The Killing of a Sacred Deer
Visages villages
Happy End
A Ghost Story
Battle of the Sexes
Liever dertig kleine dan zeven grote

BLIND DATE

Nederland, 1996 | Theo van Gogh
Twee jaar na het succes van 06 is Theo van Gogh terug in de bioscoop met Blind date. Opnieuw draait alles om de relatie tussen een man en een vrouw en is er sprake van een kleine, maar fijne film, in eigen beheer geproduceerd. De regisseur/producent over de methode-Van Gogh, het Nederlands Fonds voor de Film en de noodzaak van een dictator.

Achtervolgingen en dergelijke dingen, daar weet ik gewoon niks van. Ik heb in Vals licht getracht dat te parodiëren, met die boeven die achter een tram aan hollen en die in een oude Volvo rondrijden. Dat was mijn ode aan de lulligheid, maar dat kwam niet over. Ik kan beter films maken over relaties, dat vind ik ook verreweg het interessantst." Het heeft even geduurd, maar bij zijn achtste film kan definitief worden geconstateerd dat Theo van Gogh zijn draai gevonden heeft. Blind date is net als 06 een relatiefilm, maar, zo stelt de maker "geen doelbewust vervolg, maar gewoon weer een mooi idee". Dat mooie idee kwam tot stand in nauw overleg tussen Van Gogh en de acteurs, Renée Fokker en Peer Mascini. Het driemanschap tooit zich voor de gelegenheid met het pseudoniem Valéry Boutade. Fokker en Mascini spelen een stel dat door de dood van hun dochtertje uit elkaar gedreven werd en dat via een aan contactadvertenties opgehangen rollenspel verwoede pogingen onderneemt het verlies te verwerken en de onherstelbare breuk te lijmen.
Inhoudelijk mogen de overeenkomsten tussen 06 en Blind date dan beperkt zijn, produktioneel gezien liggen ze voor het oprapen. O6 werd met een budget van tweeëneenhalve ton in vijf dagen gedraaid in een filmstudio, Blind date werd volgens Van Gogh door dezelfde ploeg voor fl 340.000 in acht dagen opgenomen in de casinozaal van het Amsterdamse Hilton hotel, "waar ik overigens gewoon huur voor betaald heb". Het 'ik' moet hier opnieuw letterlijk worden genomen, want Van Gogh betaalde Blind date net als 06 uit eigen portemonnee, via een hypotheek op zijn huis en een bankkrediet. Het is een risico, maar een weloverwogen risico. Van Gogh verdient namelijk naar eigen zeggen veel geld met zijn werkzaamheden voor tv. De serie Een Prettig Gesprek is inmiddels voorgoed afgesloten, maar op de nieuwe zender Sport 7 is de rokende interviewer alweer terug met Time Out, waarin hij sportmensen aan de tand voelt en ze meteen aan een nicotine-verslaving probeert te helpen.
Sinds 06 is Van Gogh ook een paar keer als regisseur op de televisie actief geweest, met onder meer de droogkomische serie De eenzame oorlog van Koos Tak, "nu genomineerd voor de Nederlandse Emmy Award". Tijdens het Nederlands Film Festival, "dat mallotige festival", gaat er ook nog een nieuw 'docudrama' met Parool-columnist Theodor Holman en diens moeder in première: Waarom ik mijn moeder vermoordde. Het tv-werk is hem goed bevallen: "Koos Tak was heel zwaar om te draaien, omdat er geen geld was, maar ik vond het leuk om te doen. Een mooie serie maken voor televisie kan net zo bevredigend zijn als een bioscoopfilm. En die korte single plays draai ik net zo graag, hoe meer hoe beter. Ik voel me artistiek helemaal niet beperkt door de lengte. Natuurlijk leent niet elk verhaal zich voor een uitwerking in vijftig minuten, maar er is in principe niks mis met tv. Er zou alleen veel meer geld van tv naar film moeten, zoals in Duitsland en Engeland gebeurt."

Vanwaar de beslissing om Blind date zelf te produceren? "Ik was na 06 al weer vijf keer afgewezen door het Fonds met andere projecten, dus ik zag geen enkele aanleiding om te denken dat ze Blind date wél zouden steunen. Ik heb geen aanvraag ingediend en dacht: ik doe het zelf wel. Toen de film bijna klaar was heb ik produktiemaatschappij Bergen gevraagd om voor mij een afwerkingssubsidie bij het Fonds aan te vragen, en dat geld hebben ze gekregen."

