Rester vertical
Raw
Get Out
Quality Time
The Other Side of Hope
Alejandro Agresti: Ik ben een politiek dier

BUENOS AIRES VICE VERSA

Argentinië/Nederland, 1996 | Alejandro Agresti
Tien jaar verblijf in Nederland heeft Alejandro Agresti niet helemaal onberoerd gelaten: in het Rotterdamse café waar de ontmoeting plaatsvindt, bestelt hij jonge met ijs en een portie bitterballen. Wat film betreft is de Argentijnse regisseur niet meer zo enthousiast over Nederland. Na jarenlang een flinke bijdrage te hebben geleverd aan de Nederlandse filmproduktie, werkt Agresti sinds twee jaar weer in Argentinië. De eerste vrucht van die terugkeer is Buenos Aires vice versa, een film die laat zien dat Agresti op z'n best is als het over politiek gaat.

Buenos Aires vice versa ging vorig jaar in première in Cannes en is Agresti's eerste film sinds El acto en cuestion uit 1993. Drie jaar stilte na een periode van een à twee films per jaar, daar moet een verklaring voor zijn. Het blijkt tevens de verklaring voor de terugkeer naar Argentinië. Agresti, in het Engels: "Na El acto en cuestion beleefde ik de slechtste tijd van mijn leven. Ik was erg depressief. Ik had een film gemaakt waar ik al mijn dromen in had gestopt, alles wat ik ooit wilde uitproberen. Voor mij was die film het beste wat ik tot dan toe had gemaakt, het beste waartoe ik als filmmaker in staat was. Vervolgens werd El acto en cuestion heel slecht behandeld, dat was verschrikkelijk. Hij was gemaakt voor de VPRO, en ik heb ze gesmeekt om de film niet in drie stukken te hakken voor vertoning op tv. Ze hebben het toch gedaan, en daarna mocht hij van de VPRO niet meer in de bioscoop worden vertoond, zelfs niet in Argentinië. Ik heb dat als zeer onrechtvaardig ervaren."
Vooral Harry Hosman, filmmedewerker van de VPRO, moet het ontgelden bij Agresti en wekt nog steeds zijn woede op. "De dag nadat Roelof Kiers alsnog akkoord ging met bioscoopvertoning van de hele film, overleed hij. Harry Hosman was bij dat gesprek aanwezig, maar ontkende later glashard wat daar was afgesproken. Zulke mensen doen de kunst schade. Sommige mensen oordelen over kunst vanuit een sterke overtuiging of een oprecht gevoel, daar heb ik geen moeite mee, maar Hosman oordeelt uit onzekerheid en lafheid. Voor mij is hij een chimpansee met een mes, het enige wat ik kan doen is op hem spugen. Bij de VPRO wordt je gebruikt en weggegooid, dat kun je ook aan andere filmmakers vragen. En dat terwijl ze doen alsof ze zo kunstvriendelijk zijn."
Niet alleen het conflict met de VPRO, ook een algemeen gevoel van onvrede droeg bij aan de beslissing om niet langer in Nederland te blijven werken. "In 1993 had ik vier films in competitie op de Nederlandse Filmdagen: El acto en cuestion, Modern crimes, Everyone wants to help Ernst en Just friends, ook bekend als A lonely race. En ik kreeg helemaal niets, zelfs geen nominatie! Matthijs van Heijningen lachte me uit en zei dat ik niet altijd kon winnen. (Secret wedding won in 1989 het Gouden Kalf voor de beste Nederlandse film, tot ongenoegen van hen die de film niet 'Nederlands' genoeg vonden, MD) Er heerste toen zo'n houding van: wie denk je wel dat je bent, jij arrogante Argentijn. Ik had echt het gevoel dat ik niet langer welkom was in Nederland. Ik moet zeggen dat er ook andere mensen waren: Ryclef Rienstra van het Nederlands Fonds voor de Film heeft mijn projecten altijd serieus genomen, het Fonds heeft voor Buenos Aires vice versa zelfs tien procent van het budget betaald. Ik heb in Nederland met heel prettige mensen gewerkt, maar op het laatst overheerste het gevoel dat ik beter elders kon gaan werken."

