The Florida Project
Phantom Thread
The Shape of Water
The End of Fear (Barbara Visser over)
Doof kind
Gerontophilia Evenementen

Hé, ik ben homo!
Zoals elke zomer ook dit jaar weer een Gay & Lesbian Summer Festival. In veertien filmtheaters zijn de komende maanden acht vrolijke, dramatische, hilarische en romantische films te zien over homo's en lesbiennes . Zoals Gerontophilia (Bruce LaBruce, Canada), waarin een achttienjarige badmeester ontdekt dat hij meer voelt voor een oude man dan voor zijn vriendin. Wat doe je in zo'n geval? De twee mannen maken samen een roadtrip. In het in de jaren tachtig spelende Test (Chris Mason Johnson, VS) raken in een dansgezelschap in San Francisco twee dansers met elkaar bevriend. Op de soundtrack muziek van onder meer Bronski Beat en Laurie Anderson. In Land of Storms (Adám Császi, Hongarije) speelt de liefde een ingewikkeld spel met een Hongaarse voetballer, die ruzie maakt met een bevriende teamgenoot, waarna de twee elkaar uit het oog verliezen. Als zijn teamgenoot hem later opbelt met de mededeling dat hij verliefd op hem is, moeten er pijnlijke keuzes worden gemaakt. In The Way He Looks (Daniel Ribeiro, Brazilië) krijgt een vijftienjarige blinde jongen op school steun van een klasgenote, die jaloers wordt als hij iets voelt voor een nieuwkomer in de klas. De film won de Teddy Award (beste homofilm) op het filmfestival van Berlijn. Na dertig jaar samen van elkaar gescheiden worden? Twee Amerikaanse vrouwen van in de zeventig weigeren dat te laten gebeuren in de roadmovie Cloudburst (Thom Fitzgerald, VS). Als één van hen in een bejaardenhuis dreigt te belanden, reizen ze naar Canada om er te trouwen, zodat ze bij elkaar kunnen blijven. In het op feiten gebaseerde Reaching for the Moon vindt Pulitzerprijswinnaar Elizabeth Bishop in de jaren vijftig de liefde van haar leven als ze een oude vriendin in Rio de Janeiro opzoekt. In Sarah Prefers to Run (Chloé Robichaud, Canada) ontdekt een hardloopster dat er meer is in het leven dan sport, wat haar leven niet per se makkelijker maakt. In Zwei Mütter (Anne Zohra Berrached, Duitsland) worstelt een lesbisch stel met de bureaucratie in spermabanken en vruchtbaarheidsklinieken.

homescreen.nl/gay


De complete Hitchcock
Hitchcock zou zijn vingers aflikken bij de special over privacy en controle in deze Filmkrant. Wie nog eens wil zien hoe de master of suspense met deze thema's omsprong, kan van 24 juli t/m 12 oktober terecht in EYE bij het ruim veertig Hitchcockfilms tellende zomerprogramma The Hitchcock Touch. Sommige van Hitchcock' films hebben de tijd minder goed doorstaan, maar vele zijn nog opmerkelijk actueel. Veelzeggend is dat Vertigo in een door het Britse filmmagazine Sight & Sound georganiseerde verkiezing tot beste film aller tijden werd gekozen. EYE geeft een overzicht van Hitchcock' oeuvre vanaf zijn beginjaren tot zijn late carrière. Uit zijn begintijd staan negen (zwijgende) films op het programma die zelden of nooit te zien zijn. Het biedt de kans om te zien hoeveel Hitchcock er in de vroege Hitchcock zat. Veel, blijkt uit deze films. In The Lodger: A Story of the London Fog wordt Londen geteisterd door een seriemoordenaar die het op blondines heeft voorzien. Hitchcock' fascinatie voor blonde vrouwen (Kim Novak, Grace Kelly, Ingrid Bergman) zat er dus al vroeg in. De andere vroege Hitchcocks zijn: Downhill (1927), The Farmer's Wife (1928), Easy Virtue (1928), Champagne (1920), The Manxman (1929), Blackmail (1930) en Murder! (1930). Van Hitchcock' glorieperiode — jaren dertig tot het begin van de jaren zestig — zijn alle grote successen te zien. Inderdaad: The Man Who Knew Too Much (1934), Rebecca (1940), Suspicion (1941), Spellbound (1945), Notorious (1946), Rear Window (1954), Vertigo (1958), Psycho (1960) en The Birds (1963). Maar ook onbekendere films uit zijn latere loopbaan, zodat we een completer beeld van Hitchcock krijgen. Daaraan levert ook het nevenprogramma van lezingen en een cursus een bijdrage. Wie de films wil horen, moet de live-uitvoeringen van Bernard Hermanns muziek voor Hitchcockfilms niet overslaan.

