Blade Runner 2049
The Square
Un beau soleil intérieur
The Glass Castle
Kleine ijstijd
Waalse hellevaart

CALVAIRE

België/Frankrijk, 2004 | Fabrice Du Welz
Het is een uitgekauwde filmformule: een schuchter persoon verdwaalt in de wildernis, wordt geconfronteerd met een groep agressievelingen, waarna een vreselijke overlevingsstrijd losbarst. Met de horrorfilm Calvaire blijkt debutant Fabrice Du Welz goed naar de genremesters te hebben gekeken, maar hij vertelt ook een intrigerend verhaal over eenzaamheid, verlossing en de wanhoop van Wallonië.

Tja. De Belgische horrorfilm. Bestaat die wel? Eigenlijk niet. Er was maar één regisseur die werkelijk potten brak en dat was Harry Kümel, de magiër van Antwerpen. Hij maakte er dan ook echt werk van: nog steeds behoren zijn Daughters of darkness (1970) en Malpertuis (1972) tot het beste wat de Europese genrefilm heeft voortgebracht. Maar dat is alweer drie decennia geleden. Men komt her en der nog wat verdwaalde genrefilmers tegen, zoals Burr Jerger (van de curieuze Vietnam-allegorie annex wraakfilm General massacre), Johan Vandewoestijne (Lucker the necrophagus, State of mind) of Emmanuel Kervijn (Rabid grannies), maar dan heb je het wel zo'n beetje gehad.
Of nieuwkomer Fabrice Du Welz met zijn woeste debuut Calvaire andere Belgische cineasten voor de genrefilm zal enthousiasmeren valt te bezien, wel staat vast dat de jonge filmer al wereldwijd van zich heeft doen spreken. Op allerlei festivals (zoals het Filmfestival Rotterdam) viel de film al op, hij is in veel landen aangekocht (waaronder zelfs de Verenigde Staten) en op het aanstaande Amsterdam Fantastic Film Festival maakt Du Welz een goede kans meerdere prijzen in de wacht te slepen. Calvaire kan namelijk worden geplaatst in de traditie van rauwe, realistische drama's als Deliverance en Straw dogs en compromisloze horrorfilms als The Texas chainsaw massacre en The hills have eyes. Films waarin stedelingen het platteland doorkruisen, op zoek zijn naar rust, zich van geen kwaad bewust zijn en juist daarom van een ijskoude kermis thuiskomen.
In Du Welz' variant is het een zanger van het levenslied die de kost verdient op Waalse bruiloften en partijen. In de desoriënterende openingsscène valt te zien hoe deze 'Marc Stevens' (Laurent Lucas) door een groepje oude dames meer dan bewonderend wordt bekeken terwijl hij een smartlap ten gehore brengt in een deprimerend ogend bejaardentehuis. Vermoeid vervolgt Stevens zijn weg naar de volgende schnabbel, maar hij verdwaalt ergens in de Ardennen en krijgt autopech. Hij belandt bij de eenzame herbergier Bartel (Jackie Berroyer), die erg blij is met dit zeldzame bezoek. Bartel begint zich al snel bezitterig te gedragen; hij ziet in de wat androgyne Lucas een waardige vervanger van zijn vrouw, die hem verlaten heeft. Dat dit slechts een lichte voorbode is van een naderend en verschrikkelijk onheil, wordt duidelijk wanneer een groepje vijandige boeren onder leiding van de wanhopige Orton (Philipppe Nahon, de slager uit Seul contre tous) een bezoek aan de herberg brengt en de hel losbarst.