Heeft de traditionele produktiemethode afgedaan? "Hij zou in Nederland afgedaan moeten hebben, maar dat is niet zo. De meeste films worden voor rond de twee miljoen gulden gemaakt. Daar zit wel eens een aardige film bij, maar meestal wordt het een soort quasi-professioneel nep Hollywoodje. Het hele systeem zou op de helling moeten: iedereen die zelf met twee ton aankomt zou drie ton subsidie moeten krijgen. Er zijn altijd wel een paar gekken die een gok wagen, dus krijg je pakweg dertig films per jaar. Het merendeel zal misschien verschrikkelijk zijn, maar dan nog hou je meer goede films over dan met het huidige systeem. Daarin heb je zo'n figuur als Rob Houwer, ik herinner mij nog de film De gulle minaar, die heeft nu De zeemeerman geproduceerd. Ik heb daar een uurtje van gezien. Het verhaaltje is van een ranzigheid die buitengewoon treurig stemt. Ik zie niet in waarom ik in discussie zou moeten met iemand die zoiets maakt. Gesubsidieerde films zijn ook vaak van die middle of the road-produkten, het is altijd meer van hetzelfde. Er wordt een soort quasi-professionaliteit aangehangen. Zo moeten Houwer en Matthijs van Heijningen altijd vijftien procent 'producers fee' hebben, wat is daar het nut van? Dat hele verhaal over een professionele industrie in Nederland is onzin, die bestaat gewoon niet. Het is hier geen Hollywood, daar werkt men met veel grotere budgetten. Dat kan hier niet, dus moet je het juist in de low budget-sfeer zoeken."

De producenten stelden onlangs in een rapport dat er meer marktgericht gewerkt moet worden: als we meer films als Filmpje! en Flodder 3 maken komt die professionele industrie er vanzelf wel. "Die films zijn toch helemaal niet interessant. Bovendien moet je je als subsidiegever afvragen of je het ondernemersrisico voor een commerciële film wilt dragen, of mede wilt dragen. Ik vind het fantastisch als er in Nederland films gemaakt worden waar heel veel mensen naar toe gaan, maar er is een heel grijs circuit van kleinere films die bijna geen publiek trekken. Het is beter om die zo goedkoop mogelijk te maken, in plaats van daar ook twee, drie miljoen in te steken. Ook grote produkties zijn nog steeds peanuts vergeleken bij Hollywood. Het heeft geen zin om te proberen daarmee te concurreren. Je moet mensen juist persoonlijke films laten maken. Een laag budget levert natuurlijk niet per definitie een goede film op, het hangt van de maker af. Je moet heel erg goed weten wat je wilt. Dat hoeft niet altijd veel tijd te kosten, als je je maar zodanig voorbereid dat je op de set precies weet wat je wilt. Bij Blind date is dat allemaal heel erg snel gegaan, we schreven het script en namen het op. Maar begrijp me goed, ik heb niks tegen producenten, ik vind alleen dat het Fonds het geld efficiënter zou kunnen besteden. Geef mij die dertig kleine films maar, in plaats van die zeven films die niemand wil zien."

De producenten zeggen daarop dat de industrie er niet beter van kan worden, omdat je met lage budgetten je medewerkers niet fatsoenlijk kan uitbetalen. "Dat is gelul. Ik heb iedereen een compleet salaris betaald voor die acht dagen dat er gewerkt werd. Dat argument is totale onzin."

