Blade Runner 2049
The Square
Un beau soleil intérieur
The Glass Castle
Kleine ijstijd
De geruchtenmachine

WK-selectie
Van 9 juni tot en met 9 juli is Nederland in de ban van het WK. Reden voor de filmbranche om voetbalhaters op creatieve wijze richting bioscoop te lokken. Pathé heeft daarvoor een aanvalsplan ontwikkeld dat vooral uitblinkt in complexiteit. Geen wonder, want het bedrijf trok zijn 'Pathé 1-2tje' op uit de ruïnes van de dit jaar mislukte '2 voor 1-actie' waarmee de bioscoopbranche normaliter in juni uitpakt. De actie vond zijn Waterloo in de voorkeursbehandeling die distributeur Sony eiste voor The Da Vinci code. Het Pathé 1-2tje geldt nu voor een 'selectie' van dertien (meest UIP) titels, waarop niet alleen The Da Vinci code ontbreekt. Pathé-woordvoerder Hans José meldt dat distributeur Independent Zoop in India ook al in een buitenspelpositie had gemanoeuvreerd. Toch vindt José dat de lijst "een mooie mix" is geworden "met voor elk wat wils: van kinderfilm tot actie en damesfilm". Nog een uitzondering: wie van de lijst een IMAX-voorstelling kiest, betaalt voor twee zitplaatsen 15 euro in plaats van een tientje. Die prijs zal op de zwarte markt naar verwachting niet verder oplopen.


Blitzkrieg
Koud drie maanden nadat hij zich uit de A-Film selectie terugtrok, heeft San Fu Maltha een nieuw distributiebedrijf gevonden "ondanks voornemens om het te laten". Wat is er gebeurd? Maltha: "Ik was bij familie in Indonesië en ze hebben me overtuigd." De achtergronden: de bescheiden Indonesische exploitatie- en distributiemarkt wordt al tien jaar gerund door één bedrijf met een bijna-monopoliepositie. Een club jonge honden, luisterend naar de naam 'Blitz' wil daar nu wat aan doen door binnen anderhalf jaar in vier steden — waaronder Jakarta — multiplexen uit de grond te stampen. Maltha: "Wat die jongens doen gaat tegen de klippen op: dat maakt het voor mij extra aantrekkelijk om ze te helpen. De exploitatie is hun pakkie an. De distributie doen we gezamenlijk." Hoe valt dat te combineren met de adviserende taak die Maltha nog voor A-Film heeft? Maltha: "Beide markten zijn totaal anders. Indonesië is een mainstream-markt: de betere film staat daar nog in de kinderschoenen. Wat ik voor Nederland interessant vind, is niks voor Indonesië en andersom." En het feit dat er in de grootste moslim-natie ter wereld nog wel eens een bioscoop in vlammen op wil gaan? Maltha: "Indonesië is duidelijk een land waar het anders toe gaat dan in Nederland, maar daar ben ik niet bang voor. Onze bioscopen komen in winkelcentra te staan in moderne wijken."


Cuba-crisis
Dat de lange arm van Fidel Castro tot in Utrecht reikt, bleek toen op 8 mei een debat over censuur en internet op Cuba na een klacht van de Cubaanse ambassade van het programma van het Latin American Film Festival (LAFF) in het Louis Hartlooper complex verdween. LAFF-organisator Judith van den Burg: "Toen we twee, drie weken voor het festival het programma op de website hadden staan, kregen we een telefoontje van de Cubaanse ambassade. Ze dachten met een cultureel festival in zee te zijn gegaan. Dat er ook een politieke dimensie aan zat was ze niet duidelijk. Onze schuld. Niet de ambassade was het probleem: die waren welwillend. Het was het Cubaanse Filminstituut dat moeilijk deed. De twee Cubaanse deelnemers aan het festival werd niet verboden te komen, maar 'ernstig afgeraden' naar het festival af te reizen. Het vervelendst was dat we niet meer recht zouden hebben op films als dat debat doorging binnen het kader van het festival." En zo werd in overleg met de organisatoren — vredesbeweging Pax Christi en debatcentrum Tumult — besloten het debat, volgens goed Hollands pragmatisch gebruik, buiten het LAFF-programma te plaatsen. Van den Burg: "Die filmmakers zijn gewoon gekomen en ook de cultureel attaché is gewoon geweest. Een heel gezellige man."




