Good Time
Blade Runner 2049
mother!
Detroit
Manifesto (Julian Rosefeldt over)
Walter Stokman: Ode aan de zwarte popmuziek

CAN'T U HEAR ME SINGIN'

Nederland, 1997 | Walter Stokman
Goede muziekfilms zijn schaars. Zeker in Nederland wordt maar al te vaak in brave ganzenpas gelijke tred gehouden met de wensen van de commercie. Het is tekenend dat de memorabele documentaire Let me have it all, een queeste van Jeroen Berkvens en Walter Stokman naar de mythische funkkoning Sly Stone, slechts werd gezien als 'een aardig item' door de hoofdredacteur van een VPRO-muziekprogramma. Stokman is terug met een nieuwe documentaire, Can't u hear me singin', die op het Nederlands Film Festival in première zal gaan.

Stokman (31) volgt in Can't u hear me singin' een viertal muzikanten, die alle vier voor een tijdperk en een specifieke stijl staan. Ike Turner is een van de belangrijkste rhythm 'n' blues-artiesten, in een tijd dat R&B nog echt R&B was, wiens mooiste werk in de jaren vijftig tot stand kwam, maar pas goed doorbrak in de jaren zestig met de Ike & Tina Turner Revue. Swamp Dogg is een radicale soulvertolker die in de jaren zeventig van zich deed spreken, Tragedy is een in de jaren tachtig opgekomen rapper, en de in dit decennium begonnen Rosie Ledet doet op het gebied van zydeco (de creoolse versie van cajun) van zich spreken. Vier portretten, veertig jaar zwarte Amerikaanse popmuziek.

Niet te betalen
Zoals gezegd deed Stokman, ontegenzeggelijk één van de meest talentvolle jonge documentaristen die er rondloopt, eerder van zich spreken met Let me have it all. Can't u hear me singin' ligt enigszins in het verlengde van deze film. Weer een road movie, weer een zoektocht, al is het deze keer een meer prozaïsche zoektocht naar een abstract onderwerp, weer muziek, weer zwart Amerika. Hoewel vier musici centraal staan, is het opmerkelijk hoe weinig concertbeelden er worden getoond. Stokman: "Ike en een paar andere mensen hebben we niet kunnen filmen tijdens concerten, omdat we de rechten van de liedjes niet kunnen kopen. Let me have it all kan niet in de originele versie worden getoond, omdat de archiefbeelden van Woodstock te duur zijn. Het is niet te betalen! Het is tegenwoordig een groot budgettair probleem om een muziekfilm te maken. Je ziet wel wat muziekfilms, maar dat zijn veredelde muzikale hommages. Een verkapte commerciële aangelegenheid. De tijden van Pennebaker, met al die vrijheden, zijn al sinds mensenheugenis voorbij. Kijk naar zo'n Madonna-film, dat is toch een ontzettend geregisseerde commercial onder het mom van documentaire?"
Het naar eigen inzicht filmen van nieuwe stromingen en tendensen in de muziek behoort volgens Stokman tot het verleden. "Je kunt Lowlands niet meer onafhankelijk filmen, het is niet meer te doen. Je ziet geen documentaires meer over bands die heel bijzonder zijn, zoals The Prodigy. In de jaren zestig en zeventig was er vast en zeker een muziekfilm over hen gemaakt. Heel veel documenten over popmuziek gaan nu verloren omdat er teveel commerciële belangen omheen hangen."
Het zijn die commerciële belangen die ertoe leiden dat het vrijgegeven beeldmateriaal uitsluitend een gewenst imago naar voren brengt. Muziekdocumentaires hebben tegenwoordig de waarde van een videoclip: het zijn geregisseerde films die dienen ter versterking van het marktpotentieel van een bepaalde act. Oprechtheid, eerlijkheid, analyse: het is ingeruild voor verkooppraatjes, voor ego-oppoetserij. Of zowel de muziek- als filmindustrie uiteindelijk profijt zal hebben van deze ontwikkeling is zeer de vraag. Zet Woodstock af tegen Woodstock II, en het verschil is duidelijk. Woodstock II werd niet voor niets in elk opzicht een ramp. En kijk naar de protserige, bombastische wijze waarop de Heineken Night Of The Proms wordt vereeuwigd of concerten op North Sea Jazz worden vastgelegd: het is van een walgelijke eentonigheid volgens een beproefde formule. Zodra de commercie min of meer de regie in handen neemt, is het gedaan met de muziek.