Oogbol
De bovenstaande synopsis valt zo over die van een willekeurige The Texas chainsaw massacre-rip off te leggen. Doch hoe bedrieglijk simpel de duistere buitenkant van Calvaire zich ook laat aanzien, het zijn toch zeker diepe en ambivalente kwesties die onder de vunzige bovenlaag borrelen. Dat wordt ook al snel duidelijk tijdens een vraaggesprek met Fabrice Du Welz. De 32-jarige Waal, zichtbaar opgetogen over de vlot verlopende verkoop van zijn eersteling aan buitenlandse markten, klatert als een spraakwaterval wanneer zijn grootste invloed ter sprake komt. Du Welz: 'The Texas chainsaw massacre was hét referentiekader voor het maken van Calvaire. Het is een film die me tot het bot beïnvloedde, want ik zie hem als een zeer bijzondere kunstuiting. Die film markeerde het begin van mijn interesse in cultuur, kunst, cinema en literatuur. Echt waar, door Tobe Hoopers nachtmerrie ontdekte ik Kafka, Bacon, Gogol, Hitchcock en Buñuel. Daarom ben ik ook zover gegaan in mijn hommage aan Hooper, door een lange close-up scène van een angstig ronddraaiende oogbol precies zo te kadreren en te filmen als de Amerikaan dat deed. Ik dacht er niet bij na dat Calvaire wel eens in Cannes, Toronto of Rotterdam zou kunnen draaien. Ik ging gewoon mijn gang. Maar gelukkig roept het moment an sich een emotionele reactie bij de kijker op, hommage of niet.'
'Uiteindelijk gaat de film over de illusie van geloof en liefde, twee dingen die erg met elkaar verbonden zijn en je tot een mens maken. In het begin van de film heeft Marc Stevens een menselijk gezicht. Iedereen om hem heen bewondert hem of houdt van hem, maar hij is zelf niet in staat liefde te ontvangen, laat staan te geven. In de loop van Calvaire dringen mensen hun verwrongen liefde aan hem op, verandert de zanger van liefdesliedjes langzaam in een wild beest, maar weet wel met fraaie woorden verlossing te schenken aan iemand die sterft. Toch zijn het gelogen woorden. Mensen willen vasthouden aan de illusie dat ze kunnen liefhebben, of het nou om God of om de medemens gaat. Dat is de waanzin die aan de mens kleeft, en de waanzin die de kunst moet uitdrukken.'

Nazi
Die inhoudelijke waanzin wordt in de film uitgedrukt met een zorgvuldig gekozen stijl die eigenlijk helemaal niet doet denken aan Du Welz' grote horrorvoorbeelden. De regisseur werkte nauw samen met een van de meest getalenteerde cameramannen van dit moment, Benoît Debie, die ook Irréversible van Gaspar Noé en Innocence van Noé's levensgezellin Lucile Hadzihalilovic opnam. Du Welz: 'Debie schoot ook mijn korte film Quand on est amoureux c'est merveilleux. Noé zag die film en wilde Debie meteen hebben. Dat is niet vreemd: Debie experimenteert graag maar werkt toch erg snel. Calvaire begint in documentairestijl, waarna we langzaam naar een sfeer zoals in Eastwoods westerns overschakelen, met natuurlijk licht, veel contrast en afgetekende silhouetten. Uiteindelijk belanden we bij een horrorstijl, met veel rood en zwart, zoals in de schilderijen van Jeroen Bosch. Het is uiteindelijk de gekte ten top, het is alsof je in de hel bent beland.'
Die vergelijking snijdt hout. De film laat zich niet voor niets vertalen als 'beproeving' en verandert dan ook in een ware hellevaart, die al menig kijker voortijdig de zaal deed verlaten. De regisseur maakte woedende reacties mee: 'Ik ben tijdens discussies met het publiek voor nazi uitgemaakt, omdat ik niet alleen geweld tegen mensen maar ook weerloze dieren laat zien. Op zich ben ik blij met de heftige reacties die ik heb opgeroepen: het betekent dat de film doorwerkt nadat mensen de bioscoop verlaten. Maar soms lijkt het ook wel alsof mensen stoppen met nadenken wanneer ze met geweld in de cinema worden geconfronteerd. Op televisie zie je zoveel geweld in series, alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Maar als het in een horrorfilm gebeurt is het fout. Ik laat juist zien dat als je geweld gebruikt, je geen oplossingen vindt. Geweld stopt niet na de daad, het vervolgt zijn weg.' En dan, aanzienlijk kalmer: 'Op een festival kwam een vrouw na het vragenkwartiertje op me af met een gezicht dat door haar woede werkelijk zo rood als een kreeft was geworden. Ze fluisterde: 'Het echte geweld meneer, dat vindt in Bagdad plaats'. Dat maakte diepe indruk op me. Toch hoop ik dat de film ook haar aan het denken heeft gezet.'