Bioscooploze stad
"Heel blij" is programmeur Theo Merkus van Filmhuis Venlo: "We waren al tien jaar op zoek naar een nieuwe locatie." Nu deelt het filmhuis haar onderkomen nog met een poppodium: het gemak daarvan laat zich raden. Maar vanaf november kan het filmhuis in de leegstaande Scène-bioscoop van start met wat Filmtheater De Nieuwe Scène zal gaan heten. Merkus legt uit: "In februari sloot bioscoopbedrijf Minerva hier haar bioscopen, waaronder de Scène-bioscoop. Sindsdien is Venlo (90.000 inwoners, red.) een bioscooploze stad." Begin mei begon het filmhuisteam al met een serie filmvoorstellingen voor scholieren in de oude bioscoop. In de zomer start de verbouwing. Merkus: "De foyer is nu alleen een doorgang naar de zalen. Straks moeten mensen daar gezellig kunnen zitten met koffie of een biertje. Nu hebben we 56 stoelen en een onregelmatig programma. Straks krijgen we twee zalen met ongeveer 100 stoelen en kunnen we dagelijks draaien."




Europees record
Het Media-programma van de Europese Unie krijgt 775 miljoen euro om de Europese filmsector in de periode 2007-2013 vooruit te helpen. Dat is meer dan de 520 miljoen die het fonds in de voorgaande periode (2001-2006) te verdelen had, maar minder dan de 1 miljard euro die eurocommissaris Viviane Reding had gevraagd. Per saldo wordt de spoeling dunner nu het geld over een periode van zeven in plaats van vijf moet worden gespreid én er zich 25 in plaats van 15 landen zullen melden aan de trog. Een van de subsidiënten die dat verschil zal merken is het netwerk van gesubsidieerde filmtheaters Europa Cinemas, dat leden heeft in 59 landen met bijna 1600 doeken. In 2005 noteerde het netwerk een record aandeel van bijna 60% voor de Europese film terwijl het totaal aantal vertoningen met 11% steeg naar 1,6 miljoen. De populairste titels waren Der Untergang, gevolgd door Mar adentro en Une long dimanche de fiançailles. In de 27 Nederlandse Europa Cinemas-theaters kwam het aandeel van de Europese film zelfs nog iets hoger uit, op 61%. Reding en haar collega's in Cannes zeiden in het buitenlandse handelsbeleid voortaan meer aandacht te willen vragen voor de uitbreng van Europese film buiten de EU. Australië was vorig jaar met 12% Europese films de belangrijkste afnemer. Amerika vertoonde slecht 4% Europees product. "Dat kan beter", aldus Reding.


Steel dit
De nieuwste wapens in de internationale strijd tegen piraterij heten Lucky en Flo, twee Britse labradors die op de Londonse luchthaven Stanstead worden ingezet om pakketjes illegale dvd's op te speuren. Gelukkig zijn er ook nog mensen die het hoofd koel houden, getuige de verfrissend tegendraadse actie van de digitale kunstenaarszender PARK4DTV. Onder het motto 'To watch is to steal, tape this, steal this' vertoonde de zender werk van aangesloten kunstenaars, dat vervolgens opdook op (maar liefst) twee dvd's, die "naar het schijnt van Aziatische oorsprong zijn" en "her en der worden aangeboden op markten en door straatverkopers". PARK is van mening dat kunst een fundamenteel onderdeel is van elke samenleving en voor iedereen die daar deel van uitmaakt. "Omdat de inhoud van de dvd's al met al aansluit bij de mentaliteit van PARK en de kwaliteit van het getoonde werk aan onze — hoge — standaarden en eisen voldoet ziet PARK geen aanleiding verdere actie te ondernemen", liet de redactie in een verklaring weten. Navraag wijst uit dat er toch een voorbehoudje wordt gemaakt: "'Tape this steal this' betekent dat mensen het werk kunnen opnemen en afspelen in besloten kring. Geen expositie of screening dus. Daar is weer toestemming van de kunstenaar voor nodig."




