Zero Days (Alex Gibney over)
American Honey
Loving
Gimme Danger — Long Live The Stooges
United States of Love
Wat is er mis met André Hazes?

ALL STARS

Nederland, 1997 | Jean van de Velde
Wie hoogdravend over film wil praten, heeft aan Jean van de Velde (1958) een slechte gesprekspartner. De co-scenarist en regisseur van de vrolijke voetbal- en buddyfilm All stars heeft een broertje dood aan pretenties. Films moeten zo effectief mogelijk een verhaal vertellen en de artistieke aspiraties van de maker behoren daaraan ondergeschikt zijn. Een gesprek over voetbal, de discipline van Danny de Munk en televisie. "All stars is geen soap maar ook geen dure parfum. Het is iets er tussenin."

Jean van de Velde (foto: André Bakker)

Het is de ochtend na Juventus-Ajax; een fijn moment om over een film te praten waarin voetbal een grote rol speelt. Van de Velde is een nuchter man, zo blijkt in een Amsterdams café: "Het zat eraan te komen, dus van de uitschakeling ben ik niet ondersteboven", zegt de Utrechtenaar die als twintiger zelf een jaar of vijf heeft gevoetbald bij Velox, waar hij "de wereld van zesderangs voetbalamateurs" goed heeft leren kennen. "Ik begon in het zesde van Velox en eindigde in het achtste." Leuk? "Hoe lager het elftal hoe agressiever het eraan toegaat. Toen er op een keer twee ambulances tegelijk op het veld stonden, vond ik het genoeg en ben ik gestopt."
Van de Velde is nog geen veertig jaar maar is al bijna toe aan zijn twintigjarige jubileum in de vaderlandse filmwereld. In 1978 studeerde hij af aan de Filmacademie, waarna hij met René Seegers en Leon de Winter de 'Eerste Amsterdamse Filmassociatie' oprichtte. Het collectief hield het ruim vijf jaar uit, wat films opleverde als De verwording van Herman Dürer (1979), De grens (1984) en Parfait d'amour (1985). Daarna ging ieder zijns weegs, wat bij Van de Velde leidde tot een succesvolle carrière als scenarist van speelfilms. Onder meer schreef hij de scenario's van Pieter Verhoeffs Van geluk gesproken (1987) en Hans Hylkema's Oeroeg (1993). Van de succesfilm De kleine blonde dood (1993, 350.000 bezoekers), schreef hij niet alleen het scenario maar deed hij ook de regie.
Met All stars herhaalt hij de combinatie van scenarist en regisseur, al is zijn aandeel in het script dit keer beperkt omdat het oorspronkelijke scenario werd geschreven door Mischa Alexander (1962), die met All stars zijn eerste grote scenario-credit binnenhaalt. All stars is een geslaagde buddyfilm over zeven twintigers in een amateurvoetbalelftal die al zo'n kleine twintig jaar samen voetballen. De belangrijkste rollen worden gespeeld door Antonie Kamerling, Danny de Munk en Daniël Boissevain, met om hen heen onbekende (film)namen als Peter Paul Muller, Thomas Acda, Raymi Sambo en Kasper van Kooten (de broer van Kim). De film speelt zich af aan de vooravond van de vijfhonderdste wedstrijd van het elftal, op een moment dat de onderlinge verhoudingen tussen de vriendenclub plotseling in een crisis raken: vrouwen (Daphne Deckers, Ellen ten Damme, Ricky Koole, Isa Hoes en Lucretia van der Vloot), kinderen en werk eisen hun tol, zodat het steeds moeilijker wordt om de zondag vrij te houden voor het voetbal. De onderlinge conflicten lopen zo hoog op dat het de vraag is of de vijfhonderdste wedstrijd wel zal worden gehaald. Veel van de lol van de film zit in de rake schets van het voetbalmilieu — die mengeling van mannenvriendschappen, voetbalfanatisme, slap geouwehoer, lol en ongein.

