The Killing of a Sacred Deer
Visages villages
Happy End
A Ghost Story
Battle of the Sexes
Het Nieuwe Kijken

Cinemagraphs

Je ziet het op steeds meer websites: in plaats van statisch beeld een videoachtergrond, over de breedte van het scherm. Met zachtjes wiegende gewassen, kabbelend water, een metro die een station binnenrijdt, een stomende pan of een sloom voorbijtrekkend exotisch landschap. Internetverbindingen zijn eindelijk snel genoeg om dit soort beeldvullende video mogelijk te maken zonder irritante laadbalkjes. Ik heb het over video's die geen play-knop hebben maar puur voor de sfeer automatisch afspelen. Filmfragmenten die vaak niet eens een aanwijsbaar begin of einde hebben en fungeren als bewegend behang, afgespeeld in een loop. Er is een grootse naam voor: cinemagraph. Door deze techniek worden fotografen ook een beetje filmmakers.
Een van de eerste plekken waar ik deze vorm tegenkwam was de website van rapper Pete Philly. Je zag een schermvullend zwart-wit portret van Philly, dat in ultra slowmotion bewoog. In 2011 was dit revolutionair. De website was gemaakt door designbureau Momkai, het bedrijf dat jaren later de site van De Correspondent zou ontwerpen. Behalve als homepage voor een artiest deed de site dienst als visitekaartje voor het visuele kunnen van het bureau. Zes jaar later steken smaakvolle videoachtergronden overal op het web de kop op. De voorbeelden zien er nu nog vaak uit als een veredelde stockfoto. Maar bij de mooiste toepassing ervan is deze vorm méér dan een sfeerbehangetje. Het werkt namelijk geweldig als onderdeel van digitale longreads. Lange, geschreven verhalen van goede auteurs die zich met een minimum aan afleiding in een prettig leesbaar lettertype al scrollend op een scherm laten lezen. Je kunt een tekstueel verhaal levendiger en fascinerender maken door het te larderen met bewegende opnamen van personages en locaties. Het is een methode om de aandacht vast te houden die indringender werkt dan alleen een onderbreking met foto's. Je maakt gebruik van filmische effecten zonder daadwerkelijk een film te hoeven monteren, wat vaak tijdrovend en kostbaar uitpakt. De longread met cinemagraphs is een geweldige vertelvorm voor diepgravende magazine-journalistiek in het digitale tijdperk. Van kranten en tijdschriften, maar ook van commerciële partijen, zul je steeds meer van dit soort producties zien.

Ebele Wybenga


top
Artikelen
Filmfestival Cannes 2017 Is Cannes nog nodig?
Cinema Erotica Uitdagend naakt
Stephen Sayadian over Café Flesh 'Mijn porno is anti-erotisch'
Holland Festival: Julian Rosefeldt over Manifesto De wenkbrauw van Trump
Holland Festival: Inside Hetzelfde, maar dan anders

Interviews
Bram Schouw over Broers In galop door de bocht
Amat Escalante over La región salvaje 'Er zijn al zovéél films waarin je de genitaliën niet ziet'
Marion Hänsel over En amont du fleuve 'Er komt een moment dat je achterom moet kijken'

Rubrieken
Actie!
Op ooghoogte: Scorsese en Van Gogh
Redactioneel
Het Nieuwe Kijken Cinemagraphs
Kort
Filmsterren
Thuiskijken
Andy at the movies
The Thinking Machine 8 Afvoer


Recensies
Broers Tenen over de afgrond
Câini Duel in Roemenië
La Chana Dansen tegen de klippen op
Daughters of the Dust De magie die Beyoncé inspireerde
Donkeyote Koppig stil blijven staan
The Eagle Huntress Het is een meisje!
En amont du fleuve Een vader die geen vader was
Les fantômes d'Ismaël Obsessies van de grote architect
The Fury of a Patient Man Hoe wraak op te dienen
De keuze van mijn vader (Yan Ting Yuen over) 'Ik heb leren loslaten'
Mountain Zondigen op Bijbelse plek
Mysterious Masterpiece 'Ik ben het niet die schildert'
Pop Aye Liften met een olifant
La región salvaje Lucide dromen
Sage femme (Martin Provost over) 'Ik ken de wereld van de vrouwen'
Setan Jawa (Garin Nugroho over) 'We leven in een melodramatische samenleving'
Souvenir Dromen van een oudere prinses
The Wall Zand tussen knarsende tanden
Wonder Woman Verbaasde amazone