Good Time
Blade Runner 2049
mother!
Detroit
Manifesto (Julian Rosefeldt over)
'Een gevangenis zonder deuren'

El Club (Pablo Larraín over)

Chili, 2015 | Pablo Larraín
Met zijn nieuwste film El Club laat Pablo Larraín de Chileense geschiedenis even achter zich en kijkt hij naar een groter feno­meen: de 'geheime dienst' van de katholieke kerk.

Door Dana Linssen

Het is winter in La Boca, een onooglijk plaatsje aan de Chileense kust. De kleuren van oceaan, land en lucht lopen grauwgrijs in elkaar over. En ook de gelaatskleur van de vier mannen die gespannen staan te wachten of hun windhond Rayo, een en al elegantie en snelheid, de zaterdagse race zal winnen, is asachtig en ziekelijk. Er zit geen bloed meer in.
Afgezien van die kleine momenten waarop ze hopen dat Rayo voor hen zal ontsnappen, het licht aan de horizon zal bereiken, is er voor deze mannen dan ook geen hoop, geen leven meer. Het zijn vier gewezen priesters, die samen met een non die als hun verzorgster is aangesteld, zijn verbannen naar dit verdoemde niemandsland, dit uitgedoofde vagevuur. Als er op een dag een vijfde priester arriveert, en in zijn kielzog een jonge, verwarde man die zichzelf Sandokan noemt die deze vader Matías van seksueel misbruik beschuldigt, wordt de status quo van hun levens voor even doorbroken.

Pablo Larraín


Sinister en grimmig
El Club is de vijfde film van de Chileense regisseur Pablo Larraín. Nadat hij met het luchtiger en voor een Oscar voor Beste Buitenlandse Film genomineerde NO (2012, over het referendum dat een einde aan het regime van Pinochet maakte) zijn losvaste trilogie van films over de Chileense dictatuur had afgerond, ging dit jaar op het Filmfestival Berlijn El Club in première. Een terugkeer naar de sinistere en grimmige eerste twee delen van zijn Chili-drieluik: Tony Manero (2008) en Post Mortem (2010).
Hoewel voor een buitenstaander de parallellen met de thema's van die films voor de hand liggen — de willekeur van het geweld van de Chileense milities, de angst en paranoia die gesloten systemen in stand houden — beklemtoonde Larraín in Berlijn dat El Club niet in eerste instantie over Chili gaat.
"Dit is niet een typisch Chileens fenomeen. De katholieke kerk heeft overal ter wereld huizen en organisaties die priesters die in ongenade zijn gevallen buiten de wereld houden. In Duitsland, in de Verenigde Staten. Het is een organisatie in een organisatie. Een systeem in een systeem. Hoewel ons beeld van de kerk momenteel overgeseksualiseerd is, gaat het bovendien niet alleen om priesters die zich aan seksueel misbruik schuldig hebben gemaakt. Er kunnen tal van redenen zijn om priesters uit de maatschappij te 'verwijderen': omdat ze homoseksueel zijn (praktiserend of niet), verliefd zijn geworden op een vrouw, een overtreding hebben begaan, oud of geestesziek zijn. Kern van het verhaal is dat de katholieke kerk er zijn eigen rechtssysteem op nahoudt, met wetten die zich boven de wetten van het strafrecht plaatsen."

