Blade Runner 2049
The Square
Un beau soleil intérieur
The Glass Castle
Kleine ijstijd
Onrustig vaarwater

ALL OR NOTHING

Engeland, 2002 | Mike Leigh
Mike Leigh heeft met All or nothing wederom een film gemaakt over fatalisme, verdriet en een heel breekbare vorm van hoop. "Het beton en de vale kleuren van sociale woningbouw leken me het best passen bij de film.

"Dit is geen typisch Britse film", stelt Mike Leigh heel beslist. "Dit is een film over gevoelens en die zijn universeel. Dat de handelingen zich afspelen in Zuid-Londen is bijna toeval. Het had net zo goed Amsterdam of Brussel kunnen zijn."
Leighs pleidooi voor universalisme ten spijt is zijn nieuwste film All or nothing weer zo'n typisch voorbeeld van hyper-Brits gootsteenrealisme. De regisseur geldt — samen met Ken Loach — als dé vertegenwoordiger van deze stijl. Sinds zijn debuut in 1971 met het omineus getitelde Bleak moments, richt Leigh zijn camera op de grauwe levens van de kleine luiden die de onderkant van de samenleving bevolken. Die alledaagse ellende vond in eerste instantie vooral aftrek bij de BBC, dat zeker in de Thatcher-jaren nog gold als een bastion van maatschappelijk engagement. Maar sinds High hopes (1988) hebben de 'working class'-portretten hun weg gevonden naar het grote scherm. In Secrets and lies (1996) en Career girls (1997) wist Leigh een komische noot te raken maar het was vooral het gitzwarte Naked (1993) dat zijn reputatie vestigde. Met zijn vorige film Topsy-turvy (1999), dat zich afspeelt in het flamboyante theatermilieu van de negentiende eeuw, leek de filmmaker een radicaal andere koers te gaan varen. Maar met All or nothing is hij weer helemaal terug in het hedendaagse territorium van de maatschappelijk marginalen.
Toch ziet Leigh zijn nieuwste film niet als een herneming van een oud, vertrouwd thema, net zo min als dat hij Topsy-turvy beschouwd als buitenbeentje in zijn oeuvre. "Topsy-turvy lijkt alleen maar anders", betoogt hij. "Maar als je bij die film ook maar het dunste buitenkantje er vanaf krabt dan vindt je daaronder gewoon een Mike Leigh-film. Net als al mijn andere films ging Topsy-turvy over mensen en hun gevoelens en relaties. In All or nothing is de setting en de toon anders, maar voor de rest is er geen dramatisch verschil. Mijn films zijn geen ideeënfilms en met ingenieuze plots heb ik ook niks. Het gaat mij vooral om het emotionele landschap."
En emoties zijn volop aanwezig in All or nothing, vooral die troebele gevoelens die gepaard gaan met fatalisme, uitzichtloosheid, verdriet en een heel breekbare vorm van hoop. Taxichauffeur Phil — een schichtig kijkende Timothy Spall die vrijwel iedere vraag beantwoordt met 'dunno' — en zijn vrouw Penny hebben een bloedeloos huwelijk. Hun kinderen, de opvliegende niksnut Rory en binnenvetter Rachel, zijn ook niet voorbestemd voor grootse daden en worden net als hun ouders meegezogen in een dodelijke sleur. Er is een hartaanval van de zoon voor nodig om het gezin uit zijn apathie te rukken en ze een tweede, wellicht laatste kans te geven.
"Als je het hebt over emoties, dan kan je niet om het lot heen", vindt Leigh. "Het is die typische manier waarop altijd alle belangrijke, doorslaggevende dingen tegelijk gebeuren. Precies op het moment dat Rory zijn hartaanval heeft, heeft zijn vader een gesprek met een klant dat hem doet realiseren hoe ongelukkig hij is. Waarom is dit zo? Omdat dingen nu eenmaal zo zijn. Het lot is een raar ding. Mijn zoon van 24 is momenteel bezig aan een wereldreis en zat een week voor de aanslag op Bali in precies die disco waar de bom ontplofte."
Voor Leighs zoon was het blijkbaar nog geen tijd; hij reisde onbezorgd verder. Maar voor de personages in All or nothing en hun onderlinge relaties is het één minuut voor twaalf. De urgentie van de situatie komt tot uiting in de titel van de film, die wel erg absoluut klinkt in contrast met het wijfelende karakter van de personages. "Alles of niets is een epische manier om 'misschien' te zeggen", legt Leigh uit. "En dat is ook wat All or nothing is, een epos. Het is niet zo'n spektakel waarbij de hordes van Genghis Khan de heuvels af komen denderen of de helft van het budget is uitgegeven aan explosies. De textuur van de film is onmiskenbaar huishoudelijk, maar je moet kijken naar de invalshoek. En die is episch. Phil maakt een emotionele reis, zijn leven belandt in onrustig vaarwater, krijgt bijna een traumatische dimensie. En op zo'n moment, waar twijfel de boventoon voert, is het inderdaad een kwestie van alles of niets."

