Blade Runner 2049
The Square
Un beau soleil intérieur
The Glass Castle
Kleine ijstijd
Overleven in Argentinië

EL BONAERENSE

Argentinië/Chili/Frankrijk/Nederland, 2002 | Pablo Trapero
Het politiedrama El bonaerense van de Argentijnse regisseur Pablo Trapero trok in eigen land bijna drie keer zoveel bezoekers als zijn debuutfilm Mundo grúa (1999). Trapero: "Op de een of andere manier kun je de dagelijkse werkelijkheid in Argentinië niet buiten beeld houden. Het zit in de lucht. Het is onvermijdelijk."

De verklaring voor het succes van El bonaerense is allereerst te vinden in het commercieel aantrekkelijke thema: in het misdaadverhaal, dat de gangen volgt van een politieagent in het corrupte politiekorps van Buenos Aires, herkent de Argentijnse toeschouwer de gewelddadige werkelijkheid, de sociale agressie waarmee hij dagelijks wordt geconfronteerd. Tegelijkertijd is Pablo Trapero's productiemaatschappij Matanza Films een samenwerking aangegaan met Pol-ka, de grootste commerciële televisieproducent van Argentinië. Pol-ka financierde niet alleen de uitbreng en promotie van El bonaerense, maar overstroomde Buenos Aires ook met publiciteit.
Als filmmaker staat Trapero (31) op een beslissend moment in zijn leven, en hij is zich daarvan bewust. Geeft de samenwerking met Pol-ka hem de mogelijkheid te groeien of zal Pol-ka zijn artistieke vrijheid beknotten? Trapero zelf zegt hierover: "In de overeenkomst met Pol-ka krijg ik niet alleen de final cut, maar ook honderd procent vrijheid in mijn artistieke keuzes. Belangrijk is ook dat ik inspraak heb in de distributie en de publiciteit van mijn film. Als dat niet zo was geweest, was ik nooit met ze in zee gegaan."
Daarnaast heeft Trapero zijn oude kantoor verruild voor een elegante ruimte in de hippe wijk Palermo. Daar, tussen filmapparatuur en een wieg vol speelgoed van zijn acht maanden oude zoon Mateo, praat hij over deze overgangsfase.

El bonaerense heeft sinds de première op 19 september al meer dan 200.000 bezoekers getrokken. Hoe verklaar je dat een land dat economisch totaal aan de grond zit, toch een bloeiende filmcultuur kent? Het is absurd dat de bioscoopzalen vol zitten. Een van de weinige, mooie contradicties van dit land. Mensen blijven naar theatervoorstellingen, concerten en restaurants gaan. Daarom woon ik hier zo graag. Het gaat slecht, maar toch is er een grote culturele interesse en intellectuele uitwisseling. Het heeft vast ook iets te maken met een lange culturele traditie.

Ook wanneer de binnenlandse markt in elkaar gestort is? Films maken is waar dan ook moeilijk. De wereld van de film is nu eenmaal een gecompliceerde wereld. Je leven verandert, je moet knokken om je hoofd boven water te houden. Maar dat weet je als je je in deze wereld begeeft. Dus dan moet je ook niet klagen. Hier in Argentinië krijgt niemand meer iets cadeau. Doordat het over de hele linie moeilijk gaat, zie je dat mensen zich opeens met film gaan bezighouden. Enkele jaren geleden waren studies als rechten en economie heel populair, omdat je toekomst daarmee verzekerd was. Nu geeft geen enkel beroep meer zekerheid. Het bestaan van een advocaat is nu net zo onzeker als dat van een filmmaker. Dus je ziet mensen nu eerder ergens inspringen dan vroeger. Daarbij bestaat er in de samenleving een grote behoefte aan debat en discussie over wat er nu gaande is. Het zijn tijden van diepe crisis waarin kunstenaars naar buiten treden, met hun versies van de gebeurtenissen.

