Dogman
BlacKkKlansman
3 Faces
Plaire, aimer et courir vite
Laurie Anderson over Chalkroom
'Waar het natuurlijk echt om draait is slavernij'

Get Out

Verenigde Staten, 2017 | Jordan Peele
Get Out is waarschijnlijk de eerste auteurshorrorfilm van een zwarte regisseur die door een Hollywoodstudio werd gefinancierd. Hij opent op 12 april het Imagine Film Festival. Schrijver en filmmaker Brandon Harris sprak regisseur Jordan Peele en bespreekt de film tot in detail, inclusief spoilers.

Door Brandon Harris

Het leven van zwarten in de Verenigde Staten is, objectief gezien, vaak een horror. Dus zou het verrassend kunnen lijken dat Get Out van Jordan Peele waarschijnlijk de eerste horrorfilm is van een zwarte filmauteur die gefinancierd is door een grote Hollywoodstudio. De satirische film, die na zijn premièreweekend op nummer 1 in de box office-top tien belandde, bespeelt slim de angsten rondom interraciale relaties die nog immer een rol spelen in een nog steeds door raciale stratificatie gekenmerkt land als de Verenigde Staten.
De plotse schrikmomenten, de galgenhumor en de arglistige intelligentie van de film leunen sterk op de sensibiliteit en de alles doordringende paranoia die in de harten schuilt van zwarte mensen die zich in een witte omgeving moeten bewegen. Get Out is een prestatie van jewelste, een film die het verdient om naast Barry Jenkins Moonlight te worden gezien als een enorme stap voorwaarts voor de zwarte cinema. Get Out voelt alsof de film vijf minuten geleden nog onmogelijk zou zijn geweest.

Verschillende burgerrechten
Peele is jaren bezig geweest zijn film gefinancierd te krijgen. Hij kreeg het idee tijdens de campagne voor de Democratische presidentiële voorverkiezingen van 2008, toen het leek alsof raciale vooruitgang en feminisme op gespannen voet kwamen te staan. "Het was bijna alsof het erom ging wie het meest geleden had", grapte Peele na de première van zijn film in Brooklyn tegen verslaggever Logan Hill, die hem vroeg of hij kon toelichten hoe de Clinton-Obamawedloop hem had geïnspireerd. "Het was een hele gekke tijd, maar het heeft me wel aan het denken gezet. Ja, we hebben verschillende burgerrechten, welke zijn meer waard?"
De tussenliggende jaren, waarin de opkomst van een gekleurde president de — overigens al weer snel vermorzelde — hoop gaf dat kleur niet langer zo'n beproeving in het Amerikaanse leven zou hoeven zijn, hebben veel van de onderliggende onlusten en spanningen in Peele's film bevestigd. Amerika mag dan, zelfs nog zo recent als in 2008, hebben geclaimd als land 'klaar te zijn' met 'ras', maar tegen de tijd dat het 2016 was bleek dat 'ras' bepaald nog niet klaar was met ons. "We hadden dit toch achter ons gelaten, jongens, wat is er gebeurd?" zei Peele schertsend tegen het publiek, terwijl zijn grap doodserieus was: "Ras heeft ons weer ingehaald."