Slampampers
Wie afgaat op de films van Mike Leigh krijgt een niet al te positief beeld van de gemiddelde blanke man in Engeland. Het zijn slampampers, cynici, dronkelappen, emotioneel gehandicapten en regelrechte rotzakken. "Ik ben de eerste om te erkennen dat mijn mannelijke personages niet voldoen aan het macho model van perfectie", beaamt de regisseur. Maar om nou te zeggen dat hij in zijn werk bewust anti-man is, gaat hem te ver. En als hij praat over zijn creaties dan klinkt daar oprechte liefde in door, een liefde die hem behoedt voor stereotypering en het functionele gebruik van personages om een standpunt te verdedigen.
"De huisbaas in Naked, ja dat is een enorme klootzak. Maar de hoofdpersoon Johnny is een gefrustreerde idealist, absoluut geen cynicus zoals door sommige critici is beweerd. En Maurice uit Secrets and lies is misschien bot maar hij heeft toch ook een bepaalde gevoeligheid. Hij kan moeilijk omgaan met de vrouwen in zijn leven, dat is waar. In dat opzicht lijkt hij op Phil. Maar Phil is nog iets meer dan dat. Hij lijkt op het eerste gezicht inactief en niet vooruit te branden, maar zijn belangrijkste eigenschap is juist zijn onvervulde potentie."
Potentie is volgens Leigh het sleutelwoord voor All or nothing, dat de verschillende karakters van de film met elkaar verbindt. "Voor alle personages geldt dat hun natuurlijke habitat wordt gevormd door dysfunctionele relaties. Maar al die relaties — hoe verknipt ze ook zijn — hebben de potentie te veranderen. In sommige gevallen wordt die potentie niet vervuld; Phils collega Roy en zijn alcoholistische vrouw Carol gaan nergens heen, dat is wel duidelijk. Maar vrijwel alle andere buren die aan bod komen werken wel naar een conclusie toe, ook al lijken die zijlijntjes op het eerste gezicht misschien een beetje rafelig."
Wie de personages stuk voor stuk onder de loep legt en hun gedrag in het eerste kwartier vergelijkt met dat van twee uur later, moet Leigh gelijk geven. De cynische Samantha ontdooit, Maureen en haar dochter leren elkaar beter kennen, Rachels oudere collega leert zijn seksuele frustratie opzij zetten. Het is alleen zo dat de ontwikkelingen zo geleidelijk verlopen dat je je niet meteen bewust bent van wat Leigh met gevoel voor overstatement "de emotionele Odyssee" noemt. Alleen het moment waarop Phil in huilen uitbarst en door zijn knieën zijgt voor zijn vrouw, is zo'n scène die in alle opzichten 'sleutelmoment' schreeuwt. Op de vraag of hij hier niet bang was te stappen in de valkuil van het sentimentalisme, reageert de regisseur bijna verontwaardigd. "Mensen die mij kennen weten dat ik de minst sentimentele figuur in de wijde omtrek ben. En ook in deze scène heb ik er alles aan gedaan om de zoetigheid te vermijden die je ziet in Hollywoodfilms. Ik heb het heel droog in beeld gebracht, met één enkel shot dat langzaam inzoomt. De muziek heb ik hier expres weggelaten. Ik wilde het verdriet rauw tonen, zoals het is. Want dat is de vraag waardoor ik me laat leiden tijdens het filmen. Niet: hoe ziet het eruit? Maar: gedragen mensen zich in het echt zo? En als dat zo is dan is daar naar mijn idee niks sentimenteels aan."

