Blade Runner 2049
The Square
Un beau soleil intérieur
The Glass Castle
Kleine ijstijd
Eer en schaamte

ASSHAK, TALES FROM THE SAHARA

Zwitserland/Duitsland/Nederland, 2004 | Ulrike Koch
Voor de langverwachte opvolger van filmhuishit Die Salzmänner von Tibet trok etnoloog Ulrike Koch naar de Sahara, van het hart van het boeddhisme naar een onbekende traditie van de islam. Daar trof zij in de verhalenvertellende Toeareg een van oudsher geëmancipeerd volk, dat net als haar documentaire de waarheid belangrijker vindt dan de werkelijkheid.

Er bestaat een woestijn in de woestijn, vertelt de Verhalenverteller in Ulrike Kochs Asshak, tales from the Sahara. Ergens ver verscholen in de uitgestrekte zandvlaktes van de Sahara ligt Ténéré, de woestijn der eenzaamheid en daarin verborgen ligt de verloren oase Gewas, die daar verstopt is door de Djinn, de alomtegenwoordige soms gevaarlijke, vaker plagerige woestijngeest.
Er worden wel meer van dit soort voor-mythische verhalen verteld in Kochs nieuwste film na het enorme arthousesucces Die Salzmänner von Tibet (1997). Veel meer dan in haar debuut, waarin ze alleen maar observeerde, greep de Duits/Zwitserse filmmaker in Asshak in de werkelijkheid in door gebeurtenissen te structureren en te ordenen. Hoofdpersoon van haar film zijn de Toeareg, een trots en eigenzinnig woestijnvolk dat van oudsher door de Sahara zwerft. Koch vertelt niet veel over hen, en zij vertellen niet veel over zichzelf. De Toeareg vertellen vooral veel verhalen. En in die verhalen liggen brokstukken informatie over hun mysterieuze en daarom voor veel zoekende westerlingen fascinerende cultuur verborgen. Soms verzinnen ze zelfs complete geschiedenissen, die door de kracht van de herhaling op een gegeven moment een nieuwe waarheid worden. Ongeveer op die manier ging Koch ook te werk. Ze heeft haar natuurlijk prachtige en overdonderende beelden ingebed in een geënsceneerd verhaal over een man die zijn kameel zoekt.

Leugengeschiedenissen
Vorig jaar was Asshak een van de persoonlijke favorieten van festivaldirecteur Simon Field, die de film een 'fabel' noemde, en een van de eerste documentaires die ooit de Tiger-competitie van het Filmfestival Rotterdam haalde. Tegelijkertijd met het nieuwe festival beleeft de film nu zijn Nederlandse bioscooppremière. Ondertussen is er in de Nederlandse filmkritiek naar aanleiding van de uitbreng van meer of minder geënsceneerde en gemanipuleerde documentaires als Fahrenheit 9/11, Supersize me en The story of the weeping camel ruimschoots gediscussieerd over wat een nieuwe loot aan de documentairestam kan worden genoemd: de narratieve documentaire. Inmiddels zie je dat ook veel 'speelfilm'makers de realiteit hebben herontdekt, voor observerende meditaties met een slechts geringe plot. Zie bijvoorbeeld de nieuwste film van Lisandro Alonso, Los muertos, op het huidige Filmfestival Rotterdam.
Ulrike Koch reageerde tijdens het Filmfestival Rotterdam vorig jaar tamelijk laconiek op de vraag hoe ver je kunt gaan met het naar je hand zetten van de werkelijkheid en het eindresultaat nog steeds documentair noemen. Koch: "De Toeareg hebben een sterke verhalende traditie. Hoewel ze een schrift kennen, wordt hun geschiedenis mondeling overgeleverd. Ze kennen zelfs wat wij in het Duits 'Lügengeschichten' zouden noemen, leugengeschiedenissen waarin het draait om wat waar is en wat niet, wat echt gebeurd is en wat verzonnen. En soms raken die fictieve geschiedenissen dichter aan de waarheid die zij willen vertellen. Het zijn aangedikte en ingedikte versies van de werkelijkheid. De Verhalenverteller in de film maakt er zelfs grapjes over.
"Ik heb de Toeareg in mijn film niets laten doen wat ze normaliter ook niet zouden doen. Maar ik ben er wel speelser mee omgegaan dan bij Die Salzmänner. In die film heb ik helemaal niet in de werkelijkheid ingegrepen, maar een proces gevolgd. Voor Asshak was ik op zoek naar een narratieve structuur. Door een van de vele verhalen over kamelen die ik hoorde, kwam ik op de zoektocht naar de verloren kameel. Dat verhaal is wel echt gebeurd, maar niet toen ik er was. Daarom heb ik het laten naspelen. De Toeareg hebben een artistieke en expressieve cultuur, waarin toneel en muziek een grote rol spelen. Daardoor voelde ik me ook vrijer om de werkelijkheid voor mijn verhaal te gebruiken. Bernardo Bertolucci (bij wie Koch als assistent werkte bij The last emperor en Little Buddha, DL) zei het zo: 'Film is een taal waarin de werkelijkheid heeft gekozen om zich uit te drukken. Het is jouw concept, maar het is wel de werkelijkheid.'"