Goede bedoelingen
Get Out bekritiseert het geniepige racisme dat onder het vernis van witte vooruitstrevende goede bedoelingen schuil kan gaan, door het verhaal te vertellen van de jonge zwarte fotograaf Chris (Daniel Kaluuya), die enigszins nerveus op bezoek gaat bij de familie van zijn witte vriendin Rose (Allison Williams), in een keurige Amerikaanse buitenwijk. Haar ouders — een arts (Bradley Whitford) die hem toevertrouwt dat hij 'een derde keer voor Obama gestemd zou hebben als dat had gekund'; — en een hypnotiseur (Catherine Keener) zijn poeslief, maar er is something rotten in the state of Denmark. Kort nadat de broer van Rose, een vechtsportfan, is gearriveerd, legt de film z'n angstaanjagende premisse bloot. In de openingsbeelden hebben we dan al gezien hoe een zwarte man (Lakeith Stanfield) ergens in een buitenwijk door een gemaskerde overvaller bijna wordt gewurgd en in een auto wordt gesleurd — en dan blijkt dat de familie van Rose stelselmatig zwarten kidnapt en hersenspoelt tot ze zich onderworpen hebben, ogenschijnlijk voor hun eigen bestwil.
"Waar het natuurlijk echt om draait is slavernij", merkte Peel op tijdens de Q&A. "Niet om jullie een rotgevoel te geven, jongens. Maar het is duistere shit." En inderdaad, seks, slavernij, en de angst ervoor, is een zeer aanwezig spookbeeld in de film.
De volgende keer dat we Stanfields personage zien is hij te gast bij de familie van Chris' vriendin en gekleed in een smoking en een tweed gleufhoed, terwijl hij op een heel andere manier en toon praat dan aan het begin van de film. Plotseling is hij getrouwd met een witte vrouw, die misschien wel dertig jaar ouder is dan hij. De vreemdheid van de situatie ontgaat Chris niet. Hij probeert contact te zoeken met de enige andere zwarte man in het gezelschap, op een manier die je van mannen van hun leeftijd en cultuur kunt verwachten: hij wil z'n 'bro' worden. Tot zijn verwarring en ontzetting ontdekt hij dat de zwarte solidariteit, alle culturele codes waarvan hij erop rekent dat de man ze kent, uit hem zijn geslagen.

Zwarte solidariteit
Later vertelt Chris aan de zwarte huishoudster — terwijl hij bang is dat ze zijn mobiel heeft uitgezet uit onvrede over het feit dat hij met Rose uitgaat ("It's a thing", zegt hij tegen zijn ogenschijnlijk niet-begrijpende vriendin) — dat hij nerveus wordt als hij zich tussen alleen maar witte mensen bevindt. Bij deze bede om zwarte solidariteit betrekt haar gezicht. "Nee", zegt ze op een vreemde, teruggetrokken manier, terwijl ze met haar diepe stemgeluid een bloedstollende, hemeltergende lach uitstoot, van het soort dat meestal is voorbehouden aan de meest wankele personages uit de films van Miike Takashi. Op dat vreselijk ongemakkelijke moment wordt het trauma van zwart Amerika in hoofdletters geschreven. Tot dan toe, behalve misschien met uitzondering van Charles Burnetts To Sleep with Anger (1990) of Bill Gunns Ganja and Hess (1973) hebben we dit soort geraffineerdheid niet eerder in zwarte horrorfilms gezien.

Monsters
Get Out staat ons toe om op z'n minst hoop te houden dat Rosie aan de kant van Chris staat. Dat ze misschien, als deze monsters zijn ontmaskerd, aan zijn kant zal staan, of het tegenover haar raciaal verwarde familie voor hem op zal nemen. Of net zoals Beau Bridges in Hal Ashby's beroemde scène in The Landlord uit 1970 (de meest radicale film over gemende relaties die er in de jaren zeventig in Amerika is gemaakt) zegt dat N.A.A.C.P (de National Association for the Advancement of Colored People) ook kan staan voor: "Niggers Ain't Always Colored People."
De chemie tussen Chris en Rose is evident; je krijgt vanaf het begin af aan hun gedeelde gevoel voor humor mee, en gaat mee in de manier waarop zij de raciale kloof proberen te overbruggen die hen gescheiden houdt. Zij neemt het voor hem op als een agent zonder reden om zijn identiteitsbewijs vraagt tijdens een verkeerscontrole, en is de eerste om zijn angsten weg te nemen te midden van al die voorstedelijke witheid van de wereld van haar ouders. We snappen dat zij begrijpt wat die wereld waarschijnlijk voor hem vertegenwoordigt. Maar als puntje bij paaltje komt, als de strop aangetrokken wordt, onthult Rose waar haar werkelijke loyaliteit ligt.

