Good Time
Blade Runner 2049
mother!
Detroit
Manifesto (Julian Rosefeldt over)
Hond met geweer in Bowling for Columbine Het veelkoppige monster

BOWLING FOR COLUMBINE

Canada/Verenigde Staten/Duitsland, 2002 | Michael Moore
Documentaire- en televisiemaker Michael Moore heeft in Amerika evenveel fans als vijanden. Is hij een angry man die Amerika een spiegel voorhoudt of een narcistische demagoog? In Bowling for Columbine onderzoekt hij de Amerikaanse geweldscultuur. Waarom wil elke Amerikaan een wapen? Een portret van een filmactivist die Amerika aan het volk wil teruggeven.

Michael Moore: "Deze idoten zijn wij."

Geen treuriger aanblik dan een zaaltje in een wijkgebouw waar een Nederlandse politicus de kiezers komt toespreken. Bij de komende verkiezingscampagne zullen we de beelden weer zien: rond formicatafeltjes gezeten mensen die het hondenweer hebben getrotseerd om onder het genot van gratis koffie voorspelbare retoriek te horen. De spreker waarschuwt partij x voor de laatste keer, is gekomen om te luisteren en besluit met de opmerking dat we met zijn allen voor een goed resultaat gaan. Pim Fortuyn was de eerste Nederlandse politicus die begreep dat politiek entertainment is. Wie gehoord wil worden, moet zorgen dat er wat te lachen valt. De filmactivist Michael Moore wist dat aan het einde van de jaren tachtig al, toen hij debuteerde met de documentaire Roger & me. Het bleek mogelijk om een humoristische film over sociale ontwrichting te maken. Moore's handelsmerk was gevestigd: een linkse politieke agenda, die met satire en humor wordt opgediend.
De 48-jarige Moore groeide op in de stad Flint in de Amerikaanse staat Michigan. Zoals zoveel inwoners van de stad werkte zijn vader bij General Motors, de grootste werkgever in Flint. De prikklok in de autofabriek bepaalde zijn leven. Een hele generatie Amerikaanse zonen zag in de jaren zestig en zeventig hun vaders veranderen van stoere helden in uitgeputte fabrieksslaven. Het riep bij Moore een mengeling van woede en compassie op. Arbeiderszoon en Moore's leeftijdgenoot Bruce Springsteen trof in 1978 de juiste toon in het deprimerende lied 'Factory': "Through the mansions of fear, through the mansions of pain/I see my daddy walking through them factory gates in the rain/Factory takes his hearings, factory gives him life/The working, the working, just the working life." Als Moore liedjesschrijver was geweest, had de tekst van hem kunnen zijn.

Kloof
Had het leven niet meer te bieden dan veertig jaar fabriekswerk? Moore werd een politiek bewuste jongen, die het kapitalisme als bron van alle kwaad zag. Zijn retorische talent bracht hem als achttienjarige in de bestuursraad van zijn highschool. Een politieke carrière leek in het verschiet te liggen, maar na de highschool brak een verwarrende periode aan. Op de universiteit hield Moore het niet lang vol, maar wat hij wel wilde wist hij niet. Uiteindelijk ging hij werken bij General Motors — er moest brood op de plank — maar na de eerste werkdag keerde hij er niet terug.
Hij vond zijn draai met de oprichting van het weekblad The Flint Voice, waarin Moore met een groepje linkse jongeren misstanden in Flint aan de orde stelde. Zijn initiatief werd een succes en Moore maakte naam als satiricus. Al snel heette het blad The Michigan Voice: het ging niet meer alleen om Flint, maar om wantoestanden in heel Michigan. Het succes bleef niet onopgemerkt: Moore werd in 1986 gevraagd voor de redactie van het prestigieuze Mother Jones magazine, dat in San Francisco was gevestigd.
Het bleek een miskleun. Volgens Moore liep er een kloof tussen hem en de rest van de redactie. Het had volgens hem te maken met het verschil in afkomst. Moore kende als arbeiderszoon de wereld van prikklokken en tierende chefs en de andere redactieleden niet, want die kwamen uit de middenklasse. De redactie vond het onzin, beschuldigde Moore van incompetentie en ontsloeg hem. Het was voor het eerst dat Moore zijn blue collar-afkomst als wapen had ingezet. Bij Mother Jones baatte het hem niet, maar later profileerde hij zich succesvol als gewone Amerikaanse jongen, die van honkbal en hamburgers houdt. Het baseballpetje dat hij altijd op heeft, moet zijn gewoonheid onderstrepen.

