The Killing of a Sacred Deer
Visages villages
Happy End
A Ghost Story
Battle of the Sexes
Het is cool en het komt uit Hong Kong

CHUNGKING EXPRESS

Hong Kong, 1994 | Wong Kar-wai
Met zijn vierde film Chungking Express bevestigt Wong Kar-wai zijn status als een van de grote vernieuwers van de filmindustrie van Hong Kong. De komische verwikkelingen rond twee politiemannen met een gebroken hart maakten het afgelopen jaar een ware zegetocht langs het internationale festivalcircuit. Onlangs was de regisseur even in London, waar hij in razend tempo distributeurs, financiers en de pers te woord stond.

"Ik kan er ook niets aan doen, zo gaat het nu al drie dagen", verzucht de pr-dame van het International Centre for the Arts. Op het moment dat uw Filmkrant-verslaggever de statige cultuurtempel tegenover Buckingham Palace betreedt snelt Wong Kar-wai het gebouw uit, een taxi in, de straat uit. De regisseur is naar London gehaald om de pers te woord te staan, maar neemt de gelegenheid te baat om zaken te doen. De zaken gaan goed, want Chungking Express markeert de internationale doorbraak van de 37-jarige filmmaker. De film opent binnenkort in de Verenigde Staten, waar hij wordt uitgebracht door Rolling Thunder, een nieuwe distributietak van filmmaatschappij Miramax. Rolling Thunder is niet zomaar een distributeur, elke titel die onder die noemer wordt uitgebracht is persoonlijk uitgekozen door Quentin Tarantino. Amerika's populairste Jonge Hond belooft "de beste rauwe exploitatiefilms uit Hong Kong en Japan" uit te brengen, maar voegt er meteen aan toe dat Chungking Express niet in die categorie gerangschikt dient te worden.
Het is geen overbodige mededeling, want wie bij de film een bloederig gangsterdrama in de stijl van John Woo verwacht komt bedrogen uit. De hoofdpersonages in Wongs film zijn weliswaar politieagenten, aan de strijd tegen de misdaad komen ze niet toe. Politieman nummer 223 is een maand gescheiden van zijn vriendin May en bestrijdt zijn liefdesverdriet met hardlopen. Wie veel zweet heeft geen vocht meer voor tranen. Na vruchteloze pogingen om met oude schoolvriendinnen een afspraakje te maken valt hij als een blok voor een beeldschone vamp die een drugssmokkel organiseert. In de tweede helft van de film heeft agent nummer 663 zo te lijden onder het vertrek van zijn vriendin dat zelfs de washandjes en theedoeken in zijn appartement tranen met tuiten huilen. Hij heeft niet eens in de gaten dat het snackbarmeisje Faye stapelverliefd op hem is. De droogkomische escapades van de agenten en de vrouwen worden door de regisseur in een enerverende stijl gefilmd, waarbij vorm en inhoud elkaar perfect aanvullen, even verfrissend als virtuoos.