Abrupte overgangen
Dus nam Agresti met het scenario van Buenos Aires vice versa deel aan een wedstrijd in Argentinië en ging hij met het gewonnen geld aan de slag in zijn vaderland. Met documentair aandoende ruwheid en beweeglijkheid volgt Buenos Aires vice versa een aantal personages in de Argentijnse hoofdstad. Aanvankelijk is er niets dat hen verbindt, maar geleidelijk wordt duidelijk dat zij allen de last van het dictatoriale verleden — de periode tussen 1976 en 1982 — met zich meedragen, daar op verschillende manieren door getekend zijn en daar op verschillende manieren mee omgaan. Juist de overgang van de schijnbaar alledaagse chaos en willekeur naar het beklemmende verband dat zich in de loop van de film openbaart, maakt Buenos Aires vice versa tot een indrukwekkende film met een sterke, onderhuidse politieke lading. Agresti maakt gretig gebruik van jumpcuts om abrupte overgangen te maken en de vitaliteit van het stadsleven te benadrukken.
Dat het een levendige film moest worden, was al snel duidelijk. "Bij terugkeer zag ik de stad opnieuw, en ik voelde de noodzaak om die chaos in me op te nemen. In Nederland heb ik teveel films gezien die esthetisch perfect waren: heel gestileerd, maar steriel." Zoiets als Modern crimes? "Ja precies, zelf heb ik dat ook gedaan, maar Modern crimes was ironisch bedoeld, dat was een bewuste keuze om Nederland te presenteren met strakke kaders. Vaak moet bij dat soort films het precieze uiterlijk het gebrek aan inhoud verhullen. Met Buenos Aires vice versa wilde ik niet zo'n minimalistische film, maar juist maximaal, met veel verhalen en veel energie erin." De documentaire stijl ligt daarbij voor de hand, maar was min of meer toeval. "Het lijkt op een documentaire aanpak, maar zo is het niet bedoeld. Het uitgangspunt was dat alle formele omstandigheden zodanig werden aangepast dat de camera de actie kon volgen, dat de acteurs helemaal vrij waren en wij zo dicht mogelijk bij de personages konden komen die zij vertegenwoordigen."

Verdwijningen
In de periode dat de militaire dictatuur Argentinië in zijn greep hield, veranderde Agresti van een 15- in een 21-jarige. Bij uitstek een leeftijd waarin een wereldbeeld wordt gevormd en bij gebrek aan vergelijkingsmateriaal was dat wereldbeeld voor Agresti de dictatuur: hij dacht dat de wereld er zo uitzag, voor hem was onderdrukking de normale situatie. Een week nadat de militairen aan de macht kwamen verliet hij het ouderlijk huis, gedurende de dictatuur was hij lid van de Federatie van Jonge Communisten. De verdwijning van vrienden was 'normaal'. Agresti bevestigt dat bijna al zijn films, tot en met de verdwijnact van de goochelaar uit El acto en cuestion, verwijzen naar de militaire dictatuur. "Ondanks mezelf is dat mijn eeuwige thema. Het is niet iets dat ik wil of zoek, maar het overkomt me altijd. Als filmmaker ben ik er door getekend, en ik heb er vrede mee. Ik ben een politiek dier."
Het thema blijft gelijk, maar de toon is veranderd. Ging het in Love is a fat woman (1987) en Secret wedding (1988) nog ondubbelzinnig over verdwijningen, in Buenos Aires vice versa wordt het onderwerp zeer impliciet behandeld. Is het niet langer gepast of nodig om uitgesproken te zijn? "Het heeft te maken met het verstrijken van de tijd. Aan het einde van Love is a fat woman laat ik iemand zeggen dat er 30.000 mensen vermoord zijn. Dat was toen nodig, toen was het goed om uitgesproken te zijn. Die film stond nog dichtbij de gebeurtenissen waar hij over ging, je kunt dan geen afstand nemen. Ik zou laf geweest zijn als ik dat wel gedaan had in die omstandigheden. Nu zijn we tien jaar verder, nu kan ik de situatie van een afstand bekijken en kan ik het me permitteren om subtiel te zijn."
Niet iedereen in Argentinië zal gelukkig zijn met de subtiliteit van die boodschap. Volgens Agresti wilde de organisatie van het festival van Mar del Plata, waar de film onlangs onder andere de internationale persprijs ontving, aanvankelijk geen vertoning van Buenos Aires vice versa omdat men de film 'te politiek' vond. Voor vernielde bioscopen à la Evita hoeft men echter niet te vrezen, want tot nu toe werd de film goed ontvangen door het Argentijnse publiek. "Deze film is vooral gemaakt voor een Argentijns publiek. Ik wil ze laten zien dat de militairen niet kwamen zoals de nazi's hier, het waren geen mannetjes in vliegende schotels die van buiten kwamen en de boel gingen bezetten. Zij zijn de slechtste verschijningsvorm van onze samenleving, maar ze zijn deel van onze samenleving. Wij zijn hen."
"Ik wil de tegenstellingen en de verwarring laten zien, de onaangename emoties die we misschien niet willen zien, maar die er wel zijn. Tachtig procent van de bevolking collaboreerde met de militairen, daar gaat mijn film over. Macht kan makkelijk worden afgebroken, maar de mensen die samenwerken met de macht zijn veel moeilijker te bestrijden omdat ze met zoveel zijn. De grote groepen die afhankelijk worden gemaakt, daar zit het echte gevaar. In Argentinië heerst het mechanisme van zo snel mogelijk vergeten. Ik wil geen slecht nieuws brengen, maar ik alleen zeggen dat mensen er over na moeten denken en niet moeten vergeten wat er gebeurd is. In wezen is de situatie in Argentinië nog nauwelijks veranderd." Op de vraag of hij een moralist is, geeft Agresti een lachende bevestiging: "Dat is mijn vreselijke karma."