Homoseksueel
Van de Velde raakte bij het scenario van All stars betrokken toen het Nederlands Fonds voor de Film ook na een paar keer herschrijven nog steeds niet akkoord ging met Alexanders scenario. Debuterend producent Rolf Koot (produktie-assistent bij De kleine blonde dood) vroeg Van de Velde er eens naar te kijken. Van de Velde: "Wat ik leuk vond was het niet-pretentieuze, maar wel authentieke element, dat voortkomt uit Mischa's kennis van dat amateurwereldje. Hij kent die wereld heel goed omdat hij zelf al jaren voetbalt. Wat ik niet goed vond was dat het scenario teveel in dezelfde toon bleef steken. Er was te weinig ontwikkeling en ik vond dat er wat meer moest gebeuren met die karakters. Om er meer drama van te maken heb ik dat element van de vijfhonderdste wedstrijd toegevoegd. Het is maar een kleine ingreep, maar wel een die de kijker bij de film houdt, omdat hij wil weten of het nog tot een vijfhonderdste wedstrijd komt. Niet dat ik All stars daarmee wil vergelijken, maar bij Citizen Kane wordt die functie vervuld door het raadsel Rosebud. Dat is ook maar een klein dramatisch dingetje, maar wel een die er voor zorgt dat je blijft kijken omdat je wil weten wat Rosebud betekent."
Een ander wijziging van Van de Velde was het homoseksueel maken van Bram (Danny de Munk), de speler die het elftal bij elkaar wil houden. "Ik heb dat gedaan omdat ik dit personage meer solitair wilde maken, zodat je goed voelt hoe belangrijk dat wekelijkse voetballen voor hem is. Het is voor hem het enige werkelijke sociale contact." Behalve deze reden zag Van de Velde er nog een. "Ik heb het homo-element er ook in gebracht omdat de voetbalwereld zo raar omgaat met homoseksualiteit. Taboe is misschien een groot woord, maar binnen de voetbalwereld is homoseksualiteit 'not done'. Ik las een tijdje geleden een interview met een voetballer van Helmond Sport die zijn seksuele voorkeur tien jaar lang verborgen had gehouden. Het is toch heel bizar hoe dat ging met Marc Overmars? Los van het feit of hij homoseksueel is, is het vreemd dat de suggestie dat hij een relatie zou hebben met een man tot een rechtszaak leidde. Zou dat ook gebeurd zijn als er was geschreven dat hij vreemd was gegaan met een vrouw? Rond de Italiaanse voetballer Vialli heeft ook zoiets gespeeld. Hij zou het met zeelieden uit Genua hebben gedaan en spande ook een rechtszaak aan. Zal ik je iets leuks vertellen? Een aantal mensen schreef na sneak previews van All stars dat zij altijd al gedacht hadden dat Danny de Munk homoseksueel was. Zo simpel werkt het dus."

