Good Time
Blade Runner 2049
mother!
Detroit
Manifesto (Julian Rosefeldt over)
Otar Iosseliani: In uw land worden armoedige films gemaakt

LA CHASSE AUX PAPILLONS

Frankrijk, 1992 | Otar Iosseliani
"Als ik mijn authenticiteit verlies, als ik niet meer de films kan maken die ik wil, dan stop ik met filmen. Ik kan niet zomaar een film maken, daar ben ik niet geschikt voor." Niet zomaar een opmerking, maar een typerende uitspraak voor de instelling van de Georgiër Otar Iosseliani (59), sinds halverwege de jaren tachtig in Frankrijk levend. Kwaliteit, niet kwantiteit is zijn uitgangspunt. Daarom heeft hij nooit haast. Het kleine oeuvre dat Iosseliani in dertig jaar opbouwde (nog geen tien lange films) is een schoolvoorbeeld van ambachtelijk vakmanschap. La chasse aux papillons is een nieuwe bevestiging van zijn imponerende beheersing van het filmvak.

La chasse aux papillons volgt de laatste levensjaren van drie oude dames — de eigenaresse, haar nicht en een oude dienstmeid — op een oud, vervallen kasteel in Frankrijk. In hun levensonderhoud voorzien zij door de antieke inboedel stukje bij beetje te verkopen en door de tuin te verhuren aan vrolijke aanhangers van Hara Krishna. Het dagelijkse leven van de drie vrouwen ademt weldadige, ouderwetse rust uit. De moderne beschaving ligt echter op de loer. Aanvankelijk weten de vrouwen Japanse zakenlieden, die het kasteel willen kopen, nog af te poeieren ("Wij hebben de traditie zeer oud te worden, dus we leven nog vijftig jaar."). Na het overlijden van de eigenaresse slaat de vernieuwing echter toe. De Russische erfgename van het kasteel — een zus van de eigenaresse — leeft met haar dochter liever een mondain leven in Parijs, dan in oude stoffige kamers in een oud kasteel; ze verkoopt het erfgoed aan blije Japanners. De achtergebleven oude vrouwen zullen een ander onderkomen moeten zoeken.

Waardenpatroon
Iosseliani was vorige maand te gast op het filmfestival in Rotterdam ("Ik hoop dat het festival zijn oude karakter behoudt, Emile Fallaux moet net als Huub Bals vroeger als een dictator optreden.") De tijd in Rotterdam brengt hij in Rotterdam zo aangenaam mogelijk door, wat voor Iosseliani betekent buiten de festivalzalen. "Ik ga zelden naar films, er worden veel te veel matige films gemaakt."
Iosseliani formuleert nauwkeurig, zijn achtergrond als wiskundige verloochent zich niet. "Wat ik met La chasse aux papillons duidelijk wil maken, is dat een bepaalde levenswijze aan het verdwijnen is. Traditionele morele, spirituele en culturele waarden worden niet meer overgedragen op jongeren. Die hebben geen kennis meer van het oude waardenpatroon. Ik heb gekozen voor oude mensen in mijn film, omdat ik zo dat probleem zo scherp mogelijk tot uitdrukking kan brengen. De cultuur die ik toon, heeft een geschiedenis van eeuwen in zich opgezogen: revolutie, oorlogen, het existentialisme, Sartre, Proust, het heeft allemaal zijn neerslag gevonden in deze cultuur. En dat verdwijnt nu."
Het verlies van waarden is een vast thema in Iosseliani's werk. Het stoort hem dat dat vaak het verwijt van cultuurpessimisme oplevert. "Ik ben pessimist noch optimist, omdat ik de toekomst niet ken. Over het verleden kan ik gemakkelijk oordelen, maar over de toekomst niet. Maar we moeten niet de fout maken, te denken dat de toekomst beter zal zijn: de geschiedenis van de mensheid leert dat er op deze aarde nooit iets fundamenteel verandert. In La chasse aux papillons laat ik zien dat er een beschaving verdwijnt. Maar dat is niets bijzonders. De Etruskische beschaving bestaat ook niet meer en niemand treurt daarover."