Matriarchaat
Uit zichzelf was sinoloog en japanoloog Ulrike Koch waarschijnlijk niet zo snel de woestijn ingegaan. Ware het niet dat zij tijdens een van de vertoningen van Die Salzmänner von Tibet in haar huidige woonplaats Zürich waar zij als etnoloog aan de universiteit verbonden is, door een collega werd benaderd met het voorstel om een film over de verdwijnende cultuur van de Toeareg te maken. "Soms moet je gewoon ja zeggen." Samen reisden ze naar Niger waar ze aan de meeste hoofdpersonen van haar latere film werd voorgesteld.
Koch raakte onder de indruk van de trotse woestijnbewoners, en met name door de respectvolle manier waarop ze met hun vrouwen omgaan. En natuurlijk kende ze het politiek geladen jeugdboek Kel Rela van Federica de Cesco, waarin een jonge Zwitserse cultureel antropologe naar de Sahara reist en een tijdlang bij de Toeareg leeft. Zonder seksistisch te willen zijn gelooft Koch dat het thema van de Toeareg en de woestijn vooral vrouwen aanspreekt: "Vanaf het begin af aan zijn het steeds vrouwen geweest die mij bij het maken van deze film op weg hebben geholpen en steunden. De Toeareg zijn een van de weinige volken op aarde die nog volgens het matriarchaat leven. Bij hen lopen de mannen gesluierd rond en wordt de vrouwelijke vrijheid en schoonheid gerespecteerd, ondanks het feit dat de meeste Toeareg voor de buitenwereld een vorm van islam als godsdienst beleven.
"Mijn ervaring is ook dat een reis naar de woestijn een echte vrouwenfantasie is. Er is ruimte, vrijheid en leegte, die maken dat je je daar als vrouw heel erg veilig en op je gemak voelt. Dat is bijna spiritueel. En vergeet niet dat de drie grote monotheïstische religies, jodendom, christendom en islam in de woestijn ontstaan zijn. Met hun archaïsche leefwijze herinneren de Toeareg aan het jodendom en vroege christendom en heden ten dage leven ze onder een vorm van islam."
Om zich op haar film voor te bereiden, bracht Koch zelf ook een aantal dagen alleen in de woestijn door. Wat ze daar deed? "Ik verveelde me niet. Er was zoveel te zien. Een woestijn is niet alleen maar een enorme zandvlakte. Dat is een groot misverstand. Er zijn heel diverse landschappen, van zand tot kiezels en rotsen, waar allerlei dieren leven en planten groeien. Voor de rest ben je bezig met overleven. Het duurde even voordat ik onder de knie had hoe ik net zoals de Toeareg brood in de as moet bakken. De eerste dagen smaakte het verschrikkelijk. Toen de dochter van de Maraboet, een soort heilige stamoudste, me water bracht voelde ik me echt heel erg rijk. Nee, het was niet eng. Later kwam ik erachter dat ik tijdens die periode trouwens wel bewaakt werd door de mannen van de stam, maar die hielden zich discreet op een afstandje. Maar ik was niet bang voor rovers. Het enige waar ik angst voor voelde waren de dingen die ik niet kende: schorpioenen, slangen."