Raciaal pessimisme
"Ik had nooit gedacht dat deze film gemaakt zou worden", vertelde Peele tijdens een telefoongesprek een paar dagen na de première in Brooklyn. "Ik dacht niet dat het mogelijk was." Opgenomen in Alabama vanwege de belastingmaatregelen, maar gesitueerd in een non-descripte Amerikaans kustplaats is Get Out een van die films die het diepe raciale pessimisme van onze tijd laat proeven, een explosieve correctie op films uit het Obama-tijdperk als Jonathan Demme's Rachel Getting Married (2008), die een interraciaal huwelijk tussen een zwarte man en een witte vrouw in de idyllische buitenwijk in Connecticut waar haar ouders vandaan komen, afschilderde als een triomf van post-raciaal, vooruitstrevend Amerika.
Get Out is ook een reflectie op een specifiek Amerikaans subgenre, de zogeheten sociale thriller, een onderwerp waar Peele met grote precisie over praat. "Het mooie is dat de meeste horrorfilms en thrillers op een of andere manier over de maatschappij gaan, maar dat in de sociale thriller altijd de maatschappij de slechterik is", zei hij. "Of het nu op een allegorische manier is, zoals in Night of the Living Dead (1968), of metaforisch zoals in Rosemary's Baby (1968). Candyman (1992) onderzoekt de angst voor het getto, namelijk Cabrini-Green in Chicago. Misery (1990) gaat over fandom en de manier waarop we mensen verheerlijken en aanbidden." Deze vier films maakten niet toevallig deel uit van een programma over de sociale thriller dat Peele in maart programmeerde in de BAM Cinématek in New York, samen met meer afwijkende films als Wes Cravens horrorfilm The People under the Stairs (1991), de meest opvallende Amerikaanse stadsvernieuwings-allegorie uit de jaren negentig; en Stanley Kramers klassieke interraciale drama Guess Who's Coming to Dinner (1967), de film die door Get Out waarschijnlijk het meest actief wordt weerspiegeld en ondermijnd.
"Ik heb de film geschreven voordat ik mijn vrouw ontmoette, maar er was een tijd dat ik, als ik voor de eerste keer de ouders van een vriendinnetje zou ontmoeten, zenuwachtig was dat ze hun niet had verteld dat ik zwart was", vertrouwde Peele me toe toen hij over zijn persoonlijke ervaringen met het daten van witte vrouwen sprak, een thema dat nu eindelijk zijn cinematische apotheose heeft gevonden. "Die angst is heel reëel, en ik heb het in onze tijd nog niet in dit genre vertolkt zien worden." En nu heeft hij het gedaan.

Brandon Harris  is filmmaker, filmcriticus en gastdocent film aan SUNY Purchase en schrijver van het semi-autobiografische, binnenkort te verschijnen Making Rent in Bed-Stuy: A Memoir of Trying to Make It in New York City | Dit artikel verscheen eerder in The New Yorker | © Conde Nast, Overgenomen met toestemming.


top
Get Out

April 2017 #397

Regie en scenario
Jordan Peele
Camera
Toby Oliver
Art direction
Chris Craine
Montage
Gregory Plotkin
Muziek
Michael Abels
Met
Daniel Kaluuya
Allison Williams
Marcus Henderson
Betty Gabriel