Parasieten
La chasse aux papillons kan gemakkelijk de suggestie wekken dat Iosseliani treurt om het verdwijnen van de plattelandsadel in Frankrijk. Waarom is het zo erg als deze cultuur het loodje legt? Zo'n beste reputatie op het gebied van menselijkheid heeft deze feodale groepering niet. Iosseliani: "Het is een misverstand te denken dat mijn film de adel verdedigt. De aristocratie speelde vroeger dezelfde rol als nu de bourgeoisie: beide zijn profiteurs, zonder een greintje verantwoordelijkheidsgevoel. De adel is door de geschiedenis al gevonnist, ook al bestaan in Frankrijk nog veel rijke exemplaren van deze soort. Wat hen onderscheidt van andere mensen is dat zij moreel verdorven zijn. Meestal dragen zij oude, adellijke namen die verwijzen naar historische bandieten. U ziet: ik romantiseer de aristocratie niet."
Waarna Iosseliani betoogt dat La chasse aux papillons niet over de aristocratie gaat, maar over hardwerkende, eerlijke mensen: 'les gens honnêts'. Iosseliani: "Ambachtslieden, boeren, iedereen kan daar toe behoren, behalve parasieten. Om het verschil tussen de verdorven aristocratie en 'les gens honnêts' te tonen, laat ik in het kasteel naast de oude vrouwen een aristocraat wonen. Deze heer is 'un vrai aristocrate parasite'."

Opmerkelijk is dat in La chasse aux papillons de vrouwen sterke persoonlijkheden zijn, mannen vallen op door hanig of sullig gedrag. "Dat heeft te maken met mijn Georgische afkomst", merkt Iosseliani op. "In Georgië is een traditie ontstaan dat vrouwen de overdracht van morele waarden en normen op zich nemen. Vrouwen zijn de spil van de samenleving. Dat heeft te maken met het gebrek aan mannen. Georgië ligt nu eenmaal op een geografisch kruispunt met veel kansen op conflicten: Iran, Turkije, het noorden van de Caucasus, Rusland enz. Er werd altijd oorlog gevoerd. Neem alleen deze eeuw maar als voorbeeld: jonge Georgische mannen sneuvelden achtereenvolgens in de Eerste Wereldoorlog, de Russische Revolutie, de Stalinkampen en de Tweede Wereldoorlog. Om verzekerd te zijn van nageslacht trouwen Georgiërs daarom vroeg. Als ze zeventien of achttien jaar oud zijn, treden ze in het huwelijk, omdat nageslacht dan in ieder geval verzekerd is. Georgië is een land van weduwen, zij waren mijn inspiratiebron bj deze film."

Iosseliani's films worden vaak getypeerd met de term tragikomedie: de lach komt met de traan. Ook in La chasse aux papillons wisselen ontroerende, tragische scènes zich af met komische. Met de term tragikomisch is Iosseliani het niet eens. "De term tragikomisch is nonsens. Dat begrip bestaat helemaal niet. Alle komedies zijn in de grond tragisch. De toneelstukken van Molière, zoals 'Tartuffe', zijn volstrekt dramatisch. Zelfs de films met Laurel en Hardy zijn dramatisch. Dat is de traditie. Komedies die niet dramatisch zijn, zijn geen echte komedies. La chasse aux papillons is dus een zuivere komedie, een 'comédie humaine' in de betekenis van de schrijver Balzac."
Iosseliani mag dan graag uit de Franse cultuurgeschiedenis citeren, zijn vertrek uit Georgië heeft niet tot een stijlbreuk in zijn werk geleid. La chasse aux papillons verschilt in teneur en vorm niet van de films uit zijn Georgische periode. Iosseliani: "Het maakt mij niet veel uit waar ik werk, ik laat mij er niet door beïnvloeden. Je culturele bagage doe je in je jeugd op en vervolgens put je daar de rest van je leven uit."