Parfumeren
Centraal in de Toeareg-cultuur staat de 'asshak', een soort erecode die oproept tot respect voor de natuur en alle levende wezens. "Asshak heeft vele verschijningsvormen. Van heel alledaagse, tot bijna geheime. De scène waarin de imzad-speelster uitlegt wat asshak is, die raakt me nog steeds. Ik zie dat licht niet in veel mensen hier. Ik bedoel, de schoonheid en de waarheid zijn ook hier, maar niet op zo'n eenvoudige, pure manier. De Toeareg zijn een oud volk. Je voelt hun waarheid en hun lijden.
"Asshak heeft ook veel met de vrouwvriendelijke traditie van de Toeareg te maken. Als een man een vrouw het hof wil maken, dan moet hij asshak beoefenen, laten zien dat hij waardig is. Als de mannen terugkomen van een reis soigneren ze zich eerst voordat ze naar de vrouwen gaan. Ze kleden zich netjes aan en parfumeren zich. De gezichtssluier heeft daar ook mee te maken: het is een kwestie van eer en schaamte om niet al je gevoelens aan de vrouwen te laten zien. De vrouwen zijn de hoeders van de traditie, daar moet je zorgvuldig mee omgaan."

Dana Linssen


Blauwe ridders
De Toeareg die Ulrike Koch in Asshak, tales from the Sahara filmde wonen in Niger, in de provincies Aïr en Ténéré. De Toeareg zijn in een naam tot de islam bekeerd zwervend Berbers volk, waarvan er vandaag de dag nog ongeveer 300.000 in Algerije, Libië, Niger, Mali, Tsjaad en Burkina Faso in de Sahara en de Sahel leven. Zijzelf noemen zich de Imagheren of Imohar, wat de vrijen, onafhankelijken betekent, of de Kel Tamasjek, naar de taal die ze spreken. Karakteristiek voor de Toeareg is de blauwe, met indigo gekleurde gezichtsluier, de tugulmust of litham, die vanaf het 25e levensjaar door mannen gedragen wordt en mond en neus bedekt. De sluier heeft van origine een praktische reden: de Targi (mannelijke Toeareg) reizen meer en staan zo meer bloot aan zandstormen en weersinvloeden. Toch doen ze ook in het bijzijn van vrouwelijke familieleden uit respect zelden hun sluier af. Doordat het indigo waarmee ze hun kleren verven op de huid afgeeft, die daardoor een blauwige glans krijgt worden ze ook wel 'de blauwe mannen' of 'de blauwe ridders' genoemd. De vrouwen, de Targia, zijn ongesluierd.
De Toeareg hebben een oude cultuur, die al voor het eerst werd beschreven door Herodotus. Ze kennen een rijke muzikale verteltraditie en staan bekend om hun gastvrijheid. Van oudsher leven de Toeareg volgens het matriarchaat. De vrouwen beheersen het huishouden, zijn zelfstandig en vrij in het bepalen van hun leven en de afstamming, in een feodaal aandoend klassenstelsel van vazallen, edelen, slaven, horigen en heiligen geschiedt via vrouwelijke lijnen. Zij is het die de kinderen de tradities en het schrift bijbrengt. De imzad, de eensnarige viool die het belangrijkste muziekinstrument van de Toeareg is, wordt alleen door vrouwen bespeeld. Vrouwenmishandeling is taboe. De Toeareg wonen in van geitenvellen of geweven kamelenhaar gemaakte tenten, waarvan de rechterhelft voor de mannen is gereserveerd en de linkerhelft voor de vrouwen en kinderen. Het slaapgedeelte bevindt zich in het midden.
Van de vijftiende tot halverwege de negentiende eeuw waren de Toeareg verantwoordelijk voor de voornaamste handelsroutes die van de Middellandse Zee naar Portugees West-Afrika liepen. In die periode droegen zij ook bij aan de islamisering van de woestijnvolkeren, hoewel zij altijd hun eigen vorm van islam zijn blijven praktiseren, die strikt monogaam is en waarin de centrale rol van de vrouw bewaard bleef. Ook hun voor-Islamitische, animistische gebruiken hebben zij niet opgegeven. Extreme droogte en hongersnood in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw dwongen velen ertoe hun zwervende bestaan op te geven en zich in steden en nederzettingen te vestigen. (DL)