Zelfs een mooie kleine film als 06 lokt slechts 32.000 mensen naar de bioscoop, notabene het record van 1994. Is dat genoeg? "Dat moeten er altijd meer worden natuurlijk, al was 06 in ieder geval een kostendekkende onderneming. Maar het is vooral pijnlijk dat men in datzelfde jaar voor achttien miljoen gulden aan gesubsidieerde films maakt, die niet in staat zijn een film van tweeëneenhalve ton te overtreffen. Ik zou me als subsidiegever dan toch afvragen of ik misschien iets verkeerd doe. Als je echt toeschouwers wilt, wees dan consequent en stop die achttien miljoen in twee films: Flodder 3 en Filmpje!, ben je meteen klaar. De versnippering die nu plaats vindt leidt tot niets. Als je Advocaat van de hanen negen ton geeft weet je van te voren dat het gebruikt wordt om de slotgracht van Kasteel Bolenstein uit te baggeren. Als ik met een laag budget een bioscoopfilm als 06 of Blind date draai doe ik dat op 35mm-film en werk ik het geluid op Dolby af, zodat de dialogen goed te volgen zijn. Het is een beetje raar dat Advocaat van de hanen met een budget van 2,8 miljoen niet op Dolby is afgewerkt. Ik zou als Fonds zeggen: 'Hoe zit dat, wij zouden graag een verstaanbare film in de bioscoop willen zien.' Als Nederlandse films onverstaanbaar zijn dan moet je daar wat aan doen, nietwaar. Waarom kan ik dat wel en Matthijs van Heijningen niet? Ik mag Matthijs best, maar raar is het wel."

Als de commissie die het geld verdeelt in de huidige vorm niet functioneert, wie zou de geldstroom dan moeten sturen? "Je zou iemand voor twee jaar moeten aanstellen, een dictator. Als je ruzie hebt met de dictator kom je maximaal twee jaar niet in aanmerking. Het voordeel is dat je iemand hebt die in een bepaalde richting werkt. Daar kun je het niet mee eens zijn, maar die terreur is na twee jaar weer afgelopen. In die twee jaar krijg je in ieder geval een eenduidig beleid. Nu zit je met een commissie van hotemetoten die uitmaakt wat wel en wat niet gemaakt mag worden, dat hangt van vriendjespolitiek aan elkaar. Dat is heel menselijk, dus het is onzin om daar heel fel over te gaan doen, maar het is toch raar dat ik na 06 zo vaak ben afgewezen? De pijnbank van Justus van Oel, een script van Rogier Proper en Martin Bril, enfin, een hele reeks projecten is afgewezen. Zo gaat dat, ik heb een grote bek. Ik denk dat ik die films op eigen kosten ga maken, als Blind date tenminste een beetje loopt."

Er komen geen aandelen Van Gogh, in navolging van ZUSJE? "Zoiets kan natuurlijk, maar ik hou het toch liever in eigen hand. Het bedrijfsleven is welkom als ze willen, maar de belastingwet moet worden gewijzigd. In België wordt veel geïnvesteerd in film omdat het verlies dat je lijdt er compensabel is, je kunt het geheel aftrekken van je belastbaar inkomen. Per 1 januari gaan we ook enigszins die kant op, maar het gaat daarbij om een maximum van vijfduizend gulden geloof ik, dat zou veel meer moeten zijn. Nu moet je vijftig aandeelhouders van vijfduizend gulden vinden. Dat is zo'n gekloot, dat schiet niet op. Het is makkelijker als je één persoon hebt die gewoon dat geld wil fourneren. Als ik drie ton nodig heb en ik kan het betrekkelijk eenvoudig versieren, dan kan ik gewoon gaan draaien. En dat is de weg waar we naartoe moeten."

Bart van der Put



top
BLIND DATE

September 1996 #170

Produktie en regie
Theo van Gogh
Scenario
Valéry Boutade, met dialogen van Kim van Kooten, naar een idee van Theo van Gogh
Camera
Tom Erisman
Geluid
Ben Zijlstra
Montage
Ot Louw
Muziek
Rainer Hensel
Met
Renée Fokker
Peer Mascini
Roeland Fernhout