Musical
Ook Du Welz betreurt het dat België weinig met genrefilms opheeft, terwijl de nationale volksaard en recente gebeurtenissen juist goed kunnen worden behandeld in films die zich aan het politiek correcte klimaat ontworstelen. De regisseur vervolgt: 'Onderwerpen als racisme, de oorlog in Vietnam en armoede werden juist door genrefilmers als George Romero en Wes Craven op een originele en toch typisch Amerikaanse manier uitgewerkt. Daarom wilde ik ook dolgraag een horrorfilm maken die zich in België afspeelt. Dit land, dat ik zowel haat als liefheb, heeft immers beruchte seksuele psychopaten voortgebracht. De kwestie Dutroux is nog steeds een diep nationaal trauma. België is een triest en een vreemd land, waar men zichzelf ziet als inwoner van een soort bastaardnatie, waar de taalstrijd nog steeds heerst en men ellende met een vreemd gevoel voor humor op afstand houdt. Vooral Wallonië bezit een waarlijk fascinerende triestheid, een voedingsbodem waar wanhoop, armoe en gewelddadige asocialen welig tieren. Soms ga ik zelfs naar Seraing om die unieke sfeer op te snuiven.'
'Tegelijk voelt Wallonië de culturele invloed van Frankrijk, waar films een auteursstempel moeten dragen, politiek correct zijn en kwesties van moraliteit met het intrappen van open deuren worden beantwoord. Dat staat me tegen. Ik hou meer van een vrije manier om met de duistere kanten van het leven om te gaan, zoals de Japanners dat doen. Zij pakken de meest krankzinnige zaken zeer serieus aan. En zo hoort het ook. Je kan de vragen die Ingmar Bergman stelt ook in horrorfilms stellen, of je kunt je cynisch opstellen, of vrijuit spelen met de algemeen aanvaarde definities van goed en kwaad. Calvaire mag dan een 'survival movie' zijn, ik probeer wel de kijker in de war te brengen met zijn concepties van de hoofdpersoon: oké, hij is een slachtoffer, maar is hij wel sympathiek? Tegelijk moet ik toegeven dat ik een kinderlijk plezier ontleen aan het feit dat ik het publiek in het ongewisse kan laten.'
Maar het is niet alleen het geweld, de wanhoop en de donkere symboliek die Du Welz' film een controversieel karakter geven. Er is ook nog zoiets als een simpel gevoel van smaak. De regisseur heeft in zijn film een scharnierpunt ingebouwd: een sleutelscène die ervoor zorgt dat sommige kijkers de bedoening niet meer serieus nemen, terwijl anderen in verrukking worden gebracht. Fabrice Du Welz wacht de vraag niet eens af. 'Je bedoelt de dansscène in de kroeg? Dat is inderdaad het moment dat de kijkers tot nu toe het meest heeft geprovoceerd. Of je gaat mee in de waanzin van de film of je weigert het allemaal nog geloofwaardig te vinden en haakt af. Tja. Laat ik dit zeggen: ik zat ergens op een festival in de jury met Roger Corman en Barry Levinson, die vertelden dat ze de film ijzersterk vonden. Toen begon Barry ineens te vertellen: 'Voor mij zijn er in de geschiedenis van de musical drie ijkpunten: Fred Astaire, Gene Kelly, en de dansscène uit Calvaire!' En dat terwijl ik dat hele gedeelte op de set heb geïmproviseerd. Die Levinson heeft er duidelijk verstand van.'

