Dogman
BlacKkKlansman
3 Faces
Plaire, aimer et courir vite
Laurie Anderson over Chalkroom
Humans of Film Amsterdam

Wat voor invloed hebben films op het leven van gewone Amsterdammers? Een serie straatfoto's in samen­werking met Humans of Film Amsterdam.

"Mijn favoriete film is Blow (2001). Die gaat over de beroemde drugsdealer George Jung. Hij begon, 'como se diche?', hoe zeg je dat? Hij begon met het verhandelen van marihuana en eindigde met cocaïne. Uiteindelijk ontmoette hij drugsbaron Pablo Escobar en ging hij drugs smokkellen van Colombia naar de VS. De film is echt een aanrader, je moet hem kijken, het is allemaal zo cool. Johnny Depp en Penelope Cruz spelen erin. Het is mijn favoriete film omdat ik ben opgegroeid in Napels. Die stad is beroemd om de Camorra, een maffiaorganisatie. En ik denk dat ik de film me ook aanspreekt omdat ik toen ik twintig was, makkelijk binnen hun criminele organisatie had kunnen eindigen.
"Drugshandel lijkt een makkelijke manier van geld verdienen, maar het is natuurlijk levensgevaarlijk. Daarom ben ik blij dat ik daaraan heb kunnen ontsnappen. Ik heb economie gestudeerd en kreeg de kans om in Londen aan het werk te gaan. Via de detailhandel, als verkoopmedewerker, heb ik uiteindelijk mijn eigen merk opgezet: Studios 28, waarvoor ik diverse producten ontwikkel die ik een bepaalde boodschap meegeef. Zoals sokken met teksten die je aan het denken zetten over kunst, religie, vrijheid en hoop. Tegenwoordig draait alles om communicatie.
"Blow is ook een van mijn favoriete films omdat je kunt zien hoe makkelijk het mis kan gaan. Jung eindigde uiteindelijk in de gevangenis en is pas twee jaar geleden vrijgekomen. Veertig jaar nadat hij zijn vrouw en dochter voor het laatst had gezien. Hij kreeg niet het happy end dat ik heb gekregen."

Feargal Agard | humansoffilmamsterdam.com



top
Artikelen
Holland Festival: The Artist & the Pervert / Hyena Hoe je van seksualiteit kunst maakt
Filmfestival Cannes 2018 (1) Post-conflict-drama
Filmfestival Cannes 2018 (2) The Hype That Lars Built
Filmfestival Cannes 2018 (3) Hoogste tijd voor gendergelijkheid
Filmfestival Cannes 2018 (4) Naar de hel in drie dimensies
One-take cinema De uitdaging van een film in één ademtocht
Mei '68: de 'swinging sixties' De kracht van de mythe
Holland Festival: Paul Robeson Strijdbare zanger gemangeld door de FBI
Privacyverklaring

Interviews
Bert Scholiers over Charlie en Hannah gaan uit 'Cinema is een fantastisch medium dat alles toelaat'
Erik Poppe en Andrea Berntzen over Utøya 22. juli 'Het moet pijn doen'
Gus Van Sant over Don't Worry, He Won't Get Far on Foot 'Callahans alcoholisme stond altijd centraal in zijn leven'
Hirokazu Kore-eda over The Third Murder 'De waarheid zelf wordt vermoord'
Sahim Omar Kalifa over Zagros 'Onder druk keuzes maken boeit me'
David Batty over My Generation De bril van Michael Caine

Rubrieken
Kort
Boeken: Heeft Eric Rohmer een filmtheorie?
Humans of Film Amsterdam
Thuiskijken
Actie!
Redactioneel
Het nieuwe kijken: Marionet
Op ooghoogte: Tekening
Filmsterren
The Thinking Machine 19 Een reeks dromen verweven met rinkelende bellen


Recensies
The Bachelors Vader en zoon in de rouw
Beast Er gist iets op het eiland
The Bookshop Mijnenveld van kleinzielige burgers en mansplainers
Charlie en Hannah gaan uit Ex, seks en schuld in het nachtleven
Don't Worry, He Won't Get Far On Foot Cartoonist met een snik en een grimlach
Jeune femme Ongekamd haar
Klanken van oorsprong Wat best nog even hardop gezegd mag worden
Love, Simon De ultieme acceptatie
More Human Than Human Bekijk slimme machines als de show van een illusionist
My Generation Londen als hippe dorpspomp
On Chesil Beach Ian McEwan verstikt zijn eigen boek
Redbad In het land van vrije mensen
The Third Murder (Sandome no satsujin) Niks strookt met de feiten
Ubiquity (Bregtje van der Haak over) 'Wifi hoeft er niet overal altijd voor iedereen te zijn'
Utøya 22. juli Exploitatie of eerbetoon?
Voyage of Time: Life's Journey Het leven en het universum en de rest
Western (Valeska Grisebach) Voor je het weet heeft er iemand de Duitse vlag gehesen
Zagros Bergafwaarts naar Brussel