Arrogantie
Met de casting van All stars schurkt Van de Velde stevig aan tegen de televisiewereld, wat filmpuristen ongetwijfeld tegen de borst zal stuiten. De regisseur ligt er niet van wakker. "Ik vind dat er ontzettend bevooroordeeld wordt gesproken over televisie, met name over soaps. Natuurlijk zijn die niet allemaal goed — dat zijn ze in het buitenland ook niet — maar je moet kijken naar de potentie die erin zit." Van de Velde herinnert zich nog scherp hoe vier jaar geleden zijn keuze voor Antonie Kamerling, die toen furore maakte bij GTST, sommigen in het verkeerde keelgat schoot. "Ik koos Antonie toen boven een gerenommeerd toneelacteur. Later hoorde ik dat deze acteur in café Cox in Amsterdam flink lacherig had zitten doen over mijn keuze voor wat genoemd werd een 'soapsukkeltje'. Ik heb daar maling aan. Ik ben niet iemand die snel een grote bek op zet, maar aan dat soort arrogantie heb ik echt de schurft. Waarom zou je geen televisiesterren mogen gebruiken? Daar komt bij dat er met bioscoopfilms in Nederland geen sterren gecreëerd kunnen worden, omdat er te weinig films worden gemaakt. Als je een ster zoekt, moet je bij de televisie zijn. Hoe vaak ik al niet heb gelezen dat er in een nieuwe bioscoopfilm weer een nieuwe Monique van de Ven of Rutger Hauer was ontdekt, maar vervolgens hoorde je daar dan nooit meer wat over. Misschien is Kim van Kooten een uitzondering, al vraag ik mij ook bij haar af of zij een groot publiek naar de bioscoop kan trekken." Over de arrogantie in de filmwereld wil Van de Velde nog wel wat meer kwijt. "Ik ben absoluut allergisch voor mensen die film op een heilig voetstuk plaatsen. Ik zal je nog een voorbeeld geven van misplaatste superioriteitsgevoelens. Laatst sprak ik met een regisseur over een filmproject waarin een rol zit van een zanger die ooit een hit heeft gehad, maar daarna aan lager wal is geraakt. Ik vroeg hem welke acteur hij voor deze rol in gedachten had en toen noemde hij een buitengewoon interessante acteur, van het soort dat acteren met hoofdletters schrijft. Toen ik hem vroeg waarom hij André Hazes niet voor de rol testte, antwoordde hij uit de grond van zijn hart: 'Jij schaamt je ook nergens voor, hè!'. Ik viel ongeveer van mijn stoel. Waarom zou ik mij moeten schamen? Wat is er mis met André Hazes? Is dat niet gewoon een mens? Ik heb hem wel eens zien acteren en hij heeft een soort Danny de Munk-uitstraling, dus waarom zou je hem niet testen? Met hem heb je bovendien net iets meer in je film dan een acteur die weer eens leuk geschminkt is. Nee, ik zeg niet welke regisseur dat was, over ongeveer anderhalf jaar kun je zijn film zien."

Alsjeblieft niet
All stars lijkt geënt op de Amerikaanse manier van filmmaken: een duidelijk concept met een heldere doelgroep — in dit geval jongeren — voor ogen. Volgens Van de Velde was dat wel een beetje maar niet helemaal het geval. "Het denken in hele gerichte doelgroepen is gevaarlijk omdat je dan een groot deel van het publiek afstoot. Neem bijvoorbeeld jongeren: een groot probleem voor reclamejongens is juist dat dé jongere niet meer bestaat. Je hebt de gabber, de alto, de normalo, de-weet-ik-veello en ga zo maar door. Als je iets voor gabbers maakt dan denken de normalo's dat het niks voor hen is. Ian Kerkhof maakte die fout met Naar de klote!. Hij kwam bedrogen uit met zijn veronderstelling dat alle jongeren in Nederland pillen slikken en van houseparty's houden. Je moet dus niet te specifiek willen zijn, maar aan de andere kant vind ik wel dat je na moet denken over het soort film dat je wilt maken en of je daar een publiek mee kunt boeien."
Voor filmische hoogstandjes hoeft All stars niet bezocht te worden. Van de Velde: "Ik heb vanaf het begin gezegd dat alles in dienst moest staan van de karakters. De acteurs moesten uit de verf komen, als we daarin niet zouden slagen, zouden we echt een zeperd hebben. Steeds riep ik dat de meest simpele oplossing de beste was. Natuurlijk moeten we in Nederland niet toe naar een situatie dat er alleen nog films als All stars gemaakt worden, alsjeblieft niet. Ik ambieer dat zelf ook helemaal niet. Je moet steeds kijken naar wat voor project je in handen hebt en daar je vormgeving op afstemmen."