Kleine jongens
Wanneer Wong Kar-wai na een oponthoud van anderhalf uur weer uit een taxi stapt kijkt hij meteen op zijn horloge. De tijd dringt. Wong leeft met een constante deadline, "zoals iedereen in Hong Kong". Vanachter zijn onafscheidelijke zonnebril (Wong weet wat cool is) licht hij zijn werk toe, waarbij hij af en toe gebruik maakt van een volstrekt overbodige tolk. Wong begon zijn filmcarrière begin jaren tachtig als scenarioschrijver, na een opleiding bij TVB, het grootste televisiestation van Hong Kong. De op genrefilms gerichte filmindustrie raakte in 1986 volledig in de ban van de gangsterfilm door het enorme succes van John Woo's A better tomorrow.
Als reactie op Woo's heroïsche benadering van het gangsterleven schreef Wong voor regisseur Patrick Tam een trilogie over twee kleine criminelen voor wie het heldendom niet is weggelegd: "Iedereen maakte destijds films waarin gangsters als stijlvolle helden werden afgeschilderd. Ik wilde wat anders doen en koos voor twee kleine jongens en hun dagelijkse problemen. Ze hadden grote verwachtingen toen ze tieners waren, maar het gangsterleven blijkt niet zo eervol als ze dachten. In het laatste deel van de trilogie proberen ze uit het milieu te ontsnappen. Patrick Tam begon met het tweede deel, The last victory. De recensies waren erg lovend, het publiek wilde echter geen falende gangsters maar helden zien. De andere twee delen kregen we dan ook niet meer gefinancierd."
"Toen ik in 1988 met een gangsterfilm mijn regiedebuut mocht maken heb ik elementen uit de trilogie vermengd met het gegeven van Mean streets. Ik ben een grote Scorsese-fan en denk dat zijn film zich in iedere stad kan afspelen. De verbintenis tussen twee vrienden en de competitie tussen twee broers zijn universeel herkenbaar. As tears go by is toch wel een hele andere film dan Mean streets geworden. Ik experimenteerde bijvoorbeeld met stijlmiddelen als slow-motion. Destijds was MTV in korte tijd heel populair geworden in Hong Kong. Mijn opzet was een gangsterfilm volgens de MTV-methode. Ik hou erg veel van stilistische kunstgrepen. In Chungking Express wilde ik daarmee tot het uiterste gaan en ik denk dat ik daar aardig in geslaagd ben."

Gecompliceerd
Wongs tweede film, Days of being wild, had in 1990 de twijfelachtige eer de grootste financiële flop uit de filmgeschiedenis van Hong Kong te zijn. De opnamen van het in 1960 gesitueerde epos rond een door Leslie Cheung gespeelde Filippijnse jongen, zijn adoptiemoeder, twee jonge vrouwen en een politieman, allen op zoek naar liefde en geluk, namen naar plaatselijke maatstaf erg veel tijd in beslag. Wongs streven naar perfectie in art-direction, fotografie en acteerwerk leverde een prachtige film op, die in het Westen slechts op een paar festivals te zien was.
Wong bevestigde zijn reputatie als de traagste regisseur in Hong Kong vervolgens met het kostuumdrama Ashes of time, een groots opgezet en verwarrend spektakel waarin huurmoordenaar Leslie Cheung en de begrippen tijd en herinnering centraal staan. De opnamen namen twee jaar in beslag. Volgens Wong was dat onvermijdelijk: "Het is een film met een zeer gecompliceerd verhaal, locatie-opnamen in Hong Kong en China en acht top-acteurs met overvolle agenda's. De film is gebaseerd op een beroemd Chinees boek, 'The eagle shooting heroes' van Louis Cha. We hebben er twee films van gemaakt. De mijne is een traditionele zwaardvechtersfilm en de andere, die de boektitel draagt, is een parodie op mijn film. Ik produceerde de komedie, mijn producent Jeff Lau voerde de regie. Ashes of time zou openen met Chinees nieuwjaar, het lucratiefste weekend in de Aziatische markt, maar de Taiwanese financier besloot de komedie voorrang te geven. Daarom werd mijn film tijdelijk stilgelegd, waarna we het produktieschema opnieuw moesten opzetten."
Om de langdurige logistieke nachtmerrie van zich af te zetten begon Wong direkt na het beëindigen van de opnamen te werken aan een kleinschalige film, Chungking Express. Een afgerond scenario was er niet, maar door de medewerking van sterren Brigitte Lin en Tony Leung Chiu-wai (niet te verwarren met Tony Leung Kar-fai uit The lover van Jean Jacques Annaud) was de financiering geen probleem: "De meeste Hong Kong films worden gefinancierd door de voorverkoop op de Zuidoost-Aziatische markt en daarbij telt alleen de marktwaarde van de acteurs. Chungking Express was voor mij een soort mentaal vakantiewerk. Daar was ik wel aan toe. Aangezien ik al jaren scenario's schrijf had ik nog wat ideetjes op de plank liggen. Overdag schreef ik, 's avonds repeteerden we en 's nachts werd er gedraaid. Mijn vaste cameraman Chris Doyle filmt vaak uit de losse pols en dat kwam nu erg goed van pas, want de locaties waren klein en er werd veel geïmproviseerd. Daar kon iedereen zich prima in vinden, want improvisatie betekent vrijheid. Eigenlijk is het een soort studentenfilm."
Naast de geslaagde stilistische experimenten onderscheiden de films van Wong zich van andere Hong Kong produkties door de consistente kwaliteit van het acteerwerk. De regisseur maakte met zijn eerste twee films van ex-Miss Hong Kong Maggie Cheung een grote ster en wist bij Chungking Express de debuterende popsterren Kaneshiro Takeshi en Faye Wang ook al tot uitstekende acteerprestaties te verleiden. "Dat komt doordat ik mijn acteurs altijd vraag of ze niet willen acteren, maar zichzelf willen zijn", aldus Wong. "Aangezien ik mijn eigen scenario's schrijf kan ik het verhaal en de personages altijd gemakkelijk aanpassen aan het karakter van de acteurs. De personages die je in mijn films ziet komen voor het grootste gedeelte overeen met de acteurs die ze spelen. En aangezien men in Hong Kong films niet financiert naar aanleiding van een scenario maar van de acteurs kan ik prima werken op die manier. In de rest van de wereld ontwikkelt men een idee tot een scenario en zoekt men vervolgens naar de juiste acteurs. Ik begin met het kiezen van acteurs waarmee ik graag wil werken, acteurs waar ik iets uit kan halen. Ik praat met ze en dan ga ik schrijven."

