Wonder Woman
Broers
La región salvaje
En amont du fleuve
Daughters of the Dust
Fotograaf ziet spookbeelden

AMNESIA

Nederland, 2000 | Martin Koolhoven
Martin Koolhovens eerste lange speelfilm AmnesiA gaat eigenlijk niet over geheugenverlies, meent de regisseur, maar meer over herinneringen. En wat ze waard zijn. Vervat in een cryptische thriller over de tweelingbroers Alex en Aram, geeft hij de toeschouwer heel wat te puzzelen en te peinzen.

Martin Koolhoven (foto: André Bakker)

Een beetje kennis van de mythologie rondom het album 'Abbey Road' van The Beatles, de absurdistische dialogen uit het theater van Harold Pinter en Fons Rademakers' W.F. Hermans-verfilming Als twee druppels water, helpt beslist om je als toeschouwer op het goede spoor te zetten voor het associatierijke AmnesiA, de eerste lange speelfilm van Martin Koolhoven (1969). Eerder regisseerde hij onder meer de bekroonde telefilm Suzy Q (1999). In 1996 studeerde hij af aan de Nederlandse Film en Televisie Academie met de korte thriller genaamd De orde der dingen. Weer zo'n handreiking voor waar het in Koolhovens filmische universum om draait.
De zelfbewuste regisseur geeft toe dat "een kenner zeker aan mijn films kan zien dat ik iemand ben die erg van film houdt en ermee is opgegroeid". Maar: "Ik vind dat je films moet maken over mensen en niet over film." En toch weer: "Het is wel leuk om in de gaten te houden wat men allemaal uit mijn film zal halen. Alle verwijzingen en dubbele bodems die erin zitten zijn absoluut weloverwogen en noodzakelijk. Al aarzel ik een beetje om dat te zeggen. Voor je het weet komt dat heel pretentieus over. Zo van 'Kijk mij eens, wat er veel te puzzelen en te zoeken valt.'"

Verwarring
AmnesiA is net zoals Met grote blijdschap van Lodewijk Crijns — die andere film die in het kader van het lowbudgetfilmproject voor beginnende filmmakers 'No more heroes' werd geproduceerd — een film die op de ontknoping van een mysterie afstevent. Een deel van die thrillerstructuur wordt bepaald door het feit dat de hoofdrol is weggelegd voor twee tweelingbroers, met ijzingwekkende precisie vertolkt door Fedja Van Huêt.
"Eigenlijk kun je een film het beste zien zonder dat je er wat dan ook van weet", meent Martin Koolhoven, gevraagd naar wat hij van de plot wil prijsgeven en wat niet. "Dat de twee broers Alex en Aram door een en dezelfde acteur worden gespeeld, heeft inmiddels overal gestaan, dus dat mag je wel weten. Bovendien blijft de verrassing daarvan in het begin van de film door de montage hoe dan ook overeind. Dat je even in verwarring wordt gebracht: 'Hé, is hij dat nou ook?' Het blijft een interessant gegeven om een tweeling te laten spelen door dezelfde acteur. Dat heeft een verdichting van de inhoud tot gevolg, waardoor die twee broers gaan werken als de twee kanten van een medaille. Zo ontstaat er een alter-ego-achtige waarde die goed past bij waar de film over gaat."
Die twee achtentwintigjarige broers heten Alex en Aram: wat zou Koolhoven toch met de klanken van die namen hebben, die net als de hoofdpersoon Axel van zijn nieuwste (telescoop)film, de Tim Krabbé-adaptatie De grot, later dit jaar in première, de Bijbelse broer Abel echoën? De broers ontmoeten elkaar aan het begin van AmnesiA na een scheiding van jaren op het landgoed van hun jeugd. Hun vader is overleden, de garage die hij hield een autokerkhof en hun moeder een doodzieke hypochonder. Onderweg ontdekt natuurfotograaf Alex een sprookjesachtig meisje op de achterbank van zijn auto. Deze Sandra (Carice van Houten, ook de hoofdrol in Koolhovens Suzy Q) ontwikkelt zich gaandeweg tot een kruising tussen een slaapwandelende beschermengel en een verdoofde schikgodin.
In AmnesiA blijkt een confrontatie van de broers met zichzelf, elkaar en hun duistere familieverleden onvermijdelijk. Door middel van flashbacks geeft Koolhoven geleidelijk hun geheimen prijs, terwijl absurdistische scènes met Arams criminele kompanen inzicht geven in het schimmige heden waarin ze zich bevinden.