Hardvochtigheid
Na het ontslag zakte Moore, terug in Flint, weg in een depressie, die verdween toen hij een ambitieus project bedacht: een documentaire over de invloed van General Motors op Flint. Moore had geen cent te makken, maar met het organiseren van bingo-avonden schraapte hij het budget bij elkaar. Het resultaat was Roger & me, dat de sociale ravage toont die General Motors in Flint had aangericht. De Amerikaanse auto-industrie leed onder de concurrentie van goedkope Japanse auto's en General Motors sloot in de jaren tachtig zijn fabrieken in Flint. Veertigduizend mensen verloren hun baan. Duizenden gezinnen raakten in de vicieuze cirkel van financiële sores en sociale problemen.
Roger & me hekelde het beleid van General Motors, dat voor Moore illustratief was voor de hardvochtigheid van het kapitalisme. Dat de film ook amusant was, kwam door Moore's briljante vondst om zijn poging om General Motors-directeur Roger Smith te spreken te krijgen als running gag in de film op te voeren. Het leverde komische scènes op van een zich verbergende captain of industry, die geen benul heeft van de sociale rampen die hij aanricht.
Het is ironisch dat het grootkapitaal Moore met Roger & me tot miljonair maakte. Warner Bros vermoedde een hit in de documentaire en betaalde Moore drie miljoen dollar. Het werd hem in dogmatisch linkse kring niet in dank afgenomen. Moesten we in deze miljonair, die later in Manhattan een appartement kocht en zijn dochter op een particuliere school deed, een arbeidersheld zien? Ook verweet men hem narcisme: volgens een linkse criticus zou de film Roger & me, me, me, me moeten heten. Nog steeds wordt Moore dergelijke kritiek voor de voeten geworpen. Het maakt een kleinzielige indruk: mag een rijke niet opkomen voor arbeiders? Bovendien beweert Moore dat hij een derde van zijn inkomen weggeeft. Rechtse critici hadden andere problemen met Roger & me. Ze verweten Moore gegoochel met feiten. Dat klopt, maar het haalt de strekking van de film niet onderuit. Het staat buiten kijf dat het vertrek van General Motors uit Flint de stad in ellende stortte.

Voorverpakt
Na Roger & me werkte Moore in de jaren negentig als een bezetene. Hij maakte de satirische tv-series The awful truth en TV Nation over de uitwassen van het Amerikaanse kapitalisme, de documentaire The big one, over het amorele gedrag van multinationals in de Derde Wereld, en de geflopte satirische speelfilm Canadian bacon, over een Amerikaanse oorlog tegen Canada. Tussendoor schreef hij de satirische boeken Downsize this!, Adventures in a TV nation en recent Stupid white men. Moore's doelwitten zijn in die tien jaar niet veranderd: multinationals, mediaconglomoraten en conservatieve politici. Zijn huidige favoriete vijand is Bush. Moore noemt hem in 'Stupid white men' 'thief in chief' en, met een verwijzing naar de volgens Moore gestolen verkiezingsoverwinning, 'een kraker in het Witte Huis'. Aan geestige oneliners heeft hij nooit gebrek: "Het is gebruikelijk dat politici pas boeven worden als ze in functie zijn, maar deze kwam voorverpakt binnen."
Moore's visie op Amerika is simpel: er is een goed en een slecht Amerika. Het slechte Amerika zetelt in het Witte Huis en in de kantoren van multinationals. De gewone Amerikanen — Moore gebruikt zonder ironie nog wel eens het woord volk — vormen het goede Amerika. Maar er is hoop: "De slechteriken zijn een zootje dwaze, stompzinnige witte mannen, maar wij zijn met veel meer."
Moore lijkt een late representant van de Populistische Beweging uit het einde van de negentiende eeuw. De aanhangers meenden dat een groepje groot-industriëlen en politici samenspanden tegen de massa van eenvoudige, goede Amerikanen. Ook Moore is gevoelig voor complottheorieën. Zo meent hij in Stupid white men dat er helemaal geen sprake is van een economische recessie. Hij wordt ons aangepraat. "Er is geen recessie, mijn vrienden. Geen teruggang. Geen zware tijd. De rijken bergen de buit op die zij de laatste twee decennia hebben verzameld en ze willen zeker weten dat jullie niet komen voor jullie deel van de taart." In een interview betoogt hij echter vrolijk het omgekeerde, want volgens hem wil de "pathetische leugenaar" Bush een oorlog tegen Irak om de aandacht af te leiden van de belabberde economische situatie.
Moore is gemakkelijk te betrappen op inconsistenties, maar dat neemt niet weg dat hij de vinger op vele zere plekken legt. Hij maakt zich niet als enige Amerikaan zorgen over de relatie tussen grote bedrijven en politici, de invloed van het militair-industriële complex op Bush, de opmars van de intolerante conservatieve moraal, de druk op kritische media, de groeiende armoede in Amerika en het eeuwige racisme. Zijn humor en satire onderscheiden hem van andere critici. Een recensent van Stupid white men typeerde hem treffend als een Noam Chomsky met humor. De kritische boeken van de humorloze Chomsky wil niemand lezen, maar de boeken van Moore, die Chomsky's politieke opvattingen deelt, zijn bestsellers. Moore beseft dat de verpakking minstens even belangrijk is als de inhoud

