Zero Days (Alex Gibney over)
American Honey
Loving
Gimme Danger — Long Live The Stooges
United States of Love
Hup, meteen beginnen

BABYLON

Nederland, 1998 | Eddy Terstall
Eddy Terstall (1964) lijkt zich te ontpoppen tot de meest productieve regisseur van Nederland. Drie jaar geleden was zijn derde speelfilm Hufters & hofdames een succes, inmiddels heeft hij weer twee nieuwe films afgeleverd: Babylon en het kersverse De boekverfilming. Allebei no budget tussendoortjes, gedraaid in afwachting van de subsidies voor een volgend project. "Ik wil wel elke zomer filmen. "Als het moet, dan maar zonder geld."

Terstall is duidelijk niet het type dat bij de pakken neer gaat zitten wanneer het met de financiering van een film niet opschiet. Rent a friend heet het project waarvoor hij nu al zo'n twee jaar tracht een normaal budget bijeen te krijgen. "Inmiddels hebben we een miljoen, in maart beginnen we met draaien. Dat duurde me allemaal veel te lang. Ik had de film vorig jaar in de zomer al willen opnemen. Toen duidelijk werd dat dat niet zou lukken, heb ik in twee weken tijd het script voor Babylon geschreven. Hetzelfde geldt voor De boekverfilming: de opnames van Rent a friend moesten weer uitgesteld worden. En ik wil toch mijn vak uitoefenen, me ontwikkelen, dus toen heb ik het verhaal van De boekverfilming geschreven. Ik dacht: hup, meteen beginnen."
De gevolgen van Terstalls ongeduld en werkdrift zijn tijdens het Nederlands Film Festival te zien. Babylon, vorig jaar al in de ruwe, onafgewerkte versie in Utrecht vertoond, wordt na het festival in roulatie gebracht, en De boekverfilming volgt hetzelfde pad: een eerste versie wordt op video vertoond, waarna Terstall hoopt de afwerkingsubsidie te vergaren die hem in staat moet stellen de film later in het jaar uit te brengen. Beide films werden gemaakt voor het schamele bedrag van 60.000 gulden. "Het zal mensen wel tegen de borst stuiten dat ik opnieuw twee films buiten het Filmfonds om, zonder subsidie heb gemaakt", verwacht Terstall. "Ik weet ook wel dat dat niet in het belang is van de Nederlandse filmindustrie, want de kans is groot dat men zegt, net als bij Hufters & hofdames destijds: kijk, dit is het bewijs dat je voor een ton een mooie film kan maken. Terwijl we natuurlijk allemaal meer geld voor de filmsector willen. Maar dit is voor mij de enige manier om op normale wijze ieder jaar een film te maken."

Hollywoodje spelen
No budget-filmer tegen wil en dank, zo kun je Terstall wel karakteriseren. Als hij een film maakt zonder middelen is dat niet om te bewijzen dat het goed kan — "mijn films zouden logischerwijs veel beter zijn geweest wanneer ik meer geld had gehad" — maar omdat hij van begin tot eind zijn eigen verhalen wenst te vertellen, op het moment waarop hij zich daartoe geroepen voelt. "Een aanvraag voor subsidie moet door allerlei molens heen, en dat gaat veel te traag. Intussen heb je alweer vier andere ideeën in je hoofd waarmee je aan de slag wilt. Maar het vervelendste is dat de mensen die je geld geven, zich met de film gaan bemoeien. Ik wil best luisteren naar goedbedoelde adviezen, graag zelfs, maar het punt is dat ze vaak dwingend zijn, dus als je er niet in meegaat krijg je ook geen geld. Dat is een zieke verstandhouding. Hoe meer mensen zich met een film bemoeien, hoe vlakker die wordt. De persoonlijke handtekening van de regisseur is juist wat veel onafhankelijk geproduceerde films zo succesvol maakt, en zeker niet het feit dat ze zo goedkoop gemaakt zijn."
Terstall weet waarover hij praat. Zijn eerste twee speelfilms, Transit en Walhalla, werden met een groter budget gerealiseerd, waarbij de producenten de creatieve eindverantwoordelijkheid opeisten. In beide gevallen was Terstall ontevreden met het resultaat, wat extra gevoelig lag omdat hij in die films politieke thema's aansneed — de vluchtelingenproblematiek en racisme — waarvan de genuanceerde boodschap gemakkelijk verkeerd begrepen kon worden. "En de regisseur moet zich uiteindelijk verantwoorden. Dan is het gek wanneer de producent de baas speelt. Je laat de voorzitter van Ajax toch ook niet de opstelling bepalen? Die heeft weer verstand van andere zaken. In een Amerikaans systeem, waarbij de producent de film betaalt, is zoiets wel normaal, maar in Nederland beheert de producent gemeenschapsgeld. Ze willen hier gratis Hollywoodje spelen."