Tweehonderd truitjes
Leighs authentieke karakterschetsen zijn ondenkbaar zonder zijn specifieke werkwijze, die het best valt te omschrijven als een extreme vorm van method acting. Voordat er ook maar een meter celluloid werd verschoten op de set van All or nothing, repeteerde en improviseerde de regisseur zes maanden lang met de acteurs. "Die improvisatie was de basis voor het script. Ik werk nooit met vooraf vastgelegde dialogen. De personages ontstaan in intensieve wisselwerking tussen mij en de afzonderlijke acteurs. Het verhaal groeit gaandeweg. In de montagekamer hoefde ik zelfs amper nog wat aan de volgorde aan te passen."
Ondanks die essentiële, collectieve inspanning ligt het auteurschap van All or nothing toch onmiskenbaar bij Leigh. "Op de aftiteling staat 'geschreven en geregisseerd door Mike Leigh', maar eigenlijk moet het zijn 'gemaakt door Mike Leigh'", vindt de filmmaker. "Mijn handschrift zit niet specifiek in de manier waarop er is gefilmd of welke zinnen er worden uitgesproken. Mijn stempel zit op alle aspecten van de film en uit zich in een specifieke sfeer, een specifieke smaak. Daardoor zal een bioscoopganger, die een eerdere film van mij heeft gezien, ook deze film direct herkennen als een Mike Leigh-film."
Typerend voor die sfeer is bijvoorbeeld het kleurgebruik. Leighs films zijn — met uitzondering van Topsy-turvy — ondergedompeld in een vaalheid en groezeligheid. In Naked filterde de regisseur alle roodtinten en felle kleuren uit het beeld door de laboratoriumbewerking van het celluloid vroegtijdig te onderbreken — een proces dat bekend staat als 'bleached bypass'. Het chemische beïnvloeden van het pigment is iets dat Leigh sindsdien in al zijn films in meer of mindere mate toepast.
Maar in All or nothing wordt dit 'vergrauwingseffect' nog verder versterkt door de kostumering. Leigh: "Onze kostuumontwerpster, Jacqueline Durran, heeft alle tweedehands kledingzaken van Londen afgestroopt en kwam regelmatig terug met tweehonderd truitjes. Dat waren dan tweehonderd variaties op een bepaalde kleur grijs. Het palet van de film is op die manier samengesteld uit zorgvuldig bij elkaar gezochte outfits."
Voor de locatie geldt een soortgelijk verhaal. "Het beton en de vale kleuren van sociale woningbouw leken me het best passen bij deze film. Maar toen ik om zo'n locatie vroeg, protesteerden de production designer en de locatiemanager dat die onmogelijk te vinden zou zijn en dat als we hem al zouden vinden het moeilijk zou worden er te filmen. Puur toevallig liepen we tegen een huizenblok aan dat kort daarna gesloopt zou worden en het bleek de ideale set te zijn. De atmosfeer van die plek voegt zoveel toe aan de film. Dat is de schoonheid van het op locatie filmen, het is een soort magie, een poëzie van de plaatselijkheid."
"Ik heb veel gebruik gemaakt van de grijze en vuilwitte betonnen platen waaruit de flat is opgebouwd, die contrasteren schitterend met het kleine beetje groen van het grasveld voor het blok. En ik heb ook veel trappen gefilmd. Vraag me niet waarom, maar ik ben wild op trappen. In al mijn films zit minstens één trappenscène. Het heeft niks met symboliek te maken. Het is meer een kwestie van perspectief, je kan naar boven en beneden kijken. Daardoor ga je jezelf vragen stellen. Wat is het nou precies wat je toont? Waar gaat het om? Zo overleg ik met mijn cameraman ook altijd over interieurshots: tonen we een kamer met een man er in? Of gaat het om die man in een kamer?"