Tot op welke hoogte weerspiegelt de Argentijnse cinema de hedendaagse sociale werkelijkheid? In films als Sábado, El hijo de la novia, Nueve reinas, La ciénaga, Mundo grúa of El bonaerense wordt de actuele crisis niet expliciet aan de orde gesteld. Maar wel impliciet. De Argentijnse komedies uit de jaren zeventig vertellen ook niet direct wat er toen aan de hand was, maar toch is het aanwezig. Je komt niet onder de werkelijkheid uit waarin je leeft. Om je een voorbeeld te geven: toen we El bonaerense aan het filmen waren, trok er een demonstratie door de straat. Dat had ik niet zo gepland, maar de stoet liep voor me langs en de camera legde het vast. Je draait je om en je hebt een manifestatie in je kader. Op de een of andere manier kun je de werkelijkheid niet buiten beeld houden. Het zit in de lucht. Het is onvermijdelijk.

Voel je het als een plicht? Zou je in de huidige omstandigheden bijvoorbeeld een komedie kunnen filmen? Ik zie het niet zozeer als een plicht, meer als een noodzaak. In een situatie waarin mensen sterven van de honger, zou ik geen zakken met geld kunnen spenderen aan een of andere amoureuze verwikkeling. Dat zie ik als tijdverspilling. Bovendien vind ik het buitengewoon oninteressant.

Is de zogeheten Nieuwe Argentijnse Cinema een denkbeeldig concept, een term die critici graag bedenken, of is er werkelijk sprake van een nieuwe stroming? Ik denk het wel en ik ben blij met deze Nieuwe Argentijnse Cinema. De naam kan me niet zoveel schelen, wel dat ze bestaat. Argentijnse films reizen naar het buitenland en winnen prijzen. Dat is een tastbaar gegeven. Over één bekroonde film kun je zeggen: een toevalstreffer. Over twee bekroningen: mazzel. Maar dat een hele reeks films in de prijzen valt, betekent wat. Of kijk naar de distributie. Veel Argentijnse films zijn door Italiaanse, Franse, Spaanse en Noord-Amerikaanse distributeurs aangekocht. De ene film doet het wat beter dan de andere, maar men blijft ze kopen. En hier worden ondanks de crisis niet alleen films aan de lopende band gemaakt, maar de bioscopen zitten ook vol. Dat geeft wel degelijk wat aan. Dit jaar was er in de bioscoop elke week een première van een Argentijnse film die de moeite waard was. Dat is uitzonderlijk.

Wat gebeurt er wanneer onafhankelijke regisseurs als jij of Adrián Caetano een tweede succesvolle film maken en worden benaderd door grote televisiestations die hun projecten willen financieren? Beïnvloedt dat je ideeën? Ik zie het als een goed teken. Ik wil mezelf niet vergelijken met Scorsese of Coppola, maar toen zij bij de grote studio's tekenden gingen ze toch ook niet opeens slechte films maken? Dat firma's als Pol-ka zich voor onze films interesseren, is alleen maar goed. Ze begrijpen dus dat er een ander soort film bestaat, met een eigen publiek. Ze trekken niet de twee miljoen toeschouwers die ze gewend zijn, maar wel genoeg publiek om binnen het eigen afzetgebied goed te kunnen draaien. Persoonlijk zie ik er geen heil in dat een onafhankelijke filmmaker zijn leven lang films blijft maken die niemand ziet. Dan kom je niet verder dan je eigen cinematografische experiment. De geschiedenis bewijst dat een film een publiek nodig heeft, ook al zijn het maar een paar honderd toeschouwers.

Stoorde het je dat er een parallel werd getrokken tussen het politieoptreden in jouw film en het gedrag van de politie van Buenos Aires in werkelijkheid? Toen ik het script schreef, wist ik dat dit zou gebeuren. Maar niemand vraagt zich bij het zien van Ferrara's Bad lieutenant of Scorsese's Goodfellas af of de maffia en de politie in de VS werkelijk zo zijn. Veel films komen voort uit een observatie van de werkelijkheid. Dat is mijn inspiratiebron, mijn aanzet. Ik probeer altijd de werkelijkheid dichtbij te houden. Ze geeft me een bepaalde insteek, maar de rest is fictie.

Heeft de Nieuwe Argentijnse Cinema een eenheid van stijl of is het meer de cinema van een bepaalde generatie? Ik geloof dat deze stroming meer toebehoort aan een bepaalde generatie en een bepaalde tijd. Sábado, Caja negra, La ciénaga, en La libertad hebben op het eerste gezicht niets met elkaar te maken. Maar alle films hebben met elkaar gemeen dat ze een momentopname, een bijzondere periode uit de Argentijnse geschiedenis beschrijven. Dat is overduidelijk. In de toekomst komen er vast en zeker studies uit over hoe wij als generatie onze wereldvisie in onze films neerlegden.