Kleine en grote zonden
El Club is opgezet als een mix tussen een verhoor en een biecht. Het maakt de film spannend als een metafysisch rechtbankdrama en fatalistisch als moordonderzoek onder spoken. Dit is een film die onrust oproept, vragen, waardoor je de grijze lucht die de hemel bedekt aan wilt klagen. Onheilig prikkelend, maar verwarrend ook. Larraín is niet een regisseur die de makkelijke weg kiest, maar de met doornen geplaveide paradijselijke route waarop ook zijn toeschouwers aan zielsonderzoek moeten doen. Of ze nu religieus zijn of niet.
Na een dramatische gebeurtenis stuurt de kerk een 'onderzoeker', vader Garcia die de vaders Vidal (Larraíns vaste acteur Alfredo Garcia), Ortega, Ramírez, Silva en zuster Mónica (Larraíns echtgenote Antonia Zegers) ondervraagt over de gebeurtenissen, en en passant ook hun eigen geloofwaardigheid als 'getuige' beproeft door ze naar hun eigen daden te vragen. Langzamerhand wordt duidelijk dat de mannen allemaal iets te verbergen hebben, en ook dat sommige van hun vergrijpen misschien wel nooit gestopt zijn. Er is in ieder geval een rekkelijke atmosfeer, waarin kleine overtredingen zoals drinken en gokken de grotere neiging tot kwaad en zonde in bedwang houden.
Die grijstinten worden natuurlijk weerspiegeld in het kleurenpalet van de film, digitaal gedraaid maar met oude Russische groothoeklenzen die naar verluidt nog door Andrei Tarkovski zijn gebruikt, om het beeld lichtjes te verstoren en zachter te maken. Larraín kiest zijn filmmateriaal altijd nauwkeurig in overeenstemming met de inhoud van zijn film. Hij vertelt hoe vroeger op film gedraaide films per land en continent van kleur konden verschillen "door het water dat werd gebruikt om de film schoon te spoelen". El Club ziet eruit alsof de film in de Grote Oceaan is ondergedompeld, een doop in een oerzee die er niet in geslaagd is de zonden van de mannen weg te wassen.
Maar die grijstinten zitten ook in de dialogen, in de redeneertrant van de priester-ondervrager en de priester-aangeklaagden. Niets wordt met zoveel woorden gezegd, alles wordt als hypothese besproken. Misbruik, moord, ontvoering en elk vergrijp eist zijn plek in een theologische rangorde op. Op een subtiele manier voel je zo het schuren tussen de wereldlijke en de hemelse gevoelens van rechtvaardigheid. Garcia vraagt zich af of de mannen weten waarom ze daar zitten, of ze weten dat ze iets verkeerd hebben gedaan. Maar het systeem stelt de mannen boven de wet, maakt ze onschendbaar. Ook daarin verschilt El Club niet zoveel van Larraíns eerdere werk, waarin hij dat soort machtsmechanismen blootlegt, en vooral laat zien hoe ook de kleine, onzichtbare luiden erdoor geïnfecteerd zijn.

Macht van de media
De grote vraag van de film is natuurlijk, zoals bij elk geloof, waarom de mannen zich bij hun verbanning, hun gevangenschap neerleggen. Dat heeft met die onschendbaarheid te maken. En met het aura dat zelfs hun slachtoffers aan ze toekennen. Natuurlijk zit er ook een zelfkastijdend element in, zoals de film ook laat zien. Zelf met perverse trekjes: de mannen verlustigen zich ook in de status aparte die ze hebben: niet binnen en niet buiten de wereld. Maar het belangrijkste is waarschijnlijk dat er iets essentieels is veranderd waardoor de kerk en zij zichzelf in een nog grotere houdgreep hebben: door de komst van massamedia lijkt er meer openheid gekomen (denk aan alle misbruikschandalen die de afgelopen tien jaar aan het licht zijn gekomen). Maar meer openheid heeft altijd meer geheimzinnigheid tot gevolg.
Larraín: "De reden dat deze mannen niet zomaar wegvluchten, ergens anders een nieuw leven beginnen, is omdat ze bang zijn. Ze zijn bang om betrapt te worden. De kerk heeft ze bestraft door ze te isoleren, maar het is een gevangenis zonder deuren. Ze kunnen ieder moment weggaan, maar ze kunnen nergens heen. Hun angst is het grootste slot op de deur. Zuster Mónica begrijpt dat. Op een gegeven moment realiseer je je dat zij daar ook niet zomaar is, dat ook zij een straf uitzit. Maar zij is de bewaarster van de geheimen. Ze glimlacht omdat ze iedereen in haar macht heeft. De priesters, maar ook vader Garcia. Als hij dreigt het huis te sluiten, dan dreigt zij met de televisie."


