The Killing of a Sacred Deer
Visages villages
Happy End
A Ghost Story
Battle of the Sexes
Alejandro Agresti: Ik ben een politiek dier

BUENOS AIRES VICE VERSA

Argentinië/Nederland, 1996 | Alejandro Agresti
Tien jaar verblijf in Nederland heeft Alejandro Agresti niet helemaal onberoerd gelaten: in het Rotterdamse café waar de ontmoeting plaatsvindt, bestelt hij jonge met ijs en een portie bitterballen. Wat film betreft is de Argentijnse regisseur niet meer zo enthousiast over Nederland. Na jarenlang een flinke bijdrage te hebben geleverd aan de Nederlandse filmproduktie, werkt Agresti sinds twee jaar weer in Argentinië. De eerste vrucht van die terugkeer is Buenos Aires vice versa, een film die laat zien dat Agresti op z'n best is als het over politiek gaat.

Buenos Aires vice versa ging vorig jaar in première in Cannes en is Agresti's eerste film sinds El acto en cuestion uit 1993. Drie jaar stilte na een periode van een à twee films per jaar, daar moet een verklaring voor zijn. Het blijkt tevens de verklaring voor de terugkeer naar Argentinië. Agresti, in het Engels: "Na El acto en cuestion beleefde ik de slechtste tijd van mijn leven. Ik was erg depressief. Ik had een film gemaakt waar ik al mijn dromen in had gestopt, alles wat ik ooit wilde uitproberen. Voor mij was die film het beste wat ik tot dan toe had gemaakt, het beste waartoe ik als filmmaker in staat was. Vervolgens werd El acto en cuestion heel slecht behandeld, dat was verschrikkelijk. Hij was gemaakt voor de VPRO, en ik heb ze gesmeekt om de film niet in drie stukken te hakken voor vertoning op tv. Ze hebben het toch gedaan, en daarna mocht hij van de VPRO niet meer in de bioscoop worden vertoond, zelfs niet in Argentinië. Ik heb dat als zeer onrechtvaardig ervaren."
Vooral Harry Hosman, filmmedewerker van de VPRO, moet het ontgelden bij Agresti en wekt nog steeds zijn woede op. "De dag nadat Roelof Kiers alsnog akkoord ging met bioscoopvertoning van de hele film, overleed hij. Harry Hosman was bij dat gesprek aanwezig, maar ontkende later glashard wat daar was afgesproken. Zulke mensen doen de kunst schade. Sommige mensen oordelen over kunst vanuit een sterke overtuiging of een oprecht gevoel, daar heb ik geen moeite mee, maar Hosman oordeelt uit onzekerheid en lafheid. Voor mij is hij een chimpansee met een mes, het enige wat ik kan doen is op hem spugen. Bij de VPRO wordt je gebruikt en weggegooid, dat kun je ook aan andere filmmakers vragen. En dat terwijl ze doen alsof ze zo kunstvriendelijk zijn."
Niet alleen het conflict met de VPRO, ook een algemeen gevoel van onvrede droeg bij aan de beslissing om niet langer in Nederland te blijven werken. "In 1993 had ik vier films in competitie op de Nederlandse Filmdagen: El acto en cuestion, Modern crimes, Everyone wants to help Ernst en Just friends, ook bekend als A lonely race. En ik kreeg helemaal niets, zelfs geen nominatie! Matthijs van Heijningen lachte me uit en zei dat ik niet altijd kon winnen. (Secret wedding won in 1989 het Gouden Kalf voor de beste Nederlandse film, tot ongenoegen van hen die de film niet 'Nederlands' genoeg vonden, MD) Er heerste toen zo'n houding van: wie denk je wel dat je bent, jij arrogante Argentijn. Ik had echt het gevoel dat ik niet langer welkom was in Nederland. Ik moet zeggen dat er ook andere mensen waren: Ryclef Rienstra van het Nederlands Fonds voor de Film heeft mijn projecten altijd serieus genomen, het Fonds heeft voor Buenos Aires vice versa zelfs tien procent van het budget betaald. Ik heb in Nederland met heel prettige mensen gewerkt, maar op het laatst overheerste het gevoel dat ik beter elders kon gaan werken."