Spetterend blauw
Zoals professionele voetbalteams voor een belangrijke wedstrijd een trainingskamp opzoeken, zo trokken Van de Velde en zijn zeven acteurs zich ter voorbereiding op de film een aantal dagen terug in een paar huisjes van Center Parcs. Van de Velde: "Dat bleek een goede beslissing, want daardoor leerden de jongens, die allemaal uit verschillende hoeken komen, elkaar waarderen. Raymi en Thomas komen bijvoorbeeld uit de cabarethoek en die hadden zoiets van: 'kan dat wel, spelen in een film met Danny de Munk?' Onzin natuurlijk, maar iedereen heeft nu eenmaal vooroordelen. Danny was een beetje de vreemde eend in de bijt, maar uiteindelijk zijn ze hem allemaal gaan respecteren, al was het maar omdat hij gedisciplineerder was dan het hele stelletje bij elkaar. Danny begreep dat hij met deze film een comeback in de filmwereld zou kunnen maken. Dat had ook een nadeel, want een maand van te voren kende hij zijn teksten al van buiten en wist hij precies hoe hij het allemaal wilde spelen. Omdat er nog steeds dingen veranderden, heb ik hem moeten leren om het allemaal weer los te laten. Professionaliteit is Danny's kracht. Terwijl de meeste jongens zich afvroegen hoe je in een huilscène tranen moet opwekken, trok Danny zich voor zijn huilscène een minuutje terug, waarna hij, hup, stond te huilen. Moest het nog een keer over? Geen probleem. Even terugtrekken en hij huilde weer. Ik zag die anderen kijken en denken: 'godverdomme, hoe doet die lul dat?' Daarmee dwong hij wel respect af."
Resteren de blauwe ogen van Daphne Deckers. Hoe krijgt iemand ze zo blauw? Van de Velde: "Dat is helemaal naturel, ze zijn zo spetterend blauw van zichzelf. Dat zijn dingen die je als filmmaker cadeau krijgt."

Jos van der Burg



top
ALL STARS

Mei 1997 #178

Produktie
Rolf Koot
Regie
Jean van de Velde
Scenario
Mischa Alexander
Jean van de Velde
Camera
Jules van de Steenhoven
Geluid
Peter Flamman
Roberto van Eijden
Montage
Sander Vos
Muziek
Fons Merkies
Met
Antonie Kamerling
Danny de Munk
Daniël Boissevain
Peter Paul Muller e.a.

