Jackie
Sieranevada
Moonlight
Personal Shopper
Paterson
The Light Thief World Cinema Amsterdam

Samenleving in een snelkookpan

The Light Thief

Svet-ake is niet alleen de oorspronkelijke Kirgizische titel van The Light Thief, maar ook de bijnaam van de door regisseur Aktan Arym Kubat zelf gespeelde hoofdpersoon. In het Kirgizisch betekent dat zoiets als 'Meneertje Licht'. Meneertje Licht is dan ook de dorpselektricien van een in een dal tegen de Chinese grens aangeplakte ex-nomadengemeenschap.  En daar komt de Engelse vertaling van zijn naam vandaan. Want Meneertje Licht neemt zijn taakomschrijving zo ruim dat hij het liefste alle huishoudens op het elektriciteitsnet wil aansluiten. Of ze er nu voor betalen of niet. Het is dat simpele gegeven dat door de voorheen als Aktan Abdykalikov bekende regisseur meesterlijk is uitgewerkt tot een bitterzoete parabel over traditie en vooruitgang, en uiteindelijk aanklacht tegen de manier waarop lokale maffia en internationale investeerders samenspannen om simpele lieden hun natuurlijke rijkdommen afhandig te maken. Al zijn het maar rijkdommen in de orde van grootte van licht en wind.
Meneertje Licht is de schelmachtige antiheld die op zijn fiets van generator naar hoogspanningsmast fietst, en alle gemarchandeer en gesjacher in zijn dorpje in de gaten houdt. Een alleman met de onbewogen gezichtsuitdrukking van een komiek uit de stille film. Ondertussen heeft hij ook nog zo zijn eigen beslommeringen. Nadat hij door de bliksem is getroffen wandelen er droomvrouwen door zijn keurig getrouwde leven. Lichtvoetige mix van magisch-realisme en semi-geïmproviseerde observaties van het Kirgizische dorpsleven van regisseur met een groot oog en hart voor de tradities van zijn land.
Kubat debuteerde in 1998 met Beshkempir en maakte daarna De aap (2001) en beschouwt The Light Thief als het slotdeel van een trilogie over de veranderingen in zijn land die in z'n geheel op World Cinema Amsterdam te zien zal zijn.

Dana Linssen

Regie
Aktan Arym Kubat
Frankrijk/Kirgizië/Duistland/Nederland
2010

80 minuten

Te zien
vrijdag 12 augustus 19.00 uur
Nederlandse release vanaf 8 september


Viva Riva!

Staat in The Light Thief elektriciteit symbool voor het reilen en zeilen van een land in transitie, in de razende gangsterfilm Viva Riva! draait alles om benzine. Plaats van handeling is hedendaags Kinshasa, dat in de ogen van regisseur Djo Tunga Wa Munga (als filmmaker opgeleid in België) meer lijkt op de gangsterwereld van New York zoals we die in de vroege films van Martin Scorsese hebben leren kennen, dan op het stoffige ontwikkelingsland dat ons in zoveel documentaires over de Congolese problematiek wordt voorgeschoteld. De stad is een broeinest van hoeren en oplichters, lesbische legerofficieren en corrupte priesters, en in smetteloze pakken geklede maffiosi, die zich overduidelijk naar Amerikaans voorbeeld gedragen. Alles draait om benzinedief Riva, om wie zich zoals dat in het genre hoort al snel een web sluit van concurrerende schurken en fatale vrouwen. Het is misschien even wennen om Hollywoodconventies zo opzichtig gepaard te zien aan de melodramatische acteerstijl van de Afrikaanse film, maar Viva Riva! is hip en wild, onderhoudend, en wil waarschijnlijk ook nog iets zeggen over het feit hoe Amerika zijn gangstericonen van de entertainmentindustrie over de hele wereld exporteert.

