The Killing of a Sacred Deer
Visages villages
Happy End
A Ghost Story
Battle of the Sexes
Actie!

Oude Doelenkade,
1621 BH Hoorn
13 april 2017, 14.29 uur


Op de pier aan de voet van de Hoofdtoren van Hoorn, pal naast de gedenksteen voor Willem IJsbrandtsz. Bontekoe van Hoorn (1587-1657), staat een Opel Agila (bouwjaar 2003) geparkeerd. Het wagentje is uitzinnig beschilderd; er staan namen op van bands als Yes en Pink Floyd, in psychedelische letters in regenboogkleuren. Boven het wagentje hangen oer-Hollandse wolken.
In de Agila zitten de jonge acteurs Chloé Leenheer (guitig wollen mutsje en rood-witte voetbalsokken), Puck Pomelien Busser en Korneel Evers (lang haar, zonnebril) te blowen. Als de portiers na de eerste repetitie opengaan, komen er enorme rookwolken naar buiten, gefabriceerd door een piepkleine rookmachine. Er staan twee camera's op de voorruit gericht. Bij de ene staat co-scenarist/regisseur Erik de Bruyn (Wilde mossels, J. Kessels), die via zijn koptelefoon de dialoog in de Opel kan volgen. "Het was het wat acteren betreft nog niet helemaal", zegt De Bruyn, die vervolgens van portier naar portier gaat om uit te leggen hoe hij het wel wil.
De Bruyn schreef samen met Edward Stelder het script voor de Telefilm Het hart van Hadiah Tromp. Het is een romantische komedie met musicalelementen, gesitueerd in een (fictieve) marinewereld. 'De marine was een serieuze zaak, totdat Hadiah Tromp aan boord kwam...' luidt de pay-off.
Leenheer (Zusjes, Bluf, Lellebelle) speelt Hadiah Tromp, een half-Jamaicaanse nazaat uit het vermaarde admiraalsgeslacht, die ondanks zichzelf óók bij de marine terecht lijkt te komen. Busser (De mannentester) is haar vriendin Louise, Evers (De Heineken ontvoering; ook bekend van het cabarettrio Brokstukken) is haar goede vriend Ben, ook een 'vastewaller'.
"Stilte voor opname", zegt de regieassistent als De Bruyn onder een zwarte doek achter zijn monitor heeft plaatsgenomen. "Geluid... en actie!" In de verte blaft een hond. Ben zet Supper's Ready van Genesis op. "Dit is gewoon zóóóó, zóó wicked; het langste nummer ever van Genesis: 23 minuut 8! Eigenlijk moet je dit met een grote toeter in één keer helemaal afluisteren." "Wwwoooow", zegt Louise. Hadiah vraagt of Ben ook ska heeft.
"Nu ging het een stuk beter", zegt De Bruyn als beide camera's zijn gestopt. "Eén dingetje nog. Die muziek, die vind je wicked hè?!" "Yes, I know", antwoordt Leenheer, terwijl ze snel op haar iPhone kijkt. "Je lijkt mijn zoon wel", zegt De Bruyn, "die zit ook de hele dag op zijn telefoon."
Er wordt nog fluks een enorm scherm verplaatst, de rookmachine gaat weer even aan, dan wordt de volgende take opgenomen. "Heel goed", zegt De Bruyn na afloop. "Alleen hing er iets te veel rook in de auto. Doe zo eerst even een deur open als we gaan draaien."

Jan Pieter Ekker | foto Bob Bronshoff

Het hart van Hadiah Tromp | Nederland, 2017 | Scenario Erik de Bruyn en Edward Stelder | Regie Erik de Bruyn | Productie IJswater Films, Marc Bary | In coproductie met AVROTROS, Mylene Verdurmen | Uitvoerend producent Roos Smitt | Camera Remco Bakker | Geluid Eddy de Cloe | Montage Bert Rijkelijkhuizen | Art direction Ben Zuydwijk | Kleding Alette Kraan | Make-up Renee Wijnhoven | Muziek Melcher Meirmans | Geluid Peter Warnier | Met Chloé Leenheer, Valentijn Benard, Jacqueline Blom, Mike Weerts, Melody Klaver, André Dongelmans, Peter Heerschop, Manoushka Zeegelaar Breeveld, Jade Olieberg, Eva Layla Schipper, Puck Pomelien Busser, Korneel Evers | Kleur, plm. 100 minuten | Omroep NPO (met steun van CoBO i.h.k.v. Telefilm-project | Te zien vanaf voorjaar 2018 (tenzij in de montage wordt besloten de film dit najaar toch in de bioscoop uit te brengen)

Foto: van links naar rechts: focus puller Kelly Lee Steen, 2nd unit camera Kasper de Bont, DOP Remco Bakker, regisseur/co-scenarist Erik de Bruyn, 1st AD Hidde Niels, 2nd AD Farah Abdi, geluidsman Eddy de Cloe, hoofdrolspeelster Chloé Leenheer, Puck Pomelien Busser en Korneel Evers


top
Artikelen
Filmfestival Cannes 2017 Is Cannes nog nodig?
Cinema Erotica Uitdagend naakt
Stephen Sayadian over Café Flesh 'Mijn porno is anti-erotisch'
Holland Festival: Julian Rosefeldt over Manifesto De wenkbrauw van Trump
Holland Festival: Inside Hetzelfde, maar dan anders

Interviews
Bram Schouw over Broers In galop door de bocht
Amat Escalante over La región salvaje 'Er zijn al zovéél films waarin je de genitaliën niet ziet'
Marion Hänsel over En amont du fleuve 'Er komt een moment dat je achterom moet kijken'

Rubrieken
Actie!
Op ooghoogte: Scorsese en Van Gogh
Redactioneel
Het Nieuwe Kijken Cinemagraphs
Kort
Filmsterren
Thuiskijken
Andy at the movies
The Thinking Machine 8 Afvoer


Recensies
Broers Tenen over de afgrond
Câini Duel in Roemenië
La Chana Dansen tegen de klippen op
Daughters of the Dust De magie die Beyoncé inspireerde
Donkeyote Koppig stil blijven staan
The Eagle Huntress Het is een meisje!
En amont du fleuve Een vader die geen vader was
Les fantômes d'Ismaël Obsessies van de grote architect
The Fury of a Patient Man Hoe wraak op te dienen
De keuze van mijn vader (Yan Ting Yuen over) 'Ik heb leren loslaten'
Mountain Zondigen op Bijbelse plek
Mysterious Masterpiece 'Ik ben het niet die schildert'
Pop Aye Liften met een olifant
La región salvaje Lucide dromen
Sage femme (Martin Provost over) 'Ik ken de wereld van de vrouwen'
Setan Jawa (Garin Nugroho over) 'We leven in een melodramatische samenleving'
Souvenir Dromen van een oudere prinses
The Wall Zand tussen knarsende tanden
Wonder Woman Verbaasde amazone