Kleur, 90 minuten

Distributie
Shooting Star Film Distribution
Te zien
vanaf 29 augustus

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


B

B-52
B. LOVE COLDER THAN DEATH
B. MONKEY
BAADASSSSS!
DER BAADER MEINHOF KOMPLEX
BAARÌA
BAB EL-OUED CITY
The Babadook
BABAJI, AN INDIAN LOVE STORY
BABE
BABE: PIG IN THE CITY
BABEL
BABIES
BABOOSKA
BABS
De baby
BABY BLUE
Baby Driver
BABY GENIUSES
BABY MAMA
THE BABY OF MÂCON
BABY'S DAY OUT
BABYLON
BABYLON A.D.
The babymakers
Bacalaureat (Cristian Mungiu over)
THE BACHELOR
Bachelorette
HET BACHVIRUS
BACIAMI ANCORA
BACK TO GAYA
THE BACK-UP PLAN
BACKBEAT
BAD BOY BUBBY
BAD BOYS
BAD BOYS 2
BAD COMPANY
BAD DAY AT BLACK ROCK
BAD GIRLS OF MUSIC
BAD GUY
BAD LIEUTENANT
THE BAD LIEUTENANT: PORT OF CALL — NEW ORLEANS
Bad Moms
Bad Moms 2
Bad Neighbours
Bad Neighbours 2
BAD NEWS BEARS
BAD SANTA
Bad Santa 2
BAD TEACHER
The Bag Man
BAISE-MOI
UN BAISER S'IL VOUS PLAÎT
BAISERS VOLÉS
Bait 3D
DE BAL
LE BAL MASQUÉ
BALADA TRISTE DE TROMPETA
LA BALIA
BALIBO
BALKAN BAROQUE
Ballerina
BALLETS RUSSES
BALLO A TRE PASSI
LE BALLON ROUGE
BAMAKO
BAMBI
BAMBI II
BAMBOOZLED
THE BAND'S VISIT
La bande à Picasso
BANDIDAS
BANDIT QUEEN
BANDITS
Bang Gang (A Modern Love Story)
THE BANGER SISTERS
BANGKOK DANGEROUS (Danny & Oxide Pang)
BANGKOK DANGEROUS (Danny & Oxide Pang)
THE BANISHMENT
THE BANK JOB
DE BANKROET JAZZ
EL BAÑO DEL PAPA
BARAN
BARB WIRE
Barbara
THE BARBER OF SIBERIA
Barbershop: A Fresh Cut
Barbie, dolfijnenmagie
BARDSONGS
THE BAREFOOT CONTESSA
BARNEY'S VERSION
BARNYARD: THE ORIGINAL PARTY ANIMALS/BEESTENBOEL
LES BARONS
Barry
Bart Vegter: 9 abstracte films (1981-2008)
BASEKETBALL
BASHU
BASIC INSTINCT 2
THE BASKETBALL DIARIES
BASQUIAT
LOS BASTARDOS
Bastille Day
BATALLA EN EL CIELO
BATMAN & ROBIN
BATMAN BEGINS
BATMAN FOREVER
Batman vs. Superman: Dawn of Justice
BATTLE IN SEATTLE
The Battle of Algiers
Battle of the Sexes
Battle of the Year: The Dream Team
BATTLE ROYALE
BATTLE ROYALE 2
BATTLEFIELD EARTH
Battleship
The Bay
Baywatch
BE COOL
BE KIND REWIND
THE BEACH
BEAN
Bears
Beasts of No Nation
Beasts of the Southern Wild
BEAT
The Beatles: Eight Days a Week
Beats, Rhymes & Life Travels of a Tribe Called Quest
Un beau soleil intérieur
BEAU TRAVAIL
BEAUTIFUL BITCH
BEAUTIFUL BOXER
Beautiful Boy
THE BEAUTIFUL COUNTRY
Beautiful Creatures
BEAUTIFUL GIRLS
BEAUTIFUL JOE
A BEAUTIFUL MIND
BEAUTIFUL PEOPLE
BEAUTIFUL THING
Beauty and the Beast
Les beaux jours
BEAVIS AND BUTT-HEAD DO AMERICA
BECAUSE I SAID SO
BECK
BECOMING JANE
Becoming traviata
BEDAZZLED
BEDROOMS & HALLWAYS
BEDTIME STORIES
BEE MOVIE