DL

Regie
Djo Tunga Wa Munga
Democratische Republiek Congo/Frankrijk/België
2010

98 minuten

Te zien
zondag 14 augustus 17.30 uur


Patang

Steeds meer Indiase films onttrekken zich aan de Bollywood-conventies van zang en dans, en proberen minder melodramatische vertelstijlen uit, die duidelijk geïnspireerd zijn door Europees georiënteerde artfilms. Voor een Westers publiek kan dat soms als epigonisme overkomen, terwijl dat binnen de Indiase context juist een essentiële vorm van vernieuwing is. Ook Patang ('de vlieger'), waar debuterend regisseur Prashant Bhargava meer dan zes jaar aan werkte, probeert via een losvaste, kaleidoscopische structuur waarin alle leden van de familie van zakenman Yayesh een rol spelen, een modern en kritisch portret te geven van een familie en een stad. Decor is nu eens niet het filmische veel bekendere Mumbai of Delhi, maar dat van het jaarlijkse vliegerfestival in Ahmenebad. Die stad, de zevende en snelstgroeiende in India, is vooral bekend door de aardbevingen die de stad tien jaar geleden in puin legden en de gewelddadige confrontaties tussen Hindoes en Moslims. Maar elk jaar in januari wordt de oude stad overspoeld door vliegerliefhebbers die bij zonsopgang hun kleurige vogels oplaten en laten dansen boven de daken. Ook in Patang is dat puur film: kleur, en beweging, het kader wordt één groot bewegend schilderij. Je kunt er eindeloos naar blijven kijken. Maar het is niet alleen maar vredig en kleurrijk. Het vliegerfestival is wat dat betreft een uitstekende metafoor voor alles wat er zich op de grond afspeelt. Terwijl de vliegeraars hoog in de lucht proberen met hun met flinterdunne glasscherven gedraaide touwen de vliegers van de andere deelnemers te vernielen, komt tussen de oude huizen een familieconflict tot uitbarsting wat misschien wel een spiegel is van de grotere troebelen die er in de Indiase maatschappij spelen.

DL

Regie
Prashant Bhargava
India
2011

100 minuten

Te zien
maandag 15 augustus 19.00 uur


Salsa Tel Aviv

Nog niet te zien bij het ter perse gaan van deze Filmkrant, maar op papier een swingende surprisefilm die we graag aan de Filmkrant-route op World Cinema Amsterdam toevoegden. Salsa Tel Aviv is een romantische komedie over de Mexicaanse Vicky, alleenstaande moeder, salsadanseres en al zo lang werkeloos dat ze besluit naar Israël te vertrekken om de vader van haar zoontje op te zoeken. Vermomd als non, en met hulp van de verlegen hoogleraar Yoni die ze in het vliegtuig heeft ontmoet, komt ze het land binnen. En dat is nog maar het begin van vele romantische én muzikale verwikkelingen tussen de twee tegenpolen.

DL

Regie
Yonahan Weller
Mexico
2011

100 minuten

Te zien
vrijdag 19 augustus open air film op het Marie Heinekenplein om ca. 21.15 uur.

De zaalvertoningen vinden plaats in Rialto, Amsterdam en worden ingeleid door Filmkrantredacteuren of afgesloten met een nagesprek met de regisseur.

Voor meer informatie zie worldcinemaamsterdam.nl

top
Artikelen
World Cinema Amsterdam Samenleving in een snelkookpan
Previously Unreleased

Interviews
Take 5: André van Duren over De bende van Oss Een familiedrama waarin af en toe iemand wordt neergestoken
Jean-Pierre en Luc Dardenne over Le gamin au vélo Fietsen zonder vaders
Hans van Nuffel over Adem Leven met een fatale ziekte
Gianni Di Gregorio over Gianni e le donne Als de vrouwen niet meer kijken
Xavier Durringer over La conquête Sarkozy en de mediarepubliek
Danis Tanovic over Cirkus Columbia 'Niet alle Serviërs waren nazi's'
Asghar Farhadi over A Separation (World Cinema Amsterdam) Volg de Filmkrantroute op World Cinema Amsterdam
Sergei Loznitsa over My Joy Sprookje vol slechte voortekenen

Rubrieken
Redactioneel
FilmKort
FilmSterren
FilmThuis
Spotlight: Romain Duris
FilmPers
Ebele Wybenga (Upload Cinema) Afzien
FilmBoeken 51-ismes
FilmSlot: 3D-cinema 3D! Waarheen? Waarvoor?
Actie!
World Wide Angle (NL)
Evenementen (Focus)


Recensies
Adem Wat doe je als je weinig tijd hebt?
Almanya — Wilkommen in Deutschland Brave Multi-Kulti Komödie
Arrietty Hartveroverend ondergronds volkje
Cirkus Columbia Voordat de bom valt
La conquête Sarkozy: 'Ik ben een Ferrari'
Deep End (Terugzien) De seksuele frustratie voor de seksuele revolutie
A Family Wie gooit roet in het eten
Le gamin au vélo Alles op de fiets
Gianni e le donne Italiaanse man in de war
The Man from London (Previously Unreleased) Seinwachter in de fout
My Joy Hellevaart
Ocaso Tergend traag gescharrel uit Chili
Profession Heartbreaker Relatiesloper te huur
Pulsar In de digitale hel
Schlafkrankheit Was ik maar in Kameroen
A Separation (World Cinema Amsterdam) Samenleving in een snelkookpan
Slacker (Previously Unreleased) Labbekakken in Austin
Super 8 E.T. blown home
Water Children Verliezen die niemand ziet