH
Citizenfour
CITY BY THE SEA
CITY HALL
CITY OF ANGELS
CITY OF EMBER
CITY OF GHOSTS (Matt Dillon)
City of Ghosts (Matthew Heineman)
CITY OF INDUSTRY
CITY OF JOY
THE CITY OF LOST CHILDREN
City of Violence
El ciudadano ilustre
A civil action
THE CLAIM
CLAIRE DOLAN
El Clan
Clash
CLASH OF THE TITANS 3D
CLAUDE CHABROL COLLECTIE
CLAUS, OP HANDEN GEDRAGEN
CLEAN
CLEAN, SHAVEN
CLEAR AND PRESENT DANGER
THE CLEARING
CLERKS II: PASSION OF THE CLERKS
CLICK
THE CLIENT
CLIFFHANGER
Cloaca
CLOCKERS
CLOCKSTOPPERS
Cloclo
CLOSE TO HOME
CLOSER
CLOSING THE RING
Cloud Atlas
Clouds of Sils Maria
CLOVERFIELD
El Club (Pablo Larraín over)
Club Sándwich
De club van Sinterklaas & de pietenschool
De club van Sinterklaas & de verdwenen schoentjes
De club van Sinterklaas & geblaf op de pakjesboot
De club van Sinterklaas & het geheim van de speelgoeddokter
De Club van Sinterklaas & het pratende paard
CLUB ZEUS
CLUELESS
COACH CARTER
COBB
COCKFIGHTER
COCO AVANT CHANEL
COCO CHANEL & IGOR STRAVINSKY
CODE 46
Code Blue
CODE INCONNU
Code M
COFFEE AND CIGARETTES
Cold Breezes
COLD COMFORT FARM
COLD FEVER
The Cold Light of Day (Mabrouk El Mechri)
THE COLD LIGHT OF DAY (Rudolf van den Berg)
COLD SOULS
COLLATERAL
Collateral Beauty
COLLATERAL DAMAGE
LE COLLIER PERDU DE LA COLOMBE
Colombiana
COLOR OF NIGHT
COLPO DI LUNA
COMANDANTE
COMBAT SHOCK
Les combattants
A COMÉDIA DE DEUS
COMEDIAN HARMONISTS
Coming Home
Comme un chef
Comme un homme
COMME UNE IMAGE
LA COMMUNE
COMO AGUA PARA CHOCOLATE
THE COMPANY
COMPANY MAN
The Company Men
Company Orheim
The Company You Keep
COMPASSIONATE SEX
Complete Unknown
The Complex
Compostella
Computer Chess
LA COMUNIDAD
CON AIR
Conan The Barbarian 3D
LE CONCERT
THE CONCIERGE
Concussion
CONDUCTING MAHLER
CONFESSION, FROM THE COMMANDER'S DIARY
Le confessioni
CONFESSIONS OF A DANGEROUS MIND
CONFESSIONS OF A SHOPAHOLIC
CONFESSIONS OF A TEENAGE DRAMA QUEEN
CONFIDENCE
CONFIDENCES TROP INTIMES
CONFITUUR
Il conformista (Thuiskijken)
CONGO
CONGORAMA
The Congress
The Conjuring
The Conjuring 2
CONNY & CARLA
La conquête
LE CONSEGUENZE DELL'AMORE
CONSENTING ADULTS
CONSPIRACY THEORIE
The Conspirator
CONSPIRATORS OF PLEASURE
THE CONSTANT GARDENER
CONSTANTINE
CONTACT
Contagion
CONTAINER
CONTE D'AUTOMNE
CONTE D'ÉTÉ
CONTE D'HIVER
UN CONTE DE NOËL
THE CONTENDER
Contraband
CONTRACORRIENTE
CONTRE TOI
CONTROL
LES CONVOYEURS ATTENDENT
COOKIE'S FORTUNE
COOL
COOL & CRAZY
Cool Girls
COOL RUNNINGS
THE COOLER
COP LAND
COPACABANA
COPIE CONFORME
COPS VS. THUGS (KENKEI TAI SOSHIKI BORYOKU)
COPYCAT
COPYING BEETHOVEN
CORAJE
CORALINE EN DE GEHEIME DEUR
CORDERO DE DIOS (LAMB OF GOD)
THE CORE
Corman's World: Exploits of a Hollywood Rebel
Corn Island
Cornelis
CORPSE BRIDE
THE CORRIDOR
CORRINA, CORRINA
THE CORRUPTOR
Corta
CORTO MALTESE: LA COUR SECRÈTE DES ARCANES
COSAVOGLIODIPIÙ
Cosmopolis
COSTA BRAVA
COSTA!
A COUCH IN NEW YORK
The Counselor
THE COUNT OF MONTE CRISTO
Countdown to Zero
COUNTERPARTS (GEGENÜBER)
THE COUNTRY TEACHER
LE COUPERET
UN COUPLE EPATANT
COUPLES RETREAT
COURAGE UNDER FIRE
COURTING COURTNEY
COUSIN BETTE
THE COVE
COWBOY BEBOP: THE MOVIE
THE COWBOY WAY
Les cowboys
Cowboys & Aliens
COWBOYS IN KOSOVO
CQ
Crab Trap
CRADLE 2 THE GRAVE
THE CRAFT
CRANK
CRASH (David Cronenberg)
CRASH (Paul Haggis)
THE CRAZIES
Crazy (Workshop Filmkritiek)
CRAZY HEART
CRAZY IN ALABAMA
Crazy, Stupid, Love
CRAZY/BEAUTIFUL
CREATION
Creative Control
Creed
CREEP
CREMASTER MARATHON
CREPUSCULE
CRIME D'AMOUR
EL CRIMEN DEL PADRE AMARO
CRIMEN FERPECTO
CRIMES OF THE FUTURE
Criminal
Criminal Activities
CRIMSON GOLD
Crimson Peak
CRIMSON RIVERS 2
CRIMSON TIDE
LA CRISE
CRITICAL DECISION
CROCODILE DUNDEE IN LOS ANGELES
Les croix de bois
CRÓNICA DE UNA FUGA
CRONICAS
CRONOS
The Croods
CROOKLYN
CROSS FATE
THE CROSSING
THE CROSSING GUARD
CROSSING OVER
CROSSING THE BRIDGE: THE SOUND OF ISTANBUL
CROSSROADS
CROUCHING TIGER, HIDDEN DRAGON
THE CROW
THE CROW: CITY OF ANGELS
THE CRUCIBLE
The Crucifixion
CRUEL INTENTIONS
Crulic: The Path to Beyond
CRUMB
CRUSH
THE CRUSH
CRUSH PROOF
LA CRUZ
CRYING FREEMAN
THE CRYING GAME
CUBA FELIZ
Cuban Fury
THE CUP
CURDLED
THE CURE
CURE & PULSE
Cure for Pain
A Cure for Wellness
CURFEW
THE CURIOUS CASE OF BENJAMIN BUTTON
CURSE OF THE GOLDEN FLOWER
THE CURSE OF THE JADE SCORPION
CURSED
EL CUSTODIO
CUTTHROAT ISLAND
THE CUTTING EDGE
CYCLO
CYPHER
CYRUS