The Florida Project
Phantom Thread
The Shape of Water
The End of Fear (Barbara Visser over)
Doof kind
Metropolis Een dag uit het leven van R.

Sinds The Matrix weet je als filmlief­hebber dat privacy een farce is omdat je toch alleen maar ergens in een cocon energie ligt te produceren voor onze overheersers, de machines. Maar waar gaat het nog meer mis met de privacy van de gemiddelde filmliefhebber? Een dag uit het leven van R.



06:33
Ik ben net wakker en kijk of mijn downloads van prerevolutionaire Iraanse films al binnen zijn. Je kunt nou eenmaal niet alles in winkels vinden. Die downloads kunnen gekoppeld worden aan mijn IP-adres — het unieke adres van mijn internetverbinding — en daarmee kunnen bij de internetprovider mijn NAW-gegevens worden opgevraagd. In februari daagde het Amerikaanse productiehuis Voltage Pictures nog tientallen Amerikanen voor het gerecht voor het downloaden van Dallas Buyers Club. Inmiddels is het een van honderden lopende rechtszaken die de industrie tegen individuen voert.

07:16
Terwijl ik een half uur later in de sportschool op de lopende band ren — waar ik trouwens niet binnenkwam zonder vingerafdruk — kijk ik Vodafone Live TV op mijn mobiel, waardoor Vodafone kan zien waar ik ben en wat ik zie. Het zal niet lang meer duren voordat het bedrijf me location based advertising pop-ups zal aanbieden, zoals ook al in Minority Report te zien was toen John Anderton (Tom Cruise) langs een billboard liep waarop Lexus en Guinness commercials hem persoonlijk aanspraken. De natte droom van marketing. Minstens tien apps op je mobiele telefoon weten op dit moment waar je bent.

08:44
In de trein log ik met mijn iPhone in op iTunes om de soundtrack van Dirty Dancing te kopen. Dat wordt geregistreerd. Dat ik de trein nam, en hoe laat, is natuurlijk via mijn OV-chipkaart ook al vastgelegd en langdurige bewaard. Als ik ook nog even surf, kijken advertentienetwerken mee (via zogenaamde universally unique device identifiers of UUID's die mijn toestel identificeren) zodat ze me 'relevante' advertenties kunnen aanbieden. Tenzij je Limit Ad Tracking inschakelt.

09:30
Op basis van mijn Facebook likes krijg ik een stuk of tien suggesties binnen. Ik ben toevallig net een paar dagen terug naar die epische vertoning van Napoléon in het Ziggo Dome geweest. Die heb ik toch geliked? Wil ik dan geen lid worden van de Napoléon-community? En ik hou toch ook van Ziggo? En van het Gelders Orkest dat de begeleiding deed? En weet ik wel dat Bol.com een fijne aanbieding cocktailglazen heeft op het moment? Ik heb toch ooit cocktails geliked?

11:00
Ben ik toevallig filmjournalist — wat ik toevallig ben — en ga ik naar een persvoorstelling van grote Amerikaanse films, dan kan ik tijdens de film bekeken worden met nachtkijkers, omdat de studio's denken dat filmjournalisten grootleveranciers zijn van illegale CAM-opnamen. De mobiele telefoon is dan al ingeleverd bij de voor de gelegenheid ingehuurde bewaking, die iedereen ook nog even vrolijk fouilleert op andere verborgen camera-apparatuur.

Bij persvoorstellingen van blockbusters wordt regelmatig gevraagd om een embargo te tekenen. Wat inhoudt dat je er tot een vastgelegde datum niet over mag publiceren (ook niet als er in de VS al volop over wordt geschreven). Distributeurs volgen je Twitter- of Facebook-account om te kunnen controleren of je je aan die afspraak houdt. En natuurlijk om positieve recensies te retweeten en te liken.

15:00
Daarna ga ik ook nog even met mijn geliefde naar een reguliere filmvertoning. Die date hebben we eerder op dag via sms gemaakt. Niet alleen registreerden Vodafone en KPN gegevens over die berichtjes, maar ook waar elk van ons toen precies was. Al die informatie blijft een jaar lang bewaard en kan worden opgevraagd door opsporings- en geheime diensten. Via mijn Cineville-pas wordt in mijn online Cineville profiel automatisch vastgelegd welke films ik zie. Even later kus ik haar in het donker tijdens een uitzonderlijk ranzige scène. Wat iemand die achter ons zat de volgende dag op YouTube blijkt te hebben gekwakt. Audio en al. De camera is overal, zie daarvoor <vul titels van een heleboel films in> en Dave Eggers' The Circle.

Een recente Volkswagen-commercial die viral ging, laat zien hoe simpel geregistreerd kan worden welke mobiele toestellen in de zaal aanwezig zijn. De fabrikant maakte een commercial over het gevaar van bellen tijdens het rijden. In het filmpje verstuurt een medewerker een speciaal soort smsbericht naar de mobiele telefoons in de buurt en laat ze daarmee tegelijk afgaan. Als iedereen naar z'n toestel kijkt, vliegt de auto op het scherm van de weg. Dit is natuurlijk ook een manier om location based en targeted advertising te leveren.

