La mort de Louis XIV
Nocturama (Previously Unreleased)
Certain Women (Previously Unreleased)
L'amant double
Dunkirk
A Cure for Wellness Redactioneel

Het bleef een redelijk onopgemerkt berichtje, want de film werd een flop. Maar toen eerder dit jaar Gore Verbinski's A Cure for Wellness uitkwam, probeerde productiemaatschappij Fox hem aan de man te brengen door fake news te verspreiden, onder andere over een vaccinatieverbod door Trump en een moslimhommage van Lady Gaga tijdens de Super Bowl. Op het moment dat film en realiteit, het actuele en het virtuele zo door elkaar gaan lopen dat de werkelijkheid vreemder aanvoelt dan fantasie, dan lijkt het wel alsof we in een permanente glitch zitten. Dat moment uit de film The Matrix waarin er door een storinkje in het computersysteem iets onverklaarbaar uncanny's plaatsvindt — een déjà-vu, een verdubbeling van de werkelijkheid, even niet meer weten of iets nu droom is of werkelijk waar. Als je dat in het echte leven al te vaak zou hebben zou je waarschijnlijk denken dat je langzaam gek aan het worden bent. Om de filmische ervaring te beschrijven is het het grootste compliment. Want als er één ding is wat film bij uitstek kan, dan is het onechte werelden oproepen en die zo realistisch mogelijk doen lijken (en heel veel films, met Avatar voorop, gáán daar ook nog eens over). Of serieus aanschouwelijk maken hoe de wereld in elkaar zou zitten als er meerdere alternatieve werkelijkheden naast elkaar bestaan (denk Source Code of Interstellar). Dat wat wij het filmische noemen is waarschijnlijk niets anders dan die glitch. Een breuk in de werkelijkheid.
Het 400ste nummer van de Filmkrant gaat over die glitch. Over het moment dat de wanden van onze filterbubbel zichtbaar worden. Over de vraag wat er na de waarheid komt. En in hoeverre het filmische er zelf aan heeft bijgedragen dat we 'alternatieve feiten' een aantrekkelijke optie vinden. Als concept. Maar hoe het dan ingewikkeld wordt als zo'n begrip vanuit de fictieve wereld naar de alledaagse migreert. Dat is stof voor nog eens 400 nummers. Filmkritiek in feitenverwarde tijden stelt zich voor een nieuwe opdracht: het gaat niet meer alleen om de film, of om de verhouding tussen film en wereld, maar om de bumpy road ertussen. En ik gebruik niet voor niets een zinsnede uit 'They Can't Take That Away From Me' — want de weg van film naar al die many worlds en terug is a road to love.
Voor ons is dat geïllustreerd in de prachtige covercollage die onze vormgever Bart Oosterhoorn op de een na laatste pagina van dit nummer maakte. 400 keer de Filmkrant maken is a labour of love. En geen oud papier. Die 60 covers illustreren wie wij zijn — al die eigenwijze schrijvers en eigenzinnige redacteuren. Wat de Filmkrant is. Stuk voor stuk. Maar vooral: samen. Met de lezers. Daar drinken we op.

Dana Linssen | @danalinssen


top
laatste nummer

Artikelen

juli-augustus 2017
Dunkirk De eerste Geallieerde propagandaslag van WO II
Special: Film in the Bubble

Interviews

juli-augustus 2017
Hoyte van Hoytema over Dunkirk 'We willen de kijker zo dicht mogelijk bij de stress brengen'
François Ozon over L'amant double 'Tweelingen zijn de meesterwerken van de natuur'
Albert Serra over La mort de Louis XIV 'Acteurs moeten overleven voor mijn camera'

Rubrieken

juli-augustus 2017
Redactioneel
Kort
Actie!
Op ooghoogte: Edinburgh
Het Nieuwe Kijken
Filmsterren
The Thinking Machine 9 De zee spreekt



laatste nummer

Recensies

juli-augustus 2017
L' amant double Campy erotische thriller
Beyond the Mountains and Hills Vervreemding in Israël
Body (Previously Unreleased) Soms is troost een Deense dog
Certain Women (Previously Unreleased) Stille levens
Dunkirk Kinetische filmspektakelkunst
The Edge of Seventeen (Previously Unreleased) Verrukkelijk vilein
The Eyes of My Mother Norma Bates op de boerderij
Happy Film Een onvoldoende voor verdriet
Homo Sapiens (Previously Unreleased) Hoe kan de aarde zo verlaten zijn?
Just Like Our Parents Afbrokkelend sprookje
Koza (Previously Unreleased) Vergeten sportman
Louise en hiver Geanimeerde terugblik van oude dame
Maudite poutine (Previously Unreleased) Dood in Quebec
La mort de Louis XIV Het mysterie van de Zonnekoning
Nocturama (Bertrand Bonello over) (Previously Unreleased) De kritische massa van Parijs
Orpheline (Arnaud des Pallières en Christelle Berthevas over) "Vier actrices als variaties op een thema, als in een muziekstuk."
The Swedish Theory of Love Is het zaligmakend om onafhankelijk te zijn?
Through the Wall (Laavor et Hakir) Sex and the City in orthodox Jeruzalem
Tramontane (Rabih) (Vatche Boulghourian over) 'Zonder visueel geheugen verdwijnt ons historisch bewustzijn'
Una Valt hij of valt hij niet?
Vincent Weer één consument minder
Wakefield Lekker weg op eigen zolder
Wolf and Sheep (Shahrbanoo Sadat over) 'Deze vrouwen zijn mijn helden'