Hebben die commerciële belemmeringen je beperkt in het doen wat je wilde doen? "Uiteindelijk niet. Ik heb een middenweg gezocht tussen wat ik wilde vertellen en wat voor muziek ik wilde laten horen. Ik wilde ook een keer die mensen horen praten. Het was niet mijn opzet om een muziekfilm te maken. Ik was nieuwsgierig, wilde weten hoe het met een aantal mensen ging, wilde weten wat hun carrière voor hun leven heeft betekend, en hoe dit zich verhield tot jonge mensen als Rosie Ledet die nu beginnen. Ik wilde net naast de spotlights gaan zitten, in de periferie van de showbiz, en niet de bekende acts tonen. Ik gebruik de muzikanten om een verhaal te kunnen vertellen. Wat het betekent om zwart te zijn in Amerika, als muzikant."
"Ik breng een ode aan zwarte popmuziek. Ik heb niet in eerste instantie besloten om iets over racisme te vertellen, en ik probeer me ook niet in te leven in een zwarte muzikant in Amerika. Wat een enge gedachte! Uit een oprechte liefde voor de zwarte popmuziek wil ik iets inzichtelijk maken, een soort verdieping geven. Ik wil geen pamflet maken, ik ben geen missionaris. Ik ga niet iets voorkauwen, ik wil iets laten zien in de hoop dat anderen zich daar een mening over kunnen vormen. Ik zeg iets over de Amerikaanse maatschappij, en de positie van deze musici daarin, zonder dat zij daar zelf zo geëngageerd over doen. Ik wil niet verstrikt raken in algemeenheden van blank-zwart. Ik heb ook nooit gevraagd wat het betekent om zwart te zijn in Amerika."

Waarom niet? "Omdat ik het een domme vraag vind. Je moet het laten zien, je moet het hen niet laten vertellen. Dat soort algemeenheden moet je ook niet opleggen aan mensen. Ik wil weten hoe hun persoonlijke carrière zich heeft ontwikkeld, en als daar onderwerpen aan de orde komen die met racisme te maken hebben, met de Amerikaanse samenleving, gebruik ik die. Mijn personages zijn geen kneedbare mensen die ik als acteur wil gebruiken. Aan de hand van deze vier portretten probeer ik te vertellen hoe carrières van zwarte muzikanten kunnen verlopen. Ik acht iedereen slim genoeg om te beseffen dat dit maar één versie is. Hopelijk wel een inzichtelijke of waardevolle versie. De verhalen zijn uniek, juist omdat ik — op Ike Turner na — minder bekende namen heb gekozen. Zij gaan niet gebukt onder de last van hun roem."

Oubollig duet
De personages zijn om verschillende redenen gekozen. Ike Turner, als grote muziekvernieuwer en gevallen ster, was een logische keuze. Swamp Dogg, alweer enige jaren uit beeld, werd door Stokman ontdekt in een tv-programma van Art Feinn, een tegendraadse muziekjournalist die Stokman tijdens de Sly Stone-film had leren kennen. In dit programma zong Swamp Dogg een schrijnend lied over de positie van zwarte Amerikanen, van outcasts, van losers. Dit lied over de noodzaak van een revolutie wordt ook in deze film vertolkt. Tragedy was een jeugdheld van Stokman, en zydeco sweetheart Rosie Ledet ontdekte hij bij toeval tijdens een optreden in een "lullig voorportaaltje" boven een aggenebbisj bowlingcentrum te New Orleans. Het zijn interessante personages, maar tot een samenhang wil het in de film niet echt komen. In vergelijking tot de duidelijke lijn in Let me have it all, waarin Stokman ook zelf de camera hanteerde, doet zijn nieuwe film enigszins onbestemd aan.
Mooie momenten zijn er zeker. Ike Turner haalt herinneringen op aan zijn gevangenistijd: achter de tralies ontmoette hij Sly Stone en Buddy Miles. Terwijl de lopende chemotheek Presley door Nixon himself tot drugsbestrijder werd aangesteld, zijn de meeste grote zwarte artiesten de bak in gedraaid wegens het roken van joints. Turner werd vervolgens genekt door de autobiografie van zijn ex-vrouw Tina, en de daarop gebaseerde speelfilm. In de film zingt hij een oubollig duet met zijn dertig jaar jongere nieuwe vrouw. Het is een triest gezicht. Stokman: "Triest, maar wél echt! Ike heeft alleen nog zichzelf. Hoe berucht hij ook is, hij is wel oprecht. En ik negeer die hele Tina Turner. Heerlijk!"