top
El Club (Pablo Larraín over)

December 2015 #382



Productie
Juan de Dios Larraín
Pablo Larraín
Regie
Pablo Larraín
Scenario
Guillermo Calderón
Pablo Larraín
Daniel Villalobos
Camera
Sergio Armstrong
Montage
Sebastián Sepúlveda
Muziek
Carlos Cabezas
Art direction
Estefania Larraín
Met
Roberto Farías
Antonia Zegers
Alfredo Castro

Kleur, 98 minuten

Distributie
Cinéart
Te zien
vanaf 26 november

Ga voor alle bioscopen
en speeltijden naar
MrMovie.nl

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


C

C'EST ARRIVÉ PRÈS DE CHEZ VOUS
C'EST DÉJÀ L'ÉTÉ
C'EST PAS MOI, JE LE JURE!
C'EST QUOI LA VIE?
C.R.A.Z.Y.
ÇA COMMENCE AUJOURD'HUI
CABIN FEVER
The Cabin in the Woods
CABLE GUY
CACHÉ
CACHORRO
CADILLAC GIRLS
Caesar Must Die
Cafard
Café de Flore
CAFE DE LOS MAESTROS
CAFÉ FLESH
Café Society
IL CAIMANO
Câini
CAIRO TIME
A CAIXA
CALENDAR
CALENDAR GIRLS
CALIFORNIA DREAMIN' (ENDLESS)
CALIMUCHO
Call Girl
CALLE 54
EL CALLEJON DE LOS MILAGROS
CALLING E.T.
CALVAIRE
Calvary (Previously Unreleased)
Camille Claudel 1915
The Campaign
CAN'T U HEAR ME SINGIN'
CANADIEN BACON
CANDY (Christian Marquand)
CANDY (Neil Armfield)
EL CANT DELS OCELLS
LA CANTANTE DE TANGO
The Canyons
CAOS CALMO
CAÓTICA ANA
CAPITÃES DE ABRIL
Il capitale umano
CAPITALISM, A LOVE STORY
CAPOTE
Capsule (Imagine)
CAPTAIN ABU RAED
Captain America: Civil War
Captain America: The First Avenger 3D
Captain America: The Winter Soldier 3D
CAPTAIN CORELLI'S MANDOLIN
Captain Fantastic
Captain Phillips
Capture the Flag (Race naar de maan)
CAPTURING THE FRIEDMANS
CARAMEL
CARAVAGGIO
CAREER GIRLS
Cargo (Ben Howling, Yolanda Ramke)
CARGO (Clive Gordon)
CARGO 200
CARLA'S LIST
CARLA'S SONG
CARLITO'S WAY
CARMEN MEETS BORAT
CARMEN VAN HET NOORDEN
Carnage
Carnival
CARNIVÀLE
Carnotstraat 17
CARO DIARIO
Carol
Carrie
CARRIERS
CARRINGTON
CARS
Cars 2 (NL)
Cars 3
Cartas da guerra (Ivo Ferreira over)
CASA DE LAVA
CASA DE LOS BABYS
CASABLANCA
CASANEGRA
CASANOVA
CASE 39
CASHBACK
CASINO
CASINO ROYALE
CASPER
Casper & Emma
Casper & Emma de bergen in
Casper en Emma op safari
CASSANDRA'S DREAM
Casse-tête chinois
CASSHERN
CAST AWAY
casting a glance
CASTINGX
THE CASTLE
THE CAT IN THE HAT
THE CAT RETURNS
Catch 44
CATCH A FIRE
CATCH ME IF YOU CAN
CATERINA VA IN CITTÀ
CATFISH
CATS & DOGS: DE WRAAK VAN KITTY GALORE
CATWOMAN
CAVALE