Kleur, 115 minuten

Distributie
PolyGram Filmed Entertainment
Te zien
vanaf 2 mei

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


A

À BOUT DE SOUFFLE
A DEMAIN
A DIVINA COMÉDIA
À l'aveugle
A L'ORIGINE
A la Cantábrica
A LA PLACE DU COEUR
À LA VERTICALE DE L'ÉTÉ
À MA SOEUR (FAT GIRL)
À MAINS NUES
À perdre la raison
À TOUT DE SUITE
A TOUTE VITESSE
A VENDRE
THE A-TEAM
A.I. Artificial Intelligence
A.K.A.
AALTRA
Aanmodderfakker
AANRIJDING IN MOSCOU
DE AAP
Abduction
THE ABDUCTION CLUB
ABEL
ABELTJE
ABGESCHMINKT
ABOUNA
ABOUT A BOY
ABOUT ADAM
ABOUT ELLY
About Last Night
ABOUT SCHMIDT
About Time
Above Us All
El abrazo de la serpiente
EL ABRAZO PARTIDO
LOS ABRAZOS ROTOS
ABRE LOS OJOS
Abrir puertas y ventanas
ABSOLUTE GIGANTEN
ABSOLUTE POWER
Absolutely Fabulous: The Movie
Las acacias
ACCELERATOR
ACCIDENTAL HERO
THE ACCIDENTAL HUSBAND
THE ACCIDENTAL SPY
ACCION MUTANTE
L' ACCOMPAGNATRICE
The Accountant
ACE VENTURA: PET DETECTIVE
ACE VENTURA: WHEN NATURE CALLS
Achtste-groepers huilen niet
THE ACID HOUSE
ACROSS THE UNIVERSE
The Act of Killing
Act of Valor
ADAM & PAUL
ADAM'S APPLES
ADAM'S RIB
ADAPTATION.
ADDAMS FAMILY VALUES
ADDICTED TO LOVE
ADDO, KONING DER DIEREN
ADELHEID
Adem
Adieu au langage
Adieu Berthe
ADIEU FORAIN
ADIEU, PLANCHER DES VACHES!
Les adieux à la Reine
Adios Amigos
THE ADJUSTMENT BUREAU
Admission
ADORATION
ADRENALINE
ADRIENN PAL
ADRIFT
ADVENTURELAND
THE ADVENTURES OF PLUTO NASH
THE ADVENTURES OF PRISCILLA, QUEEN OF THE DESERT
The Adventures of Tintin
L' ADVERSAIRE
ADVOCAAT VAN DE HANEN
ADVOCAATJE LEEF JE NOG?
AE FOND KISS
AEON FLUX
AFBLIJVEN
AFFAIR PLAY
UNE AFFAIRE DE GOÛT
LES AFFINITÉS ÉLECTIVES
AFFLICTION
AFRAID OF THE DARK
ÀFRICA
AFRICA UNITED
THE AFRICAN QUEEN
African Safari
Afscheid van de maan
After Earth
AFTER LIFE
After the Storm
AFTER THE SUNSET
After the Tone
AFTER THE WEDDING
AFTERGLOW
Aftermath
AFTERSCHOOL
AGAINST THE ROPES
AGATA E LA TEMPESTA
The Age of Adaline
THE AGE OF INNOCENCE
AGENT CODY BANKS
AGENT CODY BANKS 2
AGORA
THE AGRONOMIST
AGUA FRÍA DEL MAR
AI NO SHINSEKAI (A NEW LOVE IN TOKYO/TOKYO DECADENCE 2)
Ai Weiwei: Never Sorry
AILEEN: LIFE AND DEATH OF A SERIAL KILLER
AIMÉE & JAGUAR
Ain't Them Bodies Saints
AIR BUD
AIR BUD: DE TOPSCOORDER
UN AIR DE FAMILLE
AIR DOLL
AIR FORCE ONE
AIRHEADS
Aita
AJAMI
AJAX — DAAR HOORDEN ZIJ ENGELEN ZINGEN
ALAMAR
THE ALAMO
ALASKA
ALATRISTE
Albert Nobbs
Alberta
ALBINO ALLIGATOR
Alceste à bicyclette
ALEGRÍA
ALETTA JACOBS: HET HOOGSTE STREVEN
Alex Cross
ALEX VAN WARMERDAM DVD-BOX
ALEXANDER
ALEXANDER NEVSKY
ALEXANDRA
ALEXANDRA'S PROJECT
ALFIE
ALI
ALI G INDAHOUSE
ALI ZAOUA
ALIAS KURBAN SAÏD
Alias Maria
ALIBI
ALICE
ALICE IN WONDERLAND
Alice Through the Looking Glass
ALIEN LEGACY BOX
ALIEN RESURRECTION
ALIEN VS PREDATOR
ALIEN VS PREDATOR 2
ALIEN — THE DIRECTOR'S CUT
ALIVE
ALL GOD'S CHILDREN CAN DANCE
All is Lost
ALL MEN ARE MORTAL