Sociale zekerheid
Buenos Aires vice versa is krachtiger en overtuigender dan de films die Agresti in Nederland maakte. Het lijkt alsof zijn talent pas werkelijk tot zijn recht komt in een omgeving waar iets bevochten moet worden en waar hij zich verbonden voelt met die strijd. Agresti volhardt in een meer prozaïsche verklaring voor het verschil in kwaliteit.
"Het probleem in Nederland is dat er niets gebeurt, dat is heel moeilijk voor een filmmaker. Ik was hier en ik heb gedaan wat ik kon. Ik denk nog steeds dat mijn films, in vergelijking met andere Nederlandse films, niet slecht zijn. Kijk, ik heb een zoon in Nederland en ik moest de rekeningen betalen, dus als ze mij betalen dan maak ik films en..."

Ik heb het niet over geld, maar over artistieke bevrediging. Is die niet groter in Argentinië? "Nee, en dit moet je echt in het artikel zetten: ik heb nooit een beroep gedaan op de sociale zekerheid in de periode dat ik hier woonde. Veel mensen, zelfs mijn producent die failliet ging aan Peter Greenaway, zeiden tegen mij dat ik niet zoveel films hoefde te maken want dat ik best geld kon krijgen van de overheid, dankzij mijn Italiaanse paspoort. Maar ik heb het nooit gedaan, dat kun je nakijken. Ik maakte zoveel films omdat ik mijn rekeningen moest betalen."

Afgezien van het geld moet het maken van Buenos Aires toch persoonlijker, en daardoor bevredigender, geweest zijn dan het maken van bijvoorbeeld Modern crimes? "Alles is geld. Je kunt nog zulke mooie ideeën hebben, maar als je je huur niet kunt betalen, wat moet je dan doen? Voor mij was films maken de enige manier om te overleven hier. Ik ben te trots om geld aan te nemen van de overheid, daar ben ik te Italiaans voor."

Maar afgezien van het geld... "Ik heb het ook niet over geld, ik heb het over overleven. Als ik van de VPRO f 8000,- krijg voor zes maanden werk, dat is geen geld verdienen, maar overleven. Nederlanders beschouwen het als logisch dat je kunt overleven zonder te werken, maar zonder werk kan ik niet leven. Ik accepteer geen geld zonder werk, dat zal ik nooit doen."

Hoe het ook zij, Agresti is hard bezig om de laatste verloren Nederlandse jaren in Argentinië in te halen. De opvolger van Buenos Aires vice versa heet La cruz en wordt op dit moment bekeken door de selectiecommissie van het Filmfestival van Cannes. Alejandro Agresti is terug, sterker dan ooit.

Mark Duursma



top
BUENOS AIRES VICE VERSA

Maart 1997 #176

Produktie
Agresti Film
Staccato Films (Emjay Rechsteiner)
Regie, scenario en montage
Alejandro Agresti
Camera
Ramiro Aisenson
Geluid
Horacio Almada
Muziek
Paul Michael van Brugge
Met
Vera Fogwill
Fernan Miras
Mirta Busnelli
Nicolas Pauls

Kleur, 113 minuten (ingekorte versie)

