Kedi (Ceyda Torun over)
Aquarius
The Beguiled
Una mujer fantástica
Jaap van Heusden over In Blue
Gerrit van Elst: Sociaal en toch amusant

ADVOCAAT VAN DE HANEN

Nederland, 1996 | Gerrit van Elst
Aan voorpubliciteit heeft het de verfilming van A.F.Th. van der Heijdens roman Advocaat van de hanen niet ontbroken. De bezetting van de filmset vorig jaar zomer door een twintigtal krakers haalde zelfs het door komkommertijd in het nauw gedreven televisiejournaal. Begin dit jaar was de film voor het eerst te zien op het Filmfestival Rotterdam. De persreacties waren negatief en een talkshow met auteur Van der Heijden, filmmaker Gerrit van Elst, hoofdrolspeler Pierre Bokma en producent Matthijs van Heijningen verliep in een ruzie-achtige sfeer. Deze maand gaat de film in première en zal de discussie ongetwijfeld weer losbarsten. Tijd voor een gesprek met de werkelijke advocaat van de film: regisseur Gerrit van Elst.

Menigeen zal de wenkbrauwen hebben gefronsd toen bekend werd dat Advocaat van de hanen verfilmd ging worden. De roman is het vierde deel van Van der Heijdens cyclus 'De tandeloze tijd', waarin de auteur de deksel licht van het Amsterdamse leven en een stoet aan tragikomische personages voorbij laat trekken. In Advocaat van de hanen richt de aandacht zich op de jonge advocaat Quispel, die aan een glanzende juridische carrière bouwt. Getrouwd met een prachtige vrouw lijkt niets zijn levensgeluk in de weg te staan. Quispel heeft echter één handicap die zijn vlekkeloze bestaan bedreigt: ieder jaar dompelt hij zich voor een periode van twee á drie weken onder in alcohol en erotiek. In de woorden van Van der Heijden: "Drie weken mocht de duivel zich uitzinnig te buiten gaan, om ten slotte weer — uitgeput, volgzaam, half verlamd door eigen gif — te worden ingesloten."
Als de kwartaaldrinker een onderzoek naar de drijfveren achter zijn jaarlijkse delirische onderduik niet langer uit de weg gaat, valt zijn coherente bestaan in losse brokstukken uiteen. Is zijn huwelijk wel gelukkig? Wil hij wel carrière maken? Quispels zoektocht naar de waarheid over zichzelf raakt in een stroomversnelling nadat hij bij toeval in een lastig parket verzeild raakt. Als getuige van de dood van een kraker in een politiecel staat hij voor een dilemma: vertellen wat hij heeft gezien, wat hem door de autoriteiten niet in dank zal worden afgenomen, of zwijgen omwille van zijn verdere carrière. Na veel dralen kiest hij voor de waarheid, maar dat levert hem geen happy end op. Niet alleen ligt zijn carrière in duigen, ook heeft zijn vrouw hem verlaten. Van der Heijden ziet voor zijn personage dan ook een treurig toekomstperspectief: "Quispel wist nu zeker dat hij nooit een 'gewone', reguliere borrelaar zou kunnen worden. Hij zou zich op den duur hartstikke dood drinken."