Veroudering
Chungking Express was oorspronkelijk opgezet als een drieluik, maar het derde verhaal sneuvelde in verband met de lengte. Wong werkte het onlangs uit tot zijn nieuwe film Fallen angels, die vorige maand zijn wereldpremière beleefde op het filmfestival van Toronto. "Het gaat niet over een politieman en zijn meisje, maar over een huurmoordenaar en zijn impresario. Een paar scènes spelen zich op dezelfde locaties af en er zijn ook wel stilistische overeenkomsten, maar het is een hele andere film. Ik heb weer volop geïmproviseerd, maar de opnamen verliepen dit keer extreem problematisch. Het wordt steeds moeilijker om in Hong Kong films te maken, want de overheid is niet meer zo behulpzaam, alles wordt duurder en er is een chronisch gebrek aan nieuwe medewerkers. Ik werk al vanaf mijn eerste film met dezelfde mensen, allemaal veertig-plussers die maar moeilijk hele nachten door kunnen werken. De filmindustrie veroudert en dat is niet goed. Tien jaar geleden kwam ik met een flinke groep filmers uit de studio's van de lokale televisie, maar daar worden tegenwoordig geen opleidingen meer gegeven. De meeste acteurs komen nog steeds uit de hitparade of uit miss-verkiezingen. De televisie- en filmstudio's zijn niet bereid lange termijn investeringen te doen, vanwege de Chinese machtsovername in 1997. De veroudering is nu het gesprek van de dag in de industrie, iedereen weet dat er nieuw bloed moet komen."
"Langzaam maar zeker groeit het besef dat 1997 niet het einde van de wereld betekent. Men is steeds minder bang voor de overname. De grote uittocht vond tien jaar geleden al plaats. De meeste mensen die toen vertrokken overwegen nu juist een terugkeer. Ze zien meer mogelijkheden op het zakelijke en artistieke vlak en zo zie ik dat ook. Niemand kan voorspellen wat er precies gaat veranderen, maar iedereen wil er op tijd bij zijn om er van te profiteren. De Chinese studio's staan te trappelen om met ons samen te werken, want ze kunnen veel van ons leren. Ze hebben niet zo'n nauwe samenwerking met het bankwezen en bedrijfsleven als wij. Wij willen juist graag met de grote Chinese talenten werken. Onze producenten willen investeren in bioscopen en distributie in China, want het potentieel van die markt is enorm groot."
Hong Kong kijkt op de kalender, Wong Kar-wai op zijn horloge. De regisseur in wiens werk het begrip tijd altijd een grote rol speelt moet er weer vandoor. Buiten wacht de volgende taxi.