Promoten
Het lijkt erop dat de regisseur, die politicologie ging studeren omdat hij zijn ambitie tot filmmaken inhoud wilde geven, inmiddels rigoureus is afgestapt van de zware, maatschappijkritische thematiek. Net als Hufters & hofdames is Babylon weer een lichtvoetige klucht, die zich in Terstalls geliefde Jordaan afspeelt. De personages zijn wederom twintigers en dertigers, die hoofdzakelijk tobben met de liefde. En De boekverfilming, waarin drie actrices strijden om de hoofdrol in een film, is een geslaagde komedie waarin de draak gestoken wordt met alledaagse menselijke zwakheden. Onder de oppervlakkige bovenlaag gaat echter wel degelijk een betrokken visie schuil, maar deze heeft voornamelijk tot doel de Nederlandse maatschappij te promoten. Terstall: "De Nederlandse libertijnse samenleving is uniek en heel interessant. Het is een maatschappij waarin mensen vrij zijn, waarin respect is voor vrouwen, homo's en allochtonen. Die waarden spelen op de achtergrond een rol in mijn films. Ik wil laten zien dat wij het goed voor elkaar hebben, en dat doe ik door toegankelijke films te maken, zodat men in het buitenland kan zien: hee, die Nederlandse maatschappij is toch wel bijzonder. De personages in mijn films worstelen met luxeprobleempjes, en dat is niet voor niets: daar hebben ze de tijd voor. Ze werken vaak niet eens — nou ja, de meisjes wel, die werken altijd in een kroeg. Een neger of een homo zal bij mij nooit gekwalificeerd worden als neger of homo, hooguit als een hufter of een hofdame. Ik laat juist zien dat het geen probleem is; een meisje heeft bijvoorbeeld twee vrouwen als ouders, maar dat speelt verder geen rol. En zonder dat het expliciet benoemd wordt weten mijn personages het verschil tussen softdrugs en harddrugs. Er wordt commentaarloos een jointje gerookt, maar iemand die met pillen of coke bezig is wordt belachelijk gemaakt."