Faustiaans
In Georgië is de filmindustrie als gevolg van de etnische en politieke strijd volledig ingestort. Filmvrienden van Iosseliani kunnen niet meer werken, een unieke filmcultuur staat op het punt te verdwijnen. Iosseliani: "Ik kom nog steeds regelmatig in Georgië en zie de desastreuze situatie. Toen de Sovjet-Unie nog bestond was er een goede infrastructuur: er waren studio's, camera's, film enz. Nu is er niets meer. Hoe dit opgelost kan worden? Er is geen eenvoudige oplossing. In ieder geval moeten Georgische filmmakers hun problemen aankaarten bij de internationale cinematografische gemeenschap, zodat op wereldschaal nagedacht kan worden hoe deze filmcultuur gered kan worden. Om te beginnen moeten Georgische filmmakers aan materiaal geholpen worden. Deze hulp kan trouwens bescheiden zijn, want de Georgische cinema is geen Amerikaanse, noch Europese cinema, maar een spirituele cinema die met een minimum aan materiaal veel kan realiseren."
Waarna Iosseliani betoogt dat voor hem in deze spiritualiteit het essentiële verschil schuilt met de cinema in Westeuropese landen. "Voor Nederlanders en andere Westeuropeanen zit het probleem niet in geld of materiaal, maar in een gebrek aan ideeën. Inhoudelijke worden armoedige films gemaakt, het ontbreekt aan een metafysische dimensie. Dat komt omdat u in een comfortabel land leeft, waarin het heden zo aangenaam is, dat belangrijke levensvragen niet meer gesteld worden. Alles staat in het teken van de strijd voor comfort, een houding die automatisch tot conformisme leidt."

"Europeanen schuiven altijd alles af op de 'veramerikanisering'. Dat is veel te gemakkelijk, want dat gaat voorbij aan de oorzaak: het mentale klimaat dat dit mogelijk maakt. De 'veramerikanisering' is niets anders dan een geesteshouding, die niet gebonden is aan een nationaliteit. Kijk maar naar Russische filmmakers die in Amerika zijn gaan werken: zij zijn rijk geworden, maar hebben hun ziel verloren. Het is het faustiaanse dilemma: het is zo aanlokkelijk om je ziel in te ruilen voor een fauteuil, een koelkast of welk produkt dan ook."
Iosseliani pleit voor materiële terughoudendheid, ten gunste van aardse spiritualiteit. "Er moet ruimte zijn voor het spirituele aspect. Ik bedoel dat niet in religieuze zin, want ik versta onder spiritualiteit hele gewone aardse zaken als het steunen van zwakkeren, eerlijkheid, medeleven enz. Menselijke solidariteit, daar gaat het mij om. Aldus Iosseliani, Franse Georgiër of Georgische Fransman. Maar bovenal: 'un homme honnêt'.

Jos van der Burg



top
LA CHASSE AUX PAPILLONS

Maart 1993 #132

Produktie
Martine Marignac
Regie en scenario
Otar Iosseliani
Camera
William Lubtchansky
Geluid
Holger Gimpel
Alix Comte
Gérard Lamps
Axel Arft
Montage
Otar Iosseliani
Jocelyne Ruiz
Nathalie Alquier
Ursula West
Muziek
Nicolas Zourabichvili
Met
Thamar Tarassachvili
Narda Blanchet
Alexandra Liebermann
Alexandre Tcherkassof