Edo Dijksterhuis



top
ALL OR NOTHING

Januari 2003 #240

Productie
Simon Channing-Williams
Regie en scenario
Mike Leigh
Camera
Dick Pope
Montage
Lesley Walker
Art direction
Eve Stewart
Muziek
Andrew Dickson
Met
Timothy Spall
Lesley Manville
Alison Garland
James Corden
Ruth Sheen

Kleur, 128 minuten

Distributie
A-Film Distributie
Te zien
vanaf 9 januari

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


A

À BOUT DE SOUFFLE
À bras ouverts
A DEMAIN
A DIVINA COMÉDIA
À l'aveugle
A L'ORIGINE
A la Cantábrica
A LA PLACE DU COEUR
À LA VERTICALE DE L'ÉTÉ
À MA SOEUR (FAT GIRL)
À MAINS NUES
À perdre la raison
À TOUT DE SUITE
A TOUTE VITESSE
A VENDRE
THE A-TEAM
A.I. Artificial Intelligence
A.K.A.
AALTRA
Aanmodderfakker
AANRIJDING IN MOSCOU
DE AAP
Abduction
THE ABDUCTION CLUB
ABEL
ABELTJE
ABGESCHMINKT
ABOUNA
ABOUT A BOY
ABOUT ADAM
ABOUT ELLY
About Last Night
ABOUT SCHMIDT
About Time
Above Us All
El abrazo de la serpiente
EL ABRAZO PARTIDO
LOS ABRAZOS ROTOS
ABRE LOS OJOS
Abrir puertas y ventanas
ABSOLUTE GIGANTEN
ABSOLUTE POWER
Absolutely Fabulous: The Movie
Las acacias
ACCELERATOR
ACCIDENTAL HERO
THE ACCIDENTAL HUSBAND
THE ACCIDENTAL SPY
ACCION MUTANTE
L' ACCOMPAGNATRICE
The Accountant
ACE VENTURA: PET DETECTIVE
ACE VENTURA: WHEN NATURE CALLS
Achtste-groepers huilen niet
THE ACID HOUSE
ACROSS THE UNIVERSE
The Act of Killing
Act of Valor
ADAM & PAUL
ADAM'S APPLES
ADAM'S RIB
ADAPTATION.
ADDAMS FAMILY VALUES
ADDICTED TO LOVE
ADDO, KONING DER DIEREN
ADELHEID
Adem
Adieu au langage
Adieu Berthe
ADIEU FORAIN
ADIEU, PLANCHER DES VACHES!
Les adieux à la Reine
Adios Amigos
THE ADJUSTMENT BUREAU
Admission
ADORATION
ADRENALINE
ADRIENN PAL
ADRIFT
ADVENTURELAND
THE ADVENTURES OF PLUTO NASH
THE ADVENTURES OF PRISCILLA, QUEEN OF THE DESERT
The Adventures of Tintin
L' ADVERSAIRE
ADVOCAAT VAN DE HANEN
ADVOCAATJE LEEF JE NOG?
AE FOND KISS
AEON FLUX
AFBLIJVEN
AFFAIR PLAY
UNE AFFAIRE DE GOÛT
LES AFFINITÉS ÉLECTIVES
AFFLICTION
AFRAID OF THE DARK
ÀFRICA
AFRICA UNITED
THE AFRICAN QUEEN
African Safari
Afscheid van de maan
After Earth
AFTER LIFE
After the Storm
AFTER THE SUNSET
After the Tone
AFTER THE WEDDING
AFTERGLOW
Aftermath
AFTERSCHOOL
AGAINST THE ROPES
AGATA E LA TEMPESTA
The Age of Adaline
THE AGE OF INNOCENCE
AGENT CODY BANKS
AGENT CODY BANKS 2
AGORA
THE AGRONOMIST
AGUA FRÍA DEL MAR
