The Man Who Killed Don Quixote
Previously Unreleased
Carne y arena
Tiere
Grace Jones: Bloodlight and Bami
Take 5: Miriam Kruishoop is terug

Miriam Kruishoop debuteerde tien jaar geleden als regisseur met de strenge zwart-wit film vive elle. Een jaar later volgde unter den palmen. Daarna bleef het lang stil. Volgend jaar keert Kruishoop terug met de Engelstalige romantische komedie sam's story.

1 Met vive elle maakte je een controversieel debuut.
Het was een hele leuke periode waarin ik ontzettend veel heb geleerd. Ik was me totaal niet bewust van wat de buitenwereld van me dacht. Het kon me ook niet schelen. Ik was gewoon met mijn eigen ding bezig. Die focus en onschuld waren onbetaalbaar.
2 Waarom verdween je na unter den palmen?
Ik werd verliefd op een Engelsman, trouwde en verhuisde naar Londen. Daar flirtte ik met commercials en muziekvideo's, maar ik kon er mijn ei niet in kwijt. Omdat mijn echtgenoot in de muziek zit en muziek mijn grote passie is, ben ik in Londen een platenlabel begonnen. Ik fotografeerde ook en heb geëxposeerd in Amsterdam. Londen en New York. Als je jong en creatief bent, moet je altijd nieuwe uitdagingen aangaan. Je moet jezelf nooit beperken, maar de tijd nemen om dingen te ontdekken.
3 Wat heb je ontdekt?
Dat film mijn grote liefde is, omdat het zo allesomvattend is. Ik kom daar altijd bij terug. Ik heb lang aan het project lila says gewerkt. Ik schreef het script en castte de film, maar er bleken problemen te zijn met de rechten. Lang verhaal kort: de film is uiteindelijk door een ander gemaakt. Dat was een pijnlijk proces. Opgroeien is een trip. Er mislukken dingen, maar het gaat erom dat je steeds weer opstaat.
4 vive elle en unter den palmen zijn 'strenge' films. Je keert terug met een romantische komedie. Hoe rijmen we dit?
Alles wat je meemaakt, beïnvloedt en verandert je. Ik ben anders dan toen ik vive elle en unter den palmen maakte. Maar toch zijn mijn films altijd persoonlijk, doordat ze gaan over de zoektocht van vrouwen naar zichzelf. Die thematiek zit in al mijn werk en staat ook centraal in sam's story. Maar niet alleen door de thematiek en het autobiografische, is sam's story een Miriam Kruishoop-film. De stad en de locaties spelen ook weer een hoofdrol. Ook visueel zal de film een sterke signatuur hebben. En zoals in al mijn films is de muziek essentieel.
5 Verdwijn je na sam's story weer voor jaren?
Met sam's story, dat ik komende zomer in Amsterdam en Londen draai, ga ik niet op herhalingsoefening. Ik wil verder. Ik heb in de afgelopen paar jaar drie scripts geschreven die ik graag wil verfilmen. Het is mijn materiaal, zodat er geen gedoe over rechten kan ontstaan. Ik voel me bevoorrecht dat sam's story zo'n geweldig team van talent heeft weten aan te trekken. Dat is inspirerend en geeft aan op welk niveau ik films wil maken. Maar het belangrijkste is om geïnspireerd en creatief bezig te zijn. Misschien schrijf ik volgend jaar wel een boek.

Jos van der Burg



top
Artikelen
Nummer 300 Cijfers en cinema
Cannes 2008 (1)
Cannes 2008 (2)
Cannes 2008 (3)
Online-distributie Ontsnappen aan de lange staart
Neurocinema Ruïne in het hoofd

Interviews
Philippe Claudel Een vrouw als een steen
Santiago Otheguy De angst voor de ander
Saverio Costanzo Zijn zoals Zanna

Rubrieken
Action!
Boeken Zand, geen olie
Duidelijk Mindfuck
Filmbladen Clichés doorprikken
De geruchtenmachine
Mening
Mijn Mening
De Pers Over
Scherpstellen Festivals 2.0
Take 5: Miriam Kruishoop is terug
Thuiskijken 1
Thuiskijken 2
Thuiskijken 3
Uitgelicht
Verwacht
World Wide Angle


Recensies
ANNIE LEIBOVITZ: LIFE THROUGH A LENS Barbra Streisand, met een camera
BLACKWATER FEVER Ziek aan de ogen
CAÓTICA ANA Op sleeptouw met mysticus Medem
L'HEURE D'ÉTÉ Frankrijk als gesloopt zomerhuis
IN MEMORIA DI ME Mysterieuze novieten
JOAQUIN SABINA Altijd maar dat bloedende hart
LEATHERHEADS Zonder blessures geen lol
LA LEÓN Echte mannen weten het niet
DE MUZE Verstekeling in de stad
PAUL DANS SA VIE Voor het laatst de koeien melken
RECLAIM YOUR BRAIN (FREE RAINER) Coke TV
THE TRAP (KLOPKA) Het leven van een crimineel of dat van een kind
DE VERLOREN KOLONIE Tumult in Aapchazië
XXY Omdat ik alle seks ben
IL Y A LONGTEMPS QUE JE T'AIME Bloed-verwantschap