Good Time
Blade Runner 2049
mother!
Detroit
Manifesto (Julian Rosefeldt over)
Spike Lee (l) en hoofdrolspeler Mekhi Phifer Spike Lee: We kunnen alleen onszelf redden

CLOCKERS

Verenigde Staten, 1995 | Spike Lee
In het decennium dat hij films maakt, heeft Spike Lee veel controversiële thema's aangesneden. Maar nooit maakte hij een film over wat volgens velen het belangrijkste probleem is in de Amerikaanse zwarte gemeenschap: de verloedering van zwarte wijken door drugs en het daaruit voortvloeiende geweld. Met Clockers is daarin verandering gekomen.

De meeste films van Spike Lee hebben een opening waar je niet omheen kunt. Terwijl de credits nog over het scherm rollen, vertelt Lee alvast in een notedop wat we mogen verwachten. Zo opende Do the right thing met Rosie Perez, dansend op Public Enemy's opzwepende en weinig aan de verbeelding overlatende rapnummer 'Fight the power'. In Jungle fever zagen we een foto van de 19-jarige zwarte Yusuf Hawkins die zonder aanleiding door een stel blanken was neergeschoten. Malcolm X begon met een shot van de Amerikaanse vlag waar langzaam een grote X in wordt gebrand, afgewisseld met de beroemde Rodney King-videobeelden die aanleiding vormden voor de rellen in Los Angeles. Steeds weer probeert Lee in de eerste minuten een verband te leggen tussen de film en de werkelijkheid.
Zo ook in Clockers, Spike Lee's nieuwste film. We zien een serie politiefoto's van kapot geschoten lichamen. Zwarte lichamen. De lichamen van drugsverslaafden. De boodschap is duidelijk: druggeweld is de belangrijkste doodsoorzaak van zwarte jongeren in Amerika. Lee: "Do the right thing en Malcolm X richtten de beschuldigende vinger naar het blanke racistische Amerika. Clockers kijkt naar onszelf, naar de zwarte gemeenschap in Amerika. Omdat het daar hoog tijd voor wordt. Als we maar op onze kont blijven zitten, als we denken dat Bob Dole en Newt Gingrich ook maar iets voor ons zullen doen, als we onze redding aan hen moeten toevertrouwen, vergeet het dan maar! It's time to stand up and do your own thing."

Hoogst amusant
Spike Lee staat in Londen de verzamelde Europese pers te woord. Groepjes van zes journalisten mogen om de beurt een half uurtje met de regisseur van gedachten wisselen. Hij is vermoeid en eigenlijk meer geïnteresseerd in zijn ontmoeting diezelfde avond met Johnny Cochran, de advocaat van O.J. Simpson. "Wat ik interessant vond aan de uitslag van het O.J. proces, was dat voor de eerste keer in de geschiedenis veel blanke Amerikanen het jury-systeem wilden afschaffen. Alsof dit de eerste onrechtvaardige daad van het juridische systeem was. Hoogst amusant." Inderdaad, alleen zijn we niet gekomen om Lee's visie te horen op het Amerikaanse rechtssysteem, maar om over zijn aangrijpende nieuwe film te spreken.
Clockers is de verfilming van de gelijknamige roman van Richard Price, die in 1993 wekenlang bovenaan de bestsellerlijst van de New York Times prijkte. Clockers zijn drugsdealers, de kleine jongens van het drugsgilde. Ze staan 24 uur per dag klaar met hun waar. Clockers vertelt het verhaal van Strike, een jonge, zwarte drugsdealer die door inspecteur Rocco Klein wordt verdacht van een liquidatie. De film is zowel een schets van de maatschappelijke gevolgen van drugsgebruik als een onderhoudende whodunnit.
Lee zou de film aanvankelijk helemaal niet regisseren. Martin Scorsese had de rechten op het boek gekocht en was zelfs al met de casting begonnen: Robert De Niro stond te trappelen om de rol van blanke, ogenschijnlijk uitgebluste politieagent Rocco Klein te vertolken. Maar Scorsese gaf voorrang aan Casino en vroeg Lee het project van hem over te nemen. Hoewel hij gevleid was door de invitatie, had de filmmaker zijn bedenkingen. "Mijn bezwaar was dat ik meer dan genoeg heb van die zwarte urban gangster shoot-em-up drama's met een heftige rap-soundtrack. Boyz 'n the hood en Menace II society waren goed, maar daarna heb je het wel gehad. Ik had het gevoel dat dit verhaal al duizend keer was verteld."
Klaarblijkelijk zijn die bezwaren niet doorslaggevend geweest. Wat heeft Lee doen besluiten Clockers toch te maken? "Ik heb er een hele andere draai aan gegeven. Het grote verschil is dat ik geweld niet verheerlijk. Bovendien biedt Clockers in tegenstelling tot al die andere films nog een enigszins optimistisch perspectief. Ik ga de zaken niet mooier voordoen dan ze zijn, een Hollywood einde hoef je van mij niet te verwachten, maar in deze film zit wel hoop. Verder heb ik ook geen honderd procent pure rap soundtrack gebruikt en tenslotte probeer ik commentaar te leveren op de relatie tussen geweld en uitingen van massacultuur zoals video-games, videoclips en gangsta rap."
Alhoewel Scorsese een kant en klaar scenario voor Lee had klaarliggen, heeft hij toch de nodige aanpassingen gemaakt. "Ik heb Scorsese's opvatting van het verhaal gewijzigd. De film die hij wilde maken moest het boek vrij letterlijk volgen. Het boek heeft twee hoofdpersonen, afwisselend wordt het verhaal verteld vanuit het perspectief van inspecteur Rocco en 'clocker' Strike. Maar ik was meer geïnteresseerd in Strike's verhaal dan in het verhaal van een blanke detective die er al twintig dienstjaren op heeft zitten en middenin een midlife crisis zit. Ik vond dat we niets van Rocco Kleins huiselijke beslommeringen hoefden te zien. Je wordt er niets wijzer van wanneer je weet dat hij ruzie met zijn vrouw heeft."

