Burning
Tesnota
First Man
Transit (Christian Petzold over)
Living the Light — Robby Müller (Claire Pijman over)
Humans of Film Amsterdam

Wat voor invloed hebben films op het leven van gewone Amsterdammers? Een serie straatfoto's in samenwerking met Humans of Film Amsterdam.

"Ik ben, dat moet ik toegeven, iemand die liever boeken leest. Dat is al zo sinds ik een klein kind was. Totdat ik films begon te kijken op de Belgische publieke omroep Canvas. De films die ik daar zag, gaven me een breder perspectief. Toen ik veertien was, zag ik Camille Claudel uit 1988. Die gaat over de Franse beeldhouwer en kunstenaar Camille Claudel, gespeeld door Isabelle Adjani. Zij is een indrukwekkende vrouw, haar tijd ver vooruit. Ze leefde van 1864 tot 1943 en had de kracht om voor zichzelf te kiezen, zonder zich druk te maken om wat de maatschappij vond dat vrouwen wel en niet mochten doen. Daarom werd ze niet gesteund door haar moeder, maar wel door haar vader. De beroemde beeldhouwer Auguste Rodin was onder de indruk van haar en huurde haar in als zijn assistent. Ze maakte werken voor zichzelf en voor Rodin, en ze werd zijn muze en zelfs zijn maîtresse. Op dat punt is er een verschuiving in de film: je merkt hoe Rodin alles opslokt wat van haar is — haar schoonheid, haar emoties, haar lichaam, haar talent — zonder haar bijdrage te benoemen. Het eindigt tragisch, want ze komt in een gekkenhuis terecht. Ze probeerde zichzelf te blijven, maar werd gek omdat ze alles wat ze had deelde met Rodin, zonder dat hij iets teruggaf. Haar keuze voor zichzelf maakte grote indruk op me. Dat is feminisme voor mij, en ik ben zo blij dat ik de film op een vroege leeftijd zag. Hij heeft een sociaal-historische kern die vandaag de dag nog altijd van groot belang is voor vrouwen. Ik kom uit een cultuur waar vrouwenrechten niet vanzelfsprekend zijn. Daarom heb ik het gevoel dat ik alle kansen die ik nu krijg moet benutten. Er zijn vrouwen gestorven om ons onze rechten te geven, en er zijn nog altijd vrouwen die niet dezelfde rechten hebben, die worden be­knot door religie, het land waarin ze leven, hun cultuur. Dat moet veranderen."

Feargal Agard | humansoffilmamsterdam.com


top
laatste nummer

Artikelen

oktober 2018
Hollandse Nieuwe
Bobo's en beeldbepalers De 18de Filmbonzen Top 20
Brandbaar materiaal Burning Down the House
Previously Unreleased Maar toch, David Safarian
Venetië 75 Je onderdompelen in Venetië
VR-competitie Venetië Je eigen scheppingsverhaal vertellen
Nieuwe Russen 'Wat Hollywood doet, doen wij voor een fractie van de kosten'

Interviews

oktober 2018
Kantemir Balagov over Tesnota Een omhelzing die pijn doet
Philip Huff over Niemand in de stad 'Ongehoord hoe weinig jongeren van literatuur weten'
Rohena Gera over Sir 'Het systeem is verrot, maar we kunnen eraan werken'
Babis Makridis over Pity 'Ik ben het liefst een soort poppenspeler'

Rubrieken

oktober 2018
Thuiskijken
Boeken: Showing and Telling De filmgeschiedenis versmalt
Actie!
Humans of Film Amsterdam
Redactioneel
Het nieuwe kijken: De merkfilm
Kort
Filmsterren
The Thinking Machine 22 De kleermaker en de kok



laatste nummer

Recensies

oktober 2018
The Ancient Woods Vlooiende ooievaars
Los Bando Rockers in een schots en scheve wagen
Burning
Catacombe Hier en daar tergend goed
The Children Act De last van een God zijn
Fahrenheit 11-9 Bezorgde en woedende showman
First Man Astronaut in sardineblikje
I Am Not a Witch De weg naar bevrijding
Leaning into the Wind Regen is ook kunst
Living the Light — Robby Müller (Claire Pijman over) 'hij had nul ego'
Niemand in de stad Achter al die mooie poses schuilt de eenzaamheid
Pity Zwelgen in de slachtofferrol
La Prière Afkicken in de Alpen
Rafaël Gevalletje ware liefde
Sir Dromen in een glazen kooi
The Sisters Brothers Geen zwijgzame cowboys maar ongelooflijke kletskoppen
Sobibor Russisch eerherstel
Sprekend Nederland (John Appel over) 'Ons land bestaat uit clubjes die elkaar nooit bereiken'
A Star Is Born Wervelwind-romance die nergens heen gaat
Studio 54 De zakenman en de starfucker
Todos lo saben Farhadi's overbodige Spaanstalige thriller
Transit (Christian Petzold over) 'Films geven ons een transitvisum voor de ziel'
Vechtmeisje Kickboksen als zelfontplooiing
What Will People Say Meedogenloze sociale controle