The Killing of a Sacred Deer
Visages villages
Happy End
A Ghost Story
Battle of the Sexes
Actie!

Bilderdijkstraat 198
1053 LE Amsterdam
24 april 2017, 16.22 uur


Even voor 16.00 uur stappen regisseur Alex de Ronde, cameraman Deen van der Zaken en geluidsman Charles Kerstens uit de auto bij The Parlour Hairsalon op de Bilderdijkstraat. Ze hadden er een scène willen draaien voor Doof kind, De Rondes documentairedebuut, maar de kapsalon is al gesloten. Zijn 28-jarige zoon Tobias, het dove kind dat de hoofdrol speelt, is er ook nog niet.
Terwijl de drie overleggen, komt Tobias aangefietst. "Te laat", zegt De Ronde — in de Nederlands Gebarentaal. "De kapper had waarschijnlijk weinig te knippen." Er wordt geopperd om in de buurt een andere kapperszaak te zoeken, maar dat vindt De Ronde niet nodig; hij besluit het interieur-shot te veranderen in een exterieur, met Tobias vóór de kapperszaak.
"Doof kind is een coming-of-age-documentaire over mijn zoon, een dove jongeman die zijn draai heeft gevonden en zichzelf bepaald niet zielig vindt. De film volgt hem op het snijvlak van verleden en toekomst", legt De Ronde uit, terwijl Van der Zaken zijn camera aan het halen is. Nadat hij ze heeft uitgesproken, lijkt hij zijn woorden nog even te wegen. "Documentaire is natuurlijk ook fictie. Misschien kun je Doof kind het beste omschrijven als een documentaire sprookje", zegt hij dan.
Al een jaar of vijf is De Ronde bezig met zijn sprookje, hij filmde ook in Amerika. Tussen zijn gewone werkzaamheden door — De Ronde is directeur van de Amsterdamse bioscoop Het Ketelhuis, waar hij al drie keer het festival Deaf in the Picture organiseerde, met films van en over doven.
Vader en zoon overleggen even, uiteraard in gebarentaal, over de op te nemen scène: Tobias vertelt op camera een mop over een kapper die een overdosis mededogen met gehandicapten aan de dag legt. In gebarentaal. Hij gaat ongeveer zo: een blinde man gaat naar de kapper. Na de knipbeurt hoeft hij niet te betalen, de kapper vindt het wel goed zo. Als dank laat de blinde man de volgende dag een enorme bos bloemen bij de kapper bezorgen. Een paar dagen later komt een man in een rolstoel bij de kapper, die ook gratis wordt geknipt, en de volgende dag een fles wijn laat bezorgen. Weer een paar dagen later komt er een dove man bij de kapper en ook hij wordt gratis geknipt. De volgende ochtend gaat de kapper weer naar zijn werk, vol verwachting wat er nu weer als bedankje zal worden afgeleverd. Maar als hij bij zijn zaak arriveert, staat er een enorme rij dove mensen voor de deur te wachten...
Als Tobias de mop drie keer heeft verteld is De Ronde tevreden — het is écht een goeie mop, zegt hij. De twee geven elkaar een knuffel en beiden gaan weer huns weegs.

Jan Pieter Ekker | foto Bob Bronshoff

Doof kind  | Nederland 2017 | Regie en scenario Alex de Ronde | Productie Pieter van Huystee Film (Zoë de Wilde, Natasja Möhrs) | In coproductie met KRO-NCRV | Met steun van Nederlands Filmfonds | Camera Deen van der Zaken, Remco Bikkers | Geluid Charles Kerstens | Montage Chris van Oers | Sound design & mixage Mark Glynne | Sound editors Tom Bijnen, Selle Sellink | Muziek Paul M. van Brugge | Grading Michiel Rummens | Postproduction Jan Jaap Kuiper/Amator datahandling: Watse Eisma | Kleur, 71 minuten | distributie Cinemien | Te zien op IDFA (15 t/m 26 november) en vanaf 1 maart 2018 in de filmtheaters

Foto van links naar rechts: cameraman Deen van der Zaken, regisseur Alex de Ronde, zijn dove zoon Tobias, en geluidsman Charles Kerstens.


top
Artikelen
74ste Filmfestival van Venetië Onze tijd?
Filmfestival Toronto De nieuwe biopic
Alexander Kluge's 'Pluriversum' Memoryspel van de twintigste eeuw
Correctie

Interviews
Paula van der Oest over Kleine IJstijd 'Mijn generatie is een beetje een slappe generatie'
Hany Abu-Assad over The Mountain Between Us 'Liefde is een vorm van overleven'
Claire Denis over Un beau soleil intérieur 'Ik heb nooit een affaire met een bankier gehad'
Ruben Östlund over The Square 'Ja, maar ik sta aan de goeie kant'
Sergei Loznitsa over A Gentle Creature 'Elke dag moeten ze een nieuwe vijand hebben'
Michaël R. Roskam over Le fidèle 'Dialect is niet alleen wat je zegt'

Rubrieken
Actie!
Humans of Film Amsterdam
Thuiskijken
Boeken: Images of occupation in Dutch film Van oorlogsheroïek naar ontnuchtering
Kort
Redactioneel
Het Nieuwe Kijken De nep-Oscars
Op ooghoogte Rommelige films
Filmsterren
The Thinking Machine 12 Strangulation Blues


Recensies
Un beau soleil intérieur Liefde luistert niet
Blade Runner 2049 Dromen over dertig jaar oude herinneringen
Brad's Status (Mike White over) Acute aanval van statusangst
Le fidèle Met chemie alleen kom je er niet
A Gentle Creature Slaapdronken naar de hel
The Glass Castle Zwemmen of verzuipen
Jan Sierhuis zelfportret De kunstenaar in eigen woorden
Jupiter's Moon (Kornél Mundruckzó over) De dialectiek van engelen
Loving Vincent Gemankeerd zelfportret Vincent van Gogh
The Mountain Between Us Sterren in de sneeuw
No Place for a Rebel Opono kan de boom in
Oude liefde Oude liefde en roestende families
The Square (Ruben Östlund) De wetten van de kunstjungle
Unwanted (T'padashtun) Verzwegen oorlogsgeweld tegen vrouwen
We Margiela In de geest van het modehuis
White Sun (Deepak Rauniyar over) 'Ze vonden de pop te veel op een lijk lijken'
Your Name Wat als je wakker wordt als iemand anders?