Cave of Forgotten Dreams
The cave of the yellow dog (Byambasuren Davaa over)
CECIL B. DEMENTED
CELEBRITY
DE CELESTIJNSE BELOFTE
CELIA
THE CELL
CELL 211
CELLULAR
THE CELLULOID CLOSET
CELOS
THE CEMENT GARDEN
Cemetery of Splendour
LES CENT ET UNE NUITS
CENTER STAGE
CENTRAL DO BRASIL
Central Intelligence
CENTURION
LA CÉRÉMONIE
Certain Women (Previously Unreleased)
CÉSAR ET ROSALIE
Cézanne et moi
CHACUN CHERCHE SON CHAT
CHACUN SON CINÉMA
CHAIN REACTION
CHALET GIRL
CHALK
CHAMANKA
THE CHAMBER
LA CHAMBRE DES OFFICIERS
LA CHAMBRE VERTE
La Chana
CHANDNI CHOWK TO CHINA
The Change-up
CHANGELING
CHANGING LANES
CHAOS (Coline Serreau)
CHAOS (Tony Giglio)
Chapiteau Show
CHAPLIN
Chappie
CHARACHAR
CHARADE
CHARLES CHAPLIN DVD-BOX
CHARLIE AND THE CHOCOLATE FACTORY
CHARLIE ST. CLOUD
CHARLIE WILSON'S WAR
CHARLIE'S ANGELS (2000)
CHARLIE'S ANGELS: FULL THROTTLE
Charlie's Country
CHARLOTTE GRAY
CHARLOTTE'S WEB
THE CHASE
THE CHASER
CHASERS
CHASING AMY
CHASING LIBERTY
Chasing Mavericks
CHASING SLEEP
LA CHASSE AUX PAPILLONS
THE CHATÊAU
CHE PART 1 EN 2
CHE?
CHEAP LUDES
CHEAPER BY THE DOZEN
CHEAPER BY THE DOZEN 2
Check It
Cheerful Weather for the Wedding
Chef
LE CHÊNE
Cherchez Hortense
CHÉRI
The Chernobyl Diaries
CHERRY BLOSSOMS — HANAMI
CHERRY FALLS
Les chevaliers blancs
Les chevaux de Dieu
CHEVOLUTION
Chez nous (Lucas Belvaux over)
Chez nous (Tim Oliehoek)
Chi-Raq
LE CHIAVI DI CASA
CHICAGO
CHICKEN LITTLE
CHICKEN RUN
CHICKIES, BABIES AND WANNABEES
CHIKAMATSU MONOGATARI
Child 44
Child of God
Child's Pose
CHILDREN OF HEAVEN
THE CHILDREN OF HUANG SHI
CHILDREN OF MEN
CHILDREN OF NATURE
CHILL FACTOR
Het Chimpansee Complex
Chimpanzee
CHINA BLUE
CHINA STRIKE FORCE
China's Van Goghs
CHINATOWN
Chinatown (gerestaureerd)
CHINESE BOX
A CHINESE GHOST STORY: THE TSUI HARK ANIMATION
Chips
CHLOE
CHOCOLAT
CHOCOLATE
The Choice
CHOPPER
LES CHORISTES
Chorus
A CHRISTMAS CAROL
Chronic
Chronicle
CHRONICLE OF A DISAPPEARANCE
THE CHRONICLES OF NARNIA — THE LION, THE WITCH AND THE WARDROBE
THE CHRONICLES OF NARNIA: THE VOYAGE OF THE DAWN TREADER
CHRONICLES OF RIDDICK
CHUNGKING EXPRESS
CHUNHYANG
CHUTNEY POPCORN
EL CID, DE LEGENDE
CIDADE BAIXA
CIDADE DE DEUS (CITY OF GOD)
CIDADE DOS HOMENS
THE CIDER HOUSE RULES
Le Ciel Flamand
EL CIELO GIRA
EL CIELO, LA TIERRA Y LA LLUVIA
LA CIÉNAGA
Cigán/The Garden