Heuvellandschap
De kern van Advocaat van de hanen is Quispels in drank gedrenkte, lucide zelfonderzoek, dat een onafgebroken gedachtenstroom oplevert van briljant verwoorde levensinzichten, rationalisaties van drankzucht, cynisme en meedogenloze zelfkritiek. Hoe kan een verfilming recht doen aan Quispels verbaal geweld van afwisselend voltreffers en losse flodders? Van Elst formuleert voorzichtig en is op zijn hoede: "Natuurlijk was ik bang voor de ingewikkelde structuur van het boek, maar ik zag een verfilming niet als een onmogelijkheid." Kitty Verrips was degene die Van Elst een paar jaar geleden op de roman attendeerde.
Van Elst: "Ik las het boek, kreeg iets met die hoofdpersoon en zag in hem een film. Kitty en ik hebben toen een eerste opzetje gemaakt, waarin wordt benadrukt dat de advocaat zich schuldig voelt, zowel naar de krakers toe als naar zijn vrouw. Vervolgens hebben we een chronologie aangebracht. In het boek verspringt steeds de tijd, maar dat werkt in een film niet. Eigenlijk moet je het zo zien: je probeert gewoon wat en als dat werkt, ga je verder. Zo hebben we het gedaan." Van Elst vindt dat de kern van de roman overeind is gebleven: "Thematisch hebben wij geen essentiële dingen moeten opofferen, al hebben we natuurlijk wel ingeleverd op de zijwegen en de rijkheid van de roman. Zo komt het beeld van Amsterdam dat het boek schetst in de film nauwelijks aan bod. Maar ik heb het 'treatment' aan Van der Heijden ('geen schrijver die er bovenop zit, een hele aardige man') laten lezen en die vond dat de thematiek was behouden."
Wat voor mij die thematiek is? "De film gaat over een man die vervreemd is, die niet goed in zijn vel zit, die niet twijfelt om te doen wat hij eigelijk wil doen. Het is een film over iemand die zijn idealen heeft verloren en dat compenseert door te consumeren. Het goede is dat hij daarin niet blijft steken, maar een ontwikkeling doormaakt van laf naar moedig. Hij betaalt daarvoor wel een hoge prijs, omdat hij zijn vrouw verliest. Hij eindigt als een soort zwerver, maar ik vermoed dat hij ooit weer overeind zal krabbelen. Je moet het zien als een tocht door een heuvellandschap: je kunt niet van de ene top naar de andere springen, je moet eerst door een dal."

Hans Kok
Advocaat van de hanen is geen film over alcoholisme, benadrukt Van Elst. "Het is geen Leaving Las Vegas en ook geen Under the volcano. In die twee films gaat het om echte alcoholisten, maar bij mij gaat het om iemand die in de jaren zestig links was, maar daarna carrière maakte en daarin geen voldoening vindt." Niet alleen gaat de film niet over alcoholisme, hij gaat ook niet over de kraakbeweging, een tweede misverstand, dat vorig jaar tot de bezetting leidde van de filmset, toen een ontruimingsscène werd gefilmd. Volgens de bezettende krakers zou de film misbruik maken van de herinnering aan Hans Kok, de kraker die tien jaar geleden in een Amsterdamse politiecel dood werd aangetroffen. Zij eisten dat aan het eind van de film een uit tien punten bestaande verklaring van hen zou worden opgenomen. Producent Van Heijningen willigde de eis in omdat op een filmset tijd veel geld is.
Zwichtte ooit eerder een producent zo gemakkelijk voor een dreigement van een handjevol jongeren? Het curieuze resultaat van de Hollandse folklore is dat aan het eind van Advocaat van de hanen een half leesbaar pamflet zichtbaar wordt, waarin de wereld voor de laatste keer wordt gewaarschuwd. Omdat de verklaring pal voor de eindaftiteling is gemonteerd, lijkt het alsof het een politiek statement van de filmmaker is. Van Elst is er niet blij mee. "Natuurlijk heb ik gevraagd of het niet op een andere plek kan, maar het is contractueel vastgelegd. De kijker wordt nu inderdaad op het verkeerde been gezet en ook slaat het het eindbeeld dood."
Tot hilariteit van de aanwezigen bleek tijdens de vertoning in Rotterdam de verklaring nauwelijks leesbaar te zijn. Een pesterijtje van Van Heijningen? Van Elst: "Nee, die indruk is onjuist. Die verklaring was er gewoon niet goed opgekomen, maar dat wordt nu veranderd, zodat hij beter leesbaar zal zijn." Met vermoeide blik legt Van Elst nog één keer uit wat de bezetters maar niet wilden begrijpen: "Zij vinden dat je de zaak Hans Kok niet mag gebruiken in een fictiefilm. Ik heb daar van tevoren over nagedacht en vind dat onzin, want dan zou je nooit een gebeurtenis uit de realiteit in een speelfilm mogen gebruiken. Bovendien is de film helemaal geen reconstructie van de zaak Hans Kok. Ook is de film niet tegen krakers gericht; als hij al ergens tegen is dan is het tegen autoriteiten die zaken in de doofpot proberen te stoppen."