Angstcultuur
Met Bowling for Columbine richt Moore zich nu eens niet op het grootkapitaal, maar op een veelkoppig monster: de Amerikaanse geweldscultuur. Het uitgangspunt is simpel: waarom komen er jaarlijks meer dan elfduizend Amerikanen door kogels om het leven en in Canada en de grote Europese landen een paar honderd? Wat is de bron van de Amerikaanse geweldscultuur? Wat volgt is een bizarre tocht langs de uitwassen van de Amerikaanse geweldscultuur. Moore bezoekt met een slachtoffer van de schietpartij op de Columbine highschool, waar twee leerlingen in 1999 een slachting aanrichtten, de supermarkt K-Mart, waar kogels vrij te koop zijn.
Ook bezoekt hij een bank, waar iedereen die een rekening opent een geweer als welkomstgeschenk krijgt ("More bang for your buck"). Marilyn Manson mag klagen dat hij de schuld krijgt voor elke onbegrijpelijke geweldsdaad. De standup comedian Chris Rock merkt op dat Amerika er anders uit zou zien als een kogel vijfduizend dollar zou kosten. Met een compilatie van archiefbeelden van Amerikaans militair ingrijpen in de laatste vijftig jaar in Zuid-Amerikaanse en andere landen, betoogt Moore dat Amerikanen niet alleen thuis op straat maar ook in internationale relaties eerst schieten en dan praten. De media creëren met hun hysterische aandacht voor geweld een angstcultuur, die wapenfabrikanten geen windeieren legt.
De climax van de film is Moore's bezoek aan Charlton Heston, die als voorzitter van de wapenlobbyclub National Rifle Association mag uitleggen waarom hij met een geweer onder zijn kussen slaapt. De stamelende Heston is niet bestand tegen Moore's guerilla-aanpak en sneuvelt in het verbale vuurgevecht.
Bowling for Columbine is een duizelingwekkende tocht door de Amerikaanse geweldscultuur. Het is Moore's beste film, omdat de maker deze keer geen pasklare antwoorden heeft. Het gaat niet om arbeiders versus grootkapitaal, niet om goede Amerikanen tegen slechte, want de hele Amerikaanse samenleving is besmet door de geweldscultuur. Het is Moore's verdienste dat hij in Bowling for Columbine zichtbaar maakt hoe diep het geweld geworteld is. Hij houdt de Amerikanen een spiegel voor: deze idioten zijn wij. We hebben een cultuur gecreëerd waarin een zesjarige met een geweer naar de kleuterschool kan wandelen om een andere zesjarige dood te schieten.
Met Bowling for Columbine maakt de populist Moore plaats voor een man die verbijsterd om zich heen kijkt. De film is een 'wake up call', maar het wakker worden kan nog even duren. Een Amerikaan moet zijn gezin kunnen verdedigen, vinden velen met president Bush, die in Texas verordonneerde dat gelovigen hun wapens mogen meenemen naar de kerk. Gewapend kunnen ze er bidden voor hun jaarlijks meer dan elfduizend door kogels omgekomen landgenoten.