Cinderella
CINDERELLA MAN
A CINDERELLA STORY
CINÉMA INVISIBLE
CINEMA, ASPIRINES AND VULTURES
La cinquième saison
THE CIRCLE (Jafar Panahi)
The Circle (James Ponsoldt)
CIRCLE OF FRIENDS
Circumstance
CIRCUS
CIRKELIENTJE
Cirkus Columbia
CIRQUE DU FREAK: THE VAMPIRE'S ASSISTANT
CITIZEN KANE
CITIZEN RUTH
Citizenfour
CITY BY THE SEA
CITY HALL
CITY OF ANGELS
CITY OF EMBER
CITY OF GHOSTS (Matt Dillon)
City of Ghosts (Matthew Heineman)
CITY OF INDUSTRY
CITY OF JOY
THE CITY OF LOST CHILDREN
City of Violence
El ciudadano ilustre
A civil action
THE CLAIM
CLAIRE DOLAN
El Clan
Clash
CLASH OF THE TITANS 3D
CLAUDE CHABROL COLLECTIE
CLAUS, OP HANDEN GEDRAGEN
CLEAN
CLEAN, SHAVEN
CLEAR AND PRESENT DANGER
THE CLEARING
CLERKS II: PASSION OF THE CLERKS
CLICK
THE CLIENT
CLIFFHANGER
Cloaca
CLOCKERS
CLOCKSTOPPERS
Cloclo
CLOSE TO HOME
CLOSER
CLOSING THE RING
Cloud Atlas
Clouds of Sils Maria
CLOVERFIELD
El Club (Pablo Larraín over)
Club Sándwich
De club van Sinterklaas & de pietenschool
De club van Sinterklaas & de verdwenen schoentjes
De club van Sinterklaas & geblaf op de pakjesboot
De club van Sinterklaas & het geheim van de speelgoeddokter
De Club van Sinterklaas & het pratende paard
CLUB ZEUS
CLUELESS
COACH CARTER
COBB
COCKFIGHTER
COCO AVANT CHANEL
COCO CHANEL & IGOR STRAVINSKY
CODE 46
Code Blue
CODE INCONNU
Code M
COFFEE AND CIGARETTES
Cold Breezes
COLD COMFORT FARM
COLD FEVER
The Cold Light of Day (Mabrouk El Mechri)
THE COLD LIGHT OF DAY (Rudolf van den Berg)
COLD SOULS
COLLATERAL
Collateral Beauty
COLLATERAL DAMAGE
LE COLLIER PERDU DE LA COLOMBE
Colombiana
COLOR OF NIGHT
COLPO DI LUNA
COMANDANTE
COMBAT SHOCK
Les combattants
A COMÉDIA DE DEUS
COMEDIAN HARMONISTS
Coming Home
Comme un chef
Comme un homme
COMME UNE IMAGE
LA COMMUNE
COMO AGUA PARA CHOCOLATE
THE COMPANY
COMPANY MAN
The Company Men
Company Orheim
The Company You Keep
COMPASSIONATE SEX
Complete Unknown
The Complex
Compostella
Computer Chess
LA COMUNIDAD
CON AIR
Conan The Barbarian 3D
LE CONCERT
THE CONCIERGE
Concussion
CONDUCTING MAHLER
CONFESSION, FROM THE COMMANDER'S DIARY
Le confessioni
CONFESSIONS OF A DANGEROUS MIND
CONFESSIONS OF A SHOPAHOLIC
CONFESSIONS OF A TEENAGE DRAMA QUEEN
CONFIDENCE
CONFIDENCES TROP INTIMES
CONFITUUR
Il conformista (Thuiskijken)
CONGO
CONGORAMA
The Congress
The Conjuring