Vastgebeten
Vorig jaar wijdde het Nederlands Film Festival een speciaal programma aan de talenten van de Academie St. Joost te Breda. Ook Stokman zat gedurende drie jaar op deze kunstacademie. Kortaf: "Ik ben ervan afgegaan omdat ik niet met autoriteit kan omgaan, en ik kan niet werken met mensen waarvoor ik geen respect heb. Een aantal docenten waren niet goed."
Inmiddels heeft Stokman tijdelijk het filmcollectief Cinema 33 vaarwel gezegd. "Cinema 33 is een vriendschap, een gevoel. Iedereen gaat nu zijn eigen weg, je ziet elkaar wat minder. Het collectief was heel belangrijk voor mij, we konden ons aan elkaar optrekken. Door elkaar en met elkaar hebben we ons vastgebeten in dingen die we wilden maken, zonder dat anderen daar invloed op konden hebben. We hadden wisselend geld genoeg voor een kantoortje met een paar computertjes, én een voetbal. We konden kletsen, drinken, ideeën uitwisselen, voetballen. De steun en de lol van zo'n collectief is na je academietijd belangrijk. Dergelijke initiatieven gebruik je gedurende een bepaalde tijd."

En dan trek je verder. Stokman heeft momenteel ook het documentaire-werk min of meer in de kast gezet. "Can't u hear me singin' is misschien wel de tijdelijke afsluiting van een periode, waarin ik heel veel met muziek bezig was", zegt hij. "Ik wil een jaar kortdenken. Daarom ben ik ingegaan op het aanbod om mee te werken aan het VPRO-sportprogramma Sportpaleis de Jong. Alle ideeën die in mijn hoofd liggen opgestapeld, wil ik gebruiken voor korte dingen van zeven tot negen minuten. Er worden zo weinig originele en goede invalshoeken gekozen voor sport, dat het een onontgonnen terrein is. Als de ene vorm die je uitprobeert niet klopt, klopt het misschien bij een volgend onderwerp. Zo kun je doorwandelen met alle dingen die je wilt maken. Het kan iets verrassends opleveren, het mag mislukken. Het is ook een ander slag mens dat zich hiermee bezighoudt. Heel leuk, maar ik blijf op de eerste plaats een documentairemaker. Misschien wil ik straks weer iets groots aanpakken. Ik weet wat voor middelen ik kan gebruiken om een verhaal te vertellen. De keuzes die ik daarvoor moet nemen, zal ik hopelijk mijn hele leven steeds weer opnieuw moeten afwegen, waardoor het steeds weer verrassende, andere documentaires worden."

Eric van 't Groenewout



top
CAN'T U HEAR ME SINGIN'

Oktober 1997 #182

Produktie
Leontine Petit
Joost de Vries (Lemming Film)
Regie en scenario
Walter Stokman
Camera
Stijn van Santen
Geluid
Eddy de Cloe
Rik Meier
Montage
Menno Boerema
Muziek
Ike Turner
Swamp Dogg
Tragedy
Rosie Ledet

Kleur, 73 minuten

Distributie
NFM Distributie
Te zien
tijdens het Nederlands Film Festival en vanaf 2 oktober in de filmtheaters