Jos van der Burg



top
BOWLING FOR COLUMBINE

December 2002 #239

Regie
Michael Moore

Kleur, 120 minuten

Te zien
op IDFA en vanaf 5 december

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


B

B-52
B. LOVE COLDER THAN DEATH
B. MONKEY
BAADASSSSS!
DER BAADER MEINHOF KOMPLEX
BAARÌA
BAB EL-OUED CITY
The Babadook
BABAJI, AN INDIAN LOVE STORY
BABE
BABE: PIG IN THE CITY
BABEL
BABIES
BABOOSKA
BABS
De baby
BABY BLUE
Baby Driver
BABY GENIUSES
BABY MAMA
THE BABY OF MÂCON
BABY'S DAY OUT
BABYLON
BABYLON A.D.
The babymakers
Bacalaureat (Cristian Mungiu over)
THE BACHELOR
Bachelorette
HET BACHVIRUS
BACIAMI ANCORA
BACK TO GAYA
THE BACK-UP PLAN
BACKBEAT
BAD BOY BUBBY
BAD BOYS
BAD BOYS 2
BAD COMPANY
BAD DAY AT BLACK ROCK
BAD GIRLS OF MUSIC
BAD GUY
BAD LIEUTENANT
THE BAD LIEUTENANT: PORT OF CALL — NEW ORLEANS
Bad Moms
Bad Neighbours
Bad Neighbours 2
BAD NEWS BEARS
BAD SANTA
Bad Santa 2
BAD TEACHER
The Bag Man
BAISE-MOI
UN BAISER S'IL VOUS PLAÎT
BAISERS VOLÉS
Bait 3D
DE BAL
LE BAL MASQUÉ
BALADA TRISTE DE TROMPETA
LA BALIA
BALIBO
BALKAN BAROQUE
Ballerina
BALLETS RUSSES
BALLO A TRE PASSI
LE BALLON ROUGE
BAMAKO
BAMBI
BAMBI II
BAMBOOZLED
THE BAND'S VISIT
La bande à Picasso
BANDIDAS
BANDIT QUEEN
BANDITS
Bang Gang (A Modern Love Story)
THE BANGER SISTERS
BANGKOK DANGEROUS (Danny & Oxide Pang)
BANGKOK DANGEROUS (Danny & Oxide Pang)
THE BANISHMENT
THE BANK JOB
DE BANKROET JAZZ
EL BAÑO DEL PAPA
BARAN
BARB WIRE
Barbara
THE BARBER OF SIBERIA
Barbershop: A Fresh Cut
BARDSONGS
THE BAREFOOT CONTESSA
BARNEY'S VERSION
BARNYARD: THE ORIGINAL PARTY ANIMALS/BEESTENBOEL
LES BARONS
Barry
Bart Vegter: 9 abstracte films (1981-2008)
BASEKETBALL
BASHU
BASIC INSTINCT 2
THE BASKETBALL DIARIES
BASQUIAT
LOS BASTARDOS
Bastille Day
BATALLA EN EL CIELO
BATMAN & ROBIN
BATMAN BEGINS
BATMAN FOREVER
Batman vs. Superman: Dawn of Justice
BATTLE IN SEATTLE
The Battle of Algiers
Battle of the Year: The Dream Team
BATTLE ROYALE
BATTLE ROYALE 2
BATTLEFIELD EARTH
Battleship
The Bay
Baywatch
BE COOL
BE KIND REWIND
THE BEACH
BEAN
Bears
Beasts of No Nation
Beasts of the Southern Wild
BEAT
The Beatles: Eight Days a Week
Beats, Rhymes & Life Travels of a Tribe Called Quest
BEAU TRAVAIL
BEAUTIFUL BITCH
BEAUTIFUL BOXER
Beautiful Boy
THE BEAUTIFUL COUNTRY
Beautiful Creatures
BEAUTIFUL GIRLS
BEAUTIFUL JOE
A BEAUTIFUL MIND
BEAUTIFUL PEOPLE
BEAUTIFUL THING
Beauty and the Beast
Les beaux jours
BEAVIS AND BUTT-HEAD DO AMERICA
BECAUSE I SAID SO
BECK
BECOMING JANE
Becoming traviata
BEDAZZLED
BEDROOMS & HALLWAYS
BEDTIME STORIES
BEE MOVIE
BEEFCAKE