De credits vermelden een stand in annex tegenspeler voor Fedja van Huêt. Hoe heb je die dubbelscènes tussen beide broers aangepakt? Koolhoven: "Aanvankelijk was het de bedoeling dat Alex en Aram door verschillende acteurs zouden worden gespeeld. Nadat Fedja van Huêt voor beide rollen auditie had gedaan, en voor beide rollen als beste uit de bus kwam, heb ik dat idee losgelaten en ontstond het idee van een tweeling. Dat betekent dat je die twee personages goed van elkaar moet scheiden en tegelijkertijd de gelijkenissen tussen hen moet tonen. Dat hebben we bijvoorbeeld opgelost door make-up en haardracht en ze allebei op een andere manier te laten roken.
"Het is een dramatisch gegeven dat de kwaliteit van een acteur ook wordt bepaald door het tegenspel wat hij krijgt. Een personage ontstaat ook al tijdens de repetities. Maar als je tegen jezelf speelt, heb je dat niet. Dat is zowel inhoudelijk als technisch ingewikkelder. Daarom hebben we besloten om met een tegenspeler te werken. Het grappige is dat veel van de dingen die Rob Bartels in de repetities aandroeg, later door Fedja zijn overgenomen.
"Ik was er geen voorstander van om al teveel two-shots te draaien, shots waarin ze allebei tegelijkertijd in beeld zouden zijn, want dat zou al te snel op visuele krachtpatserij zijn gaan lijken. De enige twee scènes waarin dat onvermijdelijk was, hebben we digitaal opgelost."

De film heet AmnesiA, naar de plaats waar het verhaal zich afspeelt. Is het een film over geheugenverlies? "Eigenlijk gaat AmnesiA meer over herinneringen, dan over geheugenverlies. Het uitgangspunt, al kan ik me het precieze uitgangspunt niet meer herinneren, was om een film te maken over de manier waarop het verleden het heden beïnvloedt. Alex, de hoofdpersoon, is een fotograaf die in zijn bestaan is vastgelopen. Ik wilde laten zien dat hij door iets wat er in het verleden is gebeurd, zijn beroep niet meer normaal kan uitoefenen. Hij kan geen mensen meer fotograferen. Het voordeel van een fotograaf als hoofdpersoon is dat daar al direct allerlei connotaties van positief en negatief, die twee polen van het menselijke karakter, aanhangen. Bovendien geeft het een extra mogelijkheid om je verhaal te vertellen. Je kunt laten zien welke spookbeelden hij voor zijn lens ziet, of welke beelden er opdoemen als hij zijn foto's aan het ontwikkelen is.
"De structuur van de film dwong zich tijdens het schrijven al op. Als je wilt laten zien welke invloed het verleden op het leven van je hoofdpersonen heeft, kun je dat aan het begin of aan het einde van je film zetten. Dan is het in één keer duidelijk. Of je kunt het er doorheen vlechten. Ik heb ervoor gekozen om steeds een bepaalde scène te laten terugkeren, waardoor de toeschouwer benieuwd blijft naar wat er vroeger nou precies is gebeurd. De plot is het middel om dat naar boven te laten komen. Maar de relatie tussen beide broers wordt vooral op een karaktertechnisch niveau uitgewerkt.
"Op een van de eerste versies van het script stond nog: 'Een cynisch mysterie', inmiddels heb ik al van alles gehoord, van 'postmoderne mythologie' tot 'realistisch drama met catharsische elementen'. Ik wilde vooral een film maken die een soort spanning had en rare en bizarre elementen zou bevatten waarin ook veel humor zit. In het begin was ik nog weleens bang dat de kolderieke elementen de spanning zouden bijten, maar uiteindelijk versterken ze die alleen maar.
"Het moest in ieder geval geen Nederlands sociaal drama worden. Het is belangrijk dat we in Nederland niet een soort eenduidige cinema krijgen, waarin geen plaats meer is voor fantastische elementen. Dat is een traditie die we hier jammer genoeg niet hebben, waarvoor de referentiekaders ontbreken, waardoor het des te moeilijker is om die op te bouwen. Ik hecht grote waarde aan bepaalde mythologische kwaliteiten, waardoor je dingen kunt laten zien die onmogelijk zouden zijn in een realistisch verhaal dat vanuit het hier en nu vertrekt."