Distributie
NFM/IAF
Te zien
vanaf 20 maart

Regisseurindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ


A

Wim van der Aar All You Need is Me
Wim van der Aar De Van Waveren Tapes
Jamel Aattache Fighting fish
Aktan Abdikalikov DE AAP
Aktan Abdikalikov BESHKEMPIR
Dominique Abel, Fiona Gordon, Bruno Romy RUMBA
Daniel Abma Transit Havana
Jim Abrahams MAFIA!
Anna Abrahams SOTSGOROD, STEDEN VOOR DE HEILSTAAT
Lenny Abrahamson ADAM & PAUL
Lenny Abrahamson Frank (Lenny Abrahamson over)
Lenny Abrahamson GARAGE
Lenny Abrahamson Room
Marina Abramovic, Matthew Barney, Marco Brambilla, Larry Clark, Gaspar Noé, Richard Prince, Sam Taylor Wood DESTRICTED
J.J. Abrams MISSION: IMPOSSIBLE 3
J.J. Abrams STAR TREK
J.J. Abrams Star Trek Into Darkness
J.J. Abrams Star Wars: The Force Awakens
J.J. Abrams Super 8
Neil Abramson THE RINGMASTER
Alê Abreu The Boy and the World
Alê Abreu O Menino e o Mundo
Naji Abu Nowar Theeb
Hany Abu-Assad HET 14E KIPPETJE
Hany Abu-Assad The Idol
Hany Abu-Assad Omar
Hany Abu-Assad PARADISE NOW
César Acevedo La tierra y la sombra
Jon Acevski FREDDY THE FROG
Mona Achache LE HÉRISSON
Laurent Achard PLUS QU'HIER, MOINS QUE DEMAIN
Irma Achten BABS
Irma Achten BELLE
Irma Achten MARIE ANTOINETTE IS NIET DOOD
Shane Acker 9
Robert Allan Ackerman THE RAMEN GIRL
Robert Allan Ackerman SAFE PASSAGE
Adachi Masao Artist of Fasting (IFFR Deep Focus Adachi Masao)
Olivier Adam, Philippe Lioret, Emmanuel Courcol WELCOME
Marcus Adams LONG TIME DEAD
Andrew Adamson THE CHRONICLES OF NARNIA — THE LION, THE WITCH AND THE WARDROBE
Andrew Adamson, Kelly Asbury, Conrad Vernon SHREK 2
Andrew Adamson, Vicky Jenson SHREK
Maren Ade Toni Erdmann
Adel Adelson Sint & Diego en de Magische Bron van Myra
Adel Adelson, Aram Tatu Heksen bestaan niet
Duane Adler Make Your Move
Carine Adler UNDER THE SKIN
Nikhil Advani CHANDNI CHOWK TO CHINA
Ben Affleck Argo
Ben Affleck GONE BABY GONE
Ben Affleck Live By Night
Ben Affleck THE TOWN
Rozemyn Afman Hollywood Banker
Alejandro Agresti BUENOS AIRES VICE VERSA
Alejandro Agresti LA CRUZ
Alejandro Agresti DOOR DE WIND GEJAAGD (EL VIENTO SE LLEVO LO QUE)
Alejandro Agresti THE LAKE HOUSE
Alejandro Agresti UN MUNDO MENOS PEOR
Alejandro Agresti VALENTÍN
Arend Agthe KARAKUM
Per Åhlin Dunderklumpen
Per Åhlin e.a. HET KLEINE SPOOKJE LABAN
Per Åhlin e.a. LABAN HET ALLERLIEFSTE SPOOKJE
Per Åhlin, Alicja Jaworski, Karin Nilsson, Lasse Persson SPOOKTIJD MET LABAN
Karim Aïnouz MADAME SATÃ
Alexandre Aja The 9th Life of Louis Drax
Alexandre Aja THE HILLS HAVE EYES
Alexandre Aja Horns
Alexandre Aja MIRRORS
Alexandre Aja PIRANHA 3D
Jonas Åkerlund SPUN
Chantal Akerman A COUCH IN NEW YORK
Chantal Akerman La folie Almayer
Farhan Akhtar DON
Fatih Akin Auf der anderen Seite
Fatih Akin CROSSING THE BRIDGE: THE SOUND OF ISTANBUL
Fatih Akin Gegen die Wand
Fatih Akin SOUL KITCHEN
Sinan Akkus Evet, I Do!
Barmak Akram THE KABULI KID
Feo Aladag DIE FREMDE
Züli Aladag, Florian Cossen, Christian Schwochow NSU: German History X