Bart van der Put

Noot van de redactie: As tears go by en Days of being wild zijn verschenen op het Engelse videolabel Made in Hong Kong en op importbasis in Nederland verkrijgbaar.



top
CHUNGKING EXPRESS

Oktober 1995 #160

Produktie
Chan Yi-Kan
Regie en scenario
Wong Kar-wai
Camera
Chris Doyle
Lau Wai-Keung
Geluid
Liang Da
Montage
William Chang
Hai Kit-Wai
Kuang Zhiliang
Muziek
Frankie Chan
Roel A. Garcia
The Mamas and The Papas
Met
Brigitte Lin
Tony Leung
Takeshi Kaneshiro
Faye Wang

Kleur, 97 minuten

Distributie
Cinemien
Te zien
vanaf 5 oktober

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


C

C'EST ARRIVÉ PRÈS DE CHEZ VOUS
C'EST DÉJÀ L'ÉTÉ
C'est la vie!
C'EST PAS MOI, JE LE JURE!
C'EST QUOI LA VIE?
C.R.A.Z.Y.
ÇA COMMENCE AUJOURD'HUI
CABIN FEVER
The Cabin in the Woods
CABLE GUY
CACHÉ
CACHORRO
CADILLAC GIRLS
Caesar Must Die
Cafard
Café de Flore
CAFE DE LOS MAESTROS
CAFÉ FLESH
Café Society
IL CAIMANO
Câini
CAIRO TIME
A CAIXA
CALENDAR
CALENDAR GIRLS
CALIFORNIA DREAMIN' (ENDLESS)
CALIMUCHO
Call Girl
CALLE 54
EL CALLEJON DE LOS MILAGROS
CALLING E.T.
CALVAIRE
Calvary (Previously Unreleased)
Camille Claudel 1915
The Campaign
CAN'T U HEAR ME SINGIN'
CANADIEN BACON
CANDY (Christian Marquand)
CANDY (Neil Armfield)
EL CANT DELS OCELLS
LA CANTANTE DE TANGO
The Canyons
CAOS CALMO
CAÓTICA ANA
CAPITÃES DE ABRIL
Il capitale umano
CAPITALISM, A LOVE STORY
CAPOTE
Capsule (Imagine)
CAPTAIN ABU RAED
Captain America: Civil War
Captain America: The First Avenger 3D
Captain America: The Winter Soldier 3D
CAPTAIN CORELLI'S MANDOLIN
Captain Fantastic
Captain Phillips
Capture the Flag (Race naar de maan)
CAPTURING THE FRIEDMANS
CARAMEL
CARAVAGGIO
CAREER GIRLS
Cargo (Ben Howling, Yolanda Ramke)
CARGO (Clive Gordon)
CARGO 200
CARLA'S LIST
CARLA'S SONG
CARLITO'S WAY
CARMEN MEETS BORAT
CARMEN VAN HET NOORDEN
Carnage
Carnival
CARNIVÀLE
Carnotstraat 17
CARO DIARIO
Carol
Carrie
CARRIERS
CARRINGTON
CARS
Cars 2 (NL)
Cars 3
Cartas da guerra (Ivo Ferreira over)
CASA DE LAVA
CASA DE LOS BABYS
CASABLANCA
CASANEGRA
CASANOVA
CASE 39
CASHBACK
CASINO
CASINO ROYALE
CASPER
Casper & Emma
Casper & Emma de bergen in
Casper en Emma op safari
CASSANDRA'S DREAM
Casse-tête chinois
CASSHERN
CAST AWAY
casting a glance
CASTINGX
THE CASTLE
THE CAT IN THE HAT
THE CAT RETURNS
Catch 44
CATCH A FIRE
CATCH ME IF YOU CAN