Kleur, 115 minuten

Distributie
Argus Film
Te zien
vanaf 25 maart

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


C

C'EST ARRIVÉ PRÈS DE CHEZ VOUS
C'EST DÉJÀ L'ÉTÉ
C'EST PAS MOI, JE LE JURE!
C'EST QUOI LA VIE?
C.R.A.Z.Y.
ÇA COMMENCE AUJOURD'HUI
CABIN FEVER
The Cabin in the Woods
CABLE GUY
CACHÉ
CACHORRO
CADILLAC GIRLS
Caesar Must Die
Cafard
Café de Flore
CAFE DE LOS MAESTROS
CAFÉ FLESH
Café Society
IL CAIMANO
Câini
CAIRO TIME
A CAIXA
CALENDAR
CALENDAR GIRLS
CALIFORNIA DREAMIN' (ENDLESS)
CALIMUCHO
Call Girl
CALLE 54
EL CALLEJON DE LOS MILAGROS
CALLING E.T.
CALVAIRE
Calvary (Previously Unreleased)
Camille Claudel 1915
The Campaign
CAN'T U HEAR ME SINGIN'
CANADIEN BACON
CANDY (Christian Marquand)
CANDY (Neil Armfield)
EL CANT DELS OCELLS
LA CANTANTE DE TANGO
The Canyons
CAOS CALMO
CAÓTICA ANA
CAPITÃES DE ABRIL
Il capitale umano
CAPITALISM, A LOVE STORY
CAPOTE
Capsule (Imagine)
CAPTAIN ABU RAED
Captain America: Civil War
Captain America: The First Avenger 3D
Captain America: The Winter Soldier 3D
CAPTAIN CORELLI'S MANDOLIN
Captain Fantastic
Captain Phillips
Capture the Flag (Race naar de maan)
CAPTURING THE FRIEDMANS
CARAMEL
CARAVAGGIO
CAREER GIRLS
Cargo (Ben Howling, Yolanda Ramke)
CARGO (Clive Gordon)
CARGO 200
CARLA'S LIST
CARLA'S SONG
CARLITO'S WAY
CARMEN MEETS BORAT
CARMEN VAN HET NOORDEN
Carnage
Carnival
CARNIVÀLE
Carnotstraat 17
CARO DIARIO
Carol
Carrie
CARRIERS
CARRINGTON
CARS
Cars 2 (NL)
Cars 3
Cartas da guerra (Ivo Ferreira over)
CASA DE LAVA
CASA DE LOS BABYS
CASABLANCA
CASANEGRA
CASANOVA
CASE 39
CASHBACK
CASINO
CASINO ROYALE
CASPER
Casper & Emma
Casper & Emma de bergen in
Casper en Emma op safari
CASSANDRA'S DREAM
Casse-tête chinois
CASSHERN
CAST AWAY
casting a glance
CASTINGX
THE CASTLE
THE CAT IN THE HAT
THE CAT RETURNS
Catch 44
CATCH A FIRE
CATCH ME IF YOU CAN
CATERINA VA IN CITTÀ
CATFISH
CATS & DOGS: DE WRAAK VAN KITTY GALORE
CATWOMAN
CAVALE
Cave of Forgotten Dreams
The cave of the yellow dog (Byambasuren Davaa over)
CECIL B. DEMENTED
CELEBRITY
DE CELESTIJNSE BELOFTE
CELIA
THE CELL
CELL 211
CELLULAR
THE CELLULOID CLOSET
CELOS
THE CEMENT GARDEN
Cemetery of Splendour
LES CENT ET UNE NUITS
CENTER STAGE
CENTRAL DO BRASIL
Central Intelligence
CENTURION
LA CÉRÉMONIE
Certain Women (Previously Unreleased)
CÉSAR ET ROSALIE
Cézanne et moi
CHACUN CHERCHE SON CHAT
CHACUN SON CINÉMA
CHAIN REACTION
CHALET GIRL
CHALK
CHAMANKA
THE CHAMBER
LA CHAMBRE DES OFFICIERS
LA CHAMBRE VERTE
La Chana
CHANDNI CHOWK TO CHINA
The Change-up
CHANGELING
CHANGING LANES
CHAOS (Coline Serreau)
CHAOS (Tony Giglio)
Chapiteau Show
CHAPLIN
Chappie
CHARACHAR
CHARADE
CHARLES CHAPLIN DVD-BOX
CHARLIE AND THE CHOCOLATE FACTORY
CHARLIE ST. CLOUD
CHARLIE WILSON'S WAR
CHARLIE'S ANGELS (2000)
CHARLIE'S ANGELS: FULL THROTTLE
Charlie's Country
CHARLOTTE GRAY
CHARLOTTE'S WEB
THE CHASE
THE CHASER
CHASERS
CHASING AMY
CHASING LIBERTY
Chasing Mavericks
CHASING SLEEP
LA CHASSE AUX PAPILLONS
THE CHATÊAU
