The Man Who Killed Don Quixote
Previously Unreleased
Carne y arena
Tiere
Grace Jones: Bloodlight and Bami
Actie!

Reguliersgracht/Prinsengracht bij het Amstelveld
Amster­dam
woensdag 27 november 2013, 9.36 uur

In de verte klinken schoten, het alarm van een scooter gaat af. Achter een grachten­pand­raam op tweehoog komt een man poolshoogte nemen. Over de Reguliersgracht komt op hoge snelheid een speedboot aanvaren. Op de boot staan de gemaskerde, zwaar bewapende Heineken-ontvoerders, gespeeld door Sam Worthington (Willem Holleeder), Jim Sturgess (Cor van Hout), Mark van Eeuwen (Frans Meijer) en Ryan Kwanten (Jan Boellaard).
In het centrum van Amsterdam zijn op een gure ochtend in november opnamen gaande voor Kidnapping Freddy Heineken, na De Heineken ontvoering (Maarten Treurniet, 2011) de tweede film over de ontvoering van biermagnaat Freddy Heineken en zijn chauffeur Ab Doderer, die Nederland ruim dertig jaar eerder in zijn greep hield. De film is gebaseerd op het boek van Peter R. de Vries, die als creatief consultant aan Kidnapping Freddy Heineken is verbonden. Daniel Alfredson (The Girl Who Played with Fire, The Girl Who Kicked the Hornet's Nest) regisseert; Anthony Hopkins speelt Heineken.
Politiewagens rijden af en aan. Op de brug over de Prinsengracht staan twee vrouwen in retrokleding te blauwbekken. Voor een dagprijs van 40 euro; ze hebben gereageerd op een oproep op Facebook. Stuntman en second unit director Willem de Beukelaar is bezig met een van de vier camera's, die in de neus van de boot is bevestigd. Acteur Sam Worthington steekt zijn middelvinger op naar fotograaf Bob Bronshoff. "Fuck off!" roept hij.
Maar in Nederland gelden andere regels dan in Hollywood; een 'closed set' in hartje Amsterdam is volstrekt onmogelijk, zo ondervinden ook de jongemannen die zijn belast met het afzetten van de straten rond het Amstelveld. Eva Jinek wandelt druk telefonerend langs de wegversperring, filmmaakster Mijke de Jong fietst voorbij ("Sjonge", moppert ze). Een sjokkende jogger laat zich ook niet tegenhouden.
Iets verderop is De Duif ingenomen door de afdeling figuratie; er worden dezer dagen meer dan 150 figuranten verwacht. Voor de deur van de kerk staan een stuk of tien politiemannen te lummelen. De oude, vertrouwde politie-uniformen zitten niet iedereen als gegoten, de platte pet past ze allemaal. De holsters van de politiemannen zijn nog leeg. "Straks krijgen we een gun!" zegt de jongste van het stel.
Nu speelt hij met een banaan. En maakt hij grapjes over De Bananenbar. Hij is met zijn vader, die bij hetzelfde castingbureau staat ingeschreven, in alle vroegte vanuit Den Helder naar Amsterdam gereden. Wat ze precies moeten doen, weten ze niet. Ze hopen natuurlijk dat ze in de film terechtkomen, maar ze vermaken zich hoe dan ook opperbest.
Dan komt een opnameleider aangesneld. Hij heeft drie agenten nodig. "Jij, jij en jij", wijst hij. De jonge figurant moet als bijrijder plaatsnemen in een Volkswagen Golf, zijn banaan verdwijnt snel in een plastic tas. "Stap één is gezet", zegt-ie terwijl hij wegloopt. "Nu maar hopen dat ik niet sneuvel in de montage!"

Jan Pieter Ekker | foto Bob Bronshoff

Kidnapping Freddy Heineken | Verenigde Staten/België/Nederland, 2014 | Regie Daniel Alfredson | Scenario William Brookfield, naar het boek van Peter R. de Vries | Productie Informant Media, European Film Company | In coproductie met U Media | Uitvoe­rend producent Howard Meltzer en Judy Cairo | Camera Fredrik Backar | Montage Hakan Karls­son | Art direction Hubert Pouille, Christ Stull | Kleding Catherine van Bree | Make-up Anne Mora­lis | Muziek Lucas Vidal | Casting John Papsidera | Met Anthony Hopkins, Ryan Kwanten, Sam Wor­thing­ton, Jim Sturgess, Thomas Coque­rel, Mark van Eeuwen | Kleur, 105 min | Distri­butie A-Film Benelux | Omroep RTL | Te zien begin 2015

Op de foto: vader en zoon hopen natuurlijk de eindmontage van Kidnapping te halen, maar vermaken zich hoe dan ook opperbest in Amsterdam



top
Artikelen
Previously Unreleased School's Out for Summer
FilmSlot: Mooimakers verleggen geen grenzen
Hitchcocks perverse spel met privacy We zijn betrapt
De toekomst is nu
Een dag uit het leven van R.
Hollywood beste pleit­bezorger NSA
Surveillance art Gezien of niet gezien worden, dat is de vraag
Denken staat vrij? Dat dacht je maar

Interviews
Ken Loach over Jimmy's Hall 'Links heeft de betere dansers'
Fernando Eimbcke over Club Sándwich Mama met de zonnebrandcrème

Rubrieken
Redactioneel
Kort
Filmsterren
Thuiskijken
Actie!
Het nieuwe kijken De zweefspion
Op ooghoogte Surveilllance
Boeken
World Wide Angle (NL) Wie is er nou niet gefotografeerd?
Evenementen


Recensies
Bird People (Pascale Ferran over) Ground Control to Master Bird
Boyhood 'It is always right now'
Club Sándwich Mama wil 'm niet laten gaan
Despair De dubbelganger als identiteitsdief
Eastern Boys (Robin Campillo over) 'Ben je een goede immigrant of een gevaarlijke?'
Fading Gigolo Een nacht met Turturro
The Fault in Our Stars Magere Hein jaagt op bakvissen
Heli (Amat Escalante over) Betaald om te martelen
Helium Zware jongens in vakantiepark
Hotell (Lisa Langseth over) Postnatale anarchie
Jimmy's Hall De duivel in het dorp
Layla Fourie Aan de leugen­detector
Magic in the Moonlight Alleen magie kan ons redden
Mistaken for Strangers Broederband
The Reunion Die heerlijke vroegere schooltijd
Sepideh — Reaching for the Stars Astronaut wil ze worden
A Thousand Times Good Night Oorlogsfotografie is ook niet makkelijk
Zwei Leben Het nageslacht van de nazi's