Mike Lebbing



top
CALVAIRE

Juni 2005 #267

Productie
Michael Gentile
Eddy Géradon-Luyckx
Vincent Tavier
Regie
Fabrice Du Welz
Scenario
Fabrice Du Welz
Romain Protat
Camera
Benoît Debie
Montage
Sabine Hubeaux
Art direction
Manu de Meulemeester
Muziek
Vincent Cahay
Met
Laurent Lucas
Jackie Berroyer
Philippe Nahon
Jean-Luc Couchard
Gigi Coursigni
Brigitte Lahaie
Philippe Grand'Henry

Kleur, 94 minuten

Distributie
Inspire Pictures
Te zien
op het Amsterdam Fantastic Film Festival en vanaf 16 juni in de bioscoop

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


C

C'EST ARRIVÉ PRÈS DE CHEZ VOUS
C'EST DÉJÀ L'ÉTÉ
C'EST PAS MOI, JE LE JURE!
C'EST QUOI LA VIE?
C.R.A.Z.Y.
ÇA COMMENCE AUJOURD'HUI
CABIN FEVER
The Cabin in the Woods
CABLE GUY
CACHÉ
CACHORRO
CADILLAC GIRLS
Caesar Must Die
Cafard
Café de Flore
CAFE DE LOS MAESTROS
CAFÉ FLESH
Café Society
IL CAIMANO
Câini
CAIRO TIME
A CAIXA
CALENDAR
CALENDAR GIRLS
CALIFORNIA DREAMIN' (ENDLESS)
CALIMUCHO
Call Girl
CALLE 54
EL CALLEJON DE LOS MILAGROS
CALLING E.T.
CALVAIRE
Calvary (Previously Unreleased)
Camille Claudel 1915
The Campaign
CAN'T U HEAR ME SINGIN'
CANADIEN BACON
CANDY (Christian Marquand)
CANDY (Neil Armfield)
EL CANT DELS OCELLS
LA CANTANTE DE TANGO
The Canyons
CAOS CALMO
CAÓTICA ANA
CAPITÃES DE ABRIL
Il capitale umano
CAPITALISM, A LOVE STORY
CAPOTE
Capsule (Imagine)
CAPTAIN ABU RAED
Captain America: Civil War
Captain America: The First Avenger 3D
Captain America: The Winter Soldier 3D
CAPTAIN CORELLI'S MANDOLIN
Captain Fantastic
Captain Phillips
Capture the Flag (Race naar de maan)
CAPTURING THE FRIEDMANS
CARAMEL
CARAVAGGIO
CAREER GIRLS
Cargo (Ben Howling, Yolanda Ramke)
CARGO (Clive Gordon)
CARGO 200
CARLA'S LIST
CARLA'S SONG
CARLITO'S WAY
CARMEN MEETS BORAT
CARMEN VAN HET NOORDEN
Carnage
Carnival
CARNIVÀLE
Carnotstraat 17
CARO DIARIO
Carol
Carrie
CARRIERS
CARRINGTON
CARS
Cars 2 (NL)
Cars 3
Cartas da guerra (Ivo Ferreira over)
CASA DE LAVA
CASA DE LOS BABYS
CASABLANCA
CASANEGRA
CASANOVA
CASE 39
CASHBACK
CASINO
CASINO ROYALE
CASPER
Casper & Emma
Casper & Emma de bergen in
Casper en Emma op safari
CASSANDRA'S DREAM
Casse-tête chinois
CASSHERN
CAST AWAY
casting a glance
CASTINGX
THE CASTLE
THE CAT IN THE HAT
THE CAT RETURNS
Catch 44
CATCH A FIRE
CATCH ME IF YOU CAN
CATERINA VA IN CITTÀ
CATFISH