CHE PART 1 EN 2
CHE?
CHEAP LUDES
CHEAPER BY THE DOZEN
CHEAPER BY THE DOZEN 2
Check It
Cheerful Weather for the Wedding
Chef
LE CHÊNE
Cherchez Hortense
CHÉRI
The Chernobyl Diaries
CHERRY BLOSSOMS — HANAMI
CHERRY FALLS
Les chevaliers blancs
Les chevaux de Dieu
CHEVOLUTION
Chez nous (Lucas Belvaux over)
Chez nous (Tim Oliehoek)
Chi-Raq
LE CHIAVI DI CASA
CHICAGO
CHICKEN LITTLE
CHICKEN RUN
CHICKIES, BABIES AND WANNABEES
CHIKAMATSU MONOGATARI
Child 44
Child of God
Child's Pose
CHILDREN OF HEAVEN
THE CHILDREN OF HUANG SHI
CHILDREN OF MEN
CHILDREN OF NATURE
CHILL FACTOR
Het Chimpansee Complex
Chimpanzee
CHINA BLUE
CHINA STRIKE FORCE
China's Van Goghs
CHINATOWN
Chinatown (gerestaureerd)
CHINESE BOX
A CHINESE GHOST STORY: THE TSUI HARK ANIMATION
Chips
CHLOE
CHOCOLAT
CHOCOLATE
The Choice
CHOPPER
LES CHORISTES
Chorus
A CHRISTMAS CAROL
Chronic
Chronicle
CHRONICLE OF A DISAPPEARANCE
THE CHRONICLES OF NARNIA — THE LION, THE WITCH AND THE WARDROBE
THE CHRONICLES OF NARNIA: THE VOYAGE OF THE DAWN TREADER
CHRONICLES OF RIDDICK
CHUNGKING EXPRESS
CHUNHYANG
CHUTNEY POPCORN
EL CID, DE LEGENDE
CIDADE BAIXA
CIDADE DE DEUS (CITY OF GOD)
CIDADE DOS HOMENS
THE CIDER HOUSE RULES
Le Ciel Flamand
EL CIELO GIRA
EL CIELO, LA TIERRA Y LA LLUVIA
LA CIÉNAGA
Cigán/The Garden
Cinderella
CINDERELLA MAN
A CINDERELLA STORY
CINÉMA INVISIBLE
CINEMA, ASPIRINES AND VULTURES
La cinquième saison
THE CIRCLE (Jafar Panahi)
The Circle (James Ponsoldt)
CIRCLE OF FRIENDS
Circumstance
CIRCUS
CIRKELIENTJE
Cirkus Columbia
CIRQUE DU FREAK: THE VAMPIRE'S ASSISTANT
CITIZEN KANE
CITIZEN RUTH
Citizenfour
CITY BY THE SEA
CITY HALL
CITY OF ANGELS
CITY OF EMBER
CITY OF GHOSTS (Matt Dillon)
City of Ghosts (Matthew Heineman)
CITY OF INDUSTRY
CITY OF JOY
THE CITY OF LOST CHILDREN
City of Violence
El ciudadano ilustre
A civil action
THE CLAIM
CLAIRE DOLAN
El Clan
Clash
CLASH OF THE TITANS 3D
CLAUDE CHABROL COLLECTIE
CLAUS, OP HANDEN GEDRAGEN
CLEAN
CLEAN, SHAVEN
CLEAR AND PRESENT DANGER
THE CLEARING
CLERKS II: PASSION OF THE CLERKS
CLICK
THE CLIENT
CLIFFHANGER
Cloaca
CLOCKERS
CLOCKSTOPPERS
Cloclo
CLOSE TO HOME
CLOSER
CLOSING THE RING
Cloud Atlas
Clouds of Sils Maria
CLOVERFIELD
El Club (Pablo Larraín over)
Club Sándwich
De club van Sinterklaas & de pietenschool
De club van Sinterklaas & de verdwenen schoentjes
De club van Sinterklaas & geblaf op de pakjesboot
De club van Sinterklaas & het geheim van de speelgoeddokter
De Club van Sinterklaas & het pratende paard
CLUB ZEUS
CLUELESS
COACH CARTER
COBB
COCKFIGHTER
COCO AVANT CHANEL
COCO CHANEL & IGOR STRAVINSKY
CODE 46
Code Blue
CODE INCONNU
Code M
COFFEE AND CIGARETTES
Cold Breezes
COLD COMFORT FARM
COLD FEVER
The Cold Light of Day (Mabrouk El Mechri)
THE COLD LIGHT OF DAY (Rudolf van den Berg)
COLD SOULS
COLLATERAL
Collateral Beauty
COLLATERAL DAMAGE
LE COLLIER PERDU DE LA COLOMBE
Colombiana
COLOR OF NIGHT
COLPO DI LUNA
COMANDANTE
COMBAT SHOCK
Les combattants
A COMÉDIA DE DEUS
