The Man Who Killed Don Quixote
Previously Unreleased
Carne y arena
Tiere
Grace Jones: Bloodlight and Bami
Humans of Film Amsterdam

Wat voor invloed hebben films op het leven van gewone Amsterdammers? Een serie straatfoto's in samen­werking met Humans of Film Amsterdam.

Allessandra: "Mexico is mijn favoriete plek op aarde! Nadat ik de film Frida (2002) zag, nam mijn vriendje me mee naar Mexico-Stad. Daar staat nog altijd het 'Casa Azul' oftewel het blauwe huis, de woning van Diego Rivera waar Frida Kahlo met hem woonde. Het was mijn droom om dat te zien.
"Toen we daar naar binnen stapten... Oh mijn God, ik kan het niet uitleggen. Het was fantastisch. Je kunt haar aanwezigheid daar gewoon voelen. Ik huilde als een klein kind. Ik was toen al compleet in de ban van haar. Als je boeken over haar leest en haar schilderijen bekijkt, probeer je je al in te beelden hoe haar leven eruit zag. Maar het mooie van film is dat het echt tot leven komt. Frida is zo mooi gemaakt en Selma Hayek is de perfecte keuze voor de hoofdrol. Ze lijkt zelfs op Kahlo. Ze heeft dezelfde vibe, dezelfde bewegingen.
"Ik heb de film minstens 45 keer gezien, kan alle dialogen meepraten. Ik weet het: het is wat overdreven. Al mijn vrienden lachen erom. Er was een periode dat ik de film elke drie of vier dagen keek; telkens als ik verdrietig was of stress had, zette ik Frida aan en voelde ik me meteen beter. Ik denk omdat haar leven zó ingewikkeld was, dat alles wat ik zelf doormaakte in vergelijking daarmee klein en overkomelijk voelde. Ik bedoel: ze verloor haar been, haar man ging iets van duizend keer vreemd en ze draaide de gevangenis is.
"Na dat alles moest ik daar gewoon heen. Het was geweldig om dat huis dat ik in de film ontdekte, ook in het echt te zien."

Feargal Agard | humansoffilmamsterdam.com


top
laatste nummer

Artikelen

juli-augustus 2018
Previously Unreleased
Carne y arena Virtueel-realistisch tot in het hart
Alex van Warmerdam — L'histoire kaputt De duivel in de details
Terry Gilliam en Cervantes' Don Quixote 'Dat tweede deel — wauw!'
World Cinema Amsterdam Kritische stemmen uit Cuba
Retrospectief Billy Wilder in Eye Billy Wilder exporteerde Europese humor naar Hollywood
Special: See All This Hoe wij kijken
Mei '68: Third Cinema Hoe het geld in Afrika kwam

Interviews

juli-augustus 2018
Sophie Fiennes over Grace Jones: Bloodlight and Bami 'We zien eindelijk op hoeveel manieren vrouwen klein worden gehouden'
Terry Gilliam over The Man Who Killed Don Quixote 'Dit was Nietzscheaans filmmaken'
Deniz Gamze Ergüven over Kings 'Alsof ik mijn vingers in het stopcontact stak'

Rubrieken

juli-augustus 2018
Actie!
Boeken: Alex van Warmerdam — L'histoire kaputt Grillig eerbetoon
Humans of Film Amsterdam
Redactioneel
Het nieuwe kijken: De dood van de filmposter
Kort
Filmsterren
Thuiskijken



laatste nummer

Recensies

juli-augustus 2018
L' atelier Extremist op schrijfcursus
Disobedience Twee vrouwen
Grace Jones: Bloodlight and Bami Overal schuilt een performance in
The Happy Prince De laatste jaren van Oscar Wilde
Kings 'Hallo, deze film speelt zich af tijdens de rellen van 1992!'
The Man Who Killed Don Quixote Terry Gilliam flikt het toch
Marvin ou la belle éducation Isabelle Huppert als rolmodel
Mektoub, My Love: Canto Uno We zijn van niemand
The Mercy Tussen wal en schip
The Place Orakel in een café
El presidente Blufpoker in tijden van Trump
Que Dios nos perdone Klopjacht tijdens zinderende zomer
Redbad In het land van vrije mensen
The Road to Mandalay Kom je als vluchteling ooit weg?
Tiempo compartido Onheil in het vakantie­paradijs
Tiere Hallucinante beeldenpuzzel
Time Trial (Finlay Pretsell over) 'De extase van het fietsen'
Under the Silver Lake Zoveel gezichtsbedrog kan alleen in Los Angeles