Miguel Albaladejo CACHORRO
Vanja d' Alcantara Beyond the Steppes
Yuval Alder Bethlehem
Robert Aldrich Kiss Me Deadly
Tomás Gutiérrez Alea, Juan Carlos Tabío FRESA Y CHOCOLATE
Tomás Gutiérrez Alea, Juan Carlos Tabío GUANTANAMERA
Lexi Alexander HOOLIGANS
Mischa Alexander SPORTMAN VAN DE EEUW
Alexis Alexiou ISTORIA 52
Daniel Alfredson Kidnapping Mr. Heineken
Tomas Alfredson LET THE RIGHT ONE IN
Daniel Alfredson MILLENNIUM 2: THE GIRL WHO PLAYED WITH FIRE
Daniel Alfredson MILLENNIUM 3: GERECHTIGHEID
Daniel Alfredson TIC TAC
Tomas Alfredson Tinker Tailor Soldier Spy
Daniel Algrant Greetings from Tim Buckley
Daniel Algrant NAKED IN NEW YORK
Daniel Algrant PEOPLE I KNOW
Dennis Alink Unknown Brood
Kevin Allen AGENT CODY BANKS 2
Woody Allen ANYTHING ELSE
Elizabeth Allen AQUAMARINE
Woody Allen Blue Jasmine
Woody Allen BULLETS OVER BROADWAY
Woody Allen Café Society
Woody Allen CASSANDRA'S DREAM
Woody Allen CELEBRITY
Woody Allen THE CURSE OF THE JADE SCORPION
Woody Allen DECONSTRUCTING HARRY
Woody Allen EVERYONE SAYS I LOVE YOU
Woody Allen HUSBANDS AND WIVES
Woody Allen Irrational Man (Woody Allen over)
Woody Allen Magic in the Moonlight
Woody Allen MANHATTAN MURDER MYSTERY
Woody Allen MATCH POINT
Woody Allen MELINDA AND MELINDA
Woody Allen Midnight in Paris
Woody Allen MIGHTY APHRODITE
Woody Allen SCOOP
Woody Allen SMALL TIME CROOKS
Woody Allen SWEET AND LOWDOWN
Woody Allen To Rome with Love (Woody Allen over)
Kevin Allen TWIN TOWN
Woody Allen VICKY CRISTINA BARCELONA
Woody Allen WHATEVER WORKS
Roger Allers, Rob Minkoff THE LION KING
Roger Allers, Rob Minkoff Lion King 3D
Merzak Allouache BAB EL-OUED CITY
Merzak Allouache The Repentant (El Taaib)
Merzak Allouache SALUT COUSIN!
Michael Almereyda Experimenter
Michael Almereyda HAMLET
Pedro Almodóvar LOS ABRAZOS ROTOS
Pedro Almodóvar Los amantes pasajeros
Pedro Almodóvar HABLE CON ELLA
Pedro Almodóvar HIGH HEELS
Pedro Almodóvar Julieta
Pedro Almodóvar KIKA
Pedro Almodóvar LIVE FLESH
Pedro Almodóvar LA MALA EDUCACIÓN
Pedro Almodóvar La piel que habito
Pedro Almodóvar TODO SOBRE MI MADRE (ALL ABOUT MY MOTHER)
Pedro Almodóvar VOLVER
Enzo d' Alò DE BLAUWE TREIN
Enzo d' Alò LUCKY EN ZORBA
Lisandro Alonso Jauja (Lisandro Alonso over)
Lisandro Alonso La libertad
Lisandro Alonso Lisandro Alonso Box
Lisandro Alonso LIVERPOOL
Lisandro Alonso LOS MUERTOS
Nathalie Alonso Casale FIGNER, THE END OF A SILENT CENTURY
Nathalie Alonso Casale MEMORY OF THE UNKNOWN
Robert Altman THE COMPANY
Robert Altman COOKIE'S FORTUNE
Robert Altman DR. T AND THE WOMAN
Robert Altman THE GINGERBREAD MAN
Robert Altman GOSFORD PARK
Robert Altman KANSAS CITY
Robert Altman THE PLAYER
Robert Altman A PRAIRIE HOME COMPANION
Robert Altman PRÊT-À-PORTER
Robert Altman SHORT CUTS
Mercedes Alvarez EL CIELO GIRA
Fede Alvarez Don't Breathe
Fede Alvarez Evil Dead
Alejandro Guzmán Alvarez Walking Distance
Christian Alvart CASE 39
Suroosh Alvi, Eddy Moretti HEAVY METAL IN BAGHDAD