Abrupte overgangen
Dus nam Agresti met het scenario van Buenos Aires vice versa deel aan een wedstrijd in Argentinië en ging hij met het gewonnen geld aan de slag in zijn vaderland. Met documentair aandoende ruwheid en beweeglijkheid volgt Buenos Aires vice versa een aantal personages in de Argentijnse hoofdstad. Aanvankelijk is er niets dat hen verbindt, maar geleidelijk wordt duidelijk dat zij allen de last van het dictatoriale verleden — de periode tussen 1976 en 1982 — met zich meedragen, daar op verschillende manieren door getekend zijn en daar op verschillende manieren mee omgaan. Juist de overgang van de schijnbaar alledaagse chaos en willekeur naar het beklemmende verband dat zich in de loop van de film openbaart, maakt Buenos Aires vice versa tot een indrukwekkende film met een sterke, onderhuidse politieke lading. Agresti maakt gretig gebruik van jumpcuts om abrupte overgangen te maken en de vitaliteit van het stadsleven te benadrukken.
Dat het een levendige film moest worden, was al snel duidelijk. "Bij terugkeer zag ik de stad opnieuw, en ik voelde de noodzaak om die chaos in me op te nemen. In Nederland heb ik teveel films gezien die esthetisch perfect waren: heel gestileerd, maar steriel." Zoiets als Modern crimes? "Ja precies, zelf heb ik dat ook gedaan, maar Modern crimes was ironisch bedoeld, dat was een bewuste keuze om Nederland te presenteren met strakke kaders. Vaak moet bij dat soort films het precieze uiterlijk het gebrek aan inhoud verhullen. Met Buenos Aires vice versa wilde ik niet zo'n minimalistische film, maar juist maximaal, met veel verhalen en veel energie erin." De documentaire stijl ligt daarbij voor de hand, maar was min of meer toeval. "Het lijkt op een documentaire aanpak, maar zo is het niet bedoeld. Het uitgangspunt was dat alle formele omstandigheden zodanig werden aangepast dat de camera de actie kon volgen, dat de acteurs helemaal vrij waren en wij zo dicht mogelijk bij de personages konden komen die zij vertegenwoordigen."