eyefilm.nl

Suspicion



Return of De poel
"Waar het zo vaak misgaat in het horrorgenre, doet De poel juist alles goed", schreef de Volkskrant dit voorjaar over de psychologische horrorfilm annex thriller De poel van Chris Mitchell. Daarin spelen Gijs Scholten van Aschat en Carine Crutzen een getrouwd stel, dat met hun twee zoons en een collega en zijn tienerdochter gezellig in de vrije natuur gaat kamperen. Al snel blijkt dat ze dat beter niet hadden kunnen doen, want door de geest van een jonge vrouw in een vennetje loopt de vakantie akelig uit de hand. Niet alleen de Volkskrant was enthousiast, maar de hele Nederlandse filmpers. "De film verdient net zo'n groot publiek als Nederlandse romkoms", schreef de recensent van nu.nl. Verdienen is iets anders dan krijgen, bleek in de weken erna, want De poel trok ondanks de lovende recensies weinig publiek. Misschien kwam het doordat hij wel in commerciële bioscopen te zien was, maar niet in de filmtheaters, waar hij door zijn artistieke ambities in de eerste plaats thuishoort. Dat verzuim wordt deze zomer goed gemaakt doordat De poel langs ruim twintig filmtheaters rouleert. Alle kans dus om je deze zomer net als de recensent van De Groene Amsterdammer ("Hoe bestaat het, zo'n Hollandse 'genrefilm', uitstekend geacteerd en geregisseerd, sterk scenario en dan ook nog mét artistieke ambities?") te laten verbazen. Zie de site van de film voor een lijst met filmtheaters waar De poel te zien is.

depoeldefilm.nl

De poel



Onbekende parels
Geen land heeft een beter film­theatercircuit dan Nederland, maar toch vallen er ieder jaar nog interessante films door het net. Films waarin distributeurs om wat voor reden dan ook — te intiem, te weinig intiem, te gewoon, te ongewoon, enzovoorts — geen brood zien. Jammer, want hoe meer interessante films in de filmtheaters hoe beter. EYE doet er iets aan met het programma Previously Unreleased. Het bevat films die te zien waren op prominente festivals, en er ook vaak prijzen wonnen. Deze zomer zijn vier van zulke films minimaal een week in EYE te zien. Ze worden op hun eerste vertoningsdag ingeleid door Filmkrantredacteuren. De films zijn ook in een aantal filmtheaters te zien, maar op dit moment van schrijven is nog niet bekend welke. EYE start 3 juli de reeks met Harmony Lessons (Emir Baigazin, 2013), een op de Kazachstaanse steppen spelende psychologische wraakthriller, waarin een gevoelige schooljongen het opneemt tegen een bullebak met criminele connecties. Winnaar van de Zilveren Beer (beste camerawerk) op het filmfestival van Berlijn. De bitterzoete Amerikaanse komedie The Way Way Back (Nat Faxon, Jim Rash, 2013), te zien vanaf 10 juli, is een coming-of-age film over een veertienjarig buitenbeentje, dat op vakantie met zijn moeder en haar nieuwe vriend, maar moeilijk zijn plek vindt in de nieuwe gezinsconstellatie. Het Oostenrijkse Soldate Jeannette (Daniel Hoesl, 2013) is een droogkomisch portret van een Weense huisvrouw, die onder invloed van de crisis zichzelf opnieuw uitvindt en haar materialistische levensstijl overboord gooit. De film, vanaf 17 juli te zien, won een Tiger Award op het filmfestival in Rotterdam. Over Richard Linklaters bijzondere familieschets Boyhood valt veel te lezen op pagina 6 en 7. EYE grijpt de uitbreng van de film aan om Linklaters in Nederland nooit uitgebrachte Dazed and Confused vanaf 7 augustus te vertonen. De film portretteert een groep tieners op hun laatste schooldag in 1976. De film toont niet het cliché van de schooltijd als 'de beste jaren van ons leven', maar de verveling, angst, onzekerheid en opwinding over dat wat komen of niet komen gaat.