top
ASSHAK, TALES FROM THE SAHARA

Februari 2005 #263

Productie
Alfi Sinniger
Karl Baumgartner
Gerard Huisman
Ernst Szebedits
Regie en scenario
Ulrike Koch
Camera
Pio Corradi
Montage
Magdolna Rokob
Muziek
Harry de Wit
Met
El Hadj Ibrahim Tshibrit
Schilen Rabidin
Azahra
Nohi Alutinine

Kleur, 110 minuten

Distributie
Contact Film
Te zien
vanaf 20 januari

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


A

À BOUT DE SOUFFLE
À bras ouverts
A DEMAIN
A DIVINA COMÉDIA
À l'aveugle
A L'ORIGINE
A la Cantábrica
A LA PLACE DU COEUR
À LA VERTICALE DE L'ÉTÉ
À MA SOEUR (FAT GIRL)
À MAINS NUES
À perdre la raison
À TOUT DE SUITE
A TOUTE VITESSE
A VENDRE
THE A-TEAM
A.I. Artificial Intelligence
A.K.A.
AALTRA
Aanmodderfakker
AANRIJDING IN MOSCOU
DE AAP
Abduction
THE ABDUCTION CLUB
ABEL
ABELTJE
ABGESCHMINKT
ABOUNA
ABOUT A BOY
ABOUT ADAM
ABOUT ELLY
About Last Night
ABOUT SCHMIDT
About Time
Above Us All
El abrazo de la serpiente
EL ABRAZO PARTIDO
LOS ABRAZOS ROTOS
ABRE LOS OJOS
Abrir puertas y ventanas
ABSOLUTE GIGANTEN
ABSOLUTE POWER
Absolutely Fabulous: The Movie
Las acacias
ACCELERATOR
ACCIDENTAL HERO
THE ACCIDENTAL HUSBAND
THE ACCIDENTAL SPY
ACCION MUTANTE
L' ACCOMPAGNATRICE
The Accountant
ACE VENTURA: PET DETECTIVE
ACE VENTURA: WHEN NATURE CALLS
Achtste-groepers huilen niet
THE ACID HOUSE
ACROSS THE UNIVERSE
The Act of Killing
Act of Valor
ADAM & PAUL
ADAM'S APPLES
ADAM'S RIB
ADAPTATION.
ADDAMS FAMILY VALUES
ADDICTED TO LOVE
ADDO, KONING DER DIEREN
ADELHEID
Adem
Adieu au langage
Adieu Berthe
ADIEU FORAIN
ADIEU, PLANCHER DES VACHES!
Les adieux à la Reine
Adios Amigos
THE ADJUSTMENT BUREAU
Admission
ADORATION
ADRENALINE
ADRIENN PAL
ADRIFT
ADVENTURELAND
THE ADVENTURES OF PLUTO NASH
THE ADVENTURES OF PRISCILLA, QUEEN OF THE DESERT
The Adventures of Tintin
L' ADVERSAIRE
ADVOCAAT VAN DE HANEN
ADVOCAATJE LEEF JE NOG?
AE FOND KISS
AEON FLUX
AFBLIJVEN
AFFAIR PLAY
UNE AFFAIRE DE GOÛT
LES AFFINITÉS ÉLECTIVES
AFFLICTION
AFRAID OF THE DARK
ÀFRICA
AFRICA UNITED
THE AFRICAN QUEEN
African Safari
Afscheid van de maan
After Earth
AFTER LIFE
After the Storm
AFTER THE SUNSET
After the Tone
AFTER THE WEDDING
AFTERGLOW
Aftermath
AFTERSCHOOL
AGAINST THE ROPES
AGATA E LA TEMPESTA
The Age of Adaline
THE AGE OF INNOCENCE
AGENT CODY BANKS
AGENT CODY BANKS 2
AGORA
THE AGRONOMIST
AGUA FRÍA DEL MAR