CATS & DOGS: DE WRAAK VAN KITTY GALORE
CATWOMAN
CAVALE
Cave of Forgotten Dreams
The cave of the yellow dog (Byambasuren Davaa over)
CECIL B. DEMENTED
CELEBRITY
DE CELESTIJNSE BELOFTE
CELIA
THE CELL
CELL 211
CELLULAR
THE CELLULOID CLOSET
CELOS
THE CEMENT GARDEN
Cemetery of Splendour
LES CENT ET UNE NUITS
CENTER STAGE
CENTRAL DO BRASIL
Central Intelligence
CENTURION
LA CÉRÉMONIE
Certain Women (Previously Unreleased)
CÉSAR ET ROSALIE
Cézanne et moi
CHACUN CHERCHE SON CHAT
CHACUN SON CINÉMA
CHAIN REACTION
CHALET GIRL
CHALK
CHAMANKA
THE CHAMBER
LA CHAMBRE DES OFFICIERS
LA CHAMBRE VERTE
La Chana
CHANDNI CHOWK TO CHINA
The Change-up
CHANGELING
CHANGING LANES
CHAOS (Coline Serreau)
CHAOS (Tony Giglio)
Chapiteau Show
CHAPLIN
Chappie
CHARACHAR
CHARADE
CHARLES CHAPLIN DVD-BOX
CHARLIE AND THE CHOCOLATE FACTORY
CHARLIE ST. CLOUD
CHARLIE WILSON'S WAR
CHARLIE'S ANGELS (2000)
CHARLIE'S ANGELS: FULL THROTTLE
Charlie's Country
CHARLOTTE GRAY
CHARLOTTE'S WEB
THE CHASE
THE CHASER
CHASERS
CHASING AMY
CHASING LIBERTY
Chasing Mavericks
CHASING SLEEP
LA CHASSE AUX PAPILLONS
THE CHATÊAU
CHE PART 1 EN 2
CHE?
CHEAP LUDES
CHEAPER BY THE DOZEN
CHEAPER BY THE DOZEN 2
Check It
Cheerful Weather for the Wedding
Chef
LE CHÊNE
Cherchez Hortense
CHÉRI
The Chernobyl Diaries
CHERRY BLOSSOMS — HANAMI
CHERRY FALLS
Les chevaliers blancs
Les chevaux de Dieu
CHEVOLUTION
Chez nous (Lucas Belvaux over)
Chez nous (Tim Oliehoek)
Chi-Raq
LE CHIAVI DI CASA
CHICAGO
CHICKEN LITTLE
CHICKEN RUN
CHICKIES, BABIES AND WANNABEES
CHIKAMATSU MONOGATARI
Child 44
Child of God
Child's Pose
CHILDREN OF HEAVEN
THE CHILDREN OF HUANG SHI
CHILDREN OF MEN
CHILDREN OF NATURE
CHILL FACTOR
Het Chimpansee Complex
Chimpanzee
CHINA BLUE
CHINA STRIKE FORCE
China's Van Goghs
CHINATOWN
Chinatown (gerestaureerd)
CHINESE BOX
A CHINESE GHOST STORY: THE TSUI HARK ANIMATION
Chips
CHLOE
CHOCOLAT
CHOCOLATE
The Choice
CHOPPER
LES CHORISTES
Chorus
A CHRISTMAS CAROL
Chronic
Chronicle
CHRONICLE OF A DISAPPEARANCE
THE CHRONICLES OF NARNIA — THE LION, THE WITCH AND THE WARDROBE
THE CHRONICLES OF NARNIA: THE VOYAGE OF THE DAWN TREADER
CHRONICLES OF RIDDICK
CHUNGKING EXPRESS
CHUNHYANG
CHUTNEY POPCORN
EL CID, DE LEGENDE
CIDADE BAIXA
CIDADE DE DEUS (CITY OF GOD)
CIDADE DOS HOMENS
THE CIDER HOUSE RULES
Le Ciel Flamand
EL CIELO GIRA