Kleur, 104 minuten

Distributie
UPI
Te zien
op het Imagine Film Festival en vanaf 20 april

Ga voor alle bioscopen
en speeltijden naar
MrMovie.nl

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


A

À BOUT DE SOUFFLE
À bras ouverts
A casa tutti bene
A Ciambra
A DEMAIN
A DIVINA COMÉDIA
À l'aveugle
A L'ORIGINE
A la Cantábrica
A LA PLACE DU COEUR
À LA VERTICALE DE L'ÉTÉ
À MA SOEUR (FAT GIRL)
À MAINS NUES
À perdre la raison
À TOUT DE SUITE
A TOUTE VITESSE
A VENDRE
THE A-TEAM
A-X-L
A.I. Artificial Intelligence
A.K.A.
AALTRA
Aanmodderfakker
AANRIJDING IN MOSCOU
DE AAP
Abduction
THE ABDUCTION CLUB
ABEL
ABELTJE
ABGESCHMINKT
ABOUNA
ABOUT A BOY
ABOUT ADAM
ABOUT ELLY
About Last Night
ABOUT SCHMIDT
About Time
Above Us All
El abrazo de la serpiente
EL ABRAZO PARTIDO
LOS ABRAZOS ROTOS
ABRE LOS OJOS
Abrir puertas y ventanas
ABSOLUTE GIGANTEN
ABSOLUTE POWER
Absolutely Fabulous: The Movie
Las acacias
ACCELERATOR
ACCIDENTAL HERO
THE ACCIDENTAL HUSBAND
THE ACCIDENTAL SPY
ACCION MUTANTE
L' ACCOMPAGNATRICE
The Accountant
ACE VENTURA: PET DETECTIVE
ACE VENTURA: WHEN NATURE CALLS
Acht Stunden sind kein Tag
Achtste-groepers huilen niet
THE ACID HOUSE
ACROSS THE UNIVERSE
The Act of Killing
Act of Valor
ADAM & PAUL
ADAM'S APPLES
ADAM'S RIB
ADAPTATION.
ADDAMS FAMILY VALUES
ADDICTED TO LOVE
ADDO, KONING DER DIEREN
ADELHEID
Adem
Adieu au langage
Adieu Berthe
ADIEU FORAIN
ADIEU, PLANCHER DES VACHES!
Les adieux à la Reine
Adios Amigos
THE ADJUSTMENT BUREAU
Admission
ADORATION
ADRENALINE
ADRIENN PAL
Adrift (Baltasar Kormákur)
ADRIFT (Bui Thac Chuyen)
ADVENTURELAND
THE ADVENTURES OF PLUTO NASH
THE ADVENTURES OF PRISCILLA, QUEEN OF THE DESERT
The Adventures of Tintin
L' ADVERSAIRE
ADVOCAAT VAN DE HANEN
ADVOCAATJE LEEF JE NOG?
AE FOND KISS
AEON FLUX
AFBLIJVEN
AFFAIR PLAY
UNE AFFAIRE DE GOÛT
LES AFFINITÉS ÉLECTIVES
AFFLICTION
AFRAID OF THE DARK
ÀFRICA
AFRICA UNITED
THE AFRICAN QUEEN
African Safari
Afscheid van de maan
After Earth
AFTER LIFE
After the Storm
AFTER THE SUNSET
After the Tone
AFTER THE WEDDING
AFTERGLOW
Aftermath
AFTERSCHOOL
AGAINST THE ROPES
AGATA E LA TEMPESTA
The Age of Adaline
THE AGE OF INNOCENCE
AGENT CODY BANKS
AGENT CODY BANKS 2
AGORA
THE AGRONOMIST
AGUA FRÍA DEL MAR
AI NO SHINSEKAI (A NEW LOVE IN TOKYO/TOKYO DECADENCE 2)
Ai Weiwei: Never Sorry
AILEEN: LIFE AND DEATH OF A SERIAL KILLER