Kerstbomen
"Met Babylon wilde ik een soort bewegend stripverhaal maken, een rariteitenkabinet van extreme types. Ik heb vijf verhaaltjes geschreven, niet al te zeer plotgericht, met als verbindende factor de Westertoren. Daaromheen, een beetje als rond een dorpspomp, speelt zich een Babylonische spraakverwarring af. Voornamelijk een hormonale spraakverwarring. Het gaat dan weer over de liefde, omdat dat altijd het moment is waarop mensen zich het kwetsbaarst tonen, en dan zijn ze het interessantst." Terstall modelleerde zijn typetjes naar mensen die hij persoonlijk kende, en liet hen ook zelf de rollen spelen. Een zwaarlijvige, melancholieke Zuid-Afrikaanse verhalenverteller werd zo acteur in een porno-act, een behendige steadycam-cameraman mag als de Franse rockster Flash de Westertoren beklimmen en een Italiaanse kok verkondigt met veel machismo-aplomb theorieën over de liefde. "Soms ontmoet je mensen waarvan je denkt: die zijn kleurrijk, filmgeniek. Zo is Babylon ontstaan, als een reactie op het voor mijn ogen verschijnen van interessante types."
In zijn aldus beschreven, pretentieloze opzet is Terstall met Babylon geslaagd, maar de plotloosheid wreekt zich wel voor wie een iets serieuzer film verwacht. Overigens is Terstall zich bewust van zijn zwakke plek: "Er zit meestal weinig structuur in wat ik schrijf. Mijn verhalen zijn vaak kerstbomen vol leuke dingetjes. Maar ik probeer dat te compenseren doordat ik op de set en vooral bij de montage de film naar een hoger niveau kan slepen. Monteren is altijd mijn sterkste kant geweest."
Zijn zelfkennis ten spijt zweert Terstall bij het verfilmen van eigen scenario's. "Als je zelf een wereld creëert, heb je meer controle, en kun je effectiever overbrengen wat je wilt zeggen. Ik vind dat meer filmmakers eigen scripts zouden moeten schrijven, want als ze maar met die boekverfilmingen bezig blijven wordt film een afhankelijke kunstvorm, die zelf niks meer te vertellen heeft. Je kunt wel prima vakwerk afleveren met een goede boekverfilming, maar dan kun je net zo goed parket gaan leggen. Karakter is fantastisch verfilmd, daar niet van, maar het moet niet zo worden dat iedereen teruggrijpt op boekverfilmingen omdat dat een veilige keuze is."

Neerbuigend
Een gesprek met Terstall voert onherroepelijk steeds weer naar het onderwerp filmfinanciering. Als er één ding is dat de regisseur in de door hem geprezen Nederlandse maatschappij zou willen veranderen, dan is het het budget voor Nederlandse films. "Filmmaken is een strijd in Nederland, omdat we het slechtst gesubsidieerde land van Europa zijn. Tachtig cent per inwoner wordt er voor films uitgetrokken; verdrievoudig je dat bedrag, dan staan we nog op een gedeelde laatste plaats. Moet je nagaan: de hele Nederlandse filmindustrie krijgt 12 miljoen, dat is net zoveel als één toneelgezelschap in Amsterdam ontvangt. En daarvoor moeten we dan films maken die concurreren met buitenlandse producten. Gek genoeg lukt dat nog aardig ook, maar dat is niet bepaald te danken aan het systeem. Dat komt doordat er zoveel getalenteerde filmmakers rondlopen."
"Natuurlijk moeten Nederlandse films gesubsidieerd worden. We leven toevallig in een klein taalgebied, dus als je het aan de vrije markt overlaat, valt er weinig te produceren. Dat wil niet zeggen dat er geen behoefte is aan Nederlandse films. Film is pas in tweede instantie een product waarop verdiend moet worden, in eerste instantie is het een cultuuruiting, een heel toegankelijk, aansprekend medium waarmee je met de eigen maatschappij kunt communiceren. Daar moet ruimte voor zijn, zodat je dingen kunt maken die vanuit je eigen culturele referentiekader komen en niet vanuit Amerika, waar heel andere normen en waarden gelden. Ik vind dat minstens de helft van de films die in Europa te zien is, Europees moet zijn. We worden onvoldoende beschermd."
"Waarom zou film platvloerser, minder hoogwaardig zijn dan zwaar gesubsidieerde kunstvormen als ballet of theater? Het is die elitaire manier van denken die funest is voor de Nederlandse filmwereld. In het buitenland wordt niet zo neerbuigend over film gedacht. Ja, omdat daar betere films gemaakt worden, zegt men dan. Geen wonder als er ook zoveel meer geld voor beschikbaar is. Bovendien, het merendeel van de Nederlandse films is gewoon heel leuk. En heel herkenbaar. ZUSJE vind ik drie keer beter dan de meeste Amerikaanse films die ik gezien heb. En neem Alex van Warmerdam, die is in mijn ogen getalenteerder dan veel grote Amerikaanse filmmakers van dit moment."
"In potentie is er ook een markt voor Nederlandse films. Het gaat toch ook goed met de Nederlandstalige muziek, met Nederlands drama op televisie — zelfs naar de Nederlandse soaps wordt graag gekeken, hoe abominabel slecht die vaak ook zijn uitgevoerd. Onder jongeren zijn Nederlandse films nu behoorlijk in. Dat merk ik zelf omdat ik wel eens gastcolleges verzorg op universiteiten. Na afloop vragen die studenten allemaal: wanneer is Babylon te zien, en wanneer komt Siberia uit, en Het 14e kippetje? Daar moet je van profiteren, door meer geld te besteden aan publiciteit. Er zou een bureau moeten komen dat ieder jaar drie of vier Nederlandse films die potentie hebben, extra onder de aandacht brengt."