Toegankelijk verhaal
Advocaat van de hanen is Van Elsts tweede speelfilm. In 1987 debuteerde hij met Blonde Dolly, nadat de oorspronkelijke regisseur na ruzie met de producent was opgestapt. Blonde Dolly is losjes gebaseerd op het leven van een Haagse hoer, die in 1959 werd vermoord. Volgens geruchten was dat gebeurd in opdracht van politici, die vreesden voor hun carrière als hun hoerenloperij aan het licht zou komen. Vóór zijn speelfilmdebuut deed Van Elst veel televisie-ervaring op; in 1983 won hij met De kick het Gouden Kalf voor de beste documentaire. Waarom maakte hij ondanks deze waardering de overstap naar de speelfilm? "Ik vind dat een leuker genre. Als je de wereld als een muur ziet, dan trekt een documentairemaker stenen uit die muur, die hij vervolgens weer rangschikt tot een nieuwe muur. Het aardige van een speelfilm is dat je alles verzint. Dat is een heel andere insteek."
'Vertellingen' noemt Van Elst het soort speelfilms dat hij maakt. "Ik bedoel daarmee films die een amusementswaarde hebben, maar die ook iets te vertellen hebben, een samenleving interpreteren. Het gaat mij om het sociale en het amuserende aspect. Ik voel mij verwant aan een regisseur als Pieter Verhoeff, want die heeft dat ook. Ook hij probeert maatschappelijke thema's aan te roeren in een toegankelijk verhaal." De resultaten van Van Elsts streven hebben critici niet kunnen overtuigen. Zoals eerder Blonde Dolly ("een psychologisch drama zonder psychologie", meende een criticus) wordt Advocaat van de hanen oppervlakkigheid verweten. De heftigheid van de kritiek verbaast Van Elst, omdat het publiek op het Filmfestival Rotterdam de film wel waardeerde. "In de publieksenquête haalden we een score van 3,8; als je weet dat 3 matig is en 4 goed, dan is dat helemaal niet slecht."
De kritiek dat Advocaat van de hanen psychologische diepgang mist, zodat Pierre Bokma niet overtuigt als een advocaat-in-existentiële-crisis, snijdt volgens Van Elst geen hout, omdat hem geen traditioneel psychologisch drama voor ogen stond. "Ik wilde niet in de huid van die advocaat kruipen, maar hem observeren. De man is een meester in het verdringen van zijn gevoelens, daar gaat het om." Speculerend: "Misschien ben ik te dicht bij het boek gebleven. De roman heeft iets satirisch, hij beschrijft de werkelijkheid wel maar op een heel gestileerde manier. Dat geldt ook voor de film, die is ook niet realistisch, maar hij wordt door de critici wel zo geïnterpreteerd. In mijn film moet je zelf verbanden leggen, het wordt je niet allemaal netjes voorgespeeld." Waarna Van Elst bedachtzaam zwijgt, als een advocaat die na zijn slotpleidooi nadenkt over het effect van zijn woorden op de rechtbank.

Jos van der Burg

 

"Waarom was dit alles? Wat was de zin van zijn kwartaaldrinken? Hoe vaak had hij niet een verklaring, en variaties op die verklaring, aangedragen? Ja ze moesten hem eens per jaar de hoogten en de diepten van het bestaan inpeperen, die slemppartijen, de naakte vreugde en het naakte leed, de opperste dronkenschap en de gruwelijkste vergiftiging, de roes en de droesem, zodat hij door en door ziek en verzadigd en doordrenkt van dit alles naar zijn leven van alledag, zijn huwelijksleven kon terugkeren, waar zelfs de blaséheid onecht was geweest en uit verzadiging door karton bestond."