BEESEASON
BEESTENBOEL (BARNYARD: THE ORIGINAL PARTY ANIMALS)
Beestenboot
BEETHOVEN'S 2ND
BEFORE AND AFTER
Before I Fall
Before Midnight
BEFORE NIGHT FALLS
BEFORE SUNRISE
BEFORE SUNSET
BEFORE THE DEVIL KNOWS YOU'RE DEAD
Before the Flood
BEFORE THE RAIN
BEFORE THE STORM
Begin Again
Beginners
BEHIND ENEMY LINES
Behind the Candelabra
BEHIND THE SUN
Being Flynn
BEING HUMAN
BEING JOHN MALKOVICH
Bel ami
Belgica
THE BELIEVER
Bella Donna's
BELLA MARTHA
Bellas mariposas
Belle (Amma Asante)
Belle (André Delvaux)
BELLE (Irma Achten)
BELLE DE JOUR
Belle en het beest
BELLE ÉPOQUE
BELLE TOUJOURS
BELLE VAN ZUYLEN
Bellicher: Cel
BELOVED
BELPHÉGOR — LE FANTÔME DU LOUVRE
BEN X
Ben-Hur
BEND IT LIKE BECKHAM
De Bende van Oss
Bennie Stout
BENNY AND JOON
BENNY'S VIDEO
BENZINA
BEOWULF
BEOWULF & GRENDEL
Berberian Sound Studio
BERLIN ALEXANDERPLATZ: REMASTERED
Berliner Tagebuch
BERNIE
Bert Haanstra Compleet
BES VAKIT — TIMES AND WINDS
BESHKEMPIR
The Best Exotic Marigold Hotel
THE BEST INTENTIONS
Best Night Ever
The Best of Me
THE BEST THING IN LIFE
BEST WORST MOVIE
DE BESTE ZOMER
Bethlehem
BETTER THAN CHOCOLATE
Between the Devil and the Deep
BETWEEN THE DEVIL AND THE DEEP BLUE SEA
THE BEVERLY HILLBILLIES
BEVERLY HILLS CHIHUAHUA
BEVERLY HILLS COP 3
DER BEWEGTE MANN
BEWITCHED
BEWOGEN KOPER
BEYNELMILEL aka THE INTERNATIONAL
BEYOND (Åke Sandgren)
Beyond (Pernialla August)
BEYOND BORDERS
Beyond Clueless
BEYOND RANGOON
BEYOND REASON
Beyond Sleep
BEYOND THE CLOUDS (PAR DELÀ LES NUAGES)
BEYOND THE GAME
Beyond the Hills
Beyond the Mountains and Hills
BEYOND THE ROCKS
Beyond the Steppes
BEZNESS
Bezness as Usual (Alex Pitstra over)
The BFG
Bibi & Tina
Bibi & Tina 2 (NL)
Bibi & Tina: Jongens tegen de meiden
BICENTENNIAL MAN
Les bien-aimés
BIENVENUE CHEZ LES CH'TIS
Big Boy
THE BIG BRASS RING
BIG DADDY
Big Eyes
BIG FISH
Big Game
THE BIG HEAT
Big Hero
THE BIG HIT
THE BIG LEBOWSKI
Big Miracle
BIG MOMMA'S HOUSE
BIG MOMMA'S HOUSE 2
BIG MOMMAS: LIKE FATHER, LIKE SON
BIG NIGHT
The Big Parade
The Big Short
The Big Wedding
THE BIG WHITE
Bigfoot Junior
A Bigger Splash
BIGGER THAN JAMES DEAN
BIGGER THAN LIFE
BIGGIE & TUPAC
BIJ ONS IN DE JORDAAN
BIKKEL
BILLY ELLIOT
BILLY THE KID
BILLY'S BAD
BIN ICH SCHÖN?
BIN-JIP
BINGO
BIOGRAFI: ALBANESE VERHALEN
BIPEDALISM
BIR IHTIMAL DAHA VAR
THE BIRD CAN'T FLY
Bird People (Pascale Ferran over)
THE BIRDCAGE
Birdman
BIRDWATCHERS
BIRTH
BIRTHDAY GIRL
BITTER MOON
BITTER SUGAR
Bittersweet
A BITTERSWEET LIFE
BIUTIFUL
Black
Black & White & Sex
THE BLACK BALLOON
BLACK BUTTERFLIES
BLACK CAT, WHITE CAT