Er is in de film met een afstandelijk kleurenpalet, tamelijk ontwrichtende camerastandpunten en een opmerkelijk geluidsontwerp (van Herman Pieëte) gewerkt. Waarom? "Vanaf mijn eindexamenfilm ben ik bezig met het steeds verder stileren van vorm en inhoud, zonder dat je het gevoel krijgt dat je naar een geconstrueerd ding zit te kijken. Suzy Q was al tamelijk gestileerd, hoewel die naar een scenario van Frouke Fokkema nog op een realistisch en waargebeurd verhaal was gebaseerd. Nu wilde ik vanaf punt nul bezig zijn met stileren. Maar het heeft natuurlijk ook met je tolerantieniveau als toeschouwer te maken.
"Mijn scenario's schrijf ik heel sec, zonder al teveel regieaanwijzingen. Ik erger me aan scenario's waarin alles is voorgeschreven. Als ik schrijf, denk ik niet in shots, voor mij is het belangrijker dat het drama klopt, dus denk ik in gebeurtenissen. De shots komen later. Al zag ik bijvoorbeeld de scènes uit het verleden weer wel heel duidelijk in beelden voor me.
"Het beeld neem je eerst op en van daaruit ga je verder met het geluid. Al tijdens het schrijven had ik een duidelijke geluidsklank in mijn hoofd voor bepaalde scènes, maar ik wilde niet dat het geluidsontwerp als effect ging dienen. Uiteindelijk is er heel veel geluid in de film gemanipuleerd. We hebben bijvoorbeeld gewerkt met sfeermatige setnoises, het geluid wat je op de geluidsband hoort als je niets hoort. Daarin zitten veel voorverwijzingen naar latere scènes."

De kracht van AmnesiA ligt in het acteren. Het technische spel van Fedja van Huêt, de intuïtief-lyrische momenten van Carice van Houten en de cabareteske uitbarstingen van Theo Maassen. Hoe gaat Koolhoven met zijn acteurs te werk? "Als ik mijn acteurs ga uitleggen wat voor soort personage ze moeten spelen, dan wordt het één ding. Ik zoek naar een acteur die al die verschillende interpretaties kan uitlokken. Aan Carice heb ik niet eens precies uitgelegd wat voor soort personage ze speelde. Sommige acteurs moet je heel inhoudelijk motiveren, anderen meer resultaatgericht, zo van doe dit of dit, terwijl weer anderen meer technische aanwijzingen nodig hebben.
"Ik ben geen liefhebber van naturel spelen. Makkelijk spelen noem ik dat. Veel jonge acteurs hebben dat, een veilige manier van spelen. Met veel neurotische ditjes en datjes. Ik zal nooit iets doen in een film wat het acteren in de weg zit. Soms leg ik de acteurs een technische beperking op doordat ik een bepaald soort beeld wil, maar ik vind niet dat je een acteur moet indammen. Maar ook niet dat hij maar moet rennen en doen. Al die tierelantijntjes zijn een verdoezeling van de inhoud. Dat soort naturel leidt alleen maar de aandacht af van waar het werkelijk om gaat. De juiste soort beperking leidt juist naar het acteren toe."

