Burning
Tesnota
First Man
Transit (Christian Petzold over)
Living the Light — Robby Müller (Claire Pijman over)
Het nieuwe kijken: De merkfilm

Er is een genre video's dat puur gemaakt wordt om mensen bij grote bedrijven een warm gevoel over zichzelf te geven: de merkfilm. Dit is geen commercial voor een specifiek product, maar een algemeen verhaal dat ongeacht over welk bedrijf het gaat een vast stramien volgt. Kies een willekeurige compositie van Philip Glass voor het achtergrondgeluid, druk op play en beeld je de volgende beelden in. Gewoonlijk begint de film met beelden van de moderne samenleving. Wolkenkrabbers uitstekend boven de mist, verkeer op fly-overs dat strepen van licht trekt, mensen in de metro turend naar het scherm van hun smartphone, wetenschappers in een lab. Een vaderlijke voice-over maakt een openingsstatement, meestal iets over 'de veranderingen in de wereld die steeds sneller gaan'. We zien ontwapenende gezichten van echte mensen in beeld, een collage van wereldburgers die verwachtingsvol in de camera kijken. Hier zie je al dat er goed gelet is op diversiteit. Oud, jong, verschillende huidtinten, sproeten, landelijk en stedelijk, rebelse haarstijlen en conservatieve kledingkeuzes schieten voorbij.
Precies op dit moment wordt een probleem geïntroduceerd. Hoe zorgen we dat we dit tempo bijhouden? Hoe kunnen we voldoen aan steeds hogere verwachtingen van onze klanten? Na de mensenstroom volgt weer een vogelvluchtperspectief. Een moment van rust en reflectie. The bigger picture. Een wolkendek bekeken vanuit een vliegtuig. Een uitgestrekt, wuivend graanveld. Een hardloper op een bospad. Individuele verwachtingen en technologische vooruitgang moeten in balans gebracht worden met tijdloze waarden. Gelukkig is één bedrijf dat dit als geen ander kan. Dit is het punt waarop je voor eerst iets ziet van het bedrijf zelf. De productielijn met feilloze robots. Het blinkende hoofdkantoor. Een hoopvolle jonge manager presenterend in een boardroom. Een busje met het bedrijfslogo dat de poort uit scheurt.
Net voordat het een eenzijdige promoshow dreigt te worden gaat de verhaallijn weer een maatschappelijke richting op. "We doen dit niet alleen", zegt de voice-over. "Maar met elkaar." Een nieuwe stroom kleurrijke mensen komt in beeld, nu niet langer individueel maar in sociale situaties. "Nu en in de toekomst. Wij zijn er klaar voor." Het logo zweeft boven een weidse horizon, de laatste noten pianomuziek sterven weg.

Ebele Wybenga


top
laatste nummer

Artikelen

oktober 2018
Hollandse Nieuwe
Bobo's en beeldbepalers De 18de Filmbonzen Top 20
Brandbaar materiaal Burning Down the House
Previously Unreleased Maar toch, David Safarian
Venetië 75 Je onderdompelen in Venetië
VR-competitie Venetië Je eigen scheppingsverhaal vertellen
Nieuwe Russen 'Wat Hollywood doet, doen wij voor een fractie van de kosten'

Interviews

oktober 2018
Kantemir Balagov over Tesnota Een omhelzing die pijn doet
Philip Huff over Niemand in de stad 'Ongehoord hoe weinig jongeren van literatuur weten'
Rohena Gera over Sir 'Het systeem is verrot, maar we kunnen eraan werken'
Babis Makridis over Pity 'Ik ben het liefst een soort poppenspeler'

Rubrieken

oktober 2018
Thuiskijken
Boeken: Showing and Telling De filmgeschiedenis versmalt
Actie!
Humans of Film Amsterdam
Redactioneel
Het nieuwe kijken: De merkfilm
Kort
Filmsterren
The Thinking Machine 22 De kleermaker en de kok



laatste nummer

Recensies

oktober 2018
The Ancient Woods Vlooiende ooievaars
Los Bando Rockers in een schots en scheve wagen
Burning
Catacombe Hier en daar tergend goed
The Children Act De last van een God zijn
Fahrenheit 11-9 Bezorgde en woedende showman
First Man Astronaut in sardineblikje
I Am Not a Witch De weg naar bevrijding
Leaning into the Wind Regen is ook kunst
Living the Light — Robby Müller (Claire Pijman over) 'hij had nul ego'
Niemand in de stad Achter al die mooie poses schuilt de eenzaamheid
Pity Zwelgen in de slachtofferrol
La Prière Afkicken in de Alpen
Rafaël Gevalletje ware liefde
Sir Dromen in een glazen kooi
The Sisters Brothers Geen zwijgzame cowboys maar ongelooflijke kletskoppen
Sobibor Russisch eerherstel
Sprekend Nederland (John Appel over) 'Ons land bestaat uit clubjes die elkaar nooit bereiken'
A Star Is Born Wervelwind-romance die nergens heen gaat
Studio 54 De zakenman en de starfucker
Todos lo saben Farhadi's overbodige Spaanstalige thriller
Transit (Christian Petzold over) 'Films geven ons een transitvisum voor de ziel'
Vechtmeisje Kickboksen als zelfontplooiing
What Will People Say Meedogenloze sociale controle