Marie Amachoukeli, Claire Burger, Samuel Theis Party Girl
Mathieu Amalric TOURNÉE
Marco Amanta LA SICILIANA RIBELLE
Tata Amaral ANTÔNIA
Raja Amari SATIN ROUGE
Phie Ambo, Sami Saif FAMILY
Gianni Amelio LE CHIAVI DI CASA
Gianni Amelio IL LADRO DI BAMBINI
Gianni Amelio LAMERICA
Alejandro Amenábar ABRE LOS OJOS
Alejandro Amenábar AGORA
Alejandro Amenábar MAR ADENTRO
Alejandro Amenábar THE OTHERS
Alejandro Amenábar Regression
Alejandro Amenábar TESIS
Jean-Pierre Améris Marie Heurtin (Jean-Pierre Améris en Ariana Rivoire over)
Jean-Pierre Améris MAUVAISES FRÉQUENTATIONS
Rabah Ameur-Zaïmeche BLED NUMBER ONE
Jon Amiel COPYCAT
Jon Amiel THE CORE
Jon Amiel CREATION
Jon Amiel THE MAN WHO KNEW TOO LITTLE
Jon Amiel SOMMERSBY
Hossein Amini The Two Faces of January
Ana Lily Amirpour A Girl Walks Home Alone at Night
Willeke van Ammelrooy DE VLINDER TILT DE KAT OP
Sean Anders Daddy's Home
Allison Anders GAS, FOOD, LODGING
Allison Anders GRACE OF MY HEART
Sean Anders Horrible Bosses 2
Sean Anders SEX DRIVE
Allison Anders, Alexandre Rockwell, Robert Rodriguez, Quentin Tarantino FOUR ROOMS
Kresten Vestbjerg Andersen, Thorbjørn Christoffersen, Philip Einstein Lipski Ronal The Barbarian
Paul W.S. Anderson ALIEN VS PREDATOR
Paul Thomas Anderson BOOGIE NIGHTS
Wes Anderson BOTTLE ROCKET
Wes Anderson THE DARJEELING LIMITED
Paul W.S. Anderson DEATH RACE
Paul Anderson EVENT HORIZON
Wes Anderson FANTASTIC MR. FOX
Wes Anderson The Grand Budapest Hotel
Paul Thomas Anderson HARD EIGHT
Laurie Anderson Heart of a Dog (Laurie Anderson over)
Lindsay Anderson If...
Paul Thomas Anderson Inherent Vice
Paul Thomas Anderson Junun
Wes Anderson THE LIFE AQUATIC WITH STEVE ZISSOU
Brad Anderson THE MACHINIST
Paul Thomas Anderson MAGNOLIA
Paul Thomas Anderson The Master
Stephen J. Anderson MEET THE ROBINSONS
Wes Anderson Moonrise Kingdom
Paul Anderson MORTAL KOMBAT
Brad Anderson NEXT STOP WONDERLAND
Paul W.S. Anderson Pompeii
Paul Thomas Anderson PUNCH-DRUNK LOVE
Paul Anderson RESIDENT EVIL
Paul W. S. Anderson RESIDENT EVIL: AFTERLIFE 3D
Paul W.S. Anderson Resident Evil: Retribution
Paul W. S. Anderson Resident Evil: The Final Chapter
Wes Anderson THE ROYAL TENENBAUMS
Wes Anderson RUSHMORE
Paul Anderson SOLDIER
Brad Anderson Stonehearst Asylum
Paul Thomas Anderson THERE WILL BE BLOOD
Paul W.S. Anderson The Three Musketeers (2011)
Brad Anderson TRANSSIBERIAN
Stephen J. Anderson, Don Hall WINNIE THE POOH
Roy Andersson A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence
Roy Andersson SONGS FROM THE SECOND FLOOR
Roy Andersson YOU, THE LIVING
Roberto Andò Le confessioni
Roberto Andò Viva la libertà!
Dree Andrea MR. RIGHT
Mario Andreacchio NAPOLEON
Arild Andresen Company Orheim
Mark Andrews, Brenda Chapman, Steve Purcell Brave
Hélène Angel PEAU D'HOMME, COEUR DE BÊTE
Alessandro Angelini ALZA LA TESTA
Theo Angelopoulos ELENI
Theo Angelopoulos L' ÉTERNITÉ ET UN JOUR (MIA ECONIOTITA KE MIA MERA)
Theo Angelopoulos ULYSSES' GAZE
Kenneth Anger THE FILMS OF KENNETH ANGER VOLUME TWO