Heb je het gevoel dat je het contact met de werkelijkheid kunt verliezen? Je reist na de wereldpremière van El bonaerense in Cannes de hele wereld over. Raak je niet verwijderd van de dagelijkse Argentijnse werkelijkheid? Ja, maar ik weet niet of je dat wat je wilt filmen of vertellen ook per se meegemaakt moet hebben. Anders zou je alleen maar films kunnen maken over je eigen ervaringen. Je kijk op de wereld verandert naarmate je ouder wordt, omdat je leven verandert. Ik zou anders ook nooit El bonaerense gemaakt kunnen hebben. De wereld van de 'juten' is me vreemd, net als de wereld van de kraandrijvers of die van de werklozen. De vraag die je me stelt, stel ik mezelf ook. Maar dan niet zozeer vanuit filmisch, maar persoonlijk oogpunt. Hoe verandert mijn leven, hoe wordt een bepaalde werkelijkheid minder tastbaar?

Jij wordt bepaald door je werk als filmmaker, zoals Rulo door zijn werk als kraandrijver in Mundo grúa of Zapa door zijn werk bij de politie in El bonaerense. Je films gaan onder meer over personen die zich op een gegeven moment beseffen dat ze van zichzelf zijn afgedwaald. Voel jij je nu ook zo, dat je niet meer de Trapero bent die je was? Ik denk dat je dit meer in algemene zin moet zien. Dit geldt niet alleen in de film. Als je in dit land iets wilt bereiken, moet je bepaalde wegen bewandelen. Daarom interesseert deze thematiek me. Om te overleven hoef je niet zo'n klootzak als Gallo te worden. Je kiest voor een bepaald leven, daar gaat het allemaal om. Het zijn de keuzes die je maakt. En alles hangt samen met de ontwikkeling die je doormaakt. Je moet jezelf altijd blijven afvragen wie je bent, waar je heen wilt, wat je mooi en goed vindt aan de wereld, en wat niet. En dat geldt zeker ook in je werk als filmmaker. Films zijn in zekere zin een afdruk van wat er in je land aan de gang is, maar ook van wat er met jou gebeurt. Mijn dagelijkse leven is daarbij één ding. Mijn werkelijkheid als filmmakers is iets anders. Mijn vrienden, mijn ouders, mijn vrouw en mijn kind hebben niets te maken met een 16- of 35mm-camera.

Voor wie maak je films? Sommigen zijn van mening dat het publiek het eindoordeel heeft. Dat vind ik niet. En ik hou ook niet zo van eindoordelen, van wie dan ook. Als jij El bonaerense over tien jaar terugziet, vind je het misschien wel een volkomen mislukte film. Misschien vind je hem ook wel veel beter. Je bent verliefd op iemand. Tien jaar later zie je haar weer en denk je: 'Hoe heb ik ooit wat in haar kunnen zien?'

Diego Lerer
(Vertaling: Ernestina van de Noort)

El bonaerense beleeft zijn Nederlandse première op het Filmfestival Rotterdam (22 januari tot en met 4 februari).