Levenstaak
En dus krijgt het personage Strike alle ruimte en komt de blanke inspecteur Rocco Klein (een zoals gebruikelijk uitstekende rol van Harvey Keitel) er wat bekaaider af. Strike ontpopt zich in de film als een intelligente en ambitieuze drugdealer. Zijn baas waardeert die eigenschappen en beschouwt Strike als zijn kroonprins. Maar dan moet hij wel eerst zijn loyaliteit bewijzen. Strike krijgt de opdracht een dealer die voor zichzelf is begonnen te vermoorden. De dealer wordt inderdaad vermoord, maar wie schetst onze verbazing als Strike's brave broer de moord bekent. Rocco Klein gelooft er niets van en maakt het tot zijn levenstaak Strike het leven zuur te maken om hem zo de moord te laten bekennen. De vraag wie de moord nu werkelijk gepleegd heeft, houdt de spanning in het drama.
Het personage Strike wordt vertolkt door debutant Mekhi Phifer, de laatste in een hele rij van zwarte acteurs (ondermeer Wesley Snipes, Samuel L. Jackson en Rosie Perez) die doorbraken na een rol in een Spike Lee film. Lee: "Ik heb altijd geprobeerd om talentvolle jonge mensen te steunen en dat beschouw ik als een van mijn grootste verdiensten in de tien jaar dat ik nu films maak." De regisseur is nogal in zijn sas met zijn jongste protégé Phifer, die hij koos uit een aanbod van meer dan duizend aspirant-acteurs. "Mekhi bezocht de auditie in New York, nadat zijn neef hem erover had verteld. In een opwelling kwam hij langs, gewapend met niet meer dan een pasfoto uit zo'n do-it-yourself fotomachine. Hij viel me direct op. Ik heb hem een paar keer terug laten komen om samen met andere acteurs scènes te oefenen. Wat ik goed aan hem vond was dat hij totaal niet onder de indruk was van Harvey Keitel. Hij bleef compleet zichzelf."
Phifer is overigens niet de enige die in deze film zijn debuut maakt. Clockers is ook de eerste film voor cameraman Malik Hassan Sayeed, die eerder 'best boy' was bij Malcolm X en bij de in Nederland alleen op video uitgebrachte voorlaatste film van Lee, Crooklyn. Lee: "Hij kwam met het idee om verschillende soorten filmmateriaal voor verschillende scènes te gebruiken." Een simpele vondst, maar eentje die uitstekend werkt. Zo versterkt het grofkorrelige filmmateriaal dat voor de flashbackscènes werd gebruikt de 'dromerige' sfeer en zorgt bijvoorbeeld de scherpte in de bloederige geweldscènes voor een afschuwwekkend realistisch resultaat.