Verdwijningen
In de periode dat de militaire dictatuur Argentinië in zijn greep hield, veranderde Agresti van een 15- in een 21-jarige. Bij uitstek een leeftijd waarin een wereldbeeld wordt gevormd en bij gebrek aan vergelijkingsmateriaal was dat wereldbeeld voor Agresti de dictatuur: hij dacht dat de wereld er zo uitzag, voor hem was onderdrukking de normale situatie. Een week nadat de militairen aan de macht kwamen verliet hij het ouderlijk huis, gedurende de dictatuur was hij lid van de Federatie van Jonge Communisten. De verdwijning van vrienden was 'normaal'. Agresti bevestigt dat bijna al zijn films, tot en met de verdwijnact van de goochelaar uit El acto en cuestion, verwijzen naar de militaire dictatuur. "Ondanks mezelf is dat mijn eeuwige thema. Het is niet iets dat ik wil of zoek, maar het overkomt me altijd. Als filmmaker ben ik er door getekend, en ik heb er vrede mee. Ik ben een politiek dier."
Het thema blijft gelijk, maar de toon is veranderd. Ging het in Love is a fat woman (1987) en Secret wedding (1988) nog ondubbelzinnig over verdwijningen, in Buenos Aires vice versa wordt het onderwerp zeer impliciet behandeld. Is het niet langer gepast of nodig om uitgesproken te zijn? "Het heeft te maken met het verstrijken van de tijd. Aan het einde van Love is a fat woman laat ik iemand zeggen dat er 30.000 mensen vermoord zijn. Dat was toen nodig, toen was het goed om uitgesproken te zijn. Die film stond nog dichtbij de gebeurtenissen waar hij over ging, je kunt dan geen afstand nemen. Ik zou laf geweest zijn als ik dat wel gedaan had in die omstandigheden. Nu zijn we tien jaar verder, nu kan ik de situatie van een afstand bekijken en kan ik het me permitteren om subtiel te zijn."
Niet iedereen in Argentinië zal gelukkig zijn met de subtiliteit van die boodschap. Volgens Agresti wilde de organisatie van het festival van Mar del Plata, waar de film onlangs onder andere de internationale persprijs ontving, aanvankelijk geen vertoning van Buenos Aires vice versa omdat men de film 'te politiek' vond. Voor vernielde bioscopen à la Evita hoeft men echter niet te vrezen, want tot nu toe werd de film goed ontvangen door het Argentijnse publiek. "Deze film is vooral gemaakt voor een Argentijns publiek. Ik wil ze laten zien dat de militairen niet kwamen zoals de nazi's hier, het waren geen mannetjes in vliegende schotels die van buiten kwamen en de boel gingen bezetten. Zij zijn de slechtste verschijningsvorm van onze samenleving, maar ze zijn deel van onze samenleving. Wij zijn hen."
"Ik wil de tegenstellingen en de verwarring laten zien, de onaangename emoties die we misschien niet willen zien, maar die er wel zijn. Tachtig procent van de bevolking collaboreerde met de militairen, daar gaat mijn film over. Macht kan makkelijk worden afgebroken, maar de mensen die samenwerken met de macht zijn veel moeilijker te bestrijden omdat ze met zoveel zijn. De grote groepen die afhankelijk worden gemaakt, daar zit het echte gevaar. In Argentinië heerst het mechanisme van zo snel mogelijk vergeten. Ik wil geen slecht nieuws brengen, maar ik alleen zeggen dat mensen er over na moeten denken en niet moeten vergeten wat er gebeurd is. In wezen is de situatie in Argentinië nog nauwelijks veranderd." Op de vraag of hij een moralist is, geeft Agresti een lachende bevestiging: "Dat is mijn vreselijke karma."

Sociale zekerheid
Buenos Aires vice versa is krachtiger en overtuigender dan de films die Agresti in Nederland maakte. Het lijkt alsof zijn talent pas werkelijk tot zijn recht komt in een omgeving waar iets bevochten moet worden en waar hij zich verbonden voelt met die strijd. Agresti volhardt in een meer prozaïsche verklaring voor het verschil in kwaliteit.
"Het probleem in Nederland is dat er niets gebeurt, dat is heel moeilijk voor een filmmaker. Ik was hier en ik heb gedaan wat ik kon. Ik denk nog steeds dat mijn films, in vergelijking met andere Nederlandse films, niet slecht zijn. Kijk, ik heb een zoon in Nederland en ik moest de rekeningen betalen, dus als ze mij betalen dan maak ik films en..."

Ik heb het niet over geld, maar over artistieke bevrediging. Is die niet groter in Argentinië? "Nee, en dit moet je echt in het artikel zetten: ik heb nooit een beroep gedaan op de sociale zekerheid in de periode dat ik hier woonde. Veel mensen, zelfs mijn producent die failliet ging aan Peter Greenaway, zeiden tegen mij dat ik niet zoveel films hoefde te maken want dat ik best geld kon krijgen van de overheid, dankzij mijn Italiaanse paspoort. Maar ik heb het nooit gedaan, dat kun je nakijken. Ik maakte zoveel films omdat ik mijn rekeningen moest betalen."