AIMÉE & JAGUAR
Ain't Them Bodies Saints
AIR BUD
AIR BUD: DE TOPSCOORDER
UN AIR DE FAMILLE
AIR DOLL
AIR FORCE ONE
AIRHEADS
Aita
AJAMI
AJAX — DAAR HOORDEN ZIJ ENGELEN ZINGEN
ALAMAR
THE ALAMO
ALASKA
ALATRISTE
Albert Nobbs
Alberta
ALBINO ALLIGATOR
Alceste à bicyclette
ALEGRÍA
ALETTA JACOBS: HET HOOGSTE STREVEN
Alex Cross
ALEX VAN WARMERDAM DVD-BOX
Alex van Warmerdam: Gebouwd voor de film
ALEXANDER
ALEXANDER NEVSKY
ALEXANDRA
ALEXANDRA'S PROJECT
ALFIE
ALI
ALI G INDAHOUSE
ALI ZAOUA
ALIAS KURBAN SAÏD
Alias Maria
ALIBI
ALICE
ALICE IN WONDERLAND
Alice Through the Looking Glass
ALIEN LEGACY BOX
ALIEN RESURRECTION
ALIEN VS PREDATOR
ALIEN VS PREDATOR 2
ALIEN — THE DIRECTOR'S CUT
Alien: Covenant
ALIVE
All Eyez on Me
ALL GOD'S CHILDREN CAN DANCE
All is Lost
ALL MEN ARE MORTAL
ALL NIGHT HORROR SHOW 9
ALL OR NOTHING
All Quiet on the Western Front
All Roads Lead to Rome
ALL STARS
All stars 2: Old stars
ALL THE BOYS LOVE MANDY LANE
ALL THE INVISIBLE CHILDREN
All the Money in the World
ALL THE PRETTY HORSES
ALL THE RIGHT NOISES
ALL THINGS FAIR
All You Need is Me
ALLE TIJD
Alleen maar nette mensen
Alléluia
Alleman (Workshop Filmkritiek)
Alles is familie
ALLES IS LIEFDE
ALLES MOET WEG
ALLES STROOMT
Alles van waarde
Alles voor elkaar
Allied
Almanya — Wilkommen in Deutschland
ALMOST FAMOUS
Alone in Berlin
ALONG CAME A SPIDER
ALONG CAME POLLY
Aloys
Alpha
ALPHA & OMEGA 3D
ALPHA DOG
Alphabet
ALPHAVILLE
Alps
Als je verliefd wordt
ALS KAT EN HOND
ALTIPLANO
ALVIN & THE CHIPMUNKS 2
Alvin & The Chipmunks 3
ALVIN AND THE CHIPMUNKS
Alvin en de Chipmunks: The Road Chip
ALZA LA TESTA
AM SEIDENEN FADEN
L' amant double
LOS AMANTES DEL CÍRCULO POLAR
Los amantes pasajeros
LES AMANTS CRIMINELS
LES AMANTS RÉGULIERS
The Amazing Catfish
AMAZING GRACE
The Amazing Spider-Man 2 3D
The Amazing Spider-Man 3D
AMAZONES
Amazonia
AMEN.
AMER
AMERICA'S SWEETHEARTS
THE AMERICAN
American Assassin
AMERICAN BEAUTY
AMERICAN BUFFALO
AMERICAN CUISINE (CUISINE AMÉRICAINE)
American Dreams (lost and found)
AMERICAN DREAMZ
AMERICAN GANGSTER
AMERICAN HISTORY X
American Honey
American Made
American Pastoral
AMERICAN PIE
AMERICAN PIE 2
American Pie: The Reunion
AMERICAN PIE: THE WEDDING (AMERICAN WEDDING)
THE AMERICAN PRESIDENT
AMERICAN PSYCHO
American Sniper
AMERICAN SPLENDOR
American Ultra
AN AMERICAN WEREWOLF IN PARIS
AMERRIKA
L' AMI HOLLANDAIS