top
EL BONAERENSE

Januari 2003 #240

Regie
Pablo Trapero

Kleur, 105 minuten

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


B

B-52
B. LOVE COLDER THAN DEATH
B. MONKEY
BAADASSSSS!
DER BAADER MEINHOF KOMPLEX
BAARÌA
BAB EL-OUED CITY
The Babadook
BABAJI, AN INDIAN LOVE STORY
BABE
BABE: PIG IN THE CITY
BABEL
BABIES
BABOOSKA
BABS
De baby
BABY BLUE
Baby Driver
BABY GENIUSES
BABY MAMA
THE BABY OF MÂCON
BABY'S DAY OUT
BABYLON
BABYLON A.D.
The babymakers
Bacalaureat (Cristian Mungiu over)
THE BACHELOR
Bachelorette
HET BACHVIRUS
BACIAMI ANCORA
BACK TO GAYA
THE BACK-UP PLAN
BACKBEAT
BAD BOY BUBBY
BAD BOYS
BAD BOYS 2
BAD COMPANY
BAD DAY AT BLACK ROCK
BAD GIRLS OF MUSIC
BAD GUY
BAD LIEUTENANT
THE BAD LIEUTENANT: PORT OF CALL — NEW ORLEANS
Bad Moms
Bad Neighbours
Bad Neighbours 2
BAD NEWS BEARS
BAD SANTA
Bad Santa 2
BAD TEACHER
The Bag Man
BAISE-MOI
UN BAISER S'IL VOUS PLAÎT
BAISERS VOLÉS
Bait 3D
DE BAL
LE BAL MASQUÉ
BALADA TRISTE DE TROMPETA
LA BALIA
BALIBO
BALKAN BAROQUE
Ballerina
BALLETS RUSSES
BALLO A TRE PASSI
LE BALLON ROUGE
BAMAKO
BAMBI
BAMBI II
BAMBOOZLED
THE BAND'S VISIT
La bande à Picasso
BANDIDAS
BANDIT QUEEN
BANDITS
Bang Gang (A Modern Love Story)
THE BANGER SISTERS
BANGKOK DANGEROUS (Danny & Oxide Pang)
BANGKOK DANGEROUS (Danny & Oxide Pang)
THE BANISHMENT
THE BANK JOB
DE BANKROET JAZZ
EL BAÑO DEL PAPA
BARAN
BARB WIRE
Barbara
THE BARBER OF SIBERIA
Barbershop: A Fresh Cut
Barbie, dolfijnenmagie
BARDSONGS
THE BAREFOOT CONTESSA
BARNEY'S VERSION
BARNYARD: THE ORIGINAL PARTY ANIMALS/BEESTENBOEL
LES BARONS
Barry
Bart Vegter: 9 abstracte films (1981-2008)
BASEKETBALL
BASHU
BASIC INSTINCT 2
THE BASKETBALL DIARIES
BASQUIAT
LOS BASTARDOS
Bastille Day
BATALLA EN EL CIELO
BATMAN & ROBIN
BATMAN BEGINS
BATMAN FOREVER
Batman vs. Superman: Dawn of Justice
BATTLE IN SEATTLE
The Battle of Algiers
Battle of the Year: The Dream Team
BATTLE ROYALE
BATTLE ROYALE 2
BATTLEFIELD EARTH
Battleship
The Bay
Baywatch
BE COOL
BE KIND REWIND
THE BEACH
BEAN
Bears
Beasts of No Nation
Beasts of the Southern Wild
BEAT
The Beatles: Eight Days a Week
Beats, Rhymes & Life Travels of a Tribe Called Quest
Un beau soleil intérieur
BEAU TRAVAIL
BEAUTIFUL BITCH
BEAUTIFUL BOXER
Beautiful Boy
THE BEAUTIFUL COUNTRY
Beautiful Creatures
BEAUTIFUL GIRLS
BEAUTIFUL JOE
A BEAUTIFUL MIND
BEAUTIFUL PEOPLE
BEAUTIFUL THING
Beauty and the Beast
Les beaux jours
BEAVIS AND BUTT-HEAD DO AMERICA
BECAUSE I SAID SO
BECK
BECOMING JANE
Becoming traviata
BEDAZZLED
BEDROOMS & HALLWAYS
BEDTIME STORIES
BEE MOVIE
BEEFCAKE
BEESEASON