Afgezien van het geld moet het maken van Buenos Aires toch persoonlijker, en daardoor bevredigender, geweest zijn dan het maken van bijvoorbeeld Modern crimes? "Alles is geld. Je kunt nog zulke mooie ideeën hebben, maar als je je huur niet kunt betalen, wat moet je dan doen? Voor mij was films maken de enige manier om te overleven hier. Ik ben te trots om geld aan te nemen van de overheid, daar ben ik te Italiaans voor."

Maar afgezien van het geld... "Ik heb het ook niet over geld, ik heb het over overleven. Als ik van de VPRO f 8000,- krijg voor zes maanden werk, dat is geen geld verdienen, maar overleven. Nederlanders beschouwen het als logisch dat je kunt overleven zonder te werken, maar zonder werk kan ik niet leven. Ik accepteer geen geld zonder werk, dat zal ik nooit doen."

Hoe het ook zij, Agresti is hard bezig om de laatste verloren Nederlandse jaren in Argentinië in te halen. De opvolger van Buenos Aires vice versa heet La cruz en wordt op dit moment bekeken door de selectiecommissie van het Filmfestival van Cannes. Alejandro Agresti is terug, sterker dan ooit.

Mark Duursma



top
BUENOS AIRES VICE VERSA

Maart 1997 #176

Produktie
Agresti Film
Staccato Films (Emjay Rechsteiner)
Regie, scenario en montage
Alejandro Agresti
Camera
Ramiro Aisenson
Geluid
Horacio Almada
Muziek
Paul Michael van Brugge
Met
Vera Fogwill
Fernan Miras
Mirta Busnelli
Nicolas Pauls

Kleur, 113 minuten (ingekorte versie)

