Western
Ubiquity
More Human Than Human
The Third Murder
Holland Festival: The Artist & the Pervert / Hyena
Foto Kris Dewitte Take 5: Kort in Cannes

Met één film in Cannes? Het kan altijd beter: van de Amsterdammer Jochem de Vries selecteerde het festival in Cannes de korte films missen én trans-siberian voices. 

1 Hoe is je gelukt om met twee films in Cannes te komen. Goede lobbyist?
Geen lobbywerk, maar de ouderwetse postzegel. De twee films zijn op verschillende manieren in de Franse badplaats terechtgekomen. trans-siberian voices draaide in Semaine de la Critique in een zesluik, dat films bevat die we afgelopen jaar gefilmd en gemonteerd hebben op de Trans-Siberië Express. Ik heb zelf totaal geen aandeel gehad in dat Cannes-hoofdstuk. Met missen ging het anders. Ik mailde voor de grap mijn producent dat we het gewoon moesten proberen. We hebben een dvd in een envelop gedaan en drie weken later werd ik gebeld met de mededeling dat missen genomineerd was voor een Palm d'Or.

2 Wat is het geheim van een goede korte film?
Persoonlijk hou ik niet van korte films met een clou als een mopje. Ik probeer altijd een korte film te maken die zou kunnen functioneren als een proloog voor een langere film. Iets dat triggert. Het geheim? Ik denk dat je een afgerond verhaal moet vertellen dat voldoende hints geeft die je nieuwsgierig maken. Dat als de film is afgelopen je meer zou willen weten over de personages die je hebt gezien.

3 Hoe heb je Cannes ervaren? Gekkenhuis? Leuk? Poppenkast? Hoogtepunt filmcultuur?
Ja, dat allemaal. Het was een hoogtepunt voor mij en een droom om er in de competitie te draaien.

4 Wat vond je de opvallendste film in Cannes?
Ik heb maar één film gezien en verder alleen interviews gedaan. Ik hou van het werk van Haneke.

5 Maakt selectie voor Cannes je filmleven makkelijker?
Hopelijk helpt het me om eerder geld te krijgen voor een lange film. Het scenario ervoor is bijna af. Misschien mag ik volgend jaar gaan draaien en wie weet kom ik dan weer terug in Zuid-Frankrijk.

Jos van der Burg



top
Artikelen
Cannes Sterke editie Cannes 2009 daalt af in de hel
Filmslot I Waar zijn de filmbladen?
Filmslot II: Complex Hollywood We willen opgelicht worden
Typex

Interviews
Agnès Varda Vissen naar herinneringen
André Téchiné over LA FILLE DU RER "Woorden zijn even krachtig als vuistslagen"
Fien Troch over UNSPOKEN Het grote gemis
Ivo van Hove over Antonioni project "Hoe actueel kun je zijn?"
Lisandro Alonso over LIVERPOOL Wreed landschap
Werner Herzog over ENCOUNTERS AT THE END OF THE WORLD "Avontuur is een belachelijk circus"
Yôjirô Takita over DEPARTURES Kleffe handen aan de kist
Take 5: Kort in Cannes

Rubrieken
Boeken Draaikolk
Filmweb
Filmfocus
Filmkort
Mening
Filmnieuws
Filmthuis
Filmpers
Filmsterren
Webfilm
World Wide Angle (NL)


Recensies
BEAUTIFUL BITCH Overleven in Düsseldorf
COUNTERPARTS (GEGENÜBER) En dan vallen er klappen
DEPARTURES Typische Oscarfilm
DISGRACE Moreel drijfzand
ENCOUNTERS AT THE END OF THE WORLD Van de kaart gesprongen
LA FILLE DU RER Angst als virus
LIVERPOOL Bodemloze wodkafles
LES PLAGES D'AGNÈS Vrolijk achteruit lopen
SNOW Dood en de pruimen
TERMINATOR SALVATION Don't be back!
UNSPOKEN Verdoofd door de supermarkt
LA VENTANA Nog één keer in de buitenlucht