Bezweken
"Filmmakers moeten gewoon bezig blijven", besluit Terstall zijn betoog. "Ook als ze niet door de mallemolen van subsidies heenkomen. Het klinkt misschien tegenstrijdig, want tegelijkertijd vind ik het belachelijk dat er zo weinig geld beschikbaar is, waardoor een totale beroepsgroep moet werken onder omstandigheden die in Bangladesh al twintig jaar geleden zijn afgeschaft. Maar misschien kunnen we zo op het geweten van Den Haag inwerken. Als ze daar weer eens feestend om een Oscar heen dansen, zullen ze zich hopelijk generen als ze bedenken wat de licht-assistent van die film heeft verdiend — ongeveer hetzelfde als een timmerman in Jemen. Ik heb zelf wel eens meegemaakt dat een geluidsman bezweek omdat we weer eens tot diep in de nacht op de set stonden om de opnames af te krijgen. Neem maar van mij aan dat zoiets de kwaliteit van de film niet ten goede komt."
Terstall zal zelf het goede voorbeeld geven. Als het aan hem ligt, blijft hij minstens tot zijn vijftigste ieder jaar een film maken. Ideeën heeft hij genoeg. En niet alleen voor luchtige komedies als Babylon en De boekverfilming. "Ik wil best eens een wat serieuzer verhaal vertellen. Maar dan wil ik het wel precies zo kunnen doen als ik het wil."

Pauline Kleijer

De nog niet definitieve versie van De boekverfilming zal in première gaan op het Nederlands Film Festival.



top
BABYLON

Oktober 1998 #193

Productie
Wim Louwrier
Regie en scenario
Eddy Terstall
Camera
Stefan Bijnen
Willem Nagtglas
Art direction
Daniël Nieman
Montage
Eddy Zoutendijk
Eddy Terstall
Muziek
Jan Dries Groenendijk
Met
Nadja Hüpscher
Rifka Lodeizen
Nick Leslie
Femke de Brouwer
Daan Ekkel
Willem Ekkel
François Perrier
Eugénie Schellen

Kleur, 95 minuten

Distributie
The Movies
Te zien
op het Nederlands Film Festival en vanaf 15 oktober in de bioscoop