Distributie
NFM/IAF
Te zien
vanaf 20 maart

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


B

B-52
B. LOVE COLDER THAN DEATH
B. MONKEY
BAADASSSSS!
DER BAADER MEINHOF KOMPLEX
BAARÌA
BAB EL-OUED CITY
The Babadook
BABAJI, AN INDIAN LOVE STORY
BABE
BABE: PIG IN THE CITY
BABEL
BABIES
BABOOSKA
BABS
De baby
BABY BLUE
Baby Driver
BABY GENIUSES
BABY MAMA
THE BABY OF MÂCON
BABY'S DAY OUT
BABYLON
BABYLON A.D.
The babymakers
Bacalaureat (Cristian Mungiu over)
THE BACHELOR
Bachelorette
HET BACHVIRUS
BACIAMI ANCORA
BACK TO GAYA
THE BACK-UP PLAN
BACKBEAT
BAD BOY BUBBY
BAD BOYS
BAD BOYS 2
BAD COMPANY
BAD DAY AT BLACK ROCK
BAD GIRLS OF MUSIC
BAD GUY
BAD LIEUTENANT
THE BAD LIEUTENANT: PORT OF CALL — NEW ORLEANS
Bad Moms
Bad Moms 2
Bad Neighbours
Bad Neighbours 2
BAD NEWS BEARS
BAD SANTA
Bad Santa 2
BAD TEACHER
The Bag Man
BAISE-MOI
UN BAISER S'IL VOUS PLAÎT
BAISERS VOLÉS
Bait 3D
DE BAL
LE BAL MASQUÉ
BALADA TRISTE DE TROMPETA
LA BALIA
BALIBO
BALKAN BAROQUE
Ballerina
BALLETS RUSSES
BALLO A TRE PASSI
LE BALLON ROUGE
BAMAKO
BAMBI
BAMBI II
BAMBOOZLED
THE BAND'S VISIT
La bande à Picasso
BANDIDAS
BANDIT QUEEN
BANDITS
Bang Gang (A Modern Love Story)
THE BANGER SISTERS
BANGKOK DANGEROUS (Danny & Oxide Pang)
BANGKOK DANGEROUS (Danny & Oxide Pang)
THE BANISHMENT
THE BANK JOB
DE BANKROET JAZZ
EL BAÑO DEL PAPA
BARAN
BARB WIRE
Barbara
THE BARBER OF SIBERIA
Barbershop: A Fresh Cut
Barbie, dolfijnenmagie
BARDSONGS
THE BAREFOOT CONTESSA
BARNEY'S VERSION
BARNYARD: THE ORIGINAL PARTY ANIMALS/BEESTENBOEL
LES BARONS
Barry
Bart Vegter: 9 abstracte films (1981-2008)
BASEKETBALL
BASHU
BASIC INSTINCT 2
THE BASKETBALL DIARIES
BASQUIAT
LOS BASTARDOS
Bastille Day
BATALLA EN EL CIELO
BATMAN & ROBIN
BATMAN BEGINS
BATMAN FOREVER
Batman vs. Superman: Dawn of Justice
BATTLE IN SEATTLE
The Battle of Algiers
Battle of the Sexes
Battle of the Year: The Dream Team
BATTLE ROYALE
BATTLE ROYALE 2
BATTLEFIELD EARTH
Battleship
The Bay
Baywatch
BE COOL
BE KIND REWIND
THE BEACH
BEAN
Bears
Beasts of No Nation
Beasts of the Southern Wild
BEAT
The Beatles: Eight Days a Week
Beats, Rhymes & Life Travels of a Tribe Called Quest
Un beau soleil intérieur
BEAU TRAVAIL
BEAUTIFUL BITCH
BEAUTIFUL BOXER
Beautiful Boy
THE BEAUTIFUL COUNTRY
Beautiful Creatures
BEAUTIFUL GIRLS
BEAUTIFUL JOE
A BEAUTIFUL MIND
BEAUTIFUL PEOPLE
BEAUTIFUL THING
Beauty and the Beast
Les beaux jours
BEAVIS AND BUTT-HEAD DO AMERICA
BECAUSE I SAID SO
BECK
BECOMING JANE
Becoming traviata
BEDAZZLED
BEDROOMS & HALLWAYS
BEDTIME STORIES
BEE MOVIE
BEEFCAKE
BEESEASON