BEEFCAKE
BEESEASON
BEESTENBOEL (BARNYARD: THE ORIGINAL PARTY ANIMALS)
Beestenboot
BEETHOVEN'S 2ND
BEFORE AND AFTER
Before I Fall
Before Midnight
BEFORE NIGHT FALLS
BEFORE SUNRISE
BEFORE SUNSET
BEFORE THE DEVIL KNOWS YOU'RE DEAD
Before the Flood
BEFORE THE RAIN
BEFORE THE STORM
Begin Again
Beginners
BEHIND ENEMY LINES
Behind the Candelabra
BEHIND THE SUN
Being Flynn
BEING HUMAN
BEING JOHN MALKOVICH
Bel ami
Belgica
THE BELIEVER
Bella Donna's
BELLA MARTHA
Bellas mariposas
Belle (Amma Asante)
Belle (André Delvaux)
BELLE (Irma Achten)
BELLE DE JOUR
Belle en het beest
BELLE ÉPOQUE
BELLE TOUJOURS
BELLE VAN ZUYLEN
Bellicher: Cel
BELOVED
BELPHÉGOR — LE FANTÔME DU LOUVRE
BEN X
Ben-Hur
BEND IT LIKE BECKHAM
De Bende van Oss
Bennie Stout
BENNY AND JOON
BENNY'S VIDEO
BENZINA
BEOWULF
BEOWULF & GRENDEL
Berberian Sound Studio
BERLIN ALEXANDERPLATZ: REMASTERED
Berliner Tagebuch
BERNIE
Bert Haanstra Compleet
BES VAKIT — TIMES AND WINDS
BESHKEMPIR
The Best Exotic Marigold Hotel
THE BEST INTENTIONS
Best Night Ever
The Best of Me
THE BEST THING IN LIFE
BEST WORST MOVIE
DE BESTE ZOMER
Bethlehem
BETTER THAN CHOCOLATE
Between the Devil and the Deep
BETWEEN THE DEVIL AND THE DEEP BLUE SEA
THE BEVERLY HILLBILLIES
BEVERLY HILLS CHIHUAHUA
BEVERLY HILLS COP 3
DER BEWEGTE MANN
BEWITCHED
BEWOGEN KOPER
BEYNELMILEL aka THE INTERNATIONAL
BEYOND (Åke Sandgren)
Beyond (Pernialla August)
BEYOND BORDERS
Beyond Clueless
BEYOND RANGOON
BEYOND REASON
Beyond Sleep
BEYOND THE CLOUDS (PAR DELÀ LES NUAGES)
BEYOND THE GAME
Beyond the Hills
Beyond the Mountains and Hills
BEYOND THE ROCKS
Beyond the Steppes
BEZNESS
Bezness as Usual (Alex Pitstra over)
The BFG
Bibi & Tina
Bibi & Tina 2 (NL)
Bibi & Tina: Jongens tegen de meiden
BICENTENNIAL MAN
Les bien-aimés
BIENVENUE CHEZ LES CH'TIS
Big Boy
THE BIG BRASS RING
BIG DADDY
Big Eyes
BIG FISH
Big Game
THE BIG HEAT
Big Hero
THE BIG HIT
THE BIG LEBOWSKI
Big Miracle
BIG MOMMA'S HOUSE
BIG MOMMA'S HOUSE 2
BIG MOMMAS: LIKE FATHER, LIKE SON
BIG NIGHT
The Big Parade
The Big Short
The Big Wedding
THE BIG WHITE
Bigfoot Junior
A Bigger Splash
BIGGER THAN JAMES DEAN
BIGGER THAN LIFE
BIGGIE & TUPAC
BIJ ONS IN DE JORDAAN
BIKKEL
BILLY ELLIOT
BILLY THE KID
BILLY'S BAD
BIN ICH SCHÖN?
BIN-JIP
BINGO
BIOGRAFI: ALBANESE VERHALEN
BIPEDALISM
BIR IHTIMAL DAHA VAR
THE BIRD CAN'T FLY
Bird People (Pascale Ferran over)
THE BIRDCAGE
Birdman
BIRDWATCHERS
BIRTH
BIRTHDAY GIRL
BITTER MOON
BITTER SUGAR
Bittersweet
A BITTERSWEET LIFE
BIUTIFUL
Black
Black & White & Sex
THE BLACK BALLOON
BLACK BUTTERFLIES
BLACK CAT, WHITE CAT
