Burning
Tesnota
First Man
Transit (Christian Petzold over)
Living the Light — Robby Müller (Claire Pijman over)
Fahrenheit 11/9 Redactioneel

Toen Michael Moore afgelopen zomer zijn nieuwe film Fahrenheit 11/9 aankondigde stond meteen de IRS, de Amerikaanse belastingdienst, op de stoep, vertelde Moore tijdens de wereldpremière van de film op het Filmfestival Toronto. Een truc zou oud als Al Capone.
Moore sprak met overslaande stem. Want al heeft hij van de belastingen niets te vrezen omdat hij naar eigen zeggen steevast teveel heeft betaald — alleen Trump schijnt boven de belastingen te staan — hij was hoorbaar bezorgd of de film na de vertoningen in Toronto überhaupt wel de Amerikaanse bioscopen zou bereiken. Omdat Fahrenheit 11/9 op het laatste moment aan het Nederlandse releaseschema is toegevoegd, leest u er in deze papieren versie van de Filmkrant helaas nog niets over, maar dat gaan we online uitgebreid goed maken. Het is namelijk niet zomaar een film, zoals zijn informele voorganger Fahrenheit 9/11 over de aanslagen op de Twin Towers in september 2001, het presidentschap van George W. Bush en belangenverstrengeling van de familie Bush en de Amerikaanse regering met dubieuze regimes en internationale wapenhandel. Die film werd gehaat en geprezen, ondanks een legertje researchers en advocaten feitelijke onjuistheden verweten, en won in 2004 na een van de langste staande ovaties in de geschiedenis van het festival de Gouden Palm in Cannes.
Moore heeft nooit een geheim gemaakt van zijn linkse politiek, zijn kritiek op het Amerikaanse establishment en de macht van grote bedrijven. Zijn thuisstad Flint in Michigan heeft daarbij steeds meer de rol gekregen van de beroemde nederzetting in Gallië uit Asterix en Obelix. Niet alleen als oord van verzet overigens, maar ook als cynische testcase van wat er allemaal mis kan gaan als er geen heldere scheidslijnen zijn tussen bedrijfsleven en politiek.
Fahrenheit 11/9 is een activistische film. Moore betoogt in zijn bekende montagestijl met gevatte voice-over en ironisch muzikaal commentaar wat er allemaal niet deugt aan Trump, en dat bezorgde Amerikanen tijdens de Congresverkiezingen van 6 november aanstaande moeten gaan stemmen. Dan liever ook niet op het Democratische establishment, maar op een van de vele nieuwe kandidaten die Moore in zijn film voorstelt. Mensen die de politiek in zijn gegaan als reactie op de vele schandalen onder Trump, het toenemende racisme, misogynie en geweld in de samenleving, en pleiten voor eerlijke en betaalbare toegang tot gezondheidszorg en andere sociale vangnetten.
Moore's agenda is helder. Maar zijn film is dat niet. Het is een verkiezingsspot op bioscooplengte, die gebruik maakt van technieken die dicht tegen propaganda aanliggen. In zijn eerdere films was dat amusant en effectief. Maar nu de grens tussen beeldmanipulatie, fakenieuws en mediakritiek steeds diffuser wordt, wordt het voor filmmakers en toeschouwers ook belangrijk om zich af te vragen met welke filmische wapens ze willen strijden als het risico bestaat dat ze zo bijdragen aan het verspreiden van desinformatie.

Dana Linssen | @danalinssen


top
laatste nummer

Artikelen

oktober 2018
Hollandse Nieuwe
Bobo's en beeldbepalers De 18de Filmbonzen Top 20
Brandbaar materiaal Burning Down the House
Previously Unreleased Maar toch, David Safarian
Venetië 75 Je onderdompelen in Venetië
VR-competitie Venetië Je eigen scheppingsverhaal vertellen
Nieuwe Russen 'Wat Hollywood doet, doen wij voor een fractie van de kosten'

Interviews

oktober 2018
Kantemir Balagov over Tesnota Een omhelzing die pijn doet
Philip Huff over Niemand in de stad 'Ongehoord hoe weinig jongeren van literatuur weten'
Rohena Gera over Sir 'Het systeem is verrot, maar we kunnen eraan werken'
Babis Makridis over Pity 'Ik ben het liefst een soort poppenspeler'

Rubrieken

oktober 2018
Thuiskijken
Boeken: Showing and Telling De filmgeschiedenis versmalt
Actie!
Humans of Film Amsterdam
Redactioneel
Het nieuwe kijken: De merkfilm
Kort
Filmsterren
The Thinking Machine 22 De kleermaker en de kok



laatste nummer

Recensies

oktober 2018
The Ancient Woods Vlooiende ooievaars
Los Bando Rockers in een schots en scheve wagen
Burning
Catacombe Hier en daar tergend goed
The Children Act De last van een God zijn
Fahrenheit 11-9 Bezorgde en woedende showman
First Man Astronaut in sardineblikje
I Am Not a Witch De weg naar bevrijding
Leaning into the Wind Regen is ook kunst
Living the Light — Robby Müller (Claire Pijman over) 'hij had nul ego'
Niemand in de stad Achter al die mooie poses schuilt de eenzaamheid
Pity Zwelgen in de slachtofferrol
La Prière Afkicken in de Alpen
Rafaël Gevalletje ware liefde
Sir Dromen in een glazen kooi
The Sisters Brothers Geen zwijgzame cowboys maar ongelooflijke kletskoppen
Sobibor Russisch eerherstel
Sprekend Nederland (John Appel over) 'Ons land bestaat uit clubjes die elkaar nooit bereiken'
A Star Is Born Wervelwind-romance die nergens heen gaat
Studio 54 De zakenman en de starfucker
Todos lo saben Farhadi's overbodige Spaanstalige thriller
Transit (Christian Petzold over) 'Films geven ons een transitvisum voor de ziel'
Vechtmeisje Kickboksen als zelfontplooiing
What Will People Say Meedogenloze sociale controle