Eerherstel
Clockers is een van Lee's meest genuanceerde films. Goed, de boodschap — drugs zorgen voor ellende — ligt er misschien nog steeds te dik bovenop, maar de personages zijn geen karikaturen meer en ook de over-the-top acteerstijl is verdwenen. Strike is geen held, maar ook geen slechterik. Door de film heen leren we hem begrijpen en voelen we daadwerkelijk met hem mee. En niet alleen hij, alle personages zijn verrassend menselijk. Clockers is overigens niet alleen een indringend portret van de drugsproblematiek in trieste buitenwijken. Het is ook een soort eerherstel voor de mensen die in deze 'projects' wonen.
Lee: "De 'projects' hebben een slechte naam gekregen vanwege de minderheid van de bewoners die zich bezondigt aan prostitutie, schietpartijen en de handel in drugs. De meerderheid bestaat uit eerlijke, hardwerkende mensen. En dat heb ik proberen te laten zien. Er is veel goeds, er is hoop in deze wijken. In de film zie je dat in Strike's broer die werkt voor zijn geld, dat zie je in een moeder die haar jonge zoon uit de handen van de dealers probeert te houden en dat zie je ook in sommige politieagenten die drugs en geweld uit alle macht bestrijden. Maar er spreekt vooral hoop uit het einde van de film wanneer Strike besluit een nieuw leven op te bouwen. Het stoort me enorm wanneer ik lees dat deze film als pessimistisch wordt beschouwd. Wat mij betreft is de lange lijn van zwarte films waarin het lijkt alsof zwarten in Amerika niet ouder worden dan 21 of hun volwassen leven in gevangenissen doorbrengen met deze film tot een einde gekomen."

Jeroen van Bergeijk



top
CLOCKERS

Januari 1996 #163

Produktie
Martin Scorsese
Spike Lee
Jon Kilik
Regie
Spike Lee
Scenario
Richard Price
Spike Lee
Camera
Malik Hassan Sayeed
Montage
Sam Pollard
Muziek
Terence Blanchard
Met
Harvey Keitel
Mekhi Phifer
John Turturro
Delroy Lindo