CATERINA VA IN CITTÀ
CATFISH
CATS & DOGS: DE WRAAK VAN KITTY GALORE
CATWOMAN
CAVALE
Cave of Forgotten Dreams
The cave of the yellow dog (Byambasuren Davaa over)
CECIL B. DEMENTED
CELEBRITY
DE CELESTIJNSE BELOFTE
CELIA
THE CELL
CELL 211
CELLULAR
THE CELLULOID CLOSET
CELOS
THE CEMENT GARDEN
Cemetery of Splendour
LES CENT ET UNE NUITS
CENTER STAGE
CENTRAL DO BRASIL
Central Intelligence
CENTURION
LA CÉRÉMONIE
Certain Women (Previously Unreleased)
CÉSAR ET ROSALIE
Cézanne et moi
CHACUN CHERCHE SON CHAT
CHACUN SON CINÉMA
CHAIN REACTION
CHALET GIRL
CHALK
CHAMANKA
THE CHAMBER
LA CHAMBRE DES OFFICIERS
LA CHAMBRE VERTE
La Chana
CHANDNI CHOWK TO CHINA
The Change-up
CHANGELING
CHANGING LANES
CHAOS (Coline Serreau)
CHAOS (Tony Giglio)
Chapiteau Show
CHAPLIN
Chappie
CHARACHAR
CHARADE
CHARLES CHAPLIN DVD-BOX
CHARLIE AND THE CHOCOLATE FACTORY
CHARLIE ST. CLOUD
CHARLIE WILSON'S WAR
CHARLIE'S ANGELS (2000)
CHARLIE'S ANGELS: FULL THROTTLE
Charlie's Country
CHARLOTTE GRAY
CHARLOTTE'S WEB
THE CHASE
THE CHASER
CHASERS
CHASING AMY
CHASING LIBERTY
Chasing Mavericks
CHASING SLEEP
LA CHASSE AUX PAPILLONS
THE CHATÊAU
CHE PART 1 EN 2
CHE?
CHEAP LUDES
CHEAPER BY THE DOZEN
CHEAPER BY THE DOZEN 2
Check It
Cheerful Weather for the Wedding
Chef
LE CHÊNE
Cherchez Hortense
CHÉRI
The Chernobyl Diaries
CHERRY BLOSSOMS — HANAMI
CHERRY FALLS
Les chevaliers blancs
Les chevaux de Dieu
CHEVOLUTION
Chez nous (Lucas Belvaux over)
Chez nous (Tim Oliehoek)
Chi-Raq
LE CHIAVI DI CASA
CHICAGO
CHICKEN LITTLE
CHICKEN RUN
CHICKIES, BABIES AND WANNABEES
CHIKAMATSU MONOGATARI
Child 44
Child of God
Child's Pose
CHILDREN OF HEAVEN
THE CHILDREN OF HUANG SHI
CHILDREN OF MEN
CHILDREN OF NATURE
CHILL FACTOR
Het Chimpansee Complex
Chimpanzee
CHINA BLUE
CHINA STRIKE FORCE
China's Van Goghs
CHINATOWN
Chinatown (gerestaureerd)
CHINESE BOX
A CHINESE GHOST STORY: THE TSUI HARK ANIMATION
Chips
CHLOE
CHOCOLAT
CHOCOLATE
The Choice
CHOPPER
LES CHORISTES
Chorus
A CHRISTMAS CAROL
Chronic
Chronicle
CHRONICLE OF A DISAPPEARANCE
THE CHRONICLES OF NARNIA — THE LION, THE WITCH AND THE WARDROBE
THE CHRONICLES OF NARNIA: THE VOYAGE OF THE DAWN TREADER
CHRONICLES OF RIDDICK
CHUNGKING EXPRESS
CHUNHYANG
CHUTNEY POPCORN
EL CID, DE LEGENDE
CIDADE BAIXA
CIDADE DE DEUS (CITY OF GOD)
CIDADE DOS HOMENS
THE CIDER HOUSE RULES
Le Ciel Flamand
EL CIELO GIRA