Uit: Advocaat van de hanen, A.F.Th. van der Heijden.



top
ADVOCAAT VAN DE HANEN

Mei 1996 #167

Produktie
Matthijs van Heijningen
Regie
Gerrit van Elst
Scenario
Kitty Verrips
Gerrit van Elst, naar de gelijknamige roman van A.F.Th. van der Heijden
Camera
Lex Wertwijn
Geluid
Viktor Dekker
Montage
Mario Steenbergen
Muziek
Paul M. van Brugge
Met
Pierre Bokma
Margo Dames
Jaap Spijkers
Peter Oosthoek
Yoka Berretty e.a.

Kleur, 100 minuten

Distributie
Concorde Film
Te zien
vanaf 9 mei

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


A

À BOUT DE SOUFFLE
À bras ouverts
A DEMAIN
A DIVINA COMÉDIA
À l'aveugle
A L'ORIGINE
A la Cantábrica
A LA PLACE DU COEUR
À LA VERTICALE DE L'ÉTÉ
À MA SOEUR (FAT GIRL)
À MAINS NUES
À perdre la raison
À TOUT DE SUITE
A TOUTE VITESSE
A VENDRE
THE A-TEAM
A.I. Artificial Intelligence
A.K.A.
AALTRA
Aanmodderfakker
AANRIJDING IN MOSCOU
DE AAP
Abduction
THE ABDUCTION CLUB
ABEL
ABELTJE
ABGESCHMINKT
ABOUNA
ABOUT A BOY
ABOUT ADAM
ABOUT ELLY
About Last Night
ABOUT SCHMIDT
About Time
Above Us All
El abrazo de la serpiente
EL ABRAZO PARTIDO
LOS ABRAZOS ROTOS
ABRE LOS OJOS
Abrir puertas y ventanas
ABSOLUTE GIGANTEN
ABSOLUTE POWER
Absolutely Fabulous: The Movie
Las acacias
ACCELERATOR
ACCIDENTAL HERO
THE ACCIDENTAL HUSBAND
THE ACCIDENTAL SPY
ACCION MUTANTE
L' ACCOMPAGNATRICE
The Accountant
ACE VENTURA: PET DETECTIVE
ACE VENTURA: WHEN NATURE CALLS
Achtste-groepers huilen niet
THE ACID HOUSE
ACROSS THE UNIVERSE
The Act of Killing
Act of Valor
ADAM & PAUL
ADAM'S APPLES
ADAM'S RIB
ADAPTATION.
ADDAMS FAMILY VALUES
ADDICTED TO LOVE
ADDO, KONING DER DIEREN
ADELHEID
Adem
Adieu au langage
Adieu Berthe
ADIEU FORAIN
ADIEU, PLANCHER DES VACHES!
Les adieux à la Reine
Adios Amigos
THE ADJUSTMENT BUREAU
Admission
ADORATION
ADRENALINE
ADRIENN PAL
ADRIFT
ADVENTURELAND
THE ADVENTURES OF PLUTO NASH
THE ADVENTURES OF PRISCILLA, QUEEN OF THE DESERT
The Adventures of Tintin
L' ADVERSAIRE
ADVOCAAT VAN DE HANEN
ADVOCAATJE LEEF JE NOG?
AE FOND KISS
AEON FLUX
AFBLIJVEN
AFFAIR PLAY
UNE AFFAIRE DE GOÛT
LES AFFINITÉS ÉLECTIVES
AFFLICTION
AFRAID OF THE DARK
ÀFRICA
AFRICA UNITED
THE AFRICAN QUEEN
African Safari
Afscheid van de maan
After Earth
AFTER LIFE
After the Storm
AFTER THE SUNSET
After the Tone
AFTER THE WEDDING
AFTERGLOW
Aftermath
AFTERSCHOOL