BEESTENBOEL (BARNYARD: THE ORIGINAL PARTY ANIMALS)
Beestenboot
BEETHOVEN'S 2ND
BEFORE AND AFTER
Before I Fall
Before Midnight
BEFORE NIGHT FALLS
BEFORE SUNRISE
BEFORE SUNSET
BEFORE THE DEVIL KNOWS YOU'RE DEAD
Before the Flood
BEFORE THE RAIN
BEFORE THE STORM
Begin Again
Beginners
BEHIND ENEMY LINES
Behind the Candelabra
BEHIND THE SUN
Being Flynn
BEING HUMAN
BEING JOHN MALKOVICH
Bel ami
Belgica
THE BELIEVER
Bella Donna's
BELLA MARTHA
Bellas mariposas
Belle (Amma Asante)
Belle (André Delvaux)
BELLE (Irma Achten)
BELLE DE JOUR
Belle en het beest
BELLE ÉPOQUE
BELLE TOUJOURS
BELLE VAN ZUYLEN
Bellicher: Cel
BELOVED
BELPHÉGOR — LE FANTÔME DU LOUVRE
BEN X
Ben-Hur
BEND IT LIKE BECKHAM
De Bende van Oss
Bennie Stout
BENNY AND JOON
BENNY'S VIDEO
BENZINA
BEOWULF
BEOWULF & GRENDEL
Berberian Sound Studio
BERLIN ALEXANDERPLATZ: REMASTERED
Berliner Tagebuch
BERNIE
Bert Haanstra Compleet
BES VAKIT — TIMES AND WINDS
BESHKEMPIR
The Best Exotic Marigold Hotel
THE BEST INTENTIONS
Best Night Ever
The Best of Me
THE BEST THING IN LIFE
BEST WORST MOVIE
DE BESTE ZOMER
Bethlehem
BETTER THAN CHOCOLATE
Between the Devil and the Deep
BETWEEN THE DEVIL AND THE DEEP BLUE SEA
THE BEVERLY HILLBILLIES
BEVERLY HILLS CHIHUAHUA
BEVERLY HILLS COP 3
DER BEWEGTE MANN
BEWITCHED
BEWOGEN KOPER
BEYNELMILEL aka THE INTERNATIONAL
BEYOND (Åke Sandgren)
Beyond (Pernialla August)
BEYOND BORDERS
Beyond Clueless
BEYOND RANGOON
BEYOND REASON
Beyond Sleep
BEYOND THE CLOUDS (PAR DELÀ LES NUAGES)
BEYOND THE GAME
Beyond the Hills
Beyond the Mountains and Hills
BEYOND THE ROCKS
Beyond the Steppes
BEZNESS
Bezness as Usual (Alex Pitstra over)
The BFG
Bibi & Tina
Bibi & Tina 2 (NL)
Bibi & Tina: Jongens tegen de meiden
BICENTENNIAL MAN
Les bien-aimés
BIENVENUE CHEZ LES CH'TIS
Big Boy
THE BIG BRASS RING
BIG DADDY
Big Eyes
BIG FISH
Big Game
THE BIG HEAT
Big Hero
THE BIG HIT
THE BIG LEBOWSKI
Big Miracle
BIG MOMMA'S HOUSE
BIG MOMMA'S HOUSE 2
BIG MOMMAS: LIKE FATHER, LIKE SON
BIG NIGHT
The Big Parade
The Big Short
The Big Wedding
THE BIG WHITE
Bigfoot Junior
A Bigger Splash
BIGGER THAN JAMES DEAN
BIGGER THAN LIFE
BIGGIE & TUPAC
BIJ ONS IN DE JORDAAN
BIKKEL
BILLY ELLIOT
BILLY THE KID
BILLY'S BAD
BIN ICH SCHÖN?
BIN-JIP
BINGO
BIOGRAFI: ALBANESE VERHALEN
BIPEDALISM
BIR IHTIMAL DAHA VAR
THE BIRD CAN'T FLY
Bird People (Pascale Ferran over)
THE BIRDCAGE
Birdman
BIRDWATCHERS
BIRTH
BIRTHDAY GIRL
BITTER MOON
BITTER SUGAR
Bittersweet
A BITTERSWEET LIFE
BIUTIFUL
Black
Black & White & Sex
THE BLACK BALLOON
BLACK BUTTERFLIES
BLACK CAT, WHITE CAT
Black Coal
THE BLACK DAHLIA