Dana Linssen



top
AMNESIA

Mei 2001 #222

Productie
Jeroen Beker
Frans van Gestel
Regie en scenario
Martin Koolhoven
Camera
Menno Westendorp
Montage
Job ter Burg
Art direction
Floris Vos
Geluid
Herman Pieëte
Muziek
Fons Merkies
Met
Fedja van Huêt
Carice van Houten
Theo Maassen
Cas Enklaar
Eva van der Gucht

Kleur, 87 minuten

Distributie
A-Film Distribution
Te zien
vanaf 3 mei

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


A

À BOUT DE SOUFFLE
À bras ouverts
A DEMAIN
A DIVINA COMÉDIA
À l'aveugle
A L'ORIGINE
A la Cantábrica
A LA PLACE DU COEUR
À LA VERTICALE DE L'ÉTÉ
À MA SOEUR (FAT GIRL)
À MAINS NUES
À perdre la raison
À TOUT DE SUITE
A TOUTE VITESSE
A VENDRE
THE A-TEAM
A.I. Artificial Intelligence
A.K.A.
AALTRA
Aanmodderfakker
AANRIJDING IN MOSCOU
DE AAP
Abduction
THE ABDUCTION CLUB
ABEL
ABELTJE
ABGESCHMINKT
ABOUNA
ABOUT A BOY
ABOUT ADAM
ABOUT ELLY
About Last Night
ABOUT SCHMIDT
About Time
Above Us All
El abrazo de la serpiente
EL ABRAZO PARTIDO
LOS ABRAZOS ROTOS
ABRE LOS OJOS
Abrir puertas y ventanas
ABSOLUTE GIGANTEN
ABSOLUTE POWER
Absolutely Fabulous: The Movie
Las acacias
ACCELERATOR
ACCIDENTAL HERO
THE ACCIDENTAL HUSBAND
THE ACCIDENTAL SPY
ACCION MUTANTE
L' ACCOMPAGNATRICE
The Accountant
ACE VENTURA: PET DETECTIVE
ACE VENTURA: WHEN NATURE CALLS
Achtste-groepers huilen niet
THE ACID HOUSE
ACROSS THE UNIVERSE
The Act of Killing
Act of Valor
ADAM & PAUL
ADAM'S APPLES
ADAM'S RIB
ADAPTATION.
ADDAMS FAMILY VALUES
ADDICTED TO LOVE
ADDO, KONING DER DIEREN
ADELHEID
Adem
Adieu au langage
Adieu Berthe
ADIEU FORAIN
ADIEU, PLANCHER DES VACHES!
Les adieux à la Reine
Adios Amigos
THE ADJUSTMENT BUREAU
Admission
ADORATION
ADRENALINE
ADRIENN PAL
ADRIFT
ADVENTURELAND
THE ADVENTURES OF PLUTO NASH
THE ADVENTURES OF PRISCILLA, QUEEN OF THE DESERT
The Adventures of Tintin
L' ADVERSAIRE
ADVOCAAT VAN DE HANEN
ADVOCAATJE LEEF JE NOG?
AE FOND KISS
AEON FLUX
AFBLIJVEN
AFFAIR PLAY
UNE AFFAIRE DE GOÛT
LES AFFINITÉS ÉLECTIVES
AFFLICTION
AFRAID OF THE DARK
ÀFRICA
AFRICA UNITED
THE AFRICAN QUEEN
African Safari
Afscheid van de maan
After Earth
AFTER LIFE
After the Storm
AFTER THE SUNSET
After the Tone
AFTER THE WEDDING
AFTERGLOW
Aftermath
AFTERSCHOOL
AGAINST THE ROPES
AGATA E LA TEMPESTA
The Age of Adaline
