Blade Runner 2049
The Square
Un beau soleil intérieur
The Glass Castle
Kleine ijstijd
Cars Verwacht

Cars
John Lasseter
Cars markeert de eerste stap in de fusie van innovatiefabriek Pixar met amusementsgigant Disney. Na de creatie van een overtuigend speelgoeduniversum in twee baanbrekende delen Toy story presenteert regisseur John Lasseter in Cars een levensechte wereld mét auto's en zonder mensen. De razendsnelle racer Lightning McQueen wil een wedstrijd rijden in Los Angeles. Onderweg ziet hij zich op de legendarische Route 66 gedwongen om te blijven hangen in het slaapstadje Radiator Springs. De excentrieke auto's die het dorp bewonen laten de arrogante snelheidsduivel inzien dat je soms gas moet terugnemen, om de wereld in al zijn schoonheid te ervaren en om vriendschap te leren kennen.
Dit simpele en ongegeneerd sentimentele gegeven is het uitgangspunt voor een verkenningstocht naar de mogelijkheden van digitale animatie. Imposant zijn vooral de camerabewegingen — opmerkelijk in een film waaraan geen camera te pas is gekomen. In de flitsende autorace waarmee Cars opent benadrukken schots en scheve camerastandpunten het gevoel van topsnelheid. Later, als McQueen in Radiator Springs is beland, overheersen landschapsopnamen met een John Ford-achtige grandeur. Elegant glijdt het beeldkader langs een wereld die sterk lijkt op de onze — maar dan bekeken door de ogen van automobielen.
Net als in Toy story helpt Randy Newman een emotioneel moment bijna om zeep met een slijmerig lied. Gelukkig bedenk je dan net op tijd dat het op zich al een wonder is dat wezens van blik en chroom zulke emoties kunnen oproepen. Sinds Lasseters bekroonde (debuut)filmpjes Lady and the lamp en Luxo Jr. is het Pixars grote kracht om onbezielde objecten in de meest letterlijke zin van het woord te animeren. Of het Lasseter ook zo goed zal lukken om als de nieuwe baas van de tekenfilmdivisie het in lethargie weggezakte Disney-imperium te reanimeren moet nog blijken. (Te zien vanaf 21 juni)


Silent Hill
Christophe Gans
Fransman Christophe Gans (Crying Freeman, Le pacte des loups) demonstreert in deze horrorfilm opnieuw zijn stijlbewustheid. Helaas kan hij inhoudelijk geen chocola maken van het onbegrijpelijke script van Roger Avary, die toch ooit nog eens een Oscar deelde met Quentin Tarantino voor Pulp fiction. Twee lange uren holt moeder Radha Mitchell hysterisch rond om haar verdwenen dochtertje te zoeken, in een fraai vormgegeven spookstadje dat wordt bevolkt door helse creaturen en religieuze fanatici. Hopelijk zijn de verwikkelingen wel te volgen als je ooit het videospelletje hebt gespeeld waarop de film zich baseert. (Te zien vanaf heden)




Poseidon
Wolfgang Petersen
In het water voelt Wolfgang Petersen zich als een vis in het water. Na de klassieke onderwatertaferelen in Das Boot en het onstuimige onweer op open zee in The perfect storm gaat de Duitse Hollywoodfilmer kopje onder in Poseidon. In deze remake van de klassieke rampenfilm The Poseidon adventure uit 1972 probeert een groepje passagiers de vege huid te redden nadat het luxueuze cruiseschip uit de titel door een tsunami is gekapseisd. Met de rechtlijnigheid van een pornoregisseur trakteert Petersen zijn publiek en zijn bordkartonnen personages op de ene na de andere ramp. (Te zien vanaf 1 juni)


Take the lead
Liz Friedlander
Onlangs stelde een pedagogisch genie voor om het vak Nederlands op sommige middelbare scholen af te schaffen, aangezien de leerlingen er toch maar niks van bakken. Misschien is het een idee om — in navolging van het waargebeurde Take the lead — het taalonderwijs te vervangen door een cursus ballroomdansen. Het sierlijk over de dansvloer zwieren heeft in de film namelijk een weldadige uitwerking op een groepje raddraaiers op een achterstandsschool in New York. Antonio Banderas speelt met zijn gebruikelijke Spaanse schwung de dansleraar die zijn pupillen tot grootse daden motiveert. (Te zien vanaf 1 juni)