AGAINST THE ROPES
AGATA E LA TEMPESTA
The Age of Adaline
THE AGE OF INNOCENCE
AGENT CODY BANKS
AGENT CODY BANKS 2
AGORA
THE AGRONOMIST
AGUA FRÍA DEL MAR
AI NO SHINSEKAI (A NEW LOVE IN TOKYO/TOKYO DECADENCE 2)
Ai Weiwei: Never Sorry
AILEEN: LIFE AND DEATH OF A SERIAL KILLER
AIMÉE & JAGUAR
Ain't Them Bodies Saints
AIR BUD
AIR BUD: DE TOPSCOORDER
UN AIR DE FAMILLE
AIR DOLL
AIR FORCE ONE
AIRHEADS
Aita
AJAMI
AJAX — DAAR HOORDEN ZIJ ENGELEN ZINGEN
ALAMAR
THE ALAMO
ALASKA
ALATRISTE
Albert Nobbs
Alberta
ALBINO ALLIGATOR
Alceste à bicyclette
ALEGRÍA
ALETTA JACOBS: HET HOOGSTE STREVEN
Alex Cross
ALEX VAN WARMERDAM DVD-BOX
Alex van Warmerdam: Gebouwd voor de film
ALEXANDER
ALEXANDER NEVSKY
ALEXANDRA
ALEXANDRA'S PROJECT
ALFIE
ALI
ALI G INDAHOUSE
ALI ZAOUA
ALIAS KURBAN SAÏD
Alias Maria
ALIBI
ALICE
ALICE IN WONDERLAND
Alice Through the Looking Glass
ALIEN LEGACY BOX
ALIEN RESURRECTION
ALIEN VS PREDATOR
ALIEN VS PREDATOR 2
ALIEN — THE DIRECTOR'S CUT
Alien: Covenant
ALIVE
All Eyez on Me
ALL GOD'S CHILDREN CAN DANCE
All is Lost
ALL MEN ARE MORTAL
ALL NIGHT HORROR SHOW 9
ALL OR NOTHING
All Quiet on the Western Front
All Roads Lead to Rome
ALL STARS
All stars 2: Old stars
ALL THE BOYS LOVE MANDY LANE
ALL THE INVISIBLE CHILDREN
ALL THE PRETTY HORSES
ALL THE RIGHT NOISES
ALL THINGS FAIR
All You Need is Me
ALLE TIJD
Alleen maar nette mensen
Alléluia
Alleman (Workshop Filmkritiek)
Alles is familie
ALLES IS LIEFDE
ALLES MOET WEG
ALLES STROOMT
Alles van waarde
Allied
Almanya — Wilkommen in Deutschland
ALMOST FAMOUS
Alone in Berlin
ALONG CAME A SPIDER
ALONG CAME POLLY
Aloys
ALPHA & OMEGA 3D
ALPHA DOG
Alphabet
ALPHAVILLE
Alps
Als je verliefd wordt
ALS KAT EN HOND
ALTIPLANO
ALVIN & THE CHIPMUNKS 2
Alvin & The Chipmunks 3
ALVIN AND THE CHIPMUNKS
Alvin en de Chipmunks: The Road Chip
ALZA LA TESTA
AM SEIDENEN FADEN
L' amant double
LOS AMANTES DEL CÍRCULO POLAR
Los amantes pasajeros
LES AMANTS CRIMINELS
LES AMANTS RÉGULIERS
The Amazing Catfish
AMAZING GRACE
The Amazing Spider-Man 2 3D
The Amazing Spider-Man 3D
AMAZONES
Amazonia
AMEN.
AMER
AMERICA'S SWEETHEARTS
THE AMERICAN
AMERICAN BEAUTY
AMERICAN BUFFALO
AMERICAN CUISINE (CUISINE AMÉRICAINE)
American Dreams (lost and found)
AMERICAN DREAMZ
AMERICAN GANGSTER
AMERICAN HISTORY X
American Honey
American Made
American Pastoral