Prettige samenwerking
Documentairefestival IDFA en de digitale 'restdistributeur' Cinema Delicatessen slaan de handen ineen en lanceren een nieuw dvd-label onder de verrassende naam 'IDFA's Delicatessen.' Op 8 juni verschijnt de eerste titel: The white diamond van Werner Herzog, met tussenposen van steeds drie weken gevolgd door O amor natural, The corporation en The three rooms of melancholia. Andere documentaires die op de nominatielijst staan zijn Checkpoint, Fotoamator en China blue. IDFA-woordvoerder Cees van 't Hullenaar: "Doel is bekende IDFA-films uit te brengen die anders in Nederland niet op dvd zouden verschijnen. We beginnen met tien titels, dan wordt er geëvalueerd. Als het prettig gaat, gaan we door; als het niet prettig gaat, stoppen we. Wat prettig is? Als het min of meer dekkend is. Daarvoor moeten er per titel 500 stuks worden verkocht." Projectmanager Huub Roelvink van Cinema Delicatessen heeft er vertrouwen in dat dat gaat lukken. "Onder het DocuZone-label brachten we al vijf titels uit, waarvan Nima Temba sherpa meer dan 500 keer is verkocht en ook The other final kwam in de buurt. Nu hebben we er ook nog nieuwe afzetkanalen bij." De dvd's zullen behalve via de eigen kanalen aan de man worden gebracht via Vrij Nederland, de Filmfreak, de Bijenkorf en Van Leest-boekhandels.




Gouden Wolfsbergen
De opnames in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht waren nog maar nauwelijks gestart of Wolfsbergen, het nieuwe project van Nanouk Leopold, werd door het Britse vakblad Screen al getipt als kandidaat voor de volgende editie van Berlijn of Cannes. Even soepeltjes werden er parallellen getrokken met Oscarwinnaar Karakter, vanwege de rollen in beide films voor Jan Decleir, Fedja van Huêt en Tamar van den Dop. Wolfsbergen wordt een familiedrama rond een grootvader die zijn kinderen en kleinkinderen per brief laat weten hoe en wanneer hij wil sterven. De film wordt begin volgend jaar in de bioscoop verwacht.


Satelliet
Tien joodse filmfestivals komen half juni naar Amsterdam om tijdens een driedaagse conferentie de 'Association of European Jewish film festivals' in het leven te roepen. De oprichters komen uit Groot-Brittannië, Italië, Hongarije, Zweden, Denemarken, Duitsland, Polen, Oostenrijk, Spanje en Nederland. Initiator Jack Weil, oprichter en voorzitter van het Joods Filmfestival Amsterdam: "Met zijn tienen trekken we 40.000 bezoekers per jaar. De meerwaarde zit hem in informatie-uitwisseling en de gezamenlijke bekostiging van filmkopieën, dat soort zaken. Door een netwerk te vormen hopen we toegang te krijgen tot de Brusselse subsidiepotten." Het Joods Filmfestival Amsterdam, dat vorig jaar 2500 bezoekers telde, is in november toe aan zijn vijfde editie.

Jack Weil



Sjeik Simon
Simon Field, sinds 2004 de ex-directeur van het Filmfestival Rotterdam, heeft een nieuwe baan als artistiek directeur van het piepjonge Dubai International Filmfestival (DIFF) in de Verenigde Arabische Emiraten. Tijdens de eerste editie vorig jaar tekende Field al voor de programma's 'Insights from Asia' en 'Café Europe'. Naast collega Maoud Amralla Al Ali, die de selectie van films uit de Arabische wereld regelt, zal Field in de aanloop naar de tweede editie in december nu een team programmeurs aansturen die de niet-Arabische films keuren. Of dat betekent dat de aimabele man met de opvallende wenkbrauwen zich nu ook definitief in het oliestaatje vestigt, lijkt onwaarschijnlijk. Hij blijft naast zijn nieuwe functie actief als producent voor het Londonse productiehuis Illumination Films.