THE AGE OF INNOCENCE
AGENT CODY BANKS
AGENT CODY BANKS 2
AGORA
THE AGRONOMIST
AGUA FRÍA DEL MAR
AI NO SHINSEKAI (A NEW LOVE IN TOKYO/TOKYO DECADENCE 2)
Ai Weiwei: Never Sorry
AILEEN: LIFE AND DEATH OF A SERIAL KILLER
AIMÉE & JAGUAR
Ain't Them Bodies Saints
AIR BUD
AIR BUD: DE TOPSCOORDER
UN AIR DE FAMILLE
AIR DOLL
AIR FORCE ONE
AIRHEADS
Aita
AJAMI
AJAX — DAAR HOORDEN ZIJ ENGELEN ZINGEN
ALAMAR
THE ALAMO
ALASKA
ALATRISTE
Albert Nobbs
Alberta
ALBINO ALLIGATOR
Alceste à bicyclette
ALEGRÍA
ALETTA JACOBS: HET HOOGSTE STREVEN
Alex Cross
ALEX VAN WARMERDAM DVD-BOX
Alex van Warmerdam: Gebouwd voor de film
ALEXANDER
ALEXANDER NEVSKY
ALEXANDRA
ALEXANDRA'S PROJECT
ALFIE
ALI
ALI G INDAHOUSE
ALI ZAOUA
ALIAS KURBAN SAÏD
Alias Maria
ALIBI
ALICE
ALICE IN WONDERLAND
Alice Through the Looking Glass
ALIEN LEGACY BOX
ALIEN RESURRECTION
ALIEN VS PREDATOR
ALIEN VS PREDATOR 2
ALIEN — THE DIRECTOR'S CUT
Alien: Covenant
ALIVE
All Eyez on Me
ALL GOD'S CHILDREN CAN DANCE
All is Lost
ALL MEN ARE MORTAL
ALL NIGHT HORROR SHOW 9
ALL OR NOTHING
All Quiet on the Western Front
All Roads Lead to Rome
ALL STARS
All stars 2: Old stars
ALL THE BOYS LOVE MANDY LANE
ALL THE INVISIBLE CHILDREN
ALL THE PRETTY HORSES
ALL THE RIGHT NOISES
ALL THINGS FAIR
All You Need is Me
ALLE TIJD
Alleen maar nette mensen
Alléluia
Alleman (Workshop Filmkritiek)
Alles is familie
ALLES IS LIEFDE
ALLES MOET WEG
ALLES STROOMT
Alles van waarde
Allied
Almanya — Wilkommen in Deutschland
ALMOST FAMOUS
Alone in Berlin
ALONG CAME A SPIDER
ALONG CAME POLLY
Aloys
ALPHA & OMEGA 3D
ALPHA DOG
Alphabet
ALPHAVILLE
Alps
Als je verliefd wordt
ALS KAT EN HOND
ALTIPLANO
ALVIN & THE CHIPMUNKS 2
Alvin & The Chipmunks 3
ALVIN AND THE CHIPMUNKS
Alvin en de Chipmunks: The Road Chip
ALZA LA TESTA
AM SEIDENEN FADEN
LOS AMANTES DEL CÍRCULO POLAR
Los amantes pasajeros
LES AMANTS CRIMINELS
LES AMANTS RÉGULIERS
The Amazing Catfish
AMAZING GRACE
The Amazing Spider-Man 2 3D
The Amazing Spider-Man 3D
AMAZONES
Amazonia
AMEN.
AMER
AMERICA'S SWEETHEARTS
THE AMERICAN
AMERICAN BEAUTY
AMERICAN BUFFALO
AMERICAN CUISINE (CUISINE AMÉRICAINE)
American Dreams (lost and found)
AMERICAN DREAMZ
AMERICAN GANGSTER
AMERICAN HISTORY X
American Honey
American Pastoral
AMERICAN PIE
AMERICAN PIE 2
American Pie: The Reunion