AMERICAN PIE
AMERICAN PIE 2
American Pie: The Reunion
AMERICAN PIE: THE WEDDING (AMERICAN WEDDING)
THE AMERICAN PRESIDENT
AMERICAN PSYCHO
American Sniper
AMERICAN SPLENDOR
American Ultra
AN AMERICAN WEREWOLF IN PARIS
AMERRIKA
L' AMI HOLLANDAIS
L' AMICO DI FAMIGLIA
AMIN
AMISTAD
AMITYVILLE HORROR
AMNESIA
AMONG HORSES AND MEN
L' AMORE MOLESTO
AMORES PERROS
Amour
Un amour de jeunesse
Amour fou (Jessica Hausner over)
LES AMOURS IMAGINAIRES
AMSTERDAM, GLOBAL VILLAGE
Amy
AMY'S ORGASM
An
AN ALAN SMITHEE FILM: BURN HOLLYWOOD BURN
AN ANGEL FOR MAY
AN AWFULLY BIG ADVENTURE
AN EDUCATION
AN ENGLISHMAN IN NEW YORK
AN IDEAL HUSBAND
AN INCONVENIENT TRUTH
AN UNFINISHED LIFE
Ana ana
L' anabase
ANACONDA
ANACONDAS
ANALYZE THAT
ANALYZE THIS
ANASTASIA
ANATOMIE
ANCHE LIBERO VA BENE
THE ANCHORAGE
Anchorman 2: The Legend Continues
And Everything is Going Fine
AND NOW... LADIES AND GENTLEMEN
And So It Goes
AND THE BAND PLAYED ON
AND WHEN DID YOU LAST SEE YOUR FATHER
Die andere Heimat: Chronik einer Sehnsucht
ANDRE
The Andrei Tarkovsky Collection
ANDROMEDIA
ANGEL
ANGEL BABY
ANGEL EYES
ANGEL ON THE RIGHT
ANGELA'S ASHES
ANGÈLE ET TONY
THE ANGELIC CONVERSATION
ANGELS & DEMONS — HET BERNINI MYSTERIE
ANGELS OF THE UNIVERSE
The Angels' Share
ANGER MANAGEMENT
LES ANGES GARDIENS
ANGIE
ANGIE
L' ANGLAISE ET LE DUC
Angry Birds Movie
Angry Indian Goddesses
ANGST
ANGST
ANGUS, THONGS AND PERFECT SNOGGING
ANI IMOTO
ANIKI-BÓBÓ
ANIMAL
ANIMAL FACTORY
ANIMAL KINGDOM
Animals
ANIMALS UNITED 3D
ANKLAGET
ANNA AND THE KING
Anna Karenina
ANNA MAGDALENA
Annabelle
Annabelle: Creation
L' ANNÉE DERNIÈRE À MARIENBAD
Anni felici
Annie
ANNIE LEIBOVITZ: LIFE THROUGH A LENS
THE ANNIVERSARY PARTY
AÑO BISIESTO
UN AÑO SIN AMOR
Anomalisa
Anomalisa
ANONYMA
Anonymous
ANOTHER DAY IN PARADISE
ANOTHER YEAR
THE ANT BULLY (DE MIERENMEPPER)
Ant Man
ANTARCTICA, A TICKET TO ETERNITY
Antboy
Antboy en de wraak van de rode furie
ANTICHRIST
ANTITRUST
ANTON
ANTONIA
ANTÔNIA
Ants on a Shrimp
ANTZ
ANUBIS & HET PAD DER ZEVEN ZONDEN
ANVIL! THE STORY OF ANVIL
ANY GIVEN SUNDAY
ANY WAY THE WIND BLOWS
ANYTHING ELSE
ANYWHERE BUT HOME
Apa
APAN
THE APARTMENT
Apenstreken
Apocalypse Now
APOCALYPSE NOW REDUX
APOCALYPTO
APOLLO 13
Apollo 18
L' Apollonide — Souvenirs de la maison close
THE APOSTLE
DIE APOTHEKERIN
APP — de film
APPALOOSA