Hoog bezoek
Marco Müller, de directeur van de Mostra Internazionale d'Arte Cinematografica oftewel het prestigieuze filmfestival van Venetië, komt begin juli naar Nederland. Niet om de Keukenhof te bewonderen, maar om persoonlijk vast te stellen of de films Ober en Zwartboek goed genoeg zijn voor 'zijn' competitie. In dat geval zouden ze op de 63e editie van het festival begin september meedingen naar een Gouden Leeuw. Maar dan moet Zwartboek wel op tijd klaar zijn. Volgens de laatste berichten vertrok Verhoeven eind mei naar Israël voor weer nieuwe opnames. Volgens producent San Fu Maltha gaat het om de begin- en eindsequentie van de film. De drie ton extra kosten worden behalve door de producent gedragen door scenarist Gerard Soeteman en andere crewleden.




'Geweldig nieuws'
Groot-Brittannië claimt een filmhistorisch moment met de organisatie van het eerste International Screenwriters Festival, van 27 tot en met 30 juni in de Cheltenham Film Studios. Voor wie nu onmiddellijk zijn koffers wil pakken om erbij te zijn is er minder goed nieuws: welkom zijn alleen aankomende scenaristen (voor 80 pond op 27 juni) of filmprofessionals die kunnen aantonen dat ze actief zijn in het wereldje (voor 275 pond van 28 t/m 30 juni). Hoewel het festival toch nog 'verschillende publieke evenementen' aankondigt 'voor film- en tv-enthousiastelingen' op de dag ná het festival, staat het programma daarvoor nog niet vast.
Een filmfestival-oude-stijl zal het in elk geval niet worden. Vooralsnog bestaat het menu uit panels, workshops en masterclasses, met als doel "debat uit te lokken, creativiteit te stimuleren en de kritische analyse van scenarioschrijven in al zijn verschijningsvormen aan te moedigen". Behalve een masterclass over wat het schrijven voor nieuwe media behelst komt er een paneldiscussie over het gebrek aan succesvolle vrouwelijke scenaristen. Ook is er een thema gewijd aan censuur en zelfcensuur. Festivaldirecteur David Pearson, in het dagelijks leven producent, noemt zijn initiatief hoe dan ook jubelend "geweldig nieuws voor de hele industrie".


top
Artikelen
All about me? Ontsloten kluizen
Cannes 2006 Gevoelige ogen
Carte postale de Cannes
Filmmythes Venster op de wereld
Gebroeders Quay Look of life
Robert De Niro De kameleon
Theater vs film Een tweede leven

Interviews
Tsai Ming-liang Mysterieuze machine
Vijf vragen aan Thom Hoffman

Rubrieken
Action!
Het geheim van Hollywood: Rampscenario's aan de autopsietafel
Spotlicht: Isabelle Huppert
Amsterdam Box Office Periode 29 april t/m 25 mei 2006
Boeken Filmkritiek
Cinedix
Evenementen
Festivals
De geruchtenmachine
Mening
Mijn Mening
De Pers Over
Thuiskijken
Verwacht


Recensies
AMERICAN DREAMZ Bloedeloze satire op Idols-industrie
L' AMI HOLLANDAIS Ontwaken aan het front
IL CAIMANO Kaaimannen en angsthazen
HOW MANY ROADS Aanbidders in de Bob Dylan-kerk
IK WIL NOOIT BEROEMD WORDEN De vinger op de zere plek
L' IVRESSE DU POUVOIR De dronkenschap van de macht
JUNGLE RUDY Narcissus tussen de lianen
MARIE ANTOINETTE Nutteloosheid op het eiland Versailles
ORDINARY MAN Wie valt eerder flauw — de moordenaar of de toeschouwer?
LA PUTA Y LA BALLENA Het Argentinië dat nooit weg was
RABBIT ON THE MOON Kinky tegenover puur
THE ROAD TO GUANTANAMO Heel voorzichtig bijten
VERS LE SUD De zachte huid van Haïtiaanse jongens
THE WAYWARD CLOUD Seks met watermeloenen
X-MEN: THE LAST STAND Visuele bravoure en innerlijke conflicten