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


C

C'EST ARRIVÉ PRÈS DE CHEZ VOUS
C'EST DÉJÀ L'ÉTÉ
C'EST PAS MOI, JE LE JURE!
C'EST QUOI LA VIE?
C.R.A.Z.Y.
ÇA COMMENCE AUJOURD'HUI
CABIN FEVER
The Cabin in the Woods
CABLE GUY
CACHÉ
CACHORRO
CADILLAC GIRLS
Caesar Must Die
Cafard
Café de Flore
CAFE DE LOS MAESTROS
CAFÉ FLESH
Café Society
IL CAIMANO
Câini
CAIRO TIME
A CAIXA
CALENDAR
CALENDAR GIRLS
CALIFORNIA DREAMIN' (ENDLESS)
CALIMUCHO
Call Girl
CALLE 54
EL CALLEJON DE LOS MILAGROS
CALLING E.T.
CALVAIRE
Calvary (Previously Unreleased)
Camille Claudel 1915
The Campaign
CAN'T U HEAR ME SINGIN'
CANADIEN BACON
CANDY (Christian Marquand)
CANDY (Neil Armfield)
EL CANT DELS OCELLS
LA CANTANTE DE TANGO
The Canyons
CAOS CALMO
CAÓTICA ANA
CAPITÃES DE ABRIL
Il capitale umano
CAPITALISM, A LOVE STORY
CAPOTE
Capsule (Imagine)
CAPTAIN ABU RAED
Captain America: Civil War
Captain America: The First Avenger 3D
Captain America: The Winter Soldier 3D
CAPTAIN CORELLI'S MANDOLIN
Captain Fantastic
Captain Phillips
Capture the Flag (Race naar de maan)
CAPTURING THE FRIEDMANS
CARAMEL
CARAVAGGIO
CAREER GIRLS
Cargo (Ben Howling, Yolanda Ramke)
CARGO (Clive Gordon)
CARGO 200
CARLA'S LIST
CARLA'S SONG
CARLITO'S WAY
CARMEN MEETS BORAT
CARMEN VAN HET NOORDEN
Carnage
Carnival
CARNIVÀLE
Carnotstraat 17
CARO DIARIO
Carol
Carrie
CARRIERS
CARRINGTON
CARS
Cars 2 (NL)
Cars 3
Cartas da guerra (Ivo Ferreira over)
CASA DE LAVA
CASA DE LOS BABYS
CASABLANCA
CASANEGRA
CASANOVA
CASE 39
CASHBACK
CASINO
CASINO ROYALE
CASPER
Casper & Emma
Casper & Emma de bergen in
Casper en Emma op safari
CASSANDRA'S DREAM
Casse-tête chinois
CASSHERN
CAST AWAY
casting a glance
CASTINGX
THE CASTLE
THE CAT IN THE HAT
THE CAT RETURNS
Catch 44
CATCH A FIRE
CATCH ME IF YOU CAN
CATERINA VA IN CITTÀ
CATFISH
CATS & DOGS: DE WRAAK VAN KITTY GALORE
CATWOMAN
CAVALE
Cave of Forgotten Dreams
The cave of the yellow dog (Byambasuren Davaa over)
CECIL B. DEMENTED
CELEBRITY
DE CELESTIJNSE BELOFTE
CELIA
THE CELL
CELL 211
CELLULAR
THE CELLULOID CLOSET
CELOS
THE CEMENT GARDEN
Cemetery of Splendour
LES CENT ET UNE NUITS
CENTER STAGE
CENTRAL DO BRASIL
Central Intelligence
CENTURION
LA CÉRÉMONIE
Certain Women (Previously Unreleased)
CÉSAR ET ROSALIE
Cézanne et moi
CHACUN CHERCHE SON CHAT
CHACUN SON CINÉMA
CHAIN REACTION
CHALET GIRL
CHALK
CHAMANKA
THE CHAMBER
LA CHAMBRE DES OFFICIERS
LA CHAMBRE VERTE
La Chana
CHANDNI CHOWK TO CHINA
The Change-up
CHANGELING
CHANGING LANES
CHAOS (Coline Serreau)
CHAOS (Tony Giglio)
Chapiteau Show
CHAPLIN
Chappie
CHARACHAR
CHARADE
CHARLES CHAPLIN DVD-BOX
CHARLIE AND THE CHOCOLATE FACTORY
CHARLIE ST. CLOUD
CHARLIE WILSON'S WAR
CHARLIE'S ANGELS (2000)
CHARLIE'S ANGELS: FULL THROTTLE
Charlie's Country
CHARLOTTE GRAY
CHARLOTTE'S WEB
THE CHASE
THE CHASER
CHASERS
CHASING AMY
CHASING LIBERTY
Chasing Mavericks
CHASING SLEEP
LA CHASSE AUX PAPILLONS
THE CHATÊAU
CHE PART 1 EN 2
CHE?
CHEAP LUDES