Black Coal
THE BLACK DAHLIA
Black Gold (Jean-Jacques Annaud)
BLACK GOLD (Marc & Nick Francis)
BLACK HAWK DOWN
BLACK KNIGHT
BLACK MASK
Black Mass
Black Mirror
Black Out
BLACK ROBE
BLACK SHEEP
BLACK SNAKE MOAN
BLACK SWAN
BLACK VENUS
Black's Game
Blackbird
BLACKBOARDS
Blackfish
Blackhat
Blackmail/Grand Piano
THE BLACKOUT/THE ADDICTION
BLACKWATER FEVER
BLADE
BLADE 2
BLADE RUNNER
Blade Runner 2049
Blade Runner: The Final Cut
BLADE TRINITY
BLADES OF GLORY
Blair Witch
BLAIR WITCH 2: BOOK OF SHADOWS
THE BLAIR WITCH PROJECT
Blancanieves
A Blast
BLAST FROM THE PAST
DE BLAUWE TREIN
BLAZEN TOT HONDERD
BLAZING SADDLES
BLED NUMBER ONE
The Bleeder
Blended
BLESS THE CHILD
Blessed Benefit
BLIND
BLIND DATE
BLIND DATE (2008)
BLIND LOVES
BLIND PIG WHO WANTS TO FLY (Previously Unreleased)
BLINDGANGERS
BLINDNESS
BLINDSIGHT
The Bling Ring
BLINK
BLISSFULLY YOURS
Blitz
Bloed, zweet & tranen
BLOEDBROEDERS
DE BLOEDBRUILOFT
Bloedlink
LA BLONDES AUX SEINS NUS
BLOOD AND WINE
BLOOD DIAMOND
Blood Father
BLOOD IN BLOOD OUT
Blood Ties
BLOODWORK
BLOODY ANGELS
BLOODY MONDAYS & STRAWBERRY PIES
BLOODY SUNDAY
BLOOT
BLOW
BLOWN AWAY
BLUB! IK BEN EEN VIS
BLUE
BLUE BELGIUM
BLUE CHIPS
BLUE CRUSH
Blue Jasmine
THE BLUE KITE
BLUE MOON
BLUE MOVIE
BLUE SKY
BLUE STREAK
BLUE TIGER
BLUE VALENTINE
BLUE VELVET
BLUEBERRY
Bluebird
The Blues Brothers
BLUES BROTHERS 2000
Boardwalk Empire
THE BOAT THAT ROCKED
BOAT TRIP
BOB LE FLAMBEUR
BOB ROBERTS
BOBBY
Bobby en de geestenjagers
BODIES, REST & MOTION
Bodkin Ras
THE BODY
Body (Previously Unreleased)
BODY BAGS
Body Language
BODY OF EVIDENCE
BODY OF LIES
BODY SHOTS
BODYGUARD
DE BOEKVERFILMING
Bojack Horseman
EL BOLA
BOLIVIA
BOLLETJES BLUES!
BOLLYWOOD HERO
BOLT
Het bombardement
BOMBÓN — EL PERRO
Bon Bini Holland
EL BONAERENSE
THE BONE COLLECTOR
Bone Tomahawk
DE BONTE BRIGADE
BOOGEYMAN
BOOGIE NIGHTS
Boogie Woogie
THE BOOK OF ELI
The Book Thief
BOOM!
BOOMERANG
BOPHA!
BORAT: CULTURAL LEARNINGS OF AMERICA FOR MAKE BENEFIT GLORIOUS NATION OF KAZAKHSTAN
Borders (Jacqueline van Vugt over)
BORDERTOWN
Borg/McEnroe
Borgman
BORN YESTERDAY
THE BORROWERS
De Boskampi's
The Boss
The Boss Baby
THE BOSS OF IT ALL
BOSTON KICKOUT
THE BOTHERSOME MAN
El botón de nácar (Patricio Guzmán over)
BOTTLE ROCKET
BOTTLE SHOCK
BOUNCE
BOUND
THE BOUNTY HUNTER
THE BOURNE IDENTITY
The Bourne Legacy
THE BOURNE SUPREMACY
THE BOURNE ULTIMATUM
BOVEN DE BERGEN
Boven is het stil
DE BOVENMAN
THE BOW (HWAL)
BOWFINGER
BOWLING FOR COLUMBINE
THE BOX
BOX OF MOONLIGHT
THE BOXER
The BoxTrolls
The Boy
Boy 7
BOY A
The Boy and the World
BOY CALLED TWIST