BEESTENBOEL (BARNYARD: THE ORIGINAL PARTY ANIMALS)
Beestenboot
BEETHOVEN'S 2ND
BEFORE AND AFTER
Before I Fall
Before Midnight
BEFORE NIGHT FALLS
BEFORE SUNRISE
BEFORE SUNSET
BEFORE THE DEVIL KNOWS YOU'RE DEAD
Before the Flood
BEFORE THE RAIN
BEFORE THE STORM
Begin Again
Beginners
BEHIND ENEMY LINES
Behind the Candelabra
BEHIND THE SUN
Being Flynn
BEING HUMAN
BEING JOHN MALKOVICH
Bel ami
Belgica
THE BELIEVER
Bella Donna's
BELLA MARTHA
Bellas mariposas
Belle (Amma Asante)
Belle (André Delvaux)
BELLE (Irma Achten)
BELLE DE JOUR
Belle en het beest
BELLE ÉPOQUE
BELLE TOUJOURS
BELLE VAN ZUYLEN
Bellicher: Cel
BELOVED
BELPHÉGOR — LE FANTÔME DU LOUVRE
BEN X
Ben-Hur
BEND IT LIKE BECKHAM
De Bende van Oss
Bennie Stout
BENNY AND JOON
BENNY'S VIDEO
BENZINA
BEOWULF
BEOWULF & GRENDEL
Berberian Sound Studio
BERLIN ALEXANDERPLATZ: REMASTERED
Berliner Tagebuch
BERNIE
Bert Haanstra Compleet
BES VAKIT — TIMES AND WINDS
BESHKEMPIR
The Best Exotic Marigold Hotel
THE BEST INTENTIONS
Best Night Ever
The Best of Me
THE BEST THING IN LIFE
BEST WORST MOVIE
DE BESTE ZOMER
Bethlehem
BETTER THAN CHOCOLATE
Between the Devil and the Deep
BETWEEN THE DEVIL AND THE DEEP BLUE SEA
THE BEVERLY HILLBILLIES
BEVERLY HILLS CHIHUAHUA
BEVERLY HILLS COP 3
DER BEWEGTE MANN
BEWITCHED
BEWOGEN KOPER
BEYNELMILEL aka THE INTERNATIONAL
BEYOND (Åke Sandgren)
Beyond (Pernialla August)
BEYOND BORDERS
Beyond Clueless
BEYOND RANGOON
BEYOND REASON
Beyond Sleep
BEYOND THE CLOUDS (PAR DELÀ LES NUAGES)
BEYOND THE GAME
Beyond the Hills
Beyond the Mountains and Hills
BEYOND THE ROCKS
Beyond the Steppes
BEZNESS
Bezness as Usual (Alex Pitstra over)
The BFG
Bibi & Tina
Bibi & Tina 2 (NL)
Bibi & Tina: Jongens tegen de meiden
BICENTENNIAL MAN
Les bien-aimés
BIENVENUE CHEZ LES CH'TIS
Big Boy
THE BIG BRASS RING
BIG DADDY
Big Eyes
BIG FISH
Big Game
THE BIG HEAT
Big Hero
THE BIG HIT
THE BIG LEBOWSKI
Big Miracle
BIG MOMMA'S HOUSE
BIG MOMMA'S HOUSE 2
BIG MOMMAS: LIKE FATHER, LIKE SON
BIG NIGHT
The Big Parade
The Big Short
The Big Wedding
THE BIG WHITE
Bigfoot Junior
A Bigger Splash
BIGGER THAN JAMES DEAN
BIGGER THAN LIFE
BIGGIE & TUPAC
BIJ ONS IN DE JORDAAN
BIKKEL
BILLY ELLIOT
BILLY THE KID
BILLY'S BAD
BIN ICH SCHÖN?
BIN-JIP
BINGO
BIOGRAFI: ALBANESE VERHALEN
BIPEDALISM
BIR IHTIMAL DAHA VAR
THE BIRD CAN'T FLY
Bird People (Pascale Ferran over)
THE BIRDCAGE
Birdman
BIRDWATCHERS
BIRTH
BIRTHDAY GIRL
BITTER MOON
BITTER SUGAR
Bittersweet
A BITTERSWEET LIFE
BIUTIFUL
Black
Black & White & Sex
THE BLACK BALLOON
BLACK BUTTERFLIES
BLACK CAT, WHITE CAT
Black Coal
THE BLACK DAHLIA