Black Gold (Jean-Jacques Annaud)
BLACK GOLD (Marc & Nick Francis)
BLACK HAWK DOWN
BLACK KNIGHT
BLACK MASK
Black Mass
Black Mirror
Black Out
BLACK ROBE
BLACK SHEEP
BLACK SNAKE MOAN
BLACK SWAN
BLACK VENUS
Black's Game
Blackbird
BLACKBOARDS
Blackfish
Blackhat
Blackmail/Grand Piano
THE BLACKOUT/THE ADDICTION
BLACKWATER FEVER
BLADE
BLADE 2
BLADE RUNNER
Blade Runner 2049
Blade Runner: The Final Cut
BLADE TRINITY
BLADES OF GLORY
Blair Witch
BLAIR WITCH 2: BOOK OF SHADOWS
THE BLAIR WITCH PROJECT
Blancanieves
A Blast
BLAST FROM THE PAST
DE BLAUWE TREIN
BLAZEN TOT HONDERD
BLAZING SADDLES
BLED NUMBER ONE
The Bleeder
Blended
BLESS THE CHILD
Blessed Benefit
BLIND
BLIND DATE
BLIND DATE (2008)
BLIND LOVES
BLIND PIG WHO WANTS TO FLY (Previously Unreleased)
BLINDGANGERS
BLINDNESS
BLINDSIGHT
The Bling Ring
BLINK
BLISSFULLY YOURS
Blitz
Bloed, zweet & tranen
BLOEDBROEDERS
DE BLOEDBRUILOFT
Bloedlink
LA BLONDES AUX SEINS NUS
BLOOD AND WINE
BLOOD DIAMOND
Blood Father
BLOOD IN BLOOD OUT
Blood Ties
BLOODWORK
BLOODY ANGELS
BLOODY MONDAYS & STRAWBERRY PIES
BLOODY SUNDAY
BLOOT
BLOW
BLOWN AWAY
BLUB! IK BEN EEN VIS
BLUE
BLUE BELGIUM
BLUE CHIPS
BLUE CRUSH
Blue Jasmine
THE BLUE KITE
BLUE MOON
BLUE MOVIE
BLUE SKY
BLUE STREAK
BLUE TIGER
BLUE VALENTINE
BLUE VELVET
BLUEBERRY
Bluebird
The Blues Brothers
BLUES BROTHERS 2000
Boardwalk Empire
THE BOAT THAT ROCKED
BOAT TRIP
BOB LE FLAMBEUR
BOB ROBERTS
BOBBY
Bobby en de geestenjagers
BODIES, REST & MOTION
Bodkin Ras
THE BODY
Body (Previously Unreleased)
BODY BAGS
Body Language
BODY OF EVIDENCE
BODY OF LIES
BODY SHOTS
BODYGUARD
DE BOEKVERFILMING
Bojack Horseman
EL BOLA
BOLIVIA
BOLLETJES BLUES!
BOLLYWOOD HERO
BOLT
Het bombardement
BOMBÓN — EL PERRO
Bon Bini Holland
EL BONAERENSE
THE BONE COLLECTOR
Bone Tomahawk
DE BONTE BRIGADE
BOOGEYMAN
BOOGIE NIGHTS
Boogie Woogie
THE BOOK OF ELI
The Book Thief
BOOM!
BOOMERANG
BOPHA!
BORAT: CULTURAL LEARNINGS OF AMERICA FOR MAKE BENEFIT GLORIOUS NATION OF KAZAKHSTAN
Borders (Jacqueline van Vugt over)
BORDERTOWN
Borg/McEnroe
Borgman
BORN YESTERDAY
THE BORROWERS
De Boskampi's
The Boss
The Boss Baby
THE BOSS OF IT ALL
BOSTON KICKOUT
THE BOTHERSOME MAN
El botón de nácar (Patricio Guzmán over)
BOTTLE ROCKET
BOTTLE SHOCK
BOUNCE
BOUND
THE BOUNTY HUNTER
THE BOURNE IDENTITY
The Bourne Legacy
THE BOURNE SUPREMACY
THE BOURNE ULTIMATUM
BOVEN DE BERGEN
Boven is het stil
DE BOVENMAN
THE BOW (HWAL)
BOWFINGER
BOWLING FOR COLUMBINE
THE BOX
BOX OF MOONLIGHT
THE BOXER
The BoxTrolls
The Boy
Boy 7
BOY A
The Boy and the World
BOY CALLED TWIST