Threes Anna THE BIRD CAN'T FLY
Threes Anna Silent City
Graham Annable, Anthony Stacchi The BoxTrolls
Jean-Jacques Annaud Black Gold
Jean-Jacques Annaud ENEMY AT THE GATES
Jean-Jacques Annaud The Last Wolf
Jean-Jacques Annaud SEVEN YEARS IN TIBET
Sérgio Anrade Jonathas' Forest (A floresta de Jonathas)
David Anspaugh MOONLIGHT & VALENTINO
Nimród Antal Metallica: Through the Never
Nimród Antal PREDATORS
Steven Antin BURLESQUE
Urszula Antoniak Code Blue
Urszula Antoniak NOTHING PERSONAL
Peter Antonijevic SAVIOR
Michelangelo Antonioni BEYOND THE CLOUDS (PAR DELÀ LES NUAGES)
Michelangelo Antonioni IL DESERTO ROSSO
Michelangelo Antonioni LA NOTTE
Michelangelo Antonioni PROFESSIONE: REPORTER
Michelangelo Antonioni, Steven Soderbergh, Wong Kar-wai EROS
Daoud Aoulad-Syad ADIEU FORAIN
Judd Apatow THE 40 YEAR OLD VIRGIN
Judd Apatow FUNNY PEOPLE
Judd Apatow KNOCKED UP
Judd Apatow This is 40
Judd Apatow Trainwreck
Judd Apatow, Paul Rust, Lesley Arfin Love (2016)
Annette Apon Droom & daad
Annette Apon GOLVEN
Annette Apon Ik wil gelukkig zijn
Annette Apon DE MAN MET DE HOND
John Appel DE AS VAN PHOENIX
John Appel JOHNNY MEIJER
John Appel DE LAATSTE OVERWINNING
Serik Aprimov THE HUNTER
Serik Aprimov TRI BRATA
Michael Apted AMAZING GRACE
Michael Apted BLINK
Michael Apted THE CHRONICLES OF NARNIA: THE VOYAGE OF THE DAWN TREADER
Michael Apted ENIGMA
Michael Apted ENOUGH
Michael Apted EXTREME MEASURES
Michael Apted NELL
Michael Apted THUNDERHEART
Michael Apted THE WORLD IS NOT ENOUGH
Michael Apted, Curtis Hanson Chasing Mavericks
Manuel Guttièrrez Arágon LA VIDA QUE TE ESPERA
Gregg Araki THE DOOM GENERATION
Gregg Araki KABOOM
Gregg Araki MYSTERIOUS SKIN
Gregg Araki NOWHERE
Gregg Araki TOTALLY F***ED UP
Gregg Araki White Bird in a Blizzard
Vicente Aranda CELOS
Vicente Aranda JUANA LA LOCA
Fernando León de Aranoa LOS LUNES AL SOL
Fernando León de Aranoa A Perfect Day
Alfonso Arau COMO AGUA PARA CHOCOLATE
Alfonso Arau A WALK IN THE CLOUDS
Adil El Arbi, Bilall Fallah Black
Denys Arcand LES INVASIONS BARBARES
Denys Arcand LOVE AND HUMAN REMAINS
Lluís Arcarazo, Francesc Escribano SALVADOR
Nikolaj Arcel A Royal Affair
Louise Archambault Gabrielle
Francesca Archibugi IL GRANDE COCOMERO
Emile Ardolino SISTER ACT
Daniel Sánchez Arévalo AZULOSCUROCASINEGRO
Daniel Sánchez Arévalo GORDOS
Lesley Arfin, Judd Apatow, Paul Rust Love (2016)
Dario Argento THE PHANTOM OF THE OPERA
Dario Argento PROFONDO ROSSO
Dario Argento THE STENDHAL SYNDROME
Dario Argento Suspiria
Michael Arias TEKKONKINKREET
Gonzalo Arijón STRANDED
Adolfo Aristarain LUGARES COMUNES
Neil Armfield CANDY
George Armitage GROSSE POINTE BLANK
Gillian Armstrong CHARLOTTE GRAY
Gillian Armstrong LITTLE WOMEN
Gillian Armstrong OSCAR AND LUCINDA
Morten Arnfred, Lars von Trier THE KINGDOM II
Andrea Arnold American Honey
Andrea Arnold FISH TANK
Andrea Arnold RED ROAD
Andrea Arnold Wuthering Heights
Pascal Arnold, Jean-Marc Barr TOO MUCH FLESH