EL CIELO, LA TIERRA Y LA LLUVIA
LA CIÉNAGA
Cigán/The Garden
Cinderella
CINDERELLA MAN
A CINDERELLA STORY
CINÉMA INVISIBLE
CINEMA, ASPIRINES AND VULTURES
La cinquième saison
THE CIRCLE (Jafar Panahi)
The Circle (James Ponsoldt)
CIRCLE OF FRIENDS
Circumstance
CIRCUS
CIRKELIENTJE
Cirkus Columbia
CIRQUE DU FREAK: THE VAMPIRE'S ASSISTANT
CITIZEN KANE
CITIZEN RUTH
Citizenfour
CITY BY THE SEA
CITY HALL
CITY OF ANGELS
CITY OF EMBER
CITY OF GHOSTS (Matt Dillon)
CITY OF INDUSTRY
CITY OF JOY
THE CITY OF LOST CHILDREN
City of Violence
El ciudadano ilustre
A civil action
THE CLAIM
CLAIRE DOLAN
El Clan
Clash
CLASH OF THE TITANS 3D
CLAUDE CHABROL COLLECTIE
CLAUS, OP HANDEN GEDRAGEN
CLEAN
CLEAN, SHAVEN
CLEAR AND PRESENT DANGER
THE CLEARING
CLERKS II: PASSION OF THE CLERKS
CLICK
THE CLIENT
CLIFFHANGER
Cloaca
CLOCKERS
CLOCKSTOPPERS
Cloclo
CLOSE TO HOME
CLOSER
CLOSING THE RING
Cloud Atlas
Clouds of Sils Maria
CLOVERFIELD
El Club (Pablo Larraín over)
Club Sándwich
De club van Sinterklaas & de pietenschool
De club van Sinterklaas & de verdwenen schoentjes
De club van Sinterklaas & geblaf op de pakjesboot
De club van Sinterklaas & het geheim van de speelgoeddokter
De Club van Sinterklaas & het pratende paard
CLUB ZEUS
CLUELESS
COACH CARTER
COBB
COCKFIGHTER
Coco
COCO AVANT CHANEL
COCO CHANEL & IGOR STRAVINSKY
CODE 46
Code Blue
CODE INCONNU
Code M
COFFEE AND CIGARETTES
Cold Breezes
COLD COMFORT FARM
COLD FEVER
The Cold Light of Day (Mabrouk El Mechri)
THE COLD LIGHT OF DAY (Rudolf van den Berg)
COLD SOULS
COLLATERAL
Collateral Beauty
COLLATERAL DAMAGE
LE COLLIER PERDU DE LA COLOMBE
Colombiana
COLOR OF NIGHT
Il colore nascosto delle cose (Silvio Soldini over)
COLPO DI LUNA
COMANDANTE
COMBAT SHOCK
Les combattants
A COMÉDIA DE DEUS
COMEDIAN HARMONISTS
Coming Home
Comme un chef
Comme un homme
COMME UNE IMAGE
LA COMMUNE
COMO AGUA PARA CHOCOLATE
THE COMPANY
COMPANY MAN
The Company Men
Company Orheim
The Company You Keep
COMPASSIONATE SEX
Complete Unknown
The Complex
Compostella
Computer Chess
LA COMUNIDAD
CON AIR
Conan The Barbarian 3D
LE CONCERT
THE CONCIERGE
Concussion
CONDUCTING MAHLER
CONFESSION, FROM THE COMMANDER'S DIARY
Le confessioni
CONFESSIONS OF A DANGEROUS MIND
CONFESSIONS OF A SHOPAHOLIC
CONFESSIONS OF A TEENAGE DRAMA QUEEN
CONFIDENCE
CONFIDENCES TROP INTIMES
CONFITUUR
Il conformista (Thuiskijken)
CONGO