EL CIELO, LA TIERRA Y LA LLUVIA
LA CIÉNAGA
Cigán/The Garden
Cinderella
CINDERELLA MAN
A CINDERELLA STORY
CINÉMA INVISIBLE
CINEMA, ASPIRINES AND VULTURES
La cinquième saison
THE CIRCLE (Jafar Panahi)
The Circle (James Ponsoldt)
CIRCLE OF FRIENDS
Circumstance
CIRCUS
CIRKELIENTJE
Cirkus Columbia
CIRQUE DU FREAK: THE VAMPIRE'S ASSISTANT
CITIZEN KANE
CITIZEN RUTH
Citizenfour
CITY BY THE SEA
CITY HALL
CITY OF ANGELS
CITY OF EMBER
CITY OF GHOSTS (Matt Dillon)
CITY OF INDUSTRY
CITY OF JOY
THE CITY OF LOST CHILDREN
City of Violence
El ciudadano ilustre
A civil action
THE CLAIM
CLAIRE DOLAN
El Clan
Clash
CLASH OF THE TITANS 3D
CLAUDE CHABROL COLLECTIE
CLAUS, OP HANDEN GEDRAGEN
CLEAN
CLEAN, SHAVEN
CLEAR AND PRESENT DANGER
THE CLEARING
CLERKS II: PASSION OF THE CLERKS
CLICK
THE CLIENT
CLIFFHANGER
Cloaca
CLOCKERS
CLOCKSTOPPERS
Cloclo
CLOSE TO HOME
CLOSER
CLOSING THE RING
Cloud Atlas
Clouds of Sils Maria
CLOVERFIELD
El Club (Pablo Larraín over)
Club Sándwich
De club van Sinterklaas & de pietenschool
De club van Sinterklaas & de verdwenen schoentjes
De club van Sinterklaas & geblaf op de pakjesboot
De club van Sinterklaas & het geheim van de speelgoeddokter
De Club van Sinterklaas & het pratende paard
CLUB ZEUS
CLUELESS
COACH CARTER
COBB
COCKFIGHTER
COCO AVANT CHANEL
COCO CHANEL & IGOR STRAVINSKY
CODE 46
Code Blue
CODE INCONNU
Code M
COFFEE AND CIGARETTES
Cold Breezes
COLD COMFORT FARM
COLD FEVER
The Cold Light of Day (Mabrouk El Mechri)
THE COLD LIGHT OF DAY (Rudolf van den Berg)
COLD SOULS
COLLATERAL
Collateral Beauty
COLLATERAL DAMAGE
LE COLLIER PERDU DE LA COLOMBE
Colombiana
COLOR OF NIGHT
COLPO DI LUNA
COMANDANTE
COMBAT SHOCK
Les combattants
A COMÉDIA DE DEUS
COMEDIAN HARMONISTS
Coming Home
Comme un chef
Comme un homme
COMME UNE IMAGE
LA COMMUNE
COMO AGUA PARA CHOCOLATE
THE COMPANY
COMPANY MAN
The Company Men
Company Orheim
The Company You Keep
COMPASSIONATE SEX
Complete Unknown
The Complex
Compostella
Computer Chess
LA COMUNIDAD
CON AIR
Conan The Barbarian 3D
LE CONCERT
THE CONCIERGE
Concussion
CONDUCTING MAHLER
CONFESSION, FROM THE COMMANDER'S DIARY
Le confessioni
CONFESSIONS OF A DANGEROUS MIND
CONFESSIONS OF A SHOPAHOLIC
CONFESSIONS OF A TEENAGE DRAMA QUEEN
CONFIDENCE
CONFIDENCES TROP INTIMES
CONFITUUR
Il conformista (Thuiskijken)
CONGO
CONGORAMA
The Congress
The Conjuring