COMEDIAN HARMONISTS
Coming Home
Comme un chef
Comme un homme
COMME UNE IMAGE
LA COMMUNE
COMO AGUA PARA CHOCOLATE
THE COMPANY
COMPANY MAN
The Company Men
Company Orheim
The Company You Keep
COMPASSIONATE SEX
Complete Unknown
The Complex
Compostella
Computer Chess
LA COMUNIDAD
CON AIR
Conan The Barbarian 3D
LE CONCERT
THE CONCIERGE
Concussion
CONDUCTING MAHLER
CONFESSION, FROM THE COMMANDER'S DIARY
Le confessioni
CONFESSIONS OF A DANGEROUS MIND
CONFESSIONS OF A SHOPAHOLIC
CONFESSIONS OF A TEENAGE DRAMA QUEEN
CONFIDENCE
CONFIDENCES TROP INTIMES
CONFITUUR
Il conformista (Thuiskijken)
CONGO
CONGORAMA
The Congress
The Conjuring
The Conjuring 2
CONNY & CARLA
La conquête
LE CONSEGUENZE DELL'AMORE
CONSENTING ADULTS
CONSPIRACY THEORIE
The Conspirator
CONSPIRATORS OF PLEASURE
THE CONSTANT GARDENER
CONSTANTINE
CONTACT
Contagion
CONTAINER
CONTE D'AUTOMNE
CONTE D'ÉTÉ
CONTE D'HIVER
UN CONTE DE NOËL
THE CONTENDER
Contraband
CONTRACORRIENTE
CONTRE TOI
CONTROL
LES CONVOYEURS ATTENDENT
COOKIE'S FORTUNE
COOL
COOL & CRAZY
Cool Girls
COOL RUNNINGS
THE COOLER
COP LAND
COPACABANA
COPIE CONFORME
COPS VS. THUGS (KENKEI TAI SOSHIKI BORYOKU)
COPYCAT
COPYING BEETHOVEN
CORAJE
CORALINE EN DE GEHEIME DEUR
CORDERO DE DIOS (LAMB OF GOD)
THE CORE
Corman's World: Exploits of a Hollywood Rebel
Corn Island
Cornelis
CORPSE BRIDE
THE CORRIDOR
CORRINA, CORRINA
THE CORRUPTOR
Corta
CORTO MALTESE: LA COUR SECRÈTE DES ARCANES
COSAVOGLIODIPIÙ
Cosmopolis
COSTA BRAVA
COSTA!
A COUCH IN NEW YORK
The Counselor
THE COUNT OF MONTE CRISTO
Countdown to Zero
COUNTERPARTS (GEGENÜBER)
THE COUNTRY TEACHER
LE COUPERET
UN COUPLE EPATANT
COUPLES RETREAT
COURAGE UNDER FIRE
COURTING COURTNEY
COUSIN BETTE
THE COVE
COWBOY BEBOP: THE MOVIE
THE COWBOY WAY
Les cowboys
Cowboys & Aliens
COWBOYS IN KOSOVO
CQ
Crab Trap
CRADLE 2 THE GRAVE
THE CRAFT
CRANK
CRASH (David Cronenberg)
CRASH (Paul Haggis)
THE CRAZIES
Crazy (Workshop Filmkritiek)
CRAZY HEART
CRAZY IN ALABAMA
Crazy, Stupid, Love
CRAZY/BEAUTIFUL
CREATION
Creative Control
Creed
CREEP
CREMASTER MARATHON
CREPUSCULE
CRIME D'AMOUR
EL CRIMEN DEL PADRE AMARO
CRIMEN FERPECTO
CRIMES OF THE FUTURE
Criminal
Criminal Activities
CRIMSON GOLD
Crimson Peak
CRIMSON RIVERS 2
CRIMSON TIDE
LA CRISE
CRITICAL DECISION
CROCODILE DUNDEE IN LOS ANGELES
Les croix de bois
CRÓNICA DE UNA FUGA
CRONICAS
CRONOS
The Croods
CROOKLYN
CROSS FATE
THE CROSSING
THE CROSSING GUARD
CROSSING OVER
CROSSING THE BRIDGE: THE SOUND OF ISTANBUL
CROSSROADS
CROUCHING TIGER, HIDDEN DRAGON
THE CROW
THE CROW: CITY OF ANGELS
THE CRUCIBLE
The Crucifixion
CRUEL INTENTIONS
Crulic: The Path to Beyond
CRUMB
CRUSH
THE CRUSH
CRUSH PROOF
LA CRUZ
CRYING FREEMAN
THE CRYING GAME
CUBA FELIZ
Cuban Fury
THE CUP
CURDLED
THE CURE
CURE & PULSE
Cure for Pain
A Cure for Wellness
CURFEW
THE CURIOUS CASE OF BENJAMIN BUTTON
CURSE OF THE GOLDEN FLOWER
THE CURSE OF THE JADE SCORPION
CURSED
EL CUSTODIO
CUTTHROAT ISLAND
THE CUTTING EDGE
CYCLO
CYPHER
CYRUS