eyefilm.nl

Dazed and Confused



Naar buiten!
Het is zomer, dus tijd voor frisse lucht. Wie films wil zien én in de buitenlucht wil zijn, kan op een aantal plekken terecht deze zomer. Misschien wel de succesvolste openluchtbioscoop is de Pleinbioscoop in Rotterdam. Vorig jaar trok de vertoning van het in Rotterdam spelende De marathon een record van 3600 bezoekers. De minst bezochte film trok altijd nog meer dan duizend bezoekers. Dit jaar wordt de Pleinbioscoop van 13 t/m 31 augustus gehouden. Het programma wordt 21 juli bekend gemaakt op pleinbioscooprotterdam.nl. Amsterdam doet het goed met het Pluk de Nacht — Open Air Filmfestival (plukdenacht.nl), dat van 6 t/m 16 aug wordt gehouden op de pier het Stenen Hoofd aan het IJ. Pluk de Nacht heeft zich dit jaar uitgebreid naar Arnhem, waar van 27 t/m 30 aug films in de buitenlucht worden vertoond. Het Amsterdamse Ketelhuis, dat dit jaar vijftien jaar bestaat, gaat naar buiten met Nederlandse films. Te zien zijn: André Hazes — Zij geloof in mij (26 juli), Rent-a-Friend (2 aug), Leef! (9 aug), Ober (16 aug), Les amours imaginaires (22 aug), Alles is liefde (23 aug) en Lang & gelukkig (30 aug). De Verkadefabriek in Den Bosch zoekt ook de buitenlucht op met Grand Central (4 en 5 juli), Casse-tête chinois (8 en 19 juli), Prisoners (11 en 12 juli) en Kon-Tiki (25 en 26 juli). In augustus zijn te zien: The Wolf of Wall Street (1 en 2 aug), Snowpiercer (8 en 9 aug), Prince Avalanche (15 en 16 aug), Supernova (22 en 23 aug) en Spies & Glistrup (29 en 30 aug). In Den Haag vertoont het Nutshuis onder de titel Open Air Cinema: De zwoele zomer van de debuutfilm spraakmakende eerste films van regisseurs: Beasts of the Southern Wild (1 aug), Eraserhead (8 aug), Ne me quitte pas (15 aug), Short Term (22 aug) en Love Steaks (29 aug). Filmhuis Gruipoort in Doetinchem gaat van 28 tot 30 augustus op meerdere plekken naar buiten. Zie voor het programma gruitpoort.nl. Groninger Forum gaat onder de titel Zienemaan & Sterren naar buiten. Op de Grote Markt vertoont het Heli (11 juli) en To Catch a Thief (15 aug). Filmclub Schijndel vertoont op de locatie 't Spectrum Marina (22 aug) en een verrassingsfilm (29 aug). Tenslotte gaat filmtheater Fraterhuis in Zwolle naar buiten met The Butler (5 juli).