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


B

B-52
B. LOVE COLDER THAN DEATH
B. MONKEY
BAADASSSSS!
DER BAADER MEINHOF KOMPLEX
BAARÌA
BAB EL-OUED CITY
The Babadook
BABAJI, AN INDIAN LOVE STORY
BABE
BABE: PIG IN THE CITY
BABEL
BABIES
BABOOSKA
BABS
De baby
BABY BLUE
BABY GENIUSES
BABY MAMA
THE BABY OF MÂCON
BABY'S DAY OUT
BABYLON
BABYLON A.D.
The babymakers
Bacalaureat (Cristian Mungiu over)
THE BACHELOR
Bachelorette
HET BACHVIRUS
BACIAMI ANCORA
BACK TO GAYA
THE BACK-UP PLAN
BACKBEAT
BAD BOY BUBBY
BAD BOYS
BAD BOYS 2
BAD COMPANY
BAD DAY AT BLACK ROCK
BAD GIRLS OF MUSIC
BAD GUY
BAD LIEUTENANT
THE BAD LIEUTENANT: PORT OF CALL — NEW ORLEANS
Bad Moms
Bad Neighbours
Bad Neighbours 2
BAD NEWS BEARS
BAD SANTA
Bad Santa 2
BAD TEACHER
The Bag Man
BAISE-MOI
UN BAISER S'IL VOUS PLAÎT
BAISERS VOLÉS
Bait 3D
DE BAL
LE BAL MASQUÉ
BALADA TRISTE DE TROMPETA
LA BALIA
BALIBO
BALKAN BAROQUE
Ballerina
BALLETS RUSSES
BALLO A TRE PASSI
LE BALLON ROUGE
BAMAKO
BAMBI
BAMBI II
BAMBOOZLED
THE BAND'S VISIT
La bande à Picasso
BANDIDAS
BANDIT QUEEN
BANDITS
Bang Gang (A Modern Love Story)
THE BANGER SISTERS
BANGKOK DANGEROUS (2000)
BANGKOK DANGEROUS (2008)
THE BANISHMENT
THE BANK JOB
DE BANKROET JAZZ
EL BAÑO DEL PAPA
BARAN
BARB WIRE
Barbara
THE BARBER OF SIBERIA
Barbershop: A Fresh Cut
BARDSONGS
THE BAREFOOT CONTESSA
BARNEY'S VERSION
BARNYARD: THE ORIGINAL PARTY ANIMALS/BEESTENBOEL
LES BARONS
Barry
Bart Vegter: 9 abstracte films (1981-2008)
BASEKETBALL
BASHU
BASIC INSTINCT 2
THE BASKETBALL DIARIES
BASQUIAT
LOS BASTARDOS
Bastille Day
BATALLA EN EL CIELO
BATMAN & ROBIN
BATMAN BEGINS
BATMAN FOREVER
Batman vs. Superman: Dawn of Justice
BATTLE IN SEATTLE
The Battle of Algiers
Battle of the Year: The Dream Team
BATTLE ROYALE
BATTLE ROYALE 2
BATTLEFIELD EARTH
Battleship
The Bay
BE COOL
BE KIND REWIND
THE BEACH
BEAN
Bears
Beasts of No Nation
Beasts of the Southern Wild
BEAT
The Beatles: Eight Days a Week
Beats, Rhymes & Life Travels of a Tribe Called Quest
BEAU TRAVAIL
BEAUTIFUL BITCH
BEAUTIFUL BOXER
Beautiful Boy
THE BEAUTIFUL COUNTRY
Beautiful Creatures
BEAUTIFUL GIRLS
BEAUTIFUL JOE
A BEAUTIFUL MIND
BEAUTIFUL PEOPLE
BEAUTIFUL THING
Beauty and the Beast
Les beaux jours
BEAVIS AND BUTT-HEAD DO AMERICA
BECAUSE I SAID SO
BECK
BECOMING JANE
Becoming traviata
BEDAZZLED
BEDROOMS & HALLWAYS
BEDTIME STORIES
BEE MOVIE
BEEFCAKE
BEESEASON