AI NO SHINSEKAI (A NEW LOVE IN TOKYO/TOKYO DECADENCE 2)
Ai Weiwei: Never Sorry
AILEEN: LIFE AND DEATH OF A SERIAL KILLER
AIMÉE & JAGUAR
Ain't Them Bodies Saints
AIR BUD
AIR BUD: DE TOPSCOORDER
UN AIR DE FAMILLE
AIR DOLL
AIR FORCE ONE
AIRHEADS
Aita
AJAMI
AJAX — DAAR HOORDEN ZIJ ENGELEN ZINGEN
ALAMAR
THE ALAMO
ALASKA
ALATRISTE
Albert Nobbs
Alberta
ALBINO ALLIGATOR
Alceste à bicyclette
ALEGRÍA
ALETTA JACOBS: HET HOOGSTE STREVEN
Alex Cross
ALEX VAN WARMERDAM DVD-BOX
Alex van Warmerdam: Gebouwd voor de film
ALEXANDER
ALEXANDER NEVSKY
ALEXANDRA
ALEXANDRA'S PROJECT
ALFIE
ALI
ALI G INDAHOUSE
ALI ZAOUA
ALIAS KURBAN SAÏD
Alias Maria
ALIBI
ALICE
ALICE IN WONDERLAND
Alice Through the Looking Glass
ALIEN LEGACY BOX
ALIEN RESURRECTION
ALIEN VS PREDATOR
ALIEN VS PREDATOR 2
ALIEN — THE DIRECTOR'S CUT
Alien: Covenant
ALIVE
All Eyez on Me
ALL GOD'S CHILDREN CAN DANCE
All is Lost
ALL MEN ARE MORTAL
ALL NIGHT HORROR SHOW 9
ALL OR NOTHING
All Quiet on the Western Front
All Roads Lead to Rome
ALL STARS
All stars 2: Old stars
ALL THE BOYS LOVE MANDY LANE
ALL THE INVISIBLE CHILDREN
ALL THE PRETTY HORSES
ALL THE RIGHT NOISES
ALL THINGS FAIR
All You Need is Me
ALLE TIJD
Alleen maar nette mensen
Alléluia
Alleman (Workshop Filmkritiek)
Alles is familie
ALLES IS LIEFDE
ALLES MOET WEG
ALLES STROOMT
Alles van waarde
Alles voor elkaar
Allied
Almanya — Wilkommen in Deutschland
ALMOST FAMOUS
Alone in Berlin
ALONG CAME A SPIDER
ALONG CAME POLLY
Aloys
ALPHA & OMEGA 3D
ALPHA DOG
Alphabet
ALPHAVILLE
Alps
Als je verliefd wordt
ALS KAT EN HOND
ALTIPLANO
ALVIN & THE CHIPMUNKS 2
Alvin & The Chipmunks 3
ALVIN AND THE CHIPMUNKS
Alvin en de Chipmunks: The Road Chip
ALZA LA TESTA
AM SEIDENEN FADEN
L' amant double
LOS AMANTES DEL CÍRCULO POLAR
Los amantes pasajeros
LES AMANTS CRIMINELS
LES AMANTS RÉGULIERS
The Amazing Catfish
AMAZING GRACE
The Amazing Spider-Man 2 3D
The Amazing Spider-Man 3D
AMAZONES
Amazonia
AMEN.
AMER
AMERICA'S SWEETHEARTS
THE AMERICAN
American Assassin
AMERICAN BEAUTY
AMERICAN BUFFALO
AMERICAN CUISINE (CUISINE AMÉRICAINE)
American Dreams (lost and found)
AMERICAN DREAMZ
AMERICAN GANGSTER
AMERICAN HISTORY X
American Honey
American Made
American Pastoral
AMERICAN PIE
AMERICAN PIE 2
American Pie: The Reunion
AMERICAN PIE: THE WEDDING (AMERICAN WEDDING)
THE AMERICAN PRESIDENT