Black Coal
THE BLACK DAHLIA
Black Gold (Jean-Jacques Annaud)
BLACK GOLD (Marc & Nick Francis)
BLACK HAWK DOWN
BLACK KNIGHT
BLACK MASK
Black Mass
Black Mirror
Black Out
BLACK ROBE
BLACK SHEEP
BLACK SNAKE MOAN
BLACK SWAN
BLACK VENUS
Black's Game
Blackbird
BLACKBOARDS
Blackfish
Blackhat
Blackmail/Grand Piano
THE BLACKOUT/THE ADDICTION
BLACKWATER FEVER
BLADE
BLADE 2
BLADE RUNNER
Blade Runner 2049
Blade Runner: The Final Cut
BLADE TRINITY
BLADES OF GLORY
Blair Witch
BLAIR WITCH 2: BOOK OF SHADOWS
THE BLAIR WITCH PROJECT
Blancanieves
A Blast
BLAST FROM THE PAST
DE BLAUWE TREIN
BLAZEN TOT HONDERD
BLAZING SADDLES
BLED NUMBER ONE
The Bleeder
Blended
BLESS THE CHILD
Blessed Benefit
BLIND
BLIND DATE
BLIND DATE (2008)
BLIND LOVES
BLIND PIG WHO WANTS TO FLY (Previously Unreleased)
BLINDGANGERS
BLINDNESS
BLINDSIGHT
The Bling Ring
BLINK
BLISSFULLY YOURS
Blitz
Bloed, zweet & tranen
BLOEDBROEDERS
DE BLOEDBRUILOFT
Bloedlink
LA BLONDES AUX SEINS NUS
BLOOD AND WINE
BLOOD DIAMOND
Blood Father
BLOOD IN BLOOD OUT
Blood Ties
BLOODWORK
BLOODY ANGELS
BLOODY MONDAYS & STRAWBERRY PIES
BLOODY SUNDAY
BLOOT
BLOW
BLOWN AWAY
BLUB! IK BEN EEN VIS
BLUE
BLUE BELGIUM
BLUE CHIPS
BLUE CRUSH
Blue Jasmine
THE BLUE KITE
BLUE MOON
BLUE MOVIE
BLUE SKY
BLUE STREAK
BLUE TIGER
BLUE VALENTINE
BLUE VELVET
BLUEBERRY
Bluebird
The Blues Brothers
BLUES BROTHERS 2000
Boardwalk Empire
THE BOAT THAT ROCKED
BOAT TRIP
BOB LE FLAMBEUR
BOB ROBERTS
BOBBY
Bobby en de geestenjagers
BODIES, REST & MOTION
Bodkin Ras
THE BODY
Body (Previously Unreleased)
BODY BAGS
Body Language
BODY OF EVIDENCE
BODY OF LIES
BODY SHOTS
BODYGUARD
DE BOEKVERFILMING
Bojack Horseman
EL BOLA
BOLIVIA
BOLLETJES BLUES!
BOLLYWOOD HERO
BOLT
Het bombardement
BOMBÓN — EL PERRO
Bon Bini Holland
EL BONAERENSE
THE BONE COLLECTOR
Bone Tomahawk
DE BONTE BRIGADE
BOOGEYMAN
BOOGIE NIGHTS
Boogie Woogie
THE BOOK OF ELI
The Book Thief
BOOM!
BOOMERANG
BOPHA!
BORAT: CULTURAL LEARNINGS OF AMERICA FOR MAKE BENEFIT GLORIOUS NATION OF KAZAKHSTAN
Borders (Jacqueline van Vugt over)
BORDERTOWN
Borg/McEnroe
Borgman
BORN YESTERDAY
THE BORROWERS
De Boskampi's
The Boss
The Boss Baby
THE BOSS OF IT ALL
BOSTON KICKOUT
THE BOTHERSOME MAN
El botón de nácar (Patricio Guzmán over)
BOTTLE ROCKET
BOTTLE SHOCK
BOUNCE
BOUND
THE BOUNTY HUNTER
THE BOURNE IDENTITY
The Bourne Legacy
THE BOURNE SUPREMACY
THE BOURNE ULTIMATUM
BOVEN DE BERGEN
Boven is het stil
DE BOVENMAN
THE BOW (HWAL)
BOWFINGER
BOWLING FOR COLUMBINE
THE BOX
BOX OF MOONLIGHT
THE BOXER
The BoxTrolls
The Boy
Boy 7
BOY A
The Boy and the World
BOY CALLED TWIST