THE BOY IN THE STRIPED PYJAMAS
BOY MEETS GIRL STORIES
The Boy Next Door
THE BOY WHO CRIED BITCH
Boychoir
Boyhood
BOYS
BOYS DON'T CRY
BOYS ON THE SIDE
Brad's Status (Mike White over)
THE BRADY BUNCH MOVIE
BRAINSCAN
Bram Fischer
BRAM STOKER'S DRACULA
Brammetje Baas
Brandweerman Sam: UFO Alarm
BRASILIA, EEN DAG IN FEBRUARI
BRASSED OFF
Brasserie Valentijn
BRAT
BRATAN
BRATZ — THE MOVIE
Brave
THE BRAVE
THE BRAVE ONE
BRAVEHEART
BREACH
BREAD AND ROSES
THE BREAK-UP
BREAKDOWN
Breakfast at Tiffany's
BREAKFAST OF CHAMPIONS
BREAKFAST ON PLUTO
BREAKING AND ENTERING
Breaking Bad (Tweede helft seizoen 5)
BREAKING NEWS
BREAKING THE WAVES
BREAST MEN
BREATH
Breathe
BRENDAN AND THE SECRET OF THE KELLS
BRICK
Brick Mansions
BRIDE AND PREJUDICE
BRIDE FLIGHT
BRIDE OF CHUCKY
BRIDE WARS
BRIDESHEAD REVISITED
Bridesmaids
Bridge of Spies
BRIDGE TO TERABITHIA
THE BRIDGES OF MADISON COUNTY
BRIDGET JONES 2: THE EDGE OF REASON
Bridget Jones's Baby
BRIDGET JONES'S DIARY
DE BRIEF DIE NOOIT VERZONDEN WERD
BRIEF ENCOUNTER
DE BRIEF VOOR DE KONING
BRIEFGEHEIM
BRIGANDS, CHAPITRE VII
BRIGHT FUTURE
BRIGHT STAR
BRIGHT YOUNG THINGS
Brigsby Bear (Dave McCary, Kyle Mooney en Kevin Costello over)
Brimstone
Bring me the Head of Alfredo Garcia
BRINGING OUT THE DEAD
BROADWAY — BLACK SEA
BRODEUSES
Broers
BROKEBACK MOUNTAIN
Broken
BROKEN ARROW
The Broken Circle Breakdown
Broken City
BROKEN FLOWERS
BROKEN WINGS
A BRONX TALE
Brooklyn
BROOKLYN'S FINEST
BROOS
Bros' Before Ho's
BROTHER
BROTHER BEAR
BROTHERHOOD
BROTHERHOOD OF WAR
BROTHERS (Jim Sheridan)
BROTHERS (Susanne Bier)
THE BROTHERS BLOOM
THE BROTHERS GRIMM
THE BROTHERS MCMULLEN
BROTHERS OF THE HEAD
BROWN'S REQUIEM
BROWNIAN MOVEMENT
THE BROWNING VERSION
Brozer
BRUCE ALMIGHTY
BRUCIO NEL VENTO (BURNING IN THE WIND)
BRUISER
BRÜNO
BUBBA HO-TEP
BUBBLE
LA BÛCHE
THE BUCKET LIST
BUDDENBROOKS
BUDDHA COLLAPSED OUT OF SHAME
BUDDHA'S LOST CHILDREN
BUDDY
LA BUENA VIDA
BUENA VISTA SOCIAL CLUB
BUENOS AIRES VICE VERSA
BUFFALO '66
BUFFALO SOLDIERS
A BUG'S LIFE
Bugs
Buitenkampers
BULLET BOY
BULLET IN THE HEAD
Bullet to the Head
BULLETPROOF MONK
BULLETS OVER BROADWAY
BULLY
BULWORTH
DE BUNKER
Bunohan
BUÑUEL'S PRISONERS
BUONGIORNO NOTTE
LES BUREAUX DE DIEU
BURIED
BURLESQUE
Burma Storybook
BURMA VJ — REPORTING FROM A CLOSED COUNTRY
BURN AFTER READING
THE BURNING PLAIN
Burning Sands
Burnt
BURNT BY THE SUN
Burying the Ex
THE BUSINESS
A BUSINESS AFFAIR
THE BUTCHER BOY
The Butler
LE BUTTANE
THE BUTTERFLY EFFECT
BUTTERFLY KISS
BUTTERFLY ON A WHEEL
BUURMAN EN BUURMAN
By the Sea
BYE BYE BLUEBIRD
The Bye Bye Man
BYE-BYE
Byzantium