Spies & Glistrup



Wereldcinema in Amsterdam
Bij Uruguay denken we door het WK-voetbal aan een bijtende voetballer, maar als het aan World Cinema Amsterdam ligt, associëren we het land weer snel met film. Uruguay is naast Kazachstan het land dat op de vijfde editie van het festival, dat van 14 t/m 24 augustus in Rialto wordt gehouden, speciale aandacht krijgt. Uit het land komen al een tijdlang interessante films. Denk aan het werk van Pabo Stoll en Juan Pablo Rebella (25 Watts, Whisky) en Adrián Biniez (Gigante).Op het festival kunnen we zien of het werk van onbekendere makers als Manuel Nieto (El lugar del hijo), Alicia Cano (El bella vista), Diego Arsuaga (El ingeniero) en Diego Fernández Pujol (Rincón de Darwin) even interessant is. In Kazachstan lijkt de filmwereld na moeizame decennia na de val van het communisme eindelijk op te krabbelen. In de internationale festivalwereld is het werk van talentvolle regisseurs als Adilchan Jerzjanov (Constructors), Nariman Toerebajev (Adventure) en Emir Baigazin (Harmony Lessons) niet onopgemerkt gebleven. Naast aandacht voor deze twee landen is er zoals altijd op het festival de competitie. Hij telt deze keer negen films, waaronder Gett (Ronit & Shlomi Elkabetz, Israël), Iglú (Diego Ruiz, Chili), The Third Side of the River (Celina Murga, Argentinië) en La búsquedas (José Luis Valle, Mexico). De winnaar wordt bekroond met de World Cinema Amsterdam Award ter grootte van vijfduizend euro. Ook de winnaar van de publieksprijs, de World Cinema Amsterdam Audience Award, gaat met dit bedrag naar huis. Het progamma Special Screenings bevat voorpremières van films die later in Nederland te zien zijn, maar ook films die alleen op het festival zijn te zien. Tot de eerste behoren Club Sándwich (Fernando Eimbcke, Mexico) en Manuscripts Don't Burn (Mohammad Rasoulof, Iran), tot de tweede Radical Friends (Chihiro Geuzebroek, Bolivia/Nederland) en I Am from Chile (Gonzalo Diaz, Chili). Traditiegetrouw vertoont het festival op meerdere plekken ook films in de openlucht. In het Vondelpark Openluchttheater en op het Marie Heinekenplein zijn onder meer te zien Paraíso (Mariana Chenillo, Mexico), A Wolf at the Door (Fernando Coimbra, Brazilië) en Rambleras (Daniela Speranza, Uruguay).

worldcinemaamsterdam.nl

Gett



Leve de opera
Pathé vertoont niet alleen films, maar is ook een plek waar je evenementen 'live' kunt bijwonen. Zoals de premières van de opera's van de New Yorkse The Metropolitan Opera. Op hetzelfde moment dat in New York een opera van 'The Met' in première gaat, is hij te zien in Pathé. Misschien zelfs beter dan in de zaal in New York, omdat de filmregistratie close-­ups en details kan laten zien. Operaliefhebbers die de opera­premières in Pathé missen, kunnen deze later inhalen onder de titel Opera Encore. Wie zich deze zomer nu eindelijk eens wil verdiepen in opera, kan volop terecht bij Pathé's Opera Encore. Een greep uit het programma. Verdi's Rigoletto is te zien in Rembrandt Arnhem. De registratie van La rondine wordt vertoond in Pathé Haarlem en Rembrandt Utrecht. Otello en Roméo et Juliette zijn deze zomer in tien Pathé-theaters te zien: Amersfoort, Tuschinski, Rembrandt Arnhem, Breda, Buitenhof Den Haag, Haarlem, Helmond, Rembrandt Utrecht, Zaandam en De Kroon in Zwolle. Voor Eugene Onegin, The Nose en Cosi Fan Tutte moeten we naar Buitenhof Den Haag. Die laatste opera is ook te zien in Pathé Groningen. Zie voor het complete overzicht — er zijn nog meer opera's te zien — de website van Pathé.