BEESTENBOEL (BARNYARD: THE ORIGINAL PARTY ANIMALS)
Beestenboot
BEETHOVEN'S 2ND
BEFORE AND AFTER
Before Midnight
BEFORE NIGHT FALLS
BEFORE SUNRISE
BEFORE SUNSET
BEFORE THE DEVIL KNOWS YOU'RE DEAD
Before the Flood
BEFORE THE RAIN
BEFORE THE STORM
Begin Again
Beginners
BEHIND ENEMY LINES
Behind the Candelabra
BEHIND THE SUN
Being Flynn
BEING HUMAN
BEING JOHN MALKOVICH
Bel ami
Belgica
THE BELIEVER
BELLA MARTHA
Bellas mariposas
Belle
BELLE
Belle
BELLE DE JOUR
Belle en het beest
BELLE ÉPOQUE
BELLE TOUJOURS
BELLE VAN ZUYLEN
Bellicher: Cel
BELOVED
BELPHÉGOR — LE FANTÔME DU LOUVRE
BEN X
Ben-Hur
BEND IT LIKE BECKHAM
De Bende van Oss
Bennie Stout
BENNY AND JOON
BENNY'S VIDEO
BENZINA
BEOWULF
BEOWULF & GRENDEL
Berberian Sound Studio
BERLIN ALEXANDERPLATZ: REMASTERED
Berliner Tagebuch
BERNIE
Bert Haanstra Compleet
BES VAKIT — TIMES AND WINDS
BESHKEMPIR
The Best Exotic Marigold Hotel
THE BEST INTENTIONS
Best Night Ever
The Best of Me
THE BEST THING IN LIFE
BEST WORST MOVIE
DE BESTE ZOMER
Bethlehem
BETTER THAN CHOCOLATE
Between the Devil and the Deep
BETWEEN THE DEVIL AND THE DEEP BLUE SEA
THE BEVERLY HILLBILLIES
BEVERLY HILLS CHIHUAHUA
BEVERLY HILLS COP 3
DER BEWEGTE MANN
BEWITCHED
BEWOGEN KOPER
BEYNELMILEL aka THE INTERNATIONAL
BEYOND
Beyond
BEYOND BORDERS
Beyond Clueless
BEYOND RANGOON
BEYOND REASON
Beyond Sleep
BEYOND THE CLOUDS (PAR DELÀ LES NUAGES)
BEYOND THE GAME
Beyond the Hills
BEYOND THE ROCKS
Beyond the Steppes
BEZNESS
Bezness as Usual (Alex Pitstra over)
The BFG
Bibi & Tina
Bibi & Tina 2 (NL)
BICENTENNIAL MAN
Les bien-aimés
BIENVENUE CHEZ LES CH'TIS
Big Boy
THE BIG BRASS RING
BIG DADDY
Big Eyes
BIG FISH
Big Game
THE BIG HEAT
Big Hero
THE BIG HIT
THE BIG LEBOWSKI
Big Miracle
BIG MOMMA'S HOUSE
BIG MOMMA'S HOUSE 2
BIG MOMMAS: LIKE FATHER, LIKE SON
BIG NIGHT
The Big Parade
The Big Short
The Big Wedding
THE BIG WHITE
A Bigger Splash
BIGGER THAN JAMES DEAN
BIGGER THAN LIFE
BIGGIE & TUPAC
BIJ ONS IN DE JORDAAN
BIKKEL
BILLY ELLIOT
BILLY THE KID
BILLY'S BAD
BIN ICH SCHÖN?
BIN-JIP
BINGO
BIOGRAFI: ALBANESE VERHALEN
BIPEDALISM
BIR IHTIMAL DAHA VAR
THE BIRD CAN'T FLY
Bird People (Pascale Ferran over)
THE BIRDCAGE
Birdman
BIRDWATCHERS
BIRTH
BIRTHDAY GIRL
BITTER MOON
BITTER SUGAR
Bittersweet
A BITTERSWEET LIFE
BIUTIFUL
Black
Black & White & Sex
THE BLACK BALLOON
BLACK BUTTERFLIES
BLACK CAT, WHITE CAT
Black Coal
THE BLACK DAHLIA
Black Gold
BLACK GOLD