L' AMICO DI FAMIGLIA
AMIN
AMISTAD
AMITYVILLE HORROR
AMNESIA
AMONG HORSES AND MEN
L' AMORE MOLESTO
AMORES PERROS
Amori fragili
Amour
Un amour de jeunesse
Amour fou (Jessica Hausner over)
LES AMOURS IMAGINAIRES
AMSTERDAM, GLOBAL VILLAGE
Amy
AMY'S ORGASM
An
AN ALAN SMITHEE FILM: BURN HOLLYWOOD BURN
AN ANGEL FOR MAY
AN AWFULLY BIG ADVENTURE
AN EDUCATION
AN ENGLISHMAN IN NEW YORK
AN IDEAL HUSBAND
AN INCONVENIENT TRUTH
An Inconvenient Truth 2
AN UNFINISHED LIFE
Ana ana
L' anabase
ANACONDA
ANACONDAS
ANALYZE THAT
ANALYZE THIS
ANASTASIA
ANATOMIE
ANCHE LIBERO VA BENE
THE ANCHORAGE
Anchorman 2: The Legend Continues
And Everything is Going Fine
AND NOW... LADIES AND GENTLEMEN
And So It Goes
AND THE BAND PLAYED ON
AND WHEN DID YOU LAST SEE YOUR FATHER
Die andere Heimat: Chronik einer Sehnsucht
ANDRE
The Andrei Tarkovsky Collection
ANDROMEDIA
ANGEL
ANGEL BABY
ANGEL EYES
ANGEL ON THE RIGHT
ANGELA'S ASHES
ANGÈLE ET TONY
THE ANGELIC CONVERSATION
ANGELS & DEMONS — HET BERNINI MYSTERIE
ANGELS OF THE UNIVERSE
The Angels' Share
ANGER MANAGEMENT
LES ANGES GARDIENS
ANGIE (Martha Coolidge)
ANGIE (Martin Lagestee)
L' ANGLAISE ET LE DUC
Angry Birds Movie
Angry Indian Goddesses
ANGST (Georg Kargl)
ANGST (Michiel van Erp)
ANGUS, THONGS AND PERFECT SNOGGING
ANI IMOTO
ANIKI-BÓBÓ
ANIMAL
ANIMAL FACTORY
ANIMAL KINGDOM
Animals
ANIMALS UNITED 3D
ANKLAGET
ANNA AND THE KING
Anna Karenina
ANNA MAGDALENA
Annabelle
Annabelle: Creation
L' ANNÉE DERNIÈRE À MARIENBAD
Anni felici
Annie
ANNIE LEIBOVITZ: LIFE THROUGH A LENS
Annihilation
THE ANNIVERSARY PARTY
AÑO BISIESTO
UN AÑO SIN AMOR
Anomalisa
ANONYMA
Anonymous
ANOTHER DAY IN PARADISE
ANOTHER YEAR
THE ANT BULLY (DE MIERENMEPPER)
Ant Man
Ant-Man and the Wasp
ANTARCTICA, A TICKET TO ETERNITY
Antboy
Antboy en de wraak van de rode furie
ANTICHRIST
ANTITRUST
ANTON
ANTONIA
ANTÔNIA
Ants on a Shrimp
ANTZ
ANUBIS & HET PAD DER ZEVEN ZONDEN
ANVIL! THE STORY OF ANVIL
ANY GIVEN SUNDAY
ANY WAY THE WIND BLOWS
ANYTHING ELSE
ANYWHERE BUT HOME
Apa
APAN
THE APARTMENT
Apenstreken
Apocalypse Now
APOCALYPSE NOW REDUX
APOCALYPTO
APOLLO 13
Apollo 18
L' Apollonide — Souvenirs de la maison close
THE APOSTLE
DIE APOTHEKERIN
APP — de film
APPALOOSA
L' apparition
L' APPARTEMENT
L' APPÂT
DE APPEL (SIB)
LES APPRENTIS
APRÈS L'AMOUR
APRÈS LA VIE
Après mai
APRILE
APT PUPIL
APU-TRILOGIE
AQUAMARINE
Aquarius