Bioscoopreclamebedrijf National Cinemedia experimenteert tijdens hun FirstLook - een commercieel programma voorafgaand aan filmvertoningen in veel Amerikaanse bioscopen - met extra informatie op second screens (tablets, smartphones en laptops). Via een aangepaste Shazam-app die het geluid van het bioscoopscherm opvangt, krijgen gebruikers extra info over de films, tv-series en producten in FirstLook. Het zal niemand verbazen dat deze informatie - locatie gebruiker, aangeklikte producten, etc - vastgelegd en later gebruikt kan worden voor nieuwe targeted advertising. Het gebruik van het tweede scherm hoeft trouwens niet op te houden als de film begint. Disney vroeg bezoekers van hun opnieuw uitgebrachte De kleine zeemeermin en The Nightmare Before Christmas eind vorig jaar - het ging om een aantal testlocaties - om hun iPads mee te brengen en een app te gebruiken die synchroniseerde met de film. Tijdens de film presenteerde de app songteksten om mee te kunnen zingen en interactieve games om te spelen met andere bezoekers in de zaal.

Is het inmiddels algemeen bekend dat logingegevens en ander dataverkeer op elk openbaar wifi-netwerk onderschept kunnen worden door iedere kwaadwillende particulier? Ja toch? Nou dat dus. Nu ook in een theater bij u in de buurt.

16:30
Thuisgekomen leg ik op Letterboxd.com vast welke films ik vandaag gezien heb. God weet wat er met die informatie gebeurt. Ja, ik doe het vrijwillig, weet ik. Maar voor elk nieuw gebruik van mijn gegevens wil ik toch graag eerst een opt-in formulier zien. Zul je zien dat die prerevolutionaire Iraanse films me anders toch blijven achtervolgen. Op een filmforum protesteer ik tegen de surveillancemaatschappij in een discussie over Coppola's The Conversation. Die informatie is toegankelijk voor zelfs de meest klunzige geheime diensten.

16:45
In mijn mailbox vind ik een mailtje van een Roemeens productiebedrijf. Uit de bezoekgegevens die het filmfestival van Cannes/Rotterdam via mijn perspas verzamelt wanneer ik tijdens het festival een persvoorstelling bezoek, blijkt dat ik tijdens de afgelopen editie een door dit bedrijf geproduceerde film heb gezien. Of ik daar even feedback op kan geven. En misschien kan ik ook helpen bij een lokale release van de film.

16:51
Ik zit in een identiteitscrisis omdat mijn datadubbelganger — samengesteld via al mijn Facebook likes van de afgelopen jaren — net niet overeenkomt met het beeld dat ik van mezelf heb. Wie is de echte R? Ik weet het even niet.

20:42
Nog even een aflevering van VEEP kijken op betaalzender HBO. Mijn kijkgewoonten worden nauwkeurig vastgelegd.

22:17
Voor het slapen wip ik nog even langs Pornhub, YouPorn en RedTube. Ik log in via mijn betaalde account, anders is het pornoaanbod wel erg mager. Een banner vraagt vriendelijk of ik wil helpen door AdBlock uit te schakelen, zodat ik wat meer van de popups kan genieten. Gek genoeg blijkt vooral de adult entertainment business gek op die dingen. Pop-ups zijn per definitie een schending van de privacy want je krijgt van alles in je gezicht geduwd waar je niet om gevraagd hebt. En je krijgt ze alleen maar weg door je computer in brand te steken.



top
Artikelen
Previously Unreleased School's Out for Summer
FilmSlot: Mooimakers verleggen geen grenzen
Hitchcocks perverse spel met privacy We zijn betrapt
De toekomst is nu
Een dag uit het leven van R.
Hollywood beste pleit­bezorger NSA
Surveillance art Gezien of niet gezien worden, dat is de vraag
Denken staat vrij? Dat dacht je maar

Interviews
Ken Loach over Jimmy's Hall 'Links heeft de betere dansers'
Fernando Eimbcke over Club Sándwich Mama met de zonnebrandcrème

Rubrieken
Redactioneel
Kort
Filmsterren
Thuiskijken
Actie!
Het nieuwe kijken De zweefspion
Op ooghoogte Surveilllance
Boeken
World Wide Angle (NL) Wie is er nou niet gefotografeerd?
Evenementen


Recensies
Bird People (Pascale Ferran over) Ground Control to Master Bird
Boyhood 'It is always right now'
Club Sándwich Mama wil 'm niet laten gaan
Despair De dubbelganger als identiteitsdief
Eastern Boys (Robin Campillo over) 'Ben je een goede immigrant of een gevaarlijke?'
Fading Gigolo Een nacht met Turturro
The Fault in Our Stars Magere Hein jaagt op bakvissen
Heli (Amat Escalante over) Betaald om te martelen
Helium Zware jongens in vakantiepark
Hotell (Lisa Langseth over) Postnatale anarchie
Jimmy's Hall De duivel in het dorp
Layla Fourie Aan de leugen­detector
Magic in the Moonlight Alleen magie kan ons redden
Mistaken for Strangers Broederband
The Reunion Die heerlijke vroegere schooltijd
Sepideh — Reaching for the Stars Astronaut wil ze worden
A Thousand Times Good Night Oorlogsfotografie is ook niet makkelijk
Zwei Leben Het nageslacht van de nazi's