CHEAPER BY THE DOZEN
CHEAPER BY THE DOZEN 2
Check It
Cheerful Weather for the Wedding
Chef
LE CHÊNE
Cherchez Hortense
CHÉRI
The Chernobyl Diaries
CHERRY BLOSSOMS — HANAMI
CHERRY FALLS
Les chevaliers blancs
Les chevaux de Dieu
CHEVOLUTION
Chez nous (Lucas Belvaux over)
Chez nous (Tim Oliehoek)
Chi-Raq
LE CHIAVI DI CASA
CHICAGO
CHICKEN LITTLE
CHICKEN RUN
CHICKIES, BABIES AND WANNABEES
CHIKAMATSU MONOGATARI
Child 44
Child of God
Child's Pose
CHILDREN OF HEAVEN
THE CHILDREN OF HUANG SHI
CHILDREN OF MEN
CHILDREN OF NATURE
CHILL FACTOR
Het Chimpansee Complex
Chimpanzee
CHINA BLUE
CHINA STRIKE FORCE
China's Van Goghs
CHINATOWN
Chinatown (gerestaureerd)
CHINESE BOX
A CHINESE GHOST STORY: THE TSUI HARK ANIMATION
Chips
CHLOE
CHOCOLAT
CHOCOLATE
The Choice
CHOPPER
LES CHORISTES
Chorus
A CHRISTMAS CAROL
Chronic
Chronicle
CHRONICLE OF A DISAPPEARANCE
THE CHRONICLES OF NARNIA — THE LION, THE WITCH AND THE WARDROBE
THE CHRONICLES OF NARNIA: THE VOYAGE OF THE DAWN TREADER
CHRONICLES OF RIDDICK
CHUNGKING EXPRESS
CHUNHYANG
CHUTNEY POPCORN
EL CID, DE LEGENDE
CIDADE BAIXA
CIDADE DE DEUS (CITY OF GOD)
CIDADE DOS HOMENS
THE CIDER HOUSE RULES
Le Ciel Flamand
EL CIELO GIRA
EL CIELO, LA TIERRA Y LA LLUVIA
LA CIÉNAGA
Cigán/The Garden
Cinderella
CINDERELLA MAN
A CINDERELLA STORY
CINÉMA INVISIBLE
CINEMA, ASPIRINES AND VULTURES
La cinquième saison
THE CIRCLE (Jafar Panahi)
The Circle (James Ponsoldt)
CIRCLE OF FRIENDS
Circumstance
CIRCUS
CIRKELIENTJE
Cirkus Columbia
CIRQUE DU FREAK: THE VAMPIRE'S ASSISTANT
CITIZEN KANE
CITIZEN RUTH
Citizenfour
CITY BY THE SEA
CITY HALL
CITY OF ANGELS
CITY OF EMBER
CITY OF GHOSTS (Matt Dillon)
City of Ghosts (Matthew Heineman)
CITY OF INDUSTRY
CITY OF JOY
THE CITY OF LOST CHILDREN
City of Violence
El ciudadano ilustre
A civil action
THE CLAIM
CLAIRE DOLAN
El Clan
Clash
CLASH OF THE TITANS 3D
CLAUDE CHABROL COLLECTIE
CLAUS, OP HANDEN GEDRAGEN
CLEAN
CLEAN, SHAVEN
CLEAR AND PRESENT DANGER
THE CLEARING
CLERKS II: PASSION OF THE CLERKS
CLICK
THE CLIENT
CLIFFHANGER
Cloaca
CLOCKERS
CLOCKSTOPPERS
Cloclo
CLOSE TO HOME
CLOSER
CLOSING THE RING
Cloud Atlas
Clouds of Sils Maria
CLOVERFIELD
El Club (Pablo Larraín over)
Club Sándwich
De club van Sinterklaas & de pietenschool
De club van Sinterklaas & de verdwenen schoentjes
De club van Sinterklaas & geblaf op de pakjesboot
De club van Sinterklaas & het geheim van de speelgoeddokter
De Club van Sinterklaas & het pratende paard
CLUB ZEUS
CLUELESS
COACH CARTER
COBB
COCKFIGHTER
COCO AVANT CHANEL
COCO CHANEL & IGOR STRAVINSKY
CODE 46
Code Blue
CODE INCONNU
Code M
COFFEE AND CIGARETTES
Cold Breezes
COLD COMFORT FARM
COLD FEVER
The Cold Light of Day (Mabrouk El Mechri)
THE COLD LIGHT OF DAY (Rudolf van den Berg)
COLD SOULS
COLLATERAL
Collateral Beauty
COLLATERAL DAMAGE
LE COLLIER PERDU DE LA COLOMBE
Colombiana
COLOR OF NIGHT
COLPO DI LUNA
COMANDANTE
COMBAT SHOCK
Les combattants
A COMÉDIA DE DEUS
COMEDIAN HARMONISTS