ALL NIGHT HORROR SHOW 9
ALL OR NOTHING
All Quiet on the Western Front
All Roads Lead to Rome
ALL STARS
All stars 2: Old stars
ALL THE BOYS LOVE MANDY LANE
ALL THE INVISIBLE CHILDREN
ALL THE PRETTY HORSES
ALL THE RIGHT NOISES
ALL THINGS FAIR
All You Need is Me
ALLE TIJD
Alleen maar nette mensen
Alléluia
Alleman (Workshop Filmkritiek)
Alles is familie
ALLES IS LIEFDE
ALLES MOET WEG
ALLES STROOMT
Alles van waarde
Allied
Almanya — Wilkommen in Deutschland
ALMOST FAMOUS
ALONG CAME A SPIDER
ALONG CAME POLLY
Aloys
ALPHA & OMEGA 3D
ALPHA DOG
Alphabet
ALPHAVILLE
Alps
Als je verliefd wordt
ALS KAT EN HOND
ALTIPLANO
ALVIN & THE CHIPMUNKS 2
Alvin & The Chipmunks 3
ALVIN AND THE CHIPMUNKS
Alvin en de Chipmunks: The Road Chip
ALZA LA TESTA
AM SEIDENEN FADEN
LOS AMANTES DEL CÍRCULO POLAR
Los amantes pasajeros
LES AMANTS CRIMINELS
LES AMANTS RÉGULIERS
The Amazing Catfish
AMAZING GRACE
The Amazing Spider-Man 2 3D
The Amazing Spider-Man 3D
AMAZONES
Amazonia
AMEN.
AMER
AMERICA'S SWEETHEARTS
THE AMERICAN
AMERICAN BEAUTY
AMERICAN BUFFALO
AMERICAN CUISINE (CUISINE AMÉRICAINE)
American Dreams (lost and found)
AMERICAN DREAMZ
AMERICAN GANGSTER
AMERICAN HISTORY X
American Honey
American Pastoral
AMERICAN PIE
AMERICAN PIE 2
American Pie: The Reunion
AMERICAN PIE: THE WEDDING (AMERICAN WEDDING)
THE AMERICAN PRESIDENT
AMERICAN PSYCHO
American Sniper
AMERICAN SPLENDOR
American Ultra
AN AMERICAN WEREWOLF IN PARIS
AMERRIKA
L' AMI HOLLANDAIS
L' AMICO DI FAMIGLIA
AMIN
AMISTAD
AMITYVILLE HORROR
AMNESIA
AMONG HORSES AND MEN
L' AMORE MOLESTO
AMORES PERROS
Amour
Un amour de jeunesse
Amour fou (Jessica Hausner over)
LES AMOURS IMAGINAIRES
AMSTERDAM, GLOBAL VILLAGE
Amy
AMY'S ORGASM
An
AN ALAN SMITHEE FILM: BURN HOLLYWOOD BURN
AN ANGEL FOR MAY
AN AWFULLY BIG ADVENTURE
AN EDUCATION
AN ENGLISHMAN IN NEW YORK
AN IDEAL HUSBAND
AN INCONVENIENT TRUTH
AN UNFINISHED LIFE
Ana ana
L' anabase
ANACONDA
ANACONDAS
ANALYZE THAT
ANALYZE THIS
ANASTASIA
ANATOMIE
ANCHE LIBERO VA BENE
THE ANCHORAGE
Anchorman 2: The Legend Continues
And Everything is Going Fine
AND NOW... LADIES AND GENTLEMEN
And So It Goes
AND THE BAND PLAYED ON
AND WHEN DID YOU LAST SEE YOUR FATHER
Die andere Heimat: Chronik einer Sehnsucht
ANDRE
The Andrei Tarkovsky Collection
ANDROMEDIA
ANGEL
ANGEL BABY
ANGEL EYES
ANGEL ON THE RIGHT
ANGELA'S ASHES
ANGÈLE ET TONY
THE ANGELIC CONVERSATION
ANGELS & DEMONS — HET BERNINI MYSTERIE
ANGELS OF THE UNIVERSE
The Angels' Share
ANGER MANAGEMENT
LES ANGES GARDIENS
ANGIE
ANGIE
L' ANGLAISE ET LE DUC
Angry Birds Movie
Angry Indian Goddesses
ANGST
ANGST
ANGUS, THONGS AND PERFECT SNOGGING
ANI IMOTO
ANIKI-BÓBÓ
ANIMAL
ANIMAL FACTORY
ANIMAL KINGDOM
Animals
ANIMALS UNITED 3D
ANKLAGET
ANNA AND THE KING
Anna Karenina
ANNA MAGDALENA
Annabelle
L' ANNÉE DERNIÈRE À MARIENBAD
Anni felici
Annie
ANNIE LEIBOVITZ: LIFE THROUGH A LENS
THE ANNIVERSARY PARTY