BLACK HAWK DOWN
BLACK KNIGHT
BLACK MASK
Black Mass
Black Mirror
Black Out
BLACK ROBE
BLACK SHEEP
BLACK SNAKE MOAN
BLACK SWAN
BLACK VENUS
Black's Game
Blackbird
BLACKBOARDS
Blackfish
Blackhat
Blackmail/Grand Piano
THE BLACKOUT/THE ADDICTION
BLACKWATER FEVER
BLADE
BLADE 2
BLADE RUNNER
Blade Runner: The Final Cut
BLADE TRINITY
BLADES OF GLORY
Blair Witch
BLAIR WITCH 2: BOOK OF SHADOWS
THE BLAIR WITCH PROJECT
Blancanieves
A Blast
BLAST FROM THE PAST
DE BLAUWE TREIN
BLAZEN TOT HONDERD
BLAZING SADDLES
BLED NUMBER ONE
Blended
BLESS THE CHILD
BLIND
BLIND DATE
BLIND DATE (2008)
BLIND LOVES
BLIND PIG WHO WANTS TO FLY (Previously Unreleased)
BLINDGANGERS
BLINDNESS
BLINDSIGHT
The Bling Ring
BLINK
BLISSFULLY YOURS
Blitz
Bloed, zweet & tranen
BLOEDBROEDERS
DE BLOEDBRUILOFT
Bloedlink
LA BLONDES AUX SEINS NUS
BLOOD AND WINE
BLOOD DIAMOND
Blood Father
BLOOD IN BLOOD OUT
Blood Ties
BLOODWORK
BLOODY ANGELS
BLOODY MONDAYS & STRAWBERRY PIES
BLOODY SUNDAY
BLOOT
BLOW
BLOWN AWAY
BLUB! IK BEN EEN VIS
BLUE
BLUE BELGIUM
BLUE CHIPS
BLUE CRUSH
Blue Jasmine
THE BLUE KITE
BLUE MOON
BLUE MOVIE
BLUE SKY
BLUE STREAK
BLUE TIGER
BLUE VALENTINE
BLUE VELVET
BLUEBERRY
Bluebird
The Blues Brothers
BLUES BROTHERS 2000
Boardwalk Empire
THE BOAT THAT ROCKED
BOAT TRIP
BOB LE FLAMBEUR
BOB ROBERTS
BOBBY
Bobby en de geestenjagers
BODIES, REST & MOTION
Bodkin Ras
THE BODY
BODY BAGS
Body Language
BODY OF EVIDENCE
BODY OF LIES
BODY SHOTS
BODYGUARD
DE BOEKVERFILMING
Bojack Horseman
EL BOLA
BOLIVIA
BOLLETJES BLUES!
BOLLYWOOD HERO
BOLT
Het bombardement
BOMBÓN — EL PERRO
Bon Bini Holland
EL BONAERENSE
THE BONE COLLECTOR
Bone Tomahawk
DE BONTE BRIGADE
BOOGEYMAN
BOOGIE NIGHTS
Boogie Woogie
THE BOOK OF ELI
The Book Thief
BOOM!
BOOMERANG
BOPHA!
BORAT: CULTURAL LEARNINGS OF AMERICA FOR MAKE BENEFIT GLORIOUS NATION OF KAZAKHSTAN
Borders (Jacqueline van Vugt over)
BORDERTOWN
Borgman
BORN YESTERDAY
THE BORROWERS
De Boskampi's
The Boss
THE BOSS OF IT ALL
BOSTON KICKOUT
THE BOTHERSOME MAN
El botón de nácar (Patricio Guzmán over)
BOTTLE ROCKET
BOTTLE SHOCK
BOUNCE
BOUND
THE BOUNTY HUNTER
THE BOURNE IDENTITY
The Bourne Legacy
THE BOURNE SUPREMACY
THE BOURNE ULTIMATUM
BOVEN DE BERGEN
Boven is het stil
DE BOVENMAN
THE BOW (HWAL)
BOWFINGER
BOWLING FOR COLUMBINE
THE BOX
BOX OF MOONLIGHT
THE BOXER
The BoxTrolls
The Boy
Boy 7
BOY A
The Boy and the World
BOY CALLED TWIST
THE BOY IN THE STRIPED PYJAMAS