L' APPARTEMENT
L' APPÂT
DE APPEL (SIB)
LES APPRENTIS
APRÈS L'AMOUR
APRÈS LA VIE
Après mai
APRILE
APT PUPIL
APU-TRILOGIE
AQUAMARINE
Aquarius
Arabian Nights (As mil e uma noites)
Araf
Arbitrage
THE ARBOR
LA ARDILLA ROJA
ARE WE DONE YET?
Area 51
Argo
THE ARISTOCRATS
DE ARISTOKATTEN
ARLINGTON ROAD
ARMADILLO
ARMAGEDDON
Army of One
ARO TOLBUKHIN. EN LA MENTE DEL ASESINO
AROUND THE BEND
AROUND THE WORLD IN 80 DAYS
Arrietty
Arrival
The Art of Happiness
THE ART OF WAR
ARTEMISIA
ARTHUR
ARTHUR 3: DE STRIJD TUSSEN TWEE WERELDEN
ARTHUR AND THE MINIMOYS
ARTHUR EN DE WRAAK VAN MALTHAZARD
The Artist
Artist of Fasting (IFFR Deep Focus Adachi Masao)
As Above So Below
AS GOOD AS IT GETS
As I Lay Dying
As I Open My Eyes
AS IT IS IN HEAVEN
DE AS VAN PHOENIX
Ascent
ASH WEDNESDAY
Ashes
ASHES OF TIME REDUX
ASK THE DUST
THE ASSASSIN
The Assassin (Nie Yinniang)
Assassin's Creed
ASSASSIN(S)
THE ASSASSINATION OF JESSE JAMES BY THE COWARD ROBERT FORD
THE ASSASSINATION OF RICHARD NIXON
ASSASSINS
ASSAULT ON PRECINCT 13
ASSEPOESTER EN DE KEUKENPRINS
ASSHAK, TALES FROM THE SAHARA
THE ASSOCIATE
ASTERIX & DE VIKINGEN
Asterix & Obelix 3D: De Romeinse lusthof
Asterix & Obelix bij de Britten
ASTÉRIX & OBÉLIX: MISSION CLÉOPÂTRE
ASTERIX AUX JEUX OLYMPIQUES
ASTERIX EN OBELIX TEGEN CAESAR
ASTRO BOY
THE ASTRONAUT'S WIFE
At Any Price
AT FIRST SIGHT
AT THE END OF DAYBREAK
ATANARJUAT, THE FAST RUNNER
Atlantic.
ATLANTIS
ATLANTIS
ATM
Atmen
Atomic Blonde
ATONEMENT
Attack on Titan: The Movie (deel 1) en Attack on Titan: End of the World (deel 2)
ATTENBERG
Attila Marcel
AU PETIT MARGUERY
L' AUBERGE ESPAGNOLE
AUDITION
Auf der anderen Seite
Auf einmal
AUF WIEDERSEHEN AMERIKA
AUGUST RUSH
AUGUST: A MOMENT BEFORE THE ERUPTION
August: Osage County
EL AURA
AURORA
Austerlitz
AUSTIN POWERS IN GOLDMEMBER
AUSTIN POWERS: INTERNATIONAL MAN OF MYSTERY
AUSTIN POWERS: THE SPY WHO SHAGGED ME
AUSTRALIA
AUTO FOCUS
THE AUTOBIOGRAPHY OF NICOLAE CEAUSESCU
AUTUMN BALL
AUTUMN GOLD
AUTUMN IN NEW YORK
AUTUMN MOON
AVALON
Avant l'hiver
AVATAR
AVENGE BUT ONE OF MY TWO EYES
THE AVENGERS
The Avengers
The Avengers: Age Of Ultron
L' avenir
AVETIK
THE AVIATOR
DE AVONTUREN VAN HET MOLLETJE 1
DE AVONTUREN VAN PINOKKIO
The Awakening
AWAY FROM HER
AWAY WE GO
AWAY WITH WORDS
AYURVEDA — ART OF BEING
AZULOSCUROCASINEGRO
AZUR & ASMAR