AI NO SHINSEKAI (A NEW LOVE IN TOKYO/TOKYO DECADENCE 2)
Ai Weiwei: Never Sorry
AILEEN: LIFE AND DEATH OF A SERIAL KILLER
AIMÉE & JAGUAR
Ain't Them Bodies Saints
AIR BUD
AIR BUD: DE TOPSCOORDER
UN AIR DE FAMILLE
AIR DOLL
AIR FORCE ONE
AIRHEADS
Aita
AJAMI
AJAX — DAAR HOORDEN ZIJ ENGELEN ZINGEN
ALAMAR
THE ALAMO
ALASKA
ALATRISTE
Albert Nobbs
Alberta
ALBINO ALLIGATOR
Alceste à bicyclette
ALEGRÍA
ALETTA JACOBS: HET HOOGSTE STREVEN
Alex Cross
ALEX VAN WARMERDAM DVD-BOX
Alex van Warmerdam: Gebouwd voor de film
ALEXANDER
ALEXANDER NEVSKY
ALEXANDRA
ALEXANDRA'S PROJECT
ALFIE
ALI
ALI G INDAHOUSE
ALI ZAOUA
ALIAS KURBAN SAÏD
Alias Maria
ALIBI
ALICE
ALICE IN WONDERLAND
Alice Through the Looking Glass
ALIEN LEGACY BOX
ALIEN RESURRECTION
ALIEN VS PREDATOR
ALIEN VS PREDATOR 2
ALIEN — THE DIRECTOR'S CUT
Alien: Covenant
ALIVE
All Eyez on Me
ALL GOD'S CHILDREN CAN DANCE
All is Lost
ALL MEN ARE MORTAL
ALL NIGHT HORROR SHOW 9
ALL OR NOTHING
All Quiet on the Western Front
All Roads Lead to Rome
ALL STARS
All stars 2: Old stars
ALL THE BOYS LOVE MANDY LANE
ALL THE INVISIBLE CHILDREN
ALL THE PRETTY HORSES
ALL THE RIGHT NOISES
ALL THINGS FAIR
All You Need is Me
ALLE TIJD
Alleen maar nette mensen
Alléluia
Alleman (Workshop Filmkritiek)
Alles is familie
ALLES IS LIEFDE
ALLES MOET WEG
ALLES STROOMT
Alles van waarde
Alles voor elkaar
Allied
Almanya — Wilkommen in Deutschland
ALMOST FAMOUS
Alone in Berlin
ALONG CAME A SPIDER
ALONG CAME POLLY
Aloys
ALPHA & OMEGA 3D
ALPHA DOG
Alphabet
ALPHAVILLE
Alps
Als je verliefd wordt
ALS KAT EN HOND
ALTIPLANO
ALVIN & THE CHIPMUNKS 2
Alvin & The Chipmunks 3
ALVIN AND THE CHIPMUNKS
Alvin en de Chipmunks: The Road Chip
ALZA LA TESTA
AM SEIDENEN FADEN
L' amant double
LOS AMANTES DEL CÍRCULO POLAR
Los amantes pasajeros
LES AMANTS CRIMINELS
LES AMANTS RÉGULIERS
The Amazing Catfish
AMAZING GRACE
The Amazing Spider-Man 2 3D
The Amazing Spider-Man 3D
AMAZONES
Amazonia
AMEN.
AMER
AMERICA'S SWEETHEARTS
THE AMERICAN
American Assassin
AMERICAN BEAUTY
AMERICAN BUFFALO
AMERICAN CUISINE (CUISINE AMÉRICAINE)
American Dreams (lost and found)
AMERICAN DREAMZ
AMERICAN GANGSTER
AMERICAN HISTORY X
American Honey
American Made
American Pastoral
AMERICAN PIE
AMERICAN PIE 2
American Pie: The Reunion
AMERICAN PIE: THE WEDDING (AMERICAN WEDDING)
THE AMERICAN PRESIDENT