William Arntz, Betsy Chasse, Mark Vicente WHAT THE #$*! DO WE KNOW?!
William Arntz, Betsy Chasse, Mark Vicente WHAT THE BLEEP — DOWN THE RABBIT HOLE
Darren Aronofsky BLACK SWAN
Darren Aronofsky THE FOUNTAIN
Darren Aronofsky Noah
Darren Aronofsky PI
Darren Aronofsky REQUIEM FOR A DREAM
Darren Aronofsky THE WRESTLER
Guillermo Arriaga THE BURNING PLAIN
Thomas Arslan FERIEN
Miguel Arteta THE GOOD GIRL
Miguel Arteta STAR MAPS
Yann Arthus-Bertrand Human
Natasha Arthy MIRAKEL
Amma Asante Belle
Kelly Asbury GNOMEO & JULIET
Kelly Asbury De Smurfen en het verloren dorp
Kelly Asbury, Conrad Vernon, Andrew Adamson SHREK 2
Kelly Asbury, Lorna Cook SPIRIT: STALLION OF THE CIMARRON
Ash (Ashley Baron Cohen) PUPS
Christopher Ashley JEFFREY
Don Askarian AVETIK
Amma Assante A United Kingdom
Amma Assante A WAY OF LIFE
Aditya Assarat WONDERFUL TOWN
Olivier Assayas Après mai
Olivier Assayas CLEAN
Olivier Assayas Clouds of Sils Maria
Olivier Assayas LES DESTINÉES SENTIMENTALES
Olivier Assayas L' EAU FROIDE
Olivier Assayas FIN AOÛT, DÉBUT SEPTEMBRE
Olivier Assayas L' HEURE D'ÉTÉ
Olivier Assayas IRMA VEP
Olivier Assayas PARIS S'EVEILLE
Olivier Assayas Personal Shopper
Alexandre Astier, Louis Clichy Asterix & Obelix 3D: De Romeinse lusthof
Yvan Attal Do Not Disturb
Yvan Attal MA FEMME EST UNE ACTRICE
Richard Attenborough CHAPLIN
Richard Attenborough CLOSING THE RING
Richard Attenborough IN LOVE AND WAR
Richard Attenborough SHADOWLANDS
Mohamed Ben Attia Hedi (Mohamed Ben Attia over)
Philip G. Atwell ROGUE ASSASSIN
Stéphane Aubier, Benjamin Renner, Vincent Patar Ernest & Célestine
Stéphane Aubier, Vincent Patar PANIEK IN HET DORP
Jacques Audiard DE BATTRE MON COEUR S'EST ARRÊTÉ
Jacques Audiard De rouille et d'os
Jacques Audiard Dheepan (Jacques Audiard over)
Jacques Audiard UN HÉROS TRÈS DISCRET
Jacques Audiard UN PROPHÈTE
Jacques Audiard SUR MES LÈVRES
Shona Auerbach DEAR FRANKIE
Bille August THE BEST INTENTIONS
Pernilla August Beyond
Bille August GOODBYE BAFANA
Bille August LES MISÉRABLES (1998)
Bille August Night Train to Lisbon
Bille August Silent Heart
Bille August SMILLA'S SENSE OF SNOW
Stefan Avalos, Lance Weiler THE LAST BROADCAST
Roger Avary KILLING ZOE
Pupi Avati IL PAPÀ DI GIOVANNA
Roger Avery THE RULES OF ATTRACTION
Julius Avery Son of a Gun
Stephen Avery, William A. Seiter, Irvin Cummings, David Butler SHIRLEY TEMPLE REEKS
Benjamín Ávila Infancia clandestina
Jon Avnet RED CORNER
Jon Avnet RIGHTEOUS KILL
Jon Avnet UP CLOSE AND PERSONAL
Jon Avnet THE WAR
Óskar Thór Axelsson Black's Game
David Ayer End of Watch
David Ayer Fury
David Ayer Sabotage
David Ayer STREET KINGS
David Ayer Suicide Squad
Richard Ayoade The Double
Richard Ayoade Submarine
Nabil Ayouch ALI ZAOUA
Nabil Ayouch Les chevaux de Dieu
Nabil Ayouch MEKTOUB
Nabil Ayouch Much Loved
Shinji Ayoyama ELI, ELI, LEMA, SABACHTANI?
Shinji Ayoyama EUREKA
Tony Ayres THE HOME SONG STORIES
Negar Azarbadjani Facing Mirrors
Shoja Azari, Shirin Neshat WOMEN WITHOUT MEN
Lisa Azuelos LOL: Laughing Out Loud