THE BOY IN THE STRIPED PYJAMAS
BOY MEETS GIRL STORIES
The Boy Next Door
THE BOY WHO CRIED BITCH
Boychoir
Boyhood
BOYS
BOYS DON'T CRY
BOYS ON THE SIDE
Brad's Status (Mike White over)
THE BRADY BUNCH MOVIE
BRAINSCAN
Bram Fischer
BRAM STOKER'S DRACULA
Brammetje Baas
Brandweerman Sam: UFO Alarm
BRASILIA, EEN DAG IN FEBRUARI
BRASSED OFF
Brasserie Valentijn
BRAT
BRATAN
BRATZ — THE MOVIE
Brave
THE BRAVE
THE BRAVE ONE
BRAVEHEART
BREACH
BREAD AND ROSES
THE BREAK-UP
BREAKDOWN
Breakfast at Tiffany's
BREAKFAST OF CHAMPIONS
BREAKFAST ON PLUTO
BREAKING AND ENTERING
Breaking Bad (Tweede helft seizoen 5)
BREAKING NEWS
BREAKING THE WAVES
BREAST MEN
BREATH
BRENDAN AND THE SECRET OF THE KELLS
BRICK
Brick Mansions
BRIDE AND PREJUDICE
BRIDE FLIGHT
BRIDE OF CHUCKY
BRIDE WARS
BRIDESHEAD REVISITED
Bridesmaids
Bridge of Spies
BRIDGE TO TERABITHIA
THE BRIDGES OF MADISON COUNTY
BRIDGET JONES 2: THE EDGE OF REASON
Bridget Jones's Baby
BRIDGET JONES'S DIARY
DE BRIEF DIE NOOIT VERZONDEN WERD
BRIEF ENCOUNTER
DE BRIEF VOOR DE KONING
BRIEFGEHEIM
BRIGANDS, CHAPITRE VII
BRIGHT FUTURE
BRIGHT STAR
BRIGHT YOUNG THINGS
Brigsby Bear (Dave McCary, Kyle Mooney en Kevin Costello over)
Brimstone
Bring me the Head of Alfredo Garcia
BRINGING OUT THE DEAD
BROADWAY — BLACK SEA
BRODEUSES
Broers
BROKEBACK MOUNTAIN
Broken
BROKEN ARROW
The Broken Circle Breakdown
Broken City
BROKEN FLOWERS
BROKEN WINGS
A BRONX TALE
Brooklyn
BROOKLYN'S FINEST
BROOS
Bros' Before Ho's
BROTHER
BROTHER BEAR
BROTHERHOOD
BROTHERHOOD OF WAR
BROTHERS (Jim Sheridan)
BROTHERS (Susanne Bier)
THE BROTHERS BLOOM
THE BROTHERS GRIMM
THE BROTHERS MCMULLEN
BROTHERS OF THE HEAD
BROWN'S REQUIEM
BROWNIAN MOVEMENT
THE BROWNING VERSION
Brozer
BRUCE ALMIGHTY
BRUCIO NEL VENTO (BURNING IN THE WIND)
BRUISER
BRÜNO
BUBBA HO-TEP
BUBBLE
LA BÛCHE
THE BUCKET LIST
BUDDENBROOKS
BUDDHA COLLAPSED OUT OF SHAME
BUDDHA'S LOST CHILDREN
BUDDY
LA BUENA VIDA
BUENA VISTA SOCIAL CLUB
BUENOS AIRES VICE VERSA
BUFFALO '66
BUFFALO SOLDIERS
A BUG'S LIFE
Bugs
Buitenkampers
BULLET BOY
BULLET IN THE HEAD
Bullet to the Head
BULLETPROOF MONK
BULLETS OVER BROADWAY
BULLY
BULWORTH
DE BUNKER
Bunohan
BUÑUEL'S PRISONERS
BUONGIORNO NOTTE
LES BUREAUX DE DIEU
BURIED
BURLESQUE
Burma Storybook
BURMA VJ — REPORTING FROM A CLOSED COUNTRY
BURN AFTER READING
THE BURNING PLAIN
Burning Sands
Burnt
BURNT BY THE SUN
Burying the Ex
THE BUSINESS
A BUSINESS AFFAIR
THE BUTCHER BOY
The Butler
LE BUTTANE
THE BUTTERFLY EFFECT
BUTTERFLY KISS
BUTTERFLY ON A WHEEL
BUURMAN EN BUURMAN
By the Sea
BYE BYE BLUEBIRD
The Bye Bye Man
BYE-BYE
Byzantium