AMERICAN PSYCHO
American Sniper
AMERICAN SPLENDOR
American Ultra
AN AMERICAN WEREWOLF IN PARIS
AMERRIKA
L' AMI HOLLANDAIS
L' AMICO DI FAMIGLIA
AMIN
AMISTAD
AMITYVILLE HORROR
AMNESIA
AMONG HORSES AND MEN
L' AMORE MOLESTO
AMORES PERROS
Amour
Un amour de jeunesse
Amour fou (Jessica Hausner over)
LES AMOURS IMAGINAIRES
AMSTERDAM, GLOBAL VILLAGE
Amy
AMY'S ORGASM
An
AN ALAN SMITHEE FILM: BURN HOLLYWOOD BURN
AN ANGEL FOR MAY
AN AWFULLY BIG ADVENTURE
AN EDUCATION
AN ENGLISHMAN IN NEW YORK
AN IDEAL HUSBAND
AN INCONVENIENT TRUTH
AN UNFINISHED LIFE
Ana ana
L' anabase
ANACONDA
ANACONDAS
ANALYZE THAT
ANALYZE THIS
ANASTASIA
ANATOMIE
ANCHE LIBERO VA BENE
THE ANCHORAGE
Anchorman 2: The Legend Continues
And Everything is Going Fine
AND NOW... LADIES AND GENTLEMEN
And So It Goes
AND THE BAND PLAYED ON
AND WHEN DID YOU LAST SEE YOUR FATHER
Die andere Heimat: Chronik einer Sehnsucht
ANDRE
The Andrei Tarkovsky Collection
ANDROMEDIA
ANGEL
ANGEL BABY
ANGEL EYES
ANGEL ON THE RIGHT
ANGELA'S ASHES
ANGÈLE ET TONY
THE ANGELIC CONVERSATION
ANGELS & DEMONS — HET BERNINI MYSTERIE
ANGELS OF THE UNIVERSE
The Angels' Share
ANGER MANAGEMENT
LES ANGES GARDIENS
ANGIE (Martha Coolidge)
ANGIE (Martin Lagestee)
L' ANGLAISE ET LE DUC
Angry Birds Movie
Angry Indian Goddesses
ANGST (Georg Kargl)
ANGST (Michiel van Erp)
ANGUS, THONGS AND PERFECT SNOGGING
ANI IMOTO
ANIKI-BÓBÓ
ANIMAL
ANIMAL FACTORY
ANIMAL KINGDOM
Animals
ANIMALS UNITED 3D
ANKLAGET
ANNA AND THE KING
Anna Karenina
ANNA MAGDALENA
Annabelle
Annabelle: Creation
L' ANNÉE DERNIÈRE À MARIENBAD
Anni felici
Annie
ANNIE LEIBOVITZ: LIFE THROUGH A LENS
THE ANNIVERSARY PARTY
AÑO BISIESTO
UN AÑO SIN AMOR
Anomalisa
ANONYMA
Anonymous
ANOTHER DAY IN PARADISE
ANOTHER YEAR
THE ANT BULLY (DE MIERENMEPPER)
Ant Man
ANTARCTICA, A TICKET TO ETERNITY
Antboy
Antboy en de wraak van de rode furie
ANTICHRIST
ANTITRUST
ANTON
ANTONIA
ANTÔNIA
Ants on a Shrimp
ANTZ
ANUBIS & HET PAD DER ZEVEN ZONDEN
ANVIL! THE STORY OF ANVIL
ANY GIVEN SUNDAY
ANY WAY THE WIND BLOWS
ANYTHING ELSE
ANYWHERE BUT HOME
Apa
APAN
THE APARTMENT
Apenstreken
Apocalypse Now
APOCALYPSE NOW REDUX
APOCALYPTO
APOLLO 13
Apollo 18
L' Apollonide — Souvenirs de la maison close
THE APOSTLE
DIE APOTHEKERIN
APP — de film
APPALOOSA
L' APPARTEMENT
L' APPÂT
DE APPEL (SIB)
LES APPRENTIS
APRÈS L'AMOUR
APRÈS LA VIE