Black Gold (Jean-Jacques Annaud)
BLACK GOLD (Marc & Nick Francis)
BLACK HAWK DOWN
BLACK KNIGHT
BLACK MASK
Black Mass
Black Mirror
Black Out
BLACK ROBE
BLACK SHEEP
BLACK SNAKE MOAN
BLACK SWAN
BLACK VENUS
Black's Game
Blackbird
BLACKBOARDS
Blackfish
Blackhat
Blackmail/Grand Piano
THE BLACKOUT/THE ADDICTION
BLACKWATER FEVER
BLADE
BLADE 2
BLADE RUNNER
Blade Runner 2049
Blade Runner: The Final Cut
BLADE TRINITY
BLADES OF GLORY
Blair Witch
BLAIR WITCH 2: BOOK OF SHADOWS
THE BLAIR WITCH PROJECT
Blancanieves
A Blast
BLAST FROM THE PAST
DE BLAUWE TREIN
BLAZEN TOT HONDERD
BLAZING SADDLES
BLED NUMBER ONE
The Bleeder
Blended
BLESS THE CHILD
Blessed Benefit
BLIND
BLIND DATE
BLIND DATE (2008)
BLIND LOVES
BLIND PIG WHO WANTS TO FLY (Previously Unreleased)
BLINDGANGERS
BLINDNESS
BLINDSIGHT
The Bling Ring
BLINK
BLISSFULLY YOURS
Blitz
Bloed, zweet & tranen
BLOEDBROEDERS
DE BLOEDBRUILOFT
Bloedlink
LA BLONDES AUX SEINS NUS
BLOOD AND WINE
BLOOD DIAMOND
Blood Father
BLOOD IN BLOOD OUT
Blood Ties
BLOODWORK
BLOODY ANGELS
BLOODY MONDAYS & STRAWBERRY PIES
BLOODY SUNDAY
BLOOT
BLOW
BLOWN AWAY
BLUB! IK BEN EEN VIS
BLUE
BLUE BELGIUM
BLUE CHIPS
BLUE CRUSH
Blue Jasmine
THE BLUE KITE
BLUE MOON
BLUE MOVIE
BLUE SKY
BLUE STREAK
BLUE TIGER
BLUE VALENTINE
BLUE VELVET
BLUEBERRY
Bluebird
The Blues Brothers
BLUES BROTHERS 2000
Boardwalk Empire
THE BOAT THAT ROCKED
BOAT TRIP
BOB LE FLAMBEUR
BOB ROBERTS
BOBBY
Bobby en de geestenjagers
BODIES, REST & MOTION
Bodkin Ras
THE BODY
Body (Previously Unreleased)
BODY BAGS
Body Language
BODY OF EVIDENCE
BODY OF LIES
BODY SHOTS
BODYGUARD
DE BOEKVERFILMING
Bojack Horseman
EL BOLA
BOLIVIA
BOLLETJES BLUES!
BOLLYWOOD HERO
BOLT
Het bombardement
BOMBÓN — EL PERRO
Bon Bini Holland
EL BONAERENSE
THE BONE COLLECTOR
Bone Tomahawk
DE BONTE BRIGADE
BOOGEYMAN
BOOGIE NIGHTS
Boogie Woogie
THE BOOK OF ELI
The Book Thief
BOOM!
BOOMERANG
BOPHA!
BORAT: CULTURAL LEARNINGS OF AMERICA FOR MAKE BENEFIT GLORIOUS NATION OF KAZAKHSTAN
Borders (Jacqueline van Vugt over)
BORDERTOWN
Borg/McEnroe
Borgman
BORN YESTERDAY
THE BORROWERS
De Boskampi's
The Boss
The Boss Baby
THE BOSS OF IT ALL
BOSTON KICKOUT
THE BOTHERSOME MAN
El botón de nácar (Patricio Guzmán over)
BOTTLE ROCKET
BOTTLE SHOCK
BOUNCE
BOUND
THE BOUNTY HUNTER
THE BOURNE IDENTITY
The Bourne Legacy
THE BOURNE SUPREMACY
THE BOURNE ULTIMATUM
BOVEN DE BERGEN
Boven is het stil
DE BOVENMAN
THE BOW (HWAL)
BOWFINGER
BOWLING FOR COLUMBINE
THE BOX
BOX OF MOONLIGHT
THE BOXER
The BoxTrolls
The Boy
Boy 7
BOY A
The Boy and the World
BOY CALLED TWIST
THE BOY IN THE STRIPED PYJAMAS