Kleur, 129 minuten

Distributie
UIP
Te zien
vanaf 18 of 25 januari

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


C

C'EST ARRIVÉ PRÈS DE CHEZ VOUS
C'EST DÉJÀ L'ÉTÉ
C'EST PAS MOI, JE LE JURE!
C'EST QUOI LA VIE?
C.R.A.Z.Y.
ÇA COMMENCE AUJOURD'HUI
CABIN FEVER
The Cabin in the Woods
CABLE GUY
CACHÉ
CACHORRO
CADILLAC GIRLS
Caesar Must Die
Cafard
Café de Flore
CAFE DE LOS MAESTROS
CAFÉ FLESH
Café Society
IL CAIMANO
Câini
CAIRO TIME
A CAIXA
CALENDAR
CALENDAR GIRLS
CALIFORNIA DREAMIN' (ENDLESS)
CALIMUCHO
Call Girl
CALLE 54
EL CALLEJON DE LOS MILAGROS
CALLING E.T.
CALVAIRE
Calvary (Previously Unreleased)
Camille Claudel 1915
The Campaign
CAN'T U HEAR ME SINGIN'
CANADIEN BACON
CANDY (Christian Marquand)
CANDY (Neil Armfield)
EL CANT DELS OCELLS
LA CANTANTE DE TANGO
The Canyons
CAOS CALMO
CAÓTICA ANA
CAPITÃES DE ABRIL
Il capitale umano
CAPITALISM, A LOVE STORY
CAPOTE
Capsule (Imagine)
CAPTAIN ABU RAED
Captain America: Civil War
Captain America: The First Avenger 3D
Captain America: The Winter Soldier 3D
CAPTAIN CORELLI'S MANDOLIN
Captain Fantastic
Captain Phillips
Capture the Flag (Race naar de maan)
CAPTURING THE FRIEDMANS
CARAMEL
CARAVAGGIO
CAREER GIRLS
Cargo (Ben Howling, Yolanda Ramke)
CARGO (Clive Gordon)
CARGO 200
CARLA'S LIST
CARLA'S SONG
CARLITO'S WAY
CARMEN MEETS BORAT
CARMEN VAN HET NOORDEN
Carnage
Carnival
CARNIVÀLE
Carnotstraat 17
CARO DIARIO
Carol
Carrie
CARRIERS
CARRINGTON
CARS
Cars 2 (NL)
Cars 3
Cartas da guerra (Ivo Ferreira over)
CASA DE LAVA
CASA DE LOS BABYS
CASABLANCA
CASANEGRA
CASANOVA
CASE 39
CASHBACK
CASINO
CASINO ROYALE
CASPER
Casper & Emma
Casper & Emma de bergen in
Casper en Emma op safari
CASSANDRA'S DREAM
Casse-tête chinois
CASSHERN
CAST AWAY
casting a glance
CASTINGX
THE CASTLE
THE CAT IN THE HAT
THE CAT RETURNS
Catch 44
CATCH A FIRE
CATCH ME IF YOU CAN
CATERINA VA IN CITTÀ
CATFISH
CATS & DOGS: DE WRAAK VAN KITTY GALORE
CATWOMAN
CAVALE
Cave of Forgotten Dreams
The cave of the yellow dog (Byambasuren Davaa over)
CECIL B. DEMENTED
CELEBRITY
DE CELESTIJNSE BELOFTE
CELIA
THE CELL
CELL 211
CELLULAR
THE CELLULOID CLOSET
CELOS
THE CEMENT GARDEN
Cemetery of Splendour
LES CENT ET UNE NUITS
CENTER STAGE
CENTRAL DO BRASIL
Central Intelligence
CENTURION
LA CÉRÉMONIE
Certain Women (Previously Unreleased)
CÉSAR ET ROSALIE
Cézanne et moi
CHACUN CHERCHE SON CHAT
CHACUN SON CINÉMA
CHAIN REACTION
CHALET GIRL
CHALK
CHAMANKA
THE CHAMBER
LA CHAMBRE DES OFFICIERS
LA CHAMBRE VERTE
La Chana
CHANDNI CHOWK TO CHINA
The Change-up
CHANGELING
CHANGING LANES
CHAOS (Coline Serreau)
CHAOS (Tony Giglio)
Chapiteau Show
CHAPLIN
Chappie
CHARACHAR
CHARADE
CHARLES CHAPLIN DVD-BOX
CHARLIE AND THE CHOCOLATE FACTORY
CHARLIE ST. CLOUD
CHARLIE WILSON'S WAR
CHARLIE'S ANGELS (2000)
CHARLIE'S ANGELS: FULL THROTTLE
Charlie's Country
CHARLOTTE GRAY
CHARLOTTE'S WEB
THE CHASE
THE CHASER
CHASERS
CHASING AMY
CHASING LIBERTY
Chasing Mavericks
CHASING SLEEP
LA CHASSE AUX PAPILLONS
THE CHATÊAU