AMERICAN PSYCHO
American Sniper
AMERICAN SPLENDOR
American Ultra
AN AMERICAN WEREWOLF IN PARIS
AMERRIKA
L' AMI HOLLANDAIS
L' AMICO DI FAMIGLIA
AMIN
AMISTAD
AMITYVILLE HORROR
AMNESIA
AMONG HORSES AND MEN
L' AMORE MOLESTO
AMORES PERROS
Amour
Un amour de jeunesse
Amour fou (Jessica Hausner over)
LES AMOURS IMAGINAIRES
AMSTERDAM, GLOBAL VILLAGE
Amy
AMY'S ORGASM
An
AN ALAN SMITHEE FILM: BURN HOLLYWOOD BURN
AN ANGEL FOR MAY
AN AWFULLY BIG ADVENTURE
AN EDUCATION
AN ENGLISHMAN IN NEW YORK
AN IDEAL HUSBAND
AN INCONVENIENT TRUTH
AN UNFINISHED LIFE
Ana ana
L' anabase
ANACONDA
ANACONDAS
ANALYZE THAT
ANALYZE THIS
ANASTASIA
ANATOMIE
ANCHE LIBERO VA BENE
THE ANCHORAGE
Anchorman 2: The Legend Continues
And Everything is Going Fine
AND NOW... LADIES AND GENTLEMEN
And So It Goes
AND THE BAND PLAYED ON
AND WHEN DID YOU LAST SEE YOUR FATHER
Die andere Heimat: Chronik einer Sehnsucht
ANDRE
The Andrei Tarkovsky Collection
ANDROMEDIA
ANGEL
ANGEL BABY
ANGEL EYES
ANGEL ON THE RIGHT
ANGELA'S ASHES
ANGÈLE ET TONY
THE ANGELIC CONVERSATION
ANGELS & DEMONS — HET BERNINI MYSTERIE
ANGELS OF THE UNIVERSE
The Angels' Share
ANGER MANAGEMENT
LES ANGES GARDIENS
ANGIE (Martha Coolidge)
ANGIE (Martin Lagestee)
L' ANGLAISE ET LE DUC
Angry Birds Movie
Angry Indian Goddesses
ANGST (Georg Kargl)
ANGST (Michiel van Erp)
ANGUS, THONGS AND PERFECT SNOGGING
ANI IMOTO
ANIKI-BÓBÓ
ANIMAL
ANIMAL FACTORY
ANIMAL KINGDOM
Animals
ANIMALS UNITED 3D
ANKLAGET
ANNA AND THE KING
Anna Karenina
ANNA MAGDALENA
Annabelle
Annabelle: Creation
L' ANNÉE DERNIÈRE À MARIENBAD
Anni felici
Annie
ANNIE LEIBOVITZ: LIFE THROUGH A LENS
THE ANNIVERSARY PARTY
AÑO BISIESTO
UN AÑO SIN AMOR
Anomalisa
ANONYMA
Anonymous
ANOTHER DAY IN PARADISE
ANOTHER YEAR
THE ANT BULLY (DE MIERENMEPPER)
Ant Man
ANTARCTICA, A TICKET TO ETERNITY
Antboy
Antboy en de wraak van de rode furie
ANTICHRIST
ANTITRUST
ANTON
ANTONIA
ANTÔNIA
Ants on a Shrimp
ANTZ
ANUBIS & HET PAD DER ZEVEN ZONDEN
ANVIL! THE STORY OF ANVIL
ANY GIVEN SUNDAY
ANY WAY THE WIND BLOWS
ANYTHING ELSE
ANYWHERE BUT HOME
Apa
APAN
THE APARTMENT
Apenstreken
Apocalypse Now
APOCALYPSE NOW REDUX
APOCALYPTO
APOLLO 13
Apollo 18
L' Apollonide — Souvenirs de la maison close
THE APOSTLE
DIE APOTHEKERIN
APP — de film
APPALOOSA
L' APPARTEMENT
L' APPÂT
DE APPEL (SIB)
LES APPRENTIS
APRÈS L'AMOUR
APRÈS LA VIE