The omen 666
John Moore
Na het belabberde televisievervolg Omen IV: The awakening springt de sequel-teller in de Omen-serie meteen een paar honderd tikken vooruit naar het Getal van het Beest. Om de omineuze lading van dat rijtje zessen extra uit te buiten, verschijnt deze opvolger annex remake van de horrorklassieker uit 1976 in de bioscoop op 06/06/06... Liev Schreiber en Julia Stiles treden in de voetsporen van Gregory Peck en Lee Remick als de adoptieouders van de antichrist. Mia Farrow moest ooit nog zelf het duivelsgebroed baren in de genremijlpaal Rosemary's baby, maar staat nu aan de kant van de satanisten als een toegewijde gouvernante. (Te zien vanaf 6 juni)


Man about town
Mike Binder
Ben Affleck dondert als Hollywood-impresario in een midlifecrisis wanneer zijn echtgenote Rebecca Romijn een ander blijkt te hebben. Regisseur/scenarist/acteur Mike Binder probeert in dit gegeven een balans te vinden tussen drama en komedie. Hopelijk lukt hem dat beter dan in zijn vorige film, het onevenwichtige The upside of anger. (Te zien vanaf 8 juni)




The promise
Chen Kaige
De Chinees Chen Kaige (Farewell my concubine, The emperor and the assassin, Together) komt met een romantisch spektakel over loyaliteit en lotsbestemming, waarin een mooie prinses spijt krijgt van de belofte die ze ooit aan een tovenares heeft gedaan: in ruil voor schoonheid en bewondering zal ze nooit samen kunnen zijn met de man waar ze van houdt. (Te zien vanaf 15 juni)




16 blocks
Richard Donner
Als maker van de Lethal Weapon-serie mag Richard Donner zich gerust een actiespecialist noemen. En een uitgebluste politieman spelen kan Bruce Willis desnoods in zijn slaap. De automatische piloot draait dan ook overuren in deze actiefilm waarin alcoholist Willis een door hiphopper Mos Def gespeelde kroongetuige moet begeleiden van de politiecel naar de rechtbank. Dat routineklusje loopt natuurlijk finaal mis. Anders was het verhaal na zestien New-Yorkse blokjes rijden al afgelopen. (Te zien vanaf 15 juni)


Maria Bethania — Music and perfume
Georges Gachot
Documentair eerbetoon aan een van de populairste zangeressen in Brazilië, die naar eigen zeggen haar stem van God kreeg. (Te zien vanaf 15 juni)


The break-up
Peyton Reed
Een huis vormt de inzet van deze echtscheidingskomedie. Na twee jaar zetten Jennifer Aniston en Vince Vaughn een punt achter hun relatie. Alleen vertikken ze het allebei om hun fraaie huis in Chicago te verlaten. Wat begint als een venijnige ruzie tussen exen eindigt in een poging om de relatie te redden. (Te zien vanaf 15 juni)




She's the man
Andy Fickman
De toneelstukken van William Shakespeare leverden in voorbije jaren stof voor tienerkomedies als 10 things I hate about you en The prince & me. She's the man neemt de sekseverwisselingskomedie Twelfth night als voorbeeld. Bakvissenidool Amanda Bynes (Big fat liar, What a girl wants) mag ondanks haar voetbaltalent niet meespelen met de jongens. Ze vermomt zich als een knul, waarna iedereen er met open ogen intuint, inclusief haar nieuwe voetbaltrainer Vinnie Jones. (Te zien vanaf 22 juni)


When a stranger calls
Simon West
Poseidon en The omen 666 zijn deze maand niet de enige fantasieloze bewerkingen van genrefilms uit de jaren zeventig. When a stranger calls is een herverfilming van de gelijknamige telefoonhijgersthriller uit 1979. De essentie van het origineel werd al eens doeltreffend samengevat én geparodieerd door Wes Craven, in de openingsscène van Scream. Dan is de versie van Engelsman Simon West (Con air, Lara Croft: Tomb raider) een stuk minder efficiënt. Anderhalf uur lang laat hij het kat-en-muisspel tussen babysitter Camilla Belle en een vanuit haar directe omgeving telefonerende plaaggeest dooremmeren, waarbij goedkoop effectbejag de boventoon voert. (Te zien vanaf 22 juni)