AMERICAN PIE: THE WEDDING (AMERICAN WEDDING)
THE AMERICAN PRESIDENT
AMERICAN PSYCHO
American Sniper
AMERICAN SPLENDOR
American Ultra
AN AMERICAN WEREWOLF IN PARIS
AMERRIKA
L' AMI HOLLANDAIS
L' AMICO DI FAMIGLIA
AMIN
AMISTAD
AMITYVILLE HORROR
AMNESIA
AMONG HORSES AND MEN
L' AMORE MOLESTO
AMORES PERROS
Amour
Un amour de jeunesse
Amour fou (Jessica Hausner over)
LES AMOURS IMAGINAIRES
AMSTERDAM, GLOBAL VILLAGE
Amy
AMY'S ORGASM
An
AN ALAN SMITHEE FILM: BURN HOLLYWOOD BURN
AN ANGEL FOR MAY
AN AWFULLY BIG ADVENTURE
AN EDUCATION
AN ENGLISHMAN IN NEW YORK
AN IDEAL HUSBAND
AN INCONVENIENT TRUTH
AN UNFINISHED LIFE
Ana ana
L' anabase
ANACONDA
ANACONDAS
ANALYZE THAT
ANALYZE THIS
ANASTASIA
ANATOMIE
ANCHE LIBERO VA BENE
THE ANCHORAGE
Anchorman 2: The Legend Continues
And Everything is Going Fine
AND NOW... LADIES AND GENTLEMEN
And So It Goes
AND THE BAND PLAYED ON
AND WHEN DID YOU LAST SEE YOUR FATHER
Die andere Heimat: Chronik einer Sehnsucht
ANDRE
The Andrei Tarkovsky Collection
ANDROMEDIA
ANGEL
ANGEL BABY
ANGEL EYES
ANGEL ON THE RIGHT
ANGELA'S ASHES
ANGÈLE ET TONY
THE ANGELIC CONVERSATION
ANGELS & DEMONS — HET BERNINI MYSTERIE
ANGELS OF THE UNIVERSE
The Angels' Share
ANGER MANAGEMENT
LES ANGES GARDIENS
ANGIE
ANGIE
L' ANGLAISE ET LE DUC
Angry Birds Movie
Angry Indian Goddesses
ANGST
ANGST
ANGUS, THONGS AND PERFECT SNOGGING
ANI IMOTO
ANIKI-BÓBÓ
ANIMAL
ANIMAL FACTORY
ANIMAL KINGDOM
Animals
ANIMALS UNITED 3D
ANKLAGET
ANNA AND THE KING
Anna Karenina
ANNA MAGDALENA
Annabelle
L' ANNÉE DERNIÈRE À MARIENBAD
Anni felici
Annie
ANNIE LEIBOVITZ: LIFE THROUGH A LENS
THE ANNIVERSARY PARTY
AÑO BISIESTO
UN AÑO SIN AMOR
Anomalisa
Anomalisa
ANONYMA
Anonymous
ANOTHER DAY IN PARADISE
ANOTHER YEAR
THE ANT BULLY (DE MIERENMEPPER)
Ant Man
ANTARCTICA, A TICKET TO ETERNITY
Antboy
Antboy en de wraak van de rode furie
ANTICHRIST
ANTITRUST
ANTON
ANTONIA
ANTÔNIA
Ants on a Shrimp
ANTZ
ANUBIS & HET PAD DER ZEVEN ZONDEN
ANVIL! THE STORY OF ANVIL
ANY GIVEN SUNDAY
ANY WAY THE WIND BLOWS
ANYTHING ELSE
ANYWHERE BUT HOME
Apa
APAN
THE APARTMENT
Apenstreken
Apocalypse Now
APOCALYPSE NOW REDUX
APOCALYPTO
APOLLO 13
Apollo 18
L' Apollonide — Souvenirs de la maison close
THE APOSTLE
DIE APOTHEKERIN
APP — de film
APPALOOSA
L' APPARTEMENT
L' APPÂT