CONGORAMA
The Congress
The Conjuring
The Conjuring 2
CONNY & CARLA
La conquête
LE CONSEGUENZE DELL'AMORE
CONSENTING ADULTS
CONSPIRACY THEORIE
The Conspirator
CONSPIRATORS OF PLEASURE
THE CONSTANT GARDENER
CONSTANTINE
CONTACT
Contagion
CONTAINER
CONTE D'AUTOMNE
CONTE D'ÉTÉ
CONTE D'HIVER
UN CONTE DE NOËL
THE CONTENDER
Contraband
CONTRACORRIENTE
CONTRE TOI
CONTROL
LES CONVOYEURS ATTENDENT
COOKIE'S FORTUNE
COOL
COOL & CRAZY
Cool Girls
COOL RUNNINGS
THE COOLER
COP LAND
COPACABANA
COPIE CONFORME
COPS VS. THUGS (KENKEI TAI SOSHIKI BORYOKU)
COPYCAT
COPYING BEETHOVEN
CORAJE
CORALINE EN DE GEHEIME DEUR
CORDERO DE DIOS (LAMB OF GOD)
THE CORE
Corman's World: Exploits of a Hollywood Rebel
Corn Island
Cornelis
CORPSE BRIDE
THE CORRIDOR
CORRINA, CORRINA
THE CORRUPTOR
Corta
CORTO MALTESE: LA COUR SECRÈTE DES ARCANES
COSAVOGLIODIPIÙ
Cosmopolis
COSTA BRAVA
COSTA!
A COUCH IN NEW YORK
The Counselor
THE COUNT OF MONTE CRISTO
Countdown to Zero
COUNTERPARTS (GEGENÜBER)
THE COUNTRY TEACHER
LE COUPERET
UN COUPLE EPATANT
COUPLES RETREAT
COURAGE UNDER FIRE
COURTING COURTNEY
COUSIN BETTE
THE COVE
COWBOY BEBOP: THE MOVIE
THE COWBOY WAY
Les cowboys
Cowboys & Aliens
COWBOYS IN KOSOVO
CQ
Crab Trap
CRADLE 2 THE GRAVE
THE CRAFT
CRANK
CRASH (David Cronenberg)
CRASH (Paul Haggis)
THE CRAZIES
Crazy (Workshop Filmkritiek)
CRAZY HEART
CRAZY IN ALABAMA
Crazy, Stupid, Love
CRAZY/BEAUTIFUL
CREATION
Creative Control
Creed
CREEP
CREMASTER MARATHON
CREPUSCULE
CRIME D'AMOUR
EL CRIMEN DEL PADRE AMARO
CRIMEN FERPECTO
CRIMES OF THE FUTURE
Criminal
Criminal Activities
CRIMSON GOLD
Crimson Peak
CRIMSON RIVERS 2
CRIMSON TIDE
LA CRISE
CRITICAL DECISION
CROCODILE DUNDEE IN LOS ANGELES
Les croix de bois
CRÓNICA DE UNA FUGA
CRONICAS
CRONOS
The Croods
CROOKLYN
CROSS FATE
THE CROSSING
THE CROSSING GUARD
CROSSING OVER
CROSSING THE BRIDGE: THE SOUND OF ISTANBUL
CROSSROADS
CROUCHING TIGER, HIDDEN DRAGON
THE CROW
THE CROW: CITY OF ANGELS
THE CRUCIBLE
The Crucifixion
CRUEL INTENTIONS
Crulic: The Path to Beyond
CRUMB
CRUSH
THE CRUSH
CRUSH PROOF
LA CRUZ
CRYING FREEMAN
THE CRYING GAME
CUBA FELIZ
Cuban Fury
THE CUP
CURDLED
THE CURE
CURE & PULSE
Cure for Pain
A Cure for Wellness
CURFEW
THE CURIOUS CASE OF BENJAMIN BUTTON
CURSE OF THE GOLDEN FLOWER
THE CURSE OF THE JADE SCORPION
CURSED
EL CUSTODIO
CUTTHROAT ISLAND
THE CUTTING EDGE
CYCLO
CYPHER
CYRUS