pathe.nl/special/encore | pathe.nl/special/opera

Roméo et Juliette



Nog één keer Monty Python
Hebben de heren geld nodig of vinden ze het echt leuk om weer samen op het podium te staan? We bedoelen Monty Python, waarvan alle leden, minus de in 1989 overleden Graham Chapman, onder de titel Monty Python Live (mostly) in juli tien keer in The O2 Arena in Londen zullen optreden. John Cleese, met 74 jaar de oudste van de groep, noemde recent de reden van hun terugkeer. De leden hebben geld nodig omdat de groep recent een slepende rechtszaak over de rechten van Monty Python and the Holy Grail verloor. Door het verlies verdween er achthonderdduizend pond aan juridische bijstand door de gootsteen. Toen de mannen zich afvroegen hoe ze die rekening zouden gaan betalen, riep volgens Cleese iemand 'Let's do a show'. Zo geroepen, zo gedaan. Of het waar is? Bij Monty Python lopen fictie en waarheid altijd door elkaar. Vaststaat dat het optreden van de groep, die voor het laatst in 1980 live optrad in de Hollywood Bowl in Los Angeles, drie uur duurt. Het wordt dus een uitputtingsslag voor Michael Palin, Terry Jones, John Cleese, Terry Gilliam en Eric Idle, die, zo rekende Cleese snel uit, samen 357 jaar tellen. De Londense optredens zijn uitverkocht, maar wie Monty Python toch wil zien, kan op 20 juli in vijftien Pathé-theaters naar een live-registratie van het allerlaatste optreden ('The last night of the Pythons') in de O2 Arena kijken. Volgens Palin zullen ze daarna nooit meer samenwerken. Pathé is niet de enige bioscoopketen die het optreden vertoont: in Engeland is het te zien in 450 bioscopen en buiten Engeland in meer dan 1500.

pathe.nl/film/20265/monty-python-live-mostly



top
Artikelen
Previously Unreleased School's Out for Summer
FilmSlot: Mooimakers verleggen geen grenzen
Hitchcocks perverse spel met privacy We zijn betrapt
De toekomst is nu
Een dag uit het leven van R.
Hollywood beste pleit­bezorger NSA
Surveillance art Gezien of niet gezien worden, dat is de vraag
Denken staat vrij? Dat dacht je maar

Interviews
Ken Loach over Jimmy's Hall 'Links heeft de betere dansers'
Fernando Eimbcke over Club Sándwich Mama met de zonnebrandcrème

Rubrieken
Redactioneel
Kort
Filmsterren
Thuiskijken
Actie!
Het nieuwe kijken De zweefspion
Op ooghoogte Surveilllance
Boeken
World Wide Angle (NL) Wie is er nou niet gefotografeerd?
Evenementen


Recensies
Bird People (Pascale Ferran over) Ground Control to Master Bird
Boyhood 'It is always right now'
Club Sándwich Mama wil 'm niet laten gaan
Despair De dubbelganger als identiteitsdief
Eastern Boys (Robin Campillo over) 'Ben je een goede immigrant of een gevaarlijke?'
Fading Gigolo Een nacht met Turturro
The Fault in Our Stars Magere Hein jaagt op bakvissen
Heli (Amat Escalante over) Betaald om te martelen
Helium Zware jongens in vakantiepark
Hotell (Lisa Langseth over) Postnatale anarchie
Jimmy's Hall De duivel in het dorp
Layla Fourie Aan de leugen­detector
Magic in the Moonlight Alleen magie kan ons redden
Mistaken for Strangers Broederband
The Reunion Die heerlijke vroegere schooltijd
Sepideh — Reaching for the Stars Astronaut wil ze worden
A Thousand Times Good Night Oorlogsfotografie is ook niet makkelijk
Zwei Leben Het nageslacht van de nazi's