DE APPEL (SIB)
LES APPRENTIS
APRÈS L'AMOUR
APRÈS LA VIE
Après mai
APRILE
APT PUPIL
APU-TRILOGIE
AQUAMARINE
Arabian Nights (As mil e uma noites)
Araf
Arbitrage
THE ARBOR
LA ARDILLA ROJA
ARE WE DONE YET?
Area 51
Argo
THE ARISTOCRATS
DE ARISTOKATTEN
ARLINGTON ROAD
ARMADILLO
ARMAGEDDON
Army of One
ARO TOLBUKHIN. EN LA MENTE DEL ASESINO
AROUND THE BEND
AROUND THE WORLD IN 80 DAYS
Arrietty
Arrival
The Art of Happiness
THE ART OF WAR
ARTEMISIA
ARTHUR
ARTHUR 3: DE STRIJD TUSSEN TWEE WERELDEN
ARTHUR AND THE MINIMOYS
ARTHUR EN DE WRAAK VAN MALTHAZARD
The Artist
Artist of Fasting (IFFR Deep Focus Adachi Masao)
As Above So Below
AS GOOD AS IT GETS
As I Lay Dying
As I Open My Eyes
AS IT IS IN HEAVEN
DE AS VAN PHOENIX
Ascent
ASH WEDNESDAY
Ashes
ASHES OF TIME REDUX
ASK THE DUST
THE ASSASSIN
The Assassin (Nie Yinniang)
Assassin's Creed
ASSASSIN(S)
THE ASSASSINATION OF JESSE JAMES BY THE COWARD ROBERT FORD
THE ASSASSINATION OF RICHARD NIXON
ASSASSINS
ASSAULT ON PRECINCT 13
ASSEPOESTER EN DE KEUKENPRINS
ASSHAK, TALES FROM THE SAHARA
THE ASSOCIATE
ASTERIX & DE VIKINGEN
Asterix & Obelix 3D: De Romeinse lusthof
Asterix & Obelix bij de Britten
ASTÉRIX & OBÉLIX: MISSION CLÉOPÂTRE
ASTERIX AUX JEUX OLYMPIQUES
ASTERIX EN OBELIX TEGEN CAESAR
ASTRO BOY
THE ASTRONAUT'S WIFE
At Any Price
AT FIRST SIGHT
AT THE END OF DAYBREAK
ATANARJUAT, THE FAST RUNNER
Atlantic.
ATLANTIS
ATLANTIS
ATM
Atmen
ATONEMENT
Attack on Titan: The Movie (deel 1) en Attack on Titan: End of the World (deel 2)
ATTENBERG
Attila Marcel
AU PETIT MARGUERY
L' AUBERGE ESPAGNOLE
AUDITION
Auf der anderen Seite
Auf einmal
AUF WIEDERSEHEN AMERIKA
AUGUST RUSH
AUGUST: A MOMENT BEFORE THE ERUPTION
August: Osage County
EL AURA
AURORA
Austerlitz
AUSTIN POWERS IN GOLDMEMBER
AUSTIN POWERS: INTERNATIONAL MAN OF MYSTERY
AUSTIN POWERS: THE SPY WHO SHAGGED ME
AUSTRALIA
AUTO FOCUS
THE AUTOBIOGRAPHY OF NICOLAE CEAUSESCU
AUTUMN BALL
AUTUMN GOLD
AUTUMN IN NEW YORK
AUTUMN MOON
AVALON
Avant l'hiver
AVATAR
AVENGE BUT ONE OF MY TWO EYES
THE AVENGERS
The Avengers
The Avengers: Age Of Ultron
L' avenir
AVETIK
THE AVIATOR
DE AVONTUREN VAN HET MOLLETJE 1
DE AVONTUREN VAN PINOKKIO
The Awakening
AWAY FROM HER
AWAY WE GO
AWAY WITH WORDS
AYURVEDA — ART OF BEING
AZULOSCUROCASINEGRO
AZUR & ASMAR