Arabian Nights (As mil e uma noites)
Araf
Arbitrage
THE ARBOR
LA ARDILLA ROJA
ARE WE DONE YET?
Area 51
Argo
THE ARISTOCRATS
DE ARISTOKATTEN
ARLINGTON ROAD
ARMADILLO
ARMAGEDDON
Army of One
ARO TOLBUKHIN. EN LA MENTE DEL ASESINO
AROUND THE BEND
AROUND THE WORLD IN 80 DAYS
Arrietty
Arrival
The Art of Happiness
THE ART OF WAR
ARTEMISIA
ARTHUR
ARTHUR 3: DE STRIJD TUSSEN TWEE WERELDEN
ARTHUR AND THE MINIMOYS
ARTHUR EN DE WRAAK VAN MALTHAZARD
The Artist
Artist of Fasting (IFFR Deep Focus Adachi Masao)
As Above So Below
AS GOOD AS IT GETS
As I Lay Dying
As I Open My Eyes
AS IT IS IN HEAVEN
DE AS VAN PHOENIX
Ascent
ASH WEDNESDAY
Ashes
ASHES OF TIME REDUX
ASK THE DUST
THE ASSASSIN (John Badham)
The Assassin (Nie Yinniang)
Assassin's Creed
ASSASSIN(S)
THE ASSASSINATION OF JESSE JAMES BY THE COWARD ROBERT FORD
THE ASSASSINATION OF RICHARD NIXON
ASSASSINS
ASSAULT ON PRECINCT 13
ASSEPOESTER EN DE KEUKENPRINS
ASSHAK, TALES FROM THE SAHARA
THE ASSOCIATE
ASTERIX & DE VIKINGEN
Asterix & Obelix 3D: De Romeinse lusthof
Asterix & Obelix bij de Britten
ASTÉRIX & OBÉLIX: MISSION CLÉOPÂTRE
ASTERIX AUX JEUX OLYMPIQUES
ASTERIX EN OBELIX TEGEN CAESAR
ASTRO BOY
THE ASTRONAUT'S WIFE
At Any Price
AT FIRST SIGHT
AT THE END OF DAYBREAK
ATANARJUAT, THE FAST RUNNER
L' atelier
Atlantic.
ATLANTIS (Digna Sinke)
ATLANTIS (Gary Trousdale, Kirk Wise)
ATM
Atmen
Atomic Blonde
ATONEMENT
Attack on Titan: The Movie (deel 1) en Attack on Titan: End of the World (deel 2)
ATTENBERG
Attila Marcel
AU PETIT MARGUERY
Au revoir là-haut
L' AUBERGE ESPAGNOLE
AUDITION
Auf der anderen Seite
Auf einmal
AUF WIEDERSEHEN AMERIKA
AUGUST RUSH
AUGUST: A MOMENT BEFORE THE ERUPTION
August: Osage County
EL AURA
AURORA
Aus dem Nichts
Austerlitz
AUSTIN POWERS IN GOLDMEMBER
AUSTIN POWERS: INTERNATIONAL MAN OF MYSTERY
AUSTIN POWERS: THE SPY WHO SHAGGED ME
AUSTRALIA
AUTO FOCUS
THE AUTOBIOGRAPHY OF NICOLAE CEAUSESCU
AUTUMN BALL
AUTUMN GOLD
AUTUMN IN NEW YORK
AUTUMN MOON
Ava (Léa Mysius over)
AVALON
Avant l'hiver
AVATAR
AVENGE BUT ONE OF MY TWO EYES
THE AVENGERS (Jeremiah Chechik)
The Avengers (Joss Whedon)
The Avengers: Age Of Ultron
Avengers: Infinity War
L' avenir
AVETIK
THE AVIATOR
DE AVONTUREN VAN HET MOLLETJE 1
DE AVONTUREN VAN PINOKKIO
The Awakening
AWAY FROM HER
AWAY WE GO
AWAY WITH WORDS
AYURVEDA — ART OF BEING
AZULOSCUROCASINEGRO
AZUR & ASMAR