Coming Home
Comme un chef
Comme un homme
COMME UNE IMAGE
LA COMMUNE
COMO AGUA PARA CHOCOLATE
THE COMPANY
COMPANY MAN
The Company Men
Company Orheim
The Company You Keep
COMPASSIONATE SEX
Complete Unknown
The Complex
Compostella
Computer Chess
LA COMUNIDAD
CON AIR
Conan The Barbarian 3D
LE CONCERT
THE CONCIERGE
Concussion
CONDUCTING MAHLER
CONFESSION, FROM THE COMMANDER'S DIARY
Le confessioni
CONFESSIONS OF A DANGEROUS MIND
CONFESSIONS OF A SHOPAHOLIC
CONFESSIONS OF A TEENAGE DRAMA QUEEN
CONFIDENCE
CONFIDENCES TROP INTIMES
CONFITUUR
Il conformista (Thuiskijken)
CONGO
CONGORAMA
The Congress
The Conjuring
The Conjuring 2
CONNY & CARLA
La conquête
LE CONSEGUENZE DELL'AMORE
CONSENTING ADULTS
CONSPIRACY THEORIE
The Conspirator
CONSPIRATORS OF PLEASURE
THE CONSTANT GARDENER
CONSTANTINE
CONTACT
Contagion
CONTAINER
CONTE D'AUTOMNE
CONTE D'ÉTÉ
CONTE D'HIVER
UN CONTE DE NOËL
THE CONTENDER
Contraband
CONTRACORRIENTE
CONTRE TOI
CONTROL
LES CONVOYEURS ATTENDENT
COOKIE'S FORTUNE
COOL
COOL & CRAZY
Cool Girls
COOL RUNNINGS
THE COOLER
COP LAND
COPACABANA
COPIE CONFORME
COPS VS. THUGS (KENKEI TAI SOSHIKI BORYOKU)
COPYCAT
COPYING BEETHOVEN
CORAJE
CORALINE EN DE GEHEIME DEUR
CORDERO DE DIOS (LAMB OF GOD)
THE CORE
Corman's World: Exploits of a Hollywood Rebel
Corn Island
Cornelis
CORPSE BRIDE
THE CORRIDOR
CORRINA, CORRINA
THE CORRUPTOR
Corta
CORTO MALTESE: LA COUR SECRÈTE DES ARCANES
COSAVOGLIODIPIÙ
Cosmopolis
COSTA BRAVA
COSTA!
A COUCH IN NEW YORK
The Counselor
THE COUNT OF MONTE CRISTO
Countdown to Zero
COUNTERPARTS (GEGENÜBER)
THE COUNTRY TEACHER
LE COUPERET
UN COUPLE EPATANT
COUPLES RETREAT
COURAGE UNDER FIRE
COURTING COURTNEY
COUSIN BETTE
THE COVE
COWBOY BEBOP: THE MOVIE
THE COWBOY WAY
Les cowboys
Cowboys & Aliens
COWBOYS IN KOSOVO
CQ
Crab Trap
CRADLE 2 THE GRAVE
THE CRAFT
CRANK
CRASH (David Cronenberg)
CRASH (Paul Haggis)
THE CRAZIES
Crazy (Workshop Filmkritiek)
CRAZY HEART
CRAZY IN ALABAMA
Crazy, Stupid, Love
CRAZY/BEAUTIFUL
CREATION
Creative Control
Creed
CREEP
CREMASTER MARATHON
CREPUSCULE
CRIME D'AMOUR
EL CRIMEN DEL PADRE AMARO
CRIMEN FERPECTO
CRIMES OF THE FUTURE
Criminal
Criminal Activities
CRIMSON GOLD
Crimson Peak
CRIMSON RIVERS 2
CRIMSON TIDE
LA CRISE
CRITICAL DECISION
CROCODILE DUNDEE IN LOS ANGELES
Les croix de bois
CRÓNICA DE UNA FUGA
CRONICAS
CRONOS
The Croods
CROOKLYN
CROSS FATE
THE CROSSING
THE CROSSING GUARD
CROSSING OVER
CROSSING THE BRIDGE: THE SOUND OF ISTANBUL
CROSSROADS
CROUCHING TIGER, HIDDEN DRAGON
THE CROW
THE CROW: CITY OF ANGELS
THE CRUCIBLE
The Crucifixion
CRUEL INTENTIONS
Crulic: The Path to Beyond
CRUMB
CRUSH
THE CRUSH
CRUSH PROOF
LA CRUZ
CRYING FREEMAN
THE CRYING GAME
CUBA FELIZ
Cuban Fury
THE CUP
CURDLED
THE CURE
CURE & PULSE
Cure for Pain
A Cure for Wellness
CURFEW
THE CURIOUS CASE OF BENJAMIN BUTTON
CURSE OF THE GOLDEN FLOWER
THE CURSE OF THE JADE SCORPION
CURSED
EL CUSTODIO
CUTTHROAT ISLAND
THE CUTTING EDGE
CYCLO
CYPHER
CYRUS