The Conjuring 2
CONNY & CARLA
La conquête
LE CONSEGUENZE DELL'AMORE
CONSENTING ADULTS
CONSPIRACY THEORIE
The Conspirator
CONSPIRATORS OF PLEASURE
THE CONSTANT GARDENER
CONSTANTINE
CONTACT
Contagion
CONTAINER
CONTE D'AUTOMNE
CONTE D'ÉTÉ
CONTE D'HIVER
UN CONTE DE NOËL
THE CONTENDER
Contraband
CONTRACORRIENTE
CONTRE TOI
CONTROL
LES CONVOYEURS ATTENDENT
COOKIE'S FORTUNE
COOL
COOL & CRAZY
Cool Girls
COOL RUNNINGS
THE COOLER
COP LAND
COPACABANA
COPIE CONFORME
COPS VS. THUGS (KENKEI TAI SOSHIKI BORYOKU)
COPYCAT
COPYING BEETHOVEN
CORAJE
CORALINE EN DE GEHEIME DEUR
CORDERO DE DIOS (LAMB OF GOD)
THE CORE
Corman's World: Exploits of a Hollywood Rebel
Corn Island
Cornelis
CORPSE BRIDE
THE CORRIDOR
CORRINA, CORRINA
THE CORRUPTOR
Corta
CORTO MALTESE: LA COUR SECRÈTE DES ARCANES
COSAVOGLIODIPIÙ
Cosmopolis
COSTA BRAVA
COSTA!
A COUCH IN NEW YORK
The Counselor
THE COUNT OF MONTE CRISTO
Countdown to Zero
COUNTERPARTS (GEGENÜBER)
THE COUNTRY TEACHER
LE COUPERET
UN COUPLE EPATANT
COUPLES RETREAT
COURAGE UNDER FIRE
COURTING COURTNEY
COUSIN BETTE
THE COVE
COWBOY BEBOP: THE MOVIE
THE COWBOY WAY
Les cowboys
Cowboys & Aliens
COWBOYS IN KOSOVO
CQ
Crab Trap
CRADLE 2 THE GRAVE
THE CRAFT
CRANK
CRASH (David Cronenberg)
CRASH (Paul Haggis)
THE CRAZIES
Crazy (Workshop Filmkritiek)
CRAZY HEART
CRAZY IN ALABAMA
Crazy, Stupid, Love
CRAZY/BEAUTIFUL
CREATION
Creative Control
Creed
CREEP
CREMASTER MARATHON
CREPUSCULE
CRIME D'AMOUR
EL CRIMEN DEL PADRE AMARO
CRIMEN FERPECTO
CRIMES OF THE FUTURE
Criminal
Criminal Activities
CRIMSON GOLD
Crimson Peak
CRIMSON RIVERS 2
CRIMSON TIDE
LA CRISE
CRITICAL DECISION
CROCODILE DUNDEE IN LOS ANGELES
Les croix de bois
CRÓNICA DE UNA FUGA
CRONICAS
CRONOS
The Croods
CROOKLYN
CROSS FATE
THE CROSSING
THE CROSSING GUARD
CROSSING OVER
CROSSING THE BRIDGE: THE SOUND OF ISTANBUL
CROSSROADS
CROUCHING TIGER, HIDDEN DRAGON
THE CROW
THE CROW: CITY OF ANGELS
THE CRUCIBLE
The Crucifixion
CRUEL INTENTIONS
Crulic: The Path to Beyond
CRUMB
CRUSH
THE CRUSH
CRUSH PROOF
LA CRUZ
CRYING FREEMAN
THE CRYING GAME
CUBA FELIZ
Cuban Fury
THE CUP
CURDLED
THE CURE
CURE & PULSE
Cure for Pain
A Cure for Wellness
CURFEW
THE CURIOUS CASE OF BENJAMIN BUTTON
CURSE OF THE GOLDEN FLOWER
THE CURSE OF THE JADE SCORPION
CURSED
EL CUSTODIO
CUTTHROAT ISLAND
THE CUTTING EDGE
CYCLO
CYPHER
CYRUS