BOY MEETS GIRL STORIES
The Boy Next Door
THE BOY WHO CRIED BITCH
Boychoir
Boyhood
BOYS
BOYS DON'T CRY
BOYS ON THE SIDE
THE BRADY BUNCH MOVIE
BRAINSCAN
BRAM STOKER'S DRACULA
Brammetje Baas
BRASILIA, EEN DAG IN FEBRUARI
BRASSED OFF
Brasserie Valentijn
BRAT
BRATAN
BRATZ — THE MOVIE
Brave
THE BRAVE
THE BRAVE ONE
BRAVEHEART
BREACH
BREAD AND ROSES
THE BREAK-UP
BREAKDOWN
Breakfast at Tiffany's
BREAKFAST OF CHAMPIONS
BREAKFAST ON PLUTO
BREAKING AND ENTERING
Breaking Bad (Tweede helft seizoen 5)
BREAKING NEWS
BREAKING THE WAVES
BREAST MEN
BREATH
BRENDAN AND THE SECRET OF THE KELLS
BRICK
Brick Mansions
BRIDE AND PREJUDICE
BRIDE FLIGHT
BRIDE OF CHUCKY
BRIDE WARS
BRIDESHEAD REVISITED
Bridesmaids
Bridge of Spies
BRIDGE TO TERABITHIA
THE BRIDGES OF MADISON COUNTY
BRIDGET JONES 2: THE EDGE OF REASON
Bridget Jones's Baby
BRIDGET JONES'S DIARY
DE BRIEF DIE NOOIT VERZONDEN WERD
BRIEF ENCOUNTER
DE BRIEF VOOR DE KONING
BRIEFGEHEIM
BRIGANDS, CHAPITRE VII
BRIGHT FUTURE
BRIGHT STAR
BRIGHT YOUNG THINGS
Brimstone
Bring me the Head of Alfredo Garcia
BRINGING OUT THE DEAD
BROADWAY — BLACK SEA
BRODEUSES
BROKEBACK MOUNTAIN
Broken
BROKEN ARROW
The Broken Circle Breakdown
Broken City
BROKEN FLOWERS
BROKEN WINGS
A BRONX TALE
Brooklyn
BROOKLYN'S FINEST
BROOS
Bros' Before Ho's
BROTHER
BROTHER BEAR
BROTHERHOOD
BROTHERHOOD OF WAR
BROTHERS
BROTHERS (2009)
THE BROTHERS BLOOM
THE BROTHERS GRIMM
THE BROTHERS MCMULLEN
BROTHERS OF THE HEAD
BROWN'S REQUIEM
BROWNIAN MOVEMENT
THE BROWNING VERSION
Brozer
BRUCE ALMIGHTY
BRUCIO NEL VENTO (BURNING IN THE WIND)
BRUISER
BRÜNO
BUBBA HO-TEP
BUBBLE
LA BÛCHE
THE BUCKET LIST
BUDDENBROOKS
BUDDHA COLLAPSED OUT OF SHAME
BUDDHA'S LOST CHILDREN
BUDDY
LA BUENA VIDA
BUENA VISTA SOCIAL CLUB
BUENOS AIRES VICE VERSA
BUFFALO '66
BUFFALO SOLDIERS
A BUG'S LIFE
Bugs
Buitenkampers
BULLET BOY
BULLET IN THE HEAD
Bullet to the Head
BULLETPROOF MONK
BULLETS OVER BROADWAY
BULLY
BULWORTH
DE BUNKER
Bunohan
BUÑUEL'S PRISONERS
BUONGIORNO NOTTE
LES BUREAUX DE DIEU
BURIED
BURLESQUE
Burma Storybook
BURMA VJ — REPORTING FROM A CLOSED COUNTRY
BURN AFTER READING
THE BURNING PLAIN
Burnt
BURNT BY THE SUN
Burying the Ex
THE BUSINESS
A BUSINESS AFFAIR
THE BUTCHER BOY
The Butler
LE BUTTANE
THE BUTTERFLY EFFECT
BUTTERFLY KISS
BUTTERFLY ON A WHEEL
BUURMAN EN BUURMAN
By the Sea
BYE BYE BLUEBIRD
The Bye Bye Man
The Bye Bye Man
BYE-BYE
Byzantium