THE BOY IN THE STRIPED PYJAMAS
BOY MEETS GIRL STORIES
The Boy Next Door
THE BOY WHO CRIED BITCH
Boychoir
Boyhood
BOYS
BOYS DON'T CRY
BOYS ON THE SIDE
Brad's Status
THE BRADY BUNCH MOVIE
BRAINSCAN
Bram Fischer
BRAM STOKER'S DRACULA
Brammetje Baas
Brandweerman Sam: UFO Alarm
BRASILIA, EEN DAG IN FEBRUARI
BRASSED OFF
Brasserie Valentijn
BRAT
BRATAN
BRATZ — THE MOVIE
Brave
THE BRAVE
THE BRAVE ONE
BRAVEHEART
BREACH
BREAD AND ROSES
THE BREAK-UP
BREAKDOWN
Breakfast at Tiffany's
BREAKFAST OF CHAMPIONS
BREAKFAST ON PLUTO
BREAKING AND ENTERING
Breaking Bad (Tweede helft seizoen 5)
BREAKING NEWS
BREAKING THE WAVES
BREAST MEN
BREATH
BRENDAN AND THE SECRET OF THE KELLS
BRICK
Brick Mansions
BRIDE AND PREJUDICE
BRIDE FLIGHT
BRIDE OF CHUCKY
BRIDE WARS
BRIDESHEAD REVISITED
Bridesmaids
Bridge of Spies
BRIDGE TO TERABITHIA
THE BRIDGES OF MADISON COUNTY
BRIDGET JONES 2: THE EDGE OF REASON
Bridget Jones's Baby
BRIDGET JONES'S DIARY
DE BRIEF DIE NOOIT VERZONDEN WERD
BRIEF ENCOUNTER
DE BRIEF VOOR DE KONING
BRIEFGEHEIM
BRIGANDS, CHAPITRE VII
BRIGHT FUTURE
BRIGHT STAR
BRIGHT YOUNG THINGS
Brigsby Bear (Dave McCary, Kyle Mooney en Kevin Costello over)
Brimstone
Bring me the Head of Alfredo Garcia
BRINGING OUT THE DEAD
BROADWAY — BLACK SEA
BRODEUSES
Broers
BROKEBACK MOUNTAIN
Broken
BROKEN ARROW
The Broken Circle Breakdown
Broken City
BROKEN FLOWERS
BROKEN WINGS
A BRONX TALE
Brooklyn
BROOKLYN'S FINEST
BROOS
Bros' Before Ho's
BROTHER
BROTHER BEAR
BROTHERHOOD
BROTHERHOOD OF WAR
BROTHERS (Jim Sheridan)
BROTHERS (Susanne Bier)
THE BROTHERS BLOOM
THE BROTHERS GRIMM
THE BROTHERS MCMULLEN
BROTHERS OF THE HEAD
BROWN'S REQUIEM
BROWNIAN MOVEMENT
THE BROWNING VERSION
Brozer
BRUCE ALMIGHTY
BRUCIO NEL VENTO (BURNING IN THE WIND)
BRUISER
BRÜNO
BUBBA HO-TEP
BUBBLE
LA BÛCHE
THE BUCKET LIST
BUDDENBROOKS
BUDDHA COLLAPSED OUT OF SHAME
BUDDHA'S LOST CHILDREN
BUDDY
LA BUENA VIDA
BUENA VISTA SOCIAL CLUB
BUENOS AIRES VICE VERSA
BUFFALO '66
BUFFALO SOLDIERS
A BUG'S LIFE
Bugs
Buitenkampers
BULLET BOY
BULLET IN THE HEAD
Bullet to the Head
BULLETPROOF MONK
BULLETS OVER BROADWAY
BULLY
BULWORTH
DE BUNKER
Bunohan
BUÑUEL'S PRISONERS
BUONGIORNO NOTTE
LES BUREAUX DE DIEU
BURIED
BURLESQUE
Burma Storybook
BURMA VJ — REPORTING FROM A CLOSED COUNTRY
BURN AFTER READING
THE BURNING PLAIN
Burning Sands
Burnt
BURNT BY THE SUN
Burying the Ex
THE BUSINESS
A BUSINESS AFFAIR
THE BUTCHER BOY
The Butler
LE BUTTANE
THE BUTTERFLY EFFECT
BUTTERFLY KISS
BUTTERFLY ON A WHEEL
BUURMAN EN BUURMAN
By the Sea
BYE BYE BLUEBIRD
The Bye Bye Man
BYE-BYE
Byzantium