BOY MEETS GIRL STORIES
The Boy Next Door
THE BOY WHO CRIED BITCH
Boychoir
Boyhood
BOYS
BOYS DON'T CRY
BOYS ON THE SIDE
Brad's Status (Mike White over)
THE BRADY BUNCH MOVIE
BRAINSCAN
Bram Fischer
BRAM STOKER'S DRACULA
Brammetje Baas
Brandweerman Sam: UFO Alarm
BRASILIA, EEN DAG IN FEBRUARI
BRASSED OFF
Brasserie Valentijn
BRAT
BRATAN
BRATZ — THE MOVIE
Brave
THE BRAVE
THE BRAVE ONE
BRAVEHEART
BREACH
BREAD AND ROSES
THE BREAK-UP
BREAKDOWN
Breakfast at Tiffany's
BREAKFAST OF CHAMPIONS
BREAKFAST ON PLUTO
BREAKING AND ENTERING
Breaking Bad (Tweede helft seizoen 5)
BREAKING NEWS
BREAKING THE WAVES
BREAST MEN
BREATH
Breathe
BRENDAN AND THE SECRET OF THE KELLS
BRICK
Brick Mansions
BRIDE AND PREJUDICE
BRIDE FLIGHT
BRIDE OF CHUCKY
BRIDE WARS
BRIDESHEAD REVISITED
Bridesmaids
Bridge of Spies
BRIDGE TO TERABITHIA
THE BRIDGES OF MADISON COUNTY
BRIDGET JONES 2: THE EDGE OF REASON
Bridget Jones's Baby
BRIDGET JONES'S DIARY
DE BRIEF DIE NOOIT VERZONDEN WERD
BRIEF ENCOUNTER
DE BRIEF VOOR DE KONING
BRIEFGEHEIM
BRIGANDS, CHAPITRE VII
BRIGHT FUTURE
BRIGHT STAR
BRIGHT YOUNG THINGS
Brigsby Bear (Dave McCary, Kyle Mooney en Kevin Costello over)
Brimstone
Bring me the Head of Alfredo Garcia
BRINGING OUT THE DEAD
BROADWAY — BLACK SEA
BRODEUSES
Broers
BROKEBACK MOUNTAIN
Broken
BROKEN ARROW
The Broken Circle Breakdown
Broken City
BROKEN FLOWERS
BROKEN WINGS
A BRONX TALE
Brooklyn
BROOKLYN'S FINEST
BROOS
Bros' Before Ho's
BROTHER
BROTHER BEAR
BROTHERHOOD
BROTHERHOOD OF WAR
BROTHERS (Jim Sheridan)
BROTHERS (Susanne Bier)
THE BROTHERS BLOOM
THE BROTHERS GRIMM
THE BROTHERS MCMULLEN
BROTHERS OF THE HEAD
BROWN'S REQUIEM
BROWNIAN MOVEMENT
THE BROWNING VERSION
Brozer
BRUCE ALMIGHTY
BRUCIO NEL VENTO (BURNING IN THE WIND)
BRUISER
BRÜNO
BUBBA HO-TEP
BUBBLE
LA BÛCHE
THE BUCKET LIST
BUDDENBROOKS
BUDDHA COLLAPSED OUT OF SHAME
BUDDHA'S LOST CHILDREN
BUDDY
LA BUENA VIDA
BUENA VISTA SOCIAL CLUB
BUENOS AIRES VICE VERSA
BUFFALO '66
BUFFALO SOLDIERS
A BUG'S LIFE
Bugs
Buitenkampers
BULLET BOY
BULLET IN THE HEAD
Bullet to the Head
BULLETPROOF MONK
BULLETS OVER BROADWAY
BULLY
BULWORTH
DE BUNKER
Bunohan
BUÑUEL'S PRISONERS
BUONGIORNO NOTTE
LES BUREAUX DE DIEU
BURIED
BURLESQUE
Burma Storybook
BURMA VJ — REPORTING FROM A CLOSED COUNTRY
BURN AFTER READING
THE BURNING PLAIN
Burning Sands
Burnt
BURNT BY THE SUN
Burying the Ex
THE BUSINESS
A BUSINESS AFFAIR
THE BUTCHER BOY
The Butler
LE BUTTANE
THE BUTTERFLY EFFECT
BUTTERFLY KISS
BUTTERFLY ON A WHEEL
BUURMAN EN BUURMAN
By the Sea
BYE BYE BLUEBIRD
The Bye Bye Man
BYE-BYE
Byzantium