AÑO BISIESTO
UN AÑO SIN AMOR
Anomalisa
Anomalisa
ANONYMA
Anonymous
ANOTHER DAY IN PARADISE
ANOTHER YEAR
THE ANT BULLY (DE MIERENMEPPER)
Ant Man
ANTARCTICA, A TICKET TO ETERNITY
Antboy
Antboy en de wraak van de rode furie
ANTICHRIST
ANTITRUST
ANTON
ANTONIA
ANTÔNIA
Ants on a Shrimp
ANTZ
ANUBIS & HET PAD DER ZEVEN ZONDEN
ANVIL! THE STORY OF ANVIL
ANY GIVEN SUNDAY
ANY WAY THE WIND BLOWS
ANYTHING ELSE
ANYWHERE BUT HOME
Apa
APAN
THE APARTMENT
Apenstreken
Apocalypse Now
APOCALYPSE NOW REDUX
APOCALYPTO
APOLLO 13
Apollo 18
L' Apollonide — Souvenirs de la maison close
THE APOSTLE
DIE APOTHEKERIN
APP — de film
APPALOOSA
L' APPARTEMENT
L' APPÂT
DE APPEL (SIB)
LES APPRENTIS
APRÈS L'AMOUR
APRÈS LA VIE
Après mai
APRILE
APT PUPIL
APU-TRILOGIE
AQUAMARINE
Arabian Nights (As mil e uma noites)
Araf
Arbitrage
THE ARBOR
LA ARDILLA ROJA
ARE WE DONE YET?
Area 51
Argo
THE ARISTOCRATS
DE ARISTOKATTEN
ARLINGTON ROAD
ARMADILLO
ARMAGEDDON
ARO TOLBUKHIN. EN LA MENTE DEL ASESINO
AROUND THE BEND
AROUND THE WORLD IN 80 DAYS
Arrietty
Arrival
The Art of Happiness
THE ART OF WAR
ARTEMISIA
ARTHUR
ARTHUR 3: DE STRIJD TUSSEN TWEE WERELDEN
ARTHUR AND THE MINIMOYS
ARTHUR EN DE WRAAK VAN MALTHAZARD
The Artist
Artist of Fasting (IFFR Deep Focus Adachi Masao)
As Above So Below
AS GOOD AS IT GETS
As I Lay Dying
As I Open My Eyes
AS IT IS IN HEAVEN
DE AS VAN PHOENIX
ASH WEDNESDAY
Ashes
ASHES OF TIME REDUX
ASK THE DUST
THE ASSASSIN
The Assassin (Nie Yinniang)
Assassin's Creed
ASSASSIN(S)
THE ASSASSINATION OF JESSE JAMES BY THE COWARD ROBERT FORD
THE ASSASSINATION OF RICHARD NIXON
ASSASSINS
ASSAULT ON PRECINCT 13
ASSEPOESTER EN DE KEUKENPRINS
ASSHAK, TALES FROM THE SAHARA
THE ASSOCIATE
ASTERIX & DE VIKINGEN
Asterix & Obelix 3D: De Romeinse lusthof
Asterix & Obelix bij de Britten
ASTÉRIX & OBÉLIX: MISSION CLÉOPÂTRE
ASTERIX AUX JEUX OLYMPIQUES
ASTERIX EN OBELIX TEGEN CAESAR
ASTRO BOY
THE ASTRONAUT'S WIFE
At Any Price
AT FIRST SIGHT
AT THE END OF DAYBREAK
ATANARJUAT, THE FAST RUNNER
Atlantic.
ATLANTIS
ATLANTIS
ATM
Atmen
ATONEMENT
Attack on Titan: The Movie (deel 1) en Attack on Titan: End of the World (deel 2)
ATTENBERG
Attila Marcel
AU PETIT MARGUERY
L' AUBERGE ESPAGNOLE
AUDITION
Auf der anderen Seite
AUF WIEDERSEHEN AMERIKA
AUGUST RUSH
AUGUST: A MOMENT BEFORE THE ERUPTION
August: Osage County
EL AURA
AURORA
AUSTIN POWERS IN GOLDMEMBER
AUSTIN POWERS: INTERNATIONAL MAN OF MYSTERY
AUSTIN POWERS: THE SPY WHO SHAGGED ME
AUSTRALIA
AUTO FOCUS
THE AUTOBIOGRAPHY OF NICOLAE CEAUSESCU
AUTUMN BALL
AUTUMN GOLD
AUTUMN IN NEW YORK
AUTUMN MOON
AVALON
Avant l'hiver
AVATAR
AVENGE BUT ONE OF MY TWO EYES
THE AVENGERS
The Avengers
The Avengers: Age Of Ultron
L' avenir
AVETIK
THE AVIATOR
DE AVONTUREN VAN HET MOLLETJE 1
DE AVONTUREN VAN PINOKKIO
The Awakening
AWAY FROM HER
AWAY WE GO
AWAY WITH WORDS
AYURVEDA — ART OF BEING
AZULOSCUROCASINEGRO
AZUR & ASMAR