The Conjuring 2
CONNY & CARLA
La conquête
LE CONSEGUENZE DELL'AMORE
CONSENTING ADULTS
CONSPIRACY THEORIE
The Conspirator
CONSPIRATORS OF PLEASURE
THE CONSTANT GARDENER
CONSTANTINE
CONTACT
Contagion
CONTAINER
CONTE D'AUTOMNE
CONTE D'ÉTÉ
CONTE D'HIVER
UN CONTE DE NOËL
THE CONTENDER
Contraband
CONTRACORRIENTE
CONTRE TOI
CONTROL
LES CONVOYEURS ATTENDENT
COOKIE'S FORTUNE
COOL
COOL & CRAZY
Cool Girls
COOL RUNNINGS
THE COOLER
COP LAND
COPACABANA
COPIE CONFORME
COPS VS. THUGS (KENKEI TAI SOSHIKI BORYOKU)
COPYCAT
COPYING BEETHOVEN
CORAJE
CORALINE EN DE GEHEIME DEUR
CORDERO DE DIOS (LAMB OF GOD)
THE CORE
Corman's World: Exploits of a Hollywood Rebel
Corn Island
Cornelis
CORPSE BRIDE
THE CORRIDOR
CORRINA, CORRINA
THE CORRUPTOR
Corta
CORTO MALTESE: LA COUR SECRÈTE DES ARCANES
COSAVOGLIODIPIÙ
Cosmopolis
COSTA BRAVA
COSTA!
A COUCH IN NEW YORK
The Counselor
THE COUNT OF MONTE CRISTO
Countdown to Zero
COUNTERPARTS (GEGENÜBER)
THE COUNTRY TEACHER
LE COUPERET
UN COUPLE EPATANT
COUPLES RETREAT
COURAGE UNDER FIRE
COURTING COURTNEY
COUSIN BETTE
THE COVE
COWBOY BEBOP: THE MOVIE
THE COWBOY WAY
Les cowboys
Cowboys & Aliens
COWBOYS IN KOSOVO
CQ
Crab Trap
CRADLE 2 THE GRAVE
THE CRAFT
CRANK
CRASH (David Cronenberg)
CRASH (Paul Haggis)
THE CRAZIES
Crazy (Workshop Filmkritiek)
CRAZY HEART
CRAZY IN ALABAMA
Crazy, Stupid, Love
CRAZY/BEAUTIFUL
CREATION
Creative Control
Creed
CREEP
CREMASTER MARATHON
CREPUSCULE
CRIME D'AMOUR
EL CRIMEN DEL PADRE AMARO
CRIMEN FERPECTO
CRIMES OF THE FUTURE
Criminal
Criminal Activities
CRIMSON GOLD
Crimson Peak
CRIMSON RIVERS 2
CRIMSON TIDE
LA CRISE
CRITICAL DECISION
CROCODILE DUNDEE IN LOS ANGELES
Les croix de bois
CRÓNICA DE UNA FUGA
CRONICAS
CRONOS
The Croods
CROOKLYN
CROSS FATE
THE CROSSING
THE CROSSING GUARD
CROSSING OVER
CROSSING THE BRIDGE: THE SOUND OF ISTANBUL
CROSSROADS
CROUCHING TIGER, HIDDEN DRAGON
THE CROW
THE CROW: CITY OF ANGELS
THE CRUCIBLE
The Crucifixion
CRUEL INTENTIONS
Crulic: The Path to Beyond
CRUMB
CRUSH
THE CRUSH
CRUSH PROOF
LA CRUZ
CRYING FREEMAN
THE CRYING GAME
CUBA FELIZ
Cuban Fury
THE CUP
CURDLED
THE CURE
CURE & PULSE
Cure for Pain
A Cure for Wellness
CURFEW
THE CURIOUS CASE OF BENJAMIN BUTTON
CURSE OF THE GOLDEN FLOWER
THE CURSE OF THE JADE SCORPION
CURSED
EL CUSTODIO
CUTTHROAT ISLAND
THE CUTTING EDGE
CYCLO
CYPHER
CYRUS