Après mai
APRILE
APT PUPIL
APU-TRILOGIE
AQUAMARINE
Aquarius
Arabian Nights (As mil e uma noites)
Araf
Arbitrage
THE ARBOR
LA ARDILLA ROJA
ARE WE DONE YET?
Area 51
Argo
THE ARISTOCRATS
DE ARISTOKATTEN
ARLINGTON ROAD
ARMADILLO
ARMAGEDDON
Army of One
ARO TOLBUKHIN. EN LA MENTE DEL ASESINO
AROUND THE BEND
AROUND THE WORLD IN 80 DAYS
Arrietty
Arrival
The Art of Happiness
THE ART OF WAR
ARTEMISIA
ARTHUR
ARTHUR 3: DE STRIJD TUSSEN TWEE WERELDEN
ARTHUR AND THE MINIMOYS
ARTHUR EN DE WRAAK VAN MALTHAZARD
The Artist
Artist of Fasting (IFFR Deep Focus Adachi Masao)
As Above So Below
AS GOOD AS IT GETS
As I Lay Dying
As I Open My Eyes
AS IT IS IN HEAVEN
DE AS VAN PHOENIX
Ascent
ASH WEDNESDAY
Ashes
ASHES OF TIME REDUX
ASK THE DUST
THE ASSASSIN (John Badham)
The Assassin (Nie Yinniang)
Assassin's Creed
ASSASSIN(S)
THE ASSASSINATION OF JESSE JAMES BY THE COWARD ROBERT FORD
THE ASSASSINATION OF RICHARD NIXON
ASSASSINS
ASSAULT ON PRECINCT 13
ASSEPOESTER EN DE KEUKENPRINS
ASSHAK, TALES FROM THE SAHARA
THE ASSOCIATE
ASTERIX & DE VIKINGEN
Asterix & Obelix 3D: De Romeinse lusthof
Asterix & Obelix bij de Britten
ASTÉRIX & OBÉLIX: MISSION CLÉOPÂTRE
ASTERIX AUX JEUX OLYMPIQUES
ASTERIX EN OBELIX TEGEN CAESAR
ASTRO BOY
THE ASTRONAUT'S WIFE
At Any Price
AT FIRST SIGHT
AT THE END OF DAYBREAK
ATANARJUAT, THE FAST RUNNER
Atlantic.
ATLANTIS (Digna Sinke)
ATLANTIS (Gary Trousdale, Kirk Wise)
ATM
Atmen
Atomic Blonde
ATONEMENT
Attack on Titan: The Movie (deel 1) en Attack on Titan: End of the World (deel 2)
ATTENBERG
Attila Marcel
AU PETIT MARGUERY
L' AUBERGE ESPAGNOLE
AUDITION
Auf der anderen Seite
Auf einmal
AUF WIEDERSEHEN AMERIKA
AUGUST RUSH
AUGUST: A MOMENT BEFORE THE ERUPTION
August: Osage County
EL AURA
AURORA
Austerlitz
AUSTIN POWERS IN GOLDMEMBER
AUSTIN POWERS: INTERNATIONAL MAN OF MYSTERY
AUSTIN POWERS: THE SPY WHO SHAGGED ME
AUSTRALIA
AUTO FOCUS
THE AUTOBIOGRAPHY OF NICOLAE CEAUSESCU
AUTUMN BALL
AUTUMN GOLD
AUTUMN IN NEW YORK
AUTUMN MOON
AVALON
Avant l'hiver
AVATAR
AVENGE BUT ONE OF MY TWO EYES
THE AVENGERS (Jeremiah Chechik)
The Avengers (Joss Whedon)
The Avengers: Age Of Ultron
L' avenir
AVETIK
THE AVIATOR
DE AVONTUREN VAN HET MOLLETJE 1
DE AVONTUREN VAN PINOKKIO
The Awakening
AWAY FROM HER
AWAY WE GO
AWAY WITH WORDS
AYURVEDA — ART OF BEING
AZULOSCUROCASINEGRO
AZUR & ASMAR