Grote kleine muis: Cirkelientje
Jannik Hastrup
Aflevering in een serie tekenfilms voor de allerkleinsten. Het poppenmeisje Cirkelientje, dat zo klein is dat ze in een luciferdoosje kan slapen, belandt op vakantie in Turkije. Daar ontmoet ze Ali, een moslimmuisje dat er geen enkel probleem mee heeft om op te treden in deze Deense cartoon. Cirkelientje helpt hem met het smokkelen van kaas naar zijn familie, en ontdekt en passant dat Ali leugens heeft verteld over zijn persoonsgegevens. (Te zien vanaf 28 juni)


Slither
James Gunn
James Gunn boekte zijn grootste succes als scenarist van de remake van de zombieklassieker Dawn of the dead. In zijn regiedebuut Slither verloochent Gunn niet dat hij het filmvak leerde bij gore-specialist Troma: aan gruwelijke verminkingen en smerige inkijkjes in het menselijk lichaam geen gebrek. Michael Rooker speelt een dorpsbewoner wiens lichaam wordt overgenomen door een Alien-achtige indringer, waarna zombies, slijmerige wormen en een grotesk opgezwollen baarmoeder het dorp veranderen in een poel van rottend vlees. Nathan Fillion, de laconieke held uit Serenity, moet als dorpsagent een stokje steken voor de wereld eindigt in een bloedfestijn dat tegelijkertijd eng én grappig is. (Te zien vanaf 29 juni)




Zoop in India
Johan Nijenhuis
Met Zoop in Afrika lokte producent en regisseur Johan Nijenhuis dik 350.000 kijkertjes naar de bioscoop, en dus was een vervolg onvermijdelijk. De dierenbeschermers die populair werden dankzij een tv-serie reizen af naar India als ze horen dat een kudde olifanten is ontvoerd. Hun zoektocht brengt hen langs een roedel slangen en een filmset in Bollywood. (Te zien vanaf 29 juni)




Stay alive
William Brent Bell
Variant op The ring waarin een groepje tieners onder aanvoering van doelgroepidool Frankie Muniz terecht komt in een dodelijk videospel. Volgens een van de vele negatieve Amerikaanse recensies is de uitdaging van deze film niet zo zeer om in leven te blijven, maar om als kijker wakker te blijven. (Te zien vanaf 29 juni)

Fritz de Jong


top
Artikelen
All about me? Ontsloten kluizen
Cannes 2006 Gevoelige ogen
Carte postale de Cannes
Filmmythes Venster op de wereld
Gebroeders Quay Look of life
Robert De Niro De kameleon
Theater vs film Een tweede leven

Interviews
Tsai Ming-liang Mysterieuze machine
Vijf vragen aan Thom Hoffman

Rubrieken
Action!
Het geheim van Hollywood: Rampscenario's aan de autopsietafel
Spotlicht: Isabelle Huppert
Amsterdam Box Office Periode 29 april t/m 25 mei 2006
Boeken Filmkritiek
Cinedix
Evenementen
Festivals
De geruchtenmachine
Mening
Mijn Mening
De Pers Over
Thuiskijken
Verwacht


Recensies
AMERICAN DREAMZ Bloedeloze satire op Idols-industrie
L' AMI HOLLANDAIS Ontwaken aan het front
IL CAIMANO Kaaimannen en angsthazen
HOW MANY ROADS Aanbidders in de Bob Dylan-kerk
IK WIL NOOIT BEROEMD WORDEN De vinger op de zere plek
L' IVRESSE DU POUVOIR De dronkenschap van de macht
JUNGLE RUDY Narcissus tussen de lianen
MARIE ANTOINETTE Nutteloosheid op het eiland Versailles
ORDINARY MAN Wie valt eerder flauw — de moordenaar of de toeschouwer?
LA PUTA Y LA BALLENA Het Argentinië dat nooit weg was
RABBIT ON THE MOON Kinky tegenover puur
THE ROAD TO GUANTANAMO Heel voorzichtig bijten
VERS LE SUD De zachte huid van Haïtiaanse jongens
THE WAYWARD CLOUD Seks met watermeloenen
X-MEN: THE LAST STAND Visuele bravoure en innerlijke conflicten