Blade Runner 2049
The Square
Un beau soleil intérieur
The Glass Castle
Kleine ijstijd
Lampenuitreiking 2017 Het Nieuwe Kijken

De nep-Oscars

Er is geen industrie die zo dol is op prijzen uitdelen aan zichzelf als de reclamewereld. Ooit bij een reclame-prijsuitreiking geweest? Dan weet je dat kosten noch moeite worden gespaard om er een Oscar-achtige show van te maken. De 'lampenuitreiking', de prijzenavond van de Art Directors Club Nederland, gewoonlijk gehouden in Paradiso, is de moeder van deze events. Het mannelijke publiek verschijnt keurig volgens de aanwijzingen op de uitnodiging in black tie with a twist, wat in de praktijk betekent dat alle bureaudirecteuren van in de vijftig een paar felgekleurde Nike Air Max onder hun smoking dragen. Voor één avond zijn reclamejongens en marketingvrouwen de ster in hun eigen showwereld. Even wanen ze zich Hollywood-filmregisseur of A-list acteur, een beloning voor hun bijdrage aan het projectmanagement voor de nieuwe Albert Heijn Hamsterweek-commercials. Reclameprijzen zijn de laatste evenementen in de maatschappij van vandaag waar showgirls in ultrakorte gouden glitterjurkjes op het podium staan om op de foto te gaan met de winnaars en beeldjes aan te reiken. Alsof je naar een twintig jaar oude spelshow op de Italiaanse televisie zit te kijken. Het programma lijkt op de award ceremonie bij een filmfestival, met één belangrijk verschil: er komt geen eind aan. Dat komt door het verdienmodel van deze prijzenfestivals. Reclamebureaus en adverteerders betalen om hun werk in te zenden en voor de kaarten van de prijzenavond. Dat betekent dat de organisatie er baat bij heeft om zoveel mogelijk categorieën te creëren waarbinnen bureaus in de prijzen kunnen vallen. Kan de winnaar van brons in de categorie mobile digital craftmanschip alsjeblieft zo snel mogelijk zijn prijs komen ophalen? Na een paar uur heeft de helft van de gasten op het podium gestaan voor een paar seconden zelfbetaalde faam. Waar komt de behoefte vandaan om jezelf zo ongeloofwaardig te laten lauweren? Anders dan een gewone regisseur zal je als maker van commercials nooit erkenning krijgen van het publiek, dat immers niet om jouw werk heeft gevraagd. Terwijl je misschien wel dezelfde ambities, dromen en kwaliteiten hebt als Paolo Sorrentino of Sofia Coppola. Gelukkig kun je rekenen op collega's en vakgenoten om je kwetsbare kunstenaarsziel te prijzen tijdens een fake-Oscaruitreiking.

Ebele Wybenga


top
laatste nummer

Artikelen

november 2017
74ste Filmfestival van Venetië Onze tijd?
Filmfestival Toronto De nieuwe biopic
Alexander Kluge's 'Pluriversum' Memoryspel van de twintigste eeuw
Correctie

Interviews

november 2017
Paula van der Oest over Kleine IJstijd 'Mijn generatie is een beetje een slappe generatie'
Hany Abu-Assad over The Mountain Between Us 'Liefde is een vorm van overleven'
Claire Denis over Un beau soleil intérieur 'Ik heb nooit een affaire met een bankier gehad'
Ruben Östlund over The Square 'Ja, maar ik sta aan de goeie kant'
Sergei Loznitsa over A Gentle Creature 'Elke dag moeten ze een nieuwe vijand hebben'
Michaël R. Roskam over Le fidèle 'Dialect is niet alleen wat je zegt'

Rubrieken

november 2017
Actie!
Humans of Film Amsterdam
Thuiskijken
Boeken: Images of occupation in Dutch film Van oorlogsheroïek naar ontnuchtering
Kort
Redactioneel
Het Nieuwe Kijken De nep-Oscars
Op ooghoogte Rommelige films
Filmsterren
The Thinking Machine 12 Strangulation Blues



laatste nummer

Recensies

november 2017
Un beau soleil intérieur Liefde luistert niet
Blade Runner 2049 Dromen over dertig jaar oude herinneringen
Brad's Status (Mike White over) Acute aanval van statusangst
Le fidèle Met chemie alleen kom je er niet
A Gentle Creature Slaapdronken naar de hel
The Glass Castle Zwemmen of verzuipen
Jan Sierhuis zelfportret De kunstenaar in eigen woorden
Jupiter's Moon (Kornél Mundruckzó over)
Loving Vincent Gemankeerd zelfportret Vincent van Gogh
The Mountain Between Us Sterren in de sneeuw
No Place for a Rebel Opono kan de boom in
Oude liefde Oude liefde en roestende families
The Square De wetten van de kunstjungle
Unwanted (T'padashtun) Verzwegen oorlogsgeweld tegen vrouwen
We Margiela In de geest van het modehuis
White Sun (Deepak Rauniyar over) 'Ze vonden de pop te veel op een lijk lijken'
Your Name Wat als je wakker wordt als iemand anders?