Après mai
APRILE
APT PUPIL
APU-TRILOGIE
AQUAMARINE
Aquarius
Arabian Nights (As mil e uma noites)
Araf
Arbitrage
THE ARBOR
LA ARDILLA ROJA
ARE WE DONE YET?
Area 51
Argo
THE ARISTOCRATS
DE ARISTOKATTEN
ARLINGTON ROAD
ARMADILLO
ARMAGEDDON
Army of One
ARO TOLBUKHIN. EN LA MENTE DEL ASESINO
AROUND THE BEND
AROUND THE WORLD IN 80 DAYS
Arrietty
Arrival
The Art of Happiness
THE ART OF WAR
ARTEMISIA
ARTHUR
ARTHUR 3: DE STRIJD TUSSEN TWEE WERELDEN
ARTHUR AND THE MINIMOYS
ARTHUR EN DE WRAAK VAN MALTHAZARD
The Artist
Artist of Fasting (IFFR Deep Focus Adachi Masao)
As Above So Below
AS GOOD AS IT GETS
As I Lay Dying
As I Open My Eyes
AS IT IS IN HEAVEN
DE AS VAN PHOENIX
Ascent
ASH WEDNESDAY
Ashes
ASHES OF TIME REDUX
ASK THE DUST
THE ASSASSIN (John Badham)
The Assassin (Nie Yinniang)
Assassin's Creed
ASSASSIN(S)
THE ASSASSINATION OF JESSE JAMES BY THE COWARD ROBERT FORD
THE ASSASSINATION OF RICHARD NIXON
ASSASSINS
ASSAULT ON PRECINCT 13
ASSEPOESTER EN DE KEUKENPRINS
ASSHAK, TALES FROM THE SAHARA
THE ASSOCIATE
ASTERIX & DE VIKINGEN
Asterix & Obelix 3D: De Romeinse lusthof
Asterix & Obelix bij de Britten
ASTÉRIX & OBÉLIX: MISSION CLÉOPÂTRE
ASTERIX AUX JEUX OLYMPIQUES
ASTERIX EN OBELIX TEGEN CAESAR
ASTRO BOY
THE ASTRONAUT'S WIFE
At Any Price
AT FIRST SIGHT
AT THE END OF DAYBREAK
ATANARJUAT, THE FAST RUNNER
Atlantic.
ATLANTIS (Digna Sinke)
ATLANTIS (Gary Trousdale, Kirk Wise)
ATM
Atmen
Atomic Blonde
ATONEMENT
Attack on Titan: The Movie (deel 1) en Attack on Titan: End of the World (deel 2)
ATTENBERG
Attila Marcel
AU PETIT MARGUERY
L' AUBERGE ESPAGNOLE
AUDITION
Auf der anderen Seite
Auf einmal
AUF WIEDERSEHEN AMERIKA
AUGUST RUSH
AUGUST: A MOMENT BEFORE THE ERUPTION
August: Osage County
EL AURA
AURORA
Austerlitz
AUSTIN POWERS IN GOLDMEMBER
AUSTIN POWERS: INTERNATIONAL MAN OF MYSTERY
AUSTIN POWERS: THE SPY WHO SHAGGED ME
AUSTRALIA
AUTO FOCUS
THE AUTOBIOGRAPHY OF NICOLAE CEAUSESCU
AUTUMN BALL
AUTUMN GOLD
AUTUMN IN NEW YORK
AUTUMN MOON
AVALON
Avant l'hiver
AVATAR
AVENGE BUT ONE OF MY TWO EYES
THE AVENGERS (Jeremiah Chechik)
The Avengers (Joss Whedon)
The Avengers: Age Of Ultron
L' avenir
AVETIK
THE AVIATOR
DE AVONTUREN VAN HET MOLLETJE 1
DE AVONTUREN VAN PINOKKIO
The Awakening
AWAY FROM HER
AWAY WE GO
AWAY WITH WORDS
AYURVEDA — ART OF BEING
AZULOSCUROCASINEGRO
AZUR & ASMAR