CHE PART 1 EN 2
CHE?
CHEAP LUDES
CHEAPER BY THE DOZEN
CHEAPER BY THE DOZEN 2
Check It
Cheerful Weather for the Wedding
Chef
LE CHÊNE
Cherchez Hortense
CHÉRI
The Chernobyl Diaries
CHERRY BLOSSOMS — HANAMI
CHERRY FALLS
Les chevaliers blancs
Les chevaux de Dieu
CHEVOLUTION
Chez nous (Lucas Belvaux over)
Chez nous (Tim Oliehoek)
Chi-Raq
LE CHIAVI DI CASA
CHICAGO
CHICKEN LITTLE
CHICKEN RUN
CHICKIES, BABIES AND WANNABEES
CHIKAMATSU MONOGATARI
Child 44
Child of God
Child's Pose
CHILDREN OF HEAVEN
THE CHILDREN OF HUANG SHI
CHILDREN OF MEN
CHILDREN OF NATURE
CHILL FACTOR
Het Chimpansee Complex
Chimpanzee
CHINA BLUE
CHINA STRIKE FORCE
China's Van Goghs
CHINATOWN
Chinatown (gerestaureerd)
CHINESE BOX
A CHINESE GHOST STORY: THE TSUI HARK ANIMATION
Chips
CHLOE
CHOCOLAT
CHOCOLATE
The Choice
CHOPPER
LES CHORISTES
Chorus
A CHRISTMAS CAROL
Chronic
Chronicle
CHRONICLE OF A DISAPPEARANCE
THE CHRONICLES OF NARNIA — THE LION, THE WITCH AND THE WARDROBE
THE CHRONICLES OF NARNIA: THE VOYAGE OF THE DAWN TREADER
CHRONICLES OF RIDDICK
CHUNGKING EXPRESS
CHUNHYANG
CHUTNEY POPCORN
EL CID, DE LEGENDE
CIDADE BAIXA
CIDADE DE DEUS (CITY OF GOD)
CIDADE DOS HOMENS
THE CIDER HOUSE RULES
Le Ciel Flamand
EL CIELO GIRA
EL CIELO, LA TIERRA Y LA LLUVIA
LA CIÉNAGA
Cigán/The Garden
Cinderella
CINDERELLA MAN
A CINDERELLA STORY
CINÉMA INVISIBLE
CINEMA, ASPIRINES AND VULTURES
La cinquième saison
THE CIRCLE (Jafar Panahi)
The Circle (James Ponsoldt)
CIRCLE OF FRIENDS
Circumstance
CIRCUS
CIRKELIENTJE
Cirkus Columbia
CIRQUE DU FREAK: THE VAMPIRE'S ASSISTANT
CITIZEN KANE
CITIZEN RUTH
Citizenfour
CITY BY THE SEA
CITY HALL
CITY OF ANGELS
CITY OF EMBER
CITY OF GHOSTS (Matt Dillon)
City of Ghosts (Matthew Heineman)
CITY OF INDUSTRY
CITY OF JOY
THE CITY OF LOST CHILDREN
City of Violence
El ciudadano ilustre
A civil action
THE CLAIM
CLAIRE DOLAN
El Clan
Clash
CLASH OF THE TITANS 3D
CLAUDE CHABROL COLLECTIE
CLAUS, OP HANDEN GEDRAGEN
CLEAN
CLEAN, SHAVEN
CLEAR AND PRESENT DANGER
THE CLEARING
CLERKS II: PASSION OF THE CLERKS
CLICK
THE CLIENT
CLIFFHANGER
Cloaca
CLOCKERS
CLOCKSTOPPERS
Cloclo
CLOSE TO HOME
CLOSER
CLOSING THE RING
Cloud Atlas
Clouds of Sils Maria
CLOVERFIELD
El Club (Pablo Larraín over)
Club Sándwich
De club van Sinterklaas & de pietenschool
De club van Sinterklaas & de verdwenen schoentjes
De club van Sinterklaas & geblaf op de pakjesboot
De club van Sinterklaas & het geheim van de speelgoeddokter
De Club van Sinterklaas & het pratende paard
CLUB ZEUS
CLUELESS
COACH CARTER
COBB
COCKFIGHTER
COCO AVANT CHANEL
COCO CHANEL & IGOR STRAVINSKY
CODE 46
Code Blue
CODE INCONNU
Code M
COFFEE AND CIGARETTES
Cold Breezes
COLD COMFORT FARM
COLD FEVER
The Cold Light of Day (Mabrouk El Mechri)
THE COLD LIGHT OF DAY (Rudolf van den Berg)
COLD SOULS
COLLATERAL
Collateral Beauty
COLLATERAL DAMAGE
LE COLLIER PERDU DE LA COLOMBE
Colombiana
COLOR OF NIGHT
COLPO DI LUNA
COMANDANTE
COMBAT SHOCK
Les combattants
A COMÉDIA DE DEUS
COMEDIAN HARMONISTS
Coming Home
Comme un chef
Comme un homme
COMME UNE IMAGE
LA COMMUNE
COMO AGUA PARA CHOCOLATE
THE COMPANY
COMPANY MAN
The Company Men
Company Orheim
The Company You Keep
COMPASSIONATE SEX
Complete Unknown
The Complex
Compostella
Computer Chess
LA COMUNIDAD
CON AIR
Conan The Barbarian 3D
LE CONCERT
THE CONCIERGE
Concussion
CONDUCTING MAHLER
CONFESSION, FROM THE COMMANDER'S DIARY
Le confessioni
CONFESSIONS OF A DANGEROUS MIND
CONFESSIONS OF A SHOPAHOLIC
CONFESSIONS OF A TEENAGE DRAMA QUEEN
CONFIDENCE
CONFIDENCES TROP INTIMES
CONFITUUR
Il conformista (Thuiskijken)
CONGO
CONGORAMA
The Congress
The Conjuring
The Conjuring 2
CONNY & CARLA
La conquête
LE CONSEGUENZE DELL'AMORE
CONSENTING ADULTS
CONSPIRACY THEORIE
The Conspirator
CONSPIRATORS OF PLEASURE
THE CONSTANT GARDENER
CONSTANTINE
CONTACT
Contagion
CONTAINER
CONTE D'AUTOMNE
CONTE D'ÉTÉ
CONTE D'HIVER
UN CONTE DE NOËL
THE CONTENDER
Contraband
CONTRACORRIENTE
CONTRE TOI
CONTROL
LES CONVOYEURS ATTENDENT
COOKIE'S FORTUNE
COOL
COOL & CRAZY
Cool Girls
COOL RUNNINGS
THE COOLER
COP LAND
COPACABANA
COPIE CONFORME
COPS VS. THUGS (KENKEI TAI SOSHIKI BORYOKU)
COPYCAT
COPYING BEETHOVEN
CORAJE
CORALINE EN DE GEHEIME DEUR
CORDERO DE DIOS (LAMB OF GOD)
THE CORE
Corman's World: Exploits of a Hollywood Rebel
Corn Island
Cornelis
CORPSE BRIDE
THE CORRIDOR
CORRINA, CORRINA
THE CORRUPTOR
Corta
CORTO MALTESE: LA COUR SECRÈTE DES ARCANES
COSAVOGLIODIPIÙ
Cosmopolis
COSTA BRAVA
COSTA!
A COUCH IN NEW YORK
The Counselor
THE COUNT OF MONTE CRISTO
Countdown to Zero
COUNTERPARTS (GEGENÜBER)
THE COUNTRY TEACHER
LE COUPERET
UN COUPLE EPATANT
COUPLES RETREAT
COURAGE UNDER FIRE
COURTING COURTNEY
COUSIN BETTE
THE COVE
COWBOY BEBOP: THE MOVIE
THE COWBOY WAY
Les cowboys
Cowboys & Aliens
COWBOYS IN KOSOVO
CQ
Crab Trap
CRADLE 2 THE GRAVE
THE CRAFT
CRANK
CRASH (David Cronenberg)
CRASH (Paul Haggis)
THE CRAZIES
Crazy (Workshop Filmkritiek)
CRAZY HEART
CRAZY IN ALABAMA
Crazy, Stupid, Love
CRAZY/BEAUTIFUL
CREATION
Creative Control
Creed
CREEP
CREMASTER MARATHON
CREPUSCULE
CRIME D'AMOUR
EL CRIMEN DEL PADRE AMARO
CRIMEN FERPECTO
CRIMES OF THE FUTURE
Criminal
Criminal Activities
CRIMSON GOLD
Crimson Peak
CRIMSON RIVERS 2
CRIMSON TIDE
LA CRISE
CRITICAL DECISION
CROCODILE DUNDEE IN LOS ANGELES
Les croix de bois
CRÓNICA DE UNA FUGA
CRONICAS
CRONOS
The Croods
CROOKLYN
CROSS FATE
THE CROSSING
THE CROSSING GUARD
CROSSING OVER
CROSSING THE BRIDGE: THE SOUND OF ISTANBUL
CROSSROADS
CROUCHING TIGER, HIDDEN DRAGON
THE CROW
THE CROW: CITY OF ANGELS
THE CRUCIBLE
The Crucifixion
CRUEL INTENTIONS
Crulic: The Path to Beyond
CRUMB
CRUSH
THE CRUSH
CRUSH PROOF
LA CRUZ
CRYING FREEMAN
THE CRYING GAME
CUBA FELIZ
Cuban Fury
THE CUP
CURDLED
THE CURE
CURE & PULSE
Cure for Pain
A Cure for Wellness
CURFEW
THE CURIOUS CASE OF BENJAMIN BUTTON
CURSE OF THE GOLDEN FLOWER
THE CURSE OF THE JADE SCORPION
CURSED
EL CUSTODIO
CUTTHROAT ISLAND